Toată lumea care se pricepe să citească două rânduri de pe un site străin se agită despre cât de tare e piaţa din China şi cum se agită acolo Google şi Yahoo sau Android vs. Apple. Aşadar, înainte de a traducere repede nişte rahaturi pe care le citiţi pe naiba ştie unde, citiţi rândurile de mai jos.
China e o piaţă falsă
Probabil auziţi asta destul de des: Creşterea este acum în pieţele emergente (Asia, Brazilia, Rusia). Android câştigă teren în China. Da, pentru ca are terminale care costă 400 lei. Şi asta n-ar fi o problemă neapărat, numai că e, pentru că utilizatorul de smartphone de 400 lei nu cumpără nimic şi nu e valoros aproape deloc în termeni de publicitate. Fenomenul s-a mai manifestat anterior, politicienii ţinându-şi alegătorii săraci şi dependenţi de ei văd că aceştia nu produc destul cât să fure ei, siteurile româneşti de ştiri şi sport au fost nevoite să apeleze la titluri bombastice şi bannere multe pentru a contrabalansa cumva lipsa unor jurnalişti buni şi aşa mai departe.
Pe cifre, Apple câştigă de două ori mai mulţi bani decât Android, deşi are doar 19% din piaţă. Da, Samsung a avut un an record, dar asta pentru că jumătate din venituri sunt de la dumb phones.
Cum se aseamănă situaţia din China cu România?
Păi, e aceeaşi discuţie. Wow, 5,6 milioane de români sunt pe Facebook. OK. Ce facem cu ei? Au companiile bani să investească? Wow, Samsung vinde 10.000 smartphones pe zi în România. Grozav, unde e conţinutul pentru ei? Unde sunt campaniile pe mobil? Unde sunt abonamentele telecom cu internet nelimitat? Au telefoane capabile să intre pe net? Ce aplicaţii folosesc? Luaţi autobuzul sau metroul dimineaţa şi vedeţi ce telefoane sunt predominante la oamenii din jur. Uitaţi-vă seara prin cafenele.
Şi iată un grafic scos din mânecă ieri de Facebook, la anunţarea rezultatelor financiare. Observaţi diferenţa dintre Asia şi America (probabil dacă s-ar defalca Europa pe regiuni am vedea şi cât de mult trage România, Bulgaria şi Ungaria în jos restul)? Aşadar, de ce sa te agiţi cu o piaţă săracă, care oricum n-are bani (în China salariul mediu este 100$, în timp ce un iPhone costă 500$), deci nici companiile care în Vest investesc milioane de ruble/pesos/euro/dolari în social media în ţările astea sărace nu o fac, pentru că ştiu ele ceva.
Întrebarea e cine are bani să investească în conţinut pentru mobil (text, animaţie, alte prostii) şi e dispus să rişte azi pentru a vedea rezultate peste un an sau doi?
Sursa grafic1
Ce te face sa crezi ca investitia in continut de mobil in limba romana va da roade peste un an sau doi ? (vorbim de continut, nu de apps)
@Petre: păi, e un calcul rece. creşte numărul de terminale, creşte numărul de terminale capabile, se ieftineşte netul, oamenii vor dori să consume ceva. dacă te uiţi afară, ştirile sunt abia pe locul 3 in topul consumului pe mobil.
@internaut – pai la asta ne referim, la profit nu ? Nu ma incalzeste cu nimic un venit urias daca am cheltuieli la fel de uriase.
Apple castiga atat de mult avand o piata doar de 19% datorita faptului ca au o marja de profit uriasa, undeva la 40%. Astfel cum iti explici ca un Iphone 5 e cu 1.000 de ron mai scump la emag decat un note 2 sau un S3.
@internaut, da, am inteles punctul tau de vedere, dar si la Android exista marje de profit, uneori chiar comparabile (desigur nu la toate modelele), dar una e sa ai marja de profit 10% (cifrele sunt total aleatorii) la un telefon de 700 USD fata de aceasi marja la un telefon de 100 USD.
E alegerea lor sa umple piata de gunoaie, pentru volum. La un moment dat sper ca Google se va distanta si nu isi va mai asocia numele cu toate gunoaiele de producatorii de dumbphones din China. Pana la urma, Google investeste in aplicatiile proprii pe iOS pentru ca de aici intra bani frumosi.
Ideea e ca pana la urma utilizatorii de Android baga mult mai putini bani in aplicatii si alte elemente post-vanzare fata de utilizatorii de Apple. Si cu siguranta nu e din prostie, pana la urma prefer sa platesc pentru usability si o experienta placuta cu smartphone-ul.
Nu e vb de mandrie aici, e vorba de calitatea experientei. Si eu incerc sa cheltui cat mai putin, dar sunt multe terminale Android care distrug experienta utilizarii.
Ce ma intereseaza e ca pe masura ce sunt mai multi useri de iOS (eventual si platitori) investitia/implicarea dezvoltatorilor creste si eu am de castigat.
@Andrei, mai sus zoso compara telefoanele cu Android cu cele Apple, scotand in evidenta profitul urias al celor de la Apple, lucru explicat de mine mai sus, prin marja de profit urias. Lucru de care intr-un final se vor prinde multi dintre clientii fideli ai marului muscat, moment in care s-ar putea sa se indrepte spre alte produse c-un raport pret/calitate corect.
E cam hazardat articolul asta. Cred ca l-ai scris in graba, nu de alta dar sa compari China cu Romania mi se pare cam complicat din toate punctele de vedere.
Eventual sa compari un oras din China cu Romania era mai potrivit.
Dar vezi! Nu Shanghai, Beijing, Nanjing, Xian, Guangzhou. Alege unul de talie mai mica.
Nu mai stiu daca am citit pe blogul tau chestia asta, dar suna cam asa un citat: „Nu dezvoltam aplicatii decat pentru iPhone, deoarece utilizatorii de Android nu prea cumpara aplicatii”. Ma rog, suna asa aproximativ…
@LX: da, e veche chestia asta. dezvoltatorii de aplicatii de ios fac bani mai mulţi pentru că publicul de pe ios e obişnuit să plătească, iar apple ia 40% parcă din valorea tranzacţiei. uită-te la whatsapp. pe android e gratuit, dacă n-ar fi, n-ar folosi-o prea mulţi.
Cunoscand cifrele de la Samsung iti voi spune private ce-s cu cele 10.000 telefoane pe zi…
Ce nu inteleg eu din nedumerirea ta: de ce i-ar pasa lui Samsung de aplicatii, internet moca etc daca vinde ORICUM? Crezi ca plange noaptea cineva daca imi iau un smartphone si-l tin de bibelou alaturi de mileul de pe televizor?
@Horatiu: well, hai să zicem că le pasă că nu vor să fie in starea industriei auto. care a vândut maşini şi se pişau pe clienţi la service şi când piaţa a ajuns la saturare cu maşinile s-au trezit plângând a pagubă.
am zis mai sus, e ok, samsung sunt pe val, vor vinde şi anul ăsta de vor rupe, e normal să fie aşa, dar un utilizator care îşi ia un telefon de 400 lei nu îl schimbă o dată pe an, ca tine şi ca mine. vezi diferenţa
@Andrei, lol, crezi ca e ceva in neregula ca pe piata sa se gaseasca smartphone-uri pentru toate buzunarele? Daca te uiti in aproape orice domeniu exista game de produse pentru toate buzunarele. Fie ca discutam de laptopuri, monitoare, imprimante etc. Exista game entry level. Nu vad care e problema sa ai telefoane incepand de la 50 de euro si pana la 500 de euro. Mi se pare absolut normal sa-i oferi clientului posibilitatea de a-si achizitiona un produs atat un functie de nevoi cat si de posibilitati.
@Andrei, e amuzanta retorica asta legata de utilizatorii de Android care dau mai putini bani pe aplicatii. Stii de ce se-ntampla asta? Pentru ca majoritatea aplicatiilor care pe iOS costa, pe Android sunt gratis. Pot sa-nteleg nemultumirea celor care creeaza aplicatii, chiar si nemultumirea lui zoso vizavi de faptul ca pe Android esti nevoit sa platesti mult mai putin decat pe iOS, asta fara sa instalezi aplicatii pirat. Nu pricep in schimb problema userilor, care culmea, ar trebui sa se bucure de-un SO care le ofera mult mai multe aplicatii gratis decat concurenta, care o reprezinta, evident iOS-ul. Eu ma numar printre cei care incearca pe cat posibil sa plateasca cat mai putin, indiferent de serviciile sau produsele pe care le cumpar, incerc mereu sa aleg produsul c-un raport calitate/pret corect. Observ insa moda asta de-a brava si de-a te lauda ca ai dat nu stiu cate sute de euro pe aplicatii.
@zoso, adorabil cum iti pasa tie de dezvoltatorii de aplicatii, o spui parca cu regret ca pe android wahtsapp e gratis, iar pe iOS costa. Nu stiu, in calitate de user n-ar trebui sa fii fericita ca dupa ce dai niste sute de euro pe-un telefon poti sa folosesti aplicatii gratis?
@internaut: nu. faza e aşa: pe mine mă ajuta să existe mai mulţi utilizatori educaţi pe net, şi asta nu neapărat pentru că se vor grăbi toţi să se aboneze la mine la blog şi îmi vor creşte şi mie veniturile de la 500€/lună la 1.200. nu. mă ajută să lucrez intr-un mediu civilizat, pentru că acest mediu cere şi produce conţinut bun. creşte calitatea vieţii astfel. e ca pe stradă. calitatea vieţii în cotroceni e mai crescută decât în rahova.
@zoso, deci cum ar veni toate produsele software gratis, sunt proaste, nu? Amuzant, ca folosesc un mail de la google gratis, si sunt extrem de multumit, folosesc un browser, tot de la google, tot gratis, si sunt la fel de multumit. Am inteles, tu ai vrea ca oamenii sa fie obisnuiti sa plateasca pentru orice, astfel incat sa inteleaga nevoia ta de-a pune o taxa pentru a-ti citi blogul. Iti scapa un singur aspect. Platind in 10 parti, mi-e tare teama ca nu prea le vor mai ramane bani sa-ti plateasca si tie continutul. Ma gandesc totusi ca daca ar fi sa alegi intre un serviciu cum e whatsapp, si-u abonament la tine pe blog, marea majoritatea ar opta pentru prima varianta.
@internaut: ok. ai înţeles extrem de puţin, eşti agramat şi o ţii pe a ta. mergi pe blogul lui badea, te rog. merci.
In nici un caz companiile din Romania, sau mai bine zis companiile romanesti. Desi cu promovarea managerilor romani la nivel top (CEO, CFO, VP, etc) cele multinationale incep sa semene cu cele autohtone.
expira contractu la vodafone luna urmatoare si am primit 1000 de minute si 1000 de mesaje sa le folosesc in orice retea si international plus un giga de net cu 120 de lei. mai stau un an…
@Zoso nu ma refeream neaparat la stiri, care pe local au un ROI =>0 iar amortizarea o faci cu mult dupa 2 ani, daca vrei sa ai o echipa buna si eficienta, care sa iti produca cantitate, calitate si exclusivitati nu doar „fantastic”, „fenomenal”, „superb”,”nu o sa crezi ..” sau traduceri din daily mail.
Ma refeream la faptul ca CPM-ul (nu ma refer la adsense. sau doar la adsense) pentru piata din RO e in continua scadere, la fel si puterea de cumparare. Degeaba ai in 2015 cate 1000 de utilizatoricare iti cumpara lunar sosete de 1.5 lei cand ai avut in 2011 cate 500 care ti-au cumparat lunar fiare de calcat si frigidere. La fel si cu CPC-ul, contentul premium nu se mai diferenteaza de contentul normal prin nimic – singura diferenta e facuta de regiile care isi prostesc clientii sa cumpere rahat la pret de ciocolata. Clienti care prefera incet-incet sa dispara dupa ce isi dau seama de smecherie, nu sa se inmulteasca.(nu ma refer la cei care prefera sa zboare sute de kilometri bloggeri si/sau ziaristi cu 100 de unici pe zi – prin megacampanii cu reach de miliarde de care nu aude nimeni – , pentru a le arata un oras sau un hotel sau cum se face ciocolata calda impachetata)
Greșești: Galaxy S3 s-a vîndut mai bine decît iPhone.
Și da, iPhone țintește către un public mai cheltuitor. Altfel nu ar cumpăra produsul respectiv în primul rînd, nu? S3 și Androizii în general sunt cumpărați de oameni care mai apreciază și alte lucruri decît consumatul (nu zic consumerismul că nu sunt comunist de ‘occupy’).
Da, iPhone e un telefon mai bun pentru vînzări. Dar asta nu spune că e un telefon mai bun. De-aici tot scandalul.