Aproape 1 lună de condus electric – VW ID3 review

Ce?

Volkswagen ID.3 ProBusiness 204pk cu baterie de 58kwh, autonomie medie 420km, Stonewashed Blue Metallic, habitaclu negru, scaune gri ‘Flow’.

De ce?

Ne-am mutat recent în afara orașului și voiam (nu aveam nevoie de) o a doua mașină. În Belgia e mai avantajos să iei o mașină de serviciu (poate fi folosita în scopuri personale) decât aceeași sumă în cash, mai ales electrică. Lucrez pentru o instituție bancară, deci am ceva condiții speciale. Ca să fie clar de ce prețul nu a fost un factor prea important.

De ce VW? Am condus BMW seria1, VW Golf Variant , Audi A3. Golf-ul mi-a rămas drag, se conducea de departe cel mai ușor, deși era cel mai mare.

Cât?

Cum ziceam, nu prea m-a interesat. Prețul de catalog fără opțiuni și TVA e 35k, iar prețul luat în calcul la socotirea impozitului (mașina de firmă e considerată beneficiu în natură) pe la 42k.

O să văd o diferența de aprox. 250eur net la salariu, timp de 4 ani, când voi returna mașina fără alte complicații. Poate părea o afacere proastă, dar în sistemul ăsta nu mă doare absolut deloc de asigurări (semnificative!), mentenanță, electricitate. Mi-au instalat acasă un wallbox și îmi rambursează electricitatea, pot sa încarc la aproape orice bornă publică, inclusiv cele rapide.

Am ajuns la aproape 1.000km în nici 4 săptămâni, în condițiile în care lucrez de acasă. Am fost cu ea la mare, vizită la socri, drumuri scurte, medii și lungi. Belgia e mică.

Cum?

A fost a doua mașină electrică pe care am condus-o, testasem și un BMW i3. i3-ul merge mai departe în recuperarea energiei prin frână și overall dă sentimentul puternic de *ELECTRIC*, pe când ID.3-ul pare mai aproape de o mașină clasică. La prima vedere, pentru că după primii km de acomodare am descoperit că e, de fapt, o rachetă. Accelerează instantaneu, am lăsat tot felul de mașini nervoase mult în urmă la semafor. Torque super rapid, rear wheel drive, și „solidă”, fiind relativ grea, plus un pic mai înaltă (nu chiar SUV feeling, dar pe acolo), ai uita că e electrică dacă nu ar fi așa de silentioasă.

Incluse sunt opțiuni precum Park Assist și Lane Assist. Lane assist se activează la peste 60km/h și  ajustează subtil, dar ferm, poziția pe drum când ieși din bandă, și insistă să iei controlul dacă i se pare că nu ești atent.

Citește semnele de circulație și le arată pe ecranul din spatele volanului. Poți alege să te avertizeze că ai depășit viteza, de la x km încolo. Încurajează și condusul „eco”, sugerând să ridici piciorul de pe accelerație când te apropii de intersecții sau zone 30.

E foarte confortabilă și frumusică la interior, inclusiv în spate, unde e spațiu din belșug, cotieră cu spații pentru băuturi și prize USB. În față, scaunele sunt confortabile și este mult spațiu de depozitare. Portbagaj generos, 385l. Clima e ultra-customizabilă. Se conectează repejor la Android Auto, dar la al meu OnePlus6 doar cu cablul, în timp ce la OnePlus7 al soțului s-a conectat wireless instantaneu. Are și Apple CarPlay.  Vibe-ul general e destul de high-end, deși unii găsesc o parte din plasticul interior ieftin. Comparativ cu i3-ul de bază, e vis.

A sughițat un pic când s-o conectez la WeConnect, cică erau probleme cu serverele în Germania. S-a rezolvat în 1-2 zile și s-a conectat ușor, dar nu pot să zic că mă joc prea mult cu controlul de la distanță, e mai degrabă pentru updates.

GPS-ul nativ e destul de smecher și primește informații despre trafic, plus că indică prin luminile din habitaclu ce trebuie să faci (e.g. pulsează spre stânga când trebuie să virezi). Poți seta cât de detaliate să fie instrucțiunile („turn left at the traffic lights after the next intersection” față de „turn left in 200m”).

Apropo de luminile din habitaclu și personalizare, poți să alegi din 6 culori de bază sau chiar să le customizezi from scratch, și le va folosi ca background pe ecran și ca backlights pe bord, pe uși, în zona torpedoului. Alt nice touch: poți customiza zonele de sunet din mașină după preferințe, și calitatea e excelentă. Foarte drăguț e ca te „saluta” când te apropii cu cheia, vedeți pe youtube.

Unde?

Probabil pe viitor va fi mai mult pentru oraș. Deocamdată suntem în honeymoon phase și o iau peste tot, ca să văd ce și cum poate. Pe autostradă e, evident, mai puțin avantajos pentru autonomie, dar nimic șocant sau problematic. Dacă o lași la 100km/h în loc de 120-130 (limita în Belgia e 120, pe alocuri chiar 100, plus trafic intens aproape non-stop), diferența de autonomie e abia observabilă. În oraș, mi s-a întâmplat să mă întorc cu mai multă baterie decât am plecat. E super rapidă și intuitiva, iar botul scurt și turning circle bun ajută la ieșit din înghesuială.

De încărcat, o pot încărca acasă, sau la borne publice. Dacă bateria e goală, din cauză că încă avem curent monofazic (trifazic coming soon), acasă se încarcă complet în 19 ore. Mult, dar nu e aproape niciodată cazul. Range anxiety a dispărut repejor când am văzut câte borne sunt, și cât de rapide unele, plus cât de ok e autonomia. Dacă ești un pic prevăzător, nu tre’ să aștepți după ea niciodată. La supermarket, la Ikea etc., așteaptă ea după tine oricum.

 

Puncte minus

  • Mie personal mi se pare un pic prea lată (vreo 6cm mai mult ca un Audi A3, for reference), iar într-un oraș ca Bruxelles-ul și la un garaj proiectat în ’52, se simte. Probabil mă voi obișnui.
  • Mult piano black la interior și pe portbagaj+acoperiș. Frumos, dar păcătos. Când am ridicat-o, tipul de la dealership mi-a arătat insistent să închid portbagajul folosind mânerele de la interior. Cadoul de curtoazie a fost un set de produse de curățenie și cârpe de microfibră. Faceți ce vreți cu informația asta ;-)
  • Cotierele din față sunt ca cele de la avion/dintr-un microbuz de navetiști de fabrică. Se ajustează bine, își fac treaba, e bine că sunt separate, dar sunt urâte cu spume și nu se potrivesc cu restul imaginii premium.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

42 comentarii

  1. Care e limita de km pentru cei 4 ani de chirie?

    00
  2. Dacă We Connect a rămas același căcat sinistru ca acum 3 ani, mai bine nu te enervezi și accepți așa cum e. Anul trecut nu mi-a mers vreo 3 luni cu tichet la VW, cu distracție.

    În rest mi se pare fain, dimineață am văzut un ID.4 care nah e un pic mai mare dar mi-a plăcut și ăla mult. ID.3 mi se pare așa un pic proiect-concept, cum de altfel mi se pare și i3. În general mă bucur că trec și producătorii tradiționali pe electric, pot să convertească pe scepticii care nu vor mașină americană.

    00
    • Dupa problemele initiale a mers ok, dar pana acum nu i-am gasit rostul prea mult.

      00
    • Păi și la mine merge ok până nu mai merge (pierde legătura cu serverele). E util că poți să vezi cât mai are până se încarcă, dacă e închisă sau să pornești încălzirea și dezaburirea iarna. Nu e musai, drept urmare acum când îmi expiră nu mai dau banii ca să extind abonamentul.

      00
  3. „” De ce VW? Am condus BMW seria1, VW Golf Variant , Audi A3. Golf-ul mi-a rămas drag, se conducea de departe cel mai ușor, deși era cel mai mare.””

    Și tot nu te-ai săturat de nemțoaice…

    00
  4. Overall, nice mașină. Să o stăpânești healthy, whitout belele in the traffic.

    00
    • Awww… te-au atins la orgoliul tau mic de dac, cuvintele alea in engleza?

      00
    • Imi pare rau, sunt plecata de 10 ani, am facut facultatea in engleza si imi petrec viata in engleza. Chiar daca fac eforturi sa tin legatura cu prieteni si familie, citesc presa si carti in romana, etc., nu ma pot abtine tot timpul, plus ca vorbim de un subiect unde e normal sa fie si neologisme. Cred ca nu e asa diferit limbajul meu de un corporatist clasic de oras mare din Romania. Si daca e, vorba romanului, oh well.

      10
    • @ Jo, dacă tu consideri răutăcios comentariul meu, te rog să mă scuzi, nu ăsta a fost scopul. M-au amuzat doar niște termeni folosiți în text. Și uite, să nu ținem ranchiună, am pregătit ceva mai sensibil.
      ,,Drumuri line, tihnă în habitaclu și fie ca măiestria inginerilor germani să te țină departe de incidente și rechemări în service. Cu drag, un pasionat auto.,,

      00
    • NOU
      #12

      @Paco, man, vezi că “fie ca” se folosește doar la Paști și Crăciun, pentru zilele normale avem la dispoziție clasicul “să dea Dumnezeu”…

      00
    • @costicămusulmanu. Sunt încă conectat pe tradiții și obiceiuri românești, azi spre exemplu m-am dedat la niște mici. Am vrut să fie ceva mai special pentru Doamna Guest Author, ceva mai la sentiment ca să îmi scuze deranjul pricinuit.

      00
  5. Cred ca ai facut o afacere foarte buna. In Romania ce ai tu costa 413 euro pe luna (fara tva, daca esti pe firma nu conteaza, nu am inteles de la tine cum e cu impozitele, vinieta, schimbul de roti etc).
    Am tot studiat „citit net-ul” partea asta cu costurile pentru masini. In vreo 4-5 ani vreau sa „ma retrag” si imi surade mult varianta de leasing pe 4 ani pentru masini. O sa fie alte preturi, dar la 250 cat dai acum cred ca este cea mai buna varianta.

    00
  6. Pana sa citesc articolul mi-am dat seama din poze ca e vorba de alta tara. Curatenie, marcaje, iarba verde ingrijita, borduri de bun simt. Sa o stapanesti cu bine cei 4 ani. Pare o alegere tare inteleapta pentru conditiile descrise de tine.

    00
  7. La Logan ii zice cotiera CFR.

    00
  8. „…al soțului s-a conectat”

    Femei. Review auto. Doamne apara si trazneste-ne…

    Totusi sper ca e vorba de un cuplu gay
    Doar sper… totusi

    00
  9. 19 ore incarcarea completa.
    detaliile astea mici te aduc cu picioarele pe pamant.

    altfle da, suna frumos o electrica.
    insa probabil trebuie sa mai treaca vreo 10 ani sa fie ceva serios.

    00
    • 45 minute la fast charger, care nu era la capacitatea maxima (capacitatea . 19 ore in casa mea veche si deocamdata foarte limitata.

      00
    • 19 ore este la o priza simpla de acasa…. In rest treaba merge MUUULT mai rapid….
      Si este 19 ore la o incarcare pana la 100%. Si acasa dacă faci o incarcare pana la 80%, timpul scade simtitor, incarcarea foarte lenta este uzual de la aprox. 80% pana la 100%.

      00
    • Pai la maxim 16A înseamnă 3.5kWh. 58/3.5=16.5 ore. 19 ore în practică pentru că mai sunt pierderi, încărcarea nu e liniară și nu merge chiar la 16A. Nici nu cred că ai vrea pe circuitul normal. La încărcătoarele publice de 11 sau 22 durează în teorie mai puțin, dacă poate și mașina. De exemplu a mea cu baterie de 8.7 chiar pusă la încărcător de 22kW tot 2 ore durează (deci folosește undeva la 4-4.5 kW).

      00
    • am trimis prea repede. Maximul e 100kW, deci ajunge la 80% in jumatate de ora. Nu mi s-a intamplat niciodata sa ajung cu bateria mai jos de 50% acasa.

      00
    • Daca i au montat wallbox ce treaba are cu priza normala de 16A ? Ma gandesc ca e spre 32A altfel de ce ti ai pune wallbox

      00
  10. Excelent review-ul, mulțumim. Mai vrem o completare si pe viitor legat de intretinere etc.

    00
  11. Cred ca e cel mai ‘uman’ si usor de citit review auto de pe aici. Bravo!

    00
  12. Deocamdată nu mi se pare o soluție prea bună o electrică. Problema autoturismelor electrice este una legată de…. autonomie. Și de preț. Nici un autoturism electric sub 30.000 euro nu are o autonomie mai mare de 400 km. O încărcare rapidă completă ia cam 40 de minute.

    Să ne gândim la rutele aglomerate din perioadele estivale! Coadă la peco în situația în care durata pentru un plin cu combustibil lichid este de aprox. 3 minute. Ce coadă s-ar forma pentru un timp de așteptare de 40 de minute?!

    Mda… Cam greu să ne gândim că ne putem deplasa 1000 km într-o zi cu un autoturism electric cu preț accesibil (zic maxim 20.000 de euro).

    Da, deocamdată, autoturismele electrice sunt soluții excelente pentru deplasarea în mediul urban. Vrei să traversezi țara, să te duci în concediu în Grecia sau Austria? Ai nevoie de o zi în plus, cu toate cheltuielile anexate pentru cazare, mâncare etc.

    00
    • Asa-i, si dupa cum am mentionat, e a doua masina, avem si una clasica. Am avut luxul sa aleg fara sa ma gandesc la alea cateva saptamani unde e mai avantajoasa o masina conventionala. Firma de leasing ofera si optiunea de a inchiria o masina pe benzina sau motorina pentru ocazii de genul asta, la pret redus. Depinde de situatia fiecaruia, cred ca in Romania nu m-as fi incumetat nici eu.

      00
    • Timpii indelungati de incarcare sunt strict legati de chimia bateriei si infrastructura de incarcare. E doar o chestiune de timp pana cand vor introduce baterii care se vor incarca in sub 10 minute. Nio are statii de battery swap. Cand Nio nu era atat de popular, timpul petrecut in swap station era de maxim 10 minute dar acum daca ai doua masini in fata se sta 30 de minute.

      00
  13. Trebuia sa pui niste imagini cu interiorul si materialele folosite, nu de alta, dar mai temperai entuziasmul…..no offence, I got the idea, recycled materials&stuff, dar arata si se simt penibil. Ai noroc cu sistemul fiscal belgian, in alta ordine pe la vecinii tai mi-am cumparat o masina din grupul vag, si m-am uitat atent si la id3 si id4 si inca sufera de bolile copilariei, mai un ecran stinsmai un bug, plus ca personalul inca nu e format pentru service&stuff.

    00
  14. Nu inteleg trendul asta de a pune 1-2 maxim 3 poze la un review auto cu scuza ca nu am avut timp sau era murdara sau latra catelul ca sa iasa afara..

    00
  15. Sa stapanesti masina sanatoasa. Am avut la un moment dat ca masina de serviciu o Toyota Yaris. Modelul clasic, fara hibrid. Cam mica, dar foarte fiabila. Si autonomia ei de masina cu ardere interna era de vreo 440km (rezervor mai mic). De aceea sunt absolut convins ca nu as avea nici o problema cu o electrica la aceeasi autonomie. La deplasari mai lungi as fi obligat sa programez incarcari pe parcurs, dar, cum se descurca altii, cred ca m-as descurca. Anul acesta ar fi programata achizitia unui masini pentru sotie. Condusa prin oras, zic eu, 90% din timp. Bugetul va fi cam 15.000 euro. Asa ma tenteaza oferta actuala de 16.500 de euro pentru Fiat 500 electrica …

    00
  16. Dar nu interesează pe nimeni motivele pentru care ai ales X si nu Y. Sau ca banii nu sunt o problema. Eu sunt chiar curios sa aflu despre mașina nu despre situația ta din Belgia

    01
  17. Nu as lua ID3 din simplul motiv ca sistemul de infotainment/MMI se blocheaza. Nu stiu daca au rezolvat problema cu vreun update, dar asta era situatia acum cateva luni – pur si simplu touchscreenul ala se transforma in obiect de decor. VW si Audi au dres masinile lor din calculator si au lasat puterea maxima pentru modelele performance. De exemplu chiar daca etron sportback ar putea atinge suta in 4 secunde cu motoarele bateria cu care e echipat, nemtii au lasat performanta asta pentru varful de gama etron gt. De asta electricele facute de VAG par mai aproape de realitate cunoscuta de majoritate, fata de Tesla care ofera varianta performance pentru fiecare model.

    00
    • Nu mi s-a blocat niciodata pana acum, singura problema e ca la telefonul meu un pic mai vechi (3 ani, nu 10), ezita uneori Android Auto, dar pare a fi mai degraba vina telefonului.

      01
  18. Mi-as dori sa pot cumpara si eu ca in US, cu vreo 32k USD(dupa reduceri) un F150 Lighting.
    Cu scuzele de rigoare adresate autoarei, 42k EUR pe ascutioarea asta de la VW o consider o insulta.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.