Nu mor românii când vor austriecii (Cum funcționează sistemul energetic)

text venit la redacție, după rugăminți de a fi scris, că poate mai apare în mass-media și altceva decât că vom muri!

Mă voi strădui să expun cât mai pe înțelesul tuturor, fără termeni care poate nu ar spune nimic.
Pentru început, precizez că m-am străduit să pun informații publice (luate de pe diferite site-uri), pentru a nu intra în conflict cu o autoritate sau alta.
Într-o figurare simplistă, sistemul arată așa (sursa):

iar ca și aport al fiecărui tip de energie produsă (sursa ANRE):

După cum se vede, o pondere importantă o au producătorii hidro (aici nu ne referim doar la producătorii mari: Porțile de fier, Vidraru, etc). Există peste 250 de producători, mai mari sau mai mici distribuiți pe tot teritoriul României.
De menționat că „nea Nicu” – bine, nu el, cei care gândeau în locul lui – nu a fost chiar prost.
Hidrocentralele (în afara celor mari) nu aveau strict rol de producători de energie. Erau mai mult folosite la reglajul puterii, pentru a trece de „vârfuri”, având în vedere că „pornirea” lor este foarte rapidă (dezchizi o vană și merge, față de un CET – adică termo – căruia, în funcție de dimensiune, poate să-i ia și câteva zile să pornească), dar erau mai ales folosite ca rezervă de apă (pentru orașe, sau irigații).

Pe locul doi sunt producătorii „non-eco”, să le spun așa: cărbuni și hidrocarburi.
Veți spune că ăștia ar trebui închiși. Nu este chiar așa. Nu că n-ar fi logic, dar oare ne permitem? Momentan sunt singurii care nu depind de nimic, decât de stocurile de combustibil. Nu trebuie nici să plouă (să fie apă) nici să fie soare și frumos, nici să vină taifunul să învârtă morișca. La ăștia le dai combustibil, fac curent. Punct.
Ce exprim aici e doar o părere personală, dar creșterea peste măsură a capacității producătorilor „eco”, dar mai ales a subvențiilor acordate acestora și a condițiilor din ce în ce mai dure impuse termocentralelor nu face decât să-i îngroape pe cei din urmă.

Rezultatul este previzibil: un an fără vânt (există studii care arată că fiind prea multe eoliene au început să apară modificări în deplasarea maselor de aer și a vitezei acestora, producând o așa-zisă acalmie – pui multe eoliene, nu mai bate vântul), fotovoltaicele au nevoie de soare (deci noaptea, mai ales seara și dimineața când se trece peste așa-zisele vârfuri ale consumului nu prea ai pe ce „pune mâna”), mai pui și un an secetos, și gata criza energetică.
Dacă-mi amintesc bine, prin 2010 când Videanu era ministrul economiei (nu mai caut pe net, dar parcă el era și parcă asta era și anul), o vară secetoasă pusă cap la cap cu dorința guvernanților de a face curent „ieftin”, au folosit toată apa din bazinele hidrocentralelor și nu a mai fost apa pentru irigații și nici curent n-a mai fost. Undeva toate se leagă.
De restul tipurilor de producători nu mai povestesc.

Hidro și termo sunt cele mai sensibile în viziunea tuturor.
Hidro e ieftin și termo e poluator. Sper că am reușit să arăt că adevărul e undeva pe la mijloc.

Referitor la producători, trebuie totuși menționat că cei mai mulți sunt în partea de sud a țării (asta, după mine este un mare dezavantaj, dar asta e: defilăm cu ce avem).
Bun. Ce facem cu energia după ce o producem?
Apare în scenă operatorul de transport. Transelectrica îi zice, și arată cam așa (informație preluată de pe site-ul Transelectrica):

Vedem că sistemul este destul de bine pus la punct dpdv al redundanței.
Iar dacă peste Rețeaua de transport suprapunem rețeaua de distribuție 110 kV care e (cam) asta, (sursa foto):

vedem că, oricum ne-am învârti, un punct de distribuție (stație) are minim două căi de alimentare (și vorbim de stațiile mici, de prin zone mai „sărace” să zic așa. Stațiile mari au și 10-15 „plecări” pe 110 kV, toate interconectate cu celelalte stații, astfel încât rezervele în alimentare cresc simțitor.
Dacă mai pui și rețelele de 20 kV (nu multe, dar sunt suficiente) care pot juca rol de transport, la nevoie, deja ajungi la un păienjeniș de nu-l poți cuprinde cu mintea.
Toate aceste informații le găsiți și aici:

SISTEMUL ENERGETIC NAȚIONAL AL ROMÂNIEI (SEN)
publicat de Claudiu Mihai Bădiță

Nu trebuie să fii mare specialist să realizezi că cel puțin dpdv al structurii rețelei, sistemul este destul de solid (trebuie ținut cont că a fost totuși gândit în perioada zis nefastă, dar foarte benefică totuși, cel puțin pentru sistemul energetic – totul era supradimensiunat după sistemul sovietic – totul era balșoi, să țină (și a ținut)).
Da, trebuie să recunoatem că uneori sistemul poate deveni puțin vulnerabil (se mai strică ceva, mai vrei să faci o lucrare, diverse, ca la orice). Atunci dispar o serie de legături (liniile pe care se lucrează) sau noduri (stațiile).
Ei, pentru asta s-a inventat „OCHIUL”. Ăștia-s dispecerii (și ei construiți pe mai multe niveluri).
Sincer, ăștia-s ca niște babe cu ochii la drobul de sare. Dar fără ei, cam greu. Ei sunt cei care îți spun ce poți scoate, când, și cât. Rolul lor e unul singur: să țină sistemul viu, și o pot face doar pentru că sunt așa cum sunt (babe cu ochii la drobul de sare).

Diferența între ei și „băieții de câmpie”: unul vrea siguranță la întreg sistemul (dispecerul), celălalt (exploatare/mentenanță) să-și facă lucrarea, să-i meargă jucăria și să nu-l doară capul (local).
Nu e nevoie să vă spun cine câștigă mereu: dispecerii. Deci, siguranța e pe primul plan.

Referitor la cele de mai sus, întreb și eu retoric: ce naiba poate veni peste noi să pui sistemul ăsta la pământ?
A, se strică ceva, și încă ceva, și încă ceva. Tot n-ai cum. Trebuie o bombă serioasă, mult mai mare decât cea de la Hiroshima (sau multe-multe, mai mici). În cazul acesta, ultima noastră grijă ar fi curentul electric.
Așa că, stimați teroriști: liniile electrice nu-s foarte tentante pentru atacat.

Să vedem unde putem umbla, totuși să omorâm acest sistem.

Stațiile electrice de transformare
Astea sunt nodurile. N-ai ce face cu liniile fără stații. Nu poți plimba electronii electronii la nesfârșit, trebuie să-i dai la utilizatorul final (vezi prima poză).
Stațiile (cel puțin la noi) sunt de două feluri: retehnologizate și neretehnologizate.

Stații neretehnologizate:
Tehnologie model rusesc, anii ’60-’70. „Balșoi”. Nu le strici nici dacă vrei. Merg și pe arșiță și pe îngheț. Cam ca Dacia 1300. Dacă n-ai pretenții de Lamborghini, îți faci treaba cu ele.
Dezavantaj major: nu mai ai cu ce le întreține. Nici oameni (sunt ultimiii dinozauri), nici piese de schimb.
Greu de implementat metodele moderne de supraveghere și comandă. Nu-s așa de exacte (nu prea răspund ca echipamentele moderne).
Plus costuri mari de întreținere (mentenanță severă anual). Dacă se putea face mentenanță ca pe vremuri, mai mergeau 100 de ani.
În aceste stații este musai necesară prezența personalului permanent.
Vrei ceva, îl suni pe nenea în stație. Nu că n-ai putea să-i dai prin „telecomandă”, dar trebuie să fii și sigur că s-a întâmplat ce ai vrut tu.
Nenea îi dă comanda, apoi iese afară, se uită c-a făcut, te sună și-ți spune că e gata.
Mulți distribuitori au renunțat la personalul permanent, din motive de costuri – acesta e capitalismul. Personalul permanent a fost înlocuit cu echipe de intervenție: vrei ceva, îi trimiți acolo, fac treaba, pe urmă pleacă în altă parte.
Dacă vrei să faci ceva terorism, trebuie să sari gardul și, dacă nu te mănâncă Griveii din stație apuci să faci ceva deconectări (sunt culmea câinii ăștia, parcă-s de la protecția muncii – noaptea, dacă n-ai cască și halat/salopetă, nu te poți apropia, chiar dacă i-ai hrănit o lună. Ziua-s mai permisivi).
Și terorist fiind, ești totuși în România: vrei să faci deconectări, sau mai degrabă să furi ceva? Să fim serioși.

Stațiile retehnologizate
Deja e altă ligă. Procesoare, LED-uri, LCD-uri, pe ici pe colo câte un touch-screen, SF-uri. La astea nici n-ai ce să le faci: ori merge, ori nu merge. Nu merge modulul, pui altul (de, societate de consum).
Eu le preferam pe cele vechi (din păcate, nu se mai poate, asta-i direcția).
Acestea noi trebuiesc ținute ca ouăle. Nici prea cald, dar nici prea frig, că țipă imediat că nu le place. Când se strică, mă apucă dracii, că scoți jumătate și arunci; pui la loc o jumătate nouă. Cam cum te duci cu mașina la service și-ți zice ăla că mașina ta de la jumate către bot trebuie schimbată că nu se aprinde un far.
Sunt rău. Sunt de modă veche. În fine…
Cu stațiile noi, recunosc că e puțin mai sensibilă treaba, dar nu dpdv al terorismului.
Nu vă închipuiți că stă hackerul cu laptopul ca la film, și zice: gata, stingem lumina în cartierul X. Sau, supraîncărcăm noi nu știu ce circuit.

La stațiile neretehnologizate nici n-ai cum visa la așa ceva (te bucuri dacă merge că-i dai tu cu mânuța), iar la cele retehnologizate iar n-ai cum, din simplul motiv că sunt total izolate. Nu ai cum să „te agăți” din exterior.
Nu merge ca la film, interceptezi tu prin nu știu ce priză sau nu știu ce luminiță de la fibra optică și gata, ai pus stăpânire pe sistem. Nu ajută nici „cârtița”. Ce parolă pot să-ți dau eu? Aia de la mail? Că alta n-am. Sistemul este total izolat (bine, și paranoia-i mare).

În cel mai imposibil scenariu, reușești să omori o stație (sari gardul, dai cu vrăji, cu blesteme, cu ce vrei tu, omori nenea care-i în stație). În Iași (oraș nu județ), sunt 10 stații legate între ele așa cum v-am arătat mai sus. În cel mai fericit caz reușești să-i enervezi pe băieții de la intervenții. Nu rămâne nimeni fără curent.
Concluzia: fără o armată mărișoară de talibani, în mod voit nu prea ai ce face.

Să vedem ce poate face mama natură. Cu asta nu te pui.
Fulgerele, așa cum mai spunea cineva, sunt cele mai periculoase fenomene care pot afecta sistemul.
Există totuși echipamente care limitează efectele fulgerelor (se cheamă descărcătoare), iar în cazul unei deconectări, în 1-3 secunde pune linia înapoi în funcție (depinde de linie, și dacă n-a crăpat de tot descărcătorul). Asta dacă trăsnește direct în linie.
Dacă fulgerul e mai îndepărtat, nu știu, zeci de metri, nu se mai întâmplă nimic (poate țipă vreo supratensiune, dar mai rar).
Întreb: ce fenomen natural ar trebui să se producă încât să afecteze o suprafață suficient de întinsă (un județ măcar), cu puterea unui fulger?
Presupunem că găsim unul. Crede cineva că mai trebuie cuiva curent electric dacă s-a produs fenomenul respectiv? Eu zic că nu.
Bombe cu PEM (puls electromagnetic) și alte năzdravănii asemănătoare, sunt punctuale (dar nu prea-s naturale, nu?). Cam tot un singur nod omori – asta dacă nimerești bine, și dacă trece de toate ecranele pe care le ai – ecrane care nu au fost făcute cotra acestor PEM ci că așa a ieșit – toate cele-s din tablă, carcasă echipamente din tablă băgate în dulapuri din tablă, băgate în construcții din tablă în 2-3 straturi, toate legate la pământ. Cu ce naiba poți să dai? (cu apă?)
Dacă vă uitați cum sunt făcute aceste PEM, veți vedea că nu au rază așa deosebită de acțiune (dacă vreți, poate o detonare de bombă atomică la înălțime ar putea face ceva, dar la nivel de telefoane mobile laptopuri, relee comunicații, rețele de comunicații pe sârmă gen telegraf – nu fibră optică).
Nu știu dacă m-am făcut înțeles, dar am încercat să fiu cât mai explicit fără a vă stresa cu termeni care poate nici nu vă interesează, și nici nu ar fi fost foarte expresivi pt. dvs.
Acum, cred că vă puteți răspunde singuri dacă madame austriacă a avut dreptate.

completare Cristici
La textul meu de ieri a comentat bine tare cineva, cu o întrebare bună, şi un link la acest articol:

FOTO. Scandalul declanșat după ce Putin a venit cu un cor de cazaci și a dansat la nunta șefei diplomației austriece
18.08.2018 21:47

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

99 comentarii

  1. Avem hidrocentrala Ciunget, restartează orice .

    00
    • NOU
      #2

      Ciucă al lu Împăratul, se bagă la curent, iesii cu tranformsatoruldin arsenal

      00
    • Se poate. O explozie solară de intensitatea celei din 1859. Un cutremur. S-a întîmplat în 1986 și în 1977. A picat sistemul energetic. O eroare umana. La o revizie prin 84-86 au „reușit” să pună la pămînt o bară de 400KV Un potential atac terorist ar viza partea de transport nu centralele – în speță inelul de 400KV.

      01
    • As construi o centrala nucleara in Covasna, una in Harghita si gata problema.

      Super clean energy si pana sunt gata scapam si de ursi ca sa nu faca o nefacuta.

      00
    • te riști să vezi urși mai rapizi, cu 6 picioare?

  2. NOU
    #8

    ajungi la blackout atunci cand frecventa scade sub cei 50 Hz (nu stiu exact cat). Costurile sunt enorme (cateva miliarde de dolari). Atunci cand sursele (productie+import) nu acopera cererea.

    00
    • Ceausescu, pentru a economisi curent, asa credea el ca se poate, a zis ca vrea frecventa mai mica. Aia cu „tremura lumina” putea fi si de la frecventa mica.
      Poate conving omul sa scrie in continuare, sa mai faca un text.
      Dar au scris altii, ce freceventa scazuta a fost catalogata „dezastru”, ce valoare, in 2021: -0,250Hz fata de standard. Chiar sunt curios cu cat mergea Romania in 1985-1989, cat avea in loc de 50Hz…
      Daca nu ma insel, la un moment dat Romania nu putea exporta curent pentru ca nu respecta frecventa.

    • Ultuma frecventa pe vremea lui Ceausescu era 47 Hz. La asta inca mergea. Nu tot, doar ce era important.
      Acum e 48 sau 48,5 (nu a mai functionat de 1000 de ani, nici nu mai stiu cat e reglata).

      00
    • @ionut din berceni, poti sa ai blackout pe perioade scurte si pe zone restranse. Daca sursele de productie nu fac fata la consumul total, existe sisteme puse la punct pentru deconectarea marilor consumatori (fabrici, uzine) astfel incat sa fie asigurata continuitatea pentru sistemele esentiale.

      Asa cum s-a scris in articolul de mai sus, hidrocentralele pot compensa pe termen scurt spike-uri de consum (sau scaderile bruste de productie).
      Vezi situatia din 14 Octombrie cand Unitatea 2 de la Cernavoda (care produce 10% din energia consumata in Romania) s-a deconectat de la sistemul energetic national. Nu s-a simtit nicaieri in tara nicio problema in alimentarea cu energie pentru ca Hidroelectrica a crescut aproape instant productia ca sa compenseze.

      00
    • NOU
      #12

      Daca ereau in anii lu ne nicu, intrai la spionaj-ptAustria. Ai dezvăluit date secrete-ac 15 anii la rahova

      00
    • Să nu te superi pe mine dar ai păreri puține și fixe – așa a vrut Ceaușescu. Frecvența aia era 50 Hz pentru că ăsta era standardul în Est – așa cum vestul avea 60 de Hz. Motivul – interoperabilitatea și interconectarea – ca să poți cumpăra curent de la alții trebuie să te poți conecta la ei. Cea mai mică frecvență văzută atunci pe un frecvențmetru de la o stație a fost de 47,5-47,7. Asta se datora faptului că în SEN consumam mai mult decît produceam – scăderea frecvenței este unul din efecte. O lectură interesantă am găsit aici.
      https://www.rasfoiesc.com/inginerie/electronica/REGIMURILE-DE-FUNCTIONARE-ALE-54.php
      Păcat că cel ce a postat nu citează sursa.

      00
    • @Nimeni
      Se confirma toate cele spuse de mine.
      Scurt si la obiect: 60 e in America, nu in vest.
      50 e aia care trebuie, nu aia care este.
      47,ceva l-ai scos de unde? cred ca ai jumatate dreptate, nu chiar fix, s-ar putea sa fi fost ca reglaj 47,2,4. Am sa caut mai exact. Eu am spus la cat s-a mers, nu la cat erau reglate.
      Pentru cei ca tine: una e reglajul si alta e la cat il lasi sa mearga (depinde de numarul si dimensiunea oualor celui care dispune asta. si cred ca la vremea aia erau destule oua mari si tari)

      00
    • Ai dreptate cu 47,2-47,7. În perioada respectivă eram elev la un liceu energetic, cel din avatar. O dată pe lună făceam o săptămînă de practică la diverse întreprinderi de profil – P.R.A.M. , S.C.M., U.A.R.M.T.. La final m-am oprit la partea de stații de transformare. Am făcut practică la două stații pînă la absolvire. Proiectul meu de final a fost legat de efectuarea de manevre în astfel de stații și de întocmirea corectă a foilor de manevră aferente. La una din stații aveau modelul ăsta de frecvențmetru https://www.alibaba.com/product-detail/Analog-Frequency-Meter-Factory-Supply-Vibrating_1600109517483.html?s=p în timp ce la a doua avea tipul ăsta https://ro.traconelectric.com/product/F9622050/Frecventmetru-96%D796mm–230V–45-55Hz
      Eu îți spun doar ce am citit pe tipul doi, habar nu am la cît era reglat DASf să arunce afară consumatorii neesențiali – stabilind în principiu frecvența la care mergea de fapt sistemul. Cea mai mare valoare era pe care am citi-o a fost de 50 Hz – dimineața și seara – ne conectam la ruși prin Isaccea ca să facem față celor două vîrfuri zilnice de sarcină. Am venit special în jur de 04:00 și am rămas pînă pe la 19:00 pentru a vedea asta. Chiar nu știam de faza cu 60 de Hz doar pentru pentru America. Cred că te referi la America ca și continent. https://en.wikipedia.org/wiki/Mains_electricity_by_country

      00
    • Fără legătură cu postul de mai sus am găsit un blog interesant cu subiecte practice despre electricitate/electronică. Cu permisiunea lui Zoso las link-ul aici.

      00
    • @Nimeni
      Sunt la PRAM de 25 ani. Si nu car doar trusa

      00
  3. NU VA PANICATI!
    NU MUSCATI MOMEALA DIN TABLOIDE!

    *scrie doua articole kilometrice pe tema asta*.

    00
    • Tu cum ai fi combatut mizeria din presa? Baga un rezumat in 4 propozitii a textului asta, sa vedem cum te lupti tu cu Romania TV si „Ministrul Apararii din Austria!!!” in 4 propozitii.
      Unele lucruri nu pot fi explicate in cateva fraze, ca nu e chiar atat de simplu cum cred… ministrii austrieci.

    • Dezavantajul tabloidelor… folosesti articole kilometrice sa combati un titlu de 2 lei si 3 cuvinte, iar sansele sa reusesti sunt aproape 0.

      00
    • In general, cand reactia e de genul asta, arata o nesiguranta din partea celui care raspunde. Sau o inabilitate crunta de a concretiza o serie de idei.

      E ca la intrebarea clasica daca esti virgin.
      „Pai, iti povestesc acum exact cu cate femei am facut sex, ca sa alung orice suspiciune ca as fi virgin! Mai intai, acum cativa ani am facut sex pasional, apoi am fost la o petrecere si a fost dezmatz total si iar am punctat, apoi etc etc etc”…

      … 20 paragrafe mai tarziu, interlocutorul te va suspecta ca esti virgin, chit ca poate chiar ai avut parte.

      00
    • @Cristici-Daca stii putina germana, vezi ce au scris austriecii si ce-au tradus romanii.Acolo e cheia.

      00
    • „arata o nesiguranta din partea celui care raspunde.” – ce cacat sa mai stau sa-ti explic? Umplem pagini de texte cu detalii, linkuri… „e nesiguranta”!
      Atat va duce capul, ba, de asta e plin de public la posturile de stiri de doi lei.
      „o inabilitate crunta de a concretiza o serie de idei.” – aici arata, de fapt, cat poti tu intelege. Si doar l-am rugat pe om sa explice ca la prosti, cat mai simplu posibil!
      Uite de asta imi vine greu sa conving oameni de valoare sa scrie texte „pentru net”, ca ei stiu ce public este „pe net”.
      Baga repede pe Romania TV, sa afli, de fapt, cum e. O sa murim, ca „a zis ministrul austriac!”
      „Cipuri in vaccin!”
      Cacat.

    • @Andrei si altii
      Ca sa explic cuiva cum se leqga un bec si sa fiu sigur ca nu moare sau nu da foc la casa, sunt necesare vreo 4-5 randuri
      Scopul kilometrilor a fost ca oamenii care chiar citesc, sa inteleaga ceva, fara sa o fac pe interesantul.
      Da, recunosc, mai scurt era: baaai, sunteti prosti? si fiecare intelegea ce dorea. dar macar era msi scurt.

      00
    • @Iulian, ai primit o provocare: sa sumarizezi tu toate aceste informatii in 4 propozitii.
      De ce nu faci asta ca sa stie si autorul pe viitor cum sa procedeze?

      00
    • Cristici, faptul ca tu iei de prosti cititorii de aici, e problema la tine, nu la noi. Daca tu ai depus atat efort sa demontezi o prostie de doi lei pe care putini ar lua-o in serios, aia e problema ta.

      Pana una-alta, ai transformat o problema din familia ta in ceva problema de interes national, fara sa iti ceara nimeni asta. Ne-am intors la coada la magazin, la mutat produsele de pe banda rulanta, pentru ca simti nevoia sa fii bagat in seama.

      00
    • @Iulian, în general ce vedem în presă, chiar dacă vine din partea unor specialiști, sunt concluzii generale, fiindcă persoanele trebuie să fie informate și nu au timp de prea mult citit. Ei, uite aici dă chix toată presa. Livrează info fără fundamente. Nu ar fi de prost gust asta dacă ar veni din partea unor oameni cu expertiză, aici ar prima autoritatea persoanei. Mai ales când vorbim de teme serioase, cum e asta cu o pana generalizată, aș fi vrut să văd presa la treaba. Să sublinieze ce a zis și proasta din austria, dar și părerea unui specialist acolo. Dar da, presa din ro nu are nicio responsabilitate

      00
    • 10 site-uri si cateva posturi de stiri care mananca cacat sunt „problema mea”?
      ” Ne-am intors la coada la magazin, la mutat produsele de pe banda rulanta,” – vezi ca nu prea te duce capul sa intelegi ce scriu? mergi inapoi si citeste din nou textul ala. :)
      Amuzant.
      „tu iei de prosti cititorii de aici, ” – eu nu iau de prosti cititorii de aici, ei sunt prosti daca nu pot intelege ceva care le este explicat ca la prosti.

      „inabilitate crunta de a concretiza o serie de idei.”
      „o nesiguranta din partea celui care raspunde”

      Unde e „inabilitatea crunta”, si unde e „nesiguranta” in acest text?
      Unii cititori chiar sunt prosti, nu-i iau eu de prosti, chiar sunt!

    • Stii cine mai au „inabilitati crunte”? Profesorii de la scoala. Scriitorii.
      Parca sunt virgini profesorii de la scoala, si scriitorii… atat de mult vorbesc si explica, ca niste virgini, coane!
      Nu, nu e de la noi, ca nu ne duce capul, nu. Sunt ei virgini. Pitagora, Newton, Jules Verne… pana „concretiza o serie de idei” Jules Verne… clar, era virgin.
      Ce mare cacat sa descrii in patru fraze sistemul energetic national!? Sute, mii, sute de mii de oameni implicati (in Europa)… fraieri, cand e atat de simplu!
      Cacat.

    • Cu toate comentariile de genul TL;DR (cat se poate de injuste) nu pot sa spun altceva decât „mulțumesc” autorului că a sintetizat informațiile respective pentru publicul larg. Îmi e greu sa cred că eram singurul prost care nu știa cum e structurată și exploatata rețeaua electrică în România și mă bucur că am aflat niste lucruri interesante. Fix pentru genul ăsta de articole citesc zoso.ro in loc de site-urile mizere de știri din țara asta.

      00
  4. NOU
    #32

    Statul trebuie convinga viitorii producatori sa investeasca in Moldova si Transilvania (tarife de injectie in retea mai mici). Acolo e deficit de productie. Productia mare este in partea de sud a tarii (carbunarii din Oltenia, Electrocentrale Bucuresti, eolienele din Dobrogea, Cernavoda, OMV Petrom cu centrala de la Brazi).

    00
  5. Ai idee cine tot blocheaza de 30 ani+ finalizarea centralei nucleare de la Cernavoda ?

    00
  6. Furtuna solara e un fenomen natural care poate afecta SEN-ul oricarei tari.

    00
  7. CME? Ăsta e natural și ar putea afecta? Vezi Canada 1989

    00
    • Da, cum spuneam si cu o alta ocazie. Nu luati de bune toate rapoartele oficiale. Nu ce a fost e important, ci ce sa spui ca a fost.
      De ce n-a crapat toata America de Nord? Quebec, ceva NY, nu tot.
      In SUA in 2003 nu au mai putut s-o dea in CME. Nici acum nu scrie limpede ce a fost.
      Ca o paranteza: cand eram soarece angajat, care crezi ca a fost motivul iesirii din functie a unei mari unitati de transformare? Iti zic eu: un fulger globular. Si a mers.
      Alta avarie importanta: nu stiu ce turbioane care au ridicat iarba in sus. A mers si asta. Chiar de atunci s-a schimbat procedura de tuns iarba.
      Mai vreu?

      00
    • Ok, bun, dar un Carrington event? Pur si simplu întreb (cu putina teamă) pentru că jobul meu depinde de asta.

      00
    • @Uzunu
      Daca vreti voi musai, ca altfel nu se poate, da, ne ducem dracului. Carrington – m-am uitat acum. A afectat telegraful (comunicatie pe sarma, am scris in articolul principal). Telegraful (ca si faimoasele afectari ale electronicelor de pe sateliti), folosesc curenti mici. CEM, PEM si alte EM de aste futizeaza jonctiunile semiconductorilor. Sa priceapa toata lumea. Daca bagi 5 volti in procesorul placii video a terminat-o. Intr-o statie de transformare, la capat de linie lunga se poate ajunge la kV (adica mii de volti), si nu mai crapa nimic din sistemul energetic.
      De aia am dat exemplul cu fulgerul (se pare ca nici articolele kilometrice nu ajung). Ca sa omori ceva trebuie sa depasesti pragurile. Vorbim de sute de mii de volti Ei, cand s-or induce astia crapa sistemul. Dar sutele astea de mii de volti se induc peste tot nu unde vrem noi, daca e ceva globa (chiar local). Inseamna xa se inrosesc caroseriile la masini, se topesc armaturile constructiilor. Mai pe scurt: apocalipsa, ziua judecatii, cum vreti voi. Gata, e ultimul comentariu. Ak gresit ca am scris.

      00
  8. stiati ca energia electrica nu se poate inmagazina? poti face stocuri de carbune, apa, motorina … energie electrica ciuciu si nu vorbim de acumulatori casnici

    00
    • Comentariu care incepe ca un text din formula as, si e la fel de corect. Ai trait intr-o bula pana azi de nu ai auzit de tot felul de proiecte care mai de care mai „revolutionare” care fac asta?

      Ai tesla in Australia, cu baterii. Ai pompare hidro. Ai block stacking (a.k.a ridici niste greutati ziua si le dai drumul in jos seara).

      Stiati ca Mihai e la furat?

      00
    • NOU
      #45

      Energia electrica se poate” inmagazina”. Vezi proiectul tarnita lapustesti. Doua lacuri la diferite inaltimi. Pompezi apa in lacul superior cand energia e ieftina (preponderent noaptea) si dai drumul apei in momentele cand e nevoie. Faci si reglaj primar, secundar tertiar, etc.

      00
    • As vrea un Portile de Fier III, cu 2 lacuri de acumulare, sa pompam apa in amonte. Ar fi cel mai misto proiect de inmagazinare de energie electrica. Alte tzari au deja, si China are in constructie o gramada: en.wikipedia .org / wiki/List_of_pumped-storage_hydroelectric_power_stations

      00
    • Salut, lucrez in domeniu. Raspund de comisionare/mentenanta sisteme de stocare pe baza de baterii – capacitate 1.26 MW – 50MW. Astept cu interes sa se dezvolte si in RO :)

      00
    • 5 hidrocentrale de pe Olt pot merge in pompaj. Ele pot sa produca energie cand e nevoie, si pot sa consume energie, pompand apa inapoi in lac, cand e surplus de energie, noaptea de exemplu.
      nu stochezi energie, ci potential energetic. cele 5 hidrocentrale nu sunt utilizate in regim de pompaj, pentru ca sunt niste calcule economice, dar, potential energetic se poate stoca.

      00
  9. Articolul lui cristici ar trebui dat la TV sau măcar fragmente din acesta… Evident că nu va da nimeni nimic, fiindcă ăștia și în general audiențele au repulsie față de oamenii raționali, care își folosesc neuronii. Cristici dacă ar fi Ministrul Energiei sau vreun baștan de la Transelectrica, probabil ar fi bagat în seamă.

    00
  10. Asa da Cristici ! Bravo !

    00
  11. Coronal mass ejection -> Geomagnetic storm – > The March 1989 geomagnetic storm occurred as part of severe to extreme solar storms during early to mid March 1989, the most notable being a geomagnetic storm that struck Earth on March 13. This geomagnetic storm caused a nine-hour outage of Hydro-Québec’s electricity transmission system.

    Citeam acum ceva timp ca e posibil ca explozie din asta solara care trimite plasma spre Pamant, in caz ca ne loveste in plin, poate arde transformatoarele (cele din statiile de transformare) de pe o arie mai intinsa si noroc in a le inlocui in timp scurt (cand cererea va fi mai mare decat a mastilor medicale in martie 2021).

    00
    • Daca ma apuc iar de scris mai apare unul care zice … mai bine nu, voi fi scurt.
      Sa f… transformatoarele e nevoie de cateva chestii: ori le afectezi izolatia interioara (furi uleiul si se intampla alte chestii, nu zic ca-i mult si plictisesc audienta), ori cea exterioara (spargi izolatorii, vopsesti cu grafit), ori le scurtcircuitezi (arunci o sarma pe ele) ori le dai foc. Sa-mi zica mie unul, cum face plasma aia aruncata cu jdemiliarde de km/s macar unul din lucrurile astea.
      La naiba. are mai mult de 2 randuri. Mai scurt nu se poate

      00
    • @Titus ai uitat de fix chestia cea mai importanta… electricitatea aia care alimenteaza transformatoarele… vine pe niste linii de inalta tensiune care sunt suspendate pe zeci sau sute de km. O furtuna solara creaza campuri magnetice… care induc curent in liniile alea de inalta tensiune => poc transformator. Bineninteles sunt f multe variable.. conteaza compozitia solului (cat de bun conducator sau izolator de electricitate este, pozitionarea geografica, etc).

      00
    • Astia care nu credeti ca gridul poate sa cada de la o furtuna solara intrebati un electronist/electrician daca asa ceva e posibil. PS: Omul ala ar trebui sa stie ce e aia putere reactiva si care e diferenta intre curent DC si AC…

      00
    • @Julian
      Am sis ca nu mai comentez dar se pare ca e necesar (sa nu crezi ca tu ai fost motivul, cu parere de rau, ci o persoana de care chiar imi pasa).
      Ce ai vazut tu foarte bine e ca am vrut sa subliniez faptul ca sistemul nu poate pica din cauza soarelui (nu ca n-are resurse, nu ca mentenanta are momente cand scartaie, nu ca unul doarme si face o belea, nu ca, in sfarsit sistemul nu e facut de Dumnezeu. Mai crapa si el) Deci, repet nu de la explozie solara.
      Maxime de astea zice lumea care care se pricepe sa intampla o data la 11 ani Am gasit si eu pe net, sincer chiar nu ma pricep cand si cat erupe soarele.
      Liniile alea lungi de care zici n-au chiar sute de km (cred ca cea mai lunga are vreo 250, dar nu bag mana in foc. Oricum scrie pe Transelectrica, astia le au mai hotarate.
      Oricum e irelevant. Ca sa ai tensiune indusa pe liniile astea trebuie sa ai camp magnetic variabil (clasa a v-a sau a vii-a).. Tot acolo scrie si marimea tensiunii. Zice ca depinde de nr de spire (adica de cate ori taie liniile de camp conductorul) si de intensitatea campului. Oricat de lunga e spira (adica linia pe care o consideri o spira) tot una singura e. Ca sa ai tu miile alea alea de kV rezulta ca intensitatea campului e maaaaare. Imensa. Asta am zis mai devreme. Se induce numai in liniile alea, sau in tot ce e sarma imprastiata peste tot? Adica pui mana pe gardul vecinului, si cam asta a fost ultima activitate pe care ai facut-o pe lumea asta. Daca intrebi un electronist, poate, subliniez, poate iti va spune ca pe el il afecteaza, cu toate ca altii mai destepti cu mult ca nou doi la un loc zic ca asta se poate intampla numai pe sateliti, nu in atmosfera joasa. Si asta am explicat de ce. La semiconductoare nu e nevoie decat de milivolti sa le ucizi.
      Iarasi subliniez: cand nu stii, mai bine „taci”, sau recunosti. Nu e o rusine sa nu stii ceva. Nu le putem sti pe toate.
      Ai bagat treaba cu variabilele geografia si cu solul ca suna bine. Iti spun eu: sigur nu are nici o legatura cu subiectul.
      Si daca tot ai amintit, am o rugaminte: suntem o turma de ignoranti aici, dar uite, eu chiar vreau sa invat. Spune tu care este eiferenta dintre activ si reactiv si dintre AC si DC. Chiar sunt curios.

      00
    • @Titus:
      Of… CME-urile sau furtunile solare pot face un sistem de distributie a energiei electrice sa pice.
      Normal ca particulele alea nu afecteaza direct sarma, doh’, ci afecteaza campul magnetic al pamantului => schimbari rapide ale campului magnetic => campul magnetic interactioneaza cu conductivitatea pamantului => curent indus in conductorii de la suprafata pamantului.

      Aici un articol unde fenomenul este destul de bine explicat:
      https://electricenergyonline.com/energy/magazine/966/article/Geomagnetic-Storms-and-Geomagnetically-Induced-Currents.htm

      Pe scurt aici: https://www.dynamicratings.com/geomagnetic-induced-current-sensor-2/

      Research paper aici: https://www.mdpi.com/2071-1050/12/21/9225/htm

      Despre puterea activa, reactiva, aparenta: https://www.youtube.com/watch?v=cxXmWZDwNEs (tot pe canalul asta gasesti si despre impedanta)

      Diferenta intre DC si AC? LOL

      00
    • Asta cu furtunile solare sunt fix ca ala care prevestea cutremurul.
      Apropo, aveti paturi (nu pături, paturi) anti-cutremur? Daca vine!? Trusa de cutremur? Au toți truse in caz de cutremur?
      Cam asta e si cu furtuna solară. Sunt, se întâmplă. Dar oare s-au întâmplat… chiar, alea 2 ore pe zi oprire de la Ceașcă, erau simulare de furtună solară? lol
      „Vine furtuna solară, speriați-vă, veți muri!!! Nu știm când, dar vine sigur… candva!” Cam asta e madam ministru.

      00
    • @Julian
      Mai Iulica! Stii vorba aia: Multi vad, putini pricep. Eu as completa-o cu: si mai putini inteleg.
      E plin netul de informatii. Dar ce intelegem din ele? Citim, nu pricepem nimic, apoi emitem teorii in baza a ce am citit noi pe goagle.
      Link-uri imi dadea si soacra-mea. Eu te-am rugat sa-mi explici tu, cu cuvintele tale, ce ai inteles de acolo.
      Apoi putem discuta.

      00
  12. Habar n-aveam ce sa caut, desi ma interesau maxim informatiile astea. Multumesc de rezumat.

    00
  13. autorul e mult prea optimist. realitatea e putin diferita.

    ascultati sfatul austriecilor: rezervor plin, lanterne, baterii, lumanari, punct de intalnire, cash , apa destula, orez, conserve cat pentru o saptamana.

    freezing rain+vant , atac cibernetic, cme in ordinea asta.

    00
    • Adica discutam despre o pana de electricitate de 2 saptamani si recomandarea ta este sa avem provizii pentru o saptamana?
      Ca idee, nu este niciodata rau sa ai ceva provizii in casa in caz de calamitati naturale (cel mai probabil sa se intample ar fi un cutremur puternic), dar nu trebuie sa ne stresam prea tare ca va cadea sistemul energetic la nivel national sau chiar mondial.

      00
    • Mi- au ramas provizii de la prima carantina de anul trecut….

      00
    • @ionut
      Închiriez hârtie igienică si lemne de foc. Rog seriozitate, aștept provincia!

      00
  14. Alea 19 mii de megawatti putere instalata exista doar in povesti.

    00
    • Cam asta ar fi puterea instalata, dar nu inseamna ca putem si produce atata energie. De exemplu eolienele si panourile solare nu vor produce niciodata la puterea maxima instalata, pentru ca vantul nu bate constant cu viteza optima si nici soarele nu este permanent pe cer (mai avem si zile cu nori)
      Deasemenea nici hidrocentralele nu vor produce la puterea maxima instalata pentru ca nu exista suficienta cantitate de apa ca sa le folosesti permanent.
      Iar termocentralele nu rezista foarte mult daca le pornesti la maxim.

      Singura care poate produce la capacitate maxima fara probleme este centrala nucleara de la Cernavoda.

      00
    • La ora asta se produc 6,2 mii MW si se importa 1,8.
      https://www.sistemulenergetic.ro/
      Pina la 19 e cale lunga.

      00
    • https://www.sistemulenergetic.ro/
      La ora asta se produc 6.2 mii MW si se importa 1.8 mii MW.
      In alea 19 mii sint raportate grupuri energetice moarte de multa vreme.

      00
  15. Austriaca de la aparare s-a intrebat ea ce poate face austriacul daca se ia curentul gen blackout ? Si a zis cam ce se stie si ce zice si zoso : sa ai in casa permanent provizii baterii,lumanari,apa, pesmeti, etc…Ministerul austriac va lansa o campanie de 6000 afise cu sfaturile astea si basta. Nimic senzational.
    Mai interesanta mi se pare stirea ca o tipa la vreo 30 de ani aflata in opretie de col uterin intr-un spital din Tokio, a tras o besina in timp ce chirurgul manipula bisturiul laser, fapt ce a delansat un mic incendiu. Asternutul a luat foc iar tipa a suferit arsuri pe picioare si bazin. Alta chetie interesanta ,o femeie sanatoasa da drumul la aprox. 7 gaze pe zi iar un barbat 12.
    La cititul stirii contorsionate cu RTV si apocalipsa energetica tocmai am tras o salba de protest. Totusi, daca RTV ar emite pe ytube cate zile ar rezista „televiziunea” asta?

    00
    • Daca as rezista sa privesc un reportaj pe RTV, cred ca as trage o salva de salut (din aceea care se trage pentru sefi de stat, chestii de genul) :-))

      00
  16. 2 lacuri la diferente de nivel, cand solarele si vantul produc impingi apa din lacul de jos in cel de sus si cand ai nevoie dai drumul la hidrocentala de pe lacul de sus. Asa acoperi varfurile si stabilizezi reteaua.

    00
    • Momentan nu este cazul de implementat sisteme din astea complicate, pentru ca panourile solare si eolienele nu produc atat de multa energie incat sa ramana si surplus in reteaua nationala.

      00
    • Mai sunt si niste sisteme mecanice, ceva de genul energia produsa este folosita sa impinga niste vagoane incarcate cu piatra pe o panta. Cand este nevoie de energia respectiva, vagoanele coboara panta actionand niste dinamuri

      00
  17. Băbăieți (Cristici și Titus, că pe voi vă știu cumva), nu contest cunoștințele voastre în domeniu, sunteți supercalificați pentru un ignorant ca mine pe domeniul ăsta și sunt convins că aveți dreptate în ceea ce susțineți. Dar chiar trebuie să consumați atâta energie ca să convingeți niște neștiutori că aveți dreptate? Ok, link-uri, grafice, detalii supertehnice, ca să demonstrați ce? Ne iau unii curentul (sau nu), dăm 2000 de lei și ne luăm un generator, ca să arătăm că suntem mai inteligenți decât ei.
    Titus, mai ai visul ăla de a ajunge președinte? Ce audiență are blogul ăsta? Peste o sută douăzeci de mii de cetățeni au citit articolul lui Cristi_Ciu….u de ieri, câteva mii pe ăsta de azi. Schimbă asta ceva la nivel național? Eu cred că nu, ne facem aici o labă în cerc…

    00
    • A murit de mult visul ala. N-ai nici de ce, nici pentru cine. Mai utila e una in cerc
      Da, consum energie ca speri ceva. Nu spun ce ca-mi sar toti in cap, dar pricepi tu

      00
    • Da, eu zic sa oprim internetul, de fapt ce mai, direct curentul, fiecare la pestera lui haidi.

      Ca sa rezum ce s-au chinuit baietii sa explice si nu ati vrut sa pricepeti: daca un fenomen natural provoaca blackout sau da jos liniile de comunicatii, opreste internetul etc, rugati-va sa traiti sa vedeti rezultatul.

      00
    • Dacă nu citeam ce a scris Cristici aici, chiar nu știam de pericol.. :-)

      00
    • Vezi ca e acum la Digi, Prelipceanu cu Diaconescu, fostul ministru… Daca da la Digi, e ok?
      „Daca nu stia el…”
      Cacat.

      00
  18. ”dăm 2000 de lei și ne luăm un generator”
    În situația ipotetică în care ar fi blackout total, n-ai avea de unde să-ți iei și nici cu ce să-l alimentezi.

    00
  19. Din nou foarte fain articol si explicatii. Asa ceva nu vei vedea niciodata la TV explicat de un specialist. Sunt totusi cateva variabile si vulnerabilitati:

    1. Producatorul major de energie. Gen atac la portile de fier sau nuclearelectrica
    2. Liniile de transport de inalta tensiune afectate pe suprafete intinse si neregulat. Astea daca cedeaza sigur sunt caderi.
    3. O scadere brusca de tensiune sau crestere de tensiune in toate retelele interconectate. Nu imi dau seama ce poate cauza asta dar s-a întâmplat recent. Stiu asta pentru ca au fost stiri pe la TV si institutii panicate
    4. Sau o combinatie de toate 3

    Dar probabil ca un blackout e putin probabil mai mult de 24-48 ore.

    Oricum interesanta structura surselor de energie in Romania. Nu stam foarte rau si am putea exporta daca nu ne-ar conduce prostii.

    00
  20. Și cum ar fi un -20 grade iar dimineața sa fie un necesar cam de 12.000 mw când noi de câteva luni nu reușim sa producem mai mult de 7000-7500 mw. Si in Octombrie am fost uneori la limita fata de capacitatea de import .. 2500 parca .. sa vedem atunci Mintia , Iernut , CEO cât vor produce :))))

    00
  21. În momentul ăsta zapând pe TV am ajuns și pe Antena 1, care prezintă tocmai această temă: posibila pană de curent care va „răvăși” Europa. :)
    O fi de la interferența între cipurile pe care le bagă Bil Gheiț ăsta în vaccin și rețeaua de electricitate? :)
    O să vorbesc eu cu prietenii mei, agatârșii, ei se pricep mai bine.

    00
    • S-a tot vaccinat lumea si toate cip-urile alea consuma curent, prea mult curent fata de ce era estimat.
      Noroc de romani si bulgari ca nu au pus botul la asa ceva si inca mai avem 230V la prize, dar tot scade.

      00
  22. Vezi că datele alea de la ANRE sunt ca raportările de pe vremea lui Ceaușescu, România abia mai produce jumătate, restul sunt existente pe hârtie. dacă aveam 19.000 MW eram tăticii Europei.
    https://spotmedia.ro/stiri/opinii-si-analize/romania-poate-fi-salvata-inca-nu-este-prea-tarziu

    00
  23. Imi plac intrebarile, de aia iti raspund
    1. Nasol. Tare. Dar aici ajuta faimoase lenterconexiuni (alea cu Europa), si asta daca pot sa te ajute. Oricum apar chestii nasoale (pendulatii de putere), care pot pune probleme serioase. Cernavoda a pierdut un grup recent si nu s-a intamplat mare lucru. Am importat mai mult. Nu stiu ce era daca murea de tot. Dar in nici un caz nu vorbim de zile pentru revenire.
    2. Improbabil sa se intample. Singurul fenonen capabil de asa ceva e chiciura. Nu se aseaza brusc in toata tara in cantitatile necesare. Mai crapa pe ici pe colo cate o linie, dar nu la nivel de sistem. Maxim zonal si nu total in acea zona. Revenirea la normal poate dura luni. Vorbim de executie constructii pe timp de iarna. Greu spre imposibil. Dar se poate merge.
    3. Scaderea brusca a tensiunii se intampla doar local, cand ” moare” o sursa apropiata. Crapa o centrala. In zona acelei centrale, in principiu tensiunea va scadea brusc. Nu-i asa negru precum se vede. Daca e mai mica decat min. se mai deconecteaza o serie de consumatori neimportanti, mai ridici din capetele celelalte. In principiu isi revine.
    De crescut brusc, nu-mi inchipui ce poate determina asta.
    4. Tii cu ursul

    00
    • Legat de „Cernavoda a pierdut un grup recent si nu s-a intamplat mare lucru. Am importat mai mult. Nu stiu ce era daca murea de tot. ”
      A fost o situație cand nu știu ce stație din zona a avut o problema si s-a deconectat de la SEN o unitate de la Cernavodă si ceva productie eoliana din zona. Cert e ca eolianul deconectat producea mai mult decat o unitate de la Cernavodă. Deci avem in total mai mult decat cele doua reactoare. In momentul ala hidro a sarit la 4200 MW (cred ca e recordul ultimilor ani) si au crescut si importurile. Apropo, mai e valabilă regula aia ca oricand sa ai „in asteptare” o capacitate de productie mai mare decat cel mai mare generator din sistem (705 MW in cazul nostru)?

      00
  24. Cred ca despre ei era vorba : https://www.youtube.com/watch?v=HkNM4FzRLWU , superb corul .
    Apropo , ce inseamna „…cei mai mulți sunt în partea de sud a țării (asta, după mine este un mare dezavantaj, dar asta e: defilăm cu ce avem). ” ? E rau ca sunt in sud? E rau pentru ca sunt din sud?

    00
    • este rau ca nu sunt distribuiti uniform in tara.
      In sud vest e supraproductie de energie (PDF I, PDF II, Isalnita, Turceni, Rovinari) iar in Transilvania e deficit. Inchiderea CEH, iarasi, n-a ajutat la stabilitatea sistemului energetic.
      Era mai ok ca productia se fie uniform distribuita in plan teritorial.

      00
    • @Trecator,am inteles , cred ca este vorba de geografie&utilitati&infrastructura mai degraba decat planificare neinspirata ( fix asa cum eolienele sunt in zonele cu vant), cred ca in toate tarile e acelasi lucru – complet off-topic – de unde pana unde au ajuns olandezii sa fie hub european de gaze??????
      ( pentru ofuscati luati varianta tradusa https://www.youtube.com/watch?v=QhRAZpmEX2M )

      00
  25. NOU
    #94

    Zoso, expunerea ta este cel mult optimista. Avem într-adevăr multe unități de producție, dar vechi, iar infrastructura de transformare și transport, este la fel de veche, cu investitii minime iar pe alocuri 0, pe considerentul ca „merge și asa”, sau încă merge”. Mergi puțin mai departe de orașele mari ca sa vezi prin măsurători banale, calitatea energiei electrice și fluctuațiile. As parafraza: Nu mor romanii când vor austriecii, ci mor când vor romanii! Iar prin atitudine, asta dovedim… :( As vrea sa am o părere mai buna despre mine, despre tine, despre romani. Mai bine sa fim totuși realisti și sa nu ne înbătăm cu apa, chiar dacă-i gratis inca, cea de ploaie.

    00
    • @Maftei Daniel Claudiu
      Nu te pot contrazice, pentru ca la ce vezi tu, asta e concluzia.
      Tu vezi ca e nasol in orase, sau in noile „residence…”
      Sincer, n-are treaba cu sistemul. Asta-si face treaba.
      In 30 ani s-a mutat consumul pe casnic. Nu consumam mai mult decat inainte de 89, numai ca nu acolo unde s-a construit infrastructura.
      Ca si cum ai avut numai dacii si brusc te-ai hotarat sa-ti iei tiruri. Mai tin aleile dintre blocuri? Nu. Bulevardul tine. Asta e sistemul. Bulevardul.
      Partea si mai nasoala ca „aleile” dintre blocuri se vor reface in 1000 de ani.
      O data vorbim de bani. Multi. Care trebuie sa vina din privat (firme distributie).
      Si 2. Nu vad cum. Tot paianjenisul ala de sarme e sub pamant. Si e mult si mare. Misti tot orasul. Trebuie sa fie o motivatie f. puternica sa te inhami la asa ceva. Deocamdata nu o vad

      00
  26. F. misto articolul. As fi curios o analiza similara despre ce s-ar intampla daca maine sa zicem 30% din masinile din romania ar fi electrice (sa presupunem ca exista suficiente statii sa le incarce), exista infrastructura de transport sa sustina asa ceva? Ca mie mi se pare ca nici macar AC-urile din blocuri nu sunt sustenabile (in ultimii 2-3 ani mi-a picat curentul – in diverse zone din bucuresti), mai mult decat in precedentii 15 ani.
    Bine, acu daca se tripleaza pretul energiei, o sa bage sarakii economie mai ceva ca pe vremea lui nea nicu.

    00
    • @Boris
      Nu trebuie nici o analiza.
      Raspunsul este nu, si nu doar din cauza distributiei.
      Erau cam 9 mil. de vehicule in Ro (31.12.2019). Nu stau sa caut ceva mai recent. 30%=3 mil.
      Majoritatea se incarca seara, cand sta romanul pe la casa lui, iar incarcarea daca nu o faci cu min 1 kW mai degraba nu te apuci. Dureaza pana in ziua de apoi.
      3 mil x 1 kW= 3000 MW.
      in conditiile in care incarci foarte lent.
      Daca pui de alea rapide (inmultesti cu 10- 30, depinde de care ai), daca incarci 5 masini odata, se stinge lumina in cartier, ca pe vremea lui Ceasca, cand porneau furnalele.

      00
  27. Si ca sa inchei de tot cu povestile voastre (scuze, a unora, „mai informati”) despre ce a fost pe nu stiu ce meleaguri, cama asa arata o intrebare a unuia care stie cu se mananca sistemul energetic (nu pot pune poza, de aia dau cu copy-paste):

    ce faci domle, te-am sunat. ce stii de avaria aia de acum 2 sapt?
    ca tromboane oficiale nu mi trebe
    2 iul. 2021, 22:06

    00
  28. Cele doua unitati ale Centralei Nucleare Cernavoda produc impreuna 21% din energia produsa in tara noastra.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube

Top articole

7 zile

Alte linkuri (mostly NSFW)