Despre influenceri la început de 2020 : bula s-a spart de mult

Părerea mea e că bula s-a spart în vara lui 2019, dar lumea era ocupată cu festivaluri și alte momente plăcute din viață ca să vadă asta. Erau bani, era cald, n-a observat nimeni că lucrurile au început să scârțâie un pic.

Și situația s-a accentuat cu venirea crizei. Mă uitam la câțiva dintre cei mai folosiți/populari influenceri, sunt unii care n-au mai avut o reclamă de două săptămâni și aveau de obicei câte una la fiecare 2-3 zile.

Am scris articolul ăsta înainte să vină criza, l-am tot periat și n-am apucat să îl public la timp, de aceea unele fapte și păreri vi se vor părea deja expirate.

Bula s-a spart

Campaniile au dispărut pentru influencerii de la mijloc și s-au rărit pentru influencerii din vârf. Dacă nu ești top of mind, ai simțit asta la buzunar. Sânziana sau Selly au în continuare campanii, mai puține decât anul trecut, dar o serie de bugete au dispărut sau s-au reorientat către influenceri mici, în detrimentul celor medii.

A crescut numărul campaniilor care au 300€ de cheltuit, iau 3 puștoaice care n-au numere prea mari și împart bugetul cu ele. Se vede asta din numărul de giveaway-uri, care în anii trecuți erau rare și în ultimele 6 luni sunt peste tot, de la influencer mic la influencer mare. Când un brand face giveaway e clar că n-are bani de o campanie reală. Am văzut asta cu blogosfera acum 3-5 ani. Fix la fel e și acum.

Despre influenceri la început de 2020 : bula s-a spart de mult

Unul din motivele pentru care bula s-a spart e că 99% din influenceri nu aduc nici o valoare publicului și, prin extensie, nici brandurilor care desfășoară campanii. Nici entertainment, nici buci, nici educație. Nu dau nume, că aș devia de la subiect, dar faceți exercițiul ăsta pe voi: cu ce rămâneți după ce urmăriți oamenii pe care îi urmăriți? Cât despre buci, cât poți să o urmărești pe una până te enervezi că nu pune poze cu ea goală? Și când o urmărești pentru asta, cât de mult îți pasă la ce face reclamă?

Al doilea motiv este că a devenit evident că nu poți să vinzi ceva publicului dacă nu îl obișnuiești cu asta. Dacă te apuci să spui ca proasta că tu nu cumperi online că nu ai încredere, când ai o campanie, surpriză, publicul tău știe că n-ai încredere și se comportă ca atare.

Al treilea motiv e credibilitatea. E greu să te creadă lumea că folosești un produs când e prima și singura oară când îl vede la tine. E greu. Tentația banilor a fost mare, de aia am văzut femei făcând reclamă la whiskey, nefumători făcând reclamă la țigări și maimuțici care stau pe banii părinților la creditare sau mașini de lux. Și credibilitatea e afectată când tu apari în poze cu o geantă de 2.000€, dar faci reclamă la bluzițe de 30 de lei.

Cum zicea cineva, la festivaluri era plin de reclame necredibile:

Dacă se anulează vreun Untold sau Electric Castle o să fie şi mai nasol, că nu mai avem ocazia să arătăm ce detergent nu folosim în restul anului, ce haine nu purtăm în restul anului, ce produse nu mâncăm când nu suntem la festival şi tot aşa. (sursa)

Oameni de la produs, care n-au treabă cu produsul, implică în campanii oameni care nu consumă produsul în încercarea de a convinge oameni să cumpere produsul, într-un cerc al lipsei de credibilitate.

Hai să ne dăm un pas în spate. De ce 90% din campaniile făcute de influenceri sunt de expunere și foarte puține de “dă click să vezi produsul și poate să îl cumperi”? Pentru că aia e tot ce pot. Dacă ar putea face campanii cu rezultate palpabile, ar face. Că oferte sunt convins că sunt.

Ați văzut zilele astea vreun influencer făcând ceva gratuit pentru brandurile care i-au umplut buzunarele ultimii ani? Vă spun eu, nu, am primit zilele trecute îndemnuri de la companii cu care nu am mai lucrat de 3-5 ani să le susțin gratuit, că și-au luat flit de la mercenarii cărora le plăteau campanii.

Costurile producerii de conținut pentru social media

La articolul ăsta, cineva spunea că e normal ca un influencer să ceară 500 sau 1.000€ per postare pe Instagram, pentru că costă foarte mult să producă acea poză. Fotograful, locația, procesarea ulterioară. Bani. Normal că cere mult.

Teoretic corect.

Practic întrebarea e câtă plus valoare aduce acea poză brandului, ca să merite 500€. Aduce de minim 1.000€? Aduce de două mii? Că așa se pune problema. Dau 500€ dacă îmi aduce plus valoare de minim dublu, nu dau 500 pentru că fotograful e scump. E ilogic.

 

Colaborările pe termen lung

Nu se mai aude nimic cu colaborările pe termen lung, pentru că ele nu sunt profitabile pentru agenții și pentru influenceri. Agențiile își iau un fee mai mare la contracte punctuale (minim 50%), un contract pe un an nu prea e profitabil pentru ele, că își pun acel fee doar o dată, sigur, la o sumă mai mare, dar tot nu le dă bine. Iar influencerii nu vor să fie legați cu o colaborare pe termen lung cu un brand, că asta ar însemna exclusivitate, și acum vor să aibă campanii și cu Cola și cu Pepsi, dar și cu Avon și Mac. Eventual una după alta.

Comunitatea

Citeam undeva că la toate reclamele și review-urile de telefoane sunt prea multe comentarii de tipul “nu merită banii, la aceiași bani iau X sau Y”, dar toți influencerii au ignorat comentariile astea și au continuat. Nu s-au prins că ele indică un trend.

Și trendul era că comunitatea începe să se sature. Se uită, dă like, dar nu mai cumpără cu același avânt.

Toți influencerii spun că comunitatea e importantă, dar ei își ignoră constant comunitatea și se concentrează pe făcut frumos pe lângă agenții și clienți. De aia vedeți reclame la țigări și alte mizerii.

Bine, și publicul vrea să fie mințit.

Industria de podcasting

A ucis-o criza înainte de a se naște.

Nu pot să zic că îmi pare rău, sunt convins că podcasturile bune și utile vor continua. Dar deja toți stand-up-erii au câte 2-3 podcasturi, plus ăia cu diverse NLP-uri, plus oameni care n-au nimic de spus, plus ăia de pe tehnologie, plus jurnaliști, plus alții și alții.

Câte să asculți? Cât timp să ai? Câtă valoare să aducă toate?

Și, ca și în cazul blogului ăstuia, oamenii care pornesc podcasturi subestimează enorm cine e Joe Rogan și ce valoare aduce el ascultătorilor. E greu de perceput, că este subtilă. Un articol pe tema asta. De asemenea, o examinare mai atentă a CV-ului nu strică. Omul a făcut niște chestii înainte să se apuce de asta. Până și eu am ca recomandări lucrat în online, schimbat diverse joburi, făcut blog, trăit 12 ani din asta. 99% dintre podcasterii români au podcast pentru că e la modă. Nu aduc nici o valoare ascultătorului, că nu au păreri utile și valabile pe subiect.


Altfel, e business as usual.

social-media-unfollow

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

62 comentarii

  1. M a uns articolu asta

    00
  2. da, in amintesc cum mergea toata maciucimea blogosferei la o halba de bere nefiltrata Timisoreana… ce vremuri

    00
  3. Darwin e de vina. Pana cand sa aiba succes niste insi ca Selly? Pai daca nu vii cu nimic destept, doar smecherie de 3 lei, pana si copiii care asteapta Frozen 3 se plictisesc de harfele tale. Selectie naturala, asta este.

    00
    • Mare dreptate ai, doar nu degeaba s-au dat Alex Velea si Lino pe manele pe fata, asa, finally.
      Sa vezi ce rup acum vanzarile la Gucci si Balenciaga, or sa le trimita aia cele mai noi colectii, de dinainte sa inceapa sezonul :))))).

      https://www.youtube.com/watch?v=MVvXUinj1R8

      PS: Urmeaza Smiley, ca foamea e mare si ie criza iar…

      00
    • Selly e „influencer”? Adică, are cineva opinii bune despre el?
      Tot ce am mai citit erau mistouri, ca avea potențial să devină un om serios, dar a ajuns un papagal…

      00
    • Hack hack hack zici ca am hack
      An de an e anu’ 5gang :)

      Nu s-a plictisit nimeni de Selly de atatia ani. Deocamdata. Si este entertainment, nu competitie de R&D, sa se premieze ideile inovatoare, si nici clubul de lectura de la pension.

      O evolutie mega misto pt un pusti de liceu. Chiar nu inteleg de ce-i bociti ca la prohod. Si chiar daca se va fuma, ca orice vedeta de oriunde. Omu isi va fi facut bani fara sa-si arate tatele.

      00
  4. Mie mi se pare ca industria asta e plina de oameni neinspirati care in loc sa construiasca pe termen lung incearca mereu sa dea tunul… cam ca toti cei din societatea romaneasca. Negandind pe termen luni, azi investesti in bloguri, maine in fb, poimaine in insta, raspoimaine in tiktok… dar muti bugetele asa, de la noutate la noutate, nu ai nici o continuitate si tot minti clientul ca ai gasit the best big thing.
    Criza asta cred ca va determina clientii sa caute oameni cu rezultate si oameni care le deschid usa si cand nu au bani multi de dat, sper, nah, sunt optimist

    00
    • optimist sunt și eu. sau, cum îmi spun prietenii, prost. nu se va schimba nimic. oamenii de la client și din agenții care decid bugetele vor fi dati afară, vor venii unii noi, la fel de hulpavi după premiile oferite de global sau morodan pentru campanii.

  5. in rest, influencerii consider ca vor disparea atunci cand nu va mai fi nevoie de ei… mai aiurea va fi pentru cei care au fost contra lor, pe exemplu piticigratis… a mancat atata rahat despre stat si piscotarii din presa si internet si apoi a colaborat cu ei… stii cum se spune, a lins unde s-a pisat

    00
  6. Adică chiar va trebui să muncim pentru banii brandurilor? Să le trimitem clienți? Era mai simplu cu Dă Like și Share pentru a câștiga…

    00
    • hai să nu fim răi cu oameni care ne-au adus materiale educative gen „mai sunt virgină” sau „am silicoane” sau „mă pup cu ioana”.

  7. În vremurile astea vitrege vom porni campania “Adoptă un influencer”. Poate cer și ăștia bani de la stat ☺️😊

    00
  8. Abia aştept ziua în care meseria de „influencer” nu va mai exista. Să îi poţi povesti nepotului Vlăduţ despre arborele genealogic:
    – Păi să vezi, Vlăduţ, stră-stră-bunicul tău a fost lăptar, iar mă-ta mare influencer pe vremea când se uitau oamenii la bucile ei pe nişte dreptunghiuri aşa pe care le scoteam din buzunar să ne uităm pe internet.

    00
  9. La articolul lui Hoinaru, bine a punctat ca oamenii vor cultură și educație doar declarativ. Toți internauții zic ca trebuie sa promovăm valorile, dar mai bine te spargi în figuri pe melodia lui Șelaru decât înțepenit pe scaun la operă. Bine, și se gândește în extreme. Nimeni nu vrea să asiste la o ora de matematică sau filosofie metafizică pe yt, dar fă-o amuzantă, condimentaza cu glumițe conținutul educativ. Asta e meserie grea, părerea mea. Durează o săptămâna să-ți vina ideile, să pui Totul la punct și poate nici nu iese ce ai avut tu in cap, nu mai dai 7 clipuri pe săptămâna, ci unul, nici ala cu atâtea vizionări, ca n are clickbaitareala. Nu mai bine faci un daily vlog când te caci sau o chemi pe mimi să faceți smash or pass? D-aia am doar câțiva din România de unde îmi iau divertismentul.

    00
    • Să scrii un articol de “fizica nu doare” pentru blog durează undeva între 6 ore și 3 zile. Pe surse.

      Și asta în condițiile în care știi un pic de fizică.

      00
    • Aveti ceva recomandari de canale youtube/podcast din categoria pe care o descrieti
      Printre altele, eu urmaresc „Its OK to be smart” si „Kurtzgesagt/In a nutshell”, dar sunt curios de alte sugestii.
      Multumesc!

      00
  10. Podcastul ar trebui să rămână măcar acum într-o zonă de amatori sau de utilitate marginală, nu pentru că nu ar fi loc să se facă podcast (sau chiar radio) profitabil, ci pentru că încă nu există suficiente modele bune de urmat, oameni care să inspire. În materie de radio îi avem pe Paul Grigoriu, Andrei Gheorghe și apoi ce? Petreanu? Buzdugan?

    În materie de podcast avem prea puține exemple pozitive, și prea multe imitații. E nevoie ca podcasterii de azi să petreacă 5-7 ani în anonimat până când, după vreo câteva sute de ore de înregistrare, să dezvolte spontaneitatea necesară pentru a face ceva deosebit. Suntem cu 15 ani în urmă în materie de podcasturi și până când programele valoroase se vor desprinde va exista foarte multă impostură. Cam despre asta e vorba.

    00
  11. Bai, da’ cine dracu cumpăra influențat de ceva pizde sau pizdoi?Vreau ceas, îmi iau un Seiko. Vreau bere, ma hotărăsc la raft.Ma tund cum îmi sta MIE bine.Serios acuma, inafara ca ii mai aflam aci de influencerii pulii, cine dracu știe de existenta lor? Io pe bune ca na dau destul pe net, uite acum îs în CM, dar netul meu niciodată nu se intersectează cu netul lor.Niciodata!Mai bine ai face sa pui niște recomandări de filme.Azi am fost nevoit sa ma uit la The Ox-Box Incident din lipsa de recomandări.

    00
  12. Scuze de gramatica. Taste mici degete mari.

    00
  13. Și încă ceva : ăștia se numesc putori, și dacă criza asta tine puțin ii omoară pe cei mai mulți. Din cauza asta s-a ajuns ca un tuns de bărbați sa fie mai mult de 15 lei. Țin minte și acum ca muistu ala de Smiley a stricat treburile prin frizerii. Începând de la el, frizerii au devenit HS-haistilisti. A influențat prost adică manca-mi-ar zaralele.Dar uite criza!

    00
    • Că dai 30-40 de lei e o tunsoare e bine. Ca unul care a incercat și mai ieftin și mai scump, diferența de tunsoare între 15 lei și 40 de lei se vede. Asta ca să nu te tundă din sapă.
      Vezi la saloanele de dârlăi din zonele mai spălate ale Bucureștiului unde sunt 80-120 de lei tunsoarea. Și dacă nu rotunjești la 100-150 de lei cu bacșiș, aproape că-ți bate obrazul că ej bulangiu și sărac.
      Smiley a început în 2006, perioada aia, cu o frizerie in Pitești lângă universitate. Era asociat cu CRBL, că i-am văzut pe acolo.
      Adică adolescentul ăla de 45 de ani.

      00
  14. Unde muncesc eu, suntem de toți vreo 1400.Colegi de ai mei (personal de bord) sa zicem 600.Din ăștia 600,undeva la 95% lejer nu au auzit de influencerii pulii cred ca nici măcar odata.Marea majoritate au smarphon-uri și FB.Oameni care trăiesc și consuma.Doar ca, atenție, duc o viata de oameni normali, nu de beșinosi, gen morodan și de cine mai zicea Vali zilele astea.Oameni ca și mine, care merg la cârciumă, nu pozează friptura, o mănâncă, iar apoi facun lucru normal : scot portmoneul și plătesc, nu așteaptă pomana.Asta e lumea normala în care trăiește majoritatea covârșitoare.

    00
    • dacă au peste 25 ani, nu au de unde să audă.

    • Pai tu dacă îți deschizi cârciumă, pe cine vrei de client? Puțoi de 20 deani cu buzunarele goale? Dacă vinzi ceasuri bune, crezi ca aia de 17 ani or sa dea de la 150 de dolari în sus pe un ceas bun? Și exemplele pot continua.

      00
    • tu spui acum ce latru eu de vreo 10 ani.

    • No, atunci stai liniștit.Chestia asta de se întâmplă acum, e tocmai pentru a detensiona besinile.Acum or sa vadă unii ca dacă nu muncești, mori de foame.Toti s-au crezut Joe Rogan în ultima vreme.

      00
    • Adevărul e ca tre’ sa ai și timp sa fii influențat.Ca dacă vii de la munca rupt, te influențează canapeaua cel mai mult.Si cum o zis cineva prin comentarii, mai bine accesezi direct xvideos decât sa îți pierzi vremea pe instagram.

      00
    • De o saptamana e plin de joe rogani care o incearca ei cu liveuri pe yt. Ieri mi a aparut la recomandate un live cu spik ( fost gagic a lu adelina pestritu ( fost gagica a lu liviu varciu)). Lumea o incearca, nu merge cu muzica hop cu altceva. Si luptatorii de k1 s au facut vloggeri. Vulpita s a apucat de cantat. Velea si a descoperit identitatea si radacinile de manelist, etc

      00
  15. Cam multe conspiratii daca vorbim doar de instagram influencers. Explicatia e probabil mai simpla: IG a taiat craca de engagement si s-au dus toti. Plus ca au inceput si sa blocheze actiuni automate (follow + unfollow), gen ce facea Morodan acuma ceva timp cand avea sub 10k followeri.

    00
  16. My SO urmărește câteva vedete din RO pe IG. Zicea că deja incepe sa se vadă nu mai sunt la fel de aranjate.
    Vă dați seama că dacă tine carantina încă 2 luni o sa vedem forma lor „reală”.

    00
  17. Firesc ar sa fie lasati sa moara de foame si sa se apuce de munca…adevarata. Ca o sa avem nevoie de ambalatori prin fabrici, maturatori, constructori si sapatori pentru autostrazi, de mecanici auto, de instalatori, de sudori, ca doar nu o sa se faca automatizarea in masa peste noapte. De cand cu panica cu coronavirusul, nicio tara europeana nu cred ca va mai sta sa depinda de China si o sa cam trebuiasca sa ne recladim industria dupa standardele secolului 21. Economia bazata pe indatorire externa, tiparnita, consumerism , publicitate, servicii si ……”influencing” nu mai e deloc fezabila.
    Ca sa supravietuim, avem nevoie de plus-valoare, iar asta se poate face doar prin munca si productie. O sa vedeti ca pe langa influencerele de pe Instagram, in curand vor muri de foame si vloggerii de pe You Tube si streamerii de pe Twitch care traiesc din cersit donatii sau monetizat vizualizari/abonati despre care nici nu stim daca sunt reali.

    00
    • „so, what then? day jobs?”
      „not in this life”

      00
    • @Flat: Atunci sa moara de foame ori sa traiasca din salariile parintilor bugetari si pensiile bunicilor. De fapt, stai , care bugetari, care pensii? :)
      Statul poate sa se preocupe de sanatatea cetatenilor, dar nu si de bunastare.

      00
  18. Cine e joe rogan asta de tot pomeniti de el ? Si la ce echipa joaca?

    00
  19. Adica vrei sa spui ca fabuloasele o sa faca videochat in cur(and)?

    00
  20. moccapp e pe plus, de aia a sărit repede la cap https://imgur.com/up16c54

  21. Pai na, campanii idioate si fara nici un fel de rezultat. Oamenii din campanii alesi prin sistemul PCR (pile-cunostinte-relatii). Sa nu uitam de perioada in care oamenii din agentii aveau bloguri si faceau schimb de campanii. Si tot asa…

    00
  22. de acord mai putin la aia cu podcastul, eu cred ca din contra, nu suntem nici macar la inceputul valului de podcasturi si derivate: presa independenta, interviuri cu experti pe domenii facute de podcasteri specializati pe diferite domenii (nu prostii gen Buhnici cu Kiyosaki in care se vedea ca Buhnici n-are treaba cu finantele).
    Vad pe youtube o serie de youtuberi care obtin interviuri cu specialisti in domeniu pe care ii urmaresc cu interes. Am podcasturi cu „actualitati” pe diferite nise, 20 de minute, numai bune pentru brief-ul de dimineata.
    Spotify are MyDailyDrive care e o combinatie de muzica cu podcasturi scurte, un fel de radio dar fara handicapati de DJ.
    Chiar cred in viitorul presei independente quality si disparitia treptata a influencerului de tip „bucile pe pat, ia de cumpara Dero” sau ma rog, nisarea lor pe canale dedicate gen youporn, pornhub, xvideos…

    00
  23. ”Ați văzut zilele astea vreun influencer făcând ceva gratuit pentru brandurile care i-au umplut buzunarele ultimii ani? Vă spun eu, nu, am primit zilele trecute îndemnuri de la companii cu care nu am mai lucrat de 3-5 ani să le susțin gratuit, că și-au luat flit de la mercenarii cărora le plăteau campanii.”
    Și cum le vei răspunde? Părerea mea: dacă le dai acum ce vor gratuit, când se termină criza tot la ceilalți o să se ducă. Nu o să învețe nimic, decât că la nevoie pot să ăi folosească gratuit pe cei pe care îi ignoră atunci când le merg bine treburile. Ar mai fi o variantă: cu factură pe termen luung, chiar și un an gen și contract. Adică măcar să te asiguri că nu vei fi doar folosit la nevoie. Mă întreb

    00
    • am râs. nu vor să dea bani acum, vor pe umanitate, pe „înțelege-ne și pe noi, ca ne e greu”.

    • Lol :D

      00
    • și da, tocmai de aia nu vreau pe gratis acum, că după tot la ăia cu bani se vor duce. dau gratis la cei cu care am avut campanii anul ăsta sau anul trecut, nu cei care au umplut buzunarele mercenarilor.

    • Normal. Niciodată nu se vor învăța, dacă nu îi afectează direct. Dacă ”scapă” și așa. Este un comportament uman tipic. Și mai ales dacă nu dorește să dea de fapt nimic de la el, doar să fie salvat. Culmea, dar numai așa sunt șanse să primești ceva și la vremuri bune

      00
  24. Legat de subiectul „Influenceri”, aș face o listă cu cei care călcat strâmb în perioada asta de epidemie / pandemie. Nimic fancy, doar cu nume și prenume în ordine alfabetică.

    00
  25. și blogal initiative e pe plus https://i.imgur.com/Dith4sM

  26. global sunt optimiști http://archive.is/I2h2V

    speră în continuare la 50% taxă de management și 1.000€ taxă per influencer prezent la eveniment.

  27. cand am dat peste podcastparadise, am zis ca nu e adevarat

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube