Pledoarie pentru refacerea manualelor de Istorie și Geografie

În contextul reformei educației, vreau să mai torn și eu gaz pe foc. Țin minte exemplele astea pentru că m-am tot lovit de ele de-a lungul școlii.

Istorie.

“A.I. Cuza a făcut reforme”. I-a luat profesorului un pic să se prindă că noi, copii de liceu, nu știam sensul cuvântului “reformă”. Râdem, glumim, dar nu îl întâlnisem niciodată până atunci, iar în manual nu era explicat. Pentru că era un tip deștept, ne-a explicat.

Istoria din manual are nevoie de două lucruri: să fie mai scurtă și să aibă context. Pentru că tot ce am făcut în liceu a fost să învățăm niște nume și date pe care le-am uitat instant, pentru că nu valorau nimic. Nu mă ajută cu nimic să știu când a domnit Ștefan Cel Mare. Importanța lui istorică nu există în carte. Trebuie să o afli de undeva.

Și dacă tot te duci acolo să afli chestii care nu sunt în manual, ce rost mai are manualul? Ce rost mai are ora de istorie?

De ce a pornit Primul Război Mondial? Că cineva l-a asasinat pe arhiducele de Buzău, da? OK, de? Motivația din spate, importanța ăluia, bla bla. Nimic.

Al doilea război mondial. Statul național-legionar? 2 paragrafe.

”S-au construit cetăți de apărare”. OK. Să apere ce? Cum? Nu se știe. Noroc că rula Xena la TV și mai pricepeam una alta.

Râdem, glumim, dar mie mi-a plăcut istoria, am citit chestii pe lângă, de aia știu și înțeleg că manualul lasă elevul cu lacune imense.

xena-portrait-female-princess-warrior

Geografie.

Toți am avut colegi care nu știau țările pe hartă. Aveam una, normal că a devenit cadru didactic, nu știa unde e Europa.

Știți ce nu am avut deloc. Reprezentativitatea formelor de relief. OK, toți știam ce e aia munte și mare, dar orice între era blank. Depresiune. Zero. Deșert. Zero. Nu aveam o poză care să ilustreze. Nimic. Erau niște schițe alb negru. Hai, gândiți-vă la o schiță (schiță, da, nu poză) alb negru cu deșertul. Exact.

Și la fel, contextul minimal. Barajul Vidraru. Surpriză, nu se află în Argeș, cum credeam.

Altă părere.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

83 comentarii

  1. Nu e in Arges, e in Peru si blocheaza iesirea la mare a Boliviei.

    Comentariu apreciat.1639
  2. Istoria s-ar invata mult mai usor daca lectiile ar fi structurate pe modelul inverted pyramid. Citesti un paragraf – doua, ai o imagine de ansamblu. Citesti mai departe, umpli gaurile.

    Indecis. Tu ce zici?259
  3. Singurul lucru cu care rezonez, scoaterea latinei inutile.

    Să le împui copiilor creierii cu o limbă moartă e aberant, în condițiile în care ai putea să le faci ore absolut vitale de:
    – IT/programare
    – educație financiară
    – educație rutieră
    – educație sexuală

    Indecis. Tu ce zici?7777
    • Sa vezi cati profesori de latina s-au basicat in comentarii la alt site, ca le furati copiilor structura, dreptul, bla bla.
      Nu stim noi cat de utila este latina :)

      Comentariu apreciat.5833
    • Problema e ca pentru parinti si elevi educatia sexuala = Pr0Nhub.
      Parintilor le e frica/jena.
      Elevii deja considera ca stiu perfect materia.

      Comentariu apreciat.598
    • @Pyro pe vremea mea nu existau profesori de latina. Erau profesori de lb. Romana care foloseau orele de latina pentru a-si completa norma.

      Comentariu apreciat.4419
    • Singura chestie importanta pe care trebuie sa o stii in latina e „futere non futere tempus pulis fugit”

      Comentariu apreciat.6316
    • In opinia mea, nu exista materie inutila. Desi sunt de partea ailalta a baricadei (cu realul) eu unul nu neg utilitatea latinei.

      O sa dau un singur exemplu: la un moment dat am aflat ca accentul circumflex de pe „e” in franceza arata ca s-a pierdut un „s” pe drum din latina. Si asa am facut legatura intre tête (fr) -> testa (lat) -> țeastă (ro). Practic, acum daca vad un cuvant in franceza pe care nu l-am mai intalnit si contine un e cu accent, pot sa fac legaturi. Pe acelasi principiu functioneaza, de exemplu, si fenêtre sau mai toate conjugarile lui „être”.

      Da, probabil nu ajuta la nimic sa inveti ablativul in latina, dar nu strica sa inveti acolo cateva cuvinte, originea unor cuvinte in limba romana, proverbe, expresii din diverse domenii care inca mai apeleaza la latina. Asa nu mai razi ca prostu’ cand afli ce vezi „sus scrofa” sau cand dai de o pagina web cu „lorem ipsum”.

      Daca nu ai de gand sa te faci preot catolic sau nu vrei sa citesti scrieri vechi in original, da, latina ar trebui sa ramana la stadiul de cultura generala. Sa o scoti de tot? Nu mi se pare o idee buna.

      Comentariu apreciat.14514
    • OK Rumbu, respect părerea, dar pune in balanță ce ai spus tu cu faptul că tinerii:

      – nu știu cum să gestioneze banii, ce sunt investițiile, cum incep sa câștige ceva bagă la păcănele/pariuri și se ruinează
      – iau carnetul memorând mecanic niste teste grilă și apoi se înfig cu BMW-ul in copaci sau alte mașini sau alti pietoni.
      – se trezesc cu boli sau copii nedoriți la 12 ani

      Sigur că în acele momente va conta foarte mult in viața lor accentul circumflex de pe E.

      Indecis. Tu ce zici?5667
    • Zice Rumbu binișor.

      Puncteaza și Zarax (lipsa profilor adevărați) ceva.

      Dar Flat (cu latina inutilă), ca și Arhi (în articolul lui, în care o amestecă cu aramaica și cu copta) flutură ignoranța proprie. Vrednicul drapel al atotcuprinzătoarei (și arogantei) neștiințe.

      Dacă n-ar folosi la înțelegerea evoluției limbii (că-i română, că-i franceza, că-i altă limbă romanică), dacă n-ar fi chiar scheletul limbii pe care o vorbim noi, tot ar rămâne limba (fără frontiere) pe care s-a construit grosul culturii. Și asta e (nu „ceva”) enorm.

      (Fapt divers: oare știe Arhi – ori alții care molfăie panseuri gen „limbă moartă, deci inutilitate” – de Cartierul Latin? Și de ce i-or fi dat numele unei limbi moarte?)

      Bineințeles ca trebuie scuturat zdravăn sistemul nostru de educație, bineînțeles că toceala și memorarea mecanice trebuie abolite (ca sclavia!), și bineînțeles că progresul elevului trebuie să fie singurul scop al școlii.

      Și trebuie și educație rutieră, și sexuală, si de alte feluri. Și religia (așa cum este ea livrată azi) trebuie sa dispară și să fie înlocuită cu un studiu (istoric, critic și nepărtinitor) al ideilor și credințelor omenirii.

      Multe mai „trebuie”.

      Comentariu apreciat.7411
    • Asta, cat si provenienta cuvantului țeastă.
      Clar mai bine decat sa ai un pic de educatie economica.

      Indecis. Tu ce zici?928
    • @Flat – eu zic sa mai respiram putin si sa fim realisti, adica sa nu luam un caz exceptional si sa il prezentam ca regula.
      „se trezesc cu boli sau copii nedoriți la 12 ani” – de cate ori se intampla asta? Am facut scoala de la 12 la 24 de ani, nici o tipa din sfera mea nu a nascut si nici nu a avut boli din astea grave de la sex. Sfera insemnand scoala, ca stii cum e, se aude rapid de un copil la varste din alea.

      Nu vrei tu mai bine sa trecem pe sistem religios? Fara sex in afara casatoriei – si gata cu problemele tale cu copiii la 12 ani.

      „iau carnetul memorând mecanic niste teste grilă și apoi se înfig cu BMW-ul in copaci sau alte mașini sau alti pietoni” – zici tu ca aia care fac accidente sunt in primele 2 luni de condus? Sau in primele 3 mii de km? Nu cumva sunt aia bazati, cu zeci de mii de km la bord si multi ani de condus, care stiu ei mai bine?

      „nu știu cum să gestioneze banii, ce sunt investițiile, cum incep sa câștige ceva bagă la păcănele/pariuri și se ruinează” – aia este saracie si nu vrei sa vorbesti despre asa ceva. Lasa pacanelele, ca alea sunt folosite de un procent redus din popor, cum sa gestioneze banii si sa faca investitii sunt niste notiuni despre care oamenii nu vorbesc pentru ca pur si simplu sunt prea saraci si asa simt.

      Sa iti explic eu cum e cu matematica (educatie financiara) – faci niste bani, putini si nu ii cheltui, pui totul in investitii. Stii cum arata asta in realitate la un salariu de 2-3 mii de lei? O pereche de blugi, cateva tricouri, mancat acasa, fara tigari, fara baute cu baietii in oras, fara nimic de genul asta. Iti faci mancare acasa si cat mai simpla, fara prostii de genul cascaval, salam de sibiu etc, fara iesit in oras, fara telefon scump (cel mai ieftin android este suficient) si tot asa.

      Cam cati crezi ca vor educatia asta financiare? Imi ia fix o ora sa le explic principiiile. Pentru ca toti vor educatie financiara cu 8 mii de lei pe luna, din care faci si economii, si city break si de toate, insa nu iti spune nimeni cum ajungi sa castigi banii aia.

      Iar investitii inseamna un randament fericit de 10, mai realist 8%, nu 5-10X ca la Chifoi.

      Scoala iti face mintea sa exerseze, ca altfel efectiv nu ai nevoie decat de 4 clase, ca si alea mi se par multe – inveti sa citesti si sa scrii, niste matematica de baza, pana la tabla inmultirii (desi este inutila azi ca ai calculator pe tel) si gata, ca restul il ai pe google in buzunar, nu trebuie sa investi tu musai ceva.

      Comentariu apreciat.429
    • @Pyro
      Toata educatia aia economica se rezuma in urmatoarele fraze: Trebuie sa traiesti cu mai putin din ceea ce produci, iar restul de bani sa se duca intr-o investitie boring pe bursa ETF/Fond mutual, asta bineinteles dupa ce ai pusa deoparte o suma care sa te faca sa dormi linistit. Asta este toata educatia economica de care are nevoie orice om care vrea sa duca o viata linistita. Sigur ce-i drept este nevoie de un pic de concepte matematice ultra-bazice, dar daca nu le intelegi pe alea ai alte probleme mai mari.
      Asa ca hai sa nu ne mai cramponam de eternele discutii ca romanu nu are educatie financiara si sa acceptam ca poate nu-i duce pe toti capul sa aplice conceptul explicat de mai sus.

      194
    • Sunt convins ca se poate gasi la pachet orice altceva mult mai util decat o limba moarta.
      Inclusiv istoria imperiului roman.

      616
    • OBLiGATORIU sa se introducă ore pentru dezbateri pe diferite subiecte.
      Astfel poți dezvolta o gândire critică indiferent de generație.

      Indecis. Tu ce zici?264
    • Uite o radiografie:

      https://hotnews.ro/religia-are-de-doua-ori-mai-multe-ore-decat-stiintele-si-istoria-in-planurile-cadru-pentru-liceu-specialist-in-educatie-si-ne-vom-mira-ca-sunt-votati-aberant-bibirescu-si-lunatica-boboloaca-1894346

      Câți ani și cate ore de religie (practic îndoctrinate, întunecare a minții) vs cate ore alocate științelor (informare și deschidere a minții. Luminare.)

      Aici stăm.

      217
    • In ignoranța mea, măcar copiii să poată alege între limbile inutile studiate:

      – latină
      – greaca veche
      – esperanto
      – Old Norse
      – livoniana
      – klingoniana
      – aramaică

      Indecis. Tu ce zici?1237
    • @florinel⁶ – de unde atata ura impotriva religiei? Stii ca este o chestie optionala, nu? Nu vrei sa iti dai copilul la asa ceva, spui nu si atunci nu trebuie sa asiste la ora respectiva.

      „Vai, intunecare, vai, ce le spune la religie” – in pare parte religia (indiferenta care din ele) iti spune chestii benefice pentru traitul in societate. Ca sunt si cativa batuti in cap care interepreteaza ei cum vor un text – sigur, insa nu asta scrie si nu asta este baza.

      Indecis. Tu ce zici?1429
    • În Germania, elevii la Gymnasium studiază latina la greu, timp de mai mulți ani. Nu știu de ce, niciun coleg german nu a reușit să îmi explice concret, însă lor li se pare firesc studiul latinei.

      233
    • Se pare ca se invata latina prin scolile din Europa, macar ca materie optionala.

      https://en.wikipedia.org/wiki/Instruction_in_Latin

      122
    • Flat: e bine ca elevul să aleagă el (chiar el?) ce studiază? De la ce vârstă, și pe ce criterii ar alege el?

      (Ai vrut sa fii amuzant cu lista de opțiuni? Că latina da, greaca veche tot da, dar cu mult mai mult efort. Restul – cred că e momentul de zâmbit.)

      Bigbear – nu-s (jur!) deloc înverșunat împotriva religiei (ca ramură a culturii, ca spiritualitate ADEVĂRATĂ. Ca trăire și ca mod de viață ALES.).

      Îs cu totul împotriva îndoctrinării care se practică la ore (nu cred ca e nimic didactic/educațional și care să folosească DEVENIRII elevului). Îs cu totul împotriva religiei predate în școli – de ce să nu se predea la biserică? Cumva pentru ca n-ar mai ajunge sa opteze și sa frecventeze nici 3% dintre elevi? Și pentru că profii de religie ar trebui să trăiasca din vreo activitate cu adevărat utilă societății?

      (Aia cu optatul cu semnătură este o falsă ofertă – sunt note mari, obținute facil. Ajută la media generală, deci cine nu-i zecist pe linie are, garantat, de pierdut. Deci nu convinge pe nimeni.)

      Și mai sunt foarte împotriva influenței pe care o exercită biserica (BOR, în primul si al doilea și al treilea și al patrulea și al cincilea rând) asupra poporului, în aspecte politice, sociale, educaționale (și de altă natură, că se bagă peste tot).

      Și mai sunt împotriva afacerilor Bisericii.

      Și mai sunt eu împotriva susținerii (zic de bani) de către stat (din taxele tuturor).

      Popa ar trebui sa trăiască din ce produce. Din ce ia („și de pe mort, și de pe viu”) atunci când i se dă, de bună voie.

      De ce nu m-ar lăsa statul să aleg? Să mai direcționez (încă, pe lângă ce pot acuma) un procent sau două (dacă vreau): către culte (toate), către un anume cult, ori către biserica din cartier (vreuna dintre ele, că-s multe, în fiecare cartier)? Sau către alt domeniu (sport, vreun Palatul Copiilor, vreo bibliotecă, vreun muzeu).

      227
    • Flat, si tec ai gandit si tu, cam ministresul ala ca latina e capo di tutti capi si trebuie scoasa de tot? Aia era problema mare intr o programa scolara care includea religia? Geez ba! Sau alte materii complet irelevante!
      Intr o tara latina numai cu argumentul asta nu as fi scos limba latina din programa, de rusine ba!
      In fine, se pare ca subtilitati de genul alora explicate de Rumbu dau blue screen pentru multi dintre noi. Lasa ca educatia sexuala e top, unde tot cum s a zis, copiii ar fi avut o ocazie legala sa se hahaiasca la vorbit despre organe sexuale, ca si la idiotenia aia cu fututul din latina.
      It/programare…yess! Cu niste copchii care habar n au de diferenta intre numere naturale si reale.
      Daca te bagai in politica acum ceva timp, erai un mic abramburic, cu putin efort

      123
    • completez eu ce zice rumbu.

      latina literara si operele maestrilor latini ar trebui studiate exclusiv la un profil special, de catre cine e interesat.

      notiuni generale, cuvinte, expresii, structura, ar trebui cu adevarat studiate de toti, dar numai in contextul utilitatii lor. adica resteucturata intreaga programa, inclusiv a celorlalte materii astfel incat sa se potriveasca si cu cuvintele alea din latina.

      ca sunt pline materiile ‘reale’ de latina si greaca veche si parca e mai simplu sa intelegi ce inseamna ‘politehnica’ cand stii ca poli ala vine de la ‘polys’, ‘mult(e)’.

      81
    • @florinel⁶ – stii cum spune in Biblie, pomul se cunoaste dupa roade? „Îs cu totul împotriva îndoctrinării care se practică la ore (nu cred ca e nimic didactic/educațional și care să folosească DEVENIRII elevului).”

      Tu spui ca este indoctrinare in scoala, deci toti romanii trecuti prin scoala au fost indoctrinati de religie cu chestii de genul – sa te rogi, sa tii post, sa nu furi, sa nu preacuversti, sa nu faci sex in afara casatoriei, etc, corect?

      Si ce avem noi in societate? Ma gandesc ca dupa atata indoctrinare in scoala romanii la 20 de ani fac coada pe 2 randuri sa se duca la biserica, nu se gandesc la sexul opus ca este pacat si sunt toti umili si pasnici.

      Nu prea cadreaza cu societatea pe care o stiu eu, unde toti sunt plini de vicii si se fut in draci toti cu toti, insa poate tu stii altceva.

      Si intrebarea mea este simpla – daca tinerii beau, se drogheaza, se fut, mint si se bat linistiti, departe de ideea de a fi umili si buni – unde dracu este indoctrinarea aia religioasa de care spui tu?

      816
    • @Bigbear ba cadrează perfect. Eficiența îndoctrinării nu se măsoară în moralitatea subiecților, asta ar fi nelucrativ, ci scopul este exact supunerea față de grupul infracțional organizat BOR.

      Schema e simplă, se îndoctrinează o frică ancestrală de diavol/păcat/bau-bau etc., apoi se oferă scurtătura spre iertare, dai bani la popă și se șterge tot ce faci rău. Așa funcționează mințile primitive precum a lui Becali sau altor habotnici. Cele mai infecte jeguri care devalizează țara sunt primii la pupat moaște.

      Ipocrizia și fățărnicia e exploatată de biserică. Totul e de vânzare, pentru că totul e doar o înșelătorie pentru a ține vitele proaste în control și a le lua banii. Nimic din ce face BOR și popii nu este empatic sau gratuit, totul este tranzacțional și pe bază de șantaj divin. Dacă nu dai, nu îți îngroapă părintele. Până și ora de religie este bazată pe un furt, dorința meschină a majorității de a avea copilul lor niște zecimi (nemeritate) în plus la medie. Dacă în loc de note ar fi cu adevărat facultativă, ceva calificative fără importanță la medie, cred că prezența la orele alea ar fi sub 10%

      159
    • PS. aici se vede și mizeria morală a poporului român, dacă părinții ar fi avut dram de onestitate, ar fi contestat includerea notei de la religie în medie, pentru că este ceva incorect față de cei care nu fac religie. Dar toți merg pe burtă, pentru că le convine acel mic avantaj. E ca în comunism, știm toți că e ceva mizerabil, dar tăcem din gură să nu fim linșați de restul.

      117
    • @Flat – „Eficiența îndoctrinării nu se măsoară în moralitatea subiecților, asta ar fi nelucrativ, ci scopul este exact supunerea față de grupul infracțional organizat BOR.”

      Bati campii cu talent la faza asta – „Îndoctrinarea, spre deosebire de educație care are loc în strictă neutralitate și imparțialitate, este ansamblul de măsuri, de practici educaționale și de propagandă luate de o autoritate, fie de natură epistemică, fie deontică, menite să insufle anumite valori sau moduri de gândire subiecților cărora le sunt adresate”

      Cati tineri intre 18 si 30 de ani, adica adulti si abia terminati scoala, au treaba cu religia si biserica? Cati tin post, se duc la slujbe singuri (fara parinti/rude), cati respecta tot ce le baga in cap religia de la scoala?

      Ca daca nu fac asta la 18-30, dupa aia inseamna ca ai alti factori, nu este rezultatul educatiei din scoala, ca atunci ar trebui sa ai efecte imediate, nu cand ajung la 50-60 de ani.

      Si din experienta mea tinerii nu au nici o treaba cu religia, insa vin pe internet si creeaza impresia ca au in tabere de educare religioasa pe muntele Athos, cu trezit la 5, 3 slujbe pe zi, meditatie cateva ore si 200 de rugagiuni zilnice si cum trebuie facut ceva sa ii scapam pe ceilalti loviti de urgie religiei.

      Am facut religie desi eu aveam alta religie si am trait fara sa raman cu sechele, am avut probleme mai mari la istorie si geografie unde trebuia sa memorez zeci de date pur si simplu, cum sa nu stii cand a domnit Stefan cel Mare, adica nascut/mort plus anii de domnie si cand a avut cele mai serioase lupte?

      Si am facut si filozofie in liceu si am supravietuit fara sa ma vait ca aia discuta idei sublime si departe de realitate.

      Insa tine-o inainte cu anticruciada, salveaza tinerii de corvoada religiei in scoli. Poate ar trebui sa calci intr-o soala sau liceu, oricare, sa vezi cat de evlaviosi sunt tinerii in realitate.

      1011
    • Bigbear, parcă am fi la o nuntă gălăgioasă. Nu doar ca nu stăm la aceeași masă, dar ne mai desparte și ringul de dans. Ne răcnim ideile peste capetele celor care-și văd de sarmale și de pinguin.

      Dar mai fac un ultim efort:

      „Si intrebarea mea este simpla – daca tinerii beau, se drogheaza, se fut, mint si se bat linistiti, departe de ideea de a fi umili si buni – unde dracu este indoctrinarea aia religioasa de care spui tu?”

      Reduc și eu la o singură idee, în oglindă:

      Păi dacă tot fac atâta amar de ore de religie, în toți cei treișpe ani, de ce nu i-a făcut religia umili și buni? De ce

      „beau, se drogheaza, se fut, mint si se bat”?

      Ok, nu i-o fi îndoctrinat cum zic eu (deși strădania există). N-o fi chiar așa de rea. Dar nici bună și utilă nu-i. De ce mai există, daca nu aduce nimic bun?

      114
    • Ii lasam pe nemți sa faca latină, ca sunt latini. Eu as scoate si istoria, pe cine sa intereseze povestile alea? Sa facem ceva util, nu rahaturi.

      45
    • @florinel⁶ – poate ca nu strica sa le vorbesti copiilor despre asa ceva? Poate ca dincolo de notiuni abstracte nu strica si ceva povesti despre viata si despre cum sa fie mai buni?

      Nu rezuma religia la imaginea de pustnici incruntati care vad viata in alb si negru, la baza este o chestie sociala si apoi spirituala.

      Te-ai gandit macar un minut ca sunt copii care nu au nici un fel de sprijin acasa (admitand ca au doi parinti) sau copii pe care nu ii vrea nimeni dupa ce i-a facut si gasesc o urma de alinare/sprijin in conceptul de religie, ca exista ceva deasupra lumii lor mizerabile si ca exista speranta si pentru ei?

      Si poate pentru acei copii este foarte important acel aspect?

      94
    • 1.IT/programare cu aplicatii concrete, practice si nu polologhii tehnice: editare texte/ imagini, concepere prezentari.
      2. Notiuni de prim ajutor .

      00
  4. Ce te faci cand ai un profesor rarait si spune: Revolutie si nu intelegi la prima ora daca e Revolutie sau evolutie ?
    Dar a fost cel mai bun profesor de istorie care l-am avut..

    Da, in alta ordine de idei, e nevoie de un pic de prezentare a termenilor…de prezentare a conjuncturii, etc..nu doar date date date la gramade sa le invete pruncalaul in loc sa il facem sa chiar intelega istoria

    Indecis. Tu ce zici?829
  5. Adica tu vrei sa nu mai invete copiii cine au fost Gelu, Glad si Menumorut ? Sau ce zacaminte importante se afla in Carpati ?

    Indecis. Tu ce zici?1823
    • Da, dupa manuale cu industria romaneasca care nu mai exista deloc?
      Apoi nimeni nu le spune copiilor ca aceste zacaminte sunt acoperite cu pamant si apoi ajung sa voteze CG.

      1217
    • Aiiiii!

      Tin minte cum invatam ca papagalii in 95-99 de unde se scoate carbunele, care sunt centrele siderurgice, unde se fac tevi, prelucrare feroasa si neferoasa. Si alea NU MAI ERAU!!! Fiecare oras avea 3-4 simboluri langa el (cam ca emblema lu BMW dar pe culori diferite) si trebuia sa stim ce industrie inseamna fiecare.

      Cumplit mestesug de tampenie!

      Comentariu apreciat.644
    • Dar mai suntem sau nu mai suntem Grânarul Europei?

      Comentariu apreciat.320
    • ev, da. suntem pe locul 2 in lume la productia de grane, dupa uniunea sovietica, dar la maxim 2 boabe distanta.

      60
    • Învață de la CG și istorie și geografie, că știe și cu dacii, cu Ștefan cel Mare, cu granițele la Caspica, cu porturi, cu țevi de apă până în Orientul Mijlociu, cu aurul monoatomic etc. Îi învață și de Blaga, cel interzis în școli dar cu chip imprimat pe bancnote, de Eminescu, orice îi învață. Așa că lăsați copii, ce atâta școală!? Să învețe daca, nu latina. Viezure, mazăre, izdă și parcă mai erau vreo două. E bine că dacii nici nu scriau, deci o grijă mai puțin.

      84
  6. Imi amintesc ca prin clasele primare profa a tras de noi vreun semestru sa invatam cifrele romane. Stiam ca scriu 320432 din cifre romane. Si eu si toti colegii. Ne-a folosit la ceva sa stim mai mult de XV?

    Indecis. Tu ce zici?2524
  7. Istoria trebuie predata ca o poveste.
    Tin minte ca in scoala generala o aveam pe o mica dictatoare care ne innebunea cu mii de date istorice.
    Prin clasa a 8-a am scapat de ea si a venit o mamaie de la pensie.
    Eram captivat pentru ca povestea, prindea contextul istoric, explica de ce s-a intamplat situatia X.

    La geografie sunt alti nebuni, care te pun sa inveti cati metri au varfuriile din tara si toate culmile carpatine!
    Tineti minte ce haos era la tipurile de Clima? Uite ca acum nu prea mai avem acea clima.

    La noi Georgrafia si Istoria se fac pe model matematic, dar problema cea mai mare e ca intregul proces educational e o mimare, o dictare a unui manual prost si urat.

    Doamne cat de mult am urat sa scriu dupa dictare!

    Comentariu apreciat.446
    • noi nu stiam că in rusia există munți înalți. că nu mai era voie să învățăm din astea.

    • informatiile alea sunt ok, pb e cum sunt prezentate.
      mi se pare ok sa stii tipurile de clima sau ce inlatime au muntii. macar orientativ, sa nu pleci in sosete si adidasi pe jepi pe zapada, crezand ca e un deal.

      191
  8. Cel mai bun exemplu de „fara context”. Copilul meu. Clasa a 4-a . Are 1 pagina despre Ceausescu si una din datele pe care trebuie sa le tina minte este „Vizita lui din China”.
    De ce vizita aia / de ce acolo / de ce atunci.. NIMIC.

    Nr 2. De ce sa ii inveti pe copii gramatica si sintaxa din latina si nu mai bine despre imperiul roman? Separarea puterilor in stat (cum era la vremea aia) . Primele concepte de democratie in republica . Imperiul etc. Asta daca tot nu doresti sa le faci educatie financiara in loc de Economie ce fac ei acum.

    Indecis. Tu ce zici?285
    • Poate ca daca era vizita din Korea de Nord era mai relevant, cam de-atunci a luat-o pe aratura cu cultul personalitatii, cu ce-a vazut la Kim.

      Comentariu apreciat.270
    • Dacă îi explică că după aceea vizită au apărut o droaie de legi, inclusiv celebrul „mâna sau baba”, o să aia doua zi la poartă școlii o ceată de dacopați verde crud manifestând impotriva educației sexuale timpurii.

      63
  9. Manualul de Istorie nu trebuie refacut. Exista unul excelent, cartea lui Djuvara, „Istoria romanilor povestita celor tineri”. Mai bine, exista cartea audio narata de catre autor. E o incantare sa o asculti.

    Comentariu apreciat.428
    • Doar ca e destul de fantasmagorica pe alocuri. E mai buna decat manualul, clar, dar la fel de departe de adevar…

      1217
    • Ce studii ai in domeniu?

      77
    • Bagi tu rapid un comentariu la inchidere. Tu ce studii ai sa stii ca e valabil tot ce a scris Djuvara? Iti recomand cartile lui Keith Hitchins pentru o privire ceva mai putin biasata asupra istoriei noastre ..

      68
    • A cam luat-o și Djuvara pe arătură deseori, nu doar cu cumanii. De fapt el era diplomat, nu istoric, dar le-a mai potrivit pe ici pe colo.

      85
  10. Nu poti baga tot ce s-a scris pe un subiect anume in 150 de pagini, la concurenta cu alte subiecte, si apoi predate in 2 ore pe saptamana.
    E imposibil.

    Am avut profesoara de istorie in generala care ne zicea: copii, arhivele nu s-au deschis. Vom afla lucruri interesante pe subiect cand se vor deschide arhivele.
    Proful de istorie din liceu ne zicea: daca vreti sa aflati mai multe, haideti la sesiuni de comunicari stiintifice. Poate scrieti si un articol.

    Ar trebui sa fie un minim de cunostinte asimilate de elev in concordanta cu politica de educatie a statului.
    Materia de istorie este folosita pentru a construi o identitate de grup.
    De aceea porneste din preistorie si sfarseste cu istoria actuala.
    Construim identitate de grup folosind instrumentul numit istorie la scoala.

    Geografia se poate face complicat sau simplu.
    Complicat e sa inveti toate denumirile si cotele si altitudinile.
    Simplu e sa iei o harta si sa mergi din a in b.

    Cat despre cap de pluta cu religia…
    Religia e opiu pentru mase.
    De aia se invata.
    Cum nu au mai luat opiu masele, cum ne-am trezit cu tot felul de dementi care folosesc un cocktail de pseudocrestinism cu animism, paganism si alte isme, si care sucesc mintile maselor.
    Dementinin pantaloni rosii dar si dementi in costum de ninja.
    E bine bai cap de pluta?!?!

    Indecis. Tu ce zici?2415
  11. Singurul mod s-o fac pe fiica-mea sa inteleaga istoria este ca in ziua cu istorie, dimineata in drum pe scoala ascultam podcast-ul „Istoria Romaniei” de pe spotify. Calina are un mod exceptional de a explica lucruri care altfel in manualele scolare sunt informatii sforaitoare. Acolo se aude pasiunea, mai presara niste glume si per general e o adevarata placere sa o asculti. Si da, ajuta MULT la rezultatele scolare.

    243
  12. Istoria,Geografia sunt extrem de utile intrucat iti formezi o cultura generala decenta. Chestie care te ajuta mai incolo sa nu te duci in iulie in concediu prin emisfera sudica si sa ramai surprins ca ninge prin anumite zone sau daca te duci ca orice roman la greci/turci sa intelegi un pic iubirea „turco-greaca”.
    Insa ca sa poti atinge acest nivel ai nevoie de niste chestii esentiale:
    1. Copilul tau trebuie sa traiasca intr-un mediu unde sa-i stimulezi curiozitatea si sa-si puna diverse intrebari. Chestie imposibil de reprodus pentru o buna parte din romani.
    2. Scoala si mai ales profesorii sa caute sa stimuleze cat de cat curiozitatea copiilor ce sunt pe acolo. Chestie aproape imposibila in scoala romaneasca.
    Asa ca aceste chestii extrem de utile fiecare le va invata dupa ureche si cum poate.

    242
  13. Manual de geografie, clasa a 9a, autor un domn doctor în geografie:
    – curenții de convecție (magmă) sunt de 2 feluri: ascendenți și descendenți;
    – aceștia de deplasează astfel: în sus, în jos și în lateral.
    Ms..

    170
    • nu stiu daca s-a tradus/publicat si in romana dar ar merita sa-l citesti pe james hutton si in special a lui ‘theory of the earth’.

      o sa-ti iubesti profesorul.

      21
  14. Recomand tuturor „O scurta istorie ilustrata a Romanilor” de Neagu Djuvara. Mi-a deschis ochii la faptul că tot ce se întâmplă într-o zonă este de fapt influențat de alte evenimente ale vremii. Un exemplu foarte bun este de ce trăgea Vlad Țepeș în țeapă? Era unic? Nu, așa era „moda” vremii, așa făceau și alții.

    Lucrul ăsta se aplică și în vremea noastră: valul de extremism nu e popular doar la noi, e o influență în toată Europa, America etc.

    Aș recomanda tuturor să citească cartea asta, sau alta similară, să înțeleagă mai bine că totul e interconectat.

    195
  15. Istoria e cea mai faina poveste.

    Pacat ca in scoala nu se pricep sa explice DE CE s-a intamplat asa.

    221
  16. Nicio materie nu e inutilă, problema e ce predai din ea și pe ce pui accentul. La noi trebuie să memorezi la greu, nicidecum să înțelegi ceea ce ți se predă sau să vezi unde se aplică ceea ce se predă. Oricum, peste câțiva ani prevăd că la istorie se va învăța despre tunelurile dacice iar la biologie despre uleiuri esențiale

    96
  17. Hai că te-a auzit ministerul.

    ”Noile planuri-cadru pentru liceu propuse de Ministerul Educației prevăd 142 de ore pentru disciplina Religie în trunchiul comun, mai mult decât pentru Științe, Istorie sau Geografie (72 de ore fiecare)”

    Amin!*

    * da, știu, opt-in

    161
  18. Educatia economica si Educatia sexuala trebuie sa fie invatate de la parinti, nu de la scoala. Responsabilitatea din mintea unui om e cladita in cei 7 ani de acasa.
    Nu mai puneti in carca scolii ceva de care sunt parintii responsabili.
    O fi latina limba moarta insa inca se folosesc cuvinte/expresii la nivel international. Ca sa nu mai zic ca romana cu latina sunt rude.
    Imediat aflam ca parintii nu isi mai trimit copiii la scoala pentru ca ii lasa sa faca homeschool singuri. “Ca doar copiii sint inteligenti si se prind singuri ce e important sa invete. “

    Indecis. Tu ce zici?228
    • „Educatia economica si Educatia sexuala trebuie sa fie invatate de la parinti, nu de la scoala.”
      Offff……

      48
    • Dar daca parintii sunt prastie, asa cum sunt 90% din romani?

      90
    • tocmai de aia se face la școala.
      mă rog, după un manual, că profesorii sunt și ei părinți.

    • Mark: foarte simplu. Daca parintii sunt prastie, progenitura invata chestii de gen ” da si mie pa caiet ” (educatie economica de baza, doh) si „n-o fwte pe sor-ta ca o fwt eu” ori „nu te duce la Lenuta din capatul satului ca are 90 de ani si tu nu esti Grigore sa fwti la ea cand esti beat” (care sunt top in materie de educatie sexuala in zone ale caror nume n o sa le pomenim dar incep cu „V” si se termina cu „aslui”).

      84
  19. Dacă în liceu după ce ai terminat gimnaziul, trebuie să-ți spună un profesor de istorie cum se utilizează dicționarul … Chestie învățată la limba română de mult.

    60
  20. Concluzia nr 1 in scandalul planurilor cadru: patriarhul Daniel are cele mai multe stele pe epoleți din toată gașca.

    91
  21. debate parlamentar sau forma pentru liceeni care imi scapa acum. inveti gandire critica, sa te incadrezi in timp, sa ai argumente si contra-argumente. sa respecti reguli si proceduri. sa stii ca poti pierde sau castiga pe non-combat (truism).
    educatie rutiera: o sa par batran cand zic, dar prin ’87 la scoala 11 din Florilor aveam pionieri care stateau la treceri cu semnul STOP pentru masini. practic la ce trafic era pe atunci ne adunam si nu treceam strada sa vina o masina sa o poata opri pionierul. Acu’ in BUcuresti ma uit pe geam si vad masini puternice care trec pe rosu. Politia e la epilat, ca si daca e de fata nu reusste ce facea pionieru.
    educatie sexuala: singura educatie sexuaa primita acasa a fost sa am chilotii curati sa nu ii fac de ras. din fericire „Salut” si „Bravo” mai dadeau detalii. Acum cu internetul un copil se poate auto-educa, dar nu mai bine sa vorbim noi parintii cu el?

    51
  22. Profa mea de istorie din liceu mai întâi stabilea contextul european și al țărilor române și apoi preda lecția curentă.

    10
  23. Uite, din punctul ăsta de vedere-s norocoasă. În gimnaziu, lecțiile de istorie erau atât de fain explicate de profă, încât pur și simplu nu era necesar să repeți acasă, rețineai ușor informațiile la oră. Evident, ne recomanda și cărți pentru cine dorea să aprofundeze (fără a avantaja pe cei care alegeau lectura), dar structura materia atfel încât să rămâi cu informații utile. Totul era interactiv și sincer abia așteptam ora de istorie. Mulți am fost olimpici pentru că profa a știut cum să predea.

    Nici de profa de la liceu nu mă plâng, doar că era puțin prea exigentă pentru un liceu de arte. La ea, dacă nu participai la olimpiade și concursuri nu aveai șanse să iei media 10. Și uite așa, forțat, m-am dus la concurs de istoria holocaustului unde am și plâns la propriu :)) M-au marcat foarte mult informațiile pe care le-am învățat atunci despre holocaust. Erau niște detalii…

    Dacă la istorie a fost fain, la Geografie a fost…amuzant…. În primul rând, pofa de geogra’ din gimnaziu era praf. Habar nu avea despre ce vorbea, nu știa să ne arate pe hartă, mereu rădeam de ea la ore și nu doar atunci. Îmi aduc aminte de o fază. Am plecat într-o excursie în care a venit și profa. Traseul începea din Uricani și destinația era castelul de la Hunedoara. Într-un exces de zel, doamna a luat cuvântul și a început să ne povesteacă ce frumos este Defileul Jiului pe care urma să îl traversăm imediat după Hațeg(!!!). Că îi este puțin teama de faptul că vom trece prin tunel (!!!) și de acolo nu mai știu ce a spus că am început să râdem ca nesimțiții :)) Apoi, un alt prof’ însoțitor i-a explicat că Defileul Jiului este în altă parte, că noi nu trecem decât prin tunelul groazei în care ne-a băgat ea pe toți. :)) A! și pe lângă faptul că era cum era, doamna nici nu ne-a dat media 10 celor care am ales să dăm examenul de capacitate din istorie. Ne-a spus că nu merităm. Întreba de fiecare dată când aveam ore, la ce materie urma să dăm examenul dintre istorie și geografie.

    Nu știu azi cum mai sunt manualele, deocamdată copila e în clasa 0, însă mă gândesc cu groază cum va fi mai încolo. Oricum, informația din manualele pe care le-am răsfoit mi se pare multă și pe alocuri incorectă. Spun asta pentru că au avut deja la clasa pregătitoare două concursuri de mate și unul de română. Avem acasă două culegeri de mate, pe lângă culegerea de la școală, în ambele sunt greșeli.

    Gata! Tac. Vai, cât am scris! :)

    60
    • Stai sa vezi incepand cu clasa a 5 a…parerea mea e nu ce materii se predau ci modul cum se predau si continutul manualeleor, care par scrise de autori care parca nu au mai predat de cel putin 10 ani si habar nu are de cum gandeste generatia careia i se adreseaza. Sa vezi cum se toarna cu galeata concepte matematice pana in cls a 8 a pe banda rulanta, fara sa aprofundeze nimic. Cum sa predai toata geometria (plana si in spatiu) pana in clasa a 8 a, iar din liceu sa faci doar trigonometrie ! Cred ca suntem una din putinele tari care facem analiza matematica in liceu (cls 11 si 12) si nu in primii ani de facultate, la cele de profil tehnic si de stiinte

      00
  24. Stai sa vezi incepand cu clasa a 5 a…parerea mea e nu ce materii se predau ci modul cum se predau si continutul manualeleor, care par scrise de autori care parca nu au mai predat de cel putin 10 ani si habar nu are de cum gandeste generatia careia i se adreseaza. Sa vezi cum se toarna cu galeata concepte matematice pana in cls a 8 a pe banda rulanta, fara sa aprofundeze nimic. Cum sa predai toata geometria (plana si in spatiu) pana in clasa a 8 a, iar din liceu sa faci doar trigonometrie ! Cred ca suntem una din putinele tari care facem analiza matematica in liceu (cls 11 si 12) si nu in primii ani de facultate, la cele de profil tehnic si de stiinte

    00
  25. În cazul meu,la ora de istorie atât în gimnaziu cât și în liceu majoritatea colegilor ori îi durea în cur or turuiau căcaturi protocroniste și conspiraționiste care le-au învățat de la părinți,TV,net sau cărți de tip Pavel Coruț/Larry Watts. Eu eram printre singurii care chiar știam despre contextul istoric și citeam cărți de istorie în amănunt-atât în română cât și în engleză.

    Dacă la istorie profesoara chiar își făcea treaba,la geografie-OOF. La gimnaziu o doamnă binevoitoare dar care vorbea mai multe despre OZNuri,francmasonerie și alte chestii de la Codul lui Oreste. La liceu un misogin ce se comporta mai mult ca un sergent de armată sadic și strict și care ne lua la înjurături și omor din nimic. Cu fetele se comporta cel mai rău,adesea “insinua” că sunt prostituate și că le-au făcut părinții la beție. Nici nu era profesor,la bază era ghid turistic/șef de cercetași care a devenit profesor pentru un ban în plus.

    La latină iar depindea,la liceu era chiar mișto. În gimnaziu s-a întâmplat să fie același profesor ca la religie. Iar ăla de religie ne lua mereu la palme și pumni,n-avea nimeni tupeu să facă nimic la ora lui. Turuia întruna despre cât de răi sunt sectanții și mormonii și cum controlează lumea

    20
  26. Cred că elevii ar înțelege mai multă istorie și geografie dacă s-ar juca acum oricare Assassins Creed, CIVILIZATION 7, Imperator Rome, Europa Universalis 4, Crusader Kings 3, Victoria 3 și Hearts of Iron 4.

    La matematică le dai să joace StarCraft 2 și Age of Empires, iar la ora de literatură să se joace toată seria The Witcher, Baldur’s Gate și Red Dead Redemption. Ar învăța engleză, că până la urmă e mai elementară decât româna.

    10

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Decathlon.