Online: între meritocrație și incompetență

Din capul locului spun asta, ca să înlătur mare parte din îndoieli: dacă aveți impresia că scriu textul de mai jos pentru că sunt invidios că alții au campanii sau pentru că mor de foame vă înșelați amarnic.

În tentativa de a sublinia un pic ce se întâmplă prin online în ultimii 2-3 ani o să încerc să pun într-un limbaj mai civilizat articolul cu Reno, că poate e mai bine așa.

Problema 1

Am mai scris asta, de la o vreme a devenit norma să fie angajați pe produs oameni care nu au legătură cu produsul. Și aici e o problemă cu doi vinovați. O dată, omul care se duce să se angajeze la un vânzător de mașini deși el nu are permis, și știe că urmează să interacționeze mult pe zona asta cu oameni care au permis și să încerce să vândă un produs pe care el nu îl poate judeca corect pentru că nu are permis.

Asta se întâmplă și pe alcool, telefoane și alte electronice, țigări și orice. Orice.

Al doilea vinovat e cel care îl angajează. Și situația e de așa natură că nu poți să îl respingi pe prostul care a venit să vândă Oppo deși el are iPhone, că nu dă bine, dar ține și de un pic de voință. Și are și legătură cu “dacă nu e competent pe domeniu înseamnă că nu e o amenințare pentru postul meu”.

Dar ideea rămâne: e de porc să te duci să te angajezi să vinzi țigări dacă tu nu fumezi.

Problema2

Oameni care nu cunosc produsul decât din prezentările de marketing fac campanii nepotrivite pentru produsul ăla, pentru că atâta pot și știu.

Și nu e vorba doar de oamenii de la client, ci și cei din agenții. Oamenii sunt depășiți de volumul de muncă chiar dacă ar cădea pe subiect. Dar de multe ori nu cad.

Și aici exemple sunt sute, nu mă limitez la câteva, că ar fi prea puțin.

Problema3

Odată campania de marketing pornită, această nu mai poate fi oprită. Se merge înainte, orice ar fi. Dacă apar probleme pe parcurs, se bagă rahatul sub preș, se șterge, se promit șpăguțe, orice pentru a acoperi problema apărută.

Nu a existat în România campanie oprită pe bune vreodată. Pentru că suntem români și pentru că orice oprire trebuie justificată, și justificarea înseamnă să recunoaștem că am greșit. Ne-am pune postul în pericol dacă am face asta. Toți din industrie. Toți.

Problema4

Nu ai cui spune.

Directorii de agenții încearcă să facă damage control să nu piardă clientul. Să dai afară incompetentul care a făcut campania proastă e exclus, pentru că ai investit în el timp și bani și nu găsești ușor altul, plus că există pericolul să se ducă la concurență.

La clienți nu te poți duce decât dacă știi sigur sigur cu cine vorbești. Am fost prost de două ori în ultima vreme să încerc să reclam mai sus că mi s-a sugerat că ar trebui să măresc prețurile ca să am de unde da înapoi, o dată omul căruia i-am spus era pe mână cu ăla care îmi ceruse, altă dată proprietarul companiei mi-a zis că știe că directorul de marketing sifonează bani, dar n-are ce-i face, o să îi atragă atenția să se mai oprească. Am lăsat-o baltă, acum mă fac că nu înțeleg când mi se cere direct.

Și, în 1 din 3 situații, discuția se reduce la “lasă că știm noi că tu ești invidios că nu ai luat tu campania asta”, indiferent de ce e. Una e când auzi asta la Oppo, alta e când auzi asta la cosmetice sau alte minuni.

Singura situație în care le e frică e atunci când scrii pe blog, dar dacă faci asta te-ai lins pe bot de campanii și de la clientul ăla, și de la agenția aia.

Problema5

Pentru că oamenii buni și civilizați nu au mereu timp sau nu vor sau nu se pricep, conferințele și evenimentele scot în față ce rămâne.

Habarniști tupeiști. Asta găsiți în proporție de 90% peste tot. Și pentru că nu îi trage nimeni de păr că și-au luat cam mult avânt, insistă și continuă cu și mai mult tupeu. Mai prind niște chestii din zbor, mai miros una alta, mai înregistrează discuții pe sub masă și, când trag linie, se prezintă seniori și specialiști.

Și mai e ceva. Oamenii nu au cunoștințe minime despre cum funcționează mediul în care lucrează. Nu zic acum să știi să programezi sau să administrezi un server, dar măcar la nivel general să știi câteva chestii. Să poți identifica și descrie o problemă. Să nu fii luat de prost.

Deloc. Și, pentru a nu părea proști, nici nu întreabă. Tac, ascund, speră să se fofileze, și după ce pericolul a trecut zâmbesc satisfăcuți.

Problema6

Dacă livrezi și ai comunitate și trafic, nu ești bun. Nu astea sunt calitățile pe care le caută oamenii de mai sus. Sunt preferați oamenii obedienți, ascultători și cuminți, deși se vede cu ochiul liber că asemenea apucături nu creează comunități și nu aduc rezultate. Dar banii continuă să meargă acolo. Vrem rezultate, dar parcă nu. Vrem meritocrație, dar parcă nu. Vrem o Românie mai bună, dar parcă nu.

Mă cunosc cu tot felul de oameni din tot felul din companii, nu ar fi greu să le zic unora “bă, vreau și eu în campaniile voastre, toate”, dar mi-e jenă. Pur și simplu nu pot să fac asta, chiar dacă aș fi îndreptățit să fiu acolo, pentru că de prea multe ori sunt o alegere mai bună decât ce le-a propus agenția lor. În meritocrația pe care ne-o dorim cu toții, cel puțin oral, aș fi îndreptățit.

I am good. Really good. Am pus deoparte cașcaval pentru 10 ani. Dar mă dau un pas în spate și mă doare sufletul că suntem cu schimbarea României în gură în timp ce nu facem nimic pentru asta în domeniul în care activăm. Mă rog, eu fac, dar ne rărim și parcă mi-e frig… (că tot suntem fani Ioan Dan).

111h390vra4sz561

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

45 comentarii

  1. @zoso Hatere, Partidul te vrea tuns!!!!

    Vad ca in 10 ani nu s-a schimbat nimic…

    00
  2. Îi citez pe vecini, „nu se vor schimba lucrurile”.

    00
  3. Felicitări pentru cașcaval. Sa te tina! Vezi ca după 40 cheltuielile cresc și scade cheful de muncă

    00
  4. Imbatranesti, batrane…
    Urmatorul pas va fi cand te vei blaza si vei realiza ca te bati cu morile de vant, pentru ca e o iluzie sa crezi ca vei educa piata (oricare ar fi ea).

    Si da, esti o gura de oxigen in media romaneasca, dar fiind singurul si relativ vocal, se creaza impresia ca esti hater.

    Stii prea bine ca de fapt problema incepe si te termina la bani vs rezultate.

    – Bani putini, prea multi care sug procente fara sa faca nimic.
    – rezultate adesea nepalpabile => e nevoie ca esecul sa fie cosmetizat, ascuns intre cifre.

    Mai e problema ca desi produsul X e mediocru, nimeni nu vrea sa spuna asta clientului, care incepe si el sa creada ca nu e chiar asa de rau, ca toti sunt multumiti in reclama…

    Ai de curand exemplul cu Renault (dar nu sunt singurii).
    iti spun ca adesea liniile directoare vin de sus, de afara, apoi sunt incropite la noi cf Powerpointului primit.
    Pentru ca ai nostri fac prostii si fura cum respira, se incearca din afara limitarea posibilelor probleme, dar nu e indeajuns.

    Daca le dai mana libera, poti sa iti dai foc la logo, de aceea totul e ascuns in spatele „mesajului oficial al firmei” si ai foarte putin loc de miscare.

    Nu putem zice ca Renault este o masina pe care o iei cand nu vrei Dacia si nu ai bani de Skoda/VW.
    Nu poti zice ca motorizarile sunt de kkt, se zice ca suntem ECO si e incapatoare.
    Nu poti zice ca in ciuda celor N modele, cutia automata lipseste cu desavarsire, pentru ca clientii tai sunt saraci si prosti!

    Nu poti zice ca nu iti iei masina de 200+ cp si mergi legal, la consum!
    De aia s-a si renuntat la „The ultimate driving machine” (BMW).
    Nu era politically correct, dar asta nu schimba realitarea ca daca ai un 316i, devii sofer de F1!

    Si atunci ajungi la mesaje ocolitoare, plicticoase si fara impact!

    Si se merge pe ideea ca nu trebuie sa fii fumator ca sa vinzi tigari, ci trebuie sa fii bun vanzator!
    E o iluzie teoretica, pentru ca adesea e nevoie de inteligenta, interes si o doza de carisma care nu o poti deprinde la un curs rapid de vanzari. Adesea clientii tai vin la tine doar pe considerente de pret, deci incerci sa le vinzi pachetul ala premium, apoi le spui ca va fi livrata in 6 luni, ca e la comanda.

    00
  5. Acum 15 ani era liniste.

    Din pacate multi mizerabili au ajuns sa aiba access la internetz si evident ca mizerabilii, pe termen scurt, au de castigat.

    Internetz-ul in Romania e un fel de Valea Prahovei acum.

    00
  6. Acu mulți ani, în cadrul unei intreprinderi fefefe mari, niște habarniști s-au jucat cu un buget de 250.000 de euro. Campania daună totală, șeful panaramelor a ascuns totul sub preș, după șase luni întregul departament de vânzari demis,, avem nevoie de lupi tineri ( ,,oameni obedienți, ascultători și cuminți,, închei citatul) voi nu mai dați randament, sunteți uzați moral și dezinteresați, v-ați bătut joc de campania noastră și de banii firmei,,.
    La angajare am fost întrebat dacă am rate sau credite. Cică asta motivează un angajat. Vorbesc de firma de mai sus. Și da, mi-am semnat demisia fără nici o remușcare.

    00
  7. Problema7
    Lipsa totala a raspunderii, oarecum asemanatoare cu bagatul rahatului sub pres.
    Agentii sau influenceri care au promovat produse care s-au dovedit a fi de o calitate indoielnica sau proasta n-au iesit in fatza publicului sa isi asume greseala, sa recunoasca ca au gresit.(insert plush bio here).

    Daca maine se descopera ca Oppo colecteaza date cam asta ar fi dialogul:
    „-Da n-am stiut. De unde sa stiu? Eu de cand a aparut Iphone 4 am ramas cu Apple. Oppo ala sau Huawei de sapt l-am avut la mine doar 1 zi. De unde sa stiu? Si Apple colecteaza date, se stie.
    -Coae, ai zis ca noul Oppo are nu stiu varianta de securitate.
    -Da? Asa mi-au zis si mie. Ok, hai lasa-ma ca ma suna aia cu cremele. Eu incerc sa fac bani aici, iti e ciuda ca altu are de munca si merge in excursii in noiembrie Bali iar tu ai stat toata iarna in living si ma urmareai pe insta. Pa! „

    00
  8. Cașcaval pentru 10 ani? Ai nevoie de consultanță de la un specialist, să te ajute să îi cheltui mai repede pe afaceri falimentare.

    00
  9. Nu o sa am niciodata pretentii de la departamentele de marketing. In general sunt pline de oameni imbecili sau pizdulite flower power, care n-au nici un interes in a vinde un produs ok si sa realizeze o campanie care se distribuie singura. Vor sa iasa tot timpul in evidenta cu chestii diferite, sa para speciali, sa para interesanti in sedinta in care se aproba campania.

    Fara sa exagerez, dar rar am mai vazut publicitate inteligenta si gandita bine. Daca aduc si Mad Men in discutie, cred ca vorbesc avioane. Poate s-a mai tampit si lumea intre timp si prind mizeriile.

    Adica uitati-va putin la Orange Money. Claticont, Dansfer. Cretinitatea e la nivele absurde.

    00
  10. Incredibil cum aceleasi discutii sunt mereu de actualitate. Acum 20 ani se vorbea de fix acelasi lucru. „Profesionalizarea industriei”, „coduri de buna practica”, „BRAT”… am gazduit la birou infiintarea asociatiei ARPI, asociatia româna pentru internet (parca), sa facem, sa dregem, ce nervi, ce ore muncite inutil, ce certuri intre actualii magnati ai online-ului (nu-l suparam pe Dl. Fusu, da?) ca sa ajungem… nicaieri.

    Peste 20 ani vor fi aceleasi discutii. Daca nu as fi iesit din industria asta in 2005, cred ca singurul loc plauzibil in care as fi fost acum era cimitirul. Sa fii de 20 de ani in industrie (gen Dragos Stanca & all) si industria sa fie fix la fel ca atunci când ai intrat in ea, mi se pare caz de ajuns la Balaceanca.

  11. De aia nu mai gasesc eu cascaval in Lidl de ceva vreme…

    00
  12. Dar vai, Vali de ce ne tot arăți panaramele astea de pe instagram, ești SINGURUL care le face reclama, noi nici nu știam de ele pana sa ni le arăți tu :)) .
    Poate articolul asta va fi un răspuns bun pentru toate comentariile de genul asta de la Influencer Fun. Unde da, pot sa îți spun că ești uneori părtinitor, dar pana la urma nu te plătește nimeni sa dai cu matura printre toți influencerii de-si vând și pe mama și pe tata pentru friptura.

    00
    • articolele alea au dublu sens. o dată să râdem de ele, apoi să subliniem cât de absurde sunt unele campanii. și se mișcă lucruri după ele, chiar dacă nu la suprafață.

    • Sunt convinsa, dar tot se găsesc mulți sa iti explice ca tu le promovezi. Singura chestie relativ nașpa e redundanta, ca sunt cam aceiași influenkeri mereu, iar plaja din care sa alegi e mare. Ar fi mișto sa iti trimita și cititorii ca nu poți sa urmărești chiar toate tzoapele și tzopii. Un fel de cronica cârcotașilor online.

      00
  13. La Renault/Dacia, responsabilul de parc de presa e acelasi de vreo 14-15 ani. Ce va zice voua asta?

    00
  14. Aș da 10€ pe episod să văd Zoso la Arena Leilor

    00
  15. We love u, hatere! Rămâi la fel!

    00
  16. Pensia de stat e paramount. Investiti in voi, in salarii mari care sa permita o pensie decenta si o mica doza de la investitii pe bursa. Si in sanatate, sa va puteti bucura de pensie.

    00
  17. Nu fumez, dar cand vine o fatuca bine dezvoltata cu picioare pana la gat cu o curea mai lata pe post de fusta sa imi zica cateva cuvinte despre noul kent o ascult cu interes, cui ii pasa daca fumeaza sau nu :).

    00
  18. @vali, daca vrei sa vezi site cu adevarat praf, vezi verbita.ro, dealeri renault/dacia

    00
  19. Din pacate radiografia asta surpride doar o zona din tabloul general al societatii in care traim (societatii nu tarii!). Deprofesionalizarea, lipsa de educatie, superficialitatea, falsele modele de tot felul, scurtaturile „destepte” promovate ca secret al devenirii, non-valorile care genereaza prozelitism, le intalnesti aproape oriunde – sigur, ne putem „mandri” cu „arome” locale romanesti (pentru cei care-si amintesc bancul cu 3 bile, „una s-a pierdut, una s-a furat si una s-a stricat”).
    Solutii miracol nu sunt. Singura solutie cu potential pe termen lung este educatia, inclusiv cea facuta pe blogul acesta, chiar daca multora nu le convine.
    Felicitari pentru articol.

    00
  20. Am să-ți ocup eu locul de „criticul de serviciu”. Ești un mediocru educat, ca mulți dintre noi de altfel. Îți consideri imbecilă audiența și e suficient pentru a trage niște concluzii despre performanța ta. Ți-ai format un public dependent de intrigă, scandal și critică. Adică jurnalism classic de cancan și viață cotidiană. În definitv la asta te pricepi. Nu cred că tu poți vinde mult mai mult decât alții, dar pot cititorii tăi, ăia pe care îi crezi imbecili. Poți vinde niște lucruri acelei nișe rigide în gândire precum tine dar nu atât de mult pe cât crezi din cauză că nu motivezi discuția constructivă și flexibilă. Comentatorul ăla care poate destupa minți nu are nici un motiv să intre în discuție și este doar vina ta. Rigiditatea gândirii ți-a atras antipatii, nu gura spartă. Evident ți-a atras și simpatia altora pe care nu sunt sigur că-i vrei atât de mult. Ești bun, ca mulți din noi ce mergem mai departe și încercăm să îmbunătățim din mers. Hai cu evoluția aia.

    00
    • n-am mai putut citi nimic după „îți consideri imbecilă audiența”.

    • Tocmai pentru că te-a deranjat atăt de tare, merită să te mai gândești. Poate vorbesc tâmpenii, sau poate nu. Nu sunt cârnat, doar unul de pe margine cu păreri ușor mai nesigure decât ale tale, așa că explic și de ce cred asta. Când dai cu toporul în păreri, idei, credințe inevitabil ajungi pe parcurs să lovești în fiecare om care te citește, oricât de apropiat este de gândire ta. Probabil fără să conștientizezi, atitudinea ta față de public este: „sunteți imbecili, hai să vă educ eu”. Nu te baza așa tare pe franchețea oamenilor din jur, nu merită sau nu e atât de ușor să deschizi subiecte incomode cu oameni atât de siguri pe gândirea lor cum ești tu în scris. Sunt convins că IRL ești cu totul alt om, dar viața ta privata e irelevantă în discuția asta. Ai păreri mult prea solide, oricât de tare încerci (pentru că se vede că încerci) să le temperezi. De ce le ai, doar tu știi.

      00
    • Io sunt unul dintre imbecili ăia.
      Sper din tot sufletul ca Vali să fie așa și în Irlanda, când o ajunge acolo. Că în România sigur e. Ce-are-n gușă și-n căpușă. Că îți atrage atenția dacă ești prost în trafic. Cum face aici cu influencerii coprofagi.

      Faptul că tu zici despre el că își consideră publicul, comunitatea creată cu multă muncă, imbecil, spune multe despre tine, nicidecum despre el.
      Ești unul dintre ăia loviți, care nu vrea să-și recunoască sieși că e prost.

      00
    • nu am ce să-i răspund omului, faptul că nu dau mură în gură sau nu mă prefac că mor de iubire pentru cititori înseamnă că îi consider tâmpiți. așa a gândit-o, atât l-a dus.

  21. Is prost și nu sunt din domeniu, așa că întreb să mă luminez.

    „Să dai afară incompetentul care a făcut campania proastă e exclus, pentru că ai investit în el timp și bani și nu găsești ușor altul”

    Credeam ca piața e plină de incompetenți. Al tău e incompetentul în care ai investit ca să devină suficient de incompetent încât să dea pe lângă.
    Sunt sigur că se găsesc incompetenți încât să dea în bară la fel.

    00
  22. Nu prea s-a schimbat nimic, Vali. Si slabe sanse sa se schimbe ceva in viitor.
    Dupa cum ai zis si tu in problema 6, obiectivele lor sunt altele. Sistemul PCR (pile-cunostinte-relatii) traieste si ruleaza fin peste tot, inclusiv in industria asta. Si va functiona la fel in continuare. De ce? Pentru ca scopul e altul. Te bati cu morile de vant.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube