O teorie: masa critică de șmecheri

Trăiesc de câțiva ani buni la Viena și am scris articolul nu ca să mă laud, ci ca să-mi cristalizez o teorie care mi s-a conturat în cap de ceva timp. Nu mă aștept să învețe cineva ceva din acest articol.

Mă uit la nenorocirile care se întâmplă în țară de câteva săptămâni și mă întreb ce e diferit la nivel socio-cultural între societățile vestice (Austria, ca referință) și cea românească. Sigur, știu placa: politicieni corupți, legi care nu se aplică etc. Dar întrebarea e: de ce? Sigur, sunt nenorociri și în Austria, sunt idioți și bombardieri peste tot în lume (mulți dintre ei veniți din România), dar întrebarea este: de ce unele țări reușesc să țină nenorocirile sub un nivel rezonabil, dar în România sunt aproape rutină zilnică?

Și teoria mea e simplă: ține de procentul de șmecheri din societate. Termenul de șmecher e folosit aici în sens atotcuprinzător: bombardieri, drogați, șpăgari, corupți, anti-vacciniști, evazioniști, în general, oameni care se pișă pe regulile și legile comunității. Sigur, șmecheri există și în Austria, dar estimez că procentul lor e undeva pe la maxim 10%. Când însă proporția de șmecheri tinde să treacă de jumătate, are loc un fenomen interesant: puterea exemplului negativ. Cetățenii “decenți” se retrag din societate (prin neparticipare la vot, prin pasivitate, prin nepăsare) pentru că simt că oricum nu au șanse de succes și nu vor să fie percepuți ca proști de către majoritatea formată din șmecheri. Ba chiar există o presiune socială enormă să devină și ei șmecheri. Știți ce zic:

  • “Ăla a dat șpagă și a rezolvat cu autorizația de construcție în 2 zile! Păi ce, eu sunt mai prost?!”
  • “Ia uite, ăla a depășit coloana și a ajuns în față la semafor! Eu de ce să aștept ca prostu’?”

Și observ asta instant de fiecare dată când un compatriot mă vizitează la Viena:

  • “Hai să facem o românească, că oricum nu trece nicio mașină! Dacă așteptăm să se facă verde, se face mâine!”
  • “Dar dacă nu există bariere la metrou, nu pot să intru fără bilet?”
  • “Ia uite cât fier-beton au lăsat ăștia pe șantier nepăzit!”

Deci modul automat de gândire este: cum să fac să fiu eu șmecher? Pentru că așa au venit formatați din România, unde procentul de șmecheri este majoritar și funcționează puterea exemplului negativ.

3 metode la îndemână ca să ții procentul de șmecheri scăzut într-o societate

  1. Aplicarea consecventă a legii. Tot timpul, pentru toată lumea! Nu o companie de conștientizare o săptămână pe an, nu un heirup de 3 zile după o tragedie. Tot timpul! La Viena, nu contează că plouă, ninge, e întuneric, se verifică zilnic, pe orice stradă, în orice cartier dacă mașinile sunt parcate regulamentar și au parcarea plătită. Tot timpul! Nu e nevoie de stâlpișori, nu trebuie să fie șoferul în mașină, etc. Ai parcat aiurea, ai găsit amenda în parbriz.
  2. Educația. Spre surprinderea mea, un procent semnificativ din orele de la școală sunt dedicate învățării normelor de conviețuire în societate. Cum traversăm corect strada? Cum ne spălăm corect pe dinți? Cum să nu rămâi gravidă la 14 ani? Cum să te protejezi de abuzuri pe Internet? etc.
  3. Înăbușirea în fașă a “broken windows”. A aruncat un șmecher gunoi pe jos? În maxim câteva ore e curat din nou. A rupt un șmecher o bancă în parc sau a făcut un graffitti pe o clădire? În maxim o săptămână e reparat sau vopsit la loc. De ce? Ca să nu vină încă un șmecher și să creadă că aici se aruncă gunoiul pe jos. Sigur, sunt oameni veniți din toate colțurile globului, dintre care unii nu au văzut la modul cel mai serios un coș de gunoi înainte. Dar după 6 luni, 1 an, 5 ani, se uită în jur, văd că ceilalți 90% dintre cetățeni nu sunt așa de “șmecheri” ca ei și se prind în final la ce folosește un coș de gunoi.

Se lucrează foarte mult și pe prevenție, de multe ori cu mesaje în limbile minorităților care tind să cauzeze probleme. De exemplu, avertizările să stingi focul și să lași curat în zona de grătare publice sunt scrise în sârbă și turcă, iar în Graz (oraș austriac) a apărut acest billboard (sursa):

O teorie: masa critică de șmecheri

Sigur, mulți dintre cititori vor fi șmecheri: “Hai, bă, ne lași cu teoria ta? Austriecii sunt mână în mână cu oligarhii ruși și fură aur și lemn din Apuseni de milioane de euro, și tu ne ții morală despre aruncat gunoiul pe stradă și dat muzica mai încet?” Exact cum am zis la început: nu mă aștept să învețe nimeni nimic din acest articol. Statistic vorbind, în societățile cu mulți șmecheri, se trăiește mai prost și se moare mai des.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

119 comentarii

  1. O societate sănătoasă pleacă de la aplicarea legilor, adică de la justiție sănătoasă!
    PUNCT.

    • O societate sanatoasa pleaca de la o educatie sanatoasa, educatie pornita de cand viitorul membru al societatii incepe sa vorbeasca (adica de acasa), continuata in scoala si terminata la cimitir. La noi educatia la orice nivel este la pamant, copii acasa invata manele si cum sa fie „descurcareti”, in scoala invata ca e mai profitabil sa fii descurcaret decat intelectual, dupa scoala invata ca descurcaretii sunt aia care o duc bine, nu cei care isi fac treaba si sunt responsabili. Cand majoritatea societatii e compusa din descurcareti, cine sa mai aplice legea?

      Comentariu apreciat.1162
    • In Korea de Nord legile se aplica ca la carte, au o justitie sanatoasa! PUNCT.

      Indecis. Tu ce zici?3245
    • Nu justitia aplica legile ci executivul. Si ala e cel nesanatos la noi :(
      Guvernul e complet corupt, politia si celelalte institutii de control asemenea.

      212
  2. Bun post. Bravo.

    Comentariu apreciat.13526
    • NOU
      #6

      Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 50244
    • NOU
      #7

      Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 1978
    • @gheboasa etc: și Spania a avut mai mulți băieți educați care au înființat în secolul XV inchiziția, terorizând Europa secole întregi până cam cu 60 de ani înainte să se nască pictorul tău. Cu toate astea Spania de azi nu are de a face cu cea de ieri.

      E bine câteodată să ne dăm seama in ce an trăim.

      Comentariu apreciat.7716
    • NOU
      #9

      Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 2684
    • Da, o analiza usurica, asa, gen sprit de vara cu mult sifon.

      234
    • „reinterpretarea mincinoasa a faptelor, vezi cazul Hermoso Rubiales”

      adica tu nu ai vazut ca ala o pupa pe bot pe tipa? daca il pupa, asa pe bot, si pe Ramos ziceam: „da nene…asa e hermoso ala, mai libidinos”.
      Partea cu „Stau langa regina si ma apuc de pula” e si aia, reinterpretare?

      1213
    • Ca pingüin pe plaiuri spaniole va pot reda următoarele :
      Rasismul ala de crezi tu ca se striga pe stadioane s-a întâmplat 1 data anul asta și asta mai mult din cauza unor giboni care nu vor mai intra pe stadion și unui Vini provocator.
      Cazul Rubiales – Hermoso ( btw animale, hermoso e gagica ) tipul a fost tras pe linie moarta.
      Nu o sa găsești nicaieri in Europa o țara mai toleranta cu lgbt+.
      Într-adevăr feminismul a luat-o puțin pe extrem dar deja parte din “excentrici” au fost înlăturați prin vot. ( vezi rezultatele lui codița la alegerile din Madrid , unde btw, omul pana la urma a avut demnitate și s-a retras din politica după umilința când cu 1 an înainte se visa prim ministru ).
      In Spania, Policia Nacional și Guardia Civil impun respect. Sunt mega antrenați pe partea psihologică, pe Prevenție, te țin din vorbe și te bat de te caci pe tine dacă i-ai atins cu un deget sau i-ai înjurat.
      Nu stau la discuții. Guardia Civil este instituția statului cu cel mai mare grad de încredere.
      PS: e un clip din perioada pandemiei când un puștan cocalar se plimba cu moto pe străzi in timpul interdicțiilor. Îl oprește politia locală și puștiu începe cu “tu știi cine e tata Ba kkt cu ochi?? “ moment in care polițistului ii sare țandăra și îl bate pe ala pana se caca pe el. Warms My heart.

      Comentariu apreciat.537
    • NOU
      #13

      animaloo, vezi marca punct com. ultima filmare din autocarul cu echipa. intra Rubiales, toate ii cer cate un pupic. Rubiales zice ca nu, iar Hermoso se hlizeste la poza cu ea si Rubiales care o pupa. acum aceleasi il acuza pe Rubiales de agresiune sexuala!

      188
    • NOU
      #14

      Maniak, Policia Nacional intr-adevar e respectata. De GC fug toti cat pot, nici nu suporta sa ii vada. Mai ales in Pais Vasco si Catalunya. Prietenii stiu de ce. Dar nu prea ii inghite nimeni niciunde in Spania. GC era politia rurala, si-a extins in timp atributii, a fost infiintata de Franco. Bat de rup de cand se stiu. Tu stii ceva dar practic nu prea stii😀

      1511
    • Așa e, ai dreptate. Stau de 7 ani pe aici dar nu prea știu nimic, știi tu mai bine ca te uiti pe net.
      Normal ca unii fug de ei, ca sunt ai dracului, nu închid ochii și nu ii sperii cu amenințări.
      Prin prisma jobului, vreo 5 ani m-am tot “lovit” de ei și nu am observat nici un abuz sau aluzie nelalocul ei. Oamenii își fac treaba, ajuta efectiv oamenii cu probleme, i-am văzut împingând mașinile altora rămase pe carosabil / ajutându-i sa isi facă pana, asigurând ca la carte accidente, benzi blocate, etc.
      Dar hai sa comparam cu GC de acum 70 ani pentru ca de ce nu.

      Indecis. Tu ce zici?2212
    • NOU
      #16

      Maniak, m-am oprit din citit cand am ajuns la afirmatia ta că stai de 7 ani in Spania si le stii pe toate. 🤣🤣🤣 N-am vrut sa te jignesc cand afirmai inainte ca a fost un singur caz de rasism pe stadioane anul asta. Sau cand afirmi ca Spania e tara cea mai toleranta lgbtq+ din Europa. Sau ca GC impinge masini. N-a auzit nimic in 7 ani Gigel de schemele de coruptie numite de presă Mediador, Cuarteles, Uniformes, schema din Benimaclet, contracte ilegale in Sahel sau cine fumeaza iarba capturată, ca sa mergem mai spre agentii de pe stradă. 🤣🤣🤣

      Indecis. Tu ce zici?1422
  3. Pe scurt : justitie + educatie + primarie + consiliu local

    Competenta in cele 3 de mai sus va aduce automat o crestere a nivelului de trai

    Comentariu apreciat.629
  4. Poza aia imi aduce aminte de meme-ul cu „If those kids could read they’d be very upset”, degeaba pui afis ca oricum cine asculta manele la maxim nu citeste :D

    Comentariu apreciat.11211
  5. NOU
    #19

    Bine, fain scris, hai ca urmeaza sa imi iau si eu niste maini rosii: posibil, subliniat posibil, ca viitorul unora din tara asta sa nu fie legat de tara asta, si nu neapărat sa plecăm, ci sa mai „ajustam” si sa modernizam concepte mai vechi, adica, am incercat 100 de ani, a fost si bine si a fost si rau, dar in astia 30 de ani de democrație deja se vede diferența, asa ca, continuam împreună sau ne vedem fiecare de ce vrem pentu viitorul nostru? Stiu ca nu e bine, nu e normal si tot asa, sa gandim asa dar sincer si onest, daca nu merge ceva de ce sa fortez sa in continuare? Ori stam ai muncim toti sa eliminam diferentele intr regiuni, ori le adancim, cale de mijloc nu mai e

    Indecis. Tu ce zici?2141
    • Da mai, dar nu e de ajuns. In 89 parintii nostri s-au trezit ca nu mai sunt sub comunism, nestiind cum sa reactioneze. 10 ani mai tarziu natia asta inca nu stia cum sa reactioneze. N-a existat o perioada de tranzitie, inca invatam ce si cum.

      Comentariu apreciat.378
  6. Acum 16 ani, iesit pentru prima data din Romania, pe la 5 dimineata in Viena am vazut o femeie care in drumul ei spre lucru, s-a aplecat si a luat o hartie de pe jos si a dus-o la cosul de gunoi. Si mi-am dat seama ca n-am vazut pe nimeni in romania sa faca asa ceva, ba mai mult, colegii de liceu radeau de mine cand duceam in mana ambalajul de la vreo napolitana pana la urmatorul cos de gunoi, in loc sa-l arunc pe jos.

    Comentariu apreciat.16819
    • Stiu ce zici, cunosc sentimentul. Am intre blocuri un spatiu verde , ceva mai ascuns unde am facut in vreo cateva randuri curat.

      225
    • În Italia, prin 2008, am învățat și eu că nu e așa greu să folosești un coș de gunoi.

      Comentariu apreciat.476
    • Eu faceam asta in Romania, in plus nu am aruncat vreodata nici macar mucuri de tigara pe jos, desi era plin pe trotuar. Nu a tinut de educatia primita acasa cat de conceptia mea ca nu vreau sa ma comport ca un animal. Acum continui sa fac la fel, dar in alta tara cu un mediu mai sanatos pentru psihic.

      Comentariu apreciat.350
    • Stiu ce zici, cunosc sentimentul. Am intre blocuri un spatiu verde , ceva mai ascuns unde am facut in vreo cateva randuri curat

      Acu’ vo’ 10 ani impreuna cu un prieten plecat si el de ceva ani din Romania am mers (in Romania) la iarba verde si o scalda pe malul raului care curge pe langa satul in care s-a nascut taica-meu. Peste tot erau hartii, ambalaje, doze de bere. M-am pus cu ala si le-am strans pe toate, am facut curat, te imbia la iesit la iarba verde. 2 saptamani mai tarziu, era exact la fel cum a fost inainte de a face noi curat.

      Partea cea mai amuzanta e ca tot aia care au facut mizeria aia erau cei care mergeau mai des acolo la scalda, ca eu si prietenul ala al meu mergeam din an in pasti la scalda acolo. Nu stiu, poate le place sa traiasca intr-o groapa de gunoi.

      223
  7. Cel mai ușor educi omul prin aplicarea amenzilor. Ai greșit, plătești. Nu plătești în 3-6-12 luni, popripe salariu, sa știi ca nu scapi fără să plătești.
    Amenzile mai mari sau în funcție de nivelul salarial. Una e sa ii ceri unui bombardier sa plătească 200-300 lei și alta e sa fie 2-3000 lei.

    Comentariu apreciat.7612
    • Si ce salariu, venituri fiscalizate au bombardierii aia care primesc ajutor social de la primarie?

      Comentariu apreciat.568
    • @cineva: corect, dar ei nu plătesc nici amenzi, deci poți face ceva finuț cu confiscare de bunuri/tăiere ajutor social.

      Comentariu apreciat.505
    • Presupunând că ar avea venituri declarate și ai putea să-i calculezi (haha):
      – Dacă bombardierul ar primi o singură amenda de 3k lei în 3 ani?! Cost of doing business.
      – Sau dacă amenda ar fi 3k și nu îl oprește poliția?! Că doar e fratili nostru, stăm cu el la spriț.

      Nu suma e problema. Și 300 lei e o sumă. Dacă s-ar sancționa fiecare abatere, cu puncte, cu suspendare de permis, poate bombardierul și-ar mai tempera comportamentul.

      Comentariu apreciat.471
    • Altfel asta cu amenzi în funcție de salariu ar fi o măsură doar pentru oamenii cu venituri declarate.

      Ești corect? Plătești mai mult. Giani Tanculrăzboinic are avantaj. Ajungem la logica din articol: să mai declar eu veniturile? MMMM, lăsați că e de ajuns să știu eu.

      224
    • Sa dea amenda in functie de valoarea masinii.

      122
  8. Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]

    Comentariu nasol. 1646
  9. Explicația sociologică reală seamănă oarecum cu ceea ce ai expus aici.
    În țările cu statut socio-economic scăzut sau în care există instabilitate politică, nivelul de trai decent nu e atins. Omul de rând nu poate duce un trai normal pentru că necesitățile lui de bază nu sunt atinse. Cât timp necesităție de bază nu sunt atinse, viața lui constă în supraviețuire. Omul e centrat pe sine, pe nevoile lui, pe ziua de mâine. E greu să-ți pese de ceilalți ori de normele sociale când rămâi pe zero sau minus după ce vin facturile. Așa că – pentru a îndeplini acele nevoi de bază (mâncare, haine, bani pentru necesităție zilnice) – omul trebuie să ”se învârtă”. Să ungă palme. Să fie ”șmecher” – cum ziceai mai sus. Așa crește nivelul corupției: cetățenul de rând învață repede că dacă îndoaie regulile în favoarea lui, traiul zilnic îi e asigurat.
    În societățle în care necesitățile de bază sunt asigurate și dintr-un salariu minim pe economie poți trăi chiar decent, nivelul corupției e extrem de mic. E rușinos chiar să apelezi la corupție și pile și mită pentru că – uite – deja ai tot ce-ți trebuie așa că de ce ai face asta? Vezi Danemarca, Suedia, Islanda. Așa că cetățenii devin preocupați de a menține acel status quo sau de a-l îmbunătăți: ne merge bine la toți, hai să nu stricăm meciul cu mizerii. Când nevoile de bază sunt acoperite, oamenii devin prosociali și încep să se preocupe de cel de lângă ei. Să se asigure că ăluia îi e bine și e mulțumit. Dacă străinul de lângă ei e mulțumit, scad vertiginos șansele ca ăla să facă mizerii. Nu face mizerii – se păstrează status quo-ul. De aceea se respectă regulile acolo și nu apar bombardieri: să nu respecți normele e o jignire adusă unei societăți care funcționează bine pe baza acelor norme iar bombardierul e o ciudățenie care încearcă să epateze prin mașina de marcă și haine scumpe dar nu reușește să impresioneze pe nimeni. Societatea îl respinge pentru că toți ceilalți cetățeni își permit din punct de vedere financiar ceea ce are bombardierul. I se ia puterea când parchează mașina de marcă lângă o tricicletă și ambalează motorul iar ăla cu tricicleta dar și oamenii din jur se uită ciudat la el. Așa că nu mai fură. Nu mai face învârteli. Nu încearcă să mituiască și nu are pile pentru că totul merge strună și fără ele.

    Comentariu apreciat.18411
    • Sincer argumentul cu nevoile de baza acoperite mi se pare partial adevarat, pentru ca e valabil pana intr-un punct, apoi intervine cultura si educatia.

      La acel punct ai de ales intre a merge la dentist si a-ti cumpara iphone sau sa renovezi casa ori sa-ti iei BMW. La fel si la negri in America, intr-un anumit punct, a ales adidasi de 400$.

      E saracie si prostie din pacate la mijloc si este un factor major care poate fi suprimat prin educatie buna, clara si facuta in mod repetat.

      Deschideti TikTok si uitati-va la clasamentul live-urilor ce personaje se afla pe acolo.
      Oamenii intra si ii doneaza lui Corduneanu ca apare pe live.

      Sa spun si de Youtube?

      Comentariu apreciat.7411
    • E rușinos chiar să apelezi la corupție și pile și mită pentru că – uite – deja ai tot ce-ți trebuie așa că de ce ai face asta?

      In general astia care au bani parcheaza ilegal in loc sa dea 5 lei. Deci nu-i de ajuns sa mearga bine, mai trebuie si legi care sa fie aplicate.

      Comentariu apreciat.475
    • Shack e ceva ce omiti : penuria la romani e viscerala, banuiesc ca s-a mutat in genom deja. Nu realizeaza niciodata ca este destul. Partea buna e ca e relativ usor sa faci performanta , pt. ca mai nimeni nu planifica pe termen mediu macar. Avem o tara cu multe oportunitati

      Comentariu apreciat.332
    • @Shack:

      La acel punct ai de ales intre a merge la dentist si a-ti cumpara iphone sau sa renovezi casa ori sa-ti iei BMW. La fel si la negri in America, intr-un anumit punct, a ales adidasi de 400$.

      Explicația ”falei la români” e alta. Ține oarecum de educație, prin extensie – da. Dar e tot un efect al faptului că necesitățile de bază nu sunt acoperite. Să explic.
      După cum bine observaseși, și în SUA, și la noi, unii preferă să dea bani mulți pe un iPhone decât să își renoveze casa. Numitorul comun e mereu același: un obiect sau un servciu menit să denote prin valoarea lui fnanciară sau raritatea lui faptul că beneficiarul e ”cineva”. Că e unul din cei care ”se descurcă”. Denotă statut social într-o societate în care statutul social augmentat de bani are greutate. În societatea aia contează să ai BMW pentru că te poți afișa cu el. Dai două salarii pe un tricou de marcă pentru că te afișezi cu el și le dictează celorlalți că tu te descurci în acea economie precară. Iar statutul ăla social deschide uși într-o societate a corupției. Poți urla la chelner când porți costum, că îi e teamă să protesteze; fă celași lucru când porți cușmă pe cap și chelnerul te ia la bătaie. Oamenii se feresc de la încercări de a-ți face rău și devin mai maleabili când denoți un statut social elevat; există perpectiva să le iasă și lor ”ceva” de pe urma interacțiunii cu tine. Dar n-au de unde afla ce statut social ai decât dacă 1. văd și deduc cu ochii lor că-l deții sau 2. ești atât de cunoscut deja încât nu mai e nevoie să declari acel statut social prin haine sau mașini scumpe sau asocierea fățișă cu oameni ”puternici”.
      Așa că da – ține e educație, dar ține și mai mult de nevoia aia de supraviețuire într-o societate cu reguli care nu se mulează mult pe logică.

      @ev21:

      In general astia care au bani parcheaza ilegal in loc sa dea 5 lei. Deci nu-i de ajuns sa mearga bine, mai trebuie si legi care sa fie aplicate.

      Da – dar parchează ilegal într-o țară în care – de ar fi să fie corecți – riscă să fie luați de ”fraieri”. Te văd ceilalți că respecți regulile, ești brusc pradă ușoară. Zâmbești politicos spre parcagiu și nu mai scapi de el. Vorbești politicos cu polițistul care te-a tras pe dreapta – află lumea că ești docil. Devii simplu cetățean dacă nu uzezi de pilele alea în favoarea respectării regulilor. Așa că nu e vorba de ăia 5 lei. E vorba de mesaj: eu pot încălca regulile pentru că statutul social mi-o permite. Dacă le respect necondiționat devin pradă, nu carnivor.

      Comentariu apreciat.7810
    • @Ev21, eu mă gândesc și la aspectul că ăla are bani acum și îi are de 10-15-20 de ani.
      dar a crescut sărac sau crunt de sărac. părinții/bunicii au fost săraci. încă are în organism teama că va fi iar sărac.
      nu cred că este necesar doar ca necesitățile de bază să fie îndeplinite acum, ci și să ai 1-2 generații înainte cu necesitățile de bază îndeplinite.

      ori noi, ca nație, venim după o istorie de sute/mii de ani în care 99% din populație doar a supravețuit.

      Indecis. Tu ce zici?264
    • profit de post sa imi cer scuze ca am sustinut ca Prigojin n-o sa fie sinucis de Putin.

      Chiar am crezut ca Rusia e un stat feudal, dar nu e: e un stat autocrat, cu un tar absolutist, in care totul, inclusiv definitia a ce e adevarat, se invarte in jurul curului lui Putin.

      Comentariu apreciat.389
    • @mac gregor: Lol, chiar îmi amintisem de discuție zilele trecute.
      E ok man.

      114
    • @mac gregor fiind același care era acum mulți ani cu: PDL și Băsescu e cei mai buni?

      314
    • Scuze pentru offtopic!
      @mac gregor:
      Prigojin a murit.
      CNN confirmă. BBC confirmă. Prigojin confirmă.
      Putin: Sunt surprins. Rămăsese pe săptămână viitoare….!

      via Clubul de râs

      Indecis. Tu ce zici?274
    • @Shoric

      da, acela.
      Si evenimentele care au urmat cu magnifica alianta a eroilor Ponta-Crin Antonescu au demonstrat ca aveam dreptate.

      Pentru cine nu isi mai aminteste, eroul anti-Basescu Ponta l-a dat afara de la guvernare pe eroul Crin cu un sut in cur, dupa 2 luni de guvernare impreuna. Au fost parteneri in opozitie, frati de nedespartit, 3 ani de zile. Dar la ciolan nu au mai fost frati. Cred ca Ponta a vrut sa-i dea sutul in strada fratelui Crin din prima zi de putere, dar s-a abtinut din politete.

      In rest, marele erou anti-dictatura Crin nici nu a indeaznit sa caraie cand a fost aruncat in strada. Efectiv o gaina daca o usui de pe oua face mai agresiv.

      Cat despre eroul Ponta, a blocat autostrazile desi a mintit ca nu face asta, si restul timpului si l-a ocupat scuipand arogante la TV, pana poporul s-a saturat si l-a dat si pe el afara cu un sut in cur dupa un an de zile.

      Da, Basescu si PDL erau mai buni.

      Indecis. Tu ce zici?275
    • @razvan: teoretic (si in majoritatea cazurilor si practic) ai dreptate. Pana cand nu ai.
      Suedia a trait printr-o perioada in care mancau de sub unghii. Ca deh, era mai pe saracie, pre ww2.
      Cresterea a venit pe munca. Si ceva noroc, dar multa munca si mai putina smecherie.
      Trasul ala, toti, pana s-au vazut cu sacii in caruta.
      Acum e simplu sa zici „da bah, nu au smecheri ca sunt bogati, nevoie de baza, alea alea”

      Cred ca primul punct este educatia. Si o anumita mandrie nationalista. Ca d-aia tragi sa „ne fie tuturor bine”. Ca stii ca degeaba o duci numa tu bine, daca in jur e cacat.
      Suedezii au avut aceasta mandrie nationalista.

      Noi? Nu aveam nici inainte de comunism, dar cata aveam s-a curatat. Oricum, nu detineai nimic tu, deci furtu nu era ceva de la cineva. „furai de la stat”. Oamenii care furau de la fabrica nu ar fi furat un leu de la tine din casa. Ca leul ala era al tau, dar „de la fabrica” era doar un concept
      Dupa care ai miscarile de trupe. Ruperea de la tara si adusul in oras. Unde nu ai nici un fel de radacini.

      Practic: nu avem educatie. Nu avem mandrie nationalista. Nu avem intelectuali. Nu avem old money. Normal dracu ca avem bombardieri

      Comentariu apreciat.353
    • Nu sunt de acord cu punctul ăsta de vedere. Sunt politicieni, doctori, etc. cu multe case, mașini, bijuterii, bani, care continuă să ia șpagă. Ei nu și-au rezolvat nevoile primare?

      Cunosc oameni cu pensie de 1500 ron care nu ar fura un capăt de ață.

      184
  10. Eu tot consider ca schimbarea trebuie sa vină de la cetățeni: cât de greu poate fi sa duci gunoiul într-un coș de gunoi? Sau sa respecți regulile de circulație. Și lista poate continua.

    Comentariu apreciat.354
    • Cum zicea Coloja mai sus, de ce sa duc eu gunoiul daca altii oricum arunca pe jos si trebuie sa vina cineva sa faca curatenie? De ce sa stau eu in coloana daca altii oricum depasesc?

      1215
    • De 3 saptamani am caine. In procesul de dresaj constat tot mai mult ca o gramada de concepte se aplica si la oameni cand sunt in cei „7 ani de acasa”. Da, omul e capabil de rationamente avansate, dar daca tot ce a invatat si vazut in jur e rahat pai el aia repeta mai departe. Poti sa fii savant de renume mondial, daca nu te-a invatat ma-ta sa lasi capacul de la WC jos cand traiesti in casa cu o femeie pai nici pe WC-ul de moarte n-o sa faci asta. De aia e greu sa respecti regulile, ca nu te-a invatat nimeni.

      1210
    • Ca trebuie sa faci ceva ev21, si oameni, chiar daca putini, totuși sunt, problema e ca n-ai cu cine, in primul rând autoritățile nu te susțin, si singur mai departe nu iese , pot sa fie si forme de organizații, cetățenești, etc, sunt absolut degeaba daca statul nu da mana cu ele sa le susțină dar mai ales sa devina o rutina permanenta, ca de imagine cumva te mai ajuta vreodată dar nu e un obicei permanent, iar se întorc la durerea in cot si nu poți s-o iei de la capăt la nesfârșit, ti se acrește si ție

      63
    • Dacă ar fi doar dusul gunoiului, da, totul ar putea deveni simplu, dar nu e. Fiecare zi in care ieșim din casă e o sumă de alegeri, unele mai simple și mai accesibile, altele mai problematice, iar unele sunt destul de dificile, punând la încercare abilități și exerciții de educație pe care doar generații de persoane sătule le pot duce.
      Exemple: scoți câinele la plimbare dimineața, nu e nimeni în jurul tău, te grăbești să ajungi la muncă: strangi mizeria făcută sau nu?
      Mergi pe stradă spre serviciu, te grăbești , vezi un om trântit pe stradă, pare in stare de ebrietate, dar poate nu e. Te oprești să vezi ce e cu omul, suni la salvare, aștepți să ajungă salvarea, te implici sau treci mai departe?
      Pot fi mii de exemple. Cele mai grele sunt cele cu spaga dată la spital.
      Fiecare alegere proastă a fiecăruia dintre noi ne aduce mai aproape de tragedii asemănătoare cu cele din zilele trecute. In care putem fi implicați și noi.

      167
  11. „Aplicarea consecventa a legii” nu se poate face decat de oameni care chiar cred in necesitatea aplicarii legilor. Politistii, judecatorii, procurorii sunt din categoria smecherilor!

    Comentariu apreciat.443
  12. Bun articolul. O altfel de explicație decât cea comodă în care ne semnalizăm aversiunea față de un partid sau altul.

    185
    • Si da si nu. Cu cat votantii sunt tinuti mai saraci ,ignoranti si needucati cu atat sunt mai vulnerabili si dependenti de sistemul corupt care le arunca si lor cateva firmituri. De ce crezi ca si psd si pnl si aur injura de zor usr cu fiecare ocazie desi amaratii aia au fost 6 luni la guvernare in 33 de ani? Amatorii de la usr chiar credeau ca pot sa schimbe in bine ceva in Romania

      Indecis. Tu ce zici?2810
  13. Practic vorbim de „Broken Windows Theory” aplicată la nivelul întregii societăți numai că în loc de „broken windows” sunt „broken people”. Dacă se dă și primește șpagă în spitale și cei corecți vor gândi că tre să o facă de teamă să nu pățească ceva. Dacă poliția parchează aiurea ca să își ia shaorma (https://www.euronews.ro/articole/video-pofticios-adjectiv-patru-politisti-din-bucuresti-uita-de-lege-pentru-saorma) și alții vor face la fel.

    Nu cred că în România s-a ajuns la o masă critică de melteni și nesimțire da’ suntem aproape. Încă se mai pot schimba lucruri prin educație acasă și în școli, prin puterea exemplului. Mai ales că pare să existe o majoritate care dorește să scape de toți, de la meltenii de pe plajă la cei de pe șosele și cei de la conducere.

    125
  14. Toate bune si frumoase, iubesc Viena, dar mi se pare usor ipocrit asa cum se mira centrul fostului imperiu habsburgic ca ia sa vezi, fostele mele colonii timp de sute de ani sunt needucate, corupte, etc. Nu au reusit sa ajunga la nivelul nostru inca, saracii untermensi.

    Indecis. Tu ce zici?3644
  15. 90% din natia romana e pusa pe combinatii, nerespectarea regulilor, furt, inselatorie.
    Vad asta la oameni cu stare financiara foarte buna si cu educatie, deci n-as sustine teoria cu „n-au indeplinite nevoile de baza”.

    Romanul isi fura caciula singur. Imi amintesc de o poveste de la ITP: a preferat sa dea 50 lei sa treaca cu un bec ars, in loc sa dea 5 lei pe bec si sa rezolve treaba.

    Fiind 90% asa, n-are cine sa aplice punctele 1,2,3 din articol.

    Si toata regiunea de e asa: ucraina, bulgaria, serbia.

    Comentariu apreciat.4310
    • O alta caracteristica a romanilor: asta nu e popor unit, e o adunatura de mici grupuri. Fiecare e in treaba lui, romanul nu are empatie (d-aia incurca pe toata lumea peste tot).
      Vedem asta si in familii, cum rudele nu se inteleg si se indeparteaza, nu-s unite….ca italienii, israelienii (evreii).

      Cred ca la baza stau traumele din familii care se perpetueaza continuu de zeci de ani si nu se mai intrerup. Traume de la: scandalurile parintilor, despartiti, abandonuri, copii neingrijiti.
      Asta duce mai departe la noi adulti cu probleme psihice, lipsa de empatie, certuri intre rude, la un individ non-stop nervos, anxios, incruntat.

      Mai departe duce la comportamente ciudate si tragedii pe sosele.

      Duce la angajati in spitale nepasatori, frustrati, care nu au grija de pacienti.

      Mai departe duce la politicieni cu aceleasi caracteristici.

      Comentariu apreciat.443
    • Foarte bine punctata și asta. De aici masa mare de smecheri…

      82
  16. Cand vorbesti de „Fostele colonii” ale Austriei si Romania, poate ar trebui sa-ti aduca cineva aminte ca doar Transilvania si Banat au fost sub control austriac. Si s-a vazut cum i-au exploatat pe untermensch cu chestii de finete: cea mai densa retea feroviara de pe teritoriul actual al Romaniei, prima cale ferata de pe teritoriul actual al Romaniei, primul oras iluminat electric din Europa.

    Comentariu apreciat.5024
    • Las aici un citat de pe wikipedia despre binefacerile coloniilor austriece:
      „Pe la 1895, iar cere autorizație să facă negoț, tot cu cărți românești. De data aceasta este arestat.”

      Indecis. Tu ce zici?2015
    • Din punct de vedere al austricilor, Badea Cartan lupta pentru independenta unei bucati a tarii. Cam cum fac la noi aia pe care-i injuram ca vor sa foloseasca limba maghiara prin secuime si lupta pentru independenta.

      Indecis. Tu ce zici?2020
    • Si nu incerc sa neg meritele lui Badea Cartan.

      311
    • @Sabotor, neaparat trebuia sa apara unul care sa ne spuna cat de grozav e la Cluj, nu? Si mai citeste niste istorie, o sa afli cum au ajuns secuii in HarCov si de ce nu merita decat mumu cand o dau cu independenta.

      188
    • A fost si Nordul Moldovei – Bucovina

      142
    • neaparat trebuia sa apara unul care sa ne spuna cat de grozav e la Cluj

      Mestere, visezi – nu despre Cluj este vorba.

      Si mai citeste niste istorie, o sa afli cum au ajuns secuii in HarCov si de ce nu merita decat mumu cand o dau cu independenta.

      Sunt mai multe teorii, cea mai populara e ca au ajuns in Transilvania asa cum au ajuns si sasii (pe langa Brasov), svabii (prin Banat), cehii (Banatul montan) sau slovacii (prin Bihor, prin Arad) pe la marginile imperiului. Sau, ca romanii care prin secolul 15 au migrat spre interiorul imperiului (Cehia si Slovacia) – pun pariu ca habar n-aveai de chestia asta. Diferenta intre grupurile astea (exceptandu-i pe romani) e ca si-au pastrat identitatea nationala; de pe urma romanilor care au plecat inspre interiorul imperiului a ramas numele unei zone (Valasko), cuvantul „brynzda” in Ceha/Slovaca si reteta pentru telemea si nimic altceva.

      Astea fiind zise, da, aia merita mumu cand o dau cu independenta, ca teritoriul Romaniei e inalienabil. La fel cum si teritoriul imperiului Austro-Ungar era inalienabil iar cei ce luptau pentru altceva meritau (din punct de vedere al administatiei) mumu la fel cum zici tu ca merita secuii acum la noi; asta am subliniat eu, dar se pare ca am fost prea subtil pentru tine.

      A fost si Nordul Moldovei – Bucovina

      Nordul Bucovinei, vrei sa zici – dar ala nu face parte din Romania, asa ca nu l-am inclus. Altfel, da, ar mai fi o mica bucata din Moldova (a noastra, nu aia de peste Prut) – mai putin de jumatate din actualul judet Suceava – care a fost pentru ceva timp sub administratie austro-ungara.

      510
    • S-a strecurat o greseala:
      in loc de:

      Diferenta intre grupurile astea (exceptandu-i pe romani)

      va rog cititi:

      Diferenta dintre grupurile astea si romanii care au migrat

      27
    • scuzele mele, inca o greseala:
      „bryndza” in loc de „brynzda”

      38
  17. Eu sunt sclavul ala „decent” din grupul meu de prieteni si fix asta am perceput cu ocazia crimelor de la Crevedia (aka tragedie). Lumea ii dadea partenerei mele de viata mesaje ca „daca sunt ok?”, ca par cam afectat de incident. Dadeam info pe grup de whatsapp legat de incident si nimeni nicio reactie, ca si cum eu sunt bizarul cu probleme care nu are alta treaba.

    – „pentru că simt că oricum nu au șanse de succes și nu vor să fie percepuți ca proști de către majoritatea formată din șmecheri. Ba chiar există o presiune socială enormă să devină și ei șmecheri.”

    108
  18. NOU
    #69

    Eu sunt de acord cu ce ai scris, mi se pare ca ai punctat bine.

    Mi-a atras atentia remarca asta: ” Cetățenii “decenți” se retrag din societate (prin neparticipare la vot, prin pasivitate, prin nepăsare)”. Nu cred mai exista cetateni decenti, cred ca s-a ajuns la un grad atat de mare de animalizare, incat daca absolut toti cetatenii decenti ramasi si „smecheri” s-ar prezenta la vot, cei din urma ar avea majoritate.

    Si chiar cand ai impresia ca votezi schimbarea, ma refer aici la votul pt Iohannis, se dovedeste ca dupa alegeri poti linge linsitit acolo unde ai scupat.

    225
  19. Am niste amici in Austria (romani plecati imediat dupa ’90, cetateni austrieci deja, „realizati”, cum sum se spune), ii vizitez de cateva ori pe an fie la diverse evenimente, fie in drum spre alte destinatii. De fiecare data cand ajung intr-o alta tara/cultura, imi place sa observ lucruri dincolo de pliantul turistic. Cateva constatari de-al lungul vremii legate de Austria care pot parea ciudate cel putin in raport cu Romania.

    Bineinteles, eu nu locuiesc in Austria, experientele mele sunt limitate la zona Graz-ului (mai exact in suburbii) si la oamenii din zona cu care am interactionat. Deci s-ar putea sa fie subiective si gresite, dar asta am observat.

    – Exista coruptie dar nu institutionalizata, am fost martor la o speta in domeniul privat. Firma de constructii lucrand exclusiv cu societatile de asigurari are o decapotabila pregatita pentru directorii firmelor de asigurari pentru mici escapade in week-enduri, de obicei alaturi, in Italia. Totul preplatit, inclusiv blonda cu care directorul respectiv sa plece in „delegatie”.
    – Exista evaziune sau „optimizare fiscala”. Cand ajungi la un anumit nivel de venituri, apasarea fiscala e foarte mare. Se practica de la un anumit nivel tinerea sotiei acasa si impartirea veniturilor cu sotia printr-un contract de munca fictiv care sa te plaseze in alte transe de venit;
    – Nu e loc de intors cand te „calca” vreo autoritate (fisc, sanatate, etc). E posibila o anumita „negociere” cu fiscul in sensul ca ti se stabileste o amenda dupa ce au controlat documentele de anul trecut. Daca faci gat sau contesti amenda, se apuca sa controleze si anii precedenti;
    – Foarte rar vezi pe cineva epatand. Am cunoscut oameni extrem de bogati si am fost socat de cat de modest traiesc (dupa standarde romanesti). De la casa in care stau pana la masina care o conduc;
    – Masina pe care o conduci reflecta statutul social/economic in mod real. Exista o presiune sociala de a nu iesi din standard, mi s-a explicat de foarte multe ori intreband oameni cu venituri destul de mari de ce nu au si ei un bmw sau merc ca ei nu sunt doctori sau avocati sa conduca masini premium. Asta desi veniturile lor ar putea foarte usor acoperi o astfel de achizitie;
    – Omul de rand este puternic sau macar i se da aceasta impresie, austriecii sunt foarte „turnatori” daca ii judeci dupa standarde romanesti. Diferenta este ca autoritatile ii iau in serios si nu au nevoie de dosar cu sina cand fac asta, un telefon e de ajuns. A turat unul motorul noaptea? In cinci minute vine Politia, nu stii care din vecinii tai a sunat. A trecut ala de la posta pe o alee dintre case care nu e drum public ca sa scurteze drumul, a doua zi nu mai lucreaza la Posta. Vecinul nu si-a strans cacatul de la caine? A doua zi are amenda in cutia postala;
    – Probabil legat de punctul precedent, exista o frica de amenzi care sunt mari si dor al dracu’. Daca pe parcare scrie timp limitat o ora si tu iei masa la restaurant in ora aia, te scoli frumos de la masa si te duci si mai bagi o fisa, altfel nu trec mai mutl de cinci minute pana esti luat la ochi de camerele din zona, amenda vine acasa, cu poza si tot ce trebuie.
    – Totul este clar si neinterpretabil. Indicatoarele de limita de viteza sau de depasire interzisa au de obicei dedesubt distanta pe care se aplica. Nu de putine ori am vazut indicatii de genul 523,6m. Asta probabil ca sa nu existe discutii ulterior.
    – Simti cu adevarat ca statul te ajuta si primesti ceva inapoi din taxe. De la alocatii pentru copii care cresc proportional cu varsta si numarul de copii, pana la dobanzi de 2-3% subventionate de stat cand iei un credit ipotecar.
    – Centralele locale chiar functioneaza, foarte putini isi pun centrale proprii, prefera sistemul de incalzire/apa calda centralizat (si aici vorbesc de case, nu de apartamente)
    – Regulile in constructii sunt luate mai mult decat in serios. Nu poti nici macar sa iti vopsesti acoperisul de la casa in alta culoare daca in zona acoperisurile au o anumita culoare. Vrei casa in stil mediteranean fara acoperis? Mai bine te lasi pagubas, primaria nu te va lasa fiindca nu se incadreaza in stilul arhitectural al zonei. Nu, nu vorbesc de vreo zona protejata sau vreun site Unesco, pur si simplu au regulamente locale care nu permit iesirea din tipare.
    – Tehnologic, par inapoiati dupa standardele noastre si cu toate astea institutiile lor functioneaza mult mai bine decat ale noastre. Amicul plateste 25 eur/luna pentru o rusinoasa conexiune ADSL de 256 kbs (download). Poti avea o afacere de succes in Austria fara sa ai site web sau adresa de e-mail, un numar de telefon este suficient. Exista inca ziar local care soseste zilnic la cutia postala si pare ca reprezinta sursa principala de informatii pentru comunitate. Degeaba ai adresa de e-mail si formular online de sesizari la noi la primarie daca nu raspunde nimeni.
    – Probabil ca o consecinta apunctului anterior, exista piraterie, dar nu din-aia pe Internet ci prin satelit. Sunt multe posturi in limba germana asa-zis „premium”, in Graz este o adevarata industrie modificarea receiverelor de satelit si a cartelelor false de acces.
    – Exista solidaritate locala dusa la extrem, la cumparaturi produsele locale sunt preferate chiar daca uneori sunt mai scumpe sau mai proaste calitativ. Si prin „local” ma refer la zona respectiva, nu la Austria. Bineinteles, fiecare magazin, inclusiv lanturile mari au grija sa aiba neaparat in portofoliu astfel de produse.

    Comentariu apreciat.796
  20. eu personal mă consider un cetățean rezonabil de decent.
    și dacă stau în pasivitate/nepăsare nu o fac din teama de a fi considerată proastă. sunt olteancă, îmi fâlfâie pe balcon un ștergar cât un prosop de plajă. :)

    uneori o fac din teamă, efectiv teamă pt integritatea mea fizică sau psihică.

    chiar dacă scap nebătută (măcar împinsă, înghiontită, etc), nu mai duc psihic tot circul și tămbălăul pe care îl pot face unii.

    Comentariu apreciat.344
    • Deseori nici nu e nevoie sa te implici fizic, e de ajuns o reclamatie scrisa la *insereaza institutia statului responsabila*

      In cazul Crevedia nu e nici macar o reclamatie scrisa – si pe baza acestei realitati toti responsabili se spala pe maini ca nu stiau.

      104
    • @Cristian, in fiecare dimineață de vreo 2 ani încoace am același ritual, trimit 2 reclamații, una despre maidanezii din zona in care stau si cealaltă despre trotinetistii si bicicliștii de pe trotuar. ce zici, s-a rezolvat? nu am făcut o reclamație, ci vreo 600, au hârtie igienica de acum până in veci!

      224
    • @Lia si cand o sa fie cineva muscat de caini / lovit de trotinisti pe trotuar, Politia Romana nu va avea scuza ca nu s-au depus reclamatii. Faptul ca ei nu isi fac treaba nu inseamna ca tu nu trebuie sa continui sa o faci pe a ta. Respect!

      194
    • @Lia : ca trimitator de reclamatii lunare ce-i drept, cu 60-70% rata de succes, permite-mi te te consiliez un pic (ca asa e romanu : moare de grija altuia si de drum lung) :

      1. Poate nu reclami unde trebuie. Incearca sa schimbi destinatarul reclamatiei. Concret: am reclamat la sector, nu mi-a rezolvat, am scris la politia rutiera care a raspuns si a pus biciu pe adm strazilor sa monteze stalpi.

      2. E posibil ca unele lucruri reclamate sa nu aiba solutie din prisma resurselor pe care le are la dispozitie destinatarul reclamatiei . Ex: politia are P politisti care deservesc U crime, L violuri, A talharii pe zi. Ca atare nu are resurse sa trimitata un agent sa pazeasca trotuarul de bicilisti. Realist vorbind as prefera cand suna la 112 sa vina un echipaj acu, nu cand termina de pandit trotinetistii.

      3. Nu uita ca nu vorbesti doar cu institutii, ci cu oameni din institutii. Daca tie ti-ar da unu la ora 10, in fiecare zi ACELASI mesaj, de 2 ani, de exemplu : „Cand imi dai cartea inapoi”, l-ai mai baga in seama ? Mai variaza un pic, zi ca un caine era sa muste un copil, ca un biciclist era sa rastoarne o gravida, ca o gravida a muscat un caine si ca te temi pentru soarta cainelui!

      Succes colega!

      175
    • @Cristian, nu vorbesc de reclamații. la alea mă mai bag. hai să-ți dau exemple:

      1. bucurești, apartamentul personal. balcoanele sunt diferite, pe etajele pare balconul e mai mare/lung, pe living și dormitor, pe etajele impare, balconul e mai mic, doar pe bucătărie, dar e suficient de mare încât să aibă și alt geam decât cel care e fix în fața ușii de la ieșire de la bucătărie spre balcon care are fix aceeași poziție cu geamul de la bucătăriile de pe etajele pare.

      ce face vecina mea de la etajul 3 (deasupra mea): își scutură preșul în balcon, fix la geamul din fața ușii, respectiv fix deasupra geamului meu de la bucătărie. aragazul fiind lângă geam (acolo e instalația de gaze practic din construcția blocului) și geamul stând deshis din aprilie până în octombrie. văd marginea de jos a preșului pe geam.
      să ne înțelegem, are balconul suficient de mare încât să scuture preșul de la alt geam al balconului, iar eu nu am o problemă cu faptul că-și scutură preșul, ci cu faptul că-l scutură fix acolo, fix în mâncarea mea.
      mbon, am abordat-o când am întâlnit-o pe alee. a avut tupeul să zică că nu ea, că sigur e de la un etaj de mai sus. s-a potolit 1-2 luni și a reluat.
      efectiv nu are cum să se vadă la etajul 2 marginea unui preș scuturat de la etajul 4 sau chiar de la 5.
      e genul de țață țoapă cu gura mare și nu i-am mai zis că e fizic imposibil ce zice ea.

      2. în bloc au lucrat unii la etajul 4 sau 5. cu gălăgie, borbașini, știți voi. s-au oprit la 10 seara. uneori mai devreme, dar absolut întotdeauna la 10 seara încetau zgomotul.
      la câteva săptămâni/luni distanță a lucrat și vecina de la 3. în câteva seri au făcut zgomot până la 12 noaptea. după 10 seara mă uitam la ceas și speram să se oprească. dar nu. în a doua seară, când s-a făcut miezul nopții m-am dus la ei la ușă. nu au deschis. spărgeau faianța de pe pereți, nu știu ce făceau, dar trozneau pereții. nu am/aveam numărul de telefon. am decis să fiu fată proastă de bună, nu am sunat la poliție (oricum, până veneau ei se puteau opri), am dat un sms președintelui asociației (da, știu, am fost o vită că l-am deranjat și pe el) să-i spun ce se întâmplă, cu mențiunea că am ales să nu sun la poliție, dar o voi face în curând. s-au oprit în circa 10 minute.
      la câteva săptămâni m-a oprit vecina pe alee, că de ce am reclamat-o pe ea, că de ce nu i-am reclamat și pe ceilalți.
      repet, ăia s-au oprit din chestii zgomotoase la 10 seara, fix când zice legea și regulamentul asociației, la asta se demolau pereții la 12 noaptea. făcea scandal de ce am reclamat-o.
      ”reclamația” fiind făcută la președintele asociației (sunt sigură că nu i-a spus ăla că eu am fost, s-a prins singură din interacțiunile anterioare), care i-a luat boii de la bicicletă.

      ce zici, mă mai bag să-i zic vitei ceva?
      oare să reclam la poliție data viitoare?

      3. acum maxim o săptămână. pe stradă, am traversat și din prima mașină oprită la semafor cineva a aruncat pe stradă o doză metalică de ceva băutură. m-am uitat în mașină: niște ceafalați bronzați. următoarea mașină era poliția locală.

      ce zici?! să le fi ciocănit primilor în geam că le-a căzut doza sau celor de la poliție să le arăt ce s-a petrecut sub nasul lor în timp ce primii se uită în retrovizoare?!

      despre faze de genul ăsta vorbesc.

      183
    • @AB: Ce mă seacă pe mine în România e atitudinea asta de țață opărită pe care o au oamenii când le faci observație politicos că e de porc ceea ce fac.
      Dacă iei omu’ cu binișorul și încerci să-i explici că nu e ok să dea cu bormașina la ora 12:00 noaptea sau să parcheze pe trecerea de pietoni, dar nici nu vrei să chemi poliția sau să faci scandal, în 90% din cazuri, reacția lor va fi una din variantele:

      – Bă, tu știi cine sunt eu? Ești smecher?
      – Vezi-ți, bă, de treabă! Cheamă poliția dacă nu-ți convine.
      – Da’ și alții fac. De ei de ce nu te iei?

      131
  21. Eu cred ca sunt 2 chestiuni la mijloc: un lucru care ne lipseste, respectiv justitie functionala, si un lucru care ar fi fost bine daca ne lipsea, respectiv coruptia mica. Peste tot in lume e coruptie la nivel inalt, dar in tarile vestice nu prea merge sa rezolvi chestii marunte cu plicul. La noi fenomenul coruptiei a fost generalizat, si atunci tu cetatean cinstit nu prea ai cum sa concurezi cu ceilalti, pentru ca sistemul e masluit. Si ce faci in cazul asta? Fie te resemnezi si iti accepti soarta, fie te numeri printre cei care au totusi niste cunostinte la care ar putea apela in caz de urgenta, asa ca inca mai speri si stai pe aici, fie te-ai saturat, ti-ai facut bagajul si ai plecat. Astia de la mijloc sunt cei care inca mai ajuta tara asta sa miste. Cand numarul lor va scadea prea mult, s-ar putea sa avem soarta Libanului.

    112
  22. Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]

    Comentariu nasol. 338
  23. Foarte bun articolul!

    136
  24. In principiu corect ce spui dar: e usor de vorbit cand viena a fost mai tot timpul un oras extrem de bogat. Cand ai bani poti face ai educatie si politie si ambulante si de curatenie si sa miluiesti lumea. E mai complicat decat ce spui in articol si as privi mai aplecat inspre ce a scris domnul Coloja in comentarii.

    139
    • Apropos de Viena, educație, civilizație și justiție.
      Există o carte cvasinecunoscuta de prin anii ’80, „calpuzanii” de Liviu sau Silviu Anghelescu sau Angelescu, acțiunea se petrece în perioada fanariotă și limbajul e super arhaic (stil Rodica ojog- brașoveanu în seria Radu Andronic sau Doina Ruști în „manuscrisul fanariot”).

      În acea carte un personaj din Țara Românească ajunge la Viena și la întoarcere povestește prietenilor, picat pe spate de admitație, că la Viena poți să-l tragi la judecată pe însuși împăratul și dacă tu ai dreptate, împăratul pierde judecata și e bun de plată.

      Mi-a răsărit în minte faza asta când ți-am citit comentariul.

      132
  25. Bun și ce faci când clasa politica e formata exclusiv din asa ziși smecheri ?

    141
  26. Man, nu zic ca nu ai dreptate. Doar ca separarea asta intre socitatile occidentale civilizate si Romania nu e chiar binara. Toate tarile sunt pe un spectru. Iar eu ma simt, de exemplu mai sigur in Caracal decat in Nanterre cu toti bombardierii, dar incultii, primarii PSD si restul gastii din bulei mele. Nivelul de civilizatie e mereu un corelatie cu nivelul de trai.

    913
  27. Ai dreptate in mare parte, dar nu uita ca social media exagereaza evenimentele controversate (sunt sigur ca zoso stie mai multe despre asta), si cu asta nu vreau sa minimalizez lucrurile proaste in tara.

    Daca e sa luam ce experiente am avut in Europa de Vest, in asa zisele „tari civilizate” per total au fost mai putine lucruri negative, dar ce a avut loc a fost de 10x mai naspa decat la noi. De exemplu:

    – In Romania niciodata in viata mea nu m-a scanat jandarmeria cu detectorul de metale ca sa pot intra intr-un parc public.

    – La noi nu am frica sa ies noaptea in public, in Franta dupa ora 20:00 puta mi-a intrat in cur cand 5 indivizi au urlat dupa mine ca de unde sunt si ce fac aici, samd. Si nu, nu era un cartier dubios, era in centrul unui oras maricel.

    – Ultima oara cand mi s-a furat banii din buzunar in Romania era in anii 90, dar s-a intamplat de 2 ori recent, in Barcelona si Munchen (probabil au fost romani :) )

    Da, e adevarat, coruptia si furtul e la cote maxime la noi, si da, avem nevoie de cel putin 100 de ani ca politica romaneasca sa ajunga la un nivel cat-de-cat „civilizat”, dar avem si lucruri mult mai pozitive la noi vs. in tari „civilizate”.

    Apropos, despre „broken window effect” daca citesti sectiunea de „Criticism” vezi ca nu prea e adevarat teoria. A fost mai mult o ipoteza decat teorie care s-a dovedit ca nu e adevarat.

    1412
  28. Ii dam noi pe brazda usor-usor și pe civilizatii aia : https://vm.tiktok.com/ZGJGGQFqr/

    01
  29. Gând la gând cu bucurie. Fix așa, nepăsarea naște monștri. Zicea Vali că puterea exemplului duce la lucruri bune. Acum două săptămâni am ieșit pe stradă și în jurul casei mele am strâns gunoaiele și luându-mă cu vorba cu un vecin am strâns pe un șanț vreo 50 m. Sâmbătă am văzut băieții vecinului cu un sac își făceau treaba și am ieșit cu ei să îi felicit. Ceva ani în urmă mai ascultam muzică tare în mașină (nu peste măsură), acum mi-ar fi rușine să îi deranjez pe ceilalți și nici la petreceri pe terasă nu mai permit muzica tare. Și așa mai am exemple și exemple. Am muncă tot timpul și timp liber extrem de puțin, dar mai mereu când pot tund iarba din jur și copilul meu de 9 ani a învățat și el să facă treaba asta. Eu cred că există o șansă și sigur în 5-10 ani se va trăi mai în liniște și pe aici. Sper să nu se importe și lucrurile rele cu cele bune.

    234
  30. Da da, la Viena totul e frumos, e lapte si miere.

    Povesti de adormit copii pentru cei ce nu au fost niciodata, sau merg si stau doar in x zone si au ochelari de cal.

    In austria unde e lege e bine, dar sunt cateva locuri unde nu prea exista lege.

    Imi place cim autorul zice ca multi cocalari in austria sunt romani. Asa ci o siguranta.

    Nene, degeaba zici ca nu te lauzi ca stai in Viena cand exact asta faci. Esti ca cryptobro: nu e suficient sa zica ca nu sunt consilieri financiar cand ei fac asta. Exact si tu.

    Indecis. Tu ce zici?1430
    • Zi-le care sunt, sa vad si eu cum sunt fata de Rahova si Ferentari .

      175
    • Probabil se referă la biroul cancelarului.

      93
    • Bai. acu vreo 20 de ani, cand eram verde, patriot si neiesit din Romania am ajuns cu munca la Viena. Umblam eu pe ici pe colo vazand niste chestii la care la momentul respectiv romania doar visa, si ma minunam si ma intristam. Bai, dar intr-o zi, va zic ca tin minte ziua aia, am vazut un cacat pe jos, de caine sau pisica, undeva pe o strada secundara. Bai, mi s-a luminat ziua si am zis uite bai ca nici vesticii astia nu sunt chiar asa!!!!! Si dupa aia am ajuns in Romania, era in perioada aia cand atunci cand treceai granita la Nadlac primeai un soc vizual – soc pe care l-am mai resimtit doar cand am parasit zona civilizata a aeroportului din Bangalore si am intrat in India reala.

      93
    • @Radu, reacția aia tembelă am avut-o eu în adolescență intr-o excursie în Franța (printr-un ONG, nu pe banii lu’ tata) și am văzut cerșetori în Paris. :)

      51
    • >> am văzut cerșetori în Paris

      Poti sa te cramponezi de asta, de scursurile pe care le atrage Parisul, inclusiv alea care vand nimicuri la baza turnului, mirosul de pisat din pasaje si sobolani, ca deh, e oras mare si vechi, sau poti sa te vezi intr-un centru de progres si civilizatie in care poti sa vezi evolutia civilizatiei occidentale in toata gloria ei. Alegera ta.

      15
    • @Radu, eram mică și proastă, 16 ani mari și lați, prima mea ieșire din țară. Iar România era abia ieșită din comunism- anul de grație 1996.

      Încă mai credeam că la Paris umblă câinii cu croisantul în coadă și străzile sunt poleite cu aur. metaforic vorbind. :)

      Între timp am mai îmbătrânit și, sper eu, crescut, evoluat, învățat și luminat.

      60
  31. Smecherii sunt efectul si nu cauza. Cauza o gasim la institutiile statului care, fara exceptie, sunt politizate, corupte, incompetente si impotente.

    123
  32. Diferența între austrieci și noi este că acolo te duci la asociația de proprietari al blocului să le zici că umblă șobolani prin subsol iar ei îți zic că se vor ocupa, în timp ce la noi fac scandal că ai tu ceva cu ei.

    Cumva ei au reușit să treacă peste pragul psihologic unde propunerile pentru o conviețuire mai bună nu înseamnă o îngrădire a libertății personale iar noi suntem ca acel copil rebel, traumatizat de unele impuneri aberante ale părinților, care trebuie să facă totul contra doar ca să demonstreze.

    Ce, zice panoul ăsta să nu fac pipi pe linia de înaltă tensiune? Huoooh, ia că îți arăt eu! Sunt valuri mari în apă și nu am voie să intru? Cine sunt ei să îmi spună ce să fac.

    Indecis. Tu ce zici?265
  33. Nu as da atat de mult vina pe smecheri. O aplicare consecventa a acelor incentives sa fii un cetatean ok (carrot & mai ales stick), cred eu ca ar potoli o parte din smecherasi.

    26
  34. Exista o carte care explica asta: The Basic Laws of Human Stupidity by Carlo M. Cipolla

    El zice ca oamenii sunt de 4 feluri,

    1. buni – care fac bine pt altii dar si pt ei.
    2. hoti – care fac bine pentru ei dar fac rau altora doar daca castiga ceva.
    3. prosti – care fac rau pentru altii chiar daca asta le face rau si lor (aia care arunca gunoi pe jos, aia care isi fac depozit de materiale explozibile intre locuinte)
    4. naivi/indiferenti – Incidental fac bine dar nu sunt atenti daca asta e bine si pt ei; sunt cei care ii voteaza pe aia care isi fac depozit de materiale explozibile langa ei.

    Numarul de „prosti/stupid people” e intodeauna mai mare decat crede oricine si efectul pozitiv al „good people” e mai mare decat crede oricine.

    Problema e cand cei buni pleaca (emigreaza, sunt inchisi de comunisti) balanta sociala se dezechilibreaza.

    Hotii nu mai au mecanisme de control si preiau ei conducerea, sprijiniti de „naivi” si „prosti”.

    Cel mai dezastruos e ca „prostii” sa preia puterea. Sunt cei care „nu isi vand tara” si prefera sa fie saraci, bolnavi decat sa castige si ei si altii. Comunistii ii puneau la putere – ii faceau primari pe cei mai prosti pe care ii gaseau in sat, cei mai needucati, cei mai saraci.

    Concluzia, aplicata la Romania e ca singura sansa imediata a romanilor sunt hotii. Sa inteleaga ca e in interesul lor sa ii controleze pe „prosti” chiar daca incidental asta le limiteaza capacitatea de a fura.

    In foarte multe tari, in istori, hotii au fost cei care au pus bazele unei societati sanatoase, dezvoltate. Australia a fost ad literam construita de hoti.

    Pentru ca hotii, la un moment dat isi dau seama ca degeaba fura ei si devin bogati cand in jurul lor sunt prea multi prosti care conduc masini precare, drogati si bauti cu viteza. Sau electricieni care.. sau avocati, bancheri care au grija de banii lor…sau orice alta persoana cu care interactioneaza. Sau trebuie sa isi protejeze banii de alti hoti.

    Intrebarea e cum sa ii educam pe hoti sa aiba grija de ei si ca un efect indirect si de toata societatea. Pe hoti nu poti sa ii controlezi/pedepsesti pentru ca ei sunt la conducere.

    Prostii si naivii nu ai cum/cu ce sa ii educi, daca nu sunt destui oameni buni atunci depindem de hoti sa ii controleze/educe.

    Oamenii buni sunt putini (multi au si emigrat sau sunt inchisi in bulele lor) si ei sunt deja educati si nu fura, nu depasesc viteza si nu arunca gunoi pe jos indiferent daca sunt camere sau nu, daca sunt politisti in jur sau nu.

    Comentariu apreciat.283
    • Pe model Brazilia în covid? Când președintele era „nu există covid, nu impunem lock-down, nu impunem restricții”, iar în favele capii lumii interlope instituiau lock-down și îi aprovizionau pe carantinați cu mâncare și medicamente?

      103
  35. De acord cu ce zici.
    Legat de multe comentarii de pe aici care zic că să se dea amenzi mai mari și să se aplice legea… din păcate e prea târziu acum ca doar acest lucru sa schimbe ceva. Principiile societății dar și instituțiile au fost compromise atât de mult încât aplicarea legii /amenzilor se va face doar neprivilegiaților. Eu vad ieșirea din situația asta doar daca ne schimbăm noi, o masa suficient de mare de oameni care să facă presiune pe instituții dar și pe cetățeni obișnuiți de a se schimba.

    44
  36. nu stiu de voi dar eu sunt satul de romani care au plecat peste tot in lume ( fiecare e liber sa plece unde vrea si poate ) si dupa cativa ani dau lectii de superioritate si civilizatie si arata cu degetul. austria are ani, zeci de ani de civilizatie si alta cultura inaintea romaniei. romania avanseaza si ea dar e imposibil sa prinda o tara ca austria care are zeci de ani avans. lucrurile se schimba si in romania, IN BINE si vor si din ce in ce mai bine. am stat aproape 10 ani in italia si anglia si m-am mutat inapoi in romania si nu am planuri sa mai plec vreodata in vest. romania e o tara mult mai safe pt mine fata de majoritatea tarilor vestice unde se intampla nenorociri care in romania sunt raritati. ritmul de dat inainte al romaniei e incetinit si de politicienii alesi de noi dar si de tarile vestice care ne vor cumva sub papuc, vezi austria care inventeaza motive sa nu accepte romania in schengen desi intrunim toate conditiile de intrare schengen.
    nu exista natie care sa arunce cu zoaie si kkt mai mult in tara de origine ca romanii. nu o sa vezi niciodata ungurii sa faca asa ceva, croatii, sarbii, grecii sau orice tara de pe langa noi

    Indecis. Tu ce zici?1528
  37. Si austriecii sau germanii ar da-o pe smechereala daca nu ar fi trei lucruri:
    – sunt educati sa respecte regulile
    – sunt amendati instant de ii doare daca nu respecta regulile
    – exista o presiune sociala sa respecte regulile

    Atat. Restul fiecare are cate o poveste de spus.
    – mers cu neamt la masa de 3 ori pe zi si pus pe firma. In Germania nu facea asta.
    – ar da blana si austriacu’/neamtu’ la masina, dar e radar si urmeaza amenda, puncte de penalizare si poate si o asigurare mai mare. La neamt ii suspenda permisul pe 6 luni daca e incepator si il da afara de la job daca jobul cere carnet.
    – cred ca e sport national in lumea germanica sa toarne la Politie:
    a. Parcat masina o saptamana in parcarea supermarket. Ridicata si aplicat amenda.
    b. Lovit un animal pe strada care era deja mort. Anuntata Politia de incident si primit amenda.
    c. Mers cu viteza sau la intimidare (flash, claxoane sau semnalizare)? anuntata Politia si dat amenda pe relatarea cetateanului.
    PE RELATAREA CETATEANULUI, nu pe simturile organului.

    Am colegi nemti, care atunci cand insist pe aplicarea si respectarea regulilor, imi zic: Don’t be so German about it.

    In Romania regulile si legile sunt tratate ca indicatii.
    Regula e sa nu trec pe rosu. Dar daca ma grabesc, trec pe rosu cu masina de politie langa mine.
    De ce?
    Pentru ca politistul nu are aviz de politie rutiera si nu poate aplica amenzi pentru contraventii la regimul rutier, pentru ca legea prevede ca doar politistul rutier poate aplica sanctiuni.
    Vezi interviul lui Ioana Ene Dogioiu cu Cosmin Andreica de azi.

    201
  38. “Hai să facem o românească, că oricum nu trece nicio mașină! Dacă așteptăm să se facă verde, se face mâine!”

    Poate gresesc eu, dar se pare ca aici nu detinem doar noi monopolul. Cat am stat acolo, eu am crezut ca e un fel de sport local. De multe ori ramaneam singurii asteptand semaforul sa se faca verde. Si nu, nu erau doar straini, majoritatea celor care treceau ignorand culoarea fiind chiar bastinasii.
    La un moment dat m-am si consultat cu familia, daca nu ar fi bine sa procedam si noi la fel ca restul, sa nu se prinda lumea ca nu am fi din zona.

    Totusi in ciuda acestei „incomensurabile” probleme (+ chiar si a procentului ala de 10% mentionat de tine) si maine m-as (ne-am) muta acolo.

    43
  39. Tata a lucrat 25 de ani in mina, 3 km in pamant. Si-a facut treaba, ai avut cupru in instalatia electrica la facultate.
    Tu de ce esti smecher si emiti morale din marginea Vienei? De ce nu esti aici sa iti faci partea ta din contractul social?

    Indecis. Tu ce zici?1020
    • Cu alte cuvinte, romanii vor schimbare si isi tot dau in bobi despre cum anume sa faca, poate luand lumina de la alte state… si de fapt constati ca sunt tot la nivelul din ’90, „ce-ati facut in ultimii 5 ani?”, respectiv „ati mancat salam cu soia?” (pentru cei care nu stiu, pe vremea aia soia nu era aliment de soi, preaslavit de vegani).

      170
  40. Nu știu ce sa zic: mizerie ca prin anumite locuri din Berlin încă n-am văzut in România. Clanurile își fac de cap si mai mult ( egal de etnie .. oameni crescuți in Germania.. ). Demonstrații ale antivaccnistilor de zeci de mii de oameni pe care sa-i împraștie cu tunuri de apa inca n-au fost in România … Pe lângă extremiștii lor de dreapta/stanga Sosoaca si Simion e copil mic. Vorbim de Ponta, Dragnea.. de corupție, de interese rusești … dar ce sa mai vorbim de Schroeder, Kunz … care iau banii grei oficial de rusi…..

    154
  41. Broken Windows se aplică și în programare.
    (Transcriere pentru cei care au răbdare)
    Entropia software
    Software-ul este imun la toate legile fizicii, mai puțin la entropie. Entropia este un termen folosit de fizicieni și se referă la cantitatea de dezordine dintr-un sistem. O lege a termodinamicii spune că entropia, în univers, tinde spre un maxim. Entropia întotdeauna crește. Cantitatea de dezordie dintr-un sistem este aproape mereu în creștere.
    Sunt mulți factori care contribuie la entropia dintr-un soft. Unul dintre cei mai importanți este psihologia sau cultura asupra unui proiect (ce simte o persoană despre un proiect, relația emoțională, dacă vreți). Chiar dacă lucrezi singur la un proiect, de la început, psihologia e un lucru delicat. În ciuda celor mai bune planuri și a celor mai buni oameni implicați, un proiect poate suferi de-a lungul vieții sale. Și totuși există proiecte care, deși dau mereu de dificultăți și cerințe delicate, reușesc să lupte împotriva acestei dezordini și sa iasă la suprafață destul de bine.
    Ce face diferența?
    În interiorul orașelor, unele clădiri sunt frumoase și curate, în timp ce altele arată ca niște putreziciuni. De ce? Cercetători din domeniul criminalității și degradării urbane au descoperit un mecanism de declanșare fascinant, care transformă o clădire intactă și curată într-una distrusă și abandonată.
    O fereastră spartă.
    O fereastră spartă, lăsată nereparată pentru o perioadă considerabilă de timp, induce locatarilor un sentiment de abandon, un sentiment că administratorilor nu le pasă de clădire. Așa că se mai sparge o fereastră. Oamenii încep să nu mai mențină curățenia. Apare și graffiti. Incep și daune la structura clădirii. Într-o perioadă relativ scurtă de timp, clădirea se deteriorează dincolo de dorința administratorului de a o repara și sentimentul de abandon devine realitate.
    Această idee se aplică – şi aici noi românii putem depune mărturie – şi pentru alte zone ale spaţiului public, cum ar fi gunoaiele de pe străzi/trotuare ori dintre blocuri. Imediat ce mizeria începe să se acumuleze, oamenii încep să arunce gunoaie cu o tot mai mare indiferenţă.
    „Teoria ferestrelor sparte” a inspirat poliția din New York, dar și din alte mari orașe să investigheze și să rezolve micile infracțiuni ca să nu mai apară cele mari. Una dintre concluziile fireşti care decurge din cele prezentate mai sus este că o strategie bună pentru prevenirea inconvenienţelor vandalismelor de tot felul înseamnă rezolvarea problemelor atunci când acestea sunt nesemnificative. Astfel, dacă repari geamul ce abia s-a spart, nu vor fi sparte şi celelalte, dacă strângi gunoaiele imediat ce apar, nu vor apărea saci de gunoaie aruncate pe trotuare, dacă ataci criminalitatea măruntă, vei reduce şi criminalitatea majoră ş.a.m.d. Teoria spune chiar mai mult decât atât, şi anume că omul, aflat într-un mediu neîngrijit, în care ceea ce este considerat moral, etic ori legal nu pare a fi respectat, are tendinţa de a se comporta în consecinţă, imoral, ilegal.

    Nu trăi cu ferestre sparte
    Nu lasa ferestrele sparte nereparate (designuri greșite, decizii eronate, cod murdar). Repară-le imediat ce le-ai descoperit. Dacă nu există timp suficient ca sa fie reparată corespunzător, pune-o într-o listă de așteptare (task). Neglijența este factorul cel mai important care duce la moartea unui soft.

    41
  42. Eu nu înțeleg de ce nu pot fi 2 chestii adevărate simultan. Da, sunt convins că austriecii sunt mână-n mână cu rușii și sunt niște ipocriți maxim.

    Dar…tu confunzi aici 2 lucruri mari. Corupția mică și corupția mare. Corupția mică în Austria e rezolvată, ai 100% dreptate. Curățenie, amenzi de parcare, amenzi pentru comportament civilizat, etc.

    Corupția mare în schimb, spălare de bani instituționalizată, șpăgi pentru exploatări petroliere, evaziune din alte țări și alte chestii sunt la ordinea zilei și la fel sau poate mai ridicată decât la noi.

    Și în Elveția e la fel, nu? Ai aruncat un muc de țigară pe jos, amendă. N-ai parcat la dungă, amendă. Ai de spălat 2-3 milioane de euro cash din prostituție și droguri? Luați loc aici la noi să vedem cum rezolvăm.

    La noi trebuie stârpită corupția mică, să putem da și noi iluzia unui stat puternic cum o dau ei.

    Comentariu apreciat.312
  43. Eu am identificat doua cauze pentru felul in care arata țara:
    1. Contraselectia care se întinde pe câteva generații din administrație, justiție, poliție și politica. Practic de multe zeci de ani selectăm cu precizie înfiorătoare si încăpățânare lichele, jigodii și hoți pentru funcții din domeniile mai sus menționate. Restul se împute de aici.
    2. Nu pedepsim încalcarea normelor. Românii învață de la grădiniță că orice măgărie ai face nu există consecințe. Educatoarea e neputincioasă, nici învățătoarea nu e mai brează, diriginta e și e praf. De ce polițistul ar fi mai cu moț, dacă țip la el se intimidează. Cam așa merge.

    113
  44. cu 1 si 2 de accord.

    la 3 insa romania a trecut de mult de point of no return.

    daca cureti imediat ce a murdarit smecherul nu vei obtine decat efectul invers. ala va continua sa arunce, si dupa el si ceilalti, si mai des, si mai mult, ca oricum curata aia, orcine ar fi ei.

    72
  45. Oamenii nu se mai implica pentru ca… Eu am obosit si nici nu mai vad vreo speranta. Poate peste 10-15 ani sa mai fie ceva. LAa alegerile din 2024 PSD, AUR, PNL… Masa critica de smecheri sau cum vreti sa le spuneti e mult peste 50%. Si cu generatiile care vin din spate vor fi si mai multi.

    24
  46. Oare un bucureștean observă că în toată Viena nu vezi o mașină parcată pe trotuar? Și asta e pentru că ai șanse foarte mari să fii amendat dacă o comiți. Totuși, autorul articolului ar trebui să precizeze că la Viena au parcări atât de multe și nu prea îți vine să parchezi aiurea.
    La mine in târg, primaria s-a obosit doar să picteze niște linii pe carosabil și a zis că a făcut locuri de parcare. Mi-ar plăcea să văd că îi obligă pe „dezvoltatori” să amenajeze și câte un loc de parcare pentru fiecare apartament. Dar „dezvoltatorii” sunt smecherii din articol și nu mai trebuie să rezolve problema asta, cumpărătorii or să se descurce cu parcarea.

    91
  47. NOU
    #117

    Daca mananci bataie si te alegi cu doua coaste rupte, exista marea posibilitate sa te alegi cu dosar penal, ca victima.

    21
    • Dacă tu ai început bătaia că ai avut o atitudine de țață opărită, cum zice cineva mai sus, nu văd de ce nu te-ai alege cu dosar penal, deși tu ești ăla care a ieșit cel mai șifonat.

      E cineva supărat de cum și-a furat-o Mircea badea când si-a flexat „mușchii”?! :)

      12
  48. eu privesc altfel lucrurile . Daca ne uitam pe strada , vedem 90 % din baieti tunsi la fel . Fetele sunt un fel de Kim , par negru lung si machiate strident , de-mi sar sprincenele lor in ochi . Si buzele … ce dracu o face cu ele ?. Toti sunt copy paste , nimic nu iese din peisaj . idiocracy este un documentar ….

    62

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube