Social media: despre influenceri și influență

A fost o primă jumătate de an diversă în social media românească. Au fost luni bune, au fost luni foarte bune și au fost luni proaste (luni foarte proaste încă nu). Și, ca de obicei, în lunile în care nu se scot banii de chirie se examinează cauzele și efectele. Pentru că iunie a fost o lună foarte bună, aș vrea să emit pe burta plină câteva păreri.

Sunt extrem de mulți influenceri fără influență

Nu e un secret pentru nimeni că social media românească e plină de pișcotari mascați în influenceri. Nu e nici un secret că unii dintre aceștia cer niște sume imense pentru ce scriu și ce livrează. E îndeajuns să ne uităm la numărul de comentarii sau la numărul de like-uri ca să ne dăm seama care e situația pe bune și cât de multă influență au unii și alții.

Tot ce pot să vă spun e că e greu să ai influență când n-ai cititori. E și mai greu când percepția asupra valorii proprii este gâdilată și afectată de cifrele care n-au legătură cu realitatea, gen reach sau viewership.

Când vom avea niște cifre pe bune?

Presa așa a murit, cu reach de 10-20 oameni care citeau un ziar, și care nu era deloc reală, dar marketingul era mulțumit că mesajul ajungea la foarte mulți oameni, ziarul că primește publicitate și, implicit, bani, iar BRAT cotizația anuală.

Cam asta se întâmpla de câțiva ani în online. Și e fix la fel: cei care măsoară scot cifre din burtă, bloggerul nu întreabă cum naiba, agenția e bucuroasă că sunt cifre mari și are ce îi da clientului și clientul e mulțumit.

Și, ca și la presă, când a venit valul, au început să chițăie și să mintă și să îi acuze și să îi sape pe alții mai abitir. Pentru că plăcinta e mică. Nici o clipă nu s-au oprit să întrebe de ce cifrele date de măsurător nu se văd în teren. Pentru că nu îi avantaja.

Așadar, răspunsul este: nu curând. Atâta timp cât clientul vrea cifre imense și nimeni nu îi spune câtă muncă și câți bani implică asta, cifrele vor rămâne așa. Dar vreau să vă informez că zoso.ro are un viewership estimat de 1,3 milioane români și un reach real de 4,1 milioane români.

Cea mai mare greșeală pe care o face un influencer

Este să creadă că poate influența prieteni sau alți influenceri. Ca să exemplific exemplar, gândiți-vă la schemele MLM de la noi: majoritatea sunt falite pentru că Gigel încearcă să îi atragă în jocul succesului pe cei din jur, care, din păcate pentru el, știu foarte bine ce îi poate pielea.

La fel și cu influencerii din social media. E greu să îi dai crezare unui om care vorbește despre cum a făcut el succes când are siteuri falimentare, când n-are nici o strategie, când locuiește cu părinții sau când un ochi rapid pe blogul său relevă că omul pur și simplu nu poate muta hoardele de fani pe care insistă că îi are într-o direcție oarecare.

Bonus: Proiectarea unei imagini neconformă cu realitatea. Asta se întâmplă mai vizibil la farsorii care vorbesc de dezvoltare personală sau succes în afaceri și ei n-au două cămăși diferite sau la bloggerii care îi învață pe alții rețeta succesului, pe care ei nu o aplică.

A doua mare greșeală pe care o fac influencerii

Dispar 2-3-4-5 zile din mediul pe care se laudă că îl stăpânesc. După care două zile sunt călare pe FB și pe TW, că au niște campanii de derulat, după care dispar iar. Nu văd nici o corelare între publicul lăsat baltă prea des și lipsa influenței.

S-a publicat un articol bun, care naște conversații, dar influencerul nostru are treabă, nu se poate ocupa de întreținerea sau măcar supravegherea conversației. Ocazia a fost ratată, aprobarea comentariilor peste 3 zile e adesea inutilă.

Bonus: blogul este lăsat baltă când apare o angajare sau o colaborare. Mai ales pe vremurile astea grele, a avea un salariu constant e o binecuvântare. Blogul, mijlocul prin care unii dintre acești influenceri de mucava au ajuns în poziția de a discuta și avea acele joburi, este (semi)abandonat.

A treia greșeală pe care o face un influencer

Este să nu citească alți influenceri, din varii motive, deseori stupide. Recunosc, și eu fac asta cu câțiva oameni, dar am motive puternice. “Nu-mi place cum scrie”, “a înjurat-o o dată pe Sanda Nicola”, “are aifon” sau altele de genul ăsta nu se încadrează.

control-the-conversation

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

25 comentarii

  1. Am avut un blog pe care l-am părăsit acum doi ani, morar.catavencu.ro. Şi acum îl văd în topuri Zelist, pe la poziţia 130, deşi, nu numai că nu mai scriu pe el, ci, pur şi simplu, blogul nu mai există fizic de doi ani! Dar el contează deşi nu mai există!

    00
  2. ce vrajeala ai in tine, daca era iunie o luna asa buna iti luai si tu un router mai bun. :D

    00
  3. iara o sa iti sara lumea in cap! :d

    00
  4. Imi place ca macar tu le spui pe sleau, altii umfla gogosi. Sincer ma mira ce praf si saracie e la noi in social media.

    00
  5. Auzi, eu dacă am 2 cămăși la fel, dar de culoare diferită, sunt OK?

  6. Acum explica-ne de ce nu e asta un articol din categoria „paid”.

    00
  7. Influencer e un termen penibil împrumutat din engleză, la fel ca trainer, speaker si alte flatulatii. Trebuia găsit un termen in română, gen mitoman.

    Sper ca bloggerii sa nu repete greșeala jurnalistilor si sa li se urce notorietatea la cap. Majoritatea sunt niște piscotari sinistrii care nu își pot convinge mama sa le dea 10 lei in plus când ies in oraș sau fomisti care ar scrie si despre un căcat ca are unele calitati, un miros fin pentru cunoscatori si ca sunt incantati ca au primit așa ceva in teste, urmarind de aproape evoluția produsului in viitor.

    00
  8. Să nu uităm că pe locul 2 în topul zelist se află site-ul pe care nu-l citește nimeni, ‘umbrela verde’ îi zice.

    00
  9. Pentru ca (,) cate bloguri atatea KPI-uri, as fi curios tu ce cifre dai la client? Ce conteaza pentru el si e relevant?

    00
  10. mai da-o-n pufarina mea. 4,1 milioane români reach. deja poti sa iti faci partid si sa devii presedinte. nu e chiar asa… eu, care lucrez in media aproximativ si mai toti se uita ciudat cand le zic ca am citit o chestie pe zoso.ro. Atunci cine te citeste? nea gheorghe de la coada vacii? tanti ana din cotet?…

    Asta e din categoria aia: are ARhi pe blog vizitatori counter-ul de vizitatori online… mai jos de 250 nici la 4 dimineata nu e. cu o medie de 10 minute.. si o medie de 400 online (sunt si perioade cu 550+) ar trebui sa aibe ~58k vizitatori zilnic…si n-are….. deci mai dati jos din burta aia… prea le multiplicati si voi….
    …just my 2 cents.

    00
    • @Adina R.: tocmai, cifrele alea sunt aberante și stupide, asta voiam să subliniez.

      iar aia cu 100 oameni online e o glumă mai veche, că tot urlau niște imbecili că ciutacu și alții raportau câte 100 oameni online, deși ei aveau 2-3 mii de unici pe zi. e un plugin, ii pui timeout la juma de oră și aia e.

  11. NOU
    #17

    Mie imi plac termenii astia pomposi gen influencer,social media analyst,public speakng expert,eMarketing Evangalist ,Digital Connoisseur, Editorial Visionary.cand aud pe unul ca ii foloseste imi vine sa scot poola din pantaloni si sa i-o arat dar nu stiu de ce.

    00
  12. Nu cred inca in termenii respectivi pe RO, inca nu avem oameni pregatiti indeajuns ca sa faca parte din categoria de influenceri ci mai degraba wannabe…

    00
  13. Ma bucur ca ai ales sa il lasi free. E un articol prin care chiar vei influenta multa lume :)

    00
  14. Problema nu e la somerii ce s-au recalificat brusc in blogari in speranta ca pierdutu vremei pe net le va aduce bani. Problema e la cei care ii platesc. Si daca anumite branduri au bani de aruncat in buzunarul somerului X inseamna ca au prea multi bani, deci produsele vandute de ei au preturi mai mari decat ar trebui sa aiba, deci eu nu o sa mai fiu clientul lor. Daca ar face toata lumea asa, lucrurile s-ar normaliza.

    Cat despre influenta unui blogar roman asupra „unicilor” sai…c’mon. Daca ajungi la o varsta si mai poti fi influentat in vreo decizie de ceea ce scrie gigi blogarul, atunci ai probleme serioase la mansarda. Si capatos are audienta. Asta inseamna ca e vreun influencer? Ce sa influenteze el? Alegerea hartiei igienice probabil.

    00
  15. @zoso: ai mai mare grija cu ironiile, ca unii ca Adina nu se prind.

    00
  16. E de apreciat ca au reusit sa prosteasca agentiile. Nu stiu unde gasesc ei clienti atat de darnici, pe vremuri toti negociau la sange fiecare euro.

    Are sens piscotareala asta cu filme, restaurante, beri etc, daca te vede lumea peste tot, inseamna ca esti tare, faci prieteni noi, si se stie ca prietenii se ajuta intre ei, nu se mai intreaba de nimicuri precum trafic.

    00
  17. Zoso, o intrebare: ai toate cele pentru a ocupa locul fruntas de influencer. Da?
    De ce nu te folosesti de el pentru a realiza ceva nou in online?

    00
  18. NOU
    #25

    Credeți cumva că suntem mai europeni decât Europa dacă spunem „influencer” în loc de „influențator”? Dar, având în vedere că la noi continuă să predomine formele fără fond, nu mă mai miră nimic!

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.