În comentariile de ici s-a iscat o discuție pe tema “cum reparăm” și “cum avem și noi o presă cât de cât cinstită”.
Am stat si m-am gândit un pic la asta și mi s-a arătat calea. Principala problemă a presei este finanțarea. Banii existenți în piața de publicitate pentru presă nu sunt destui. Și aici mergem pe fir.
De ce nu sunt destui? Pentru că sunt foarte multe unități de presă.
Când ai 120 siteuri, e foarte greu să faci bani. Pentru toate e greu. Și mecanismul e așa: un site produce știre, alt site o fură, alt site o fură, alt site o fură. Site2, Site3 și Site4 au costuri foarte mici de operare, pentru că nu aleargă pe teren, așadar pot vinde publicitate la costuri foarte mici. Site1, care are o redacție reală, nu poate vinde la prețul ăla mic, că moare de foame, dar e forțat să facă asta, pentru că altfel nu mai vede publicitate/bani deloc.
Aici sunt de vină și regiile de publicitate (intermediarii) care semnează cu toate jegurile de site-uri, fără să se uite ce sunt și cum sunt. Google included. Dar dacă clienții ar spune “nu vrem să ni se afișeze reclama pe site-uri de ciordeală”, iar regiile ar fi un pic mai selective, mai mulți bani ar veni pe site-urile legitime.
Dar vedeți voi, aici e o problemă: clientului nu îi pasă de calitate, el vrea cantitate. De aia nu se uită la “unde”, ci doar la “cât”. El vrea să vadă și să ducă mai departe cifre. Cu cât mai multe afișări în cât mai puțini bani, cu atât mai bine pentru el. Teoretic. E o gândire pe termen scurt, și e tot ce contează, și de aia am ajuns aici.
De aceea calitatea presei a scăzut foarte mult, că nu sunt bani să se finanțeze jurnalism. Asta în timp ce oamenii care au bugetele pe mână plâng că nu au ce citi.
Bun. Revenim.
Știrile nu au drepturi de autor, aflarea/relatarea știrii însă e diferită. Dacă eu văd ceva și relatez, eu dețin acea relatare, la fel cum dețin filmarea sau poza evenimentului. Dar pentru că nu au existat procese pe această temă, avem idioți gen Dobro care spun că el poate face site de știri cu știri de peste tot, că nu e ilegal.
Așadar, soluția cea mai la îndemână e stoparea preluării pe 10.000 site-uri a relatării știrii. Că nu ajută la nimic. Nu intri pe știrifurate2023.ro în loc să intri pe libertatea.ro, nimeni nu face asta.
Lipsa unor manageri de presă reali ne-a adus aici. Momentul 2007 a fost ratat, deși mulți citeau pe aici, eu am fost catalogat doar un prost cu gura mare. Atunci era cazul să fie înăbușit din fașă fenomenul, dar cine să o facă? Toți erau confortabili cu cota de piață pe care o aveau. Salariile veneau, de ce să ne agităm?
16 ani mai târziu, nimic, în afară de scâncete și “nu știm ce să facem”, când e atât de simplu: eliminat căpușele. Le iei din listă, toți fără reporteri pe teren, toți care rescriu știri. După care te iei un pic la harță și cu regiile, să scoată din reprezentare alte mizerii. Pus un pic de presiune și pe Google, că odată ce le elimini sursele de venit, nu vor mai avea motiv să existe dacă nu fac bani (mă rog, cu rare excepții de site-uri finanțate politic).
Am scris ani de-a rândul de cancerul ăsta. Nu s-a întâmplat nimic, nu m-a băgat nimeni în seamă, nu m-a chemat nimeni să mă întrebe nimic. Cel mult, mă chemau să mă angajeze să mă lupt cu căpușele pe care nu voiau să le stârpească. Rezultatul: zilnic apar căpușe noi. Că se poate. Că e loc. Că bla bla bla.
La final, când nu vei mai avea 20.000 site-uri de știri, ci doar 100, mia de afișări nu va mai costa 1 cent, ci 1€, și redacțiile vor avea bani.
Și se aplică în cam tot ce e online –
1. mi se solicită preț, îl dau, îmi răspunde înapoi că „cu banii ăștia postăm pe 10 bloguri” – ok dar sunt inactive majoritatea ” nu contează, facem seo”….bineeee
2. Mi se cere preț, mi se răspunde că – nu pot că la ziare.com dau dublu dar e ziar mare….am tăcut căci prețul era foarte mic pentru un site de știri….
3. Sunt extrem de multe „agenții”, unele mă amuză teribil că își fac Linkbuilding plasând comentarii irelevante cu subiectul. Păi, când vii apoi să îmi ceri preț, cum să uit? Bine, nu știu câți clienți au.
4. Sunt și mulți fomiști. Blogatu mai nou are agenție, când i-am dat prețul nu a mai răspuns la email. Apoi, primesc o ofertă și le zic că mai am pe cineva interesant pentru ei. Agenția îmi spune că are deja articole acolo prin altă persoană.
Intru pe fir și aflu că Blogatu cumpărase spațiu nelimitat pe o sumă de toată mizeria. Putea posta oricât, oricând și orice – nu mai zic că 90% erau copy/paste din comunicate. Am ajuns ca ce am interemediat eu pentru omul ăla la 10 articole să fie în aceeași sumă pe care a dat-o blogatu pentru nelimitat.
Deci, sunt mai multe în lanț, tu vorbești de presă dar cred că ce se întâmplă la nivel mic, e copiat de la un nivel mai mare.
Problemele cu presa sunt, in opinia mea, acestea:
1. Pentru presa quality, ai nevoie de timp, rabdare si ceva neuroni in capsor. Acum, cand totul se inghite in calupuri de 15 secunde, cat dureaza un clip de tiktok, nu are nimeni timp de asa ceva.
2. Nimeni nu mai da bani pe presa serioasa, cand sunt mii de site-uri pe internet. Totul s-a diluat la extrem. Nici site-uri serioase nu poti face, pentru ca vezi punctul 1.
3. O presa ieftina e in avantajul cui vrea s-o cumpere. Cititorii sunt multi, diversi si greu de multumit. Insa un „patron” care vine cu banul – cu tot cu interesele lui – e usor de multumit. De aceea, presa va lucra intotdeauna in interesul patronului, nu al cititorului.
4. Presa a fost infiltrata de mult – de la inceput, as zice – de tot felul de acoperiti, securisti care isi fac voia lor. Din nou, interesul cititorului nu exista. Decat daca „da banul”. Dar cine mai da bani pe presa acum, sa fim seriosi! Eu nu o fac, tu nu o faci, ei/ele nu o fac. Atunci culegem ce semanam.
5. Presa din Romania are aparente de Vest, prin o aparenta diversitate, insa este in esenta o presa de sorginte ruseasca. Anchete cu adevarat incomode sunt maxim tinute la sertar si valorificate economic, prin santaj, iar minim, nici nu se mai oboseste nimeni sa le faca. Restul de articolase si reportaje combative sunt doar supape, care ne obisnuiesc zi de zi cu mizeria, pentru a o accepta ca normalitate si pentru a nu mai protesta impotriva ei.
Este imposibil sa mai repare cineva presa. Estr imposibil sa nu fie legaturi/combinatii/smenuieli intre presa si politic.Cum rasare in notoritate unul din presa sare in politica si candideaza la ceva. Doar robert turcescu poate sa fie azi om politic si maine ziarist. Si moise “cutremur” guran.
Mai sunt baietii de la recorder care fac o munca decenta si corecta dar la un anumit nivel, cand or sa vrea sa creasca o sa fie nevoie de bani si cine vine cu banii te va obliga sa faci compromisuri.
Eu de ceva timp ma uit pe Euronews Romania. Pana acum imi place de ei.
Pe internet urmaresc Romania te iubesc si Recorder.
la euronews e vitalie, pupilul lui buhnici, un caracter.
Romania te iubesc il promova pe tudor breazu care ii plimba spagile lu udrea
La nivel macro lucrurile sint asa cum bate toba de o groaza de ani Vali.
Eu vin cu o utopie: end-userul sa nu mai dea click pe linkurile idioate pe care le recunoastem toti, genul bombastic, tite, la modul general click-bait. Nema afisari = nema siteuri, asta simplificat si a celerat la maximum.
Dar asa cum spuneam, e utopie 110% la romani.
cum ar fi un sistem prin care utilizatorul sa dea automat cate un leu pentru fiecare link de presa, care leu sa ajunga la ziarul respectiv?
nu v-ati gandit mai departe :).
„Olimpiu Moruțan se iubește cu o adevărată bombă-sexy!”
„Liviu Vârciu a dat din casa”
„Bărbatul care a înnebunit-o pe Viorica Dăncilă”
cati dintre voi ati da un leu ca sa citeasca asa ceva? sau mai bine zis, tinand cont de manutele, rosii dupa al catelea leu ati evita linkurile astea ca pe dracu?
Până când multe site-uri trăiesc binișor din bani scurși de partidele politice, nu vor fi forțate să aducă content serios.
Aștept și eu un site cu abonament lunar, care să vină cu conținut propriu (predominant, nu neapărat exclusiv), unde să văd o redacție de 30-40 de oameni.
Aș plăti pentru asta 30-50 lei lunar. Chiar și cu reclame în articole. Dar la modul normal, nu overflow. Și fără reclame/ articole finanțate de partide.
Există modele în vecini. Dacă o țară de nici 10 mil de suflete poate finanța vreo 4-5 site-uri de news și analize serioase din abonamente și granturi, ar trebui să fim și noi în stare.
nu ai plăti. pentru că nu au de unde aduna știri inedite, când ele sunt gratis pe alte siteuri.
Vali, eu plătesc deja de 2 ani la Telex.hu. Nu aș avea nici o problemă să plătesc la cineva din .ro, dar să îmi livreze aceeași calitate: știri, analize, comentarii.
sper ca nu te referi la ungaria, ca ma apuca rasul….
re zsolt
Evident, că mă refer la .hu. Și de ce te apucă râsul?
Daca te uiti peste rezultatele financiare ale celor cateva institutii de media, pare ca n-are nimeni nevoie de salvare.
O să zic un truism:
Presa este doar o creangă a copacului românesc. Radacinile, trunchiul, coroana, frunzișul – astea sunt (ordonați-le voi) poporul (preponderent) pasiv/tembel, politicianul infrățit cu securiciul (ambii fiind proști, hoți, lacomi), „instituțiile” * si lucrătorii lor.
Marea noastră ciorbă, imortalizată in cadre lungi, inutil de consistente.
* ghilimele pentru ca vreau sa includ sanatatea, de la medicul de familie pana la ministru, vreau sa includ învățământul, de la crema universitară la cea mai modestă educatoare, vreau sa includ Academia, justiția, poliția, primăria. Biserica – evident că de la patriarh la cea mai năucă măicuță care vinde chinezării arsenice la poarta mănăstirii
E foarte usor de dat directive, sa se facs.
Viata bate filmul si pana la urma stim toti ca piata de reclama e infima si super-corupta.
Acum banii se fac din influenceri.
Clientii au oricum adblock si se mandresc cu asta.
Paywall nu merge, cel putin nu in Romania.
In rest, “stirile din stiri se fac” si ce vrei tu e vis intr-o piata unde nu acum mult timp a fi blogger era un act de fronda vs presa.
„end-userul sa nu mai dea click pe linkurile idioate pe care le recunoastem toti”
Atata timp cat „Nu o sa ti vina sa crezi ce a facut Bianca” vs un articol decent are mai multe afisari.. nu se schimba nimic.
Iar click ul pe „Nu o sa ti vina sa crezi” cam tine de nivelul de cultura al societatii.
Nu ai cum să „repari” presa. Cum ai scris și în postare, momentul 2007 a trecut. Și oricum, chiar dacă făceam noi „manevre”, restul lumii ar fi mers înainte pe model american.
N-ai cum să faci să fie ilegală parafrazarea unei știri, s-a încercat în SUA de câteva ori și a eșuat. Poți avea cel mult dreptul la o perioadă de exclusivitate, dar asta înseamnă de multe ori că trebuie să te judeci cu pârâtul. Pentru că penalizarea de plătit pentru „plagiat” este mult mai mică decât pierderea prin abținerea de la „plagiat”.
Nu reușesc SUA și UK să țină sub control problema asta dar suntem noi mai grozavi și reușim noi să punem google să facă ce n-au reușit americanii.
Și acum opinia de cocalar autist: Articolul ăsta îmi amintește de întrunirea CNA-ului, discuția lor despre muzica lui Gheboasă, și concluzia lor să trimită o înștiințare către YouTube în care să ceară cenzura muzicii trap românești.
Vă ziceam eu mai demult să nu mai dați bacșiș și șpagă peste tot….. Da’ voi batman, batman!
Să se dea o lege (sau există?) ca fiecare articol să fie semnat , ora și dată… nu este? Să nu fie afișat de poliția internațional-stelara a internetului:)
Presa este aservită.
Tributara sponsorului și patronului.
Executând preponderent conform contractului de prestări servicii (eventual neprestand… conform clauzelor de publicitate).
E penurie de fițuici saituletze care pregătesc alegerile din 2024. Chiar dacă nu au mai publicat nimic din 2019.
Vreți adevărul?
Citiți din mai multe surse, eventual de la dușmanii celor vizați. Care nu prea își permit minciuni/calomnii.
Spargeți bula de confort.
Nu veți repara presa, dar veți fi mai informați și cu sinapse întreținute. Cu mai puțini neuroni morți de letargia bulei.
HF
Pe langa finantare e si educatia. Multi nu stie nici sa vorbeste romaneste.
Cred ca scapi din vedere faptul ca oamenii care cauta stiri bune nu sunt neaparat aia care si dau click pe reclama stupida. Daca tu vrei stiri despre macroeconomie cu strategii de micsorare a deficitului bugetar fara populisme ieftine, e putin probabil sa cumperi cristale cu energie ionica pentru reparat articulatiile.
Eu zic ca cercul se inchide bine, si fiecare pasare moare pe limba ei. Daca nu se poate face presa buna pe banii actuali, atunci nu vom avea o presa buna si aia e. Ce-am avut si ce-am pierdut, practic.
Păi din presă nu ies bani dacă nu ai un „patron” dispus să arunce cu banii de amorul artei. În sistemul actual în care domină „ingineriile” financiare, nu e profitabil să ai populația informată sau educată.
Cu greu mai găsești asemenea „patroni” dezinteresați. Doctrina primordială acum este „buy low, sell high”, iar banii vin așa din eter, doar fiindcă ai fost tu băiat/fată dește(a)pt(ă) și ai ales bine compania în care să „investești” banii.
Într-o lume logică și rațională, Tesla nu ar fi evaluata la 868 miliarde de dolari. Să aibă cea mai mare valoare dintre toate companiile care fac mașini tot ar fi discutabil, dar de înțeles. Doar că Tesla este cumva „mai valoroasă” decât toate celelalte companii care produc mașini la un loc.
Singura soluție, doar că necesită timp și muncă, este brandingul.
Pot să fie 1000 de site-uri de știri dacă lumea are încredere doar în 2-3. Aici e diferența.
Problema e că alea 2-3 în loc să se lase de race to the bottom, încearcă să concureze și ei și să ofere aceeași experiență cu 1000 de articole pe pagină, 1000 de reclame, 1000 de editoriale. Nu fac un layout simplu, mare, concis, cu 5 știri importante și atât, frumos pe categorii, ceva, o coerență, nu știu. Vreau să văd fața ăluia care a scris articolul, vreau să-i văd profilul (public măcar) de social media, vreau să văd că nu e un robot care scoate 50 de articole pe zi la normă, că are ceva-n cap, că sunt sau nu sunt de-acord asta e altceva.
Și la nivel micro e la fel. Îmi iau știrile de la x sau y pentru că îl cunosc (sau cel puțin am impresia asta, aka branding bine făcut) îi știu fața, știu ce mașină are, știu cu ce scule lucrează în grădină, ce mentalitate are, îmi vine mai ușor să-l cred decât cele 100 de articole anonime.
Da, va dura un pic până se reașează piața, dar a mai funcționat în istorie, și va mai funcționa. Câte mii și zeci de mii de ziare au apărut în 1990 după revoluție? Câte au mai existat după 5 ani? După 10 ani? La fel și cu internetul, această explozie care are acest boom, după care lucrurile să așează, că toți avem 24 ore într-o zi, n-are nimeni timp să citească 1000 de publicații de știri. Rămân cu 1-2 și aia e.
Le citesc boții. Nu glumesc.
In primul rand trebuie presa sa fie mult mai localizata. Da sunt cateva stiri mari importante la nivel de tara, dar pana la urma ce e cel mai important e ce se intampla la tine in curte, in oras, in judet.
Parca toti stim de ce se intampla in NY si am ajuns sa nu mai fim la curent cu cine e parlamentarul, primarul, seful de CJ al nostru si cu ce se ocupa.
In stenogramele cu discuțiile dintre drogatul Pascu și maica-sa, spune mă-sa la un moment dat că se ocupa ea să-i spele imaginea, că a mai plătit articole. Ar fi interesant de descoperit cine din presă a scris de bine despre Pascu in perioada asta.
nu a scris de bine nimeni, dar sunt niște articole care încearcă să nuanțeze lucrurile și să dea vina pe toți mai puțin pe bietul criminal drogat.