Social media: prezentul și viitorul campaniilor

Dincolo de ciorbele reci din IQads, de interviurile de periaj și de articolele fluff, există o realitate crudă: goana asta spre a fi cât mai brand safe și cât mai politically corect e de fapt o goană spre eșec. Cu toată viteza.

Lipsa unor oameni competenți la HR-ul companiilor a făcut ca în companii să pătrundă, în departamente cheie, oameni care nu au treabă cu produsul sau cu compania. Oamenii ăștia, deși admirabili și/sau competenți, nu înțeleg chestii de finețe la produs sau la companie. Neînțelegerea asta duce la o frică de eșec și la alegeri cât mai (brand) safe.

Campaniile se fac, așadar, cu oameni pozitivi, pentru un zen de calitate. Ei sunt ceea ce ne dorim, ei sunt reprezentarea brandului nostru. Și ROI-ul este că am făcut mereu campanii cu oameni pozitivi. Nimic altceva. Oameni pe care i-am plătit să spună de noi că suntem cei mai tari și cei mai buni.

Nu o dată am dat peste oameni care nu aveau carnet și lucrau pentru branduri auto în poziții în care ar fi trebuit să înțeleagă mașinile conducându-le. Nu o dată am dat peste oameni care vindeau țigări și nu fumaseră niciodată. Nu o dată am dat peste oameni care vindeau Samsung, dar ei foloseau iPhone.

Și apropo de Samsung. Oamenii bagă niște bani să plimbe niște vedete prin lume și să își facă poze cu telefoanele lor. Cool. Ar folosi oamenii ăia Samsung dacă n-ar fi plătiți?! ABSOLUT DA! Ia nu îi mai plătiți! Ce? S-au întors toți la iPhone?! Păi ce facem, Bobiță?! Același lucru și la Desperados și la alții.

Un pas în spate, să ne uităm la the big picture: în momentul în care nu consumi produsul, nu știi care sunt punctele lui forte și punctele lui slabe. Nu poți transmite mai departe nimic în afară de brief-uri seci, către oameni care recită acele brief-uri seci și apoi își văd de drum.

De aia e o goană spre eșec. Nimeni nu se uită, nimeni nu pune suflet, nimeni de pe filonul ăsta nu consumă produsul. Dar vor să-i convingă pe alții să o facă. Cum poți convinge pe alții să facă ceva ce tu nu faci?

 

fun-social-media-brand-narative

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

32 comentarii

  1. iar ne spune Vali ca romanu’ e cam curva…. :-)

    00
  2. Problema e cu punctele alea slabe…. Doamne fereste sa afle publicul ca produsul promovat are si puncte slabe

    00
  3. Perfect de acord cu asta: „goana asta spre a fi cât mai brand safe și cât mai politically corect e de fapt o goană spre eșec”.

    Se aplica si in cazurile cand unele branduri, in goana de a satisface niste mironosite, faceau anunturi ca isi retrag reclamele (de fapt, nu prea le retrageau) de la unele posturi tv.

    00
  4. Asta e ca si cum ai vrea sa schimbi clasa politica din Romania. Prea complicat, nu se poate, nu acum, nu eu.

    00
  5. Cat timp, o sa ne pierdem in clisee tampite, de tipul telefon cu 3 camere, laptop cu 20 de procesoare nu vad ceva sa se schimbe.
    O intrebare pentru Samsung si pentru toti care fac campanie pentru fold, cati dintre ei vor folosi exclusiv acel telefon in urmatorul an?

    00
    • Si mai o intrebare bonus: o baterie decenta cand mai facem la telefoanele astea foarte inteligente?

      00
    • @Irod, atunci când o să înțelegi limitările tehnologiei de la acest moment. Crezi că ei n-ar vrea să-ți ia ochii cu baterie care ține o săptămână? Iete că nu se poate sau, dacă se poate, n-ai fi dispus să plătești cât costă așa ceva…

      00
    • @Irod, tu de ce crezi ca bubuiau Note 7? Din cauza limitarilor tehnologice. Cand v-or gasi combinatii de materiale mai bune o sa-ti tine si bateria mai mult. Acum solutia lui Apple a fost sa optimizeze consumul la nivel de ecran. Thumbs up for that.

      Asteptam si alte optimizari la nivel de procesor, rami etc.

      00
    • @IonutO . Da , da , vor !

      00
    • baterie decenta 

      telefoanele au deja baterie decentă, la ce consum au și la modul de utilizare sunt chiar ideale.
      Imaginează-ți că ai avea baterie care să te țină o săptămână. Ar sta o zi întreagă la încărcat și te-ar durea mâna de la folosire.

      00
  6. Brand safe se refera in primul rand la evitarea pe cat de mult posibil a sponsorizarii contentului dubios ( gen ISIS sau ce video-uri ciudate are Youtube).

    00
  7. exarhu cu zeama de busuioc -urat, fetele cu berea nedesfacuta – urat. Da bloggerii cu reduceri fictive?
    Practice what you preach?

    Ca ne-am cam plictisit de campanii fictive cu reduceri de 50 lei trambitate de 500.
    Mai urat cand ti se atrage atentia si stergi comentariul.

    00
  8. Daca vinzi Rolls-Royce sau Ferrari nu e obligatoriu sa si conduci zi de zi sau sa detii aceasta marca.
    Un om bun de vanzari, dupa un training adecvat, poate sa vanda aproape orice, atat timp cat este motivat.

    00
    • Adică poate să repete ce i s-a zis în „training”, nu? Îți garantez că altfel discută un om care folosește produsul, e și normal…

      În plus, exemplul ales de tine e prost. Oamenii care vând astfel de mărci de obicei conduc suficient de mult mașini din categoria aia ca să-și dea cu părerea, mai ales dacă reprezentanțele sunt multimarcă.

      00
    • Asta e butada preferata a alora din vanzari care habar nu au de nimic, au impresia ca daca nu stiu nimic dar clameaza ca „sunt buni in vanzari” gata, chiar sunt buni in vanzari. Si este o tampenie colosala, nu poti vinde ceva fara o experienta in domeniul ala si fara o retea de clienti/colaboratori/parteneri etc. Da, unul care e zeu la vandut servere Dell si se muta la HP va fi zeu si acolo, dar daca se muta la vandut vapoare cu miei in tarile din Golf sau materiale de constructii pentru dezvoltatori specializati in cladiri vandabile prin Prima Casa va fi catastrofa cu tot trainingul lui. E ca si cum ai zice ca gata, cine stie sa mearga pe scuter poate sa conduca orice, inclusiv masini de curse, sau ca daca esti medic generalist gata, poti opera orice fel de cancer, probleme cardiace si monturi la picioare.

      00
    • Cite reclame ai vazut tu la Ferrari si Rolls-Royce?

      00
    • Oamenii care au Ferarri sau Rolls-Royce n-au timp sa se uite la reclame…

      00
  9. Eu lucrez in industria tutunului de 17 ani, nu fumez. Ca sa vinzi tigari nu e nevoie sa fumezi, ai nevoie de cunostinte despre procesul de vanzare. Pentru ca tigarile nu le vinzi consumatorului, le vinzi celui care are un business.

    00
    • Don’t get high on your own supply ;)

    • Ar trebui sa fii dat afara ! :D Lasand gluma la o parte, sunt domenii unde e extrem de simplu de vandut gen tigari, Cola, Pepsi, etc. Sunt produse ce se vand singure, nu ai mare lucru de facut, este extrem de simplu. Nu e ca la masini, software-uri sau la utilaje speciale unde trebuie sa ai vrajeala, convingere si cunostiinte temeinice despre produs, politica, astronomie si barbologie.

      00
    • De asta sunt campaniile alea agresive cu I-Quit-Ordinary-Smoking, ca nu se adreseaza consumatorului?

      00
    • Da ca ala cu business-ul arde el tigarile nu le vinde mai departe. Si cand ramane cu ele pe stoc ca nu sunt populare printre consumatori, ce zici mai cumpara de la tine sau nu?

      00
    • cica nici mourinho nu stie sa dea cu piciorul in minge…

      00
    • @ loft
      Campania de promovare a unui produs si vanzarea produsului de catre un vanzator sunt doua lucruri total diferite.

      00
  10. Nu trebuie sa cunosti produsul cand esti platit sa spui ca este minunat de bun indiferent de adevar. Problem solved!

    00
  11. Asta este ideia principala: „Lipsa unor oameni competenți la HR-ul companiilor”!
    Astfel ideile importante, mari, indraznete, etc nu au cum sa ajunga la suprafata, pt ca cei mai multi nici nu le inteleg si prefera sa faca chestii mediocre spre slabe/proaste dar care sa fie brand safe si sa’si acopere fundurile!
    Din acest motiv exista companii mici care propaga idei indraznete si produse/servicii interesante care apoi sunt achizitionate de companii mari si se pierd in neant.
    Un alt aspect este ca acele companii mari trebuie sa livreze si dividentele la care s’au angajat fata de investitori!
    Aceste chestii duc la produse gen samsung fold si campaniile aferente!
    Nu pot sa uit ce s’a intimplat cu Yahoo…!
    Bravo Zoso!

    00
  12. @Ciocanul:esti optimist :) Sunt CATEGORII de produse care se vand singure adica neasistat de un vanzator: paine tigari detergenti sampon, reunite sub denumire FMCG.

    Tocmai pentru ca sunt produse pe care consumatorul le alege singur de la raft trebuie sa bagi o grama de da bani pentru ca consumatorul sa ia Kent si nu Marlboro.

    De exemplu CocaCola baga anual 3.8 miliarde de dolari ca sa vanda sucul care „se vinde singur” https://www.statista.com/statistics/286526/coca-cola-advertising-spending-worldwide/

    Iti spun din proprie experienta ca este mult mai greu sa vinzi ceva banal, de ex apa(care are zero diferentiatori) decat software.

    00
    • Cd@ daca ai folosi apa „aia” ai sti de ce o folosesti pe aia si nu pe alta. Asta incearca Zoso sa zica, altfel te rezumi la tehnici de marketing. Ai dreptate, tu nu mergi sa vinzi „apa” utilizatorului final, tu o faci catre „biznisuri” unde conteaza ca o dai cu x% mai ieftin si ca o livrezi gratis! Deci ceea ce zice Zoso este adevarat! Tu stii despre produsul tau doar ce te invata manualul de vanzari, si folosesti EXACT aceleasi cuvinte sau fraze! Motivele pt care o faci, pot fi gen Ferrari, ca nu iti permiti sau pentru ca iti permiti una mai scumpa, gen lacrimi de panda adunate de virgine blonde care nu poarta chiloti neorganici brodati cu fir de aur prelucrat manual de o batrana pensionara care are un VW Golf cu care se duce doar pana la piata… de aur si biserica o data pe luna cand e sarbatoare trecuta cu rosu in calendar!
      Ma intelegi?

      00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.