„Porno Balamuc” este un cringefest redutabil

„Babardeală cu bucluc sau porno balamuc” este filmul care a luat Ursul de Aur la Berlin anul acesta și recenziile de până acum sunt extrem de pozitive. Nicio surpriză având în vedere faptul că auteurul este Radu Jude, un tânăr cineast care a fost lăudat în trecut și pentru Aferim!, iarăși un film premiat ce a fost și propunerea noastră la Oscar. Nici n-a apărut încă să golească sălile de cinema și să întristeze ratingurile că deja s-a lansat că ideea că tu, ca român consumator de cinema, ești un țăran borât dacă nu apreciezi filmul ăsta cum trebuie.

Filmul

Teoretic este povestea unei profesoare care se filmează când face sex cu un tip iar această filmare ajunge pe internet. Și de-acolo, drama doamnei care este pusă la zid de societatea noastră foarte înapoiată. Practic, filmul e cam așa: Începe cu un porno amatoricesc necezurat, urmează o jumătate de oră de filmări prin București în care asta merge pe jos random cam jumătate de București. Urmează un colaj de jumătate de oră cu definiții, gen cuvinte și imagini care să explice cuvintele, parexamplu la cuvântul „Adevăr” ți se arată un complex rezidențial în câmp cu o turmă de vaci ce trece în prim-plan, la „Cultură” niște ghei sparți care behăie ceva muzică proastă, la „Familie” un copil bătut și la „Pizdă” o pizdă. Ultima parte este un fel de scenetă de teatru în care părinții de la școala unde predă această profesoară discută dacă s-o dea sau nu afară pentru pornoșag. Există trei finaluri posibile, prezentate unul după altul.

Imaginea e foarte bună și sunetul la fel. N-auzi bombăneala aia specifică de film românesc de parcă au toți prune-n gură.

Ce spune critica

Mor dacă nu dau citatul ăsta:

Iar după ce vei savura acel freeze frame final pe care l-am amintit deja, să nu o-ntinzi din sală fără să arunci o ureche la piesa finală de pe coloana sonoră. E vorba despre „In Order to Tell”, un cântec compus de artistul norvegian M.A. Numminen pe versuri inspirate de Ludwig Wittgenstein, filosoful austriac care a scris Tractatus Logico-Philosophicus, o lucrare ce încearcă să identifice relația între semne (limbaj, imagini) și realitate. Acum o să-nțelegi perfect ce e cu semnele din film. ( Vice – De ce o să-i enerveze pe români filmul „Babardeală cu bucluc sau porno balamuc”).

Dar Hollywood Reporter l-a numit „o usturătoare satiră socială despre sex, minciuni și casete video”, Variety zice că „O simplă premisă poate servi ca portal spre o critică socială profundă, pentru cei dornici să facă pasul hotărâtor” iar Deadline zice că e „un rechizitoriu nimicitor asupra României moderne”. Ce să zic, comunicatul de presă pe subiect e bine făcut.

Cum e filmul de fapt

Filmul este în stilul Radu Jude. Omul o fi regizor, dar ca scenarist are niște dialoguri de se ridică pielea pe tine. Am văzut și în Aferim, dar aici e și mai pregnant. Scrie ca un elev de 16 ani, tocilarul clasei, ăla care nu iese afară că-și face temele și le face greu că e și un pic încet la minte. Glumele sunt alea „a cerut să scrie «Odihnească-se în pace» și pe-o parte și pe alta și a scris pe panglică «Odihnească-se în pace și pe-o parte și pe alta»”, „eu eram plutonier dar câinele era maior” și „Armata Română nu abandonează niciodată, se retrage pe poziții strategice dinainte stabilite” pe care jur că am citit-o într-o formă sau alta în Almanahul Urzica ’82.

Prima parte e plină de „scene”. Scene de-alea jucate super-prost și fals, cu dialoguri care te zgârie la urechi. Jude nu pare să fi participat vreodată la o discuție între doi oameni iar dacă a făcut-o, o relatează cu talentul unui pensionar. Pare un om care citește statusuri de facebook de-alea lungi în care gospodine useriste relatează cu patos ce rahaturi li s-au întâmplat prin oraș.

Orașul e București, și e prezentat cu ură. Totul e super-nașpa în acest oraș, de la ruine la afișe rupte, la mizerie, la oameni care parchează pe trotuar și șoferi agresivi. Ai impresia că derulezi r/romania sau un feed de facebook plin de frustrați. Aceleași teme, ghiolbani, biserica e rea, totul e șantier, campanie electorală etc. Cred că o să rupă printre cerclăbarii de-acolo.

Dacă ești român și te uiți la astea te cam plictisești, e doar o vomă de clișee pe care le-ai tot auzit, spuse prost. Dacă ești străinez, vezi România ca pe o țară de căcat. Jude dă spectatorului exact ce vrea să audă și să vadă, un burger zemos din maneaua asta pe care o cântă toți triștii din țara asta, în timp ce beau bere proastă cu douăjde lei în centru. Toate astea cu subtilitatea unui vecin care dă cu bormașina în chiloți.

A, și e plin de cameo-uri. De la ratatul ăla de Costel Băloiu, care joacă rolul lui Costel Băloiu bătrân căruia i se zice în continuare „Pistruiatul” până la Axinte, care joacă rolul lui Axinte. Îl știi pe Axinte, nu, la un moment dat cineva i-a spus o glumă, el și-a asumat-o și trăiește din aia de 20 de ani. Și actori care joacă ca actorii români. Știi ăla care se ia foarte în serios și începe să fie „actor man” doar că e român? Andi Vasluianu are un rol de-ăsta, e poate cel mai prost rol al lui, și oricum nu e genul de actor care să te dea pe spate. Sau actrița aia care o interpretează pe directoarea școlii, îmi scapă numele, care e atât de actriță încât ar putea să-și scrie pe frunte „eu fac teatru, gheboșilor, trăiesc în rol”.

„Satira” este doar o prezentare a unor idei de-astea ce circulă printre revoltații zilei, idei întrupate în niște caricaturi de oameni extrem de grosiere. Nu există nimic subtil în orice scenă, ideile sunt livrate cu ciocanul. După ce vezi filmul ăsta te uiți la Bendeac sau Bromania ca la Al Pacino și DeNiro. Trebuie să vezi cine a luat Ursul de Aur, că dup-aia filmul 5gang cu Selly o să ți se pară „The Third Man” cu Orson Welles.

Un fel de concluzii

Eu nu-s ăla care să spună că toate filmele românești sunt proaste. „După dealuri” a lui Mungiu e chiar bun. „Câini” a lui Bogdan Mirică este un thriller excelent. Dar ăsta este unul din cele mai proaste filme românești făcute vreodată. Dacă ați prins pe undeva „A doua cădere a Constantinopolului” și vi s-a părut o șușanea proastă, nu știți despre ce vorbiți. Este o varză ideologizată atroce, mult peste prostia aia de Aferim!. Un infantilism puternic transpiră din aproape orice scenă a filmului. Tot încercam să găsesc un sinonim în română pentru „cringe”, dar nu am reușit.

Probabil dacă ești un adult cu mintea și cunoștințele unui puțoi de 15 ani o să fie o revelație, ceva curajos, șocant și fără compromisuri. Când vezi așa ceva în 2021 făcut de un om de peste 40 de ani te doare bila. Bine, ce pretenții să ai de la o cinematografie care este atât de înapoiată încât trebuie să facă sacrificii umane, reale, doar ca să ia un premiu, de parcă am fi în America precolumbiană.

Sigur, semi-intelectualii de rit nou or să explice cum n-am înțeles că lipsa de subtilitate e un dialog pe care regizorul îl are cu însăși subtilitatea, că e intenționat așa. Vrăjeală ieftină, am mai zis-o, același primitivism al dialogului se găsește și în Afermim!, același tip de construcție chinuită. Senzația principală transmisă de film e de jenă, „hai bă, serios, nu poți mai mult, te rog eu”. Covidul a apărut printre criticii români de film de foarte mult timp, nu mai au simțul mirosului să simtă cum trag cu putere pe nas propriile bășini. E suficient să-l citești pe Andrei Gorzo să vezi ce înseamnă de fapt un cocalar intelectual.

Dar e și-o parte bună în toată chestia asta. Secvențele alea din București, altele decât cele în care ți se scot ochii cu cât de nasol e totul. Alea în care vezi orașul în vara târzie a lui 2020, când era campanie și măștile încă nu erau obligatorii. Și simți toată cacofonia aia de culori și sunete de ambulanță, aia pare foarte familiar. Nu inedit, dar bine făcut cumva. Omul scoată să facă niște cadre calumea, are ochi pentru așa ceva, știe ceva imagine. Bine, multe cadre sunt de-alea, școală, parcă vrea să ia notă mare de la profesorii de la UNATC, dar nu e singurul care o face. A, și actrița din rolul principal e OK, până în partea a treia când intră în „actor mode” și e ca toate actrițele românce de teatru, un pic mai jos decât submediocru.

Pregătește-te pentru valul de elogii la adresa filmului, genul ăla de elogii care sună cam așa: „Ești un țăran borât dacă n-ai înțeles cât de complex artistic și cinematic e acest instantaneu bucureștean”. Simplioții din zonă încă mai cred că după 30 de ani de eșecuri în care li s-a tot zis că împăratul e gol tot se mai naște un fraier care să se pișe pe el de emoție când aude relația între „semne (limbaj, imagini) și realitate”, sau câte un regresist de-ăsta care n-a mai evoluat de când a auzit el în facultate relația între „semnificat și semnificant”.

E fascinant într-un fel, și cred că aici e cheia comedică a filmului: te uiți și vezi niște copii foarte mândri de ei care încearcă să ne explice cum e țara și cinemaul. Dlăguș.

P.S.

Băi, poate vă întrebați cum de iau premii filmele astea românești proaste. Poate nu v-a spus nimeni, hai să vă explic. Sunt co-producții europene, CNC-uri sunt și în alte țări. Ăsta, de exemplu, a fost finanțat și de croați și cehi. În juriile de festival, ăia care decid sunt cam aceiași care dau banii pe la comisiile CNC-urilor de la ei din țară. E o înțelegere între ăștia, eu îți dau voturi ție, tu-mi dai voturi la filmul meu la festivalul ălălalt și la final nu retrogradează nimeni. E plină Europa de festivaluri de film. Mă duc acasă și prezint raportul la stat: din ce filme am finanțat noi, uite, cinci premii. E ca cooperativa aia din fotbal doar că e pe filme. Ada Solomon, marea producătoare, e un Mitică Dragomir al sportului ăsta, de-aia tot ia premii pentru niște producții jenante. E secretul lui Polichinelle, îl știe mai toată lumea care se învârte prin zonă.

Cooperativa din fotbal a alungat oamenii de pe stadioane, aia din cinema îi alungă din sălile de film. Orice director cinema face icter mecanic când aude că iar trebuie să difuzeze un film de-ăsta cu premii, că aia înseamnă să țină o sală ocupată cu o mizerie la care vor intra cinci oameni. Asta în timp ce CNC ia procent din orice bilet vândut la filme bune, ca să finanțeze filmele astea, arta românească a arătatului bubei. Știi cerșetorul ăla care-și arată o rană să impresioneze lumea? E, ăla e filmul românesc acum.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

98 comentarii

  1. Printre putinii bloggeri care scrie trivialitati intr-un mod hazliu fara sa fie vulgar, care stie ce face cu vorbele. Articol de satira de-adevaratelea.

    In alta ordine de idei, am vazut „Caini”, si mi s-a parut un film bunicel cu lipsuri; mie mi s-a parut cam static filmul, stil Miorita, Gheorghe Visu face rolul unui Ilie Moromete pe post de detectiv. Cred ca mi-ai facut o buna idee despre filmul in discutie. Un fel de tocana cu de toate, arsa pe fund.

    00
    • Caini a fost un film foarte prost, sigur film de festival, sigur a luat jdemii de premii. Dar altfel, ca poveste, ca ce asteptari am eu, personal, de la cinematografia romaneasca ( m-am cam saturat si de comunism si de suprarealism ). Nu ai cum sa faci un film despre unu care se intoarce sa isi preia averea dar care face cele mai proaste alegeri, la tot pasul. Pe mine m-a frustrat teribil filmul ala. Jocul actorilor ok, Gheorghe Visu este un monument, a fost o multime de roluri, atat de diferite si jucate atat de bine ( cine imi spune ca nu i-a placut sau nu a ras niciodata la o gluma legata de personajul State, minte ).

      00
    • Mie mi-a plăcut „Usturoi”.

      00
    • Caini e un bun film de debut. Cat despre Jude, e un taran cu permis de biblioteca. Atat.
      Si da, filmul e o alta mare ratare marca Jude& Ada Solomon. Trist e ca va lua multe puncte la concursul de finantari de la CNC, datorita premiului de la Berlin (un festival in deriva…) si ca va face, cu harnicie, alte filme proaste….

      00
    • Daca e cu hate si atac la persoana e Eftimie. I-am recunoscut stilul de la prima fraza :))

      Sa curga sange!

      00
  2. „cringe” = „jenibil”?!
    Radu Jude mi s-au părut un regizor decent până am văzut aferim iar povestea filmului de față mă face să cred că omul s-a luptat pentru finanțare cu gagica lu’ Sârbu

    00
  3. De 20 de ani nu mai pot urmări filme românești. Prea false, scenarii scrise de oameni care nu au trăit, nu cunosc absolut nimic din ce scriu. Când văd „duri” prin filme românești, încep să râd. Bine, si actorii te fac să râzi.
    Apoi, parcă toate rolurile sunt de retarzi. Nimeni, absolut nimeni nu te inspiră. Nici jocul, nici personajul, cum e scris.
    Îl vedeai pe Amza in rol de smenar, te convingea, frate, ca îți poate fura portofelul. Apoi il vedeai in „Mihai Viteazul” și te făcea să plângi.
    Vă rog, spuneți-mi niște filme românești bune, făcute după „Filantropica” (ultimul film românesc bun, după opinia mea), să încerc să văd ce pot vedea fără să dau in depresii.

    00
    • Eu am văzut Filmul arestării primarului Capitalei, Sorin Oprescu și Filmul complet al morții lui Emi Pian. Scurt metraje, e drept.

      00
    • Cam așa și la mine. Filantropica, Amintiri din epoca de aur. Și ăla cu „4 luni” e ok. Altceva nu îmi vine in minte.

      00
    • Mie mi-a placut mult „La limita de jos a cerului”. L-am vazut pe Cinepub. E film din Republica Moldova.

      00
    • mi-am promis ca o revin sa vad filmele romanesti cu notorietate , am incercat prin 2000+ cu California Dreaming si mi-am bagat picioarele in ea de circulaba, da mai astept pana la 40 de ani (dupa dealuri si nunta muta le am in lista).

      Fix idee asta de dialog fals ma scoate din minti.
      da am vazut miami bici, am ras.

      00
    • Mie mi-au placut Nunta muta, Amintiri din epoca de aur si 432, dintre cele mai recente.
      Ana, mon amour este … e greu sa zic ce, caci nu am cuvintele la mine precum autorul, dar l-as recomanda prietenilor pentru lista „sper sa nu fiu nicodata atat de plictisit sa le vad si pe astea”

      00
    • Marți, după Crăciun
      Boogie

      00
    • Calatoria lui Gruber

      00
    • Un scurt metraj care mie mi-a placut: „Cadoul de Craciun”.

      00
    • „Examen” e un film post-Filantropica decent.

      Chiar mai bun decât multe altele

      00
    • Mai pe lejereala asa, Hawaii e fain, mai este o serie bunuta pe HBO – Bani Negri. Eu chiar si la Miami Bici am ras ca nu era cu sorbit de ciorba si icoane :)

      00
  4. pulapulapizdapizda gen

    00
  5. Decat un „porno balamuc” prost mai bine un Comisarul Moldovan cinstit.

    00
  6. ”Câini”, un fel de ”No country for old men” local :) Mie mi-a plăcut mult, chiar unul din puținele filme românești la care mă întorc din când în când. E static pentru că și lumea de acolo e încremenită, de unde să scoți atâta dinamică dintr-un loc semi-pustiu?

    ”Câini” îmi confirmă impresia că actorii români par să se descurce onorabil la ”underplay” (nu știu dacă există echivalent în română). În rest, dzeu cu mila, majoritatea sunt ridicoli pe ecran dar, adevărat, nici dialogurile nu-i ajută.

    00
  7. The third man e Al lui Carol Reed. Orson Wells doar joaca.

    00
    • Da, dar l-am pus și eu pe ăla cunoscut din film, știi ce zic?

    • @eftimie
      E ca și cum ai spune ca „Arizona Dream” e de johnny deep. Sau mai știi? Asa o fi.

      Revenind la filmele lui Radu Jude, as putea spune ca ar fi fost un regizor premiat și dacă lucra în comunism. „aferim” mi s-a părut un film prin de clișee la modă. Despre „babardeala” pe care nu l-am văzut dar doresc sa îl vad ma pot antepronunta și spune atunci când te filmezi îți asumi riscul ca filmarea respectiva sa ajungă pe alte mâini. Ideea nu e noua. Sa spunem ca nu m-am mai simțit asa de la golul lui Gemmill cu Olanda…

      00
  8. E o scena in „Prea Tarziu” (1996): Luminita Gheorghiu face niste sapun de casa. Filmat ciudat, intr-o bucatarie.
    Au trecut 25 de ani si nu imi pot scoate scena aia din cap. (desi nu am facut, nu am vazut niciodata cum se face sapun de casa – sa zici ca am „amintiri din copilarie” cu asa ceva, de asta am retinut-o).
    Ce scene memorabile stiti din filme romanesti noi, de dupa 2005 sa zic?

    00
    • E un film cu o beizadea care loveste pe unu cu masina, si ma-sa vine sa-l scape. Am uitat cum se cheama, dar e recentish. E din generatia noua, se aude ok, teatru putin, etc. E un film cap-coada cu o idee simpla, dar tot are o scena „memorabila”.

      O tanti, probabil servitoare, da cu aspiratorul. Ba nene, si da cu aspiratorul. Si da, si da, si da cu aspiratorul. Tanti aia nu mai apare in film. Are o scena, da cu aspiratorul, si aia e. Da, boss, am inteles ca au bani si ca au servitori, dar, plm.

      E ca scena aia lunga din palatul parlamentului in Ticalosii. Ba, am inteles ca-i mare palatul parlamentului, dar chiar tre sa mi-l arati pe ala urcand TOATE scarile si mergand TOT holul ala?

      00
    • pentru mine : scena din Câini

      00
    • Un interviu cu Amza: „Un actor trebuie sa joace orice.” https://youtu.be/eNUv2EFYvzA
      Amza, si Luminita Gheorghiu, ca tot am adus-o aminte, sunt actori care te fac „sa-i crezi”: ai putea vedea pe strada personajul lor; asta inseamna actor.
      Actorii astia noi, de dupa 2005 sa zic, parca sunt selectati dintr-un grup foarte restrans de oameni, majoritatea tocilari, asa pare. Filme de tocilari, cu tocilari, pentru tocilari. Nu exista in viata reala, oamenii si intamplarile (ideea) au o probabilite foarte mica sa le intalnesti in viata reala. Iar filmul nu e declarat SF, e declarat „realitate”, de asta ia premii pe la festivaluri. Aiurea.

      00
    • @Gabi: „poziția copilului”.

      00
    • O scena din 432 mi-a ramas in minte.

      Spre final, personajul Otilia vrea sa urce in camera prietenei (fost) insarcinate. Hotelierul, sta de povesti cu doi militieni si nu o lasa sa urce in camera fara sa lase buletinul la receptie, militienii o mai intreaba de ce umbla fara buletin.

      Umilinta in fata autoritatilor, dispretul fata de populatie fac scena foarte credibila.
      Bonus, sanse mari ca gestionarul buhait sa fii ajuns vreun parlamentar si sa continue in aceeasi maniera.

      00
    • Scena cu picaturile de nas din Pozitia Copilului.

      00
  9. Eram in troleibuz, in Bucuresti. In fata mea, o batranica, plangea. Nu plangea cu hohote, dar era pe scaun, foarte trista, ii curgeau lacrimile pe fata.
    M-a impresionat. Cand a coborat, mi-am facut curaj si am mers dupa ea:
    – Doamna, sunteti bine? Va pot ajuta cu ceva? Am vazut ca plangeti.
    A zambit, apoi a râs:
    – Multumesc. Sunt actrita la „Teatrul National”, exersam.
    Unde-s actorii astia, de ce nu ii cauta lumea pentru film? :)

    00
  10. eu nu ma mai pot uita la filme romanesti daca nu joaca Andi Vasluianu si Dragos Bucur.

    00
    • Bine punctat! In ce priveste imaginea, cadrele, nu sunt meritul lui Jude. Doar ca nici cel mai bun director de imagine din Romania, Marius Panduru) nu-ti poate salva filmul… (stie si Tudor Giurgiu de ce, i-a facut imaginea la Parking si degeaba)

      00
  11. Eu de câte ori văd „critici de film”, ce obligatoriu vorbesc cu aer de superioritate hipsteresco/intelectuală, care vin prin emisiuni și spun fix chestii din astea „vai, cei mai mulți români vor spune ca e ceva prost, fiindcă nu inteleg/ sunt înapoiați”, deja mi-e clar ca e o nouă mizerie axată pe acel cenușiu regăsit în aproape orice film românesc.
    Acea atmosferă tristă, prin care se transmite străinilor ideea de sărăcie, dramă cu iz de ciorbă și cât de înapoiate sunt popoarele din est, parca veșnic blocate în comunism.
    Cred ca dacă s-ar tăia scene din diverse filme și s-ar lipi, ar ieși cu succes unul singur, fără sa se prindă cineva. Pentru că toate sunt la fel!
    Si nu cred că se vrea altceva, deși e împotriva oricărei logici să continui să prezinți străinilor o țară, mereu și mereu prin aceleași clișee obosite, ba chiar să te și mândrești cu asta.
    Am văzut n video-uri pe youtube de la străini care au fost extrem de plăcut surprinși după ce într-un final și-au făcut curaj să viziteze România.
    Nu am văzut filmul și după ce am citit despre subiect, nici nu îmi doresc.
    Pentru că spre deosebire de cei ce adoră să scuipe constant pe propriul popor, eu văd și lucrurile bune complet ignorate, pentru că așa se poartă, mai ales după ce am văzut problemele și mizeria altor nații.
    Sint convinsă că dacă eu, sau oricine altcineva ar merge și ar prezenta un scenariu „de bine”, în care sa fie vorba de orice altceva ce nu conține dramatism răsuflat, nu am primi decât un mare șut.
    Că na, telenovela cu iz de comunism e mai importantă.

    00
  12. Eu n am putut sa urmaresc Tipografic Majuscul .

    00
  13. Niste baieti cu parul cret fac acelasi gen de filme, le plimba se premiaza in cerc pe la festivaluri aranjate foarte buna comparatia COOPERATIVA lui corleone si mirciasandu, sistemul are bani de muls ,bani pentru cultura in toata europa.

    00
  14. Depinde cum vezi lucrurile:in vestul indestulat,plictisit de conformism,pandemie,emigratie si drepturi sociale,filmul asta prinde bine,ca pe de o parte le gadila orgoliul spectatorilor ,dandu-le senzatia ca ei traisesc super,fata de cei din film,si le mai arata scene cu iz balcanic,mizerie,manele,etc….plus ca doar cuvantul porno din titlu probabil ca atrage amatorii de gen la cautari online,si da oarecare faima.
    Ca filme romanesti,mie mi-au placut e pericoloso sporgersi,terminus paradis,un ete inoubliable,calatoria lui gruber,filantropica,senatorul melcilor,asfalt tango,asta la o prima strigare….din pacate multe filme romanesti au imagine si sunet proaste,parca ar fi filmate pe caseta vhs.

    00
    • Adica, Nae Caranfil si restul. Cam asa poate fi descrisa cinematografia romaneasca, azi. La ce filme ai amintit, as adauga si Restul e tacere. Tot Nae Caranfil!

      00
  15. Domnu’ Eftimie, recenzie de carte faceți?

    00
    • Da, un bun film d edebut. Din pacate urmatoarele filme ale lui Sitaru nu au confirmat.Un subiect exceptional , in Fixeur, a fost ratat. Mai asteptam.

      00
  16. Dar totusi, nu s-a spus esentialul… filmul are scena obliatorie a filmelor romanesti, cea in care un personaj mananca ciorba?

    Ca daca nu are scena asta, eu chiar ca nu ma duc sa il vad…

    00
  17. eu cred ca filmele astea sunt placute de straini ca se simt ei intr-un fel anume, cand vad ce murdar e la „aia” prin oras si prin creieri, si se simt ei mai bine cand le urla un magrebian la 3 dimineata pe strada sau vad un estic din asta ca are un Audi A5 nou nout si vine sa le repare teava si ei simt jugul financiar al datoriei si doar un Golf 5… Si se mai uita la un film din asta obosit si isi zic in barba… „fuck’em, damn savages… look how they live” si se simt un pic mai linistiti cand vad ca si estul e la fel de decadent…

    00
  18. si mai am o curiozitate din asta „joasa” scenele alea de prono chiar au fost filmate de actorii din film? ca atunci parca parca sa zic ca e un pic de talent innascut acolo… si mai e o sansa

    00
    • Nu-ti fa iluzii, au avut dubluri profesioniste din industrie, actori de filme porno de afara. Au spus ca scena filmata la Jude a fost plictisitoare si fara imaginatie…

      00
    • Daca ai rabdare pana la „credits” o sa vezi ca e Stefan Steel pe acolo laolalta cu alți actori.

      Dar cel mai misto e ca in echipa de productie exista un „consultant scene xxx, Zsoltan Nagy. O fi misto meseria asta? Atotstiutorul Jude a avut nevoie de consultanta in domeniu asta?

      00
  19. sonorul la fel de execrabil ca la orice productie romaneasca? trebuie sa dau tv-ul la 22 ca sa aud ceva?
    n-am mai vz un film romanesc cap-coada de la ala cu „”mana intinsa care nu spune o poveste….” pt in toate mi se pare ca se joaca f prost din cauza ca dialogurile sunt foarte nenaturale. si sonorul! sonorul este execrabil la orice film romanesc.

    00
    • Sonorul e irelevant pana la scena finala. Fiindca in prima parte este sunetul cu care bucurestenii s-au obișnuit, adica trafic, injuraturi si ambulance.

      Si eu eram la fel de suparat pe filmele romanesti din punctul asta de vedere pana am citit explicatia unui regizor. Costa foarte multi bani. Filmele alea straine la care sunetul se aude impecabil sunt fie filmate in studio, fie mai are loc o sesiune de voice over in care actorii isi „rejoaca” rolurile numai audio intr-un mediu controlat. Bugetele filmelor romanesti nu permit sesiuni d-astea suplimentare.

      00
    • @Rumbu, nu neg c-o fi asa, dar nu poate sa fie aia singura explicatie. Sunt youtuberi care filmeaza in NY/LA/HK pe strada, si se aud mai bine decat 90% dintre filmele romanesti, si nu li se vad lavalierele.

      00
  20. cringe = Jenant. Penal. Penibil.

    00
  21. Toata lumea spune de dialoguri. Da, in filmele romanesti dialogurile sunt ne-naturale. Nimeni in viata reala nu vorbeste asa. Ia doi oameni de pe strada si pune-i sa vorbeasca de ce au facut in ultimul timp si vezi acolo, expresii, greseli gramaticale, intonatie, limbaj colocvial, etc. In schimb, in filme, dialogurile sunt … sterile, cred ca e cel mai bun cuvant. Zici ca cineva a luat dialogul mentionat mai sus si l-a trimis la academia romana pentru corectura si adaptare.

    10
    • asta imi aduce aminte de dialogurile inchipuite de pe bloguri sau statusuri de facebook in care cineva face virtue signaling, gen cand cineva atrage atentia altcuiva despre o greseala de comportament, sa vezi acolo ce exprimari nenaturale parca sunt din compunerile din 5-8

      00
    • mie mi s-au parut ok dilaogurile din Pozitia copilului.

      00
    • se strânge pielea pe tine când vezi dialogurile alea, mai ales când ai fost în situații similare.

  22. Filmele romanesti sunt inca blocate in epoca teatrului. Par a fi productii pentru a impresiona niste profesori pentru ca, de multe ori, chiar asta sunt in esenta.

    00
  23. Domnu’, nu va suparatz… dar cum vrei ba sa fie o SATIRA la adresa societatii romanesti, pe acest subiect ?
    Normal ca iese ceva cringe.

    00
  24. cinematografia romana o sa aiba la infinit problema asta: nu are suficient public si nu renteaza sa faca filme pentru public. asa ca se fac filme pentru festivaluri si pentru juriile/comisiile care le dau bani de productie. de aceea avem productie record la hectar de premii, ca si aia de la consiliul cinematografiei sau cum se cheama trebuie sa justifice de ce au dat bani publici la niste filme, iar cum nu se pune problema de numarul de bilete vandute, e mai usor sa le justifice cu niste premii.

    00
  25. Porno in filme romanesti:
    Ultima scena de sex ce am vazut-o intr-un film romanesc e cu un politist si o prostituata de pe centura, din aia ce doarme prin dughene. Scena implica sex fara prezervativ. Asa ceva e imposibil oricat de disperat ai fi.
    Asta inteleg regizorii/scenaristii romani prin sex. Filmul e pe Netflix.

    N-am vazut filmul mentionat in articol, dar numai alaturarea cuvintelor babardeala, balamuc si porno ma face sa vreau sa nu il vad.

    00
  26. ”După ce vezi filmul ăsta te uiți la Bendeac sau Bromania ca la Al Pacino și DeNiro. ” am râs, cea mai buna recenzie de film din ultima perioada. Jude are mentalitatea unui adolescent caruia îi este rușine cu părinții lui. Alice T și Marti dupa Crăciun sunt de neratat. Și Sierranevada lui Cristi P.

    10
    • Mi-a placut Sierranevada.

      Bine, triseaza la final, cand eroul ar fi trebuit sa spuna o poanta care sublinieze toata absurditatea zilei. Nu ii vine scenaristului nici o idee si atunci se face ca nu se aude ce spune, doar vecinul izbucneste in ras.

      00
  27. Macar apar ceva tzatze ? Plm … nu ma pot convinge sa ma uit la asa ceva…

    00
  28. un superb articol de hate-areala. nu zic ca nu e perfect adevarat, mie jocul actorilor romani de film mi se pare teatral de fals pt ca aparent doar asta stiu ei sa joace.
    cei mai buni actori romani pe care i-am vazut ever sunt aia din studioul televiziunii la revolutie.
    de aia singurele filme romanesti misto sunt comediile, acolo inceteaza sa se ia in serios si se comporta normal.

    00
  29. Unde dam click sa vedem partea cu”porno amatoricesc necezurat”?

    00
  30. Cel mai sincer articol despre noul cinema romanesc. Marii critici de film de la noi n-au coaiele necesare sa spuna adevarul pentru ca cel mai probabil sunt pe un pay roll. Si daca nu sunt pe un pay roll inseamna ca procedeaza de fiecare data ca niste piscotari milogi abonati la vernisaje ( in cazul criticilor ca sa primeasca invitatii la festivalurile de film si sa nu isi piarda privilegiile de piscotari ) „vai domnule ce proasta e societatea care nu va intelege opera, sunteti genial. Data viitoare mai aduceti Feteasca Neagra si salam de biscuiti?”

    10
  31. asa vrea o recenzie si la Colectiv. mai doreste cineva?

    00
  32. Cam de vreun an sau 2 când văd că articolul nu e scris de Zoso, Eftimie sau Znf trec peste. Așteptăm o colaborare a unui regizor cu un scenariu al lui Eftimie.

    00
    • Băi, știi ce trebuie să faci? Sunt vreo doi scriitorași de sefeu și un traducător, care au avut aceeași reacție când le criticam rahatul pe la clubul de lectură Nemira. Întreabă-i cum s-au simțit când au zis același lucru și Eftimie a scris un SF. Întreabă dup-aia dacă le-a plăcut gustul.

  33. Imi aduc aminte cand a fost in oraselul meu capodopera „Colectiv”…
    Din ceea ce a scris presa locala, la premiera (cu prezenta protagonistilor din film) au fost vandute 3 bilete pe langa invitatii, iar la a doua reprezentatie, 6 bilete!
    A doua zi a fost scos din programul cinematografului, desi mai trebuia sa aibe 3 proiectii!

    00
  34. Eu o să plec de la prezumția că Eftimie a avut o zi proastă. Atît. Aștept cu nerăbdare recenzia la Avatar făcută de Eftimie.

    00
  35. Ce imi plac comentariile cu „De cacat dom’le”…Daca autorul zicea ca filmul e misto toata lumea era cu „Ce film bun…bravo”. Cat cacat se poate manca doar ca sa ti se para ca ai aceeasi parere cu unul de scrie pe blog…

    00
  36. Românești mi-au plăcut așa:
    Medalia de onoare
    Felicia, înainte de toate
    Ana mon anour
    Charleston
    Arest
    Ursul
    Povestea unui pierde-vară
    Love building (cred că partea a doua)
    Secretul fericirii (un pic tras de păr, dar nice jucat)
    6,9 pe scara Richter
    Hawaii
    Undeva la Palilula (te uiți și ești prost)

    Ce m-a frustrat:
    Întâmplări despre o fată foarte înaltă (😒)
    Cap și pajură (😳)
    Am încercat Câini, nu l-am terminat (☹️)
    La fel și cu Parking (🤔)
    Sieranevada (🥺)
    București non-stop (😕)

    Cam atât. Sunt curioasă și eu de babardeala cinefilă, am citit de bine, m-am uitat pe lista de actori și în afară de Vasluianu și Potocean (dacă nu mă înșel…) nu mi-a atras nimeni atenția.

    00
  37. comparati aiurea filmele romanesti sau europene cu alea americane. in europa e alta scoala, se fac filme de autor etc.

    00
  38. Mi-a plăcut Aferim, l-am văzut de vreo 5-6 ori. Foarte rafinat, cu delicatețuri pentru bibliofili.
    Am inteles că așa e și BB, îl aștept.
    Mi se pare prea tezistă recenzia, repezită și simplificatoare. Așa cum ar fi și filmele lui Jude.
    Sigur nu sunteți pe combinație voi doi?

    00
  39. Scrii bine, nene. Am ras de m-am prapadit.

    00
  40. In loc de cringe, cred ca merge folosite expresii precum, iti sta matza in coada, iti crapa obrazul de rusine, faci un atac de apoplexie de iti pocneste capul, sau se scorojesc peretii de jena si plictiseala.

    00
  41. Unde se poate vedea online, contracost, fără a merge la cinema? (Netflix, Amazon Prime, Apple iTunes etc)

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube