Citroen AMI, un adevărat automobil eco

Când văd cum o dau ăștia cu „electrice” aproape încep să râd.
A băgat Tesla automobil electric!!… Tot două tone are? Tot trebuie să muți două tone? Cine e atât de… neștiutor, naiv, să creadă că poluează mai puțin când el tot cu două tone merge prin oraș?
SUV electric. Cand am citit că a aparut SUV electric chiar am râs „cu voce”.

Gross Vehicle Weight (GVWR):
BMW iX3 –  2725 kg
Kia e-Niro – 2230 kg
Jaguar I-Pace – 2170 kg
Audi Q4 e-tron – 2720 kg

Esti atat de naiv sa te crezi „eco” cand mergi in ceva motorizat de 2-3 tone?
Știți ce mașină nu poluează deloc? Mașina lui Fred Flintstone. Aia e (aproape) 100% eco.

Nu scădem nici o poluare dacă nu schimbăm ceva în mod real.
Cum facem asta? Nu, Tesla nu e „eco”. Tesla are 2107 kg, e „hype” de doi lei, pentru fraieri.
Să nu se amăgească cineva că ar fi „eco” dacă ar merge cu o Tesla. Nu va fi.

Nu sunt fan mașini (la mașini mă „impresionează” doar designul, liniile caroseriei),  dar pe Citroen AMI cred că am să-l pun la mașini pe care mi le-aș dori dacă aș fi pasionat de mașini.
E aproape eco!
Așa trebuie să arate o mașină eco, cât mai aproape de mașina lui Fred Flintstone.
Iar Citroen a înțeles destul de bine asta, cred.

Am încropit câteva fraze pentru a-i face reclamă canalului de youtube (nu e text sponsorizat, lol, doar îmi place cum prezintă tipul).

La minutul 27 intră cu mașina în trafic… Nu că nu s-ar ști ce trafic e în București, dar eu nu sunt șofer, nu am POV de șofer, iar când văd ce trebuie să facă un șofer pentru a ajunge din punctul A în punctul B în București… Câte frâne, stopuri, semafoare, aglomerație, treceri de pietoni… Pornești, frânezi, pornești, frânezi, pornești, oprești… E „fun” asta, pentru șoferi? E mai „cool” să faci operațiunile astea într-un SUV în București, decât în mașina lui Fred Flintstone?

 

O altă prezentare, pe alt canal. I-a zis „cărucior de Kaufland” dar tot i-am dat share aici.
Ar fi bine să fie orașe pline numai cu „cărucioare de Kaufland”! :)

 

Renault Twizy, iar, e o mașină aproape eco.
Oricum, la 450 de kg ai putea spune că te interesează planeta, când mergi cu masina aceasta. Sau mobilitatea. Nu ai timp de pierdut, de asta îți iei mașină atât de mică:  pentru că timpul tău contează. Timpul tău, viața ta valorează mai mult decât a unuia care își permite să și-o irosească în trafic, sau căutând loc de parcare. Am început să aud des și la noi: „Mai dau o tură, că poate se eliberează vreun loc.”

 

P.S.: poate vă face să râdeti și comparația de mai jos:
Mini Cooper electric: 1365kg
Mini Cooper classic: 645 kg

Mr. Bean era mult mai eco decât „electricii” din 2021:

 

 

Singura problemă pe care o văd la aceste minimașini electrice este că mulți nu ar putea avea doar mașina asta, le trebuie și o mașină “reală”. Adică, în final, orașul nu se va goli de mașini mari, ci se va umple extra cu mașinile astea.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

144 comentarii

  1. NOU
    #1

    Na asa e, da asta e tendința Acu, tu ești ca ala de la 1880 cind critica biciclu… cind o face GM si Ford 20.000.000 mașini electrice atunci o sa fie circ

    00
    • E ok, lumea pe aici nu prea le are cu viziunea pe termen lung.

      Cristici ar fi rămas cu Brassica originală și ar fi zis că e amară și de kkt. Alți au luat planta aia și au făcut toate soiurile de verze, conopide și napi care există acum.

      00
  2. NOU
    #3

    Boss, sa vezi ce „fun” e cand esti intr-una din asta si intra unul cu o vaca de masina ne-eco din lateral in tine pentru ca „sa moara mama daca am vazut ca s-a pus rosu! Ma grabeam sa trec si eu pe verde boss…”.
    De fapt, intr-una d-asta nu prea mai are cui sa spuna asta…

    00
    • *pe galben rosiatic
      Verdele stie ca nu-l mai prinde cu vreo 5-10 metri inainte de semafor

      00
    • Asta este motivul pentru care nu merg pe bicicleta in oras: sa ma stearga o portiera de gipan „nu l-am vazut, boss, sa moara mama”

      00
    • „Asta este motivul pentru care nu merg pe bicicleta in oras: sa ma stearga o portiera de gipan “nu l-am vazut, boss, sa moara mama”

      Textul asta il aud destul de des si e o mare prostie. Merg de 20 de ani cu bicicleta in Bucuresti, de multe ori cu copilul de 8 ani sau cu cel de 5 pe portbagaj, si nu am patit niciodata nimic. Nu o sa se schimbe niciodata bucurestiul cu mentalitati de-astea.

      00
    • Merg eu de 10 ani numai cu bicicleta prin orase. Sunt viu. „Am riscat” 10 ani, n-am murit. (nici macar zgariat, singurele accidente – cazaturi, maximum cinci in 10 ani – au fost pentru ca am fost eu bou, neatent eu)
      Ar fi interesant de vazut statistici cu accidente cu biciclete versus accidente „clasice”, cu tampiti la volan care intra in tramvaie, in stalpi, in alte masini…

      00
    • Bogg, aceea a fost decizia mea. Nu doresc sa conving pe nimeni

      00
    • Bogg merge pe varianta omului mintos : „dacă mie nu mi se întâmplă, nu exista”. După care îți explica despre cum e sa ai mentalitate inapoiata. GG.

      00
    • Ala mort in accident cu bicicleta n-a mai apucat sa intre aici sa comenteze.

      00
  3. Pentru ca majoritatea vor sa fie Eco dar nu vor sa renunte la confortul cu care s-au obisnuit nici macar un pic.
    Legat de Ami, da, e mic, e inghesuit, nu e foarte rapid, nu cari multe cu el, chestii fara de care poti trai pana la urma, iti faci treaba in oras. Dar ajungem la marea buba. Nu are aer conditionat. Si stiu ca poate suna a ipocrizie dupa prima fraza, dar AC-ul nu e confort, e necesitate. Masina aia are o suprafata vitrata foarte mare raportat la volumul interior, iar vara la 40 de grade devine o sera, temperatura in interior posibil sa ajunga la nivel periculos pentru sanatate.

    00
    • NOU
      #12

      Lasa aerul conditionat. Ce mijloace de siguranta ai in el, in afara de centura de siguranta? Parerea mea e ca intr-un viitor mai indepartat, in functie de restrictiile legale, pentru deplasarea in centrul orasului ar putea fi o solutie. In conditiile in care sunt admise in centru numai trocarici din astia.

      00
    • Limitarea de viteza la 30km/h in orase ar putea „sustine” acest tip de masini?
      https://zoso.ro/scazut-viteza-maxima-legala-paris-numai/

    • @cristici, la fel ca si in cazul legii cu bicicletele de zilele trecute, degeaba ai lege daca nu e si cineva pe strada sa o impuna. In localitati limita de viteza e 50 km/h. In ultimii ani, in satele prin care trec, se circula cam cu 70. In alte cazuri si mai sus. De ce? Ca nu exista politie pe strazi sa aplice legea si sa dea amenzi.
      Daca maine se impune limita de 30km/h in Bucuresti, va fi degeaba.

      00
    • Cam asta e problema cu genul asta de masini, sunt interesante, mai ecologice, mai eficiente din multe puncte de vedere, dar ca sa functioneze trebuie sa fie doar ele in oras sau in anumite zone ale orasului.
      Posibil ca acesta sa fie un scenariu pentru viitor: in orasele mari sa fie delimitate anumite zone in care sa poata fi folosite doar categoria asta de vehicule mici, iar automobilele “full-size” doar in exterior.

      00
    • NOU
      #16

      @Cristici: tu te deplasezi cu o masina in greutate de 650 kilograme. Din lateral vine unul cu una de 2500, cu 30 la ora. Intre voi e o bucata de plastic (ca asta e portiera aia de AMI). Fa singur calculele.

      00
    • @Genghis doar sa nu le faca ca aici

      00
    • genghis bunicule, este clar că în raționamentul eco de viitor o să existe doar mașini din astea de 0.5tone nicidecum să circule în paralel cu plumbi de 2.5tone

      00
    • @Cristici – traiti-ar frantuzoaica, viteza medie in Bucuresti – pentru mine – este de 29 km/h. La ce draq imi trebuie o lege pentru asta?

      Ca ai 2-3 bulevarde / strazi mai pustii unde prinzi un 70 km/h ai nevoie de o lege sa-ti spuna ca maximum 30 este ok sau ai nevoie de politisti pe strazi nu la shaormerie ?

      00
    • Pai simplub

      F = ma= 2500 kg x 8,33 m/s2 = 20825 N

      00
  4. Electricele nu sunt eco. Sunt doar mai puțin poluante pentru oamenii din apropierea lor.

    Mă gândesc în principal la bicicliști și la sărmanii copii care merg la școală printre noxele părinților idioți cu țeava de eșapament îndreptată spre trotuar și motorul pornit non-stop.

    00
  5. Ce AMI, bre, uite aici , la broscari, din 2009. https://postimg.cc/KKY6Ksch

    00
  6. Dacia Spring are 900 kg / 250 km autonomie / 8000 E si este un cazan
    Citroen are 500 kg / 75 km autonomie / 5000 de euro si este … geniala

    ceva este totalmente in neregula si nu e vorba de poluare caci ambele polueaza la fel de mult chiar daca prima este un Matiz a doua un carut de Supermarket

    00
    • Spring-ul nu începea de pe la 18k euro?

      00
    • @BogDan scazi 10.000 „pomana” de la stat => 8.000

      00
    • Nu scazi 10.000, ca statul iti da pana la 10.000 dar maxim 50%. Deci cam 9000 va fi. Si da, face pipi cu jet pe Ami. Daaar… de un Spring iti iei 2 Ami.

      00
    • Dacia Spring imi pare o alegere mult mai buna decat Ami. E ca un Matiz mai inaltut, pentru oras, pentru stradute inguste, sau pentru parcat pe jumatate de loc de SUV mi se pare foarte OK. Ce nu imi place e faptul ca este fabricata in China. Si pentru ca nu este necesar sa le dam bani si pentru masini si ma gandesc la durata de viata a bateriei. Performantele tuturor produselor din China sunt, de multe ori, cam jumatate din cele oficiale. Ori, la baterie, chiar nu este de dorit asa ceva

      00
    • @ Zarax
      Iei aproape 4 AMI .(Ca si la aia iti da statul 50%) :-)

      00
  7. Gresesti putin. O masina de 2 tone poate avea un motor extrem de eficient ( tesla, renault zoe… ) si consuma vreo 200 watti pe km. O alta masina, mult mai ieftina deci cu motor mai ineficient ar putea consuma 250-250-300 watti/km. La astea ieftine si usoare se duc bateriile mai repede, ca-s mai mici, deci trebuie incarcate mai des. Care polueaza mai mult, pana la urma?

    00
    • N-ai prins esenta, „Tesla-i pentru fraieri”. Un monument de tehnologie si inovatie e facut pentru fraieri. Desteptii merg cu 1.9 tedei ca oricum e aceeasi chestie.

      00
  8. Da si nu. Motorul electric e notabil mai eficient decat ala termic. La ala termic pierzi jumatate din energie prin caldura scoasa afara. Deci numai prin asta si deja compensezi greutatea aia dubla. In al doilea rand, franele sunt regenerative la electrice daca nu e ceva frana grava. Spre diferenta de alea termice unde arunci energia aia aiurea sub forma de caldura in discuri si saboti. Si asta face o uriasa diferenta in oras. Deci nu e chiar asa ca in povesti. Da, sunt grele. Da, sunt si mult mai eficiente.

    00
    • Am avut o discutie cu un inginer care lucreaza cu linii de transport de curent electric in Romania. De la Cernavoda sau Portile de Fier pana la tine la telefon, stii cat se pierde?
      Chiar si cu randament 0,9 „pe obiect”, care e foarte rar, calculeaza cate „obiecte” sunt intre Portile de Fier si bateria masinii tale.
      Am spus Cernavoda sau Portile de Fier pentru a arata, totusi, un caz fain, mai eco decat daca energia ar veni de la lista asta de termocentrale:
      https://ro.wikipedia.org/wiki/List%C4%83_de_termocentrale_din_Rom%C3%A2nia
      Masinile electrice sunt eficiente daca sunt usoare, si daca ai putea sa produci tu energia necesara lor. Sa mergi electric incarcat cu energie fabricata termic, la 500 de km departare, nu e eco. Muti poluarea din oras, atat. Global, nu e eco deloc.

      Masinile cu motor termic au randament cam 40% (0,4). Dintr-un litru de benzina pe care il bagi in rezervor, cam 400ml folosesti real, restul sunt pierderi.
      Termocentralele sunt si ele termice, cu randament care trebuie inmultit cu randamentul liniei de tansport. 0,4 x 0,9 (ideal) x 0,9 (ideal) x 0,9….

      00
    • Acum depinde de unde-ți iei curentul. Dacă de la soare, merge, cu toată ineficiența panourilor, dar dacă-i tot din combustibil fosili atunci trebuie să calculezi randamentul total de la energia chimică a petrolului, ardere, abur, generatoare, transport, conversie, etc pînă la motorul tău electric…

      00
    • @Cristici termocentralele tot 40% au randament?

      00
    • „Noua centrală ar urma să fie amplasată în vecinătatea staţiei electrica Transelectrica şi a barajului de pe râul Mureş, care deservesc actuala termocentrală pe huilă de la Mintia, potrivit caietului de sarcini. Centrala, care ar urma să funcţioneze cu gaze, în ciclu combinat şi să fie legată direct la reţeaua Transgaz, ar urma să aibă o capacitate instalată de 400-500 MW . Randamentul net al noii centrale cu ciclu combinat va fi minimum 55%. Durata de operare minimă a noii centrale va fi de 30 de ani.”

      Asta e NOUA centrala, „foarte performanta”!
      Da, termocentralele au cam tot 40% randament. Iar 0,4 x 0,9 x 0,9 x 0,8 x 0,9 x … numai pana aici, cu 4 elemente in plus de la motorul termocentralei (ridicator de tensiune, transport, coborator de tensiune, inca un coborator de tensiune, incarcatorul tau…) iese 0,23.
      So, masina cu benzina are randament 40%, masina electrica incarcata cu energie de la termocentrala are randament 23%. 23% in cazul ideal, cand transformatoarele ridicatoare si coboratoare de tensiune au randament excelent, si nu sunt aproape deloc pierderi pe retea… sute de km de retea.
      Apropo, bateria in sine, a masinii, are si ea un randament, nu scoate 100% din cat bagi in ea.
      Parca se schimba optica acum, nu? Nu prea mai pare atat de „eco” masina electrica…

      00
    • „În structura pierderilor prin elemente de rețea, partea principală a pierderilor cade pe pierderile din motoare (aproximativ 40%) și liniile de distribuție (aproximativ 35%), pierderile din transformatoare sunt de aproximativ 15%.
      Aproximativ 25% din pierderi sunt pierderi care sunt practic independente de sarcină, așa-numitele pierderi constante condiționate și aproximativ 75% sunt pierderi condiționate variabile.
      Din pierderea totală analiza tehnica doar o parte, numită pierderi tehnice, cedează, restul (aproximativ 10%), așa-numitele pierderi comerciale, este asociată cu imperfecțiunea sistemului de măsurare a energiei electrice.”

      00
    • dar pierderea de la extractia petrolului la benzina din rezervor cat e?

      00
    • Cristici, scrii pe-aici de mai bine de un an. Nu te-ai obisnuit inca sa comentezi cu acelasi email? Uneori apare „cristici” cu portocaliu, alteori „Cristici” cu negru. C’mon.

      Poate peste vreo 2-3 ani ne aruncam si la un gravatar, ca sa iti vada lumea comentariile mai bine. Ceva simplu, nu neaparat o poza cu tine, dar o figura geometrica, ceva cat de cat unic. SF-uri, stiu

      00
    • Termocentralele privite strict din punct de vedere al producerii de energie electrica sunt in mare doar un pic mai eficiente ca un motor termic, prin prisma faptului ca de fapt doar energia mecanica rezultata e convertita in energie electrica cu un randament foarte bun. Chiar si asa, facute cu cap, termocentralele au un randament mai mare de folosire al energiei in ansamblu pentru ca energia termica rezultata dupa generarea electricitatii e de obicei fie folosita in alte procese industriale, fie folosita la incalzirea apei pentru uzul populatiei. Dupa toate astea, randamentul TOTAL al termocentralei (energia utilizata din totalul generat) e mai bun decat daca iei in considerare doar energia electrica.
      Da, randamentele transportului de curent alternativ nu sunt chiar grozave pe distante mari. Cand o sa crestem mari si o sa ne facem upgrade la retea pe curent continuu, acolo pierderile vor fi mult mai mici pe distante mari. Deci speranta exista, dar na, trebuie investit pentru randamente mai bune.

      00
    • andrei, mult mai mica. ca din petrol scoti intai gaze, dupa aia benzina, dupa aia motorina, dupa aia kerosen, dupa aia pacura. iar pacura si ce ramane le arunci in centralele termo.

      asta ar fi ffffff foarte scurt procesul de cracare a titeiului. nu se pierde aproape nimic.

      00
    • @grigo
      Vezi că ai spurcat puțin. Transportul energiei in curentului continuu este cel mai ineficient. De aceea curenții mari de cc se folosesc numai în acționări navale. (2000-2500A) pe cînd transportul in alternativ este mult mai eficient datorită modului de transport, adică ridicării tensiunii la zeci-sute de kilovolți, avînd pe fire curenți mici.

      00
    • @thebblack si tot procesul asta se face fara a se consuma nici un fel de energie? Transportul de la punctul de extractie la rafinarie tot fara energie? de la rafinarie la benzinarie?

      Pierderea e tot ce se pierde (duh!) in procesul de manufacturare. Daca ai nevoie de 1kw sa scoti 100kw din 1l de petrol, ai o eficienta de 99%, chiar daca rafinezi 100% din petrol.

      00
    • @grigo: nu ai auzit de frână de motor? Unde vă grăbiți frate așa, că roșul semaforului îl poți vedea de la 200 de metri..

      00
    • andrei, ba da, dar cheltuiala energetica pentru productie e si la hidro, si la nucelar si evident si la termo. si in special in cazul termo, pierderile din cracarea petrolului SE adauga la pierderile diun sistemul electric.

      aici vorbim strict de pierderi pe transportul energiei, indiferent ca e pe cablurile electrice sau din petrol in rezervorul tau., ca daca ne ducem pana la adam si eva nu poti decat sa numeri cat lemn si carbune s-a ars ca sa ai tu acum un telefon mobil de pe care sa comentezi pe blog.

      00
    • @marinel sa nu uiți sa spui și ce cantitate monstruoasa de energie electrica se consumă în procesul de rafinare al hidrocarburilor, bine? Ăăă, și cobalt. Da, cea mai mare cantitate de cobalt pe planeta acolo se baga, nu în baterii (la mașini). Practic, dacă energia aia electrica s.ar baga direct în mașini electrice, ne.ar ajunge pt toate cîte avem acum în lume.

      00
    • @marinel. Well. Asa credeam si eu cand eram mic. Doar ca am mai citit cate ceva de atunci si, ghici ce, nu. Daca reusesti sa ridici curentul continuu la tensiuni mari pentru transport e mai eficient pe distante lungi decat curentul alternativ. E mai greu de facut asta, dar odata facut, eficienta liniei in sine e mai mare. Ia si citeste:

      https://en.wikipedia.org/wiki/High-voltage_direct_current

      Sau vizioneaza:

      https://www.youtube.com/watch?v=DFQG9kuXSxg

      00
  9. Când un banal Focus are 1400kg, ce te aștepți? Înlocuiește rezervorul, care cântărește 70-80kg plin, cu o baterie de 80kWh și o masa de ~500kg și o să vezi că diferența e doar in baterie. Motoarele, atât termic, cât și electric + toată electronică au cam aceeași masă. Un Model 3 LR are 1700kg și e o mașină mai mare.

    Despre Mini vechi vs. Mini nou, toată masa aia e într-un șasiu (ceva) mai mare și care nu te transforma in mici in caz de accident. Mi se pare acceptabil compromisul.

    Cât despre eco, daca nu stai la bloc, încărcarea la priza de acasă e sfântă, mai ales că poți face contract cu un furnizor care produce doar energie verde. Bașca, mai pui niste fotovoltaice pe casă și conduci ce produci, că puțini sunt cei care au navete mai mari de 50km/zi, deci ~10kWh.

    Nu am electrică, dar mă gândesc serios la una, iar P&L-ul iese după 4 ani in cazul meu, cu 6kWh pe casă

    00
    • Fix oamenii care stau la bloc ar fi cei care ar beneficia cel mai mult de pe urma unei electrice si fix ei sunt cei care ar avea cele mai mari dificultati in a incarca masina.

      00
    • De acord, dar cum ar fi daca am atașa la fiecare stâlp de iluminat stradal cat doua single-phase type 2 chargers de 7kWh? E 400€ o bucată, iar prețul tot scade. Ținând cont că e slow charger, prețul curentului ar trebui sa fie același ca cel de acasă, deci ai conduce cu echivalentul a 2.5l/100km, iar în oraș rareori faci mai mult de 20km/zi, așa că nu s-ar pune mare stres pe rețeaua electrică.

      00
    • @Uzunu – fi atent la calcul aici:

      Stalpii de electrizitate sunt pusi cam la 20-25 metrii unul de altul (cam asta e standardul), stalpi care in principiu (cel putin la mine in cartier sunt pe trotuar.

      Parcarea este situata linca trotuar si gradina blocului. UNDE vor fi situate cablurile care incarca masina? De asemenea, intre cei 20 de metrii dintre stalpi cate masini incap? 6-7-8? Care se vor alimenta din 2 prize?

      Shaise…cum ar spune francezu’!

      00
    • Un loc de parcare standard e 5*2.5m. Daca masinile sunt parcate longitudinal, înseamnă că 50% din ele au priză. Daca sunt perpendicular, 25%. Până când ar ajunge parcul de electrice din România la procentul ăsta, cred că e o soluție intermediara decentă

      00
  10. Sunt mai multe aspecte. Daca nu exista acest hype umflat, tehnologia o sa stea pe loc. Cererea o sa forteze dezvoltarea tehnologiilor mai bune. A doua chestie, energia produsa poate fi verde (hidro, solara etc). Nr. 3, intretinerea mașinii, o masina electrica are nevoie de mult mai putina mentenanță decat una pe combustie interna. Piesele din spate genereaza si alea o amprenta de carbon. Legst de greutate, n-ai ce sa faci momentan, mare parte sunt bateriile. Dar revenind la primul punct, cererea o sa creeze tehnologii mai bune.

    La cum pui tu problema, zic sa ne luam toti cai.

    00
  11. Ce urasc cel mai mult la masinile electrice este exact faptul ca par furate din parcul de distractii. Asta nu doar ca nu face exceptie, e regina!

    00
    • Era un film „Who killed the electric car”, daca te uiti o sa vezi ca erau facute asa intentionat, cel putin atunci, cand nimeni nu le lua in serios, ca sa nu fie cool si sa manance din piata masinilor „adevarate”. Sa vezi ce reclame faceau la ele, te apuca frica, nu dorinta sa cumperi.
      Acum aparent se fac tot felul de studii despre cum sa faca masinilea astea cat mai „human friendly”, in idea in care in viitor o sa avem mai multe masini/roboti autonomi si sa nu avem un „soc” cand le vom vedea printre noi.

      00
  12. Hisptereala cu electricele e la moda printre aia care injurau ieri pensionarii ca au gratuitate/reducere, la postul legat de faptul ca doar 10% platesc calatoriile cu transportul public in București…ei vor sa se dea ‘oameni ok’ preocupati de viitor dar da-i in plm pe saracii care nu se duc cu masina/ridesharing la corporatie…bhei sclaveti romanache cu basini in cap, cand ai 3000 lei salariu (au multi in Bucuresti, sa stiti) conteaza suta aia de lei , sa nu o dai pe abonament…nici eu nu o dadeam (desi aveam salariu bun de corporatrist) cand mergeam cu autobuzul 2 statii prin cea mai scumpa zona din Bucuresti, pentru ca veneau greu si erau full, stateam ca vitele…nici sa fi vrut, nu aveau cum sa isi faca treaba controlorii…dar posteaza aprig ei mha, infiereaza nenorocitii care nu platesc bilete la ratb…ati iesit mha saptamanal in strada sa cereti amenajarea de piste REALE pentru biciclete si trotinete, in oras ? Ecologistii lu peste..si daca tot sunteti fierti pe evaziunea facuta de neplatitorii de bilete RATB, poate de la anul cereti factura pentru cazarea in Vama,2 Mai, si alte locuri in care va duceti alaturi de alti oameni ‘buni’ care vor o tara ca afara…ca , cică: https://m.zf.ro/eveniment/romania-plange-dupa-bani-vama-veche-paradisul-negru-turismul-vama-20299445

    00
    • bhei sclavete romanache cu basini in cap, daca n-ai 100 de lei de dat pe abonament, nu te urca in autobuz, bhei sclavete romanache cu basini in cap. E rupt in cur, dar are pretentii.
      Daca n-are prostul bani (100 de lei pe luna, valoare!), e justificat sa fure, sa insele, sa dea in cap eventual. Pe vremuri era mai bine, nu-i asa?
      Sclavete romanache.

      00
    • Si cu ce vrei sa se duca la locul lui de munca platit cu 3000 lei ? Cu o masina electrică 😀 ? Pe care sa o incarce la blocul din 1900 toamna in care sta cu chirie sau plateste rata de vreo 1000/1500 lei ? Cu o trotineta (poate si aia electrica la vreo 2000 lei) sau cu bicicleta, si sa mearga pe vasta retea de piste din frumoasa noastra capitala ? Ca sunt la piste prin Rahova/Berceni/Salajan…. Ia fa un buget lunar cu 3000 lei lunar , cu chirie/rata, facturi utilități, intretinere, mâncare, tzoale (cele mai ieftine) si vezi daca nu cumva suta aia devine foarte valoroasă…’Saracii’ sa moara, nu ? De ce nu au invatat sa se faca si ei ‘IT-isti’, nu ? Mhei, dar de ce are PSD masa asigurata de cateva milioane de votanti mhei, nu intelegem, uite am facut si un brainstorming agile, cu kanban, cu tot ce trebuie, cu reach in social media, dar tot au votanti mhei…este un ‘outage’ mhei care ar trebui ‘revizitat’ asap, sa vedem ‘corner cases’…stai putin, ca a postat un ‘om frumos’ ceva pe tiktok…e in Vama…ce cool …#facemRomaniabine…ies putin din call…bye…

      00
    • Ai inteles fix plua . I-ati mha ‘electrica’ si stai cu ea in traficul de bucuresti, fericit ca ‘tu nu poluezi’…daca doar 10% platesc bilet la transportul in comun de suprafata, nu ar fi logic sa il faci dracu gratuit, ca oricum sunt o laba aia 10% ? Si sa lasi sa se fure mai putin, sa colectezi mai bine taxe , sa nu mai ai economia neagra atat de dezvoltata, a.i sa ai bani sa poti avea un parc de vehicule de transport public decent, reinnoit constant, si daca e si gratuit poate faci 10% din aia care stau singuri in cutiile lor electrice/nu, in trafic ? Tot 10% dar parca suna altfel nu ? Deci, cand te intalnim sa manifestam in fata primariilor de sector si PMB sa faca piste reale pt biciclisti,trotinetisti, roleri in tot orasul ?

      00
  13. decat cu asa masina, mai bine pe jos sau cu tramvaiul. totul e fain cu scrumiera aia pe roti pana vine un SUV de 2 tone si se baga in tine, te ingroapa direct in masinuta eco.

    00
  14. adevarata masina eco e……caruta. Astia de pe la sate de mai folosesc carute ar trebui sa primeasca ceva granturi/eco tichete de la UE ca le scad CO2.

    00
  15. Asadar, n-ai masina, nu iti trebuie, dar iti dai cu parerea, ca orice roman intelectual.

    Masinile electrice nu sunt perfecte, ba chiar au destul de multe bube.

    Problema este insa alta si la asta ne adresam: poluarea in orasele sugrumate de masini.
    Ideal ar fi sa ai o energie electrica cat mai verde (hidro, eoliana, PV) sau macar una atomica.

    Fa un exrcitiu rapid ee imaginatie cu 5000 de masini diesel bara la bara in Bucuresti, vs aceleasi masini, dar electrice.

    In primul caz (pe care il vad zilnic), este irespirabil ca pieton.

    AMI e o jucarie destinata celor intre 16-18 ani.

    00
    • De parcă uleiul de motor nu poluează și el! Prima dată e ars de motor și îl respirăm, iar apoi mare parte din el ajunge în apă și îl bem!

      00
  16. Pacat ca nu putem vedea in timp evolutia acestor „ecozauri” foarte vocali(nu ma refer la autor aici). De obicei ii vezi pe la 20 de ani: bicicleta tata, autobuz, multe parcuri, verdeaza, piste de biciclete ! La 20 de ani traiesc boem cu mers la munte cu bicicleta, ars prin birturi, festivale. Pe la 30 se casatoresc. Cativa ani o ard la fel dar apoi apar 2 elemente cheie: casa noua si copil care le fut tot meciul „eco”. Casa/apartamentul se ia in Pizdeea in cartiere dormitor, drumurile se lungesc si au rate, dus la lucru mai serios ca trebuie bani, mers la lucru amandoi clar, adus soacra sa stea cu copilul, nervi, dus copilul la gradinita, scoala, activitati, etc. Bicicleta ajunge in pod la parinti acasa si se mai merge cu ea din ani in pasti. Incep sa se vaite de aglomeratie mare si lipsa locuri de parcare si viata de cacat, guvernanti, spitale, scoli. Apare burta, chelie si imbatranire prematura. :D

    00
    • Cati dintre soferii din Romania, pe care ii vedem zilnic, cara familia dupa ei cand conduc?
      Faceti un exercitiu, oricand, numarati 100 de masini la semafor, cate au mai mult decat soferul la volan.
      Eu nu am copii, dar am doi prieteni cu cate doi copii. In Bucuresti. Ei folosesc metroul, iau masina numai cand pleaca cu familia pe undeva. Atat. Mersul la serviciu este exclusiv cu metroul. Nici nu ar putea altfel, sa ajunge eficient de la Piata Sudului in Pipera, sau din Militari in Pipera… (41 e dumnezeu!)

      00
    • Iesi tu pe la 7 si ceva in oras in plin trafic sa vezi nebunia lui Salam ? Cumva nu cred. Copiii inteleg ca ii cara la activitati cu metroul ? Bine, activitatile nu sunt obligatorii. Baga acum scoala online si apoi 12 ore pe telefon si au liniste, stau ca plantele in casa. :D Metroul e ok dar nu e metrou peste tot.

      00
  17. Mi se pare maximă ipocrizie să o arzi eco cu mașini electrice, în timp ce toate hainele, electronicele, mâncarea vin cu vapor/avion/camion din toae colțurile lumii, știind că emisiile de co2 ale automobilelor moderne (nu cazane din 2002 tdi) sunt fff mici față de emisiile comerțului global.
    Apoi să luam în calcul: renunț la un automobil modern, din 2018, să spunem, în favoarea unuia electric: cât co2 se vă genera să îl reciclez pe cel actual, și cât co2 se vă genera pentru producerea celui electric, nou? cât co2 se vă genera la reciclarea automobilului electric?
    de ce exclusiv electrice și nu autoturisme cu pilă pe hidrogen?ok, hai să folosim transportul în comun, hai să eliminăm toate rablele, hai să simplificam proceduri, să digitalizam administrația să evităm drumurile inutile, dar nu așa, cu forță.
    Totul mi se pare o mizerie puternic influențată de diverse industrii, și diverse țari, mult lobby, să impună produsele lor cu forță, să aducă pe piață bunuri cu obsolecenta programată.

    Pentru inițiator, dacă vrei review-uri auto, găsești material de calitate în gereral pe site-uri străine, amatorii aia fac câteodată apologia cazanelor, că să nu zic că mai spun și prostii, că nu îi verifică nimeni, și au bula lor de admiratori.

    00
    • Hai sa avem piste reale, utilizabile pentru biciclete, trotinete, role, in orase…cati ies saptamanal in fata primariilor si urlă că vor asta ? Exact…

      00
  18. deci da. Din ciclul „prostiile lui cristici” azi avem „io nu stiu cu masina, dar ce roman as fi daca nu as avea o parere despre asta?”

    E amuzant cand il vezi ca face calculul de randament electric intre A si B. Se stie ca benzina ajunge la benzinarii wireless, cu randament 100%. Se stie ca benzina/motorina sunt produse din lacrimi de unicorn si ca productia lor nu implica costuri ecologice

    Sunt curios, benzina o punem tot asa cu lingurita in rezervor?

    00
    • E clasicul „n-am bani nici de o roată, totuși mă freacă grija despre costurile ălora care-și permit să-și ia mașină cu banii jos”.

      00
  19. nu stiu man, dar ce faci tu e mai mult trolling, arata-mi costul poluarii unei electrive vs unei ‘ice’, diferentele si dif. intre una care e jumatate din greutate,
    in plus prostia aia de ami nu e asa ‘eco’ cand te gandesti ca pentru unele cumparaturi trebuie sa apelezi la ceva mult mai mare,
    in plus tocmai din cauza asta nu vinde musk ‘carucioare’ din astea, pentru ca pana acum masinile electrice erau o gluma, uite ca acum nu prea mai sunt o gluma

    00
  20. @Cristici
    Motorul termic are un randament de pana la 30%. Ala electric are un randament de 90%. In plus, energia electrica nu e obtinuta doar din centrale pe carbune; mai exista niste hidrocentrale, eoliene, centrale nucleare. Asa ca, da, masinile electrice polueaza mai putin.

    00
    • Ai uitat să adăugat bateriile in ecuatie.
      Si faptul ca și centralele electrice au cam acelasi randament, pana ajunge curentul la priza ta, e drum lung.

      00
    • @Rumbu
      Pai articolul părea axat pe greutatea mașinii. Altfel, no problem, băgăm in ecuație și bateriile mașinilor, băgăm și extragerea țițeiului (remember deep horizon, Exxon valdez?),băgăm in ecuație și gazele cu efect de seră și altele care-ți băga poluare direct sub nas. Și nu, randamentul centralelor nu e același ca și la motoarele cu ardere internă, ci e mai mare (la alea bazate pe combustibili fosili) iar la cele hidro nu prea mai contează că nu e 100% randamentul, că alea nu produc noxe in timpul funcționării.

      00
  21. Adevărul e că mă uitam zilele asta să cumpăr un Urus, dar nu știu de să zic. Nu prea le-am văzut pe stradă, deci dacă nu le cumpără lumea nu mi se pare că-s așa bune.

    00
  22. Scuter cu acoperis.

    00
  23. Depinde din ce punct de vedere ECO privesti, carbunat folosit sau cu productia masinii in sine. Este evident beneficiul masinii electrice, l-ai vedea in orase unde din cauza aglomerarii urbane devin foarte poluate. Da, energia electrica e produsa inca din multe surse neregenerabile, insa in 10 ani treaba o sa fie alta.

    Exista masini ECO din punct de vedere al carburantului, sunt cele pe Hidrogen, Toyota are deja masina de serie pe hidrogen si se indrepta spre trendul asta pana a venit hype-ul cu electricele si sunt nevoiti sa renunte la ea.
    Imagineaza-ti cat de ieftina e o masina unde pui hidrogen si rezultatul e apa. Pacat.

    Toyota Mirai e modelul.

    00
    • si, cum se obtine hidrogenul ala? ai rezervor de hidrogen?

      00
    • asa e, oamenii au uitat repede ca odata cu criza (din 2008) s-a dus pe pl trendul de hidrogen;
      a venit musk, i-a speriat pe ratati si acum toti sunt cu fomo pe electrice, nu zic ca e ceva rau insa e urat ca lumea a sarit imediat in alta barca.
      la fel acum, toti se kk pe ei cu ‘climate change’ si ‘climate conscious’ big ass time bullshit, dar e bun, ii ajuta pe miliardarii care produc, cui ii pasa ca sarantocii mor de foame? sa bage cozonac si sa munceasca mai mult fmm

      00
    • Asa cum ai statii peco unde alimentezi cu benzina/ motorina asa ai si statii cu hidrogen . Hidrogenul se obtine prin electroliza apei, un proces foarte ieftin si foarte curat.

      00
    • hidrogenul este OK, doar ca electroliza este un proces energofag. Doar in cazul in care electroliza se realizeaza cu energie electrica provenita din solar/eolian, se numeste „hidrogen verde” – din surse regenerabile

      00
    • Cum adica sunt nevoiti sa renunte la ea cand au lansat de curand noua generatie?

      @kilroy

      Exista metode prin care se poate produce hidrogen chiar si cu consum de CO2.

      00
    • Sunt mai multe firme care au cate descoperire promițătoare pentru îmbunătățirea procesului de electroliză.

      Nu neapărat pentru mașini ci ca modalitate de stocare a energiei verzi când nu e folosită.

      00
    • Stefan, deja au anuntat ca se muta care EV’s .

      00
    • ok…si il produci. La temperatura camerei ocupa de 3000de ori mai mult loc decat benzina si lichid este complicat.
      Deci?

      00
  24. Acum, cand scriu comentariul, 54.26% din energia electrica produsa in Romania e verde, sau 39.92% din totalul de energie consumata (importam ceva si nu stiu cum e produsa aia). Detalii pe home page Transelectrica.

    Deci garantat 40% din energia consumata ACUM in Romania e verde. Deci garantat 40%, cu toate pierderile posibilie si imposibile, dintr-o masina electrica incarcata acum, e 100% verde / eco / nepoluanta.

    @Cristici, tie ti se pare ok sa filtrezi gazele de esapament prin plamanii tai? Ca asa poti sa mori pe altarul verde al omenirii. Iesi afara, in intersectie, si inspira adanc. Ai curatat 0.000000000001% din poluare. Ziceai in alte articole de smog-ul din Torino. Crezi ca daca aveau masini electrice care sa stea in trafic vs. masini pe combustie, mai era acel smog?

    Sper ca nu stai in ceva construit din beton armat, ca industria aia e responsabila de 16% din poluarea globala (8% beton si 8% otel).

    Cand ai mancat carne ultima data? 60% din gazele cu efect de sera din industria aia provin.

    Produsele alea din polonia, mai ieftine decat in romania (CUM POT AIA SA FACA MAI IEFTIN!!!!!1111) au poluat pana sa ajunga aici. Tu cumperi doar local, nu? Chiar daca e dublu, doar local. Lapte doar in sticla de sticla, ca e material inert, chiar daca e mai scump cu 30%.

    00
    • Scriu aici pentru toata lumea de mai sus, care au comentarii ca al tau: Vi se pare ca e un text anti masini electrice, sau pro masini electrice?
      E PRO!!! E PENTRU masini electrice! Dar „eco real”, nu „eco fals”. Daca o ardem eco, sa fie 100% real.
      2 tone cu baterie nu e eco, dimpotriva chiar. Muta doar poluarea din orase, atat, nu e deloc eco.

      Stii cine filtreaza gazele de esapament prin plamani? Toti. Toti facem asta.
      Te plangi ca e poluare, dar mergi singur in masina ta imensa. Gasesti orice scuza sa nu micsorezi salupa aia pe roti. Orice, numai sa nu renunti o secunda la confortul tau provizoriu (ca nu dormi in masina aia, mergi din A in B, in majoritatea cazurilor ar trebui sa fie un drum de maximum 20 de minute, in orase).
      „Biciclistii inspira noxe.” TOTI inspiram noxe, biciclist esti ora, cetatean in oras poluat esti 24 de ore pe zi. O ora de „biciclit” nu e mai nasoala decat 24 de ore de trait in acelasi oras. Reflecteaza la asta.

      „Sper ca nu stai in ceva construit din beton armat, ca industria aia e responsabila de 16% din poluarea globala (8% beton si 8% otel).”
      Practic, puii mei, acum putem face orice, ca si asa stam in beton armat, care polueaza.
      Hai sa minam toti bitcoin, ce puii mei, oricum cladirile polueaza, productia de lapte polueaza, carnea de pe masa polueaza… Care e logica ta?

      00
    • Ok,suntem pro masini electrice. Suntem si pro pace, pro fericire, pro tv etc… Dar unde si-ar incarca masinile electrice in București sa spunem, un nr de vreo 300 000 de oameni care ar decide sa isi cumpere astfel de autoturisme ? In conditiile in care 90% locuiesc in blocuri , majoritatea blocurilor neavand prize de incarcare ? Arunca prelungitoarele pe geamuri ? ‘Sa se faca la benzinarii, sa le oblige sa faca statii de incarcare !’ 😀 bine…😀

      00
    • @cristici, da boss dar asta e problema ta la articole, esti prea idealist, accepta ca masinile electrice sunt viitorul si vezi-ti de treaba cu yogurt-pot-urile tale

      00
    • Poluarea din nordul Italiei, Piemonte si Lombardia, se vede din satelit.
      Nu poluarea punctuala din orasul Torino sau din orasul Milano, toata zona celor doua provincii are poluare care se vede din satelit.
      „Mutam poluarea din orase”, „m-am mutat din oras, ca era poluat”… unde? Toata zona e poluata grav.
      Solutia e „mai mic”, nu „mai electric”. Da, si electric, dar accentul trebuie pus pe „mai mic”.

      S-a observat o scadere a poluarii in lockdown. De ce? Ce s-a schimbat in lockdown, de a scazut poluarea? Mai putine pârțuri de macaronari in aer? Mananca lumea mai putin? Ce exact se schimba in lockdown?

      https://atmosphere.copernicus.eu/air-quality-information-confirms-reduced-activity-levels-due-lockdown-italy

      https://www.esa.int/Applications/Observing_the_Earth/Copernicus/Sentinel-5P/Air_pollution_remains_low_as_Europeans_stay_at_home

      00
  25. Masina electrica poate sa aiba si 4 tone, daca functioneaza cu energie din surse regenerabile, va fi mai putin poluanta decat un Matiz pe benzina pe termen lung.
    Bateriile si sistemul de propulsie de pe masinile electrice sunt 100% reciclabile.
    Costurile si impactul ecologic al mentenantei unei masini electrice sunt infime comparativ cu o masina cu ardere interna.
    Nici nu mai are rost sa mentionez impactul noxelor de la masinile cu ardere interna asupra sanatatii populatiei ( mai ales in orase ).
    Romania produce 60% din energia electrica din surse regenerabile + nuclear, procent care va creste cu timpul ( in 2010 avea 2% eolian+fotovoltaic, in 2018 avea 12 % )

    00
  26. Ăsta e unul dintre articolele alea în care nici nu știu de unde să încep…

    00
    • Poti incepe prin a argumenta ca reducerea poluarii nu se face folsind in continuare masini de 2-3 tone, ci prin economie. Ia, incepe de aici.

    • @cristici, si daca iti cumperi sh ‘ice’, nu faci economie?
      daca iti cumperi zoe/spring iti garantez ca e mai eco decat ami. cum? fa un calcul al traseului si nevoilor si vezi ca am dreptate
      apoi, de ce sa accept eu clientul ca sunt vinovat de productia alora care vand?
      mai util ar fi sa incepi boicotarea tehnologiilor ‘non-eco’ decat sa adopti eco-bullshit

      00
    • Reducerea poluării se face folosind mașini de 2-3 tone care nu îmi bagă noxe în plămâni. E bine?

      00
  27. prima imagine spune totul. si anume ca trebuie sa fii cretin sa crezi ideea de acolo.

    00
  28. Eu unul sunt de acord cu nenea asta:
    https://youtu.be/7W33HRc1A6c?t=96

    Scopul nu e sa scadem poluarea la nivel global ci ca aia care isi permit (aka tarile „civilizate”) sa aiba parte de un loc curat in care sa traiasca.

    Saracii din Asia si Africa si Europa de Este care or sa si-o ia in barba cu poluarea de la extragerea de tot felul de materie bruta necesara in masinile alea, respectiv de la „reciclarea” de baterii, da-i in ma-sa, sa moara pe capete.

    Plus ca avem un nou produs de vandut, sa se invarta roata capitalismului (care mai tine minte anii 90 cata propaganda pro-diesel s-a facut, anii 2000 cand dieselul era miezul si acuma cand diesel e nasol, luati electric… peste 15 ani aflam cat de nasoale sunt electricele, luati hidrogen copii, banul sa circule).

    Masina electrica, pe modelul social curent, nu este ceva care sa ofere scalabilitate. E fain cand ai 5 gigei pe 3 prize, dar daca ar deveni majoritare, ar fi jale pentru infrastructura de incarcare. Bucuresti – Predeal si retur sunt cam 300 de km, cam o incarcare de electrica. Cam cate statii de incarcare ar fi necesare pentru toti aia de ii vedeam in reportaje pe Valea Prahovei in WE? :P

    Si ultimul lucru… Cristici a scris prostii legat de greutatea electricelor, confundand masa maxima autorizata cu masa fara sarcina.

    Ca si idee, masinile au devenit mai grele de-a lungul timpului, indiferent de electric sau nu.
    De exemplu, un Golf 1 avea vreo 750 de kg la lansare, un Golf 7 are vreo 1400 (in functie de echipare) si un e-Golf are 1600… O Tesla Model 3 are intre 1600 si 1800 kg (comparativ sa zicem, un BMW 335i are vreo 1600).

    00
  29. Exploatarea mașinii electrice (indiferent de greutate) poate fi (mai) eco dacă îți produci curentul. Cunosc caz în care cineva are un sistem cu panouri solare care-i produce destul curent, astfel încât își poate alimenta mașina doar de acolo tot timpul. Deci, poluarea s-a întâmplat doar când s-au produs mașina și “sistemul solar”.

    Dacă tot e să ne luăm electric, Dacia Șpring e genială. Doar că nu se găsește în cantități suficiente.

    Dacă ne uităm la ce am fi putut face: well, păstram conceptul de overengineered și ne foloseam de mașini, încă de acum 50 de ani, cât mai mult posibil. Nu le schimbam ca pe șosete. Și foloseam combustibili ca etanolul și gazul natural comprimat, printre altele. Eu zic că ar fi fost o oarecare diferență la capitolul poluare de la mașini. Per total, la poluarea totală, probabil că nu, că nu mașinile sunt cele care poluează cel mai mult.

    Iar căcaturi ca Citroën-ul ăla… nigga, please.

    00
  30. Stai putin, ideea e sa inlocuim in timp termocentralele cu altceva.

    Si chiar si asa, energia care intra intr-o electrica nu provine 100% din arderea carbunelui. Uneori Hidroelectrica ajunge si la 50% din consumul energetic national. Cum ar fi sa stii ca jumatate din energie vine direct de la Portile de Fier? (daca nu ai fost, recomand, se poate vizita si sala turbinelor – ca te vad pasionat)

    In acest moment, cand scriu, energia combinata carbune + hidrocarburi este sub 50% din necesar.

    Primul pas este sa scoatem din circulatie motoarele termice, astfel incat sa stimulam investitiile in producerea si distribuirea energiei electrice.

    00
  31. Ca tot ești pasionat de filme franceze care au rulat și în România. În ce film apare Citroen ami? Dacă se poate fără sa cauți pe net.
    https://www.imcdb.org/i125435.jpg

    00
  32. Urmaresc fenomenul asta cu mobilitatea electrica de cativa ani, ma pregatesc ca in urmatorii ani sa cumpar o masina electrica, am prieteni care conduc masini electrice, sunt entuziast si optimist pe sectorul asta, incerc sa ma informez cat mai echidistant. (Ah, si mai si investesc in sectorul asta, ca sa aveti de ce sa va legati cand o sa ma combateti).

    Din punctul meu de vedere problema asta (electric vs combustie) are mai multe planuri, sau fronturi de opinii:

    1. Tehnologic
    Contra: Toti cei care critica masinile electrice au ca argumente ca nu e sustenabil conceptul cu motor electric si baterie. Bateriile sunt poluante, contin materiale rare, ajung sa polueze la sfarsitul vieti, etc.

    Nu mai spun aici de atuurile unui motor electric, pe langa randamentul net superior oricarui motor termic, cuplu instant, mai putine piese in miscare, practic fara intretinere, fara uleiuri si alte sisteme auxiliare care complica constructia motoarelor clasice.

    Ceea ce toti denigratorii conceptului nu iau in calcul este EVOLUTIA acestei tehnologii.
    Cand eram inca in facultate, proful meu favorit ne arata cum tehnologia informatiei se dubleaza ca dezvoltare la fiecare 6 luni. Erau anii cand un HDD de 2.1MB era varf de gama intr-un PC. Uitati-va un pic in jur: ce telefoane aveti acum in buzunar? Ce console VR aveti pe acasa? Ce procesor are laptopul vostru? Cati Tera aveti pe NAS?

    Masina electrica este acum unde se afla Ford T la inceputul erei auto. Doar ca acum tehnologia avanseaza cu o viteza cu care unii nu pot tine pasul (vezi tehnologiile din noile vaccinuri, vezi cum NVIDIA are array-uri de servere grafice care cauta urmatorul medicament cu ajutorul AI si computere cuantice).

    Bateriile se recicleaza si sunt deja gandite astfel incat sa poata fi reciclate cat mai usor.

    Toti gigantii auto investesc miliarde in fabrici unde vor produce noile modele electrice, urmatorul „Tesla Killer” e undeva acolo, cum incearca toti sa ne convinga.

    Toate astea se intampla in timp ce omenirea e ocupata cu ultimele barfe pe Insta, cu ultimul serial pe Netflix sau cu ultimele stiri despre Sosoaca si . Normal ca nu avem cum sa fim la curent cu avansul tehnologiei. Numai tocilarii au timp si se pot concentra la un articol mai lung de 3 minute.

    2. Social/Ergonomic/Financiar

    Contra: E naspa masinele astea, ca nu e pentru toata lumea si omul de rand nu si le permite, e pentru bogati si sunt niste jucarii scumpe ca se se deie mari aia care nu mai pot sa fie smekeri in Porche. Astea nu are autonomie si nu poti sa pleci in concediu la mare cu ele. Daca nu dadea guvernu legi si bani pentru cine isi ia electrice, nu se vindeau atatea.

    Doar ca studiile alea nu cred ca se refereau la fundatura Romania. In tarile alea dezvoltate unde mergem doar sa muncim si sa le luam banii, pe care ii folosim sa ne cumparam case aici pe glia nostra stramoseasca, clasa de mijloc, aia care la noi nu prea exista, are un comportament care implica o naveta de cateva zeci de km pe zi, poate peste 100km/zi. Asta in 90 % din timp. (Stiu ca e mai greu cu cifre si din astea, dar stati o clipa ca trece repede). Adica pentru un om de rand viata se desfasoara in mare parte intre acasa si job. Cei mai multi locuiesc in cartiere/orase dormitor si fac naveta zilnic. Asta nu le schimba rutina in 90% din cazuri.

    Ca sa ajunga sa isi permita cat mai multi masini electrice si sa ajunga masinile sa aiba mai multa autonomie ca sa acopere si celelelte 10% din cazuri cand merg mai mult decat pana la job (vizita la mama, sau vacanta, etc) -. vezi punctul 1 – evolutia tehnologiei in timp va face acest lucru posibil.

    Mai multi producatori si tehnologii mai noi vor duce pretul in jos in final. Mai multi oameni din mai multe clase sociale si le vor permite. Mai putini locuitori din orase vor respira aer poluat -> mai putine afectiuni pulmonare de la noxe -> mai putini bani cheltuiti pe sanatate in partea asta.

    5. Ecologic
    Contra: Nu sunt atat de ecologice, productia lor e la fel de poluanta ca a unei masini clasice, etc, etc. Energia electrica cu care o incarci vine de la centrale pe carbune, etc.

    Asta mi se pare cel mai hilar argument.

    Si asta pentru ca cei care rostogolesc chestia asta in media nu tin cont de lantul complet de extractie/transport/prelucrare/transport/distributie/ardere al combustibililor fosili. Adica ei compara doar ce le convine lor.

    Sa mai zic si de industria orizontala? Producatori de uleuri, alte lichide si alte subansamble necesare functionarii unui motor termic? Nimic?

    Sunt deja companii care recicleaza baterii si vor fi si mai multe.

    Cum am spus la punctul 1, este o industrie care evolueaza, are 100 de ani handicap in urma industriei auto clasice, si deja este lovita din toate partile.

    De fapt, ce cred eu e ca homo sapiens nu prea are apetit la schimbare. Se va opune mereu la nou, apoi cativa vizionari vor merge totusi inainte (vezi Elon Musk), si apoi incet-incet, restul va fi doar istorie. La fel ca la aparitia curentului electric, telegrafului, „carutelor” fara cai, si asa mai departe.

    Restul sunt doar vorbe e un blog…

    Se cerceteaza si se descopera noi materiale pentru productia bateriilor (era undeva un articol despre grafen).

    00
    • Foarte pertinent comentariul tau rezonez cu toate argumentele tale, dar iti irosesti timpul si energia ca sa ii raspunzi lui cristici. Omul nici macar nu e sofer, efectiv nu are cum sa inteleaga conceptul unei masini daramite electrica.
      Una dintre criticile pe care ai omis-o este reteaua: „ce ne facem cu reteaua, vin electricele si o sa murim fara curent”. Un studiu facut pe infrastructura din US prognozeaza o crestere naturala de 10-15% a retelelor de distributie la fiecare trei ani, fara factori externi cum ar fi o crestere a vanzarilor de electrice. Mai mult, electricele pot deja sa absoarba energie din retea atunci cand ea este irosita (noaptea, de exemplu) prin ceea ce cam toate masinile au deja: „charging scheduler”. Si acum avem variantele initiale, slabute.
      In US cea mai mare criza legata de reteaua electrica a fost in anii 50 cand au fost introduse pe scara larga aparatele de aer conditionat. Atunci reteaua a fost suprasolicitata si au fost probleme, dar cresterea in doar doi ani a compensat toate necazurile. Doi ani, in US. Infrastructura electrica in US este considerata rudimentara in comparatie cu cea din Europa.
      Posibil Romania sa fie in alta mancare de peste, da’ @sebybv a scris bine: produsele astea nu sunt gandite pentru Romania, ci pentru vest. Noi doar trebuie sa ne adaptam.

      00
    • Inchei ziua de azi pe blog, ca mai am si alta treaba.
      Mai, repet: eu NU sunt impotriva masinii electrice, sunt pentru masina electrica!
      Textul era despre masini mici, sunt avocatul masinilor mici, mai ales cand trebuie doar sa ajungi de/la munca cu ele. Cum scrie mai sus, 90% dintre oameni asta fac zilnic? Ai nevoie de 2 tone de masina sa mergi la/de la serviciu?
      Despre asta e textul meu. Bineinteles ca nu sunt importriva masinilor electrice, imi convine enorm sa scot poluarea cu noxe din orase. Dar daca tot o scot, ce ar fi sa fac sa fie si mai mica decat e acum?

      S-a inteles textul meu? Am scris prea putin? De fapt, ce mare text am facut, trei clipuri, o poza, patru fraze. In care… spun ca mi-as lua Citroen AMI !!! :)

      Am iesit, revin in alta zi cu un articol despre Kaufland, zacusca, diacriticele din reclame… sa scriu pe subiectele mele „clasice”. :)

      00
    • Doua observatii:

      Cand a aparut modelul T, cam 1/3 din masinile din SUA erau electrice (majoritatea erau pe aburi :D).

      Realizezi ca exista o diferenta intre mAh si Megabit ;). Tehnologia informatiei nu e tehnologia bateriilor ;).

      00
    • @Cristici: Imi pare rau ca s-a inteles ca am comentat la ideea ta, am dat reply la un comment, dar de fapt am incercat o argumentare logica (cat incape intr-un comment) contra acelor idei remestecate in comentarii impotriva masinilor electrice.

      @avladimir: Corect, nu m-am mai legat si de reteaua electrica, unde deja marii distribuitori de energie deja de ani de zile s-au intalnit si au convenit asupra viitorului retelei a.i. sa standardizeze tipurile de incarcare si de prize, planul de dezvoltare, etc.

      @StefanSC: Corect cu prima observatie, aparent descoperirea petrolului si faptul ca era ieftin si abundent i-a facut pe industriasii de atunci sa vireze spre motoare termice. Iti dai seama daca nu se intampla asta, aveam acum o civilizatie din aia ca Protosii din Starcraft? :D
      Legat de mAh si MByte, normal ca sunt doua Marii diferite, insa e vorba tot de tehnologie, care tot evolueaza, fata de petrolul pe care il arzi doar o data.

      00
  33. @cristici: hai ca am inteles ce vrei sa zici. Atat ca nu functioneaza asa cum vrei tu treaba. Masinutele astea sunt ideale pentru oras. Da, nu ai facut nici un fel de cacat daca vii cu o tesla in oras, indiferent daca e eco sau nu. Tot o barca aduci dupa tine, barca de aduce si probleme de spatiu.
    Nici transportul in comun nu e solutia ideala, pentru ca nu poti sa acoperi toata zona adiacenta unui oras cu transport in comun rapid, comod si ieftin.
    Ca atare, pentru transportul urban sunt ok jucariile astea. Cat timp nu ai copii si doar urban

    Dar, ce te faci cand iesi din oras? Ca in glumele alea nu poti. Orice accident = deces sau rana grava daca dai peste o bicicleta. Nu mai vorbim de comoditate, bagaje and shit. Ca atare, iti tre o masina mai mare.

    Concluzia fireasca e ca da, sunt bune trocariciurile astea, dar suntem prea saraci pentru ele

    00
  34. Mi se pare ca articolul pleaca de la inceput pe o premisa eronata. Compara masa cu gradul de poluare. Mi se pare ca legatura este indirecta si depinde mai degraba de eficienta motorului. Altfel poluarea provenita din procesul de producere a energiei electrice nu cred ca este comparabila cu cea rezultata din combustia clasica.
    TL;DR : Autorului ii plac carucioarele Kaufland si, … cam atat.

    00
  35. Profesorul meu de fizică mi-a zis odată, după ce am încercat să explic teoria conservării impulsului prin analogie cu dinamica forțelor (suma forțelor într-un punct e nulă dacă punctul nu are accelerație), că, citez aproximativ, „întotdeauna v-am încurajat să spuneți orice vă trece prin cap, chiar dacă este o prostie!”
    În această notă trebuie citit și acest articol.

    00
    • In acelasi spirit trebuie inteles si ca nu exista perpetuum mobile, nu putem trisa lucrul mecanic, iar energia folosita pentru a muta chestii trebuie sa o luam de undeva.
      Absolut toate argumentele sunt „dar eu nu incarc acumulatorul de la termocentrala, ca uite cate hidro avem!”
      Si cand om umple tara cu masini electrice de doua tone, le vom incarca toti de la „hidro si nuclear”? Milioanele alea de masini, „minicentralele” care merg pe benzina si motorina, de sub capotele masinilor de pe strazi… energia aia cine o va prelua pentru productie? Cu ce, cum? Hidro? Mai bagam un Cernavoda?
      „În această notă trebuie citit acest articol.”

      scrie Ovi mai sus: „O masina de 2 tone poate avea un motor extrem de eficient ( tesla, renault zoe… ) si consuma vreo 200 watti pe km.”
      Acum, inmulteste consumul asta de energie cu vreun milion de masini doar in Bucuresti (sau… doua milioane sunt?) si vezi cine iti va produce tie energia aia pe care trebuie sa o consumi, daca nu mai ai „mini-centralele de sub capote”.
      Ganditi global, ce dracu’!? (il parafrazez pe Gheorghe Dinica, cititi cu accentul lui)
      Masinile electrice sunt cool, ca sunt putine. Cand or fi 50% din parcul auto, si vor trebui incarcate, atunci sa vezi distractie.
      Repet: sunt pentru masini electrice… dar trebuie sa fie mici! E musai sa fie mici!

      00
    • Facusem calculul pentru un bucuresti electrificat. Mi-a iesit un necesar sustinut apropiat de varful istoric de consum al orasului, folosind prize casnice, nu statii rapide.

      Da, poate nu exista suficienta productie momentan, asa cum nu exista suficiente masini electrice care sa necesite capacitatea de productie. Stii ce se intampla cand cererea de energie e mai mare decat oferta? Cresc preturile (ca acum). Stii ce se intampla cand cresc preturile? Creste productia.

      Cat dureaza sa pui in functiune o padure de eoliene / camp de panouri solare? Cat dureaza sa pui in functiune o centrala termica? Care e diferenta de costuri si de profit intre cele 2? Dar perioada de amortizare? Costurile mentenantei? Care varianta crezi ca va fi folosita cand va fi cazul?

      00
    • „Masinile electrice sunt cool, ca sunt putine. Cand or fi 50% din parcul auto, si vor trebui incarcate, atunci sa vezi distractie.”

      Dar treaba asta nu se va întâmpla peste noapte. Americanii au făcut ceva studii în acest sens, estimeaza un necesar de energie de +38% în anul 2050, majoritar din cauza vehiculelor electrice. Doar în anul 2020 au adăugat vreo 29 GW de energie regenerabilă adică vreo 2.6 la sută capacitate în plus.

      https://www.pewtrusts.org/en/research-and-analysis/blogs/stateline/2020/01/09/electric-cars-will-challenge-state-power-grids

      https://www.irena.org/newsroom/pressreleases/2021/Apr/World-Adds-Record-New-Renewable-Energy-Capacity-in-2020

      00
    • @Cristici, fals, dar nu am timp sa iti scriu de ce, orice tehnologie, evolutie se face prin extindere, apoi prin miniaturizare, bigger is better, apoi trendul pleaca spre miniaturizare/eficientizare(ascundere), apoi o luam de la capat, nu ‘e musai’ nimic

      00
  36. Cristici diferenta e una forte simpla, in mod direct scad noxele deci si nivelul de CO2 va scadea. Nu este cea mai buna solutie la momentul actual dar este una prin care in mod direct scade nivelul de noxe, asta nu pricep oamenii care se dau destepti, in mod direct daca te inchid intr-un spatiu cu o masina electrica nu vei muri sau suferi afectiuni reapiratorii, daca in schimb te inchid in acelasi spatiu cu o masina euro 6 cu motor 1000 cmc vei muri garantat la un moment dat. Daca asta nu face nicio diferenta eu ma las de comentat la urmatoarele articole pe care le vei posta.

    00
  37. Eu cred ca o sa-mi iau una de asta cand se va putea cumpara din RO. Decat sa car o tona jumate de fier pana la mega atunci cand ploua mai bine cu asta. O sa le studiez atent ccand apar

    00
  38. Dacia Spring – 970 kg masa proprie, consum 11-15kwh + incarcare din panouri solare (mai putin in perioada asta noroasa). Sunt ecologist, se pune?
    Ami si Twizzy nu sunt chiar masini de naveta, ca mai ai de luat o sacosa din kaufland, de dus un copil la scoala si de mers putin si prin trafic de 80km/h. Cu astea mergi doar pana la Easybox sa iei comanda cand ploua in loc sa mergi cu trotineta.

    00
  39. O incantare, ca de obicei. Keep up the good work.

    00
  40. Bască poate fi și riveran barosan…

    00
  41. Contează mult power mix-ul; dacă o țară ca Germania poate azi să producă peste 40% din cantitatea de energie folosită din surse regenerabile (cu 65 la sută target în 2030), atunci poza din articol nu prea se mai potrivește.

    E adevărat că sunt pierderi și pe rețeaua de distribuție a energiei electrice, dar dacă energia e produsă din surse curate atunci lucrul ăsta nu prea contează din punctul de vedere al poluării. E strict o problemă de (in)eficiență și atât. La extrem, imaginează-ți că s-ar rezolva fuziunea nucleară; ai putea avea o rețea și cu 99.99 la sută pierderi și tot n-ar fi nicio problemă.

    Mai contează și emisiile directe, fiindcă NOx-ul ăla nu mai e eliberat în oraș direct în plămânii noștri.

    Mai binele e inamicul binelui. Dacă tu preferi să faci mișto de ăia care cred că folosind o mașină electrică nu mai poluează deloc, e dreptul tău. Eu prefer să mă concentrez pe faptul că mașina electrică aduce niște beneficii în ce privește poluarea și în același timp ne reduce dependența de un tip de combustibil care mai are și o ofertă puternic cartelizată (să nu mai zic antidemocratică).

    00
  42. Daca cineva e curios care e sursa de curent in timp real (verde vs poluant), cat importam si cat exportam, enjoy link-ul urmator https://app.electricitymap.org/zone/RO

    00
  43. Eu sunt de mult de părere că mașinile nu ar trebui impozitate după cilindeea motorului și că mai rezonabil ar fi în funcție de masa totală.

    00
  44. Jenant video 2, m-am oprit cand a mentionat antigel la baterie :)

    00
  45. N am citit multe comentarii dar am citit articolul si am înțeles câteva chestii:
    Pentru autor, care n are mașină sau ceva de gen, poluant înseamnă greu. Ergo, cu cât mai greu, cu atât mai poluant.
    Evident, eficiența propulsorului nu contează, nu negociem cu teroriștii.
    O Vespa are 100 de kile.

    I rest my case.

    00
  46. Chiar este un articol prost, nu stiam ca pot gasi la zoso articole proaste.
    Prima data in 12-13 ani, de cand il citesc.
    Tesla nu o cumperi doar pentru ca este electrica, o cumperi pentru alte 20 de motive, putem incepe cu pretul accesibil, dar cand spui ca nu te pricepi la masini, chiar nu te pricepi, spui bine.
    Zi frumoasa!

    00
  47. Am facut carare acum doi ani in Eindhoven, intr-un proiect comun cu filiala mama a companiei. In buricul centrului zici ca esti in padure, asa e de curat aerul.
    Olandezii nu au dilemele astea de saraci, daca sa isi ia Tesla sau Q-tron. S-a rezolvat problema poluarii prin regandirea infrastructurii de transport, a spatiilor verzi si in general a ceea ce numim urbe.

    Nu trebuie sa depinzi de evolutia tehnologica de ultima ora in materie de aspiratoare ca sa iti faci curat in casa. Iei in plm o matura si un faras si cureti.

    Stam cu sufletul la gura sa apara Spring si alte cazane ca sa ne inghesuim in coloana cu plodul catre gradinita.

    E o constanta asta cu inversunarea cand vine vorba de masini. Poti sa ii f*ti nevasta romanului de fata cu el, dar sa nu i te atingi de masina. Cumva suntem conditionati gentic de lipsurile traite de parintii nostri in comunism.

    00
  48. Articol slab. Documentat, argumentat. Uite, eu o sa.mi iau Tesla. De oi avea banii, chiar limuzina mare. Și ma doare.n cot ca e sau nu eco. O iau pt ca e cea mai buna mașină din lume. La toate capitolele. In primul rînd siguranță, apoi performanta, apoi cît e de încăpătoare. Apoi… restul. Hai, poate mai puțin prețul. Articole ca asta care ma fac fraier… sînt pentru țărani atotștiutori. Neeeext.

    00
  49. Eu doar atât vreau sa zic: când aproape la fiecare articol scris trebuie sa te justifici ca textul e complet despre altceva decât înțeleg cititorii, cred da trebuie schimbat ceva la text, nu la cititori.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube