Disclaimer: Acțiunea se petrece în Germania.
Prin ianuarie am decis să ne luăm mașină. Cuvintele cheie de la care am pornit au fost: "compactă", "benzină", "automată" și "nouă". Am vrut, de asemenea, să fie cât mai bine dotată la capitolul siguranță. În decurs de 2 săptămâni am testat Toyota Auris (review aici), VW Golf, Hyundai i30 și Kia Ceed. La Toyota ne-au spus că e sfârșitul ciclului de producție (se pregăteau să lanseze Corolla) și că vând doar ce mai au în stoc. Pe lângă abordarea ușor deranjantă a vânzătorului ("nu vă trebuie AC cu două zone!"), ne-a dezamăgit interiorul mașinii – mai ales bordul. Despre Golf, în afară de aspectul exterior banal și de faptul că ecranul multimedia este poziționat prea jos pentru gustul meu, numai de bine! Doar că o coreeană cu aceleași opționale costa cu 5k EUR mai puțin. Ceed și i30 sunt construite pe aceeași platformă. Practic, exceptând mici schimbări de design pe ici-colo, sunt aceeași mașină. În final ne-a plăcut mai mult Ceed. Bonus față de i30: Parking Assist și încă doi ani garanție. După drive test am semnat contractul. Dealer-ul ne-a zis că durează 3 luni, a venit după 5 săptămâni.
Dotări standard în echiparea Spirit (preț de pornire 26.690 €): full LED, climatronic, scaune față și volan încălzite, frână de mână electrică cu auto hold, senzori parcare și cameră marșarier, oglindă electrocromată, oglinzi laterale pliabile electric, senzor ploaie, anvelope de 17" (225/45), CarPlay. Plus sistemele de siguranță și asistență: Adaptive cruise control (menține distanța față de mașina din față), Front collision assist (frânează în caz de coliziune iminentă cu mașina din față sau cu pieton), Lane keep assist (mișcă volanul să țină mașina pe mijlocul benzii), Blind spot collision assist (avertizare vizuală în oglinzi când ai trafic în punctul mort, plus avertizare sonoră dacă dai semnal), Cross-traffic assist (același lucru, dar pentru marșarier), Driver attention assist (te anunță dacă i se pare că ești obosit).
Am mai adăugat pachetul suplimentar de tehnologie (Parking assist, sistem Stop & Go, încărcare inductivă, Keyless entry & start) și cel de navigatie (ecran de 8", sistem de recunoaștere a semnelor de circulație, sunet JBL). Practic, față de echiparea de top lipsesc geamurile fumurii (pe care oricum nu le voiam) și briz-brizurile pentru scaune: reglaje electrice pentru scaunele din față, funcția de memorare a poziției scaunului șoferului, scaune față ventilate, scaune spate încălzite, inserții piele. Dacă s-ar fi putut, aș fi adăugat (doar) ventilația în scaune, dar veneau toate la pachet.
Prețul final (26.500 €) a inclus transportul de la fabrica din Slovacia și înmatricularea (cca. 1000 € împreună). La Volkswagen ne ziseseră că putem economisi 700€ dacă ne ducem să o luăm din Wolfsburg.
Impresii după 4000 km
- Prima dată când am condus o automată a fost la drive test-ul Toyota. Sunt complet în asentimentul celor care au spus că nu mai vor să audă de manuală după ce au încercat automată. N-o fi DCT-ul crema, dar nici eu nu-s mare pilot. Îmi zicea cineva că e plictisitor să ieși pe autostradă, să setezi cruise pe 130 și să meargă mașina singură până la destinație. Mie mi se pare foarte relaxant.
- Navigația este OK, dintre toate mașinile testate mi se pare că are ecranul poziționat cel mai sus. Are butoane fizice și ecran touch, care însă nu știe pinch to zoom. Trebuie învârtită o rotiță și mereu învârt în direcția greșită. Actualizările sunt gratuite pe perioada garanției (i.e. 6 în total). Am întrebat dealerul cât costă după. A rămas blocat și a zis că nu l-a mai întrebat nimeni asta până acum. "Dar cât vă propuneți să țineți mașina?"
- Antifonarea este decentă. Prin oraș țin radio pe 5 (slider-ul de volum merge, cred, până la 40). Pe autostradă îl mut pe 8-9.
- Cu luminile pe Auto, pozițiile față și spate sunt aprinse mereu. Zice-se că noaptea s-ar aprinde automat faza lungă dacă vede că ești singur pe stradă, dar nu mi s-a întâmplat niciodată. În curbe se aprinde și semnalizarea pentru un plus de vizibilitate. Mișto.
- Parking assist și-a dovedit deja utilitatea de câteva ori. Poate fi setat să caute loc pe partea dreaptă sau stângă. Clasic, volanul se mișcă singur, tu apeși pedalele. Parcare asistată cu spatele am încercat o singură dată, de curiozitate, și mi se părea că se duce în bălării. Mă rog, era parcarea aproape goală, probabil asta l-a derutat.
- Avertizarea de trafic în depășiri și marșarier este genială și ar trebui să fie standard pe orice mașină. Rezoluția camerei de marșarier nu este strălucită, dar are linii dinamice și îți faci treaba cu ea.
- Are un senzor care simte dacă iei mâinile de pe volan în timpul mersului. Se mai întâmplă (în special la viteze mici) să înceapă să plângă, deși eu n-am mișcat poziția mâinilor. O să întreb la prima revizie dacă se poate "desensibiliza", însă bănuiesc că e feature, nu bug.
- Keyless entry nu era pe lista de preferințe, dar venea la pachet cu alte lucruri pe care le voiam. În fine, m-am obișnuit repede cu el și e frumos să descui ușa și să pleci fără să scoți cheia din buzunar. Singura situație când (uit să) o las în tray e la benzinărie când mai sunt cu cineva în mașină.
- Portbagajul are 395L și e suficient pentru 2 persoane. Nu cred că este destul pentru trei.
- Venind de pe Passat B6, am fost surprins/amuzat să descopăr pe unde au economisit coreenii banii: sistemul de spălare nu pulverizează apa, ci o "pișă" în 3 direcții. De asemenea, rezervorul de lichid nu pare să aibă vreo sită sau ceva filtru de impurități.
- La câți senzori, radare și minuni are pe ea, mi se pare CASCO o idee foarte bună. Orice fender-bender sau pietricică de pe drum poate costa mulți $$$.
- De fiecare dată când închid capota am o strângere de inimă să nu o îndoi. Pare destul de subțire tabla.
- Consum mediu (85% autostradă): 6.5. La drum întins (i.e. pe ACC setat la 120-130 km) scade la 5.6-5.8.
Aproape 27.000 de euro pe o masina Kia din clasa asta mi se pare ff scump. Stau si ma intreb, la revanzare, peste 5 ani, 7 ani, cat vei putea cere pe o masina coreeană ca asta? Cred ca te va lua inima când vei vedea devalorizare de la 27.000!
Fiind vorba de Germania nu cred că te ia chiar așa de la inimă, mai ales că poate fi vorba de rate lunare și posibilitatea să o dai înapoi după x ani – eu personal m-am uitat la Proceed, îmi place designul deși e copiat de la Porsche Panamera după pärerea mea (cele patru leduri în faruri, forma spatelui).
N-am mai scris în review, dar prețul de pornire pentru Ceed în Germania este 16.000 €. La banii ăștia mașina nu vine cheală: ai motor de 1.4 (100 de cai), cutie manuală, cruise control non-adaptiv, lane keep, front collision assist etc. Decent, zic eu. Nu știu cât ar fi prețul în România pentru configurația aleasă de noi, dar estimez 2-4 mii mai puțin. M-a pufnit râsul la dealer când am văzut că orice culoare în afară de alb costă 600 €. Mă îndoiesc că au curaj să facă asta peste tot.
Frumoasa culoarea și jantele.
Noul mazda 3 nu te-a tentat?
Transportul inclus în preț asta e noua. Din România ar costa 2,000 euro… ce fumigene au dealerii.
Asta a fost prima intrebare care mi-a trecut prin minte cand am citit „compactă”, „benzină”, „automată” și „nouă”.
De ce nu a testat si Mazda 3 2019??
La momentul alegerii nu știam mare lucru despre Mazda 3. În oraș avem o stradă unde găsești n dealeri și reprezentanțe auto, în principal pe acolo ne-am plimbat. Mazda nu era. Când am aflat mai multe detalii eram deja chitiți pe Ceed și n-am mai urmărit subiectul.
NOUA mazda 3 nu cred ca era disponibilă prin ianuarie
Am testat și eu varianta GT. Extraordinară în interior, păcat de cutia de viteze care e stupidă.
Sentimentul de tabla ieftină la capota ninse compara cu cel de pe Seat aronA…acolo sa vezi
Eu n-am testat și din păcate am această temere că nu toate cutiile automate sunt la fel (după ce am văzut Renault și Opel ca exemple negative). Ce face mai exact ca să fie tâmpită?
Autorul nu ne spune cum merge motorul turbo pe benzina si daca ii place comparativ cu motorul de pe b6 (care presupun ca fost diesel)
Detaliu irelevant. Important e sa bifezi multe optiuni pe harte cand o configurezi
E grea comparația. Am condus destul de puțin Passat-ul (în 3 ani cred că media era undeva spre 500 km/an) și pe distanțe relativ scurte (sub 100 km). Mi-e greu să spun care motor e mai bun și de ce. Cu niciunul nu mi-e frică în depășiri, de exemplu.
Asistența la faza lungă de obicei nu e activă by default. La A6 de exemplu, se activează la prima încercare de a pune faza lungă – luminile trebuie să fie pe Auto – și apare în bord pe display-ul central pictograma de fază lungă cu un “A” într-un colț. Abia la a doua acționare a manetei se activează faza lungă în modul “manual”. Nu știu cum e la Kia, posibil să fie inversate comenzile și să se activeze modul assist abia la a doua acționare a manetei (just guessing, vezi manual dacă nu). Oricum, din experiență îți spun că pe autostradă mai mult încurcă. Pe național însă, nu știi cât e de utilă până nu o ai…
Frumoasă mașina, să te folosești de ea fără evenimente!
Pt faza lungă automată împinge maneta de lumini sau de semnalizare (cum vrei tu) in fata, sa fie setate farurile si pe auto, de pe butonul rotativ de pe maneta. Se va aprinde un martor în bord, auto, verde.
Cu plăcere:))), e faina optiunea asta.
Bănuiam eu că e user error. Mersi de pont (și lui @seba18), o să am ocazia să testez peste câteva zile.
La pct. 10, cel cu stropitori: am citit pe undeva ca e chestie de siguranta, la cele tip perdea nu mai vedeai nimic pt 1-2 secunde si de aceea au pus pisatorile alea. Inclusiv la Audi A4 2016+ e asa, cine are rabdare adapteaza stropitorile de la modelul anterior.
Interesant ce zici, am observat și la Insignia 2018 că au revenit la pișătoare. Totuși la Golf 2018 nu, deci nu știu dacă e regulă.
Mazda 3 cu aproape toate optionalele e o alternativă bună. În banii ăștia poti lua chiar si Mazda Cx 5 sau 6 cu echipare low spre mid. Ai fi uimit ce oferă Mazda la echipare Mid.
Într-adevăr, Mazda are niște opționale foarte interesante (cameră 360, HUD). Am scris un pic mai sus, nu prea știam mare lucru de ea acum jumătate de an, de asta n-a intrat pe short list.
E foarte frumoasa masina, mai ales versiunea break sau proceed.
Dar 27.000 eur pe un hatchback corean e mult prea mult.
Sa te bucuri de ea.
Tb menționat că prețurile în DE sunt sensibil mai mari decât în România, deja diferență de nivel de trai.
Eu găsisem la un EU import Händler un Ceed SW sub 20k cu automata și opțiuni de bun simț.
Dar s-a scumpit și KIA față de ce era, practic în DE e aproape imposibil să cumperi o compactă sub 20k chiar și în varianta cheală, deși în România poți să găsești cele mai ieftine pe la 15k cred.
„În curbe se aprinde și semnalizarea pentru un plus de vizibilitate. Mișto.”
Huh? Poate se aprinde cornering-ul (corpul de iluminat special pentru așa ceva), semnalizarea sigur nu…
E foarte posibil ce zici. Nu m-am uitat cu atenție, am observat doar că lumina aia e mai gălbuie.
se aprind priuectoarele de ceata probabil, care sunt mai galbuie fata de LED care e alb
E galbuie pentru ca becul de cornering e halogen. O sa vezi tu cand se arde
Faină alegere!
Și eu m-aș fi uitat tot la Kia și Hyundai dacă aș fi dorit mașină nouă de la producător de volum. Ah, și la Mazda.
Nu cred că deprecierea va fi mult mai mare decât ce vezi la o mașină germană echivalentă, cum ar fi Golf. Mai ales că dacă o dai peste 5 ani, o să aibă încă 2 ani garanție!
Personal, aș fi luat un Proceed (Gt) pentru că e un pic mai practic și datorită design-ului.
Mi se pare ca ai facut o alegere buna cu kia, mult mai fiabile decat vw care au avut o gramada de probleme cu motoarele de 1.2 si 1.4 si probabil inca mai sunt. Nici cutiile lor automate nu au fost mai stralucite.
Te-a cam pacalit dealerul cu dotarile ca sa-ti umfle pretul.
M-am uitat la un moment dat pe configuratorul Kia România, care te lasă să alegi exact dotările pe care le vrei (cu anumite restricții, gen Opțiunea X are nevoie de Opțiunea Y). Dincoace nu e așa, sunt câteva echipări standard și un număr limitat de pachete opționale. Nu ai foarte mult spațiu de manevră. E adevărat că probabil n-aș fi luat jante de 17″ (deși recunosc că arată bine) sau keyless dacă aș fi putut.
Suntem in anul 2005, VW scoate primul TSI de 1.4 pe MK V.
14 ani mai târziu, Radu din România știe sigur că TSI-urile sunt motoare cu probleme. Aplauze pentru Radu.
Ca dotari inutile vorbesc de lane assist, drive assist, park assist, adaptive cruise, si cam tot ce se termina in „assist”, camere inutile in oglinda si bara, care probabil o sa le folositi 1 singura data.
Cu astea nu m-a păcălit, pentru ca le voiam. Mi se par utile sistemele astea și pe majoritatea le țin active constant. Adaptive cruise e pornit de când intru pe DN sau autostradă până aproape de destinație, mai ales că aproape tot timpul sunt zone în construcție pe care se merge mai încet / în coloană. În 95% din cazuri are grijă asistentul să „adapteze viteza la condițiile de trafic”, eu intervin ocazional din prudență. Gen, văd coloana înainte să o vadă radarul și prefer să pun frână mai domol ca să nu-l stresez pe cel din spate. Lane assist îl dezactivez pe autostradă când e ambuteiaj, pentru că legea spune că trebuie lăsat loc liber între benzile 1-2 pentru accessul serviciilor de urgență. Parking assist nu îl folosesc foarte des (vorba aia, la supermarket nu parchezi lateral), dar când e nevoie apreciez existența lui. Blind spot și cross traffic, am scris în review, le-aș face obligatorii.
@Radu: lane assist o să fie obligatoriu din 2022, așa e de inutil. La fel și AEB și cameră sau senzori pe spate. INB4: complot global să plătim mai mult pe mașini sau când apar daune.
https://europa.eu/rapid/press-release_IP-19-1793_en.htm
The new mandatory safety features include (see full list here):
For cars, vans, trucks and buses: warning of driver drowsiness and distraction (e.g. smartphone use while driving), intelligent speed assistance, reversing safety with camera or sensors, and data recorder in case of an accident (‘black box’).
For cars and vans: lane-keeping assistance, advanced emergency braking, and crash-test improved safety belts.
„Lane assist” e foarte sigur cand mergi pe autostrada cu 130 si se misca volanul singur, sau trebuie sa ocolesti o groapa sau o masina.
„AEB” foarte recomandat franele bruste in traffic.
„Blackbox” la noi la tara se cheama camera de bord.
@Radu – Așa e, știe românul mai bine care e treaba, nu îl prostești cu una cu două. Rămâi la părerea ta (aparent din auzite) că e mai bună.
@Radu – nu cred ca ai condus o masina cu asa ceva, altfel le-ai aprecia mai mult. Sunt genul de chestii cu care sunt de accord ca poti trai fara, dar iti fac viata mai usoara.
Sistemele de assitenta nu sunt facute sa te incurce. Si desi asa ai crede, chiar si in viata reala chiar nu o fac, ci intra foarte tarziu/cand ai reflexe slabite/esti neatent/oboist si te fac atent daca e cazul. Plus, daca esti atent la drum si vrei sa ocolesti o groapa o poti face lejer, nu trebuie sa „te lupti” cu masina. asa cum sunt sigur ca mioriticii cred.
Ontopic la articol:
Punctul 4 – Chiar si in mod auto, daca nu pui tu pe faza lunga, nu o sa se aprinda automat.
^ This. Până acum nu am avut senzația că mașina face ce vrea ea, nu ce vreau eu. Dacă sunt gropi și țin de volan să nu meargă *fix* pe mijlocul benzii mă lasă în pace. În curbe i se pare uneori că nu trag suficient de volan și compensează, dar nu e genul de mișcare care să te sperie că-ți scapă mașina de sub control.
Singurul lucru la care mă gândesc uneori e frâna de urgență. Am citit că ar fi aceeași tehnologie ca pe VW, de exemplu, se activează când sistemul detectează că te apropii de ceva metalic. Adică, dacă îți zboară vântul o plasă de Carrefour prin față când ești pe autostradă nu muști din volan. Sper.
@vladescu, TSI pentru fiabilitate e recunoscut?
„Parcare asistată cu spatele am încercat o singură dată, de curiozitate, și mi se părea că se duce în bălării. Mă rog, era parcarea aproape goală, probabil asta l-a derutat.”
Daca nu e un loc liber intre doua masini deja parcate, nu are cum sa stie unde sa intre. Nu se ia dupa linii.
Am aceeasi masina dar mult mai putine dotari, si eu am problema aia cu alerta de tinut mainile pe volan desi mainile sunt la locul lor deci daca e un bug nu e numai la tine.
Ma gandesc ca poate e legat de pierdutul reperelor benzii, sa te avertizeze ca de acum incolo trebuie sa tragi tu de volan.
Oricum prima oara m-am cacat pe mine cand am simtit volanul miscandu-se singur, abia dupa cateva minute m-am prins ca asa trebuie sa faca (deh, ce stie taranul ca-i sofranul). Nici acum nu sunt super confortabil cu treaba asta dar parca mai bine cu functia asta activata decat dezactivata.
E lane assist și o să fie obligatoriu din 2022. Face așa când i se pare că nu „conduci” mașina. Adică nu e condiționat de contactul fizic al mâinii cu volanul ci de aplicarea unei forțe minime când e necesar (la apropierea de linii sau după o perioadă mai lungă fără un aparent input). Cel puțin așa face la Golf.
Ce e nasol pentru România e că sistemul se opune la manevra de „apropiat de axul drumului dacă vrei să depășești” și mulți vor umbla cu el dezactivat din buton.
E posibil să aibă legătură (și) cu lane assist sau cu situațiile în care trebuie condus cu și mai mare atenție decât de obicei. Dar atunci mesajul din bord ar trebui ajustat nițel.
@A. Dacă ai semnalul pus n-ar trebui să se opună când vrei să treci peste ax. Mie în depășiri îmi lasă volanul liber.
Păi tocmai, românașii nu pun semnalul când încep faza pregătitoare să vadă dacă e loc. Deci sistemul îi incomodează…ptiu drace mașina posedată. O să apară legende cum i-a tras lu văru de volan mașina și era să moară (am auzit deja, concluzia a fost că a dezactivat de la buton că el nu poate cu așa ceva).
pacat ca n-ai citit articolul cu golful hibrid. acum ai fi stiut ca puteai sa mai pui 3-4 mii de euro si sa-ti cumperi un A6/Seria 5, care e masina pe langa kia ceed.
Trebuia sa apara si romanul care pomeneste de A6/Seria 5/E-Klasse si mai stiu eu ce masina de dimensiuni mai mari si la un pret ridicat (da preferabil SH) fiindca inca sufera de sindromul penisului mic si crede ca doar daca are masina care nu si-o permite poate impresiona ceva.
Cred că @beb era ironic.
Si hibridele alea, nici cal nici magar. Ori cu gaz, ori full electric, parerea mea…
Senzorii de mâini pe volan nu sunt touch (de cele mai multe ori). Trebuie să opui un pic de rezistență când menține ea direcția ca să „simtă” că ești încă acolo. Dacă ții mâinile foarte gingaș pe volan nu o să le detecteze.
Cel puțin la mine așa e. Când se plânge să pun mâinile pe volan, mișc foarte puțin volanul într-o parte.
Felicitări pt masina. Si eu o am pe shortlist, dar în Ro preturile sunt semnificativ mai mici însă există și diferențe de dotări . La noi nu exista nivelul Spirit însă GT Line, vârful de gama completa echipat, e sub 20 k, cu Remat si discount poti ajunge sub 20 k. In combinația asta de motor si cutie Ceed a câștigat master testul Auto Motor si Sport, prima dată dupa multi ani când o masina învinge Golf in clasa compacta in acel test realizat de jurnaliștii germani. E drept, as fi luat o cu ceva mai putine opționale pentru a limita deprecierea, dar asta tine de preferinta fiecăruia. Ca tot se amintea de Mazda 3, este cea mai near premium si frumoasa masina din clasa, dar este mult ca pret peste Ceed desi are o motorizare de baza modestă de 122 cai (vorbesc pe testate) si o automată cu convertizor de cuplu ce aduce aminte de anii 2000:). Ceed e o masina mult subevaluata. Fun fact, în Ro, vopseaua metalizata costa optional 89 euro:) dar sunt convins ca pt noi in Europa de est se aplica 2 straturi de lac mai puțin. Să te bucuri de ea.
Are 122cp dar are cuplu mare,
„… si o automată cu convertizor de cuplu ce aduce aminte de anii 2000… ”
Mda, de aia BMW, Mercedes, Land Rover folosesc in marea majoritate pe masinile lor și în anul 2019 cutii cu convertizor de cuplu, ca sunt nașpa…
Se vede ca nu ai auzit în viata ta de cutii ZF sau Aisin cu 8 sau chiar 9 trepte care sunt cu mult peste DSG-urile de scare a auzit tot țărănetul leșinat după VAG.
Eu am luat-o in Romania dar o plimb prin Europa. Am ajuns la 8000 km si merge brici masina.
Cine se plictiseste cu automata si smart cruise control pe autostrada, nu a mers 1500 km intr-o zi.
Intrebare catre autor: iti arata navigatia parcari sau benzinarii fara sa o conectezi la internet?
Da, îmi arată ce POIs (parcări, spitale, restaurante etc.) sunt prin apropiere și fără net. Doar pentru „live traffic” are nevoie de date.