Ghid de cumpărat maşină

Anul trecut am consiliat doi amici în cumpărarea unei maşini şi apoi m-am gândit să pun la un loc un ghid de paşi de urmat, sau pe care i-aş urma eu, în alegerea unei maşini (nu că nu s-ar apropia momentul în care aş vrea să schimb Megane-ul).

Scopul mașinii

Acesta este primul pas: stabilirea scopului pentru care cumpărăm mașina. O cumpărăm pentru a merge la serviciu zi de zi, pentru călătorii sau pentru una și alta. Și aici sunt câteva mari categorii:

Mașina de mers la serviciu sau mașina de 2 membri ai familiei. Cu cât mai mică, cu atât mai bine. Buburuze gen Polo, Sandero, Spark, Yaris, Clio sau similare. Da, sunt bune și de mers la mare cu ele, că dacă sunteți doar doi aveți loc și in spate de bagaje.

Nu vă luați o mașină mare cu gândul că, poate, peste 5 ani vă însurați și faceți un copil și trebuie să aibă și soacra loc în portbagaj. S-au dus vremurile în care cumpărai o Dacie și o țineai până mureai, acum orizontul de exploatare al unei mașini este de 4-5 ani.

Nu cumpărați mașini mari pentru că o să mergeți de două ori la mare și o să luați și niște prieteni cu voi și trebuie să aveți loc de bagaje. Fuck that! 99% din timp veți fi singur în mașină și veți mișca din loc două tone de fier pentru că mergeți la mare cu Gigel și Maricica o dată pe an.

Alt aspect de luat în considerare este parcarea. Aveți unde parca mașina la serviciu? Dar acasă? În Brașov, de exemplu, sunt multe break-uri, pentru că locuri de parcare sunt multe și oamenii nu trebuie să își facă griji din cauza asta.

 

Costuri

Costul unei maşini este alcătuit din preţul de achiziţie plus cheltuielile ulterioare anuale  (asigurări, impozite, revizii, combustibili).

Cel mai simplu mod de a afla dacă vă permiteți mașina respectivă este să întrebați un proprietar cât e revizia. Puneți suma aia la fiecare 10.000km, anvelope noi la 3 sau 4 ani, impozitul anual, asigurările și consumul aproximativ.

Un exemplu bun pentru mine este BMW X3, modelul 2008. E mişto, relativ ieftin la second hand, îmi permit costul de achiziţie la modelul pe care îl am în minte (motor de 3 litri, cutie automată), dar nu sunt pregătit mental pentru impozitul anual al maşinii şi pentru costurile ulterioare cu piesele.

Aşadar, în alegerea maşinii trebuie ţinut cont şi de costurile anuale ale ei: cât costă revizia anuală, cât costă un set de anvelope noi, cât consumă şi aşa mai departe. Pentru că vedeţi câte gioarse sunt pe şosea, cumpărate de proprietari care şi-au permis costul de achiziţie, dar nu îşi permit revizii sau cauciucuri noi.

Ideea mea: maşina e un mijloc de transport, nu o pacoste. Atunci când doare la buzunar nu mai e o unealtă şi trebuie schimbat ceva. Fie maşina, fie serviciul.

Dotări

Odată stabilite costurile, dotările maşini sunt la rând. Ce e pe lista mea:

  1. senzori de parcare
    da, știu, românul are simțul nativ al descurcării, dar parcă vreau să știu cât de aproape sunt de mașina de alături. și, dacă vă uitați la barele din față și din spate ale mașinilor din orașe vă dați seama că simțul ăla nu e foarte precis.
  2. ESP
    cred că toate mașinile produse în ultimii ani au așa ceva, dar după ce am picat în șanț cu o mașină fără ESP mă asigur că aceea pe care o voi cumpăra are așa ceva.
  3. cutie automată
    da, știu, cutia manuală e cea mai bună și consumă cu 0,02% mai puțin decât cea automată, dar confortul oferit de o cutie automată nu poate fi egalat. singura problemă la cutiile automate este că unele service-uri au în continuare probleme cu specialiștii care le repară, mai ales la modelele rare (cine plm își ia mașină sport cu cutie automată, Alfa Romeo gen).
  4. lumini pornite/oprite la cheie
    eu circul mereu cu faza scurtă aprinsă. și fac asta din două motive: pentru că o baterie de megane e 400 lei și mă ține în jur de patru ani și pentru că luminile se opresc automat când închid mașina din buton. și îmi place să fiu văzut pe șosea sau prin oraș (mai ales că Brașovul e un oraș dubios din punctul ăsta de vedere, ceață, zăpadă, ploaie). e un real confort să setezi o dată luminile și 4 ani să le lași așa.
  5. senzori de ploaie
    sunt buni de avut, dar nu sunt un deal-breaker.
  6. interiorul (podeaua) neagră
    e groaznic să te sui cu bocancii murdari în mașină și să ai interiorul ăla gri și să îl faci praf și pulbere. am covorașe de iarnă, care ar trebui să țină murdăria pe ele, dar nu funcționează mereu.
  7. blocare uși/geamuri spate
    cei cu copii știu despre ce e vorba. dacă aveți copii, e foarte util să puteți bloca ușile din spate. mie mi-a deschis nepotul de 2 ori ușa în mers la maşina anterioară.
  8. semnalizator secvenţial
    nu ştiu exact dacă aşa se numeşte, e semnalizatorul de care dai o dată şi semnalizează de trei ori. e extrem de bun la călătorii lungi.
  9. oglinzi laterale încălzite şi retrovizoare anti-orbire
    oglinzile încălzite sunt bune pe ploaie şi pe ninsoare, iar oglinda retrovizoare cu funcţie anti-orbire e bună când conduceţi noaptea şi nu vreţi să vă enerveze maşinile din spate.

 

Ideea mea: mai bine o mașină mai ieftină și mai dotată decât una mai scumpă și mai cheală.

Motorul și caii putere

Aici e o discuție delicată. Vă place să mergeți cu viteză, dar 99% din drumuri le faceți în oraș? Luați-vă o mașină de oraș, pentru că și cu ea veți putea prinde viteze mari pe șosea. Eu am prins 190 cu un Logan cu 85 cai putere și motor de mașină de tuns iarba. Faceți des drumuri în afara orașului? Luați o mașină așezată bine pe șosea.

George are mai multe considerente pe seama maşinilor pe benzină şi motorină.


Idee generală: întrebați șoferi de pe drum sau din service-uri, nu pierdeți vremea pe forumurile auto, în special pe cele care grupează o anume marcă. De obicei acolo se strâng panicarzii și idioții. Știți genul, cei care fac revizia în spatele blocului, pun benzină ieftină și dubioasă și apoi se plâng că mașina nu merge bine. Sau care compară o mașină de 15.000€ cu una de 25.000€ și se plâng că a lor, cea ieftină, e mai slabă la dotări și că nu e corect.

 

masina

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

93 comentarii

  1. Aprinderea luminilor la pornire ar trebui introdusa obligatoriu la toate masinile. Megane-ul stie, masina de firma e un Touran si sa stai sa invarti la ceas la fiecare pornire este iritant.

    In alta ordine de idei, cand trimit Megane-ul la pascut urmeaza un X1 sau Mondeo asta nou, doua variante pe categorii de pret diferite, vom vedea care se pliaza pe bugetul meu. Dupa cum zici si tu, pretul de achizitie e una, dar cheltuielile te dau peste cap daca se schimba situatia financiara.

    00
  2. Ceva despre masinile aduse din Germania care, indiferent de varsta au max 150 mii km?
    Eu as mai recomanda un test pt orice masina, dc e dupa anul 2000. Si pt cele de la 10000 EURO in sus un test in reprezentanta. Costa 300 de lei pt cele mai scumpe, dar mai bine aflati daca e ceva trucat la ea.
    Stiu un caz : Ionica a luat un Opel Insignia de 2 ani cu 120000 km la bord. La prima vizita in reprezentanta a fost felicitat pt noua lui masina cu 320000 km la bord. Au!

    00
    • @Cristi.: de aia am dat link către george, el explică mai des şi mai bine ce şi cum. singurul meu corolar e că nu găseşti break-uri sub 100.000km, că ăia care şi le iau nu o fac pentru a sta pe loc cu ele.

      partea amuzantă: există şi excepţii. maşina mea e una. 85.000km in cinci ani. un amic şi-a luat un bmw 530 cu vreo 60.

  3. …dupa care iti iei un Subaru si nu te mai intereseaza nici un ghid :)

    00
    • @Petreanu: bre, subaru e o maşină mişto, dar nu pentru mine. :P

      dar o să îţi fac hatâru şi o sa imi iau un 2.0xt cu cutie automată dacă găsesc, doar ca să mă pot plânge de cât de nasoală e.

  4. Cu zgariatul in parcare degeaba ai senzori si camera in spate sau mai nou camere cu care vezi toata masina, daca vine unu distrat si ti-o zgarie. La o masina scumpa obligatoriu ai nevoie de casa daca vrei sa stai linistit.

    00
  5. hai sa iti zic ce as mai adauga eu: geamuri electrice. Asa cum zici tu de esp, cam toate modelele noi trebuie sa aiba acuma, dar cand mi-am luat eu masina, varianta standard nu avea si nu m-am gandit ca ar merita sa dau bani in plus pe asa ceva. doh!!! Cred ca asta se intampla mai ales la buburuzele ieftine de oras.
    Una peste alta, e incredibil de enervant sa invarti de manivela aia, plus ca sa nu mai zic cand esti singur in masina si ai nevoie sa ceri informatii de la vreun localnic/pieton aflat evident pe trotuar sau marginea drumului… tre’ sa te intinzi pana peste scaunul din dreapta sa crapi un pic usa ca sa te auda ala …

    00
  6. Intamplator am o Skoda cu toate dotarile enumerate de tine, mai putin senzorii de parcare, carora nu le duc lipsa.

    ESP – i-am testat limitele intr-o iarna, pe o strada lata si pustie (electronicii – baicului). E un must-have.

    Cutie automata – una dintre marile inventii. Stiu, nu simt motorul, nu simt masina, nu simt puterea…textele astea serviti-le cui vreti. Eu merg cu masina din alte motive, nu pentru „sentimente” de-astea.

    Lumini / blocare usi / podea neagra / semnalizator „secvential” (il numesc la fel, nu stiu nici eu cum ii spune) – mici nimicuri ajutatoare.

    Senzor de ploaie – mai rau incurca dupa mine. Ba merge prea tare, ba prea incet. Daca zona senzorului nu are o picatura, dar parbrizul tau e plin de noroi, nu se declanseaza. Mai bine nu.

    Suplimentar, pentru cine merge in afara: pilot automat (tempomat) – e aur curat. Din pacate nu am xenon (singurul lucru pe care l-as pune obligatoriu pe masina viitoare. Si nu de fitza).

    00
  7. Hai ca ti-ai gasit! Prea putini romani tin cont de regulile descrise de tine mai sus (perfect corecte de altfel).

    Stii cum gandesc o mare parte din romani? Ceva in genul „hmm ce masina l-ar impresiona pe vecinu’? Clar trebuie sa fie mai scumpa decat a lui si eventual cu ceva mai multe dotari de care el n-a auzit!”.

    Trist dar adevarat. Cati nu traiesc intr-o garsoniera dar cateva ore pe zi cat sunt in masina se simt regi.

    00
  8. NOU
    #12

    Mai este ceva: consumul. Nu pune botul cand proprietarul o lauda ca pe autostrada a avut un consum de 5%. E degeaba. Unde conduci 99% din timp? De cate ori pe an iesi din oras?

    00
  9. NOU
    #13

    eu am a4 sh luata din germania asa ca pot spune cate eva din experienta personala.
    -senzori ploaie…ptr ce?
    -culoarea neagra e cea mai sensibila la murdarie. gri e un anti jeg…
    -senzori de parcare…mai bine oglinda retrovizoare digitala.
    as adauga;
    -oglinzi laterale incalzite si reglabile automat.
    – scaune incalzite.( sunt bune mai ales ptr soferite, sotii,prietene).
    inca o chestie.
    desi sunt absolut necesari prea multi senzori complica sistemul si se pot defecta sau da semnale eronate din cauza gropilor si prafului de pe soselele patriei. daca adaugam performanta mecanicilor de la noi si datul cu presupusul e cam nasol.
    pe forumurile specializate, daca te uiti cine ce posteaza si la ce topicuri ai de invatat si primesti o gramada de sfaturi ok. ideea e sa citesti si sa-ti pui mintea la contributie.
    pe forumul de la audi sunt „meseriasi” si cei care sunt cu vechime sunt foarte priceputi.
    prima data cand am fost in service-ul de la audi cu o problema, mecanicii tot pe acest forum se „uitau” la posibile rezolvari. dupa care am economisit o gramada de bani.
    ca si in viata…depinde ce stii, de la cine te informezi si ce criterii folosesti.

    00
  10. Aș zice că durata de utilizare a mașinii este mai degrabă 6-8 ani pentru „uz casnic”. La o medie de 12-15.000 de km/an, cam așa se fac 100.000. Tot 6-8 ani e și durata de viață a unui model. 4-5, de regulă, mai mult la firme, în funcție de contractul de leasing.

    00
  11. As mai adauga o decizie importanta:
    nou sau second hand?
    Personal nu stiu raspunsul corect. Am avut pana acum 3 masini, toate noi. Totusi, la aceeasi bani poti sa iei ceva, teoretic, mai OK. De exemplu eu imi puteam lua Mercedes de 3-4 ani…

    Relativ la dotari, eu nu sunt neaparat fan al cutiei automate. In rest, tot ce ai scris am si eu la masina pe care mi-am luat-o in August 2012 si erau si pe lista mea de dotari necesare. As mai adauga: piot automat (stiu ca unii cred ca e bun numai pe autostrada, dar e si ideal sa mergi cu viteza constanta prin localitati…), torpedou refrigerat, geamuri electrice.

    00
  12. Pune si oglinzi incalzite pe lista. Sunt de neegalat iarna, si sunt foarte bune pe orice ploaie in celelalte trei anotimpuri.

    10
    • @Silviu: mai sunt maşini fară oglinzi încălzite? eu aş pune mai repede pe listă oglindă retrovizoare anti-orbire.

  13. Perfect ghidul. In cateva zile o sa-mi termin vacanta in tara si o sa ma intorc in Be. De data asta am sa cumpar si o masina pentru ca 10 luni m-am folosit de qashqai-ul lu’ cumnata. Nu sunt zgarcit, dar am zis sa nu bag mana prea adanc in buzunar. M-am gandit la un Golf 4 care ajunge pe la 2.300 – 2.500 euro cu vreo 230 000 – 250 000 km. Parerile sunt impartite: unii ma sfatuiesc ca e prea mult 250 000 si masina deja poate fi ruina, altii ca Ww poate duce linistit foarte foarte multi km. Acum nu stiu ce sa fac. Imi place si Polo doar ca nu prea am gasit..si daca am gasit unul, sare de 2.500 euro. Faza e ca asigurarea o sa ajunga aproape de 1.000 euro/an, plus actele + altele.. deja o sa depasesc cat mi-am propus pentru o masina de dus la serviciu.

    00
    • ia un tel gen. iphone 5/5s pune pe el igo primo full europe 2014 updatat si nu te vei pierde, mai degraba decat sa te franeze ideea de 4x geamuri electrice is a must have.
      – ce e drept ca majoritatea masinilor de dupa 2003 segmentul second de peste 4000 eur au cel putin 2 geamuri electrice din fata sa nu mai dai enervant din manivela!

      00
  14. De curiozitate. Cat il costa asigurarea/an pe tanarul de 22 la un 1.9 tdi?

    00
  15. Multumesc,
    Daca am cauciucuri de 4 ani si jumatate, care au facut doar 20.000km trebuie neaparat schimbate? Sunt all-seasons, au mers continuu si regulat, dar putin.

    00
    • @Anca: te du cu ele la un service să le măsoare adâncimea şi îţi spun ei.

    • Nu e o regula, depinde cat de uzate sunt, dar 5 ani de folosire e recomandat la un set de cauciucuri. Si parca undeva la 7-8 ani daca masina sta mai mult. Ideea e ca proprietatile cauciucului se degradeaza in timp chiar daca masina sta.

      00
  16. Mentalitatea e greu de schimbat, ma uit la mine, masina e ok dar am impresia ca vreau una mai mare, mai sport etc… Calculul la rece imi spune ca ar fi clar mai scump de intretinut, de alimentat, de asigurat, e un fel de lupta, nu mi-e greu sa o schimb dar merita? nu cred, nu acum cel putin.

    00
  17. Fain articol!

    00
  18. NOU
    #26

    Nu cred ca mai cumpara cineva acum masini fara dotari, vorbesc de cele la mana a doua, doar cei ce vor una noua si n-au alta optiune decat un logan chel, ieftin si prost. Decat un logan nou, mai bine un A4 vechi, chiar si de 10 ani.

    00
  19. NOU
    #27

    Sunt de acord sa îți iei o mașină mai dotată, dar unele exemple nu mi se par prea bune
    Senzori de ploaie de ex mi se par inutili. Am la mașina mea și aproape niciodată nu merg cum aș vrea.
    Luminile: bune, dar nu mare chestie. Mai degrabă un cruise control (dacă ieși din țară sau măcar faci drumuri mai lungi)

    Cu cutia automată problema e la preț. Diferența față de cea manuală e destul de mare și când ai un buget limitat asta e printre primele lucruri la care se renunță (Când ai 10-15 mii de euro cutia automată e aproape 10%)

    Iar semnalizatorul asa vine din fabrica din câte știu eu. Nu poți sa pui opțional chestia secventiala dacă nu există din start

    00
    • da pilotul automat vine foarte ” handy ” si chiar poti salva ceva combustibil daca ai maneta pe volan si le folosesti ca un joystick , aviz fetelor care nu le prea au cu „butonatul” ( experiment pe 200 km – poti salva un (0,2-0,3 l/100 km ) insa cu mentiunea ca viteza va fi coborat din butonul din volan si sub valoarea presetata anterior, mai ales ma incanta ideea ca desi avand 3 pedale folosesti doar 2 ( frana si acceleratia) din ele sau depinde de situatie chiar 1 -acceleratia plus butonul de pe volan!
      – cat despre senzorul de parcare este buna ca optiune daca ai ecran cu afisaj mare si iti coloreaza distanta la care se afla obstacolul cand parchezi , daca ai numai semnal sonor este egal zero, cea mai tare optiune pt parcare ar fi Parktronicul cu 2 camere si ecran de display mare insa costul este mult prea mare – mai degraba as folosi banii pt a lua o masina cu mai MULTI CAI decat sa investesc in camere.

      00
  20. In mai mult de 90% din cazuri esti singur in masina, foarte putini pricep asta. Ma uitam pe logurile masinii… am cateva mii de ore centura pe stanga pusa si cateva sute de ore centura pusa pe dreapta.

    00
  21. Ai pierdut din vedere cel mai important aspect: perceptia subiectiva – cum te simti in masina.
    Exemplu personal: acu’ cativa ani, vroiam sa-mi schimb masina (italiana, benzina, non-turbo, sedan). Am plecat sa cumpar ceva care sa nu fie italiana, dar pe benzina, non-turbo si sedan. M-am intors acasa cu o Alfa Romeo 156 Sportwagon – italiana, turbodiesel, combi. De ce? Pentru ca in momentul in care m-am urcat la volan m-a luat in brate si nu a mai vrut sa imi dea drumul.

    00
    • @adi: si asta e adevărat. de pildă, eu mă simt mai bine în megane decât in q7 sau in bmw 5-series. mă simt însă bine în x1 sau in 3-series. depinde foarte tare de cum conduci şi la ce foloseşti maşina.

  22. Se pare ca sunt singurul care nu e la mare :(
    Am fost in dilema asta anul trecut.
    Pana la urma am luat un passat break 2010 2.0 TDI 170 cai cu DSG – Second Hand.
    Nu era prima optiune dupa look. Cu ceva banuti in plus puteam sa cumpar un audi sau ceva mai aratos dar m-am optit la ceva ce imi permit sa intretin si e poplara la noi (e poplara => gasesti mecanici la nevoie + nu atrage atentia f mult).
    Ca si optiuni: tot ce ai spus mai sus + bixenon adaptiv , distronic, incalzire auziliara, trapa, navi (unele optionale nu erau pe lista de musai dar au venit ca si bonus :D ).

    Utilizatori: 2 persoane ~30ani, un bebe pe drum, la ~15km de BV =>naveta zilnic.
    Pana acum multumit.

    00
  23. Senzorii de ploaie pot lipsi fara jena. Inutilitate.
    Oglinzi incalzite a la VW nu mitsubishi.
    Senzori de parcare din fabrica, must have.
    Cutie automata? Cred ca deja stii parerea mea.
    Forumurile sint bune ca mai afli ce pica si costurile. Dar trebuie filtrata bine informatia.

    00
  24. Pe langa costul de achizitie si costurile de exploatare, cel putin la fel de importanta este valoarea de revanzare a masinii la finalul perioadei de utilizare (similar cu valoarea reziduala in cazul leasingului). Eu de exemplu, prefer sa cumpar o marca ceva mai scumpa(gen VW, Opel) dar pe care sa o valorific la o valoare mai buna dupa 4-5 ani decat alte marci (gen Hyundai, Chevrolet)

    00
  25. Cat as vrea sa nu ma fi zgarcit la cutia automata. Sistemul dlr la mine e putin enervant, luminile sunt langa proiectoare si 2 drumuri mai cu gropi atrag o vizita la cel mai apropiat magazin de becuri

    00
  26. Raspuns corect: 1700 RON (la carpatica)

    00
  27. NOU
    #38

    Ai uitat cel mai important lucru ca tot vine vara: aer conditionat-clima. Eu nu as cumpara o masina fara aceasta dotare!

    00
  28. Ai uitat de tempomat care la drum lung face toti banii, mai ales noaptea cand nu e mai nimeni pe drum.

    00
  29. Astea-s criterii de om cu capul pe umeri care nu se aplica universal. Eu tocmai i-am luat masina noua sotiei, iar criteriile principale din punctul ei de vedere au fost culoarea si sa nu fie Citroen. Si sa aiba scaune incalzite. Primul complet subiectiv, al doilea datorita multitudinii de probleme pe care a reusit un amarat de C3 sa le adune in numai 25.000 km.

    00
  30. @Vali: la cum conduci tu, eu nu ma simt bine nici intr-o masina!

    00
  31. Diferentele de consum pentru motoarele cele mai comune in Europa (Diesel mic) sunt infime intre clasele de masini. De exemplu, consumul mediu oficial pentru 1.6 TDI / 105 CP e 4,2 pentru Polo, 4,3 pentru Passat si 4,4 pentru Passat Variant. Si mai mult ca sigur ca la viteze mari pe autostrada (150+), Passat-ul va fi mai economic datorita aerodinamicii. Nu are sens sa te chinui cu o cutie in care nu incap nici bagaje, nici biciclete/skiuri/placi de kitesurf.

    Cu exceptia 8C (care oricum nu are optiune de cutie manuala), Alfa nu mai face masini sport de ani buni. GT a fost o porcarie jenanta care arata bine si atat, Brera/Spider niste oribilitati mai grele/lente decat 159-le, Giulietta Quadrifoglio Verde e o rusine pentru clasa hot-hatch-urilor.

    Masina sport cu cutie automata isi iau cei care au ca prioritate sa mearga repede, nu sa se distreze la volan. Majoritatea cutiilor cu dublu ambreiaj sunt mai rapide decat cele manuale.

    00
  32. La dojomobil am primit ABS si EPS in varianta cumparata. Pot sa traiesc bine merci fara cutie automata. Am carnet doa de 6 ani, dar nu i-am simtiti lipsa. Probabil daca as conduce o ‘automatica’, mi-as schimba parerea.

    Banuiesc ca aerul conditionat e ‘by default’. As capia fara el in lunile de vara. Am semnalizare din aia smechera, care-l dispera pe ‘jumatate’, ca, citez „nu semnalizeaza ca lumea”. Si eu o folosesc cand am de semnalizat ceva scurt, deci 3 clipiri sunt suficiente.

    Foarte bine gandita ideea cu ‘scopul masinii’. Acum, ca masina lui e la repaos, folosim Corsa mea. Care e mica si pe care nu o prea suporta, dar e ideala in oras. Chiar si la drum mai lung (desi e lenesa in depasiri – asa zice barbatu’), ne descurcam cu ea. Suntem doar 2 deci e loc si de bagaje.

    Partea proasta e ca am ales-o ca o blonda (sa fie culoarea ‘beije’, sa aiba 5 in 1, aer conditionat si jenti ‘smechere’), deci motorul nu e stralucit (pe langa ca e benzinar) si consuma ca un Jeep, desi e un rahat de masina. Imi ia 9 la suta in oras ca nimic, 6-7 pe exterior. Deh, asa se intampla cand merge o femeie la cumparat masini.

    Costurile ulterioare sunt uitate de multi conducatori auto. Ne inghesuim la o masina aproape la limita bugetului (eu cel putin cam asa am facut, desi era pe leasing), apoi ne dor restul chestiilor.

  33. Haha, mi-a plăcut aia cu semnalizatorul secvențial! În primul rînd – e foarte comod, în al doilea – e mișto că te uiți la amănunte. Astea contează, mai ales cînd petreci destul timp în mașină.
    Am și io o listă de „chițibușuri” din astea:
    – butonul de avarii și ăla de recirculat aerul să fie cît mai la îndemînă și fără risc să faci vreo boacănă mare dacă nimerești pe lîngă (există cel puțin un model auto unde avariile sînt lîngă butonul de pornit/oprit motorul)
    – să am suport de pahare (preferabil tot undeva unde să nu apeși din greșeală pe vreun buton cînd duci mîna să iei sticla de cola din suport)
    – „pervazul” de la portiera șoferului să aibă loc să îmi țin cotul
    – să am un loc unde pot lăsa ochelarii de soare – nu neapărat buzunar special
    – să fie comodă umplerea rezervorului de apă pentru parbriz – sînt modele unde, imediat după capac, țeava face un cot, așa că dacă torni cu un debit prea mare, îți sare pe pantofi, prin urmare îți ia 2 minute să pui 3 l de lichid, minute în care tre să ții de bidon la diferite înclinații incomode, în loc să îl răstorni pur și simplu
    Sigur că, dacă poți cheltui mai mult, sînt foarte comode și scaunele ventilate, descuiatul automat al mașinii (cînd ai bagaje în mînă e foarte mișto să nu ai de scos cheia din buzunar), e mișto și un plafon de sticlă etc.
    Nu sînt neapărat amănunte fără de care nu se poate, dar, conducînd destule mașini de-a lungul vremii, pot spune ce anume îmi oferă mai mult confort la volan, deci aș zice că prefer să aibă respectivele dotări, nu că le-aș căuta luni de zile. Mai ales că, ca să găsești exact ce cauți, cu toate detaliile astea, tre să ai timp să umbli și să testezi. Și să ai noroc să existe modelul dorit.
    Și să fie foarte clar, cînd configurezi mașina, ce opționale are, pentru că uneori nu apar pe listă chestii destul de utile, cum ar fi torpedou refrigerat, deși e posibil să existe.

    00
  34. NOU
    #45

    Nu e rău, dar mai e o variantă: îţi vinzi şi chiloţii de pă koor, te îndatorezi până peste cap, îţi iei o maşină care e mult peste nivelul tău, mergi cu ea puţin, economic şi numai la întâlniri importante, încerci să convingi şmecherii că eşti de nivelul lor şi merită să investească în proiectele tale, nu reuneşti nici aşa, o vinzi în pierdere, dar trăieşti din amintiri că ai fost şi tu cineva, viaţa e rea

    00
  35. Un articol foarte bun, din pacate o sa mai treaca probabil cativa ani pana sa isi dea seama toata lumea ca nu mai cumperi o masina pe viata ca pe timpuri.

    00
  36. Lista mea:
    Must have:
    Keyless entry
    Keyless start
    DRL
    Clima
    Oglinzi helio + incalzite
    Comenzi pe volan
    Pilot automat
    Geamuri electrice (nici nu mai trebuie mentionate)

    Nice to have
    Trapa
    Bixenon adaptiv in curbe
    Torpedou refrigerat
    Oglinzi pliabile automat
    Scaune incalzite si ventilate
    Webasto

    00
  37. dl. Petreanu are una dintre cele mai tari masini care s-au construit vreodata. daca nu merge mai mult de 20000 de kilometri pe an nu face gaura mare in buget. si merge in permanenta cu un zimbet larg pe fata!

    00
  38. @zola: 850ron RCA dacă nu e primul an în care îți faci.

    00
  39. cam unde se gaseste „benzină ieftină și dubioasă”? de curiozitate…

    00
  40. @razorsbk – la 22 de ani? nu cred!

    00
  41. Am un coleg cu o skoda Octavia 1.9 tdi. Cred ca e al 3lea an de când o are în posesie. Pana acum plătea mai puțin, dar anul asta cu noile tarife la rca a dat 850ron.

    10
  42. ABS, AC si oglinzi incalzite. Restul e’ usless

    00
  43. Dsg sau orice automata, senzori parcare si sa fie diesel cu raport bun cai/ greutate ca sa se miste bine si sa fie „relativ” economica in comparatie cu surata echivalenta pe benzina.
    A si sa nu uit cel putin pt bucuresti anvelope cu talon cel putin 65, am avut megane cu jante pe 16 si sm investit o mica avere in 3 ani de indreptat jante de aluminiu de vreo 3 ori pe an…

    00
    • La megan e cunoscut faptul ca se ovalizeaza jantele foarte usor. Am opel cu 130 000 km din care 70 000 facuti in ro si nu am fost nevoie sa rectific jantele niciodata.

      00
  44. @m3 bixenon-ul adaptiv e tot timpul adaptiv, nu doar in curbe:)) invarte si tu volanu pe loc

    00
  45. „Ideea mea: mai bine o mașină mai ieftină și mai dotată decât una mai scumpă și mai cheală.” Ba, ma inclin la ideea asta, o idee geniala, pacat ca romanasii nu stiu din astea:)

    00
  46. NOU
    #59

    uitasem tempomatul, abs si clima bi-zona, xenoanele, cotiera, suportul de pahar si or mai fi…mai ales tempomatul. pe autostrada il fixez la 138 km/h si numai daca ma forteaza vreunul il „decuplez” printr-o manevra.
    la drum lung e beton. de fapt il pun si in localitate , ca sa nu ma doara capul.
    cutia automata e buna daca circuli mult in aglomeratie. am iesit odata de pe a1 si am facut 3 km intr-o ora. imi amortise piciorul pe ambreiaj…
    ideea e ca am vreo trei masini si sar dintr-una intr-alta.
    „nimicurile” astea care se cheama „dotari”, pe bune ca-ti fac „viata” mai usoara la condus si te umplu de frustare intr-o masina cheala.
    totul e sa-ti permiti.
    eu la 10 zile cam pap un rezervor de benzina numai la audi si daca n-as plati cu cardu, cred ca i-as pune gaz…asa ca mai bine o masina mica si economica, si diverse pe ea decat una mare si fara prea multe chestii pe ea.
    vorba unui prieten( ca am si un tico), asta mica a facut-o pe asta mare…

    00
  47. De curiozitate, ca o caracteristica importanta pentru cei care merg 85-100% din timp in oras, nu este si sistemul Start.and.Stop?

    00
    • @alex123: aia e pentru premianţi. noi momentan ne speriem de consumul mare al cutiei automate, d-apăi de un sistem stop/start?

  48. Sunt celibatar, cu toate astea prefer o masinã mare numai din motive de sigurantã..

    00
  49. Parbriz incalzit.
    Pe timpul iernii e excelent.

    00
  50. Zoso, bre, uitasesi ceva important: pentru cei care au copii, musai scaune de piele. Plus Încă o opțiune care devine tot mai necesară: Bluetooth/Handsfree Phone Car System.
    Pe covorasele negre se vede si cea mai mică scama, fir de praf. Asa ca nu e chiar un hit.
    Ama de coloare nu zici nimic? Ce culoare se poarta anul asta? :))

    00
  51. Bine punctat in articol, iar cutia automata este un must have daca faci km zilnic prin oras, iti ofera un confort nemaipomenit in comparatie cu manuala de ex in Bucuresti unde din 10 in 10 m esti nevoit sa opresti (trafic).

    00
  52. Pe straduta din spatele blocului a aparut langa o casa prapadita un magnet de femei de acum 10 ani cu volan pe dreapta si roata de rezerva montata in locul uneia dintre rotile din fata. Dar astea sunt detalii; el are bimmer iar eu n-am! Ce dezastru! (evil)

    00
  53. misto dar la noi functioneaza doar in teorie.Daca vreti sa va schimbati masina trebuie sa para scumpa sa macar sa fie o marca renumita.Anul fabricatiei nu conteaza oricum are tot 100k km.Nici tara inmatricularii nu e importanta.Daca e Italia sau Spania spuneti ca e cumparata de la un var daca e Bulgaria da-i dreaq pe-astia de platesc taxe la stat.Daca e Romania si nu ai numarul cu Bos,Asu sau orice alta combinatie de-asta fatala se cheama ca ai aruncat banii de pomana. Cu servisu e simplu ca se mai pricepe un vecin si o facem in spatele blocului.Si oricum nu trebuie schimbat uleiul chiar asa de des.Asta e bagata de astia sa mai faca si ei un ban.Cauciucuri pui Sh-uri ca e bune si-alea.Daca are urme de rugina se astupa usor cu stikere din targ.Consumul la fel e usor de rezolvat ca ti-a ramas instalatia de gaz de la masina anterioara(si cica se pricepe vecinu’- a vazut el mai demult cum au montat-o aia la dacia lui).O sa fie un pic de cheltuiala cu boxele ca magarul ala de ti-a vandut-o le-a desfacut pe toate.Dar dai un ban si o faci sa se auda ca la discoteca. Daca mai ramane bani lipesti si niste leduri pe far si poate pui si niste xenoane de pe okazii.Hai ca ti-ai facut scula de masina.Daca cuiva nu-i place insemna ca e invidios.

    00
  54. Daca nu vrei sa simti masina ca pe o povara este bine sa-ti cumperi una care valoreaza maxim 6 venituri lunare ale familiei.

    00
  55. NOU
    #69

    @ costin- de unde e chestia asta cu maxim 6 venituri lunare? intamplator, la mine cam asa este.

    00
  56. Am citit mai demult un articol despre bugetul unei familii si cum ar trebui impartit pe tipuri de cheltuieli. Si la capitolul masina asta era recomandarea, ca sa-ti ramana bani si pentru vacante, studii, economisire etc. Masina este o cheltuiala, nu o investitie, si cu cat cheltui mai putin pe ea, cu atat iti raman mai multi bani sa faci altceva mai important cu ei.

    00
  57. Eu am 25 de ani si peste o saptamana fac RCA_ul. Ma costa 828 de lei, in conditiile in care anul trecut am dar parca 370 de lei pe tot anul.

    00
  58. NOU
    #72

    @costin-merci! stiu si eu ca masina e o „cheltuiala”. credeam ca ai un studiu referitor la asa ceva, unde pot sa citesc fundamentarea in amanunt.
    am decis sa-mi iau masina, dupa ce am citit vreun an de zile. am plecat in germania cu vreo 30-40 de adrese si cu gandul sa-mi iau un vw,skoda,seat. am ajuns la berlin, unde nici prin cap nu-mi trecea si am ales prima masina pe care am vazut-o intr-un autohouse, unde am nimerit din pura intamplare, duminica dupa amiaza cand nemtii nu lucreaza. dar cand surprinzator, patronul era acolo si facea niste poze ca sa le puna pe automobile.de. am luat masina in 2008, ea fiind din 2002 cu 68.000 de km la bord si cred ca „cineva” m-a dus ata acolo ca sa fie a mea.
    a fost un fel de dragoste la prima vedere…si incerc sa o tratez ca atare.
    am cumparat ptr ea cauciucurile recomandate ca fiind cele mai potrivite de adac.de( un fel de acr german), uleiul pe care il folosesc scrie pe el made in germany, etc… si asta ptr ca vreau sa o tin cat mai mult in buna stare de functionare, ptr siguranta amandurora. am 175.000 de km acum, caroseria e din tabla zincata, motorul e din aluminiu si cica ar tine pana la 500.000 de km… sa vedem.

    00
  59. Iti iei o masina cat mai mica ca litraj si ii mai pui si gaz.

    00
  60. un articol foarte bun si foarte la obiect.

    00
  61. @costin: 6*venitul familiei pentru valoarea de nou a masinii?
    Adica, daca familia mea castiga 1000E pe luna, imi iau un Logan nou, sau un Golf SH?

    00
  62. NU, daca familia ta face 1000E pe luna, cel putin un q5.

    00
  63. Must have: servodirectie, clima (AC nu e suficient), geamuri electrice, inchidere centralizata pe telecomanda, abs, controlul tractiunii.
    In rest: motorul ar trebui sa fie decent (minimum 90 CP), consumul trebuie sa fie decent (7-9 la benzina, 5-6 la motorina), impozitul trebuie sa fie decent (maximum 500 de lei), asigurarea decenta (600-700 de lei), consumabilele decente (ulei, filtre, placute, distributie), manopera decenta (adica sa poti sa schimbi singur un bec, nu sa dai 200 de ron pt. asta).
    Cam atat ar fi cu masina.

    00
  64. servodirectie, clima (AC nu e suficient), geamuri electrice, inchidere centralizata pe telecomanda, abs, controlul tractiunii.
    In rest: motorul ar trebui sa fie decent (minimum 90 CP), consumul trebuie sa fie decent (7-9 la benzina, 5-6 la motorina), impozitul trebuie sa fie decent (maximum 500 de lei)
    +
    asigurarea decenta (600-700 de lei)

    si cu plancur si cu cu sufletu in rai. Adica un cazan de prin 2000, presupun.

    00
  65. Eu as cumpara masina ce mi-o permit si care-mi place. Dupa ce dai multi bani e pacat sa ai senzatia ca i-ai cheltuit prost.

    00
  66. bravo arata bine, dar nu stiu de ce, am incredere in fiat…

    00
  67. Am si eu o intrebare: din 2 Citroen C4, modelul nou de dupa 2011, care ar fi mai ok din Germania?
    Una care are 103000 km dar e varianta Exclusive, adica cu toate dotarile, sau una Tendance, adica cu niste chestii in minus la dotari cu 45000 sau 78000 km? Exclusive nu are ceva anume de care as avea nevoie neaparat, dar are niste „atentii” mici care par utile, frana de mana, respectiv de parcare electrica, priza de 220V in cotiera fata, cotiera spate, etc.

    In ideea in care ma gandesc ca si la revanzare o masina mai dotata se duce mai usor, nu?

    00
    • gama citroen e foarte dubioasă. singurele care ar merita numite mașini sunt seria DS, c5 și c-crosser. restul sunt prea ieftine ca și tot.

    • Mersi de info, dar un DS4 ii practic un C4 mai inalt si care arata un pic altfel la interior, si mai scump, normal… Cat despre restul, nu vreau sa intretin o masina mare si scumpa, si nici nu am nevoie de una cu motor de 2.0 hdi, cum ii un C5 bun, ca C5 cu motor de 1.6 nu ii o varianta castigatoare…

      00
  68. Foarte corecta faza cu senzorii de parcare. Ii am la yaris si ai spune ce sa faci cu senzorii la masina mica. In primul rand iti testezi senzorii sa vezi la ce distanta face in ce fel. Apoi cand esti la volan esti mult mai increzator atunci cand iti spune ca mai ai 10 centimetri decat sa aproximezi din oglinda.

    00
  69. Cand am ajuns la partea cu „cutie automata” m-am oprit din citit. Nu am sa citesc un articol scris de o gandire feminina(fara suparare).Si in plus ce ai mentionat ca e „pro” la o cutie automata e confortul…serios? Prefer sa simt/controlez eu masina si sa scap in acelasi timp de dezavantajele cutii automate.Estrogenul asta….

    00
  70. Salut!

    Doresc achizitia unei masini SH si nu stiu ce sa aleg.Iata niste specificatii care ar ajuta:
    -as vrea break (am doi copii si multe de carat) pana in 5-6000 euro
    -as conduce doar eu, conduc uneori destul de agresiv..nu neaparat sportiv…
    -fac cam 5-6000 km pe an majoritatea in oras si zona metropolitana,
    -ma uit la fiabilitate, consum dar si confort(scaune comode si clima)
    – in prezent conduc o dacie 1310 model 1998 ultima pe carburator deci daca va fi benzina ar fi bine sa nu existe consum peste 7-8 litri benzina in oras (nu stiu cat consuma dacia)
    -nu vreau multe butoane si nu sunt interesat de navigatie
    – benzina (cam 1600cm) sau diesel (max2000)?
    – merita pus gaz?(daca va fi benzina)
    -drumuri in afara orasului doar in concedii si pe la tara max. 50 km de oras…
    Si of course…mai bine mai ieftin si dotat decat mai scump si chel…
    Ca modele m-am uitat la Insignia, Citroen C5 (3) , Laguna 3, Megane, Octavia,(poate un pic prea mari si grele) Ford Focus dar sunt deschis la la alte modele

    PARTEA ESTETICA NU SE DISCUTA! Multumesc anticipat!

    00
  71. @Adrian, „gandirea masculina” sau faptul ca nu ai condus nicio masina cu cutie automata si n-ai habar ce e aia (nedisponibila pe toate tigaile) sau ca nu-ti permiti costurile aferente intretinerii unei masini cu cutie automata, si strugurii sunt acri. Cine a zis vreodata ca cutia automata inseamna ca nu ai niciun control asupra masinii? Testosteronul nu-ti spune sa te intorci si la Nokia 1100, scrisori in loc de e-mail, etc? Eu zic ca pt tine e mai buna o caruta. Daca nu ne permitem niste lucruri, nu inseamna ca nu sunt bune. Nu inteleg cum pt unii barbati (f. siguri pe „masculinitatea” lor) eliminarea unei pedale este echivalenta castrarii!

    00
  72. Este bine ca atunci cand ne cumparam masina, sa o luam ca sa si putem sa ne folosim de ea, nu sa o luam pentru fite.

    00
  73. Buna ziua,

    As vrea sa va cer un sfat pentru achizitia unei masini second hand.
    Eu si sotia ne dorim un suv gen ( Tuscon 2015 , Mazda CX-5 ) sau ceva din domeniul asta nu mai vreau o masina mai veche de 3 ani. Masina as dori mai mult pentru iesir din oras cam 2-3 ori pe luna.
    Intrebarea este urmatoare cat de fiabile sunt, am inteles ca la Tucson trebuie musai sa am macar 2.0 capacitatea ca altfel e slaba la tragere si consum multa “cherosena” :) nu sunt nici macar novice in domeniul motoare :) dar poate invat incet incet. Acum am o Laguna INITIALE 2.2 Tdi – din 2003 e batrana saraca si neaparat deja trebuie ori maritata ori lasata pe piese. Sa nu mai spun ca piesele la Renault ….mai bine ma las pagubas :) ( doar la SH piese le mai gaseam cat de cat )

    As dori un sfat prietenesc de la voi si va multumesc anticipat pentru ajutor.

    00
    • dacă e diesel, poate fi și 1.6 la cele două modele menționate. cu înțelegerea ideii că va fi o mașină domoală, pentru o persoană cumpătata, nu pentru depașiri și viteză.

    • E pentru familie nu vreau vteza. Am observat ca cel de 2.0 e cam scumpa.

      00
  74. ma rog ideea nu cu mult mai scump dar :)

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube