Momentul de pariuri: cât mai durează până presa va cere bani de la stat pentru seriozitate?

Avertisment: textul e foarte lung, treceți peste sau fugiți direct la secțiunea de comentarii să-mi ziceți că sunt prost. Sau rămâneți și citiți, poate aflați informații noi și utile.

Petrișor Obae i-a mai luat un interviu lui Dragoș Stanca și împreună au discutat despre ce nasol e că se viralizează tot felul de știri aiurea în această perioadă. Au ajuns la concluzia că „A fost nevoie de o pandemie să ne dăm seama de mizeria și de nebunia din spațiul digital”.

Mă rog, să traducem un pic: „A venit pandemia și s-a prins lumea că făceam mizeriile astea, și-acum patinăm ca un câine pe parchet încercând să salvăm aparențele”.

Am trecut peste gargara generală și am reținut doar partea în care Stanca fabulează, ca de obicei.

Există pe de o parte această vină, a unor publisheri digitali tradiționali, chiar branduri respectabile, care au ajuns să facă această mizerie, să producă afișări cu orice preț. dar nu e vina lor! E vina ecosistemului general care asta încurajează. Asta este marfa care se cere, da? Vorbeam cu cineva care a trecut de la un site foarte serios la un site de genul ăsta și-mi spunea „am încercat ani de zile să face ceva etic și conținut de calitate, dar piața m-a împins să fac treaba asta, pentru că asta se cere”.

Și-acum, pe bucăți.

Nu, ecosistemul nu încurajează asta

Nu știu cu ce publisheri vorbește Stanca, dar mai știu și eu câțiva. Unul sunt eu, altul e omul pe blogul căruia scriu. Ne-am văzut recent la o bere în Brașov, chiar în birtul unde Cioran bea și se plângea că viața e nasoală. Eu am venit cu Pejo-ul meu vechi de 12 ani, el pe jos, dar știu ce mașină are. În bani reali valorează tot cam cât un Pejo.

Ecosistemul nu ne-a încurajat pe niciunul dintre noi să facem mizerii. Era într-adevăr o bombonică acolo, dacă făceam mizerii, coboram amândoi din niște F-Pace-uri, poate. Sau, în fine, eu dintr-o Disco Volante și ăsta din ce japoneză îi place. Și nu beam Carlsberg la draft, ci Moet la halbă.

Când a fost criza economică din 2008, au fost câțiva de prin companii care au povestit cum la pitch-urile de publicitate ăștia, dealerii, aveau mașini mai scumpe decât clientul. No, cum crezi că s-au făcut banii ăia? Poate știe Dragoș, că el a trecut pe la Realitatea lui Vântu, are detalii interesante din interior.

O să revin la faza asta mai încolo un pic.

„Am încercat să fac conținut de calitate”

Bă, ești sigur că ce făceai tu era „conținut de calitate”? E aceeași poveste ca la scriitorașii care se plâng că nu li se vând cărțile, băi, ești sigur că cartea aia era bună? Că poate nu e. Și se poate afla ușor, că toate astea au niște reguli. Reguli pe care trebuie să le înveți. Și pe care trebuie să le exersezi. Ca la chitară, îți arăt acordurile, dar trebuie să-ți belești degetele vreo câțiva ani până să stăpânești instrumentul.

Plus că, ce nu spune nimeni în ziua de azi, nu toată lumea are talent la „făcut content”. Nu înțeleg de ce există acest delir că poți să faci ceva și fără talent. N-ai talent, te învăț tot fotbalul din lume, Hagi tot o să-ți dea craci chiar și acum când se apropie de 60 de anișori.

Ai văzut cum e plin de cursuri de „creativitate” prin Bucale? Dănuț Ungureanu avea unul, în condițiile în care am cunoscut oameni care mi-au spus că s-au lăsat de citit nu doar SF ci și cărți în general după ce au citit „Așteptând în Ghermana”. Am citit cărți scrise de el, omul are lacune grave nu doar la creativitate ci și la structuri de bază. Pot să vă țin o conferință întreagă despre „Mineral” pe „cum să nu scrii o carte”.

Marius Chivu de la Dilema are cursuri de-astea constant. Am întrebat câteva fufe „tu, de ce te duci la cursul ăluia, știi vreo frază creativă scrisă de omul ăla?”. N-au putut să-mi răspundă decât că „explică bine”. Dar l-am întrebat și pe Chivu personal, „bade, ce predai tu acolo?” că chiar eram curios. Mi-a spus că-i învață pe oameni să scrie, că mulți nu știu efectiv să scrie, să facă o compunere cap-coadă. Zic, ok, bun demers dar asta nu e creativ. Aparent există o diferență între ceea ce cred absolvenții de filologie că ar însemna cuvântul „creativ” și ce înțeleg ăia care chiar sunt „creativi”.

Dar te-a angajat șeful la agenție că ești tinerică, sexi și ingenuă, te-a trimis la cursul de „creativi” și-acum crezi că poți face content. Apoi plătește agenția și ziarul să te mai duci la o conferință a lui Stanca unde toată lumea repetă papagalicește „content is king” și începi să faci ceea ce crezi tu că e content. Și ăla nu merge.

Hai înapoi la ecosistem

Și bagi content pe internet și „nu merge”. Dar ție profesorul de creativitate ți-a spus că ești creativ, ți-a dat și diplomă și profesorul de social-media ți-a spus că „content”-ul contează, și-atunci sigur e ceva în neregulă. Nu partea în care ai învățat de la impostori, nu, publicul e de vină. Oamenii sunt proști, vor doar McDonalds, degeaba promovezi tu vegetarianismul.

Nimeni nu vrea să accepte că lumea merge la McD pentru că ăia au cam aceeași mâncare, se livrează rapid, locul este curat, buda este curată, prețurile sunt mici și cam la fel peste tot, nu trebuie să dai șpagă la chelner, n-ai muzica dată la maxim de vreun barman drogat și cartofii prăjiți sunt singurii OK din România. Nu, e conspirație și prostia celor de-acolo. Băi, McD și KFC și alte asemenea nu te cred prost, te cred flămând. De-aia e plin de ele.

Și cere boss-ul rezultate. Cine-i boss-ul? Boss-ul e ăla care angajează fufe și studenți pe salarii de mizerie ca să aibă el mașină cu care să spargă la nas clientul de publicitate. Și care întârzie constant cu banii. E regulă să nu plătești la timp printre publicitari, cred că amendamentul 1 la Constituția lor.

Uite un secret de la TNR și cum a ajuns ăla cea mai importantă publicație de satiră din România. Eu am un deal cu asociatul cu bani (eu sunt unul din ăia fără bani, v-am zis de Pejo, da?): el știe că nu e creativ și mă lasă pe mine să scriu orice vreau, după ce și-a dat seama că eu aș fi. Dar, ca să pot fi vioi și pus pe treabă, are grijă să nu-mi întârzie niciodată banul. Băi, dar niciodată, evăr! Lucrez cu omul ăla de 9 ani, n-a fost o singură dată să întârzie măcar un sfert de oră. Doar să fie sigur, dă banii înainte. Și-am crescut ăla de la 20.000 de fani pe FB la peste jumătate de milion, la un trafic de vreo două milioane pe lună, fără promoted posts, fără cumpărat fani. Uite informații pentru toți ăștia care lucrați în SM: Chiar și cele mai slabe postări au reach de 20%. Știu că voi nu obțineți asta nici cu bani, câteodată.

Și alt secret: știți faza de la TNR cu „eu citesc doar titlurile, că acolo e toată gluma”. Da boss, știu că nu citești, nu trebuie să te lauzi. Sunt glume și în text, nu asta contează. Contează că nu facem clickbait și uite, se poate fără clickbait. Pe bune, am dovada clară că se poate. Azi dimineață am dat un text de genul ăsta, a dat lumea click și-a intrat pe site deși n-avea niciun motiv s-o facă. Dacă mergem pe varianta prietenilor lui Stanca, poate.

Hai înapoi la content

Alt exemplu, site-ul ăsta pe care-l citiți, are grosso modo un milion de unici pe lună. Și nici măcar nu e pe Facebook. N-are butoane de share pe FB, ce zici de asta? Uitați-vă în jur, specialiștii lui pește, unde dracu mai găsiți așa ceva în internet în 2020?

Care o fi secretul acestui schelet iritant? Hai să vedem, că omul urlă în pustiu de ani de zile. Poate un site mai puțin încărcat și ușor de citit? Poate „content” util, fără clickbait? A, da, uite încă unul care nu face clickbait și face trafic. Băi Stanca, sună-l pe prietenul ăla al tău, ia întreabă-l, a încercat asta? Bă Dragoș, specialistule, nu ți se pare suspect că două site-uri complet diferite ca abordare, conținut și aspect să facă trafic fără clickbait? Discută cu prietenul ăla al tău, o fi o conspirație la mijloc.

Și link-uri, fratele meu, link-uri. Nu poți să te plângi că n-ai primit link-uri utile pe site-ul ăsta. Majoritatea producătorilor de „content digital” refuză să dea link-uri. „Să nu cumva să facem trafic lu’ ăla”, ați auzit expresia asta. În disprețul total pe care-l au față de consumator, majoritatea actorilor media refuză să dea vreun link, nu cumva să afle ăla mai multe. Sau, invers, umplu textul de link-uri care duc tot în propriul site, indiferent dacă au legătură sau nu cu textul. Sau le dau în prostie către ProfitShare, companie de publicitate care susține furtul de conținut, pe lângă site-urile de conspirații.

Băi, dar video-ul ăla care pornește de fiecare dată când intri pe pagină? Știi măgăria aia din colț, pe care au au toți ăștia? Pe vremea când mai frecventam site-ul mi-era imposibil să intru pe libertatea.ro pe mobil, că între două reclame și un titlu mai aveam și video-ul ăla nenorocit.

Și uite ce se va întâmpla

Meciul meu personal cu Dragoș Stanca e legat de un incindet din urmă cu vreo doi ani, când s-a apucat să vorbească despre blocarea paginii de Facebook TNR fără să aibă toate datele. Și l-am rugat de vreo trei ori să înceteze. El și cu încă unul care se credea jupân băgau păreri și se like-uiau unul pe altul. Pe ăla l-am zburat atât de grav că are interdicție să mai menționeze că a trecut pe-aici. În cazul lui Stanca m-am gândit foarte serios să-l târ prin tribunale, la câte prostii a spus în perioada aia și cum afectat el un brand de care nu avea habar cu părerile sale de coțcar digital. L-a salvat democrația din firmă de la noi.

Acuma, Stanca nu va face niciodată legătura între clickbait, conținut de doi lei, site-uri proaste, cumpărat reach pe FB, managment de bișnițari și mizeria în care se zbat ăștia acum. Ar însemna să renunțe la mulți prieteni de-ăia buni de-ai lui care se văd nevoiți să mai sugrume câte-un copilaș din când în când, „că dacă asta vrea publicul?”

Dar, din experiența mea cu ceilalți impostori care dau vina pe public, scriitorimea română, Dragoș Stanca va apărea senin și expert în discuțiile care se vor purta ulterior, alea în care cineva va veni cu ideea să dăm niște bani de la stat la publisherii ăștia buni să nu mai simtă presiunea economică și să facă content mai bun. Că acum nu fac nu că ar fi ei niște lichele, n-o fac că „piața”, monșer. (Un șmen similar încearcă editurile, cu sprijinul necondiționat al scriitorului Liviu Iancu de la profit.ro, care știe că statisticile sunt prezentate de el sunt minciuni dar are și el interesele lui).

Dar, sincer, eu nu cred că omul e prost. Cred că doar în viață a avut de ales între a fi onorabil și a avea o mașină mai bună. Și am impresia că a ales mașina.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

43 comentarii

  1. E-BOXER?!?!?

  2. NOU
    #4

    Ai dreptate, doar ca, la final puteai să iei o gură de tărie și sa spui direct: omul e ticălos!

    00
  3. Cum cuantifici creativitatea, frumusetea si inteligenta?

    00
    • poți diferenția un text bun de unul prost. nu e greu. textul pe care l-ai citit e unul bun. mergi pe blogatu.ro și spune-mi dacă textele de acolo sunt la fel.

    • Pentru evaluarea creativității ai nevoie de un pic de sinceritate. Eu, personal, folosesc asta: când văd ceva bine scris/bine desenat/bine gândit și am o mică senzație de ciudă, frică și admirație deopotrivă și m-am prins că e ce trebuie.

      Ciudă: Cum de nu m-am gândit eu la asta?
      Frică: Eu nu aș putea face așa ceva.
      Admirație: Incredibil, dom’le, nu doar că a gândit-o, uite și cum a făcut-o, uluitor!

      Am senzații de-astea când văd la Deiu Stanciu, de exemplu, ce-i poate pielea. Sau la Vasile. Sau Silviu Gherman, îi știți pe toți. Afară la Max Landis (primul sezon din DGHDA a fost copleșitor, m-a umilit efectiv), Matt Stone și Trey Parker, Mike Judge etc.

      N-am senzația asta la stand-up-iștii români, cu toate că unii mi-s dragi și prieteni. În afară de Radu Isac, nu mi se pare că cineva chiar fute realitatea grav, doar glumesc pe lângă ea.

    • @Eftimie: judecand dupa acele criterii, nimic din ceea ce produci tu nu e creativ, frumos sau inteligent :).
      Ca te-ai gandit la ele ca sa le produci deci nu ciuda. Ai facut deja deci nu-ti poate fi frica de a nu putea face. Sa zicem ca te poti auto-admira

      00
    • Da, orice om creativ îți va spune că asta crede despre el înșuși: că nu e suficient de bun ce-a făcut, că n-a resimțit frica la care se aștepta și că nu e nimic de admirat în ceea ce a făcut.

      Plus că, dacă ești creativ, emiți 100 de idei pe zi din care 95 sunt proaste. Lumea le ține minte doar pe ălea bune, tu le ții minte și pe ălea proaste și ți se face rușine rău.

  4. Când am citit pariuri mă gândeam că s-au băgat la aulerbet pariuri gen
    Pacienți cu covid in Romania la 1 aprilie: sub 10000 cota 1,85 peste 10000 cota 1,85
    Decese din cauza covid la 1 aprilie în România: sub 100 cota 1,85 peste 100 cita 1,85
    Se va ridica starea de urgență până la Paște da 1,85 nu 1,85

    00
  5. Pentru continut de calitate / presa de calitate iti trebuie oameni buni cu adevarat. O buna parte dintre cei despre care se crede sau se spune ca ar fi buni sunt doar ceva mai rasariti decat prostii.

    In interiorul acestei bresle, exista putini oameni care sa stie ca nivelul general este scazut. Stanca nu face parte dintre ei. Fiind putini oameni cu adevarat buni, in pozitii inalte au ajuns si oameni slabi. Daca esti slab profesional si naiv in acelasi timp, ajungi sa crezi despre tine ca esti corect. De aici inflacararile lui pe teme ce tin de deontologie si altele de gen.

    Acum, ce i-ai spus tu e simplu de priceput: doi oameni fara spate au produs pe coaiele lor ceva ce companii cu zeci de angajati nu produc. De ce?
    Simplu. Pentru continut de calitate / presa de calitate iti trebuie oameni buni cu adevarat. O buna parte dintre cei despre care se crede sau se spune ca ar fi buni sunt doar ceva mai rasariti decat prostii. In interiorul acestei bresle, exista putini oameni care sa stie ca nivelul general este scazut. Stanca nu face parte dintre ei.

    Fiind putini oameni cu adevarat buni, in pozitii inalte au ajuns si oameni slabi. Daca esti slab profesional si naiv in acelasi timp, ajungi sa crezi despre tine ca esti corect. De aici inflacararile lui pe teme ce tin de deontologie si altele de gen.

    00
    • hai să vorbim un pic despre „de ce”.

      1. managerii buni sunt scumpi. foarte scumpi. mă dau pe mine exemplu, din lipsă de preocupare. prefer să stau acasă pe 2-3.000€ decât să iau 10.000 lei (cât avea într-o vreme un redactor șef la digi24.ro sau libertatea.ro) și să am de-a face cu tot felul de idioți, pe care nu-i pot da afară.

      într-o vreme la digi lucra Turturică, pe 10.000€, care a reușit să falimenteze toate ziarele unde a lucrat, și care n-are nici o experiență în online. dar l-a prostit pe patron să îl plătească.

      mai era marius comper de la gsp, care a înghițit la mui de la mine acum 12 ani de simt că i-am reparat eu toate tâmpeniile făcute. și el e foarte priceput acum. gusti roman, alt manager de online care se pricepe, nu știa pe ce lume e nici atunci, nici acum.

      au plecat isteții ăia doi de la hotnews și și-au făcut șandramaua lor. cum arăta g4media când s-a lansat? de ce arăta așa? de buni ce erau ei? de pricepuți?

      2. când se face un site, se pun întâi bannerele pe schelet și apoi restul, care la un moment dat nici nu mai contează. de aia iqads arăta ca pula acum niște ani, de aia hotnews.ro arată ca pula și acum. niște fonturi mai de doamne ajută ar ajuta mult publishingul românesc, dar nu le pasă de utilizator. dă-l în morții lui de prost.

      3. în loc de produs 10 știri/articole bune, vor să producă 100, ca să facă mai multe afișări. un om bun nu poate scrie 10 știri bune pe zi. n-are cum. seacă în 2 ani. doar idiotul ăla de Budescu de la ziare.com putea. și atunci calitatea scade, pentru că se aduc oameni care pot. oameni care, așa cum zice ovidiu, nu știu să scrie bine. scriu, traduc, bagă text acolo, dar calitatea e joasă. de aia eu rezist pe piață de 15 ani și 99% din bloggeri s-au dus pe plaiurile vânătorii, că știu să scriu. de aia pe la conferințe se latră că textul e mort și video e viitorul și eu am crescut de la 20 la 30.000 unici pe zi în doi ani. dar cine să mă întrebe pe mine din astea? cine să mă plătească? nu mai bine se plâng că nu merge treaba?

      4. vai ce luam morții în pulă și lu hotnews și lu ziare.com când îi prindeam că mă fură, dacă depindea de mine. atunci trebuia trasă linia. bă, căcații ăștia fac bani de pe urma muncii mele, cum să permiți așa ceva?!?!

    • 5. nu am înțeles niciodată strategia „băi, avem un site de femei, hai să mai facem încă 3”. internetcorp erau idioții care făceau asta. după care regiile de publicitate au inceput să alerge să reprezinte cât mai multe siteuri. și nu a mai contat dacă erau jegoase sau nu. așa a ajuns 4tuning în SATI. sau alții.

  6. textul este foarte bun, dar nu cred ca titlul este pe masura, ori mai adaugi la text, ori schimbi titlul, nu zici mai nimic despre campanii din trecut de subventionat „contentul”, ceva experienta cu bani de la stat, etc deci sincer nu vad legatura dintre titlu si text

    00
  7. Pai „creativ” nu mai inseamna sa creezi ceva. Daca dai cu pensula in Photoshop ca sa faci icoane la servici esti „creativ”. Daca ai blog, esti „creativ”. Creativ nu mai e un adjectiv, e o meserie si un mod de viata. Sunt de meserie „creativ”, desenez butoane la servici, ma imbrac ciudat, si-mi fac freza la hair stylist.
    Eu sunt programator, am scris si pe blog, lumea zice ca inventez si o gluma buna, din cand in cand, am dat si cu pensula pe o foaie, am facut si niste modele 3D, am si vreo 3 prototipuri de jocuri, am editat si niste video-uri, dar nu sunt „creativ”, ca nu stiu sa gandesc „creativ”, si ma mai imbrac si ca un om normal, n-am o freza deosebita, nu mananc „gourmet”, etc.
    Creativ e in esenta ca managementul. N-am dovedit nimic, dar am facut scoala si scriu pe cartea de vizita ca sunt „creativ”

    00
  8. NOU
    #22

    Un pic off topic: A văzut cineva un gunoi de om mai mare decât Victor Ciutacu??

    00
  9. Ce sa-i faci, chiar nu-mi pare rau de oamenii care de 30 de ani au ratat ocazia de a fi a-4-a putere in stat!

    00
  10. Despre facultatea de jurnalism. Într-o seară am fost întrebat de o prietenă dacă știu să exemplific anumiți termeni -dictatură, regim autoritar și totalitar-, cu trăsături, asemănări, un scurt istoric al lor, pentru colegii ei de la facultate. Done. Nu a fost foarte greu. Ce m-a surprins a fost că niște oameni ce vor trebui să ne relateze nouă în viitor despre lumea în care trăim nu au noțiuni de bază privitoare la politică și istorie. Or, ca să scrii ceva de calitate ce reflectă adevarul, trebuie să-i înțelegi subtilitățile, să fii curios. Dacă nu, o să fii jurnalist de cancan.

    00
    • Manualul de jurnalism este scris de un tip pe nume Mihai Coman, care era celebru că n-a scris o știre în viața lui. În mediu este cunoscut ca un mega-impostor, în facultățile de jurnalism e un zeu. Doar Borțun pe semiotica comunicării mai poate să se apropie de acest soare al șarlataniei universitare.

    • să nu uităm de brăduț ulmanu sau horea bădău, alți stâlpi ai FJSCului.

  11. Articol degeaba…parerea mea, cand bombonica nu o sa mai fie de nicaeri si o sa apara un stiulete de porumb peste 6 luni un an, o sa il sugeti cu placere. Vreau sa vad un publisher dasta peste 1an cand toti o sa faca campanii a prost…cati au coloana vertebral sa refuze ce nu a…pana atunci….asta e jobul.

    00
  12. Sincer de vreo cativa ani ma intreb in cate domenii nu se intampla situatia asta?
    Adica situatia descrisa de tine poate fi extinsa la multe domenii. Modul de operare fiind specific maradonistilor de ani 90, gen gasim prostul cu bani ii explicam cum sa creada ca face bani el pierzandu-i…
    Criza asta sper, ca va matura specialistii de carton din orice domeniu si ii va face mai pretuiti pe cei care chiar stiu si fac treaba.

    00
    • Comenta cineva zilele trecute tot pe acest blog ca nu mai intelege logica dupa care functiona bursa din New york, ca nu mai analizeaza nimeni detalii tehnice,financiare, motivele pentru cresteri/scaderi etc. Asta pentru ca o parte din cresteri sunt date de consum haotic, de mutatul banilor dintr-un buzunar in altul fara a produce efectiv valoare adaugata, cresteri bazate pe hype-ul generat pe Social-media samd. Crizele mai taie din acesti speculanti de pe piata, dar mereu au grija sa revina.

      00
  13. Bă, nu sunt în domeniul ăsta, n-am talent la scris.
    Nu știu să zic dacă o scriere e bună sau nu. Știu să zic doar dacă îmi place sau nu.
    Am citit până la capăt. Mi-a plăcut articolul.
    Da’ mi-a plăcut și Mineral.
    Cheers!

    00
  14. bun articolul.

    00
  15. Pe scurt e vorba de a avea coloană vertebrala. Și de a-ți face treaba bine. Lucruri foarte rare în România mai ales după ’89, când ne-a luat de cap democrația. Care a fost prost înțeleasă, de fapt.

    00
  16. Mă tem că articolul ăsta va fi încă o contribuție în nota preaching for the believers. Cei vizați se vor rezuma la tl;dr

    Dincolo de rantul autorului, aș avea o curiozitate legată de partea creativă. Având în vedere că marea majoritate a articolelor semnate de @eftimie reprezintă forme elaborate de storytelling, cât durează de obicei drumul de la idee la articol gata de publicat?

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube