Presa are nevoie de un hackathon cu soluții tech!!!

Nici nu știu cum să încep. Bine, știu, dar tot încerc să nu mai înjur pe blog. Cred că, uitându-se la prostia despre care urmează să vorbesc mai jos, sunt două tipuri de jurnaliști, cei care spun “ce mizerie” și cei care spun “hai să nu ne punem rău cu ăștia, lasă că sunt inutili”.

Așadar, Dragoș Stanca, recent reales șef la BRAT, unde l-a avut contracandidat pe Val Vâlcu, despre care toți se prefac că nu au auzit nimic despre ocupațiile lui, că ce face rău până la urmă, anunță un eveniment.

Jurnalismul are nevoie de AI și de tech ca să fie mai puternic. Nu de bani, justiție, amplificarea mesajului, site-uri mai bune, nu, astea sunt prostii. Are nevoie de conferințe, de un hackaton, de discuții, de chestii. Banii de chirie și de funcționare sunt așa, alegorici, alte chestii sunt importante.

De ce zic de conferințe? Păi, Comisia Europeană a finanțat Eidos Talks, o chestie care a schimbat complet paradigma în jurnalism și online. După care a urmat o conferința unde s-a proiectat un film, la fel, s-a schimbat complet totul.

Formularul de înscriere la eveniment, site cu font de 8, clar ceva gândit bine de tot. Apropo de asta, presa locală ar beneficia de niște ajutor pe partea asta, să aibă site-uri cu fonturi an 2020, nu 2008.

Spicuiesc de acolo:

Te preocupă și pe tine dezinformarea, abuzurile și problemele sistemice din societate? Acum ai ocazia să contribui practic, construind soluții tech care vor ajuta direct jurnaliștii independenți.

Cam de ce soluții au nevoie jurnaliștii? Telefon care filmează, cameră foto, laptop, google, email. Eventual un wetransfer sau similar. Ce tool ai să îi faci să îi fie munca mai ușoară?

Împreună, vom dezvolta soluții tech care să sprijine jurnalismul independent și să accelereze expunerea abuzurilor, a dezinformării și a problemelor sistemice ce afectează societatea.

OK. Și ce se va întâmpla cu aceste articole? Unde vor fi ele publicate? Cine le va citi? Cine le va da mai departe? Cum facem să nu fie acoperite de zgomotul platformelor social media?

Mai important: a întrebat cineva jurnaliștii ăștia de ce au nevoie? Este “soluții tech” în top 5 din lista nevoilor lor?

AmpliFY ONG are misiunea de a contribui la creșterea impactului ONG-urilor mici, medii și mari din România, prin evenimente, resurse utile, sesiuni de mentorat și oportunități de colaborare între sectorul ONG, privat și public.

Adică frecat duda pe bani care ar fi mai bine cheltuiți de jurnaliști. Înțelegeți ipocrizia? Ei iau bani ca să pretindă că jurnaliștii au nevoie de orice altceva în afară de bani.

Ethical Media Alliance este o inițiativǎ non-profit de susținere a startupurilor jurnalistice independente prin publicitate eticǎ, know-how operațional şi tehnologie cu impact social pozitiv.

Asta știți ce este, asociația impotentă a lui Stanca, prin care vrea să pretindă că ajută fără să ajute. De doi ani de când funcționează nu au fost în stare să-și facă un site. Nu mai dau link către articolul meu în care îl întrebam pe Stanca care a faza cu alianța asta, când el susține site-uri jegoase gen 4tuning și idevice și el zicea “păi am acționari, nu pot să iau decizii de capul meu”, ceea ce subliniază perfect ipocrizia alianței vieții.

AmpliFY ONG este un ONG al BCR. Care au zis că decât să dea banii ăia unor 3-5 instituții de presă, mai bine fac un ONG care să anunțe că susține presa. Ca atunci când donezi 10.000€ pentru o cauză și apoi cheltuiești 100.000€ pe bugetul de marketing pentru a anunța pe toată lumea că ai donat 10.000€ pentru o cauză. Sau când îi chemi pe Mariciu sau pe Dorian Popa să îți laude compania, că ai făcut-o de oaie și angajații cam urăsc schemele obosite de PR/HR. Sau când îl chemi pe Drăcea la petrecerea de Crăciun și toată lumea se uită scârbită la glume de 5.000€/juma de oră când ei nu au pixuri destule și cafeaua vine de la automat.

Alt succes bifat. Am ajutat presa și de data asta. Eu sper la mai multe conferințe, că sigur de asta are nevoie presa! Mai mulți bani tocați pe conferințe! Să nu cumva sa întrebăm jurnaliști de ce au nevoie. Ar fi prea aiurea.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

21 comentarii

  1. Daca prelua aplicația aia de la Salvamont, făcea un call center dedicat și ii adaugă un buton pentru chestii gen ‘jurnalist înconjurat de maimuțe violente’.
    Parca Feher povestea be blogul ei ca un intervievat din Brasov ii arătase lupii din curtea firmei..

    161
  2. Eu pe Stanca asta îl văd ca pe o lepră care nu face decât să se fofileze.

    Prodil de pesedist, așa mi se pare.

    Iar asta cu ONG de ONG-uri sună ca
    schema aia de șarlatani cu trainer de traineri de self improvement.

    Suie mtanca?

    195
  3. Sună a labă in cerc…
    Legat de jurnalism, poți să ne recomanzi surse de încredere pentru știri,podcasturi dezbateri în limba engleză ?

    47
  4. Candva, cand inca exista o urma de presa scrisa, am facut parte din CD al BRAT.
    Acolo sunt oameni care fug mai devreme de la munca si trebuie sa raporteze mari realizari.
    Tin minte cand se cereau cifre din ce in ce mai amanuntite pentru internet, profile de reclame ce mergeau pe un soft platit binisor, dar care fusese dezvoltat pentru Win 3.1.1 etc
    Si cu toate eforturile facute acolo, sumele cheltuite pe internet erau niste paie la extrem de multi magari.
    Iar in fiecare an cheltuielile cu BRAT cresteau ca Fat Frumos, dar nu se simteau deloc in cresterea pietei.
    Cred ca ultima raportare BRAT chiar zicea ca pe 2024 suma cheltuita de advertiseri e in scadere pe internet.
    Nu mai urmaresc fenomenul atent, pentru ca acum m-am reprofilat pe un domeniu mult mai palpabil si mai putin stresant, in plus, am doua sisteme de blocare reclame si tracking in retea.

    De prea multi ani, presa are aceeasi problema: SUBFINANTAREA, restul este cancan.
    Ce scrii tu aici e dureros de adevarat, doar ca ai o multime de mici ulii incercand sa se hraneasca cu niste frimituri.

    1. Nu se plateste pentru presa, paywall nu are nicio sansa
    2. Piata de reclama este mica, urat si corupta.
    Nu mai poti citi de multi ani un site romanesc de bannerele tembele, care iti iau ochii.
    De ani buni sunt destui advertiseri care pur si simplu s-au retras, poate ii mai vezi rar pe TV, dar pe internet NU.
    3. Singurii care fac bani sunt marile trusturi, care mai un santaj, mai un etaj, mai o spaga etc, pot oferi pachete integrate de reclama pe toate mediile lor (TV, Radio, Internet si poate chiar si ceva printat sa se vada pe masuta de cafea).

    Ca si in politica, in presa/internet ai cateva personaje, adesea mercenari pe persoana fizica. Stanca si Val sunt clasici in viata.
    Cand il auzi pe Stanca vorbind, iti dai seama ca e un fel de CG, dar mai tehnic.
    Nu vorbeste foarte mult, dar cand tragi linie, a spus niste cuvinte usor tehnice, rar folosite, DAR nu a zis de fapt nimic. Multimea aplauda.

    Comentariu apreciat.261
    • si nu e normal sa apara sacali daca exista o nisa pentru ei? oportunismul e de cand lumea, e chiar amuzant cate astfel de personaje sunt in viata publica si cat de multa lume se uita in gura lor fara greturi dar altfel se da oripilata ca se intampla asa ceva

      00
  5. @boss Au invatat si ei de la fratii Koch. E mai simplu, curat si eficient sa ai niste ONG-uri prin care sa faci lobby (*sotto voce* dai mita legal) decat sa faci ceva cu adevarat util pt societate cu banii aia. Plus ca poti sa justifici niste bugete media/marketing foarte usor prin „donatii” catre tot felul de ONG-uri cu preocupari d-astea „nobile”.

    11
  6. Influencerii sunt ca tumorile. Unii sunt ca cancerul internetului. Eu aici văd problema. Aici trebuie săpat la rădăcina. Odată cu milioanele de like-uri și followers ar trebui făcut ceva reglementat cu tot tacâmul, transparență taxe alea alea..

    62
  7. Cam de ce soluții au nevoie jurnaliștii? Telefon care filmează, cameră foto, laptop, google, email. Eventual un wetransfer sau similar. Ce tool ai să îi faci să îi fie munca mai ușoară?

    Cam simplist prezentat, imho.

    Explica si pe pagina evenimentului care sunt skillurile relevante si iti dai seama de acolo cam de ce solutii au nevoie jurnalistii:

    Data Scraping & Web Crawling – extragerea automată de date de pe site-uri oficiale și rețele sociale

    Data Processing & Databases – organizarea, curățarea și stocarea datelor pentru analiză rapidă

    Machine Learning & NLP – analiză de text, verificarea informațiilor, identificarea inconsecvențelor

    OCR & AI for Document Processing – extragerea și interpretarea automată a informațiilor din documente

    Deci da, in ziua de azi jurnalistii independeti si mai ales cei de investigatie au nevoie de mai mult decat un pix si un pachet de tigari.

    410
    • Si ce o sa faca cu informatia respectiva? Unde o sa o publice? Din ce o sa manance? Cine o sa plateasca avocatii? Cine o sa ii protejeze in cazul in care vor fi urmariti de politie, DNA-ul local sau alte institutii ale statului?

      Si cine si din ce bani vor plati pentru toate astea OCR&AI ? Chiar daca sunt oferite gratuit (si sunt deja solutii open source) tot trebuie hosting, abonamente la softuri interfata cel putin.

      Discutia din articol e ca exista probleme reale care sunt ocolite cu stil si acoperite de probleme cosmetice, probabil cu intentie.

      61
    • De la Soros vor veni banii boss, de la Soros. Si o parte de la ei ca mine care doneaza dar majoritatea de la Soros.

      Evident ca exista multe probleme cu care se confrunta jurnalistii dar evenimentul asta adreseaza doar unele din ele.

      31
  8. in Franța, pt a putea investiga cazurile de corupție au ceva tooluri open source.
    De ex https://www.inria.fr/en/fact-checking-using-artificial-intelligence-help-journalists
    Și mai era un graph db cu toate legăturile comerciale și nu numai dintre politicieni și companiile publice.

    In Romania e suficient sa iei o agenție random și să mergi sa faci prezența…

    30
  9. Domnul Stanca ignoră orice mail trimis din partea unui jurnalist independent, dar toată ziua e cu abureli despre cum susține astfel de proiecte.

    Desigur, pare că susține ceva, însă sunt 2-3 proiecte mari, precum buletin de București.

    41
  10. Articolul asta mi-a adus aminte de serialul ala australian, despre bugetarii lor, Utopia, unde marketingul si PR-ul faceau legea, ei lucrand la departament de constructii.

    70
    • Utopia si „Yes Minister/Yes, Prime minister” ar trebui sa ruleze not stop la toate televiziunile romanesti. Si eventual incluse in programa scolara macar ca optionale.

      90
  11. Masinile zburatoare care se conduc singure, sunt dupa colt, dar nu le mai prindem ca dam coltu :)

    01
  12. „Hackathon”, dar noi încă dăm click aiurea pe link-uri pe WhatsApp cu donații și alte cele, chiar și „aitisti” o comit. :)

    40
  13. toata conferinta asta putea sa fie un email cu ceea ce a facut deja echipa de la bellingcat: https://bellingcat.gitbook.io/toolkit
    tool-uri opensource numa’ bune de folosit de catre cine vrea…
    dar, cum zici si tu, scopul final nu e rezultatul hackatonului ci hackatonul in sine.

    41
  14. Val Valcu e mult mai putin toxic decar cacatul ala de prost al lui Vantu

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Decathlon.