Alfa Romeo Stelvio Q4 190 AT8 testdrive

Rezervasem o mașină la Avis în Geneva (în partea franceză*) cu luni bune înaintea vacanței de ski. Era o ofertă bună. Pentru că iarna nu-i ca vara, a nins în seara aceea la Geneva și am ajuns cu întârziere, foarte aproape de ora de închidere a Avis-ului. Am lăsat familionul să aștepte bagajele și am tulit-o rapid spre zona franceză, că ăștia sunt mai stricți ca nemții când vine ora de închidere.

Domnișoara de la Avis se pregătea să închidă, dar mi-a zâmbit totuși frumos și mi-a spus că îmi dă o mașină, fără să mai deschidă calculatorul, pentru că Avis Preferred. M-a întrebat unde merg și, când a auzit de ski, și-a cerut scuze că pe clasa de mașini rezervată de mine nu au anvelope de iarnă, așa că mi-a oferit un upgrade. 4×4, cauciucuri de iarna, 190CP, diesel, cutie automată. I-am mulțumit și am plecat să-mi recuperez familionul.

După ce am îndesat ca la Tetris bagajele (au încăput în portbagaj 2 trollere mari, un troller mic și niște clăpari), ne-am urcat în mașină și am vrut să purcedem spre hotelul de tranzit. Noi am vrut, dar a durat un pic până am găsit butonul de start. Nu e în dreapta volanului, nu e pe mijlocul bordului, nici măcar în stânga volanului (hehe, ce vremuri) sau pe consola centrală. Este pe volan. Da, știu… sunt țăran, e prima Alfa în care mă sui. Și nici Ferrari n-am avut.

Cu schimbătorul de viteze m-am dumirit puțin mai repede, că mai văzusem la BMW joystick din ăsta oribil, la care trebuie să te uiți la leduri să vezi în ce poziție este. Dar semnalizatoarele sunt extra enervante, nici ele nu rămân în poziție atunci când semnalizezi. Apeși scurt pentru 3-4 flash-uri și lung pentru a rămâne semnalizarea pusă. Până îndrepți volanul. Sau până te saturi de sunetele scoase și încerci să dai invers să o oprești. Doar că semnalizezi invers. Arghhh!

În fine, după o noapte de odihnă, să purcedem la drumul spre munte. Am pornit clima, am pornit scaunele încălzite, volanul încălzit (e foarte tare, frate), am dat jaluzele de la acoperiș la o parte și am vrut să ies cu spatele din parcare. Noroc cu camera de dat cu spatele, ca prin luneta minusculă nu vezi nimic. Mașină sport, nu te uiți în spate, că nu te depășește nimeni.

Drumul spre satul francez în care aveam să stăm a fost lung și aglomerat. Ninsese mult și era plin de mașini blocate, mașini care derapau și șoferi care opriseră în mijlocul drumului să-și pună lanțuri. Aveam un pic de emoții pentru că aveam de urcat o porțiune de câțiva kilometri destul de abruptă și plină de mașini rămase în drum. Dar am pus tracțiunea DNA pe A și n-a făcut niciun fel mofturi.

În afară de câteva fâțâieli pentru niște cumpărături și cărat echipamentul în câteva zile în care am fost mai leneși, mașina a stat și a oftat singură în parcarea hotelului o săptămână. Am scos-o eu într-o după-amiază la o tură pe un drum de munte/deal din apropiere, dar nu era foarte grozav deszăpezit și era și trafic, n-am reușit să mă apropii de ce știe să facă. Mi-a plăcut însă ținuta de drum. Iar faptul că tracțiunea lor AWD este preponderent spate (cuplând fața doar ocazional) o face foarte plăcut de condus prin curbe și destul de jucăușă pe zăpadă.

La întoarcere am testat câteva reprize de accelerație pe autostradă, la diverse viteze. Am fost un pic dezamăgit: pe N și A este destul de puturoasă și nici pe D nu e spectaculoasă, doar că smucește un pic la schimbat treptele. M-am jucat și cu controlul manual al treptelor de viteză, dar padelele sunt enervante și oricum mașina la un moment dat decide că știe ea mai bine în ce treaptă trebuie să meargă. Are personalitate.

E frumușică, mai ales dacă ești SUV-dad ca mine. 4×4 a mers bine pe zăpadă și gheață, deși avea anvelope all-season. La noroi n-aș băga-o, e destul de joasă și n-ai ajunge prea departe. Modelul primit era foarte bine echipat, dar m-am jucat în configurator și ceva similar sare de 50K EUR. La banii ăștia ai multe opțiuni, și nu cred că Alfa ar fi pe lista mea scurtă.

Aș fi fost curios să testez modelul cu motorul ala mișto, pe benzină, de-l laudă toată lumea, pe un drum de munte uscat și liber. Probabil că i-aș fi iertat multe din defecte.

*) De ce am rezervat din partea franceză? Pentru că UE vrea să fac import și să plătesc TVA pentru mașinile înmatriculate în afara uniunii pe care le conduc pe teritoriul UE. Link.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

35 comentarii

  1. „Sau până te saturi de sunetele scoase și încerci să dai invers să o oprești. Doar că semnalizezi invers.” – nu-i nevoie sa apesi full invers ca sa o opresti. Apesi pe maneta de semnalizare scurt, ca si cum ai da pentru triple turn signal si se anuleaza semnalul lung.

    00
  2. Replica mea era pentru comentariul lui Radu, care a disparut.

    00
  3. ma intreb oare ce rost au comentariile astea infecte, si-a dat si omul cu parerea, nu suntem toti Jeremy Clarkson

    P.S. hatereala ieftina

    00
  4. Frumoasa. Ca toate Alfele dealtfel.

    00
  5. Ceea ce pe mine (probabil si pe altii) ma intereseaza foarte mult sunt Nm. De curiozitate, nu de altceva, insa ar fi misto de notat in review-uri. Am cautat eu acum si am gasit cum ca ar avea intre 450 si 470Nm.
    Mai degraba 470Nm, daca are 190CP limitati electronic de la maximul de 210.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Alfa_Romeo_Stelvio

    00
    • La Diesel modern >150CP te astepti la cuplu >400Nm. N-am remorcat chestii, ca sa pot evalua. Nu se compara la senzatie cu Pathfinder (450Nm) care lasa impresia ca poate muta muntii din loc. Dar Pathfinder e masina de padurar, Stelvio e mult mai rafinata.

      Nu am insistat pe detaliile tehnice pentru ca astea se gasesc in fisa tehnica. Am povestit doar experienta mea cu masina, din calitate de „Neica Nimeni” de pe strada. Pentru ceva profi recomand https://turatiiscrise.ro/alfa-romeo-stelvio-espresso-lungo/

      00
  6. pozele la interior sunt facute cu filtrul „depresie severa”?

    00
  7. C’mon, treaba cu semnalizarea e o non problemă. Ce te faci în merț unde schimbătorul e în loc de manetă de ștergătoare?

    00
    • Sofezi asa ceva ? Ce spui treci mai des prin D, N, R, P, sau utilizezi mai des maneta de stergatoare?
      Schimburile le faci fara a lua mana de pe volan ceea ce dpmdv este un avantaj. Nu mai spun ca aproape toate masinile cu cutie automata au senzori de ploaie si poti lasa maneta stergatoarelor astfel incat sa fie comandata de senzorul de ploaie. Practic poti sa uiti de ea.

      00
    • Scuze dacă nu am fost evident, era o exagerare la adresa plângerii legate de maneta de semnalizare. Merț-ul poate să facă ce vrea cu manetele așa cum BMW face cu schimbătoarele sale. Nu e deal breaker dar nu înțeleg foarte bine strategia mai ales că AMG-urile nu au la ștergător deci cumva recunosc și ei că nu e locul său acolo. Iar legat de argumentul tău, când plouă folosesc mai des maneta de ștergător din cauze de lipsă senzor spate de exemplu…

      00
    • @A
      AMG are schimbator la volan, cel putin la cutia 9g din prezent.

      00
  8. Italienii raman nr. 1 la design auto.
    La exterior n-ai ce sa-i reprosezi…

    00
    • Iar in rest poti sa le reprosezi … tot

      00
    • Sittting duck : nu e chiar asa. sotia a avut giulietta, 1.4 180cp. ce-i drept la 6000km a pierdut freonul pt ca s-a fisurat o conducta ( cam jenant) dar in rest nu au fost probleme deloc. stiu ca toti zic ca nu sunt fiabile bla bla dar in 2017 chiar nu am avut de ce sa ma plang in afara de conducta aia care s-a rezolvat pe garantie rapid, poate designul softului de pe consola ( u-connect ), imi aduce aminte de site-urile facute de mine acum 15 ani , sunt cam inapoiati acolo comparativ chiar cu vw / ford / opel etc. in rest da, exteriorul e f. misto, e o masina care intoarce mereu priviri, sta foarte foarte bine in curbe ( suspensii pneumatice) si e si destul de spatioasa pe locurile din spate desi nu pare din afara.

      00
  9. Am dat publish prea devreme. Voiam să întreb de DNA hahaha. Nu cred că o să fie disponibilă în RO că o interzice PSD.

    Serios, a trebuit să caut ce e. Oi fi eu hater dar sună a mumbo jumbo de marketing. „This system puts full control right in the hands of the driver, giving them the ability to select which mode makes sense for the situation.” Jeez, nu mai știu în ce mod e, mod pietriș umed sau pietriș uscat? O setare pentru beton ciuruit Fundulea style are?

    00
  10. Totusi, off topic, ce marca sunt acele trollere galbene absolut bestiale?`

    Mersi!

    00
    • Unul este LaMonza Cargo (acum cred ca se cheama Libra) iar altul American Tourister Skytracer. Mult mai misto American Tourister.

      00
  11. Dynamic – un fel de mod sport
    Normal
    All weather – util pe drum ud si zapada

    00
    • Am vazut definitia de la marketing. Ce face mai concret All weather? Da o cafea ESP-ului sa fie mai alert?

      00
    • Pe A dozarea acceleratiei era mult mai lina si se simtea ca trage mai bine cu toate rotile (probabil echilibrat transferul de putere intre punti si controlul tractiunii mai sensibil). Am urcat aproape la ralanti o panta cu gheata pe unde un X3 cu lanturi facea balet.

      00
  12. Nu stiu la Alfa Romeo dar stickul la Bmw iti da un feedback fara sa te uiti la ledurile de pe el. Cel putin la cele noi asa e. Din D in R si viceversa poti schimba lejer fara sa iti iei ochii de la drum. Eu m-am obisnuit mai repede decat cu sistemul ala in trepte.

    01
  13. Henry Ford spunea pe vremuri ca atunci cand vede o Alfa isi scoate palaria. E drept ca asta a fost acum foarte multi ani.

    00
  14. ‘Dar semnalizatoarele sunt extra enervante, nici ele nu rămân în poziție atunci când semnalizezi. Apeși scurt pentru 3-4 flash-uri și lung pentru a rămâne semnalizarea pusă. Până îndrepți volanul. Sau până te saturi de sunetele scoase și încerci să dai invers să o oprești. Doar că semnalizezi invers. ‘

    Audi-ul meu A6, model 2011, are asa ceva. La fel, BMW seria 5 din 2007. Banuiesc si ca toate modelele mai noi au, si e chiar mega eficient.

    00
    • Apasarea scurta pentru cateva semnalizari este geniala, o avea si Ford Focus din 2007. Lucrul pe care il reprosez eu este ca nu ramane maneta in pozitia de stanga/dreapta cand semnalizezi lung. Mi s-a parut neintuitiv pentru cineva care e obisnuit cu manetele clasice. Te poti obisnui relativ usor in timp.

      00
    • Mega eficient, mda…de aceea nu o folosesc 90% din posesorii de BMW si Audi!

      00
    • Acum intelegem si noi astia mai neurcati in masini scumpe de ce nu semnalizeaza bmw-urile si audi-urile: le-au scos semnalizarea din fabrica pentru eficienta maxima.

      00
  15. „I’m a SUV dad” priceless

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube