40% defecte

Un om are un magazin de diverse. Găsește o fabrică, cere niște mostre, dă comandă, prima comandă bec. A doua comandă 40% din produse au defecte vizibile. Nu vorbim aici de o etichetă cusută strâmb, care oricum stă pe interior și nu se vede sau alte defecte minoire, nu, vorbim de logo strâmb sau de altă nuanță decât cea stabilită, slogan pus în altă zonă, din astea. Cineva le-a făcut în bătaie de joc.

Omul s-a luat cu mâinile de cap, pentru că…nu are ce vinde acum. Dincolo de „ăia nu o să vrea produsele înapoi, posibil să fie proces ca să își recupereze banii” și alte minuni, banii nu mai circulă.

Dincolo de întrebarea inerentă cu privirea la modelul de bolid de lux al patronului, eu am alte întrebări, mai tehnice:

  1. după câte gherle din astea închizi fabrica și dai faliment?
  2. ce salariu credeți că are un om care, la o comandă, produce 40% produse defecte? ce valori? cum doarme noaptea?

ps: pentru context, fabrica e într-o zonă a României cu tradiție în manufactură și în special în manufactura de gen, că bănuiesc că de aia a făcut omul acolo fabrica, că știa că găsește specialiști pe zona asta. 

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

71 comentarii

  1. La salariu minim, muncitorul doarme foarte bine noaptea.

    Comentariu apreciat.22915
    • Nu cred ca doarme foarte bine. Foamea strica somnul ceva grozav….

      Indecis. Tu ce zici?4528
    • MosOpinca, inca n-am vazut oameni morti de foame pe strazi. Incearca sa dai cersetorilor mancare, vezi ce raspuns primesti.

      Comentariu apreciat.9015
    • dar de cand cersesc cersetorii pentru mancare?

      Comentariu apreciat.572
    • Doarme bine pana la 4, cand se trezeste sa prinda microbuzul de 5, microbuz care periaza toate satele in drum spre hala de productie.

      Cand lucram in SB am luat la ocazie un muncitor ce iesise de la Conti din schimb. Pana la Medias a sforăit omul.

      Vorbiți ca sa nu taceti din spatele tastaturii, la caldurica, intre doua sesiuni de „programare” CSS.

      Comentariu apreciat.2187
    • Iti spune unul batran care e secretul vietii de om muncitor, de rand. Secretul e ca trebuie sa iti faci treaba bine, indiferent de cat esti platit.

      Aia care aplica chestia asta sunt la ani lumina dupa 30 de ani de munca fata de aia care nu o aplica. Din absolut toate punctele de vedere.

      Comentariu apreciat.6810
    • „după câte gherle din astea închizi fabrica și dai faliment?”

      Greu de spus, turismul in Romania inca mai exista desi este tot mai deplorabil, de la an la an.

      Intr-adevar, tinut in viata artificial de mafia PSD PNL UDMR prin cupoanele vietii.

      211
    • Având în vedere cuvintele „etichetă cusută”, „logo”, „nuanță”, aș plusa cu faptul că nici constipația și problemele renale nu ajută la un somn bun.

      40
  2. Muncitorul ala nu cred ca are nici o problema de constiinta. Lucrezi la calitatea pentru care esti platit.
    Cel care ar trebui sa doarma prost este angajatul de la controlul calitatii sau chiar patronul fabricii care prefera sa dea o teapa in loc sa isi creeze un business solid, care sa reziste si pe viitor.

    Comentariu apreciat.16130
    • ”Lucrezi la calitatea pentru care esti platit.”

      Lucrezi la calitatea la care ești și ca om. Că nu te ține nimeni cu forța în fabrică pe salariul minim pe economie. Dacă puteai mai mult, făceai altceva.

      Comentariu apreciat.14267
    • Subscriu la ce zice @ubercool, e aberant să gândești așa. Ți-ai luat angajamentul că faci treaba X pentru salariul Y, fă-o măcar la un nivel decent, nu-ți bate joc. Când nu-ți mai convine mergi și cere mai mulți bani, cară-te în altă parte etc.

      Comentariu apreciat.8925
    • „Lucrezi la calitatea pentru care esti platit.” – Chintesenta Romaniei, amintiti-va de ea cand mai mergeti la vot

      Comentariu apreciat.7712
    • Au americanii o regula, indiferent de cat esti platit, „you work at the best of your ability”.

      Indecis. Tu ce zici?4137
    • realitatea bate teoria, de multe ori in fabricile de gen oamenii chiar daca nu sunt platiti cu minimul sunt aglomerati cu munca, bagat la foc continuu la niste timpi imaginari nici michelangelo nu ar fi scos vreo mare opera si totusi sa nu-l comparam pe michelangelo cu omul de rand.

      Comentariu apreciat.490
    • @ubercool, @Ciuby, @Andrei, nu ati inteles ce am vrut sa spun.

      1. In primul rand, muncitorul din fabrica nu si-a luat nicun angajament fata de client, angajamentul si l-a luat patronul.
      2. Un muncitor poate sa faca de exemplu 100 de produse la calitate maxima. Daca patronul decide ca targetul trebuie sa fie de 150 de produse, atunci este clar ca va scadea si calitatea. Asta se intampla indiferent de cat de serios este muncitorul.

      Asadar decizia de a livra produse de o calitate inferioara a fost a patronului, nu a muncitorului. Tinand cont ca primul lot a fost fara probleme, muncitorul a aratat ca poate sa faca si calitate buna daca i se cere asta. Doar ca ulterior i s-a cerut cantitate, nu calitate.

      Comentariu apreciat.1325
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 1489
    • @Andrei, nu stiu ce ti se pare greu de inteles.
      Daca aici era vina muncitorului si patronul s-a trezit ca 40% din produse au fost facute in bataie de joc, ar fi trebuit sa nu le livreze. Livra doar cele 60% care se incadreaza in normele de calitate, isi cerea scuze de la client si ii promitea ca incearca sa livreze si restul comenzii cat mai rapid.

      Dar aici, chiar daca presupunem ca vina initiala este a muncitorului, patronul in loc sa-si asume ca nu a supravegheat corespunzator productia, a ales sa livreze produse slab calitative, adica sa isi bata joc de client.

      PS: repet faptul ca, in baza a ce scrie in articol, prima transa de produse au fost foarte bune. Deci muncitorii si cei de la controlul calitatii si-au facut treaba initial.

      Ulterior au fost livrate produse proaste, deci avem 2 variante:
      1. Muncitorul si-a batut joc. Angajatul de la controlul calitatii si-a batut joc. Pe patron l-a durut undeva si nu a mai verificat nimic. In plus, patronul nu si-a asumat greseala si nu a returnat banii clientului.
      2. Patronul a pus presiune pe angajati sa termine cat mai repede productia (cu personal redus) si si-a asumat ca o parte din produse sunt prost calitative.

      Indiferent pe care dintre variante o alegi, una dintre verigile slabe din toata aceasta discutie o reprezinta patronul fabricii.

      Comentariu apreciat.661
    • “Lucrezi la calitatea pentru care esti platit”

      Eu sunt platit bine si tot prost lucrez. ( my boss says)

      Comentariu apreciat.502
    • @ubercool

      „nu te tine nimeni cu forta”.

      Fals. Cand pravalia aia e singura optiune din localitatea respectiva, si tu ai salariu de subzistenta, nicio optiune de recalificare, si nu reusesti sa pui nimic deoparte ca sa iti permiti sa pleci in alta parte (vabi de drum, chirie mancare), da, esti tinut cu forta acolo.

      Si fix pe asta se bazeaza acesti patroni de doi lei: ca angajatii aia nu au de ales.

      Comentariu apreciat.557
    • ioan, tocmai de aia am menționat că nu e cazul de „singura opțiune din oraș”, că e un oraș cu tradiție in zona de manufactură respectivă și așa mai departe.

    • @Ovidiu: urmatorul training cere-l Engleza – avansati

      23
    • esti platit la calitatea pe care o oferi.

      ca eu stiu doar o singura meserie care ia banii inainte.

      811
    • Plm ce sa zic dacă nici nu știm a scrie cu părțile de vorbire/propoziție acordate, ce pretenții sa avem de la muncitorul care pune o sigla aiurea pe undeva ? Fără sa discriminez, nu mă pun sa citez din antepostatori.

      34
    • Si, cum merge Solitaire-ul? Jur ca nimeni nu intelege fractura logica dintre „bani o plua, munca o plua”, dar brusc suntem foarte exigenti fata de altii, cand noi dam bani pe ceva ce altii ar trebui sa faca, fie ca e vorba de o covrigarie, de un politist sau un medic. Atunci vrem o tara ca afara, nu? Hai ca ma duc sa muncesc de pomana pentru banii luati de pomana.

      120
    • v4li0, fractura logica e fix la „bani, o pula; munca, o pula”.

      logica reala este „munca buna, bani buni”.

      ah, daca „munca buna, bani o pula, munca o pula”, atunci avem o baza de discutie.
      da’ tu nu vezi ca absolut toti vor banii iniante si nici unul nu isi pune problema despre calitatea pe care o ofera pentru banii aia?

      53
    • „Că nu te ține nimeni cu forța în fabrică pe salariul minim pe economie. Dacă puteai mai mult, făceai altceva.”
      Corect. Nu te tine nimeni cu forța. Te tine patronul că asta e alegerea lui. Deci responsabilitatea e a patronului, el a ales să angajeze anumiți lucrători, el a ales salariul pe care să îl plătească, el a ales să își asume rezultatul acelei munci pe acel salariu.

      110
  3. „Omul s-a luat cu mâinile de cap, pentru că…nu are ce vinde acum.”
    -am patit asa ceva de mai multe ori si cu fabrici din strainatate.
    – produsele ok le vindem la pret normal
    – produsele cu probleme le pozam separat, le declaram defectul si le vindem mai ieftin in functie de defect
    – nu e ideal dar functioneaza like a charm si e mult mai simplu decat sa te certi cu producatorul

    Comentariu apreciat.802
  4. > că știa că găsește specialiști pe zona asta

    … 😂🤣😅

    Comentariu apreciat.433
  5. In plaja mea de cunostinte am auzit la un moment dat pe un patronache care vorbea cu angajatul la telefon si-i dadea instructiuni – la 2 pachete bune, mai pui unul prost. Asta asa, despre modul de gandire al majoritatii sefilor de mici afaceri…

    Comentariu apreciat.1166
    • Pai si la Auchan sau Carrefour la o plasa de 7-8 portocale nu sunt si doua mucegaite/stricate? Asta asa, despre modul de gandire al majoritatii sefilor de mari afaceri…

      Comentariu apreciat.525
    • La Carrefour i-am vazut cum aduc merele din depozit si varsa lada aia plina peste putinele mere ramase in lada, de parc-ar fi cartofi. Sunt platiti prost pentru ca nu gandesc sau se razbuna pe cumparatori ?!

      157
  6. NOU
    #34

    muncitorul ca muncitorul, dar cum a iesit produsul ala pe usa fabricii ca sa fie livrat clientului? Controlul calitatii, sefi etc ioc?

    Comentariu apreciat.544
    • Nu era certificată iso 9001 fabrica aia.

      Comentariu apreciat.312
    • Da monciu, buna intrebare. Una si mai buna: de ce a acceptat clientul marfa? Ahhh, n-a verificat-o pentru ca a mers pe incredere. Țepele au doua componente cruciale: trebuiesc date dar si primite. O teapa neprimita e doar un stoc de non-calitate in depozitul unei fabrici in cazul nostru. Exemplul este minunat, arata problemele globale in Ro: calitate fluctuanta, muncitori nemultumiti in orice situatie dar incapabili de schimbare, producatori care apasa acceleratia prea mult, vanzatori ticalosi, cumparatori neatenti si, la final, un end-user in fundul gol caruia i-au cazut pantalonii in piata mare ca nu erau bine cusuti…dar macar i-a luat ieftin, el a fost atent 😁

      61
    • emil, clientul nu a acceptat, că nu poate vinde produsul în halul în care e.

    • @Vali, in articol ai scris asa:
      „ăia nu o să vrea produsele înapoi, posibil să fie proces ca să își recupereze banii”

      De aici se intelege ca produsele au fost acceptate de client si ca le-a si platit.

      31
  7. Am vrut să cumpăr o masă ovală de lemn masiv de la mobexpert. Extensibilă. Și am scos mijlocul să văd cum iese mai lungă. Era vopsită cu baiț cu pensula doar pe unde se vede. Și cu cerculețe, nu încrucișat. Mi-a intrat și o țeapă în mână, pentru că, ați ghicit, nu erau finisate! Așa că în loc să dau 800€ în România o să trebuiască să dau 1000€ în Italia. Unde masa este finisată total, nu doar pe deasupra, iar vopsirea se face cu pistolul pe toate suprafețele.
    Cât ar putea să coste în plus un pistol de vopsit și un compresor? Cât ar fi producția dacă nu ar sta să dea la pensulă? Unde e respectul pentru produs și pentru client?
    Așa că în loc să-mi iau țeapă la bani mi-am luat o țeapă în mână, și e mult mai bine așa….

    Comentariu apreciat.1360
  8. Erau outlet-uri specializate pe asa ceva, marfa refuzata cu mici defecte. Stiu unul care vindea o gramada de haine La Redoute.

    241
  9. Proprietarii/șefii oricum nu își asuma defectele/pagubele și le-ar imputa celor mici. Probabil ca asta ar fi soluția, dacă nu ar fi deficit de forță de muncă la salariile de rahat pe care cel mai probabil le plătește angajatorul. Nu pot aprecia în termeni morali treaba asta, dar, pana la urma, daca cel care greșește și plătește nu va mai repeta greșeala.

    76
    • În privința asta eu am o viziune liberală. Întotdeauna în privat greșeala este a managementului. Dacă ai muncitori români trebuie să prevezi românisme. Dacă trimiți intenționat produse defecte nici măcar nu mai intră la greșeli, dar din punct de vedere al firmei este o greșeală (desigur, faliment și luna viitoare înregistrăm alta – tot românisme, dar de patronache).

      112
  10. acum stiu ca la noi e posibil orice si nu-mi inchipui ca te-ar ajuta prea mult, dar in teorie cand se semneaza contractul initial nu are niste clauze care sa se refere fix la asta? la defecte si calitate slaba…. procente, ceva, orice? gen daca 10% din marfa are defecte ti-o dau pe toata retur sa te speli pe cap cu ea. oare nu se poate face o asigurare cumva? chiar sunt curios.
    acum multi ani aveam un amic libanez stabilit in ro care vindea la engros-ul ala mai departe de Europa, nu-mi mai vine numele in minte, si imi povestea ca lua marfa din china dar avea un om de legatura si mergea cu ala in fabrica si alegea el paletii si statea langa ei sa-i incarce. la fel imi zicea ca aia organizau targuri de prezentare, te duceai vedea chinezu ca prezinta niste mostre, te vrajea cu niste poze , semnai si dadeai un avans de cateva mii de euro, a 2a zi targul era inchis si toti aia cu mostrele disparuti, faceau juma de milion de euro /zi. din ce povestesti pare ca nu suntem departe nici noi :)

    Comentariu apreciat.260
  11. Dupa 17 ani pe aici vanzand orice va pot spune cu mana pe inima ca regula sunt teparii si exceptia firmele corecte. Nu cred ca se va schimba ceva vreodata. E absolut toxica mentalitatea de business. Repet regula e teapa si exceptia sunt oamenii ok

    Comentariu apreciat.641
  12. Ti-ai scapat frigiderul pe picioare?
    Cum adica ce valori are omul ce a produs 40% defecte?
    A zis presedintele Colegiului Medicilor ca 50% din medici sunt onesti.
    Daca astia care se jura ca au grija de sanatatea pacientului, dupa ce au trecut printr-o scoala ce ar trebui sa ii faca sensibili la durerea umana, sunt 50% medici si 50% habar n-am ce, ce asteptari ai de la tot felul de lache care au si ei o firma.
    Asteptarea mea e ca medicii sa fie repere de moralitate in societate. Ca altfel is doar macelari cu diploma.

    Doarme foarte bine omul cu lot de produse livrate cu 40% defecte.
    N-are greturi morale.

    Comentariu apreciat.431
    • Doar o mentiune, scoala aia nu ii face „sensibili la durerea omului”, cumva cred ca fix oposul e scopul, mai ales al anilor de rezidentiat. Sa se caleasca, cu orice ar fi, pentru ca vad omul intr-o stare teribila, daca s-ar lasa sensibilizati nu stiu daca le-ar face nici lor bine si, in cele din urma, pacientului. Sigur, sa nu se dezumanizeze complet, sa stie sa comunice ( ceea ce probabil nu multi stiu sa faca ), dar sa nu se emotioneze.

      131
    • Sensibili in sensul de a-si da toata silinta dupa stiinta lor sa-i faca bine pacientului.

      Numai ca unii n-au nici stiinta, nici silinta, ci doar buzunare largi.

      91
    • Stiu pe cineva care si-a bagat picioarele in el de rezidentiat in anul 3-4 cand i-a murit un bebe in fata.
      N-ai stomac, nu te bagi! Si e mai bine asa chiar daca pierzi 3-4 ani de viata.
      Jos palaria!

      21
  13. Pai…Moldova, PSD….? Sau nu mai e cazul acum de ceva rusinare online?

    214
  14. Dacă vorbim de Suceava, sunt pățit. Nu recomand nimănui să cumpere sau să incerce “parteneriate” cu cei din Vicov. 50% chiar si din prima defecte. Mai bine cu turcii și chinezii, te înțelegi mai bine. Și nu ai probleme de retur la defecte.

    171
  15. Ohoo, topoare cu logoul Zoso gravat pe maner. Lasa ca-i mai la stanga, mai la dreapta, important sa fie ascutit.

    172
  16. Sa nu ne mintim singuri, problema nu e la executant, ci la seful executantului. Ca ala e cel care probabil decide ca un om poate lucra 10 ore in 8 si alte aberatii d-astea, inclusiv ca nu are voie la buda, sa poarte pampers, etc, etc, etc. Sigur, se vorbeste pe aici si de calitatea umana a angajatului, dar tocmai ca e om, dupa ce a fost luat pe toate partile si sta in job-ul ala ca sa nu cerseasca pe strada, o sa faca lucrurile asa cum se zice, cu 40% defecte. Patronachele o sa duca apoi produsul catre cel care a dat comanda, o sa fie o cearta, o discutie in care o sa dea vina pe cel care a dat comanda si uite, dragii mosului, d-aia sunt lucrurile cum sunt.

    Comentariu apreciat.271
  17. Nimic nou!
    Si pe afara se aplica schema asta, se livreaza primele comenzi ok si apoi schimba materia prima.

    210
  18. de asta e atît de ușor de făcut business în România dacă ești om normal, nu trebuie să fii genial ca să ai succes, trebuie doar să faci treaba bine.

    171
  19. E articol sponsorizat?

    44
  20. Taica-meu a facut lohn vreo 30 de ani.

    1) Un anumit numar de produse, X, se asteapta sa fie bulite. Nu 40%!

    2) Clientul nu da material fix pentru cate produse vrea. Da pentru atat+X.

    3) Exista CTC care vede din timp ca Dorel da buleli. Cum vede? Pai simplu! Cine coase etichetele? Dorel. Cine imbina piesa Y, Vasilica.
    Daca Dorel da 1-2-3 buleli i se pune in vedere sa nu mai faca. Daca continua e mutat pe post de pompier sau caraus de marfa sau etc. Nu merge, e penalizat la salariu si apoi dat afara.

    4) Muncitorii sunt motivati astfel incat sa traga toti in aceeasi directie prin:
    – prime de paste/craciun (de multe ori in produse pentru ca e mai ieftin asa).
    – produsele X care nu sunt rebuturi grave se repartizeaza aleator pentru muncitorii care le-au facut. Fiecare stie ca-i vine randul sa ia un Hermes sau un Clarks.

    5) Daca sunt multe produse defecte se face retur si se mentioneaza in procesul verbal cate produse au defectul A, cate B, si asa mai departe. In fct de contract se stabileste in ce masura se imparte vina.

    6) Sa vezi ce frumos e sa primesti materie prima cu defecte si clientul sa ceara produsul conform. Tot asa, se face proces verbal cu X bucati de materie prima au defectul A, etc.

    7) Daca nu se ajunge la o intelegere amiabila este si calea in justitie, cand se apeleaza la experti parte care sa efectueze expertiza asupra produselor sa determine daca materia prima a avut probleme sau daca manopera a fost defectuoasa, sau poate transportul, manipularea, etc.

    Nu ajungi asa nitam-nisam in momentul ala in care ai 40% produse defecte.

    160
  21. Eu lucrez ca electrician la o firmă care, printre altele, face branșamente pentru Enel distribuție și cred că știe toată lumea cutiile ale unde Enel Distribuție își pun contoarele ca să înregistreze consumul care se numesc BMP sau BMPT pentru branșamente trifazate. Ideea este că noi lucrăm cu niște BMP și BMPT-uri produse de o firmă românească, cel puțin după nume, @Recomplast din Buzău.
    Eu ca electrician care a montat zeci de bmp-uri produse de Recomplast Buzău m-am săturat de mizeriile lor și îmi vine să mă duc la ei cu o cutie din aia și să le-o sparg de cap. Lor și proiectanților care sunt sigur că nu au făcut niciun branșament cu produsul lor.
    Pur și și simplu, dacă vrei să faci un branșament în BMP produse de cei din Buzău, trebuie să demontezi tot ca să ai acces cu o șurubelniță la separator.
    Să nu mai zic că în interior sunt elemente din tablă cu margini care te pot răni dacă nu ești atent.
    Folosim produse românești pentru că sunt ieftine și proaste.

    93
    • Aici nu este vina celor de la Recomplast, ci este vina patronului tau care alege sa cumpere de la ei. In primul rand lui ar trebui sa te duci sa ii dai cu o cutie in cap.

      Ai incercat sa te duci sa ii explici sefului cat de complicat este sa lucrezi cu aceste BMP-uri de proasta calitate? Si eventual sa ii spoi ca daca iti aduce materiale mai bune, poti sa lucrezi cu 20% mai rapid?

      60
  22. Am lucrat in confectii vre-o 10 ani si stiu cum sta treaba…. Sunt firme unde calitatea primeaza.. dai buleala, te pui si desfaci si refaci, stai peste program si faci tot ce iti sta in putinta sa te conformezi ca daca nu zbori … si mai sunt si firme unde se plateste cu salariu minim… Ei acolo angajeaza pe oricine, ii ia si ii „califica”, deci practic aia invata pe materialul tau cum sa traga la masina. Dupa ce a invatat omu putina meserie, face upgrade, ca patronul oricum nu mareste salariu, ii pune sa stea peste program, nu ii plateste etc… Stiu ce ziceti dar de ce nu ii reclama la autoritati? Pai ia cazul Diana Fashion din Braila(daca mai exista)…. Stiau din timp cand vine controlul, la ce ora in ce zi… si ghici ce … cei cu nereguli erau tinuti in baie….

    Deci ideea e asa, vrei calitate? viziteaza fabrica cu care ai sa lucrezi, uita-te la calitatea produselor pe care le fac, lucreaza cu 6-7 impunsaturi pe cm sau 4-5?(ptr o camasa de ex). E stramba cusatura? cusaturile pe varf sunt pe varf? e finisata bine? e croita bine(daca croiala e praf din start… la ce te astepti)? au macar ctc? s.a.md.

    Daca nu ai timp, intreaba-i macar daca au certificare pentru vre-un standard ISO al calitatii. Dar vezi tu astia cu certificare costa, ptr ca si certificarea costa, si atunci cauti ceva ieftin si bun…

    70

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.