Cum repari presa în 3 pași simple

Ironic cum jurnaliștii acum 2 luni spuneau că nu vor pomeni de la PSD, că ar afecta independența presei, iar acum vor pomeni de la PNL. Hai să fiu util și să le explic jurnaliștilor și managerilor ce fac greșit.

1. Repari designul site-urilor cu care vii în fața publicului

Faci să arate ca un site normal. Nu furi webdesign de pe afară, faci local, că avem oameni talentați. Faci să arate bine și pe desktop și pe mobil.

Faci un singur domeniu, care să detecteze rezoluția, nu subdomenii pentru mobil și ipad. Se poate face, e o tehnologie din 2012. Câți dintre ăștia care intrați aici vă plângeți că știrileprotv.ro vă duce în homepage, nu în știre? Credeți că ei nu știu de problema asta, pe care o au de ani de zile?

Faci fonturi frumoase, plăcute ochiului, că ești în business-ul cu text. Înveți să pui pozele pe site. Înveți să le indexezi. Faci URL-urile umane. Le faci să nu se mai încarce în 2 minute.

Mulți dintre ăia care se închină la Jony Ive nu au auzit de Jakob Nielsen, părintele usability-ului din webdesign. Cartea aia din 1999.

2. Nu mai alergi după public mult

Faci mai mulți bani dacă ai mai multe afișări, asta a fost gândirea managerilor de online care s-au apucat să reducă din personal, să concedieze oameni buni, să pună mai multe bannere și să facă clickbait*.

Tratezi publicul cu respect și pui interesul lui înaintea interesului tău (daca te duce capul mai mult, începi să te gândești că aveți interese comune, toți vreți ceva pentru timpul vostru, tu bani, el informație). Nu, bannerele nu ar trebui să aibă prioritate. Ele aduc bani, dar ele aduc bani doar dacă utilizatorii nu sunt enervați și nu sunt aduși prin mizerii. Deci da, bannerele plătesc facturile, dar prin intermediul vizitatorilor, pe care nu vrei să îi enervezi cu prostii sau cu prea multe bannere.

Când spui că ai site quality, aia să ai.

Ai site economic? Cine citește așa ceva, idioții? Pe ăia îi vrei public? De ce alergi după afișări când ai site economic?!?!?!? De ce ai redactori care nu înțeleg ce fură de pe Forbes și Financial Times?! De ce ai sute de bannere pe site economic?

Prinzi redactorii că sunt idioți? Îi dai afară. Dai afară doi plătiți cu 800€ și angajezi unul cu 1.500€, care știe ce scrie. Eu sunt uimit că Daniel Apostol, Patrick Vrabie, Răzvan Murgeanu sau Alex Goagă încă mai lucrează în presă. Serios. Îi mai văd uneori pe feisbuc că au păreri în statusurile prietenilor comuni și mă scarpin mereu în cap a nedumerire.

Să amintim aici de momentul amuzant din 2009 în care Realitatea.net sunt prinși că spamau de rupeau, stau o noapte și șterg, și dimineața erau curați ca lacrima. Sau de unul din momentele în care Internetcorp au fost prinși cumpărând trafic din America de Sud. Sau când GSP au fost prinși cumpărând trafic din Asia.

3. Urmărești penal pe ăia care te fură

Dacă Mediafax dădeau în judecată Hotnews în 2006, când i-au prins prima oară că furau, presa din România ar fi arătat altfel.

Dacă Turcescu ar fi dat în judecată Hotnews, în loc să plângă că ei cheltuiesc 1 milion de euro pe lună ca să producă știri, presa din România ar fi arătat altfel.

Dacă Hotnews ar fi avut 3-4 procese când a trecut de la rescris știri din ziare la rescris știri de peste tot și modificat ora publicării, ca să pară că o dădeau ei primii, presa din România ar fi arătat altfel. (pentru cititorii mai tineri, acum 10 ani, rss readerul era o aplicație pe desktop, lăsam PCul pornit zi și noapte și citea toate știrile de pe toate site-urile, și vedeam că un site legit publica o stire la 09.00 și Hotnews la 09.30, dar când intrai pe site, ei erau cu ora 08.00)

Dacă creatorii de conținut ar fi dat în judecată ProTV când i-au prins că fură ca animalele, presa din România ar fi arătat altfel.

Dacă presa ar fi dat în judecată ziare.com când i-au prins că le rescriau știrile, Epoch Times și alte 300 site-uri n-ar fi existat. Și, neexistând atâtea site-uri jegoase, banii care se împart azi la 301 se împart la 10.  Asta e tot. E prea ușor să ai site de știri, iei de la alții, uneori cu copy/paste, alteori rescrii, și gata.

Să menționez declarația asta a lui Cristi Pantazi, care susținea în 2008 că ei au abonamente la toate agențiile de presă. Nu mi-a fost greu să cobor două etaje de la jobul meu de la MPI, să întreb pe cineva de la financiar de la Mediafax de când e contractul pe care îl au cu ei.

Plus schema asta jegoasă de furat știri cu analistul Dan Popa. Plus de câte ori m-a furat mizerabilul de Vlad Bârză.


Tot ce am zis aici e la mintea cocoșului. Dar managerii de presă sunt foști jurnaliști cu minime cunoștințe de online. Îi văd pe la conferințe, se uită, ascultă, dar se vede că trece informația prin ei, că nu au capacitatea de înțelegere pe domeniul ăsta. Nu sunt rău intenționați, dar nu înțeleg. Și nici nu vor să angajeze oameni competenți, care înțeleg presa, știu să diferențieze un text scris bine de un text scris corect și care miros subiectele.

De ce nu se întâmplă asta? Între mine, care după cinci minute de ascultat prostii scap un “dă-te-n morții mă-tii cu mizeriile astea”, și Turturică sau alții, care ling în fund patronul și îi  spun că e deștept și frumos, pe cine credeți că alege patronul să îi conducă afacerea? Pe cine credeți că invită mai repede la conferințe? Pe mine sau pe rupții care nu știu cum e să scrii un text sau ce naiba e aia usability.

Există oameni care pot face presă bună în România. Profit.ro, Recorder sau PressOne sunt dovezi că știința nu s-a pierdut. Dar cineva trebuie să plătească pentru ea. Până acum a plătit doar Sorin Dănilescu.

*bun prilej să vă aduc aminte că Florin Grozea e idiot

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

28 comentarii

  1. Se fura masiv pentru ca presiune?
    Se uita seful la cate afisari are articolele lui Ionel, face un total si ii da o suma, o compara cu ale lui Gigel. Seful il cheama pe Ionel la el ai ii zice ca Gigel scrie dublu articole si triplu afisari. Gigel fura masiv si merge la fotbal pe sintetic cu sefu. Ionel vede ca daca nu are cum sa supravietuiasca doar daca fura.
    Acum seful e multumit si Ionel e chemat si el Joi la fotbal si bere.
    Totu-i o armonie pana vine Zoso vlogharu si-o fute.

    00
  2. Când citești ceva ok în Adevărul, de pildă, că mai apar chestii bune, și te uiți pe coloana din dreapta – nici nu i-aș zice „coloană” ci „cocină” – cu crosslink-uri de pe Click și alte mizerii ți se taie și de conținutul premium.

    Articol, să zicem, decent: https://adevarul.ro/international/in-lume/cum-s-a-propagat-coronavirsul-wuhan-factorii-transformat-epidemie-pandemie-1_5e78f7645163ec427122075c/index.html

    Pe laterală:

    – Veste dureroasă pentru Simona Halep și Toni Iuruc! Nicio femeie nu își dorește așa ceva
    – „Ați făcut amor?” Adevărul despre relația dintre Florin Ristei și Carmen Grebenișan. Ce s-a întâmplat, de fapt, în noapt…
    – Amănunte PICANTE despre trioul Bianca-Bodi-Daria! Ce s-a întâmplat la Londra

    etc. etc.

    Plus, secțiunile de comentarii sunt cancer în România, trag în jos orice publicație care alege să le folosească. Renunțați coaie la ele, sau ascundeți-le default.

    00
  3. Bune exemple ai dat cu pressone, recorder și profit.ro. Ar mai fi DoR și scena9 – pe stil New Yorker.

    00
    • scena9 e varianta romaneasca la povestea cu o tipa din texas de la coada vacii, cu tzatze mari si accent foarte puternic care se muta in socal si crede ca daca foloseste „hella” in loc de „yall” o sa aiba succes in show-biz. Stil de scris mai penibil-dar-elitist-in-acelasi-timp n-am mai vazut de mult. Serios, daca ma chinui putin gasesc un articol in care gasesti sintagme gen „fumul era gros de-l taiai cu cutitul”. Nu, merci.

      00
    • cu DOR am o problemă personală. au venit mieroși să facă un material cu mine, l-au făcut, a ieșit foarte jegos, cristi lupșa se face că nu înțelege problema.

  4. nu au auzit de Jakob Nielsen

    Varianta light: Steve Krug, Don’t Make Me Think & Rocket Surgery Made Easy

    00
  5. Ce e scris acolo se aplica peste tot nu numai în presa. Valoarea unei întreprinderi este dată până la urmă de valoarea oamenilor de acolo. Să nu furi! Nici în presa, nici dacă ești vânzător la Kaufland. Să nu te lași mituit. Nici ca ziarist nici ca doctor. Să nu înșeli clientul. Nici ca jurnalist, nici ca vânzător de legume la piață.
    În principiu e vorba despre valori „tradiționale” care s-au cizelat in primii 6-7 ani de acasă. Și aici intrăm în altă discuție filosofică.
    Legat de profit.ro de acord că au câteva articole ok. In schimb sunt acolo niste personaje care sunt vuvuzelele imobiliarilor: Alexandru Urzică și Thomas Dincă de exemplu.
    Ce e de făcut? Să încerci să te informezi din mai multe surse. Și să gândești​.
    Se va repara presa? Nu. Pentru fiecare jigodie din presă trimisa la plimbare sunt altele doua jigodii flamande au puțin mai ieftine care abia așteaptă să îi ia locul alteia date afară. Părerea mea că din contră, în condițiile crizei de abia începute calitatea presei și a oamenilor care lucrează în presa va scădea.

    00
  6. Repari designul site-urilor cu care vii în fața publicului

    În 2020, n-ar strica un button de dark mode.

    00
  7. Discutie reala, de acum 2 ani, cu un ex-manager de ziare angajat de un mogul. Vorbeam sa avem varianta mobila de site – mi-a zis simplu ca i se pare ca varianta de desktop pe mobil e mai frumoasa. Intre timp, cam toate site-urile mari sunt mobile first cred. Problema e ce articole incarci pe acolo.

    00
  8. și eu am crezut că e o lecție de bricolaj, cum repari o presă în curte.

    00
  9. E funny, inlocuiesti „presa” cu „industria de gaming” si e exact aceeasi poveste.

    Da’ asa e cu astia de isi zic antreprenori p-aici: sunt despre furat inainte de toate. Nimic durabil:

    -unul de a fost ceva director pe la EA Romania are proces cu furaciuni incredibile pe la tot ce insemnau achizitii (echipamente, mobilier de birou etc) din ce stiu. A fost un articl pe zf acum vreo luna doua parca. Acum ar fi mai curatenie p-acolo, dupa ce l-au zburatacit.

    – pana mai acum cativa ani a fost studio King (Candy Crush) care s-a inchis ca n-au facut absolut nimic altceva decat probabil sa fure. Absolut niciun produs desi au avut King in spate. Au inchis aia tot si-au plecat.

    – Namco Bandai (Pac Man) e pe care sa se inchide datorita unor directori care au furat de-au rupt, sunt povesti despre bonusuri impartite marlaneste si achiziti it ofc

    – Gameloft (Asphalt) a reciclat niste directori rupti care au avut 0 rezultate cu jocuri mobile la sora Ubisoft. Bineinteles, si hoti si incompetenti. Era o mema cu cine avea privilegiul sa cumpere masina boss-ului cand si-o schimba ala de la Gameloft.

    – RGDA (Romanian Game Developers Association) e acaparata da unii Amber care sunt ultimii hoti, au strans niste doctori in asa ceva de pe la EA, Ubisoft, Gameloft etc. Au tot dat tepe si se lauda cu tot felul de jocuri cu 0 incasari. Trag sa umfle industria per total cautand probabil un exit „curat”. In spate e unul de-a fost ceva pe la Samsung si si-a dat firmei lui cu dedicatie contracte de outsourcing, pana l-au prins aia probabil si l-au zburat. Erau acum vreun an articole platite prin site-urile alea de scriu orice pentru o lingura de ciorba cu ca vezi dom-ne „Amber a recrutat ex director de la Samsung” cand toata lumea stia ca aia era oricum firma lui. Are acolo toata familia angajata, ca deh.

    – Ubisoft a perfectat smenul pe metoda frantuzeasca, ala de e sef e un francez care s-a umplut de case si masini de cand sta aici (ceva ani de zile). Se poate zice ca l-au invatat in rele, spre exemplu atunci cand una grea de la resurse umane is dorea sa scape de masina veche, s-a intamplat exact ca in perioada aia sa fie nevoie de exact modelul ala pentru studio. Si sa o cumpere. Astia sunt bani care ar fi putut sa junga la echipele de QA care traiesc de pe-o zi pe alta pe minim etc. Intre timp, promovari pe cumetrii si amantlacuri (deh, francez).

    00
  10. Persoanele pe care tu le-ai nominalizat Daniel Apostol, Patrick Vrabie sau Răzvan Murgeanu aștepta și ele un post călduț in ministere sau companii de stat. Vezi cazul lui Ionel Danca care zici că are găluște-n gura și e purtător de cuvânt și mare economist.

    00
    • În 2007, cînd s-a început lucrul la Business Standard, a fost o migrație mare de la Banii Noștri. Dancă de-acolo a venit. Mi-aduc aminte și-acum, că lucram la perete, cîte șuturi în gură și-a luat de la Mîrșanu din cauză că, deși venise pe post de editor pe paginile de externe, habar n-avea care știre era mai importantă. Vreo două săptămîni, aproape că nu era zi să nu șteargă pe jos cu el, că tot ce merita să fie main de pagină ajungea la brefe. După care s-a desființat BS și a ajuns la The Money Channel și de-acolo mai sus. Dar Ionel a ajuns fix unde trebuie, într-un mediu care i se potrivește. Întotdeauna a fost arogant, chiar și cînd dădea rateuri, și alunecos. Politica e locul potrivit pentru el.

  11. Sunt de părere ca jurnalismul nu poate creste prea mult în calitate și independenta cât timp ei ca instituții juridice și persoane fizice nu pot avea parte de:
    – justiție care sa le dea o șansă la dreptate
    – protecția independentei (politie eficienta)
    – platforme jurnalistice ce nu s conduse de politruci, unde dacă muncești, ai o șansă la un salariu decent

    Aici poate exagerez, dar suntem puternic în sfera de influenta Putin. Când un jurnalist calcă pe coada cuiva, e pa. Nu e nimic de origine romanesc sa l poată/vrea ajuta

    Cred ca e asa un domeniu ce nu poate exploda în calitate (vezi it ul :)) fără mediu adiacent de același calibru.

    Cu alte cuvinte. Tara bananiera, jurnalism bananier

    00
  12. Nici cu profit nu imi e rusine.
    Articolul era postat vineri iar Google il vedea postat de o saptamana
    https://imgur.com/a/JloJvT2

    00
  13. profit.ro au paywall selectiv. Unele articole devin vizibile instantaneu pentru plătitori și apar la liber după o perioadă de timp.

    00
    • Profi.ro este misto, dar la zona platita pretul este prohibitiv pentru cititorul ordinar, care vrea si el sa vada ce se mai intampla pe piata, o analiza curata, coerenta si corecta fara spam sau parerism marca ziarul spamul financiar.

      Dar ii inteleg de ce nu vor sa faca un asemenea plan, ca toti ciorditorii de mai sus insirati de vali, nu vor cumpara planul de 999 de euro pentru agentie, ci pe ala de 10-15 euro si dupa vor da in umeri, not me boss.

      00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube