De unde au Google și Facebook bani – despre marketing și retenția clientului român

Mi-au venit mai multe informații despre situația de la Vivre, cineva confirmândi-mi schema asta cu costurile mari de marketing, mai precis cu achiziția de clienți.

Pe scurt, companiile bagă bani în reclamă pe Google și Facebook pentru a aduce clienți pe site, iar sumele variază de la 10 lei până la zeci și sute de euro, în funcție de ce vinde magazinul online.

Aduceți-vă aminte ce spunea Chamath despre asta. One of every 3 dollars goes right into Google, Facebook and Amazon.

Faza cu clientul român și cu universul ecommerce românesc e că avem unul dintre cele mai mici grade de retenție din Europa, pentru că veșnic apar magazine care lasă prețul mai jos ca să vândă, în speranța că va fideliza acel client. Iar când lași prețul jos înseamnă că nu ai profit, dacă nu ai profit nu ai de unde oferi servicii de calitate și tot așa.

E o spirală a mizeriei, finanțată la început cu bani de acasă, apoi cu bani de la investitori, apoi cu bani de pe bursă sau de la bănci, în speranța că poate se intră pe profit. Și intri pe profit și peste 3 luni apar alții care vând mai ieftin.

Un exemplu bun, dacă vreți, e ce s-a întâmplat cu OLX. Profitând de reputația proastă a okazii, au investit masiv în marketing și au ajuns numărul 1. În următorii ani, minim 2 site-uri îi atacau că ei au anunțuri gratuite nelimitate. OK, hai să zicem că unul din site-urile astea ajung mari, ce vor face în secunda doi? Vor cere bani pe anunțuri. Și vor veni alții care vor oferi anunțuri gratuite si îi vor sufoca. Și tot așa.

Din nou, schema asta cu “îi convingem cu prețul cel mai mic” e câștigătoare doar pe termen scurt, că înveți omul să caute constant preț mic și atât. De aia vedeți plângeri la adresa unor magazine de care nu ai auzit niciodată, că omul a găsit acolo prețul cel mai mic, nu i-a păsat de altceva, a cumpărat și când a avut o problemă a aflat de ce prețul ăla era mic.

La final, singurii câștigători sunt intermediarii.

Image by cookie_studio on Freepik

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

44 comentarii

  1. Se numeste „Race to the bottom”.

    00
  2. Pai si nu e normal ca eu, client sa caut pretul cel mai mic?
    Uite cum procedez eu cand cumpar ceva.
    Caut pe net un model care sa imi placa, apoi intru frumos pe price.ro si compari.ro, si din lista de magazine, aleg pretul cel mai mic, exceptand site-urile cu review-uri dubioase.
    Daca nu vine ce trebuie refuz comanda si aia e.
    De ce as alege alt pret? In afara de EMag care are ceva servicii in plus, care de cele mai multe ori nu justifica diferenta de pret, celelalte sunt o apa si-un pamant.
    Pana si garantia, in 99% din cazuri e gestionata de reprezentanta firmei producatoare sau de importator, nu de magazin.

    00
    • exact, produsul cumparat indiferent de pret e un privilegiu, pe care unii nu-l au.
      totusi din ecuatie lipeste ceva, responsabilitatea.
      toate companiile astea care vand ceva, fie ca e produs fizic sau servicii (ca reclamele) trebuie sa isi asume, mai ales cand ajung sa fie monopol, dar cand si care fac asta? ca eu n-am vazut. in general fac doar la modul ‘forma’ atat cat sa nu-si piarda monopolul si valoarea pe piata.

      00
    • >>Pai si nu e normal ca eu, client sa caut pretul cel mai mic?

      Nu. Normal e sa cauti cel mai bun raport pret / calitate, sau best value cum zice francezul.

      00
    • Radu despre ce raport calitate vorbesti cand e vorba de „acelasi produs”? ex concret sanu vorbom balarii, un tv Samsung model x la 3 lei, 2.90, si 3.2 lei pe emag.
      Eu din principiu cumpar de pe emag ca sa nu-mi bat capu cu probleme, la un mom dat eram intr-o conversatie cu suportu la 3 am. deci wtf despre ce vorbim?
      A cand cumperi chiloti marimea x da te doare undeva, da mai sus vorbim de „acelasi produs”.
      Eu am ales sa nu-mi bat capu cu probleme de garantie/logistica si sa platesc un pic mai mult. ca altfel luam de pe oleics sau mai stiu unde.

      00
    • @Radu, daca sunt 5 magazine care imi vand acelasi produs la preturi diferite, o sa aleg pretul cei mai mic. In afara de 2-3 magazine consacrate, nu am nici o garantie ca cel cu pret mai mare va oferi servicii post-vanzare mai bune, asa ca in general aleg produse cu garantia oferita de catre producator (daca exista optiunea aceasta).

      Si nu doar romanii sunt asa, este o caracteristica a tuturor sa caute oferta cea mai mica de pret. Pana si clientii Amazon au fost atrasi initial cu preturi mici, nu datorita calitatii serviciilor oferite.

      00
    • Cu cateva exceptii, de fiecare data cand gasesc un produs mai ieftin la magazinele online, aflu ca nu e pe stoc si mi se propune o alternativa care este pe stoc. Este cel mai jegos marketing.

      Asa ca in final ajung tot la emag. Nici macar nu ma mai obosesc sa caut daca e mai ieftin in alta parte. Bine, daca e vorba de produse de folosinta indelungata, s-ar putea sa ajung prin vreun cotlon intunecat al internetului, am avut si surprize placute. Dar in 90% din cazuri sfarsesc pe emag sau in cel mai rau caz pe amazon.de.

      De la vivre pot sa zic ca mi-am echipat toata curtea, nu am avut oricum cine stie ce asteptari, asa ca nu am fost dezamagit. Dar asta se intampla acum 5 ani, nu stiu care mai e situatia acum.

      00
    • @Octtavyan, ti-ai raspuns singur, „Eu din principiu cumpar de pe emag ca sa nu-mi bat capu cu probleme” – lipsa problemelor, stocul suficient, livrarea, suportul, returul, garantia, toate astea vin la pachet cu produsul si fac parte din calitatea aia la care se raporteaza pretul.

      00
    • Garanția de la eMAG e asigurată de Depanero. Uitați-vă care este părerea clienților despre Depanero. Din câte țin minte, eu nu am avut produs reparat de Depanero vreodată, mereu găsesc un motiv să anuleze garanția. Nu trebuie să mă credeți pe cuvânt, vedeți ce scrie lumea pe net despre ei.

      00
    • Stai sa vezi ce frumos e cand achizitionezi de la Emag prin Depanero un serviciu de instalare si ei subcontracteaza lucrarea. La final te alegi cu un Dorel sictirit ce primeste o treime din bani si ar vrea sa faca lucrarea de mantuiala. Ultima oara am renuntat la instalare si garantia oferita pentru un AC fiindca Dorel vroia neaparat sa traga traseul de conducte prin panelul unui geam termopan.

      00
    • @un_sas, sa vezi ce misto e sa ramai cu 2 cratere in perete ca n-au baietii carota. Totul a durat nici 5 minute „noi plecam, nu putem sa dam gaura”. Imi venea sa ii incui in casa si sa dau telefon la depanero via e-mag sa-mi trimita alta echipa cu carota. Traseul a fost emag – depanero – firma xxx instalari aer conditionat. Si-au pus palma in cur si au plecat. Depanero la fel. Emag mi-a dat un voucher de 2 ori valoarea serviciului de instalare, oarecum nice. Dar atata durere in pl ca la doreii din echipa n-am vazut…

      00
  3. Corect. Fix de asta prefer sa nu fac promoții pe site-ul nostru (eu, sotia, câțiva angajați, afacere micuța) si sa ne axăm pe produse de calitate si, eventual, servicii post vânzare.
    Avem o baza de cliente fidele, știu si ele ca la noi găsesc mai scump produsele dar au siguranța ca e ceea ce trebuie, ajunge repede si, la nevoie, schimbam sau returnam banii, in funcție de situație.
    Ma îngrozește ce aud de pe la cliente ca au pățit pe alte magazine online, unele au fost efectiv înjurate, li s-a închis telefonul in nas, etc etc etc. Încă se poarta astfel de mizerii.

    00
    • Cea mai buna idee. Am mers pe preturi cat mai mici, la inceput, si a fost o prostie. Pentru ca te bati (in domeniul meu) cu indieni, care pot trai din 100 de dolari pe luna. Asa ca dupa o perioada m-am desteptat si am inceput sa cer mai multi bani (daca e sa ii cred pe unii prieteni, inca mai am loc mult de crescut). Daca s-a intamplat ca pretul sa fie peste buget, au fost cazuri in care clientul a ales sa plateasca mai mult, pentru ca li s-a parut ca merita. Odata ce te plasezi ca produs „premium” (sau macar nu mai cauti sa atragi prin pret), ai sansa de a creste sustenabil. Plus ca, nu te opreste nimeni ca, din cand in cand, sa iti alinti clientii cu cate un discount sau o chestie in plus, fara sa incerci sa te bati insa la pret cu altii. Bafta in continuare ;)

    • Ia-o altfel. I-au capiat pe oamenii aia, si au venit de voie de nevoie unde e mai scump. Va vor face si voua probleme, e o chestiune de timp

      00
  4. Facebook sigur face bani de la baietii care vor sa te invete si pe tine cum sa faci bani. Am vreo 5 care mereu imi explica cum ei au solutia sa devin si eu bogat.

    00
  5. Plin de respect, dl Vali, v-as contrazice (si nu prea). Cu datele de la o conferinta google (doh) de retail .
    De acum 2-3 zile. La care m-am dus sa mananc si sa beau gratis la cafenea de hipsteri sa vad poate-poate ma descurca careva cu niste campanii. Asa. Am mancat doua cornuri, frecat coate cu alti oameni in problema, pla solutii. Cica sa bagam mai multi bani, ca are AI grija de tot. Pzda masii.

    Zice astfel prezentarea: https://drive.google.com/file/d/1LjAvIeiFD0s3zusmnVAVRA7y2DjynzrN/view?usp=sharing . E publica.
    Vedeti slide 22 unde zice : 76% din cetateni au un SINGUR furnizor. Poate 2-3 maxim.
    Mai vedeti slide 15 : „+27% in Google searches for “reduceri” related terms in
    Jan-Jul 2022 vs Jan-Jul 2021” .

    Eu interpretez asa : 76% cumpara de la retaileri mari in mod curent. Dar asta nu-i impiedica sa-i mulga de produse la discount pe aia new entry. Dupa care se intorc unde e bine si sigur.La ala vechiu.

    00
    • Eu zic ca oamenii cumpara de unde e mai ieftin, atata timp cat au garantia ca produsul/serviciul e la asteptarile lor calitative. Daca e mai ieftin la Ikea/Lidl/Emag etc de ce as lua de pe xyz.ro ? Daca e mai ieftin la xyz decat la aia mari poate incerci, poate nu. Daca xyz au impresia ca imi vand acum mai ieftin dar pe urma voi cumpara mai scump de la ei decat Ikea/Lidl/Emag e problema lor

      00
    • CD, daca la piata din US se refera, astia au reduceri IN FIECARE LUNA. BF este inca o chestie importanta, dar ai reduceri de Labor Day, Fathers Day, Mothers Day (care nu pica in 8 martie), Veterans Day si lista continua.

      Pentru aceleasi produse, da, oamenii cauta pretul cel mai mic (ca doar nu esti tampit sa dai aiurea banii). Am cumparat chestii de pe Amazon, dar am luat si de pe Target, Walmart, Macys etc. La toate ai retur gratis (fara intrebari) si livrarea in general e usoara (se lasa pachetul la usa). Asa ca iti permiti sa testezi companii noi. Daca iti face vreunul probleme (nu prea e cazul), banca la care ai cardul de credit poate cere banii inapoi (si o fac). Partea asta e nasoala uneori pentru vanzator, am avut un muist care a facut chargeback dupa o luna de SEO, ca asa i s-a sculat, iar banca i-a dat banii inapoi fara sa se intereseze ca idiotul a primit serviciile contractate.

  6. Bun, si noi ce sa facem? Eu n-am optiunea sa nu deschid magazin ieftin, n-am nici optiunea sa deschid magazin scump…. mi-ar ramane doar optiunea sa cumpar scump! Dar de la cine, toti vand foarte ieftin!!!

    00
  7. Și tu râdeai de gb…

    00
  8. Nu vad exact care este problema cu OLX. Da, iau atacat 2-3 site-uri care veneau cu anunturi gratis sau preturi mai mici pentru promovare, dar intre timp site-urile alea au murit. OLX a ramas cel mai mare site de anuntuti cu cifra de afaceri si profit in crestere de la an la an.

    00
  9. Intermediarii totdeauna sunt cei care câștigă

    00
  10. Dacă 1/3 nu mai plătesc nimic Google-ului și Facebook-ului?

    Sau, hai jumătate… What then?

    00
  11. 2 exemple proprii :

    -fabrica de pantofi premium – din 600 lei cât vindeam perechea – 100 lei facebook/google.

    Suma totala platita/nr perechi vândute prin aceste canale. 2 ani. Am închis.

    – magazin piese auto (pieseautoshop.ro , ulterior piese-auto.ro) – facebook/google 4% din vânzare, în condițiile în care marja era maxim 15%. Vândut site-ul. Bucuros ca am rămas doar cu ceva datorii pe care le-am achitat în 2 ani, ulterior.

    Pe lângă aceste costuri mai erau advertoriale, seo, meo , cleo.

    Doar 2 exemple. Pentru cine stie soluție mai buna sau vrea sa îmi spună cum ar face el, îl poftesc cu drag sa facă.

    Vali are dreptate – în cazul meu, întâi banii de acasă, apoi marja în integralitatea ei, apoi creditul furnizor. Ulterior credit personal pentru a plăti resturile ramase.

    Și e adevărat, cel puțin în cazul magazinelor de piese. De fiecare data cand se mai intampla sa caut ceva, apar alții noi care au noi strategii de a se duce în pământ.

    00
    • Este simplu, toata lumea face acelasi lucru pentru ca majoritatea nu sunt capabili sa faca altceva. In 50% din cazurile in care cineva decide sa-si faca o afacere proprie, este vorba de a cumpara si a vinde mai scump.

      Acum, ca tu aveai o fabrica de pantofi premium este altceva. Dar sunt uimit ca nu a functionat, in conditiile in care piata de fashion este foarte profitabila pentru producatori.

      00
    • Dupa mine o mare parte din premium inseamna traditie (nu e valabil si invers), de aceea e mai dificil pentru un producator nou sa intre pe nisa asta.
      Ori ai si produse de larg consum si in timp convertesti din clienti catre premium ori ai un marketing foarte agresiv si speri sa functioneze.

      00
  12. NOU
    #29

    Interesant ca teorie, dar practica ne spune ca Vivre nu are preturi mici.

    Cine vrea preturi mici se orienteaza spre Kring, Dedeman sau Leroy Merlin.

    00
  13. Ideall.ro a intrat in insolventa

    00
  14. În cei 12 ani de online, din care 7 cu firma proprie, am învățat că relația cu clienții e cea mai importantă. Reclama aia clasică din gură în gură. Așa că, nu google sau fb îmi dau de mâncare, ci Mihai și Elena care spun mai departe cât de amabili și promti am fost

    00
    • Google și Facebook te ajuta să crești mai rapid. Întotdeauna daca tragi linie după ce cheltui banii de marketing, daca ești cel mult pe 0 este bine.

      Daca ai avut servicii bune in aceasta perioada, când ai promovat ai șanse mari să obții mai multe vânzări nu doar de la Mihai și Elena, acum vor apare mai repede Stefan și Andreea.

      00
  15. Pai ori te diferențiezi prin preț mic, ori prin servicii pre/post vânzare, așa zice teoria.

    Aia care știu și pot sa le facă pe amândouă nu au cum să existe în Romania la scală largă deocamdată.

    Unul din motive e că nu avem infrastructura necesară pt asta. Altul e că nu avem nivelul de trai destul de ridicat prin care să plătim cu bani un serviciu care ne salvează timp, sau ne oferă nu știu ce facilități post vânzare. I could go on forever. Pe scurt, deocamdată e normal sa fie la putere prețul cel mai mic și atât.

    P.S.: Mai știți când toți retailerii noștri fanion au fost amendați pt reduceri fictive? Nici prețul cel mai mic nu mai e ce a fost o data :)

    00
    • „P.S.: Mai știți când toți retailerii noștri fanion au fost amendați pt reduceri fictive? Nici prețul cel mai mic nu mai e ce a fost o data 🙂”

      problema cu amenzile alea e ca asa au aparut in stiri zilele respective, toti au contestat in instanta acele amenzi, cate crezi ca au ramas in picioare?

      emag nu a fost amendat pentru preturi fictive, a fost amendat ca in ziua cu numele „blackfriday” nu au facut mentiunea explicita pt ce perioada se ofera campania de reduceri de blackfriday

      https://economie.hotnews.ro/stiri-consumator-25180630-black-friday-2021-anpc-amendat-emag-50-000-lei.htm

      „Comisarii ANPC au constatat următoarele abateri:

      1. Pe pagina de prezentare a produselor, lângă prețul de referință (“prețul tăiat“) la care se aplică reducerea, prin apropierea cursorului mouse-ului de litera (i) apare mesajul: “Prețul tăiat este cel mai mic preț la care a fost vândut produsul în ultimele 30 de zile“, neexistând nicio altă informație care să prezinte durata promoției (reducerii), respectiv data de început a acesteia.”

      „UPDATE Ce spune eMAG despre sancțiunea aplicată de ANPC

      Aspectele sesizate de ANPC privind afișarea perioadei campaniei au fost rezolvate prompt, iar clienții nu au fost afectați. Am pus la dispoziția autorităților în mod transparent informațiile necesare privind organizarea campaniilor promoționale la eMAG.”

      crezi ca amenda respectiva a ramas in picioare? imi e lene sa caut, dar sunt 95% sigur ca a picat la prima instanta cand judecatorul a aflat ca astia la 1 ora diferenta au facut undeva intr-un colt mentiunea ca „oferta de blackfriday” e valabila in acea zi numita blackfriday, deci ANCP a iesit in presa sa aplaude fraierii ca i-au facut pe comercianti, dar modul in care au dat sanctiunile si motivele au fost extrem de gaurite deci usor de intors intr-un proces

      00
  16. In concluzie, banul aka puterea și de aici sexul împing lucrurile înainte!….

    00
  17. In curand vor cumpara toti scump si prost. Multi stau cu falimentul deasupra capului. Iar emag-ul da o mana de ajutor la asta de la inaltimea market shareului.

    00
  18. la o firma destul de maricica (vreo 90 de magazine) unde am lucrat acum cativa ani, intr-o discutie cu seful de marketing la un teambuilding in care incerca sa ne spele pe creier cu tot felul de fantasmagorii am ajuns si la pret, care la noi era 15-25% peste celelalte magazine cam la orice si replica lui a fost „sa dai in preturi e cel mai usor, doar ca si altii pot sa o faca, noi mergem pe calitate” adaug eu ca fara sa scada preturile la ceva care era extrem de profitabil pt. altii, firma aia era si importator direct pe vreo 30% din ce vindeam deci era loc masiv de scaderi, doar ca patronii voiau mai mult si mai rapid, e in faliment acum

    00
  19. La romani exista un singur criteriu de cumparare, pretul. Dupa 2019 s-a inrautarit situatia, o variatie de 5 lei inseamna enorm. Degeaba o tii cu calitate si preturi ridicate, vei avea cateva zeci de comenzi pe luna. Da-i cu preturi mici, si poti sa injuri la ei si tot te implora sa cumpere . Acum, cu ce oameni ai de-a face e partea a doua, dar nu (mai) poti face performanta pe preturi mari sau medii, ajunge reclama sa iti manance tot bugetul

    00
  20. Ca o nota secundara, Chamath fiind el insusi unul din cei mai mari tepari din era recenta, a fost unul din varfurile de lance a revolutiei SPAC-urilor din ultimii doi ani (pentru cine urmareste bursa… pentru ceilalti, sa zicem ca sunt un fel de listare mai rapida decat ruta clasica prin IPO, mai putin transparenta + mai benefica pentru cei care le orchestreaza din prisma comisioanelor, a optiunilor de vanzare etc.). S-au fript multi investitori de retail sub bagheta lui Chamath :)

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.