Teoria consumului

mercedes_benz_190d Sa luam un exemplu la indemana. Mercedes Benz 190D. Masina e atat de buna incat e in functiune si astazi, unele cu peste un milion de kilometri la bord si indreptandu-se vitejeste catre al doilea. In timp ce mecanicii se felicitau pentru o masina foarte bine facuta, actionarii dadeau din cap nemultumiti. Pai nu e bine deloc. Dacă facem in continuare masini care nu se strica murim de foame. Trebuie sa optimizam costurile. Si au ajuns sa produca pe banda rulanta masini mai ieftine si mai multe.

Teoria asta se aplica in toate domeniile. De ce sa faci o pereche de pantofi rezistenti, cand tu vrei ca oamenii sa iti cumpere si peste 3 luni o pereche noua? E o spirală a consumului. Trebuie sa cosumam mai mult. Trebuie sa scoatem un telefon nou in fiecare luna. Trebuie sa scoatem o masina noua la fiecare doi ani. Nimeni nu isi pune insa intrebarea ce facem cu telefonul vechi. Sigur, o parte din aceste produse e vanduta, dar cu restul? Ce fac cu telefonul pe care nu il mai pot vinde? Imi permit sa am doua telefoane functionale in casa? Dar doua masini?

sursa foto

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

42 comentarii

  1. nu e chiar asa… am o pereche de pantofi ecco de acum cativa ani (4-5) si inca nu s-a rupt nimic. ii mai tin pentru ca imi plac, sunt comozi! desigur am si alte perechi dar pana si niste banali pantofi de 80 de euro te pot tine ani de zile. la fel si cu motoru… un suzuki vechi da al dracu daca reusesti sa-l strici! si asa mai departe. sau macu’… il am deja de vreo 3 ani, n-are probleme!

    00
  2. Uiti totusi de forta penalizatoare a pietei. Daca produci in mod constant produse substandard, consumatorii te vor evita. Bun, reusesti s-o scoti la capat vreo cativa ani, dar nu pe termen lung.

    00
  3. Ai citit aici si ti-a venit ideea pt articol?

    00
  4. asta e o teorie din anii ’60. atunci au inceput sa se introduca diverse gadgeturi in produse ca sa se strice mai repede. pana atunci, in america, produsele se reparau. apoi a aparut un nou concept: nu mai repari produsul, il arunci la gunoi si cumperi altul ca sa supravietuiasca economia. ultimele lucruri durabile s-au facut in anii 50-60 in lumea capitalista. suntem in 2010. tie acum ti-a picat fisa?:) imi place ca prezinti o teorie asupra consumului ca si cum ar fi propria ta idee. se cheama plagiat

    00
  5. Daca faceai o facultate tehnica intelegeai mai bine ca produsul trebuie sa fie functional cu cea mai mica investitie (de material, forta de munca, etc). Lucruri de calitate se fac in industria aviatica, farmaceutica, etc… in celelalte domenii standardele de calitate sunt putin mai reduse (dar nu intr-atat de reduse incat produsul sa nu functioneze perioada pt care a fost conceput).

    00
  6. Masinile si toate produsele nu se fac la o calitate mai proasta fiindca daca nu s-ar face nu s-ar cumpara altele noi ci fiindca e inutila alocarea mai mare de resurse atat timp cat omul oricum va cumpara un model nou dupa o anumita perioada. S-a observat cat tine o persoana in medie o masina si s-a proiectat sa tina atat + 5 ani (sau eu stiu ce perioada…).

    00
  7. NOU
    #8

    Pai asa era pe vremea comunistilor si nu ne-a placut. i-am dat la o parte.

    00
  8. Doar caa… daca face altul acelasi lucru dar durabil tot tu mori de foame… :)

    00
  9. Da…stiu: unde dai si unde crapa….
    La prima vedere m-a deranjat cum suna acordul subiect-predicat „o parte din aceste produse e vanduta”. La a doua vedere, mi s-a parut logic si normal, dupa care am investigat problema :)

    Cea mai clara explicatie mi s-a parut:

    http://forum.softpedia.com/lofiversion/index.php/t62384-50.html

    Gramatica limbii romane volumul al doilea-Academia republicii poplare Romane 1954:

    Acordul dupa inteles:
    126. Cand subiectul logic difera de cel gramatical,acordul se face de cele mai multe ori dupa inteles, si anume dupa subiectul logic.
    A. In propozitiile in care subiectul este exprimat printr-un substantiv singular colectiv si este determinat de alt substantiv la plural, predicatul se acorda cu substantivul la plural,atunci cand acesta,impunand ideea de pluralitate,este luat drept adevaratul subiect al propozitiei;in acest caz substantivul colectiv sau partitiv joaca rolul de numeral nehotarat.
    „dinspre Copou se vad venind o gramada de oameni ,gesticuland si strigand foarte miscati.” Caragiale

    Daca nu intereseaza pe nimeni, sorry :D

    00
  10. Ce e in poza e favoritul meu de la marca Mercedes.
    SI nici cu o Cobra nu mi-ar fi rusine.
    La poul opus stau masinile Mercedes rotunjite, care de mult nu mai arata clasa posesorului.
    Mercedes a devenit un brand la fel de uzitat ca si Citroen, Renault, VW etc.
    Pacat.

    00
  11. @PHNC, bravo, m-ai facut sa rad.

    00
  12. Anultata, teoria asta ar putea asigura iesirea din criza a mai multor state. Asta din punct de vedere al oamenilor de rand. Daca s-ar vinde produse de calitate, fie ca sunt mai scumpe, ar asigura o rezistenta in timp si o oarecare economie in buzunarele oamenilor.

    00
  13. O singura mentiune: nu „mecanicii se felicitau pentru o masina foarte bine facuta”, ci inginerii, ca ei au proiectat-o. :)

    00
  14. as mai retine un aspect: vietza cu care evolueaza tehnologia. este imposibil sa rezisti pe piata la ora actuala daca nu inventezi. acum 30 de ani inovatia era apanajul granzilor, acum… sony cumpara lcd-uri facut de samsung, care in anii 90 cumpara tuburile trinitro de la sony. in plus, nu ar fi fezabil ca din punctul de vedere al life-cycle design-ului sa proiectezi un dispozitiv pentru un numar de ani in care el o sa devina inutil tocmai datorita competitiei. am avut dvd 10 ani, acum imi iau aceleasi filme bluray?? cam asta e ideea.

    in fond nu ne obliga nimeni sa consumam, chiar nu cred ca e o teorie logica. blugii mei levi’s din 1991 pe care ii purtam zilnic, si rezistau 1 an, sunt la fel dpdv calitativ cu cei de astazi, care tin 4 ani numai pentru ca ii port de 2 ori pe saptamana. o pereche de jeansi este o pereche de jeansi (vezi ex cu pantofii). cu chestiile care inglobeaza tehnologie insa este clar ca totul e determinat de factori colaterali, nicidecum de consumism (sau consumerism, whatever).

    PS industria auto e obligata sa dezvolte programe de recuperare a tuturor EOLV exact din ratiuni de scadere a costurilor societatii, nu neaparat ale lor. exista programe similare si pentru telefoane mobile, daca estetzi pasionatzi va pun la dispozitzie.

    00
  15. @ma plictisesc – BRAVO!!! BRAVO!!! In sfarsit cineva care aer curajul sa spuna lucrurilor pe nume!!! Nimic fabricat sub comunisti nu se strica!!! Eu personal, desi aveam deja 11 ani la revolutie, n-am vazut niciodata, NICIODATA, o Dacie in pana, un Lastun blocat de ape peste 5cm sau, Doamne-fereste, un Oltcit blocat. Mai mult, toate mobrele alea Carpati mergeau BRICI!!!

    Teoriile astea cum ca tot ce se construia in comunism era prost, fiindca nu era construit la presiunile unei economii de piata care sa sanctioneze un producator incapabil de a furniza produse de calitate e o IDIOTENIE!!! Mai mult, e o SUPERSTITIE COMPLET NEFONDATA!!!

    Inca o data, bravo dom-le, in sfarsit e cineva care sa spuna lucrurilor pe nume!!!

    P.S. Sarcasm. -100000000000000000000000000000000000. Stai jos.

    00
  16. evident, trintron si facute. my bad.

    00
  17. L-am intrebat pe un nene de la o firma ce vindea imprimante daca nu e mai ecologic sa permita reincarcarea cartuselor. Bineinteles a continuat sa bata campii despre cum corporatia lui salveaza planeta. Vom ajunge la genul in care un produs functioneaza x ani dupa care se autodistruge, asa cum este cazul unora deja.

    00
  18. @ma plictisesc – normal ca te plictisesti daca nu-ti folosesti creierul pt a gindi.

    00
  19. NOU
    #21

    @Jordan si c3:
    ho disperatilor ca nu luam comunismul in brate. sunteti idioti, sariti la cearta pe forum ca ruptii.

    vrei sa-ti dau un exemplu pe care toti il dau: uita-te la blocurile pe care le injuram cu totii ca stam inghesuiti si apoi la kkturile care se construiesc acuma care arata super bine in poze si proiecte si apoi ii auzi pe locatari cu probleme gen: imi ploua in casa, se inunda subsolul, etc.

    00
  20. Te plictisesti… comparatia asta e de tot rahatul.
    Pai atunci alea le facea Statu si avea tot interesul sa le faca sa fie ca la carte. Pe cand acum construiesc tot felul de speculati pe credit (cel putin inainte de criza) si spera apoi sa dea lovitura. Cu cat au costuri de productie mai mic cu atat au castig mai mare. E simplu, nu? De asta auzi case cu astfel de probleme pe urma… mai ales ca la noi se si poate mitui orice.

    oricum, e cum ai compara mere cu pere…

    00
  21. NOU
    #23

    La masini nu ma prea pricep eu, dar gandirea simpla iti da dreptate. Dar mai am cunostiinte legate de cartofi, mancarea romanului. Acum 10 ani se aduceau cartofi de samanta din strainatate si acea samanta putea fi refolosita ani buni la rand. Acum, se aduc din Olanda, ca ei sunt mari exportatori de cartofi, si mai mult de 2 ani nu pot fi folositi pentru ca nu mai dau randament. Mi se pare ca functioneaza pe baza aceleiasi teorii. „Iasă” banul? „Iasă”.

    00
  22. Ce naiba inseamna „503: Service Temporarily Unavailable. Please cam back later” cand dau click pe link?

    00
  23. @Rex, inseamna sa incerci mai tarziu, pentru ca atunci din diferite motive serverul nu e capabil sa iti indeplineasca cererea.

    00
  24. NOU
    #26

    @ma plictisesc – iar ai dat-o in bara. Cine te-a mintit pe tine ca blocurile alea construite pe vremea comunistilor erau perfecte? Cred ca 90% din ele au avut izolatia de pe acoperis refacuta, tocmai din cauza ca ploua in casa.

    00
  25. https://storyofstuff.org/ – probabil si de aici e inspirat.

    00
  26. @Andrei Grigoras: Nu-s perfecte dar stau si acum in picioare. Acum, ca proprietarii nu le intretin si se asteapta ca statul sa investeasca in realibilitarea lor e o alta poveste.
    Si alea noi au defecte de constructie dar momentan stau goale.

    00
  27. Bai, astia cu blocurile: 99 % din blocurile din Romania sunt proaste.
    Indiferent cand au fost facute.
    @Cristi: statul avea interesul sa fie ca la carte ??? Ti se pare ca blocurile de pe vremea lui Ceasca sunt perfecte ??????????????
    Poate sunt ceva MAI PUTIN proaste, dar TOT PROASTE sunt.

    00
  28. Depinde cand au fost constuite Marius. Blocul in care stau eu are ziduri de 48cm caramida. N-am vazut mai nimic din ce s-a construit in ultimii ani sa fie asa. Ba din contra am vazut bloc facut cu caramida pusa pe lung (deci grosime vreo 20 cm).
    Noi n-am schimbat nimic la bloc si n-au fost probleme. Bine nu e chiar un bloc… e o vila cu cateva apartamente.

    00
  29. Suntem bazati pe consum pentru ca stilul de viata e diferit, acum 20 de ani nu aveam telefon mobil, internet, cuptor cu microunde………masinile erau proaste din fabrica, blocurile erau prost construite dar cat de cat se respecta planul….. un calculator are durata de viata 3 ani, un telefon 2-3 ani, o masina nu mai mult de 10 ani, masinile din ziua de azi au ABS, inchidere centralizata, geamuri electrice, GPS…. care acum 10 ani poate nu existau sau erau optiuni care erau foarte scumpe. Parintzii nostri poate sau pensionat de la aceeasi fabrica la care s-au angajat, cine isi poate imagina sa munceasca peste 10 ani in acelasi loc si avand aceleasi atributzii ?

    00
  30. Pe langa Mercedes 190D si 316-le touring eu as mai adauga si Golful II 1.6GTD, inghite km pe paine. Curios e ca modelele astea apartin mijlocului anilor ’80 inceputul ’90… sau poate nu?! Poate nu e curios?! Poate in perioada aia producatorii erau mai preocupati de calitate si prestigiu si mai putin ahtiati dupa profituri imediate, expansiune si dominatie cu orice pret cum au inceput sa fie spre finalul ’90 si atingand apogeul in 2007 cand s-a si spart aceasta basica a consumului rezultand celebra criza. Oare este posibila si viceversa de a se reveni macar in unele domenii la calitate in loc de cantitate?

    PS: foarte bun articolul asta. Da de gandit…

    00
  31. *Cand am zis „calitate in loc de cantitate” mai sus automat unul din domeniile care mi-a venit in minte a fost invatamantul universitar, nu doar din Romania ci in general. Exemplu concret ar fi ca atunci cand am fost admis la facultate am fost aproximativ 80 de studenti in anul intai, iar 5ani mai tarziu erau 250 locuri alocate bobocilor.

    00
  32. mArius, nu stiu in ce blog stai tu, dar banuiesc ca esti constient ca majoritatea s-au construit in urma cu vreo 30-50 de ani la standardele de constructii din acele vremuri. Ce arata „mai putin prost dar tot prost” mai incerci sa renovezi/modifici (cat permite legea) sau te muti daca n-ai cu cine. Daca insa astepti sa vina Ceausescu sa ti-l faca sa arate mai putin prost… mai poti astepta mult si bine :P

    00
  33. Psihoza consumului este o caracteristica de baza a capitalismului. Ne plictisim repede de ceea ce avem, dorim ceva nou, mai fun, mai cool. Industria este condamnata la inovare. Aduci ceva nou, te mentii.

    00
  34. @Unul: la blocuri nu conteaza doar grosimea zidurilor. Nu stiu cata relevanta are din moment ce materialele s-au tot schimbat.
    Nu sunt specialist, dar cand trebuit sa pun gresie si faianta in doua apartamente, a trebuit sa fac foarte multe compromisuri din cauza zidurilor strambe sau prost construite. Intrebati niste meseriasi sa va spuna cat de bune sunt acele blocuri.
    @Cristi:Cand zidurile sunt strambe nu ai ce sa renovezi.
    Deja deviem de la subiect: ce am vrut sa spun e ca atunci cand un lucru e prost, e prost si trebuie recunoscut ca atare. Nu ne ajuta cu nimic ca sunt altele si mai proaste, ca se poate si mai rau, ca sunt facute de comunisti sau capitalisti..etc…

    00
  35. @Sabotor – de ce?

    00
  36. intamplator cel care a facut designul la mercedes 190 s-a sinucis fiindca acest model a fost cel mai nereusit din istoria de pana atunci a marcii. de fapt cred ca exista mai multe cobre in viata decat de-astea.

    00
  37. NOU
    #39

    hmm.. acum inteleg de ce modelul Sandero de la Dacia e atat de prost! Am avut ocazia sa conduc unul, mi s-a parut interesant la inceput, dupa mi-am dat seama ca e un Logan mai prost decat Loganul. Am un prieten care a zis ca isi va baga picioarele curand in ea de masina si in ea de reprezentanta Dacia daca se mai strica masina.

    00
  38. @jordan: cum nu se stricau dacii sau oltcituri? Parintilor mei li s-a deschis capota in mers in carapacea aia nenorocita care se numea Oltcit, puteam sa murim cu totii din cauza masinii. Daciile se stricau din te miri ce.
    Chiar si acum se fac lucruri rezistente – depinde insa de pret.
    Revenind la subiect: voi ce facti cu un mobil out of fashion? merge, mi-e mila sa-l arunc. Nu e bun insa, n-are optiuni. N-am cum sal vand. Ce sa fac cu el?

    00
  39. La fel si cu tastaturile, unde sunt tastaturile mecanice d-altadata, alea click-aitoare cu care avei o placere deosebita sa tastezi? Au ajuns produse de nisa. D-aia multi tineri scriu proiectele cu copy&paste, altfel dupa doua fraze si-ar rupe degetele pe tastatura cu membrana, luata din hypermarket. Click-clak, Cherry MX blue.

    00
  40. Acum iti poti da seama si de ce in Romania drumurile sunt asa cum sunt.
    Daca le-ar face sa reziste 50-60 de ani, ar muri de foame „drumarii’ :)
    Ce sa repare la anu’ daca nu mai sunt gropi in asfalt?

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.