V-a văzut şeful cea mai activă pe facebook şi pe blogul companiei şi v-a pus să vă ocupaţi de prezenţa online a firmei? Aveţi impresia că agenţia de media vă ia de proşti? Credeţi că daţi bani aiurea pe bannere?
Există soluţii.
Unul dintre numitorii comuni ai reclamei online este numărul de unici, pentru că el prezintă numărul maxim de oameni care pot fi atinşi de o reclamă. Spre deosebire de reach şi alte minuni care se măsoară după ureche, unicii sunt palpabili şi numărabili.
Dar şi aici există capcane.
Una dintre ele este numărul prea mare de unici din alte ţări. Când ai un site 100% în româneşte şi nu e de ştiri şi nu se întâmplă un eveniment naţional, a avea mai mult de 10% vizitatori din alte ţări e un semnal negativ.
Pe vremuri, şi mai recent doar pe gsp.ro, asta era o tehnică bună: cumpărai ieftin de la ruşi câteva milioane de vizitatori şi te băteai apoi cu pumnul în piept că ai trafic foarte mare. Problema asta s-a rezolvat simplu: din adserverul care rulează reclamele s-a selectat ţara România şi vizitatorilor din alte ţări nu le sunt afişate reclamele. Metoda a murit brusc, mai ales că numărul vizitatorilor cumpărabili din România este destul de mic (oamenii care se pricep estimează la 10.000 calculatoarele compromise din România).
Şi aşa au apărut siteurile proaste
Zeci de siteuri cu timpul pe site foarte mic. Când timpul pe site este sub 10 secunde înseamnă că omul nu a găsit acolo ce căuta şi a plecat. N-a avut timp să vadă bannerul sau să dea click pe el, a plecat scârbit. De asta bannerele se pun “above the fold”, adică în prima parte a unui site, care se încarcă prima pe monitor.
Pentru asta nu există leac. Fugiţi de siteurile astea cât puteţi.
Clamarea de vizitatori mai mulţi e iar o tactică veche de atragere a publicităţii, dar şi ea are găurile ei. Întâi pentru că oamenii cer acces la Analytics şi, dacă vrei bani de la ei, trebuie să le dai, şi apoi pentru că… se vede.
Cum se vede? Să presupunem că eu mă laud acum că am 30.000 unici şi îmbârlig o fată de la piar sau de la marketing şi pun laba pe o campanie din asta clasică de bannere. Primul lucru care mă dă de gol este numărul de afişări. Cam puţine 50.000 afişări la 30.000 unici, nene. Ăsta e primul semn, pentru că oamenii pun să afişeze un banner de trei ori per vizitator şi văd că nu e ce trebuie. Apoi se uită la interacţiunea cu bannerul. Şi când din cei 30.000 ai mei au dat click zece e destul de evident că e ceva în neregulă.
Cum se rezolvă clickul pe bannere. Păi, dacă suntem băieţi de comitet, îi anunţăm pe vizitatori că avem un banner, e cam singurul pe trei luni, poate vor să dea click pe el, şi ne ies cifre foarte bune, gen clickrate 10 sau 50%. Dacă suntem un site de doi lei, le spunem oamenilor că le garantăm un CTR (click through rate) de 1% (adică dublul mediei pe industrie) şi obţinem asta lăsând bannerul până când numărul ăla de oameni care dau click e ce a cerut clientul. Teoretic, îl înşeli un pic, că nu ai CTR 1%, ci 0,1%, dar tu oricum ai ce vinde şi el e prostibil, deci merge. Internetcorp făcea asta cu mizeria de kudika şi ce mai aveau ei pe acolo.
Alte metode care dau de gol discrepanţa dintre unicii declaraţi şi cei reali e interacţiunea cu conţinutul de pe site. Dacă te uiţi la 10 articole de pe un site/blog şi nu vezi un 1% likeuri sau comentarii, ceva e în neregulă. La mine, de exemplu, pe prima pagină sunt 10 articole cu 250 comentarii. Sigur, unii au comentat de mai multe ori, unii doar la unele articole, alţii la altele, dar treaba se mişcă, oamenii interacţionează cu blogul. Asta înseamnă că le place şi că au timp să vadă şi reclama ta. Când vedeţi 20 de articole şi 10 comentarii fugiţi.
Uiti ca fiecare IP e de obicei pe familie si ca romanii sunt saraci si au 1 calculator in medie pe familie.
Intra vizitatorul unic pe site dar are toata familia in spatele lui si vad impreuna reclamele.
Adica vizitatorii pe siteurile .ro trebuie sa fie inmultiti cu 3 ca sa fie un „rating” apropiat de realitate.
Asta la oras.
Vizitatorii din rural se inmultesc cu 20, adica numarul de oameni la un calculator.
E bine si online dar nu se apropie de ziare, unde la un tiraj de 10.000 sunt 30.000 de cititori plus cititorul final din baie, cititor care aprofundeaza problema si e foarte atent la reclame.
@Victor misto rau rationamentul tau. Pe bune. De parca toata familia ar sta la calculator in acelasi timp. Si/Sau toti urmaresc aceleasi pagini.
Incerci sa speli ceva pe aici ? Nu ti-au iesit rezultatele la ultima campanie si seful e cititor de zoso.ro ? :))
@Jules: :))))))))))
Bravo, esti tare!
@Greuceanu: fara pi, doar cu numarul de aur se inmulteste. Viteza vantului e variabila si se ia media lunara pe ultimii 5 ani.
@Victor
iar daca esti in delta dunarii inmultesti vizitatorii cu viteza vantului x Pi x 1.618, totul deimpartit la restul dintre deimpartit si impartitor
:)) Nu mai poate omul sa fie sarcastic…
@Greuceanu: Mi se pare mie sau tocmai ai deconspirat algoritmul ZeList?
@victor, glumesti, sau nu te-ai uitat pe sna recent. La print daca ar fi 3 cititori pe exemplar ar fi beton. Ei zic 15,la anumite cotidiene
Hmm…
1.Am 5 site-uri, toate apartinand unui trust media (sa zicem pro)
2.News exchange intre astea 5 site-uri continand articole cu titluri tampite si aspiratoare de CTR gen BOMBA, CLICK AICI, NU O SA-TI VINA SA CREZI, etc.
4.Bannere peste tot.FF se luta cu popup-urile.Mouse-ul clickuieste disperat pe X-ul inselator de pe flash-ad-ul ce acopera 90 din ecran.
5.????
6.PROFIT
@Victor Cred ca e cazul sa-mi cer scuze pentru ca n-am prins sarcasmul :)) Recunosc ca o am luat-o
Da prea mi s-a parut ca erai ferm convins.
Sunt cateva lucruri care sunt de luat in calcul legate de numarul de persoane din spatele IP-urilor (pentru ca au aparut rooter-ele si implicit „netul de la vecini”, „netul de la munca” ) dar nu cred ca trebuie sa se exagereze pe tema..
„Unicii” dau intradevar cel mai apropiat numar de vizitatori ai unei reclame.
@kizi adblock+
si apoi gasesti pe un site de kk precum gandul.info ?
„Ai supt pla șefului ca s-ajungi un șef mai mic?”