Stadiul programului AFM Fotovoltaice 2021 in Septembrie 2022

Probabil ați auzit toți de programele derulate de AFM (Agenția Fondului de Mediu) pentru a încuraja populația să instaleze sisteme fotovoltaice și să devină prosumatori, injectând surplusul de energie în rețeaua națională de distribuție. Pe scurt, AFM oferă co-finanțare de până la 90% din costul unui sistem (dar nu mai mult de 20.000 de lei) cu putere instalată de minim 3kWp (descrierea programului). Prima etapă a fost derulată începând cu 2019 iar suma de 20.000 de lei reușea să acopere cei 90% pentru un sistem de 3-5kWp (în funcție de instalatorul cu care lucrai). Programul a fost tărăgănat iar majoritatea beneficiarilor au instalat sistemele în 2021.

A doua etapă se desfășoară începând din 2021. Înscrierea în program a tot fost amânată până când, pentru a nu pica în derizoriu și a-l începe in 2022, AFM a hotărât să înceapă pe 22 Decembrie 2021. Da, ați citit bine, cu 3 zile înainte de Crăciun și 9 zile înainte de sfârșitul anului. Trebuie menționat că înscrierea în program este făcută prin intermediul unui instalator pre-autorizat de AFM iar documentația este destul de stufoasă, fiind solicitate certificate de atestare fiscală, extrase de carte funciară șamd. Evident că, de pe 17 Decembrie până pe 22, a fost o presiune teribilă pe administrațiile fiscale și pe registrul cadastral pentru obținerea actelor.

În fine, pe 22 Decembrie la ora 10:00, toți instalatorii erau înarmați până-n dinți cu dosare de la clienți și așteptau să înceapă să le încarce în aplicația web a AFM-ului. Doar că aplicația a picat. Și picată a fost până la sfârșitul anului, n-au reușit s-o facă să meargă. Timp în care adeverințele și certificatele potențialilor beneficiari se pregăteau să expire. Pentru a drege busuiocul, AFM a decis ca instalatorii să transmită liste Excel (termen 4 Ianuarie 2022) cu potențialii beneficiari iar înscrierea efectivă a cererilor să se facă ulterior, în 2022, în baza acelor liste. În plus, erau acceptate adeverințe și certificate valabile la data transmiterii listei.

Fiecare instalator a avut apoi o fereastră de timp în care să înscrie cererile în aplicație. Inițial erau alocate fonduri de 395.560.000 de lei, corespunzător unui număr maxim de 19.778 de dosare, mult mai puțin decât numărul de persoane interesate și prezente pe listele transmise de instalatori. AFM a crescut limita iar, până în Martie 2022, instalatorii au înregistrat aproximativ 45.000 de cereri.

Când să înceapă analiza cererilor, la AFM s-a schimbat președintele (pe bază de algoritm politic) și s-a pus o mare frână. Motivul aparent: nu au suficienți funcționari pentru a face analiza cererilor. Soluția găsită a fost să subcontracteze procesul către un furnizor extern, motiv pentru care au ieșit în piață cu un caiet de sarcini.

“În urma unei analize am observat că numărul de programe a crescut în ultimii ani, deși personalul AFM alocat gestionării programelor a rămas neschimbat sau chiar s-a diminuat, apărând astfel un dezechilibru care poate determina întârzieri în soluționarea dosarelor de finanțare și în implementarea proiectelor. Aceste aspecte au determinat identificarea unei soluții urgente care să ne permită să contractăm servicii specializate de evaluare a dosarelor de finanțare, astfel încât să ne încadrăm cu analiza în calendarul de derulare a programelor de finan țare. Anul acesta ne dorim să putem lansa noi sesiuni de finanțare după aprobarea bugetului instituției și să ne asigurăm că toate programele vor avea succes, fie că vorbim de simplificarea mecanismelor de accesare prin extinderea digitaliz ării, cât și prin soluționarea rapidă a cererilor de finanțare depuse de cetățeni sau autoritățile publice. Până la momentul la care vor fi finalizate procedurile de achiziție publică de externalizare, care estimăm că vor dura câteva luni, pentru a nu afecta derularea programelor lansate, vom începe evaluarea internă a cererilor de finanțare depuse, astfel încât să putem anunța primele rezultate în cel mai scurt timp”, a declarat Laurențiu-Adrian NECULAESCU, președintele Administrației Fondului pentru Mediu.

Între timp AFM a promis că va analiza și intern o parte din dosare, prima lista cu cereri aprobate fiind publicată pe 28 Iunie 2022 iar cea mai recentă pe 20 Septembrie 2022. în total au fost analizate până acum 13143, din care 12004 admise și 1139 respinse. O analiză a cererilor admise/respinse și repartiția lor pe zone găsiți la https://datastudio.google.com/s/mruUdsC_j8o.

cereri-aprobate

Din câte am înțeles, pentru cei aprobați în luna Iunie au început deja să se semneze contractele de finanțare și unii instalatori deja au început lucrările. Problema este că, datorită crizei energetice, prețul mediul al unui sistem fotovoltaic a crescut de la ~800 EUR/kWp la peste 1300-1500 EUR/kWp, caz în care finanțarea AFM de 20.000 de lei nu mai acoperă 90% nici pentru sistemele cele mai mici, de 3kWp, iar beneficiarii trebuie să suporte diferența.

O altă problemă este că AFM plătește cu întârziere către instalatorii (unii se plâng că nu au încasat sumele din programul 2019) iar unii nu au suficient flux financiar să suporte multe proiecte așa că ori trag de timp ori cer beneficiarilor să suporte și partea AFM la instalare (urmând să le returneze sumele după ce le încasează de la AFM).

Alte chestii amuzante:

  • Pe 12 Septembrie 2022 AFM adaugă la programul de înscrierea a cererilor un nou instalator (PROELCO-EG SRL), cu termen 14 Sept ora 08-17, la mai bine de jumătate de an după toți ceilalți (https://www.afm.ro/main/programe/sisteme_fotovoltaice/2022/anexa-2022_09_12.pdf). Nu bate la ochi.
  • Pentru etapa 2022 publicarea ghidului de finanțare trebuia să se facă până pe 29 Aprilie 2022. Inutil să spun că nu s-a publicat nimic deocamdată.

calendar-afm-2022

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

48 comentarii

  1. Noi ne-am inscris in 2019, am depus toate actele si ni s-a respins dosarul pe motiv ca data la care au primit dosarul nostru din partea instalatorului era la 2 zile dupa ce expirase fiscalul.

    Nu stiu vreun program de finantare/ajutor al Statului Roman care sa nu fie lovit de imbecilitate feroce.

    95% din dosarele respinse au fost tocmai pentru ca expirase valabilitatea certificatelor de tot soiul, care oricum sunt inutile si irelevante.

    Frate, vreau sa imi pun panouri, eu va fac voua un beneficiu, nu invers, ce kkt conteaza ca fiscalul de la primarie a expirat ? nu e ca si cum m-as fi mutat ieri din casa, sau ca as fi vandut-o pentru mizeria aia de cofinantare de 400 de euro.

    La restul programelor e la fel, se acopera de acte, se blindeaza in birocratie, scuze ca sa nu faca nimic, sa isi mascheze incompetenta si prostia crasa.

    Ce e de fapt „Statul” ? Sunt niste paduchi imbecili si agramati, cu burti si slapi de la chinezi care asculta manele si fac gratare, cu media de varsta de 50 de ani.

    Prin urmare nu ma astept la absolut nimic de la „Stat”.

    Dupa batjocura administrata, am pus bani deoparte si mi-am instalat sistemul de panouri in regie proprie.

    00
    • Păi din ceea ce zici, ar cam trebui să înjuri instalatorul nu AFM-ul. Că instalatorul a depus dosarul târziu.

      Primul criteriu de selecție într-un program unde sunt mai mulți doritori decât locuri e capacitatea celui care dorește finanțarea să își aloce 30 de minute să citească un regulament, și apoi încă 30 de minute să îl înțeleagă. Dacă nici atât nu e în stare atunci să îi lase pe unii ce își doresc mai mult victoria.

      00
    • Instalatorul le-a trimis la timp, se considera data trimiterii tot timpul, nu data cand le parvine lor.

      Mi s-a oferit posibilitatea sa fac o contestatie la decizie, dar mi s-a explicat ca mai sunt 10.000 ca mine si ca sansele sunt scazute.

      Sigur, poti spune ca tot instalatorul e de vina, ca trebuia sa le trimita si mai din timp.

      Ideea e ca discutia pe fond e stupida, se transforma dintr-un program destinat incurajarii tranzitiei catre energie curata, prosumeri, self-sustainment, etc. catre vesnica incapacitate si lipsa completa de transparenta din partea unui monolit inchistat in birocratie de tip sovietic.

      Daca sunt atat de importante certificatele si hartzogaraia (desi nu sunt relevante in mod absolut pentru instalarea panourilor fotovoltaice), statul sa fi facut bine sa faca acele verificari in mod direct cu primariile si cu ANAF-urile teritoriale, nu sa ma transforme pe mine sau pe instalator in postasi.

      Felul in care rationezi te-ar recomanda pentru un post de contzopist in cadrul unui minister…pacat, cu oameni ca tine nu dam inainte.

      00
    • „Frate, vreau sa imi pun panouri, eu va fac voua un beneficiu, nu invers, ce kkt conteaza ca fiscalul de la primarie a expirat”. Off săracul cum te sacrificai tu pentru cei de la afm. Statul îți dădea niste bani si vrea sa știe ca tu esti corect cu el si nu ai datorii (e drept ca lucru acesta se putea verifica chiar de stat la verificarea dosarului dar asa e in UE – birocrație)

      00
    • @vax & @Ionut, ar fi ca voi daca termenele nu s-ar fi tot mutat pana unora le-au expirat actele depuse la instalator la termenul initial. Sigur, instalatorul a fost neglijent, majoritatea au verificat si au cerut acte actualizate. Altfel, asteptam toti legea aia prin care statul sa nu-ti mai ceara acte/date pe care le poate obtine de la alte entitati ale statului.

      00
    • La fel a fost si in cazul meu. In 2019 au expirat certificatele de atestare fiscala din cauza faptului ca au oprit programul.
      In 2021 Instalatorul la care am fost in 2019 nu mai primea dosare. Eu am scos certificatele in ziua in care au anuntat data lansarii programului. A doua zi am fost sa depun dosarul, surpriza a fost ca au prea multe dosare si nu primesc altele noi. 90% din sinstalaroeii aceptati nu aveau date de contact (telefon, mail sau site). Am incercat sa contactez alte firme din zona si nu am reusit.
      Am renuntat si anul acesta mi-am pus doar din fonduri proprii panouri de 8KW

      00
    • Ionut, tu ai citit ce-a scris asta aici? I-a expirat fiscalul cu 2 zile inainte sa il depuna – cum dumnezeule poti face in 2 zile datorii? Explica-mi mecanismul prin care azi esti curat si poimaine esti un nenorocit care cere bani desi are datorii. Ce ne mai place sa injuram oameni pe net…

      00
  2. Nu să poate, olandejii și soroș e de vină pentru că nu ne lasă să ne dezvoltăm, ne fură pământurilii și ne obligă sa mâncăm gândaci.

    01
  3. Din pacate un ministru ROMAN ( maghiar de origine- si nu doresc sa jignescpe nimeni) nu- si depune demisia (trebuie sa îngroape si acest program) dupa ce a aparut la tv sa ne explice cum sa ne spalam chilotii desi sta cu fundul pe 1 miliard de euro si pe 300 MWH pe fiecare zi de întârziere…..Ca sa verifice 4( PATRU ) ACTE pe care am fost OBLIGATI SA LE DEPUNEM ( din care 3 erau la EI…LA STAT!!!!) :EXTRAS DE CF ( LA EI….CARTEA FUNCIARA NU E A MEA), NO DATORII ANAF(….),NO DATORII LOCALE(…)
    Probabil ca le trebuie atat sa verifice buletinul…..( ALA ERA LA MINE)………

    00
  4. Si daca nu ati aflat, pt ca UE sa nu afle de dezastrul AFM, ANRE a hotarat ca prosumatorilor care si-au montat sisteme PV di banii lor, sa li se monteze inca un contor imediat la iesirea AC din invertor, sa se stie cat produc energie fotovoltaica, ca sa aiba si statul roman ce sa raporteze la “Poarta”.

    Asadar, fiecare prosumator are acum:
    – contor de bransament bidirectional
    – contor PV dupa invertor
    – smartmeter (optional)
    – inca un contor pe acumulatori (daca exista in sistem)

    00
  5. Citez dintr-un politician:
    „Am vrut sa facem sa fie bine dar a iesit ca de obicei.”
    Hăștagpalmapestefață

    00
  6. Mai tineti minte voucherele alea de 200 de euro pentru calculatoare? Eu pe vremea aia vindeam calculatoare si ma miram cum toate firmele care accepta aceste vouchere vindeau cu 400 euro (200 tichetul + inca 200) calculatoare care valorau 200 de euro. Și m-am gândit eu ce afacere voi face eu dacă le vând cu 10-15% mai ieftin decât restul, ca mai apoi să aflu ca sunt firme care nu și-au luat banii pe vouchere nici după un an și jumătate.

    Toate programele statului mafiot român inclusiv fondurile europene sunt complicate pentru a te descuraja să participi la ele și pentru a-i favoriza pe mizerabilii din sistem.

    Ma uit în jur si peste 70% din startups 2018-2019 sunt esecuri totale pentru ca ele n-au fost gandite să producă, ci doar ca niște combinatori să tragă un ban deoparte din vânzarea echipamentelor. Tocmai ce am cumpărat scule de 20k euro nefolosite la jumătate de pret. Asta în timp ce am prieteni tinichigeri, mecanici auto, instalatori samd pentru care aceste fonduri ar fi fost o gură de aur și ar fi produs efectul scontat, acela de creare de locuri de muncă. Stat mafiot de căcat.

    00
    • Corect “stat mafiot”. La fel ca un cap mafiot, statul la noi trebuie sa lase impresia ca are paine si cutitul iar tie “iti da” sau “iti face o favoare”. In realitate, cheltuie o gramada din banii nostri (actuali si viitori) aiurea si ofera servicii sub-mediocre.

      Cel mai bine era daca subventia se oferea sub forma de credit fiscal: pui tu din banii tai si te lasam sa-ti deduci din impozite pe urmatorii 5 ani 90% din investitie, maxim 20.000 de lei.

      Atunci nu mai aparea cresterea artificiala a pretului, omul se gandea bine cu cine lucreaza si pe ce bani, ca pana isi recupera banii din impozite mai dura. Mai sa invata lumea si sa declare veniturile, ca putea sa deduca din impozit, per total un cerc virtuos.

      Nu se mai punea problema ca AFM nu are fonduri sau timp sa aprobe cererile, nu avea nimic de platit direct iar cererile se puteau depune oricand.

      00
    • Ce D-zeu de impozite poti deduce de 20k in 5 ani? Ca doar nu crezi ca te lasa cineva sa-ti deduci CAS, CASS sau impozit pe venit?

      00
    • @ion, elimini scutirile de tot felul la impozitul pe venit si dai voie sa deduca oamenii de acolo, ca in multe alte tari. La CAS si CASS e mai greu de umblat, dar din impozitul pe venit te-ar putea lasa sa deduci partial multe:
      – imbunatatirile “verzi” ale casei/apartamentului (aici ai putea deduce si din impozitul pe locuinta, daca la noi ar exista asa ceva)
      – masina electrica
      – scoala/gradinita privata

      Dar sunt doua probleme: statul mafiot despre care povesteam mai sus, care are nevoie sa dea senzatia ca-ti “face o favoare” pe banii tai, si faptul ca, initial, doar cei cu venituri mari isi vor permite sa deduca niste sume semnificative.

      In Romania venitul lunar mediu al unei familii a fost ~5700 de lei brut, asta inseamna >500 de lei impozit pe venit. In 5 ani, inseamna peste 30000 de lei, mai mult decat subventia oferita de AFM pentru fotovoltaice.

      00
  7. Problema aici ca si în alte domenii tine de discrepanta dintre realitate, asteptări și ce spui oamenilor.

    Dacă este să ne referim strict la acest domeniu realitatea este că un om de la AFM poate analiza zilnic un nr. de cereri. Oamenii ăia au și alte activități, adica pentru analizarea cererilor poti avea un nr. limitat de oameni, nu poti sa ii pui pe toti de la AFM sa analizeze cereri. Ca să vezi cate cereri poti analiza intr-o perioada de timp (saptamana, luna etc.) este foarte simplu – vezi cate cereri poate sa analizeze un om intr-o zi, inmultesti cu nr. de oameni disponibili și BINGO ai aflat cat dureaza sa analizezi toate cererile.

    De aici incolo sunt mai multe posibilități :
    -poate cel care a făcut programul nu a verificat înainte cat dureaza sa analizezi o cerere si cati oameni are disponibili pentru asta;
    -poate nu erau bani pentru program și atunci s-a amanat analizarea cererilor pana sunt bani;
    -poate cineva se angajase public să declanșeze programul pana la o anumita data și atunci deși se stia ca nu se va putea implementa la timp s-a dat drumul asa, urmand a se carpi pe parcurs;
    -poate pe functionarii de acolo ii doare la bască – desi asta este cea mai putin probabilă varianta, deoarece cel mai usor este sa il sanctionezi pe un functionar, ca este foarte simplu de vazut – aveai de verificat X cereri pe zi, dar nu ai analizat niciuna.

    Din punctul meu de vedere problema esentială porneste de la modul in care vedem lucrurile – și anume am ajuns sa consideram de la sine inteles ca in multe functii de stat sa se faca numiri ale unor oameni din exterior, care nu au lucrat in acel domeniu – adică la institutia X de stat este numit director o persoană care nu a lucrat in viata lui in acea institutie sau intr-o institutie similară.

    Acea persoană poate să fie bine pregătită, dar nu cunoaște domeniul, nu cunoaște oamenii, nu are reprezentarea cat se poate face si cat nu se poate face in cadrul acelei institutii.

    Pe de altă parte această neincredere cronică în stat care există în România face ca sa fie crezuti doar acei oameni care promit lucruri extraordinare.
    Adică dacă este de ales intre doi oameni pentru o anumită functie de stat dacă unul vine și spune ca o să își facă treaba, o să îi verifice pe functionari iar altul spune că o să răstorne muntii din loc va fi ales cel care spune ca va rasturna muntii din loc – desi este clar de la inceput ca nu are ce munti sa rastoarne, ca doar lucreaza cu aceeași oameni ca si primul.

    Daca vreti un exemplu cel mai bine se vede asta la autostrăzi – este evident ca Romania are o capacitate limitată a construi autostrăzi – doar că oamenii visează la autostrăzi și atunci politicienii spun că vor face autostrăzi.
    Dacă este să ne uităm în ultimii 20 de ani ,
    – dacă un politician ar fi spus că tara noastră nu poate să facă autostrăzi, ca vom face ceva, dar putin deoarece nu avem capacitate pentru autostrăzi însă vom imbunătăti drumurile pe care le avem deja;
    -iar alt politician ar fi spus că dacă este votat se angajează să facă 100 – 200 de km de autostradă anual – deși în mod evident nu se poate,
    care dintre cei doi ar fi fost mai votat ?????

    Aici probabil unii o să spună că dacă nu s-ar fura sau dacă ar fi oameni mai competenti sau alte X motive am putea avea autostrăzi – este posibil ca unele argumente sa fie adevărate, dar realitatea, asa cum s-a văzut in ultimii 30 de ani, este că nu putem construi decat cativa km de autostradă pe an, deci daca in mod evident nu putem face asta – adică realitatea este sa nu ne mai amagim si sa facem ceea ce putem, adică să îmbunătățim celelalte drumuri existente.

    Esenta este ca probleme precum cea de la AFM sau cu autostrăzile sau altele se intampla pentru că în România noi vrem să fim mintiti.
    La AFM in mod evident există o problemă – fie nu existau bani, fie nu existau suficienti oameni care să analizeze crerile fie au fost alte motive insa parerea mea este ca pentru cei de acolo era clar de la inceput ca nu programul nu se va putea face in timp util – doar că oamenii din Romania nu vor să audă adevărul – vor să audă că se va face, se va drege – ei, tocmai asta s-a intamplat, oamenii au spus ca se va face și se va drege dar s-a facut extrem de greu.

    Acum hai sa ne gandim retrospectiv – daca de la inceput AFM ar fi spus ca va analiza 1200 de dosare pe lună, adică 11.000 in 9 luni ar fi fost scandal mare – daca au lasat de inteles ca se va face totul repede dar treaba merge foarte greu asta este situația, s-a scris aici un articol pe blog, oamenii spun ca totusi se face ceva si asta merge viata in Romania.

    Nu am o concluzie desi am scris mult – esenta este ca asa este viata in Romania.

    00
    • Partial ai dreptate. Dar, in cazul seaiunii 2021, cererile erau depuse prin instalatori autorizati, care oricum aveau obligatia de a verifica actele. O parte din instalatori au propus sa faca ei analiza si sa-si asume raspunderea juridica pentru aprobare/respingere iar AFM doar sa faca o verificare sumara. Nu au vrut.

      Cat priveste programul 2022, ghidul trebuia publicat in 29 Aprilie si… nimic! In ritmul acesta iar se impusca in picior si dau drumul unei mizerii gandita pe jumatate la sfarsit de Decembrie.

      Hai sa nu le gasim scuze cand nu merita!

      00
    • @Vlad
      Tocmai ca nu găsesc nicio scuza nimănui, mai citește postarea mea o data.

      Chestia cu instalatorii care sa își asume răspunderea juridică îmi arata ca privești extrem de naiv lucrurile.
      Dacă în lege scrie ca documentele se verifica de cei de la AFM atunci cum sa își asume instalatorul răspunderea juridică ?????

      Pai atunci ce mai avem nevoie de cei de la AFM ca instalatorii fac actele și își asuma răspunderea, ce nevoie avem de judecători ori procurori ca avocații își asuma răspunderea și asa mai departe.

      DAR STAI PUTIN – ca mi-a venit o idee și mai buna – la urma urmei ce nevoie avem de instalatori, avocati etc. – adică oamenii pot sa își asume direct răspunderea – pui panouri fotovoltaice, îți asumi răspunderea juridica ca totul este bine și statul îți dă banii – oare nu s-ar putea asa ?

      00
    • @Mirel, diferenta este ca instalatorii trec prin niste proceduri de autorizare atat de catre ANRE cat si de catre AFM. Daca AFM poate externaliza catre niste capuse pe bani, de ce nu putea externaliza gratis catre instalatori?!

      Faza cu “daca au lasat de inteles ca se va face totul repede dar treaba merge foarte greu asta este situația, s-a scris aici un articol pe blog, oamenii spun ca totusi se face ceva si asta merge viata in Romania” imi lasa impresia ca le gasesti o scuza celor de la AFM, au facut si ei ce a vrut lumea.

      Sa spuna cu subiect si predicat ca nu sunt in stare sa duca atatea programe si gata! Dar atunci incepe lumea sa se uite la organigrama si numarul de angajati, si bate la ochi.

      00
    • @Vlad
      „Sa spuna cu subiect si predicat ca nu sunt in stare sa duca atatea programe si gata! Dar atunci incepe lumea sa se uite la organigrama si numarul de angajati, si bate la ochi.”

      Nu am interacționat cu cei de la AFM, nu am casă, nu îmi pun panouri fotovoltaice – ca să fie clar că nu iau în niciun fel apărarea celor de la AFM.

      Acum, să presupunem IPOTETIC că într-o instutie a statului oamenii ăia chiar își fac treaba, muncesc de rup, stau peste program și așa mai departe. Tot IPOTETIC să presupunem că AFM este în această situație – adică sunt foarte multe sarcini de serviciu de făcut și fizic nu au cum să le facă pe toate – deci nu aveau cum să verifice la timp aceste dosare pentru panouri.

      Acum să mergem mai departe cu presupunerile și să spunem ca tine și anume că oamenii de acolo veneau și spuneau „cu subiect si predicat ca nu sunt in stare sa duca atatea programe”.

      Ce se întâmpla mai departe ???
      Păi tot tu spui – „atunci incepe lumea sa se uite la organigrama si numarul de angajati, si bate la ochi” – deci cu alte cuvinte dacă ei nu pot să își facă treaba este clar că stau degeaba, deci ar trebui dați afară și aduși alții care să muncească.

      Adică tu, ca de altfel mulți alți oameni plecați de la presupunerea că dacă ceva nu se face la timp înseamnă că oamenii ăia au stat – în opinia voastră NU EXISTĂ posibilitatea ca oamenii ăia să fi muncit dar atât a fost posibil, sunt depășiți de sarcinile pe care le au – și de aceea au întârziat – în opinia voastră PUR ȘI SIMPLU nerespectarea termenului înseamnă că oamenii ăia stau degeaba și atunci trebuie dați afară, iar dacă mai și recunosc că nu fac față cu atât mai mult să fie dați afară.

      Acum, tot IPOTETIC să întorcem puțin roata și să ne imaginăm că TU lucrezi la AFM. Acum avem două ipoteze :
      -fie tu îți faci treaba, muncești 12 ore pe zi, dar ești depășit de sarcinile pe care le ai deci nu poti verifica dosarele pentru fotovoltaice la timp;
      -fie esti un leneș și muncești doar 2 ore pe zi, iar restul timpului te joci pe telefon – deci iar nu poti verifica dosarele la timp.

      Se poate observa că ORICUM AR FI adică fie dacă ești leneș fie dacă muncești pe oamenii din exterior nu îi interesează – dacă nu ai verificat dosarele la timp înseamnă că ești leneș, deci trebuie să fii dat afară, să vină altul care să muncească.
      De aici decurg alte chestii evidente
      -de ce ai munci mai mult de durata normală a programului dacă oricum nu interesează pe nimeni;
      -de ce ai recunoaște că nu te descurci – ca să fii dat afară ?????

      Dacă TU ai lucra la o instituție de stat unde ai fi depășit de sarcinile pe care le ai și nu ai putea să faci la timp – ai recunoaște asta ca să fii dat afară ???
      Probabil că nu.

      Ceea ce am vrut să spun și în primul mesaj dar acum cred că este mai clar este că mentalitatea în România la nivelul general al polulației este greșită – oamenii se așteaptă la avioane și rachete spațiale deși în mod evident statul nu poate să facă ce i se cere – și atunci unii în diferite funcții vin și spun ce vor oamenii să audă – iar oamenii ăștia care spun ce vor oamenii să audă sunt lăudați iar cei care spun adevărul sunt criticați că nu se descurcă și să lase pe alții care pot.

      Închei tot cu exemplul cu autostrăzile – câți oameni politici ai auzit în ultimii 20 de ani să recunoască cu subiect și predicat că nu putem să facem autostrăzi ??
      Dacă nu ai auzit este tocmai pentru că oamenii vor să audă că se fac autostrăzi – și asta li se spune – deși toată lumea știe că nu prea putem să le facem.

      P.S. (pentru că unii mai citesc și pe sărite) – habar nu am care este situația reală de la AFM, poate acolo sunt cei mari leneși din univers, poate cei mai harnici.

      00
    • Ai nimerit perfect. Sunt de acolo si problema a fost de oameni, nu de bani ca aia sunt destui. Dar nu poți analiza 45000 de dosare pe fotovoltaice, 40000 de rabla, 5000 de rabla plus, 800 de iluminat public (proiecte complexe), 800 de eficienta energetica in clădiri publice (la fel, dificile), casa eficienta energetic, si inca vreo 4 in derulare + vreo 5 noi programe care se pregătesc, cu aceeași 15 oameni(care sunt msi putini acum, ca au plecat mulți in ultimul an, din toate direcțiile).
      Sunt putini oameni dezinteresati (spre deloc), dat mai sunt câțiva care nu – s sclipitori. Cei mai mulți sunt doar debusolați, supraîncărcati si scârbiți. E atât de simplu.

      00
    • @Mirel, nu sunt de acord cu ipoteza ta, ca vor sa-si faca treaba, asa ca nu pot fi de acord nici cu concluzia.

      AFM are (conform organigramei de pe site) 31 de sefi si 4 programe active, 5 in pregatire si 5 proaspat incheiate (cum e si cel de fotovoltaice 2021).

      31 de sefi la 14 programe de finantare. 31 la 14. Vezi sa nu se surmeneze, saracutii de ei!

      Treaba lor nu ar fi sa simplifice procedurile, sa asigure bugetul si forta de munca pentru proiecte, sa gaseasca alternative, sa ajusteze regulile? “Legile” pe care le invoci tu pentru a justifica procedurile stufoase sunt de fapt ordine ale presedintelui AFM sau ale ministrului mediului, ei stabilesc regulile si documentele necesare.

      Poate functionarii de rand (daca n-or fi toti sefi) sunt de buna credinta dar ingropati in hartii, de asta am zis ca ai partial dreptate, dar sefii sunt total incompetenti. Acolo e problema.

      00
    • Pentru cel care zice ca-s 31 de șefi la 14 programare: instituția are dublu rol, de organ fiscal pe contribuțiile/taxe de mediu si de finanțator de programe de mediu din banii colectați. Pe lângă cele 2 mari direcții principale, afm are si direcțiile suport, ca nu poți funcționa fara ele: juridic, RU, economic, administrativ, comunicare, it, achiziții. Asa ca din cei 31 de șefi rămân cam 9.

      00
    • @Bogdan, aha!… deci:
      – presedintele, vicepresedintele si directorul de cabinet (wtf!?) nu sunt raspunzatori ca un program care trebuia sa fie finalizat la sfarsit de 2021 a fost inceput abia pe 23 Decembrie iar in Septembrie 2022 abia au fost analizate 20% din cereri. Sau ca programul pentru 2022 nu are ghidul lansat la 5 luni dupa termenul asumat. Pare un job mishto!
      – directorul de IT si cel de achizitii nu sunt raspunzatori ca nu au fost in stare sa cumpere si sa puna in functiune o aplicatie care sa nu se blocheze daca sunt mai mult de 10 utilizatori online
      – directorul juridic nu e responsabil pentru ca regulile si documentele cerute sunt excesive si redundante (vrzi cazul in care AFM iti cere certificat de la AFM)
      – directorul de HR/RU nu e responsabil ca si-au luat toti concediu de Craciun, de Paste si de vara si n-a mai avut cine sa analizeze cereri
      – directorii de la ramura fiscala nu sunt reponsabili ca nu au incasat bani sa deconteze platile pentru proiectele incheiate

      samd, noroc ca “raman cam 9”. Putini, dar macar nici nu fac treaba buna!

      00
    • @Vlad
      Nu, ala de la IT nune de vină pentru un soft făcut de terți, unde legea iti impune sa iei prețul cel mai mic.
      Nu, RU nu-s de vina ca oamenii isi iau concediu. E dreptul lor din Codul muncii si nu tre sa facă muncă de voluntariat ca sa fie norodul fericit doar pentru ca un fost președinte a zis ca se pot analiza de 3 ori nr dosarelor planificate inițial.
      Nu, directorul de cabinet nu are nicio legătură cu planificarea programelor.
      E pur si simplu matematica. Numărul dosarelor planificate pentru finanțare era 13000. Sesiunea s-a lansat softul ieftin a picat, asa ca aia 45000 care au depus dosare au fost acceptați toți ca un fel de soluție de avarie, ca era planificat sa se aducă oameni pentru asta. Nu s-au adus, ba chiar au plecat 10-15% de bine ce era.
      Truismele si bocetele proletare nu au nicio legătură cu situația programului.

      00
    • @Vlad
      Ultima chestie pe care ai zis-o de unde e scoasa? N-a zis nimeni pe nicăieri ca nu sunt bani. Sa ne menținem in realitate.

      00
    • Bogdan, “ala de la IT” poate cere teste care sa demonstreze ca aplicatia face fata la incarcare. Orice QE care se respecta iti poate face un scenariu de testare automata.

      RU/HR poate negocia si motiva (cu bonusuri/compensatii) oamenii sa-si ia concedii esalonat si sa nu se inchida toata agentia 4 luni pe an. Tot HR-ul trebuie sa asigure ca nu pleaca mai multi decat sunt nou angajati. Nu stiu salariile, dar am un sentiment ca nu toti pleaca din cauza banilor, ci a atmosferei toxice.

      Presedintele vechi am inteles ca a fost problema, a promis prea mult. Dar cel nou, ce face? Unde e ghidul pentru 2022, sau anuntul ca se anuleaza sesiunea? Daca erau prevazute 13000 de cereri, iti aduc aminte ca abia acum, la 9 luni dupa demarare, au fost analizate cele 13000. Cam tarziu.

      Daca sunt bani, de ce toti instalatorii se plang ca se fac platile cu intarziere?

      Si, chiar asa, ce face directorul de cabinet?

      00
    • @Vlad

      QE care se respecta la stat pe 4000 și ceva lei? Not gonna happen. Chiar daca ar fi, poate recomanda, dar când politicul vrea sa dea drumul la ceva, fii sigur ca o va face si o va carpi pe drum.

      Nu a rămas instituția goala, dar vara, in general e o perioada de concedii când nici firmele nu sunt la potențial 100%. Oricum, nu exista niciun fel de compensare /stimulare, pentru ca nu exista cadru legal. Nu companie de stat, e instituție, nu ai dreptul decât la salariu si la concediul pe care ti-l programezi cu un an inainte.

      Nu știu cine s-a plâns ca nu-s plătiți, poate au făcut cheltuieli in afara ghidului de finantare. Termenul mediu de plată e de 8 săptămâni. Nu știu exact de unde vine zvonul ăsta.

      Da, e târziu sa analizezi dupa 9 luni, dar asa se întâmplă când lansezi multe programe cu mai putini oameni. Nu prea e vina lu Gigel angajatul sa corecteze decizii politice. (lansarea unui program e o decizie politica, de cele mai multe ori stabilite la un nivel inalt).

      Nu stiu ce face un director de cabinet.

      00
  8. Ca sà nu-i nedreptățească pe nababii ce şi-au pus panourile pe banii lor, E-Distribuție tărăgănează procesul cât mai mult posibil. La aproape 90 de zile de la depunerea actelor, încă aștept „să primim contoare” ca să pot exporta energie īn sistem.

    00
    • Fa-le plangere la ANRE si ai sa vezi ca in 5 zile se gaseste contor!

      00
    • Pff, 90 de zile? Păi un client a așteptat pentru un contor simplu 6 luni.

      00
    • @Shoric, 90 de zile e termenul maxim pe care si l-au asumat ca sa finalizeze procesul.

      la E-Distributie, programul de lucru cu clientii este Luni si Marti intre 09.00 – 13.00.

      00
    • @gupi, mai pune 2-3k€, iei invertor si baterii si stai off grid 95% din martie pana in octombrie (iarna mai puțin, dar tot faci economie). Astfel economisesti niste KW pe care altfel i-ai vinde in retea mai ieftin decat îi cumperi. Este echivalentul vanzarii in retea cu acelasi pret ca cel la care cumperi KW, pt ca nu-i mai iei din retea, ci din panouri. Sigur, amortizarea investitiei e mai mare, pe mai multi ani, dar… posibil să merite.

      00
  9. Același AFM dar alta belea- programul rabla persoane juridice. Ma așteaptă mașina din mai în curte la dealer. Ăștia procesează 2-300 de dosare pe luna și eu am dosarul 4000 și ceva. Gândiți-vă că-ți bani pierd câteva mii de firme neavând mașinile de care au nevoie. Nu toate mașinile sunt pentru directori și patroni, sunt mașini pentru echipe, producție, intervenții, livrări, aprovizionări, distribuție. Uitați-vă pe organigrama AFM-ului și o sa va cruciați și o sa va întrebați încă o data:” -eu unde emigrez?”
    P.s. e același AFM care s-a mișcat foarte rapid cu blue air care a lăsat mii romani pe drumuri?

    00
  10. In februarie ministrul ala al Mediului care vorbeste romana cu accent de expat spunea ca in mai vor lansa programul Rabla local, casezi masina veche de 15 ani si ei dau 1500 lei iar primaria 1500. Apoi au zis ca de la 1 iulie. Mai bine din septembrie. De fapt mai trebuie facuta o reglementare. Probabil se va face de pe 23 decembrie.

    00
  11. Haideți să vă spun cite ceva despre acest program din punctul de vedere al unui inginer.

    De vreo 3 ani sunt interesat și calculez cam ce putere am nevoie și în cit timp amortizez investiția. Acum trei ani perioada era de vreo 10-11 ani a unui sistem de 3kw. În acești trei ani s-au schimbat destui parametri și în special prețul energiei, reducind și mai mult perioada de amortizare. De asemenea, a crescut eficienta panourilor, de la 17-18% a ajuns la 21.6%. Longi a anunțat o noua joncțiune dopată cu indiu ce atinge 26.5% eficienta și a construit deja panou cu ea, rămîne de văzut dacă e stabilă in timp și joncțiunea nu se degradează ireversibil, la fel că primele led-uri albastre, care put și simplu nu mai emiteau după un timp. Limita siliciului se pare că e pe la 34%, deci nu putem spera la mai mult.

    Azi, 24 sep 2022, 1W putere de panou costa cam 2-2.5 lei, majoritatea panourilor noi și eficiente fiind cam 2.3 lei. De asemenea, 1W putere de invertor monofazat pina in 8.2kW costa 0.8-1.2 lei, după producător și putere. Growat, SMA, Huawei, Fronius, in ordinea calității și prețului. Fronius e cel mai scump și mai fiabil, calitate austriacă, restul sunt chinezești. Cam toti producătorii se opresc la 6 kW putere monofazat, doar Fronius face și un 8.2kW.
    La sistem trebuie adăugat și cam 1000 lei rigle de aluminiu și șuruburi, piulițe specifice montării panourilor.
    Deci, avem preturile. Un sistem de 4kW panouri și 4kW invertor Huawei să zicem, costa 4000*2.3+5000+1000= 15200 lei. Puteți verifica citeva siteuri pentru preturi minime. Acuma cam cît merită manopera? Nu știu. Un 4kW putere produce aici în România, sudul țării, la orientare și înclinare fixa optima, SUD și 35grade, cam 5500 kWh pe an, cu variabilitate anuală de 250kWh.
    https://re.jrc.ec.europa.eu/pvg_tools/en/tools.html#PVP
    Folosiți acest site să calculați ce și cum. Puneți punctul pe harta unde instalați sistemul, băgați puterea, pierderea invertorului și vedeți rezultatele. Software-ul din spate scade pierderile datorate temperaturii, efectelor spectrale, etc. Adică e mai pesimist. Am verificat cu un sistem în funcțiune, a scos în august fix cit zice site-ul asta.
    Ca prosumator trebuie ținut cont că pentru a consuma 1kWh din rețea trebuie să injectați 2.8 kWh. Adică ei zic că e 1:1, dar 1kwh cumpărat de la prosumator este considerat 35bani, pe cînd cel vindut conține taxele de extracție din rețea, transport, ACC (acciza, certificate verzi, cogenerare), astfel încît ajunge la 1 leu. Ba chiar poate și mai prost, dacă kwh e cumpărat cu 30 bani și vindut cu 2 lei, treaba e degeaba.

    O firma de instalări necesită cel puțin un electrician autorizat și atestat Grad 2A+2B, pentru cine știe ce înseamnă. Adică acea autorizare ce da voie unui electrician sa proiecteze (2A) și să execute (2B) lucrări pina la 1000V și puteri oricît posibil tehnic. Sau cel puțin doi electricieni doar autorizați, ce lucrind împreună au voie cu derogare de la atestat.
    Echipamentele, panouri și invertoare, sunt in general acreditate, exista o lista ANRE și toate cele relevante sunt acolo. Doar că unele nu au toate protecțiile la descărcări electrostatice și mai trebuie puse în afara invertorului. De asemenea, inpamintarea trebuie verificata sa corespunda normativului, sub 4ohmi. Cam asta e ca să îți faci firma de instalări sisteme fotovoltaice.
    V-am zis mai sus cit costa fără manopera echipamentele unui sistem de 4kW. Știți cit evaluează firmele un astfel de sistem? Foarte simplu, prețul echipamentelor plus 20000 lei, subvenția de la programul casa verde. Un vecin are sistem instalat în august, a costat 36500 lei, el plătind 16500. Deci toată șmecheria e că acea subvenție intra integral in buzunarul firmelor ce se ocupa cu instalarea, clientul plătind integral costul echipamentelor.

    Așa că eu m-am înscris la examenul de autorizare ANRE, îmi iau autorizarea și îmi pun singur sistemul. Dacă reușesc între timp sa obțin și voucherul sau subvenția, îmi pun sistem de putere 8-9kW cu minim de bani din buzunarul meu. Cu puterea asta e posibil sa obțin independenta energetica, schimbind centrala de gaz cu o pompa de căldură. Singura problema momentan e că există o limitare de putere în sistemul monofazat la 9-10kW client casnic, iar trecere la trifazat e un chin logistic și tehnic, am cablu îngropat sub pavele puse pe ciment turnat.

    00
    • ”V-am zis mai sus cit costa fără manopera echipamentele unui sistem de 4kW. Știți cit evaluează firmele un astfel de sistem? Foarte simplu, prețul echipamentelor plus 20000 lei, subvenția de la programul casa verde. Un vecin are sistem instalat în august, a costat 36500 lei, el plătind 16500.”
      ”La sistem trebuie adăugat și cam 1000 lei rigle de aluminiu și șuruburi, piulițe specifice montării panourilor.”
      La un sistem de 4kw intră 9 panouri de 450 de w doar barele de aluminiu, adică suporții pe care se fixează panourile, costă 1000 de lei+cleme++++ alte mărunțișuri. Problema este că suporții ăia se montează pe un acoperiș sau la sol de unde:
      Dacă le montezi pe acoperiș la înălțime îți trebuie nacelă pe care dacă nu o ai nici nu vreau să știu cât costă una să o închiriezi cu ora de la o firmă cu factură. Dacă-l faci la sol și este prin programul vieții de la AFM, nu poți să-ți faci tu structura ci trebuie să cumperi structură omologată, certificată conform regulamentelor… puii mei.
      Și nu în ultimul rând. Electricienii ăia care montează panouri la înălțime pe acoperișuri încinse la 60 de grade C și penți de 40 prinși în corzi de alpiniști, nu-ți lucrează pentru 3000 de lei, asta dacă ai norocul să-i găsești și ai nevoie de minim 3.

      00
  12. Pai cum, nu merge cu o plangere? Nu ne facea domnu alex fatalisti ca nu vrem sa facem plangere? Faci plangere, se rezolva problemele tarii.

    00
  13. Dragul meu finch ai perfectă dreptate! Statul român își consideră cetățenii ca pe niște dușmani și în fiecare zi se miră cum să își mai bată joc de ei ! Imbecilismul celor ajunși să drămuiască banii (bani proveniți de la noi) cu proiecte utopice, cu sume aruncate aiurea, proliferează pe prostia celor care asculta cuminți prostiile lor. Daca ar fi să scoată banii din buzunarul lor nu știu dacă ar mai fi atât de darnici. Câtă vreme însă nu sânt banii lor, nu e nici o problema să-i arunce fără nici o urmă de discernământ. Programul Casa Verde cu panouri solare oferea 6000 de lei pt montarea unui panou solar depresurizat, in timp ce același panou cu aceleași performanțe costa 800 lei pe piata liberă. Asta a permis „profesioniștilor” să monteze la greu panouri pt. suma de 6000 de lei. Nu are rost să discutăm că materialele suplimentare costau neglijabil fata de panou. Muncitorii (2,max3) ce realizau montajul în max. 6-7 ore erau plătiți cu min. pe economie sau chiar la negru. Bună afacere a fost pt. firme de șmecheri cu bani aruncati de stat ! Acum cu panourile fotovoltaice a apărut oferta de echivalent 4000 de euro pt. un sistem de 3 kw. Șmecherii de la firmele (care sânt „autorizate” de ANRE să monteze aceste panouri) îți fac o socoteală penibilă : dacă statul oferă 4000 euro pt. 3 kw, daca ai tupeul să vrei un sistem de 15 kw trebuie să plătești ghici cat ? simplu 15/3=5 deci 5×4000=20000 euro! sic ! comunismul nu a dispărut în România ! Vrei mai mult decât oferim noi unei mase amorfe de fraieri, trebuie să plătești atât cât nu face. Un invertor profesional de 30Kw garantat 10ani îl poți comanda adus acasă cu 1800 de euro iar 30 de panouri de 540 w monocristaline, 1050×30=31500 lei, adică aprox. 6300 euro. Faceți singuri socoteala cât ar putea să coste tot sistemul în ipoteza că ți l-ai monta singur dacă cele mai scumpe componente costă deci 8100 de euro. Dar intervenția statului Român vine contra „dușmanilor săi” cu „obligația montării acestor panouri de firme specializate agreate de ANRE „! Știm cât de profesioniste sânt mare parte și cât au costat în marea majoritate „acreditările” . Acesta este adevărul despre „România educată”. I-am găsit rezolvarea in stilul nostru original cu demnitari care găsesc împotriva acestui popor și cu cozi de topor care îi
    ajută. Nu sânt multi originali că noi în lumea asta

    00
  14. Tot legat de AFM – pt rabla (PJ) trebuie să iei un certificat de atestare de la AFM cum că nu ai datorii la AFM pe care îl depui la AFM!!!! Fuck logic!
    De fapt logica este să aibă loc de muncă încă 20-30 de oameni, mai exact:
    -pt adeverință ai nevoi de cont online. Pt cont online depui o cerere pe care o analizează niște oameni.
    -după ce reușești să faci cont online, depui cerere pt certificat – o verifica alți oameni
    În realitate, ăla care verifică dosarul rabla, cu un click ar putea afla dacă firma mea are sau nu datorii la AFM.

    00
  15. Deocamdata nu a luat nimeni nici un leu ca si proconsumator. Investitia este enorma. Eu zic sa nu va bagati ca nu merita.

    00
  16. Rahatul asta de stat nu poate avansa deloc. Cum mama ma-sii sa te puna, in 2022, sa iei o foaie de la institutia A ca sa o depui la institutia B. Cat de retardati tehnologic pot fi? Eu am patit asta chiar si intre doua birouri ale aceleiasi primarii ( patrimoniu si taxe locale). Apoi, de ce rahat e fiscalul valabil 30 de zile si nu pana la finalul anului curent? Cam ce poti face sa devii datornic pe parcursul unui an?

    00
  17. Cei de la AFM sunt niste putori mari de tot.Ca o paranteza, anul trecut am aplicat pentru programul Rabla Clasic pentru PJ, a durat 3 luni de zile sa imi aprobe dosarul, comisia se intalneste o singura zi la 1-2 saptamani si proceseaza in jur de 300 de dosare.Din pacate, mi-a expirat dosarul pentru ca cei de la Kia nu au reusit sa livreze masina in 10 luni iar acum trebuie sa ma inscriu iar.La o verificare, saptamana trecuta prelucrau dosare din luna mai, deci au o intarziere de 4 luni de zile, mai prost ca anul trecut, e incredibil.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube