Măsuri anti-mașină la Viena

Ca o completare la articolul lui Cristici, m-am gândit să detaliez un pic „măsurile de calmare a traficului” („Verkehrsberuhigende Maßnahmen”) din Viena, orașul unde locuiesc de câțiva ani, deși știu că exercițiul este futil (pardon de expresie!), adică un fel de masturbare mentală, din cauza motivelor bine cunoscute (‘Șordan n-are timp de bloguri, politicienii români n-au chef de măsuri nepopulare, că pierd voturi, bucureșteanul oricum știe el mai bine, să se înceapă reforma și să se aplice legile, dar nu acum și nu cu mine, dar la noi e complicat, etc. – o să curgă sute de astfel de motive în comentarii)

Ideea de bază este că la Viena se implementează într-o frenezie măsuri care să descurajeze mersul cu mașina prin oraș. Câteva exemple concrete:

1. Limitarea vitezei pe bulevarde sau străzi principale la 30km/h (în zonele rezidențiale, era deja 30 km/h) (recunosc că îmi place să-mi imaginez o ședință de consiliu la PMB cu Gabi Firea prezidând, în care i se explică “duamnei” că mașinile merg cu 60 km/h pe bulevard și trebuie limitate la 30 km/h :D )

2. Ridicarea trecerilor de pietoni, a intersecțiilor și a stațiilor de tramvai la nivelul trotuarelor, pentru a forța șoferii să încetinească. (practic, și dacă ai vrea să forjezi mașina cu 60 km/h prin zone rezidențiale, nu ai avea cum, pentru că după vreo două intersecții te-ai trezi cu mașina ruptă). Aceste ridicături funcționează, practic, ca speed-bump și au și avantajul creșterii accesibilității pentru pietoni. Dacă în România ar trebui coborâtă bordura la nivelul străzii, ca să poți urca ușor cu căruciorul pe ea, vienezii au decis să ridice strada cu totul la nivelul bordurii, ca să nu mai cobori deloc când traversezi.

3. Pietonalizarea completă sau parțială a zonelor comerciale. Practic, nu au voie să intre decât mașinile de marfă, riveranii (care trebuie să parcheze în curte sau garaj, nu pe stradă!) și mașinile de urgențe și utilități (gunoi, pompieri, etc.) Da, știu, oribil: cum să ne ducem la cumpărături fără mașină și apoi să cărăm sacoșele cu mâna, ca săracii? :D S-a demonstrat cu studii și sondaje că afacerile din aceste zone nu numai că nu au dat faliment, ba chiar și-au mărit numărul de clienți, pentru că aceste zone pietonale au devenit mai plăcute și atrag și oameni care vor doar să se plimbe și mai cumpără ocazional o înghețată, o haină, etc., nu doar pe cei care veneau chitiți pe cumpărături.

4.  Pietonalizarea completă sau parțială a străzilor în dreptul școlilor. Da, există multe școli în Viena la care efectiv nu ai cum să ajungi cu mașina; trebuie să oprești în capătul străzii și să mergi pe jos. Sau limita de viteză este de 5 km/h (da, ați citit bine!) Știu, oribil, ce o să se facă copilul meu dacă merge pe jos prin frig și ploaie?! :D Doar că majoritatea copiiilor vin singuri la școală (pe jos, cu trotineta/bicicleta sau cu tramvaiul), inclusiv din clasa I.

5. Blocarea unor străzi care erau folosite înainte ca scurtături pentru a evita bulevarde mai aglomerate. Da, ați citit bine: pur și simplu se închide strada cu niște stâlpișori pe la jumătate, și practic forțezi șoferii să ocolească prin stânga sau prin dreapta, deci nu mai rentează să folosești strada ca scurtătură. Termenul se cheamă “șicană de trafic” (și nu înseamnă ceea ce ați fi tentați să credeți! :D )

6. Desființarea sistematică și continuă a locurilor de parcare. Da, exact, fix invers ca la București! (mă rog, la București există doar curentul ăsta de gândire, că nici măcar parcări noi nu se fac!) Ce se face cu fostele locuri de parcare? Se înlocuiesc cu pomi, bănci, rasteluri de parcat biciclete, terase și cafenele, piste de biciclete sau, pur și simplu, se face trotuarul mai lat. Consecința: deși un drum cu mașina îți poate lua 10-15 minute și poate părea mai rapid și mai comod, vei constata că mai petreci încă 10 minute încercând disperat să găsești un loc de parcare liber. În mod curios, niciun vienez nu zice “O las și eu aicea 10 minute pe avarii, boss, că oricum nu a făcut primarul locuri de parcare!” sau “Hai să smulg bolarzii ăștia ca să o sui pe trotuar!” În principal, pentru că:

7. Toate zonele sunt patrulate tot timpul, minim de 2 ori pe zi, de “parking sheriffs” (un fel de poliție locală la noi, dacă în București ar exista poliție), care verifică sistematic fiecare mașină să vadă dacă are parcarea și vigneta plătite. Acești polițiști emit amenzile pe loc, durează maxim 2 minute, amenda este tipărită la un aparat mobil de dimensiunea unui POS și lipită în parbriz, fără să fie necesară prezența unui martor sau a șoferului. La cazurile mai grave (amenzi de parcare repetate), îți este blocată roata mașinii. În general, după 3 amenzi consecutive sau dacă ai blocat intrarea în clădiri, tramvaiul, etc, mașina este ridicată cu platforma, caz în care devine foarte scump să o recuperezi. Repet, amenzile se dau zilnic, de minim 2 ori pe zi, indiferent dacă afară plouă sau ninge, indiferent dacă vorbim de o straduță secundară sau un bulevard principal, centru sau periferie. Amenzile se dau inclusiv pentru detalii de finețe, cum ar fi: ai plătit parcarea, dar ai parcat cu o roată pe trotuar sau cu botul mașinii ieșit peste pista de biciclete sau prea departe de bordură sau prea aproape de intersecție. În mod ciudat, vienezii nu prea se iau în gură cu poliția, pe sistemul “Cine ești tu, bă, să-mi spui tu mie unde să parchez!?”, pentru că:

8. Dacă încerci să-i faci scandal unui parking sheriff, în 2-3 minute apar polițiștii ăia adevărați, cu dubă și girofar, care e posibil să te calmeze inclusiv cu o amendă mult mai mare și ceva cătușe și vizită pe la secție, în funcție de cât de tare în gură ești. (am fost martor la așa ceva) Da, sigur, există posibilitatea să contești o amendă de parcare, dar civilizat, cu cerere și dovezi.

9. Limitarea zonelor în care poți parca gratuit și a duratei cât poți parca. Din ce am înțeles, începând cu anul viitor, parcarea va trebui plătită peste tot în Viena (momentan, unele cartiere sunt excluse de la această regulă). Chiar și cu parcare cu plată, există multe zone unde nu poți parca mai mult de 2 sau 3 ore, de obicei zone comerciale sau foarte aglomerate.

Sigur, toate astea vin la pachet cu investiții constante în infrastructura de transport public, bilete flexibile și integrate pentru diverse categorii de călători (navetiști, elevi, oameni care stau în suburbii, etc.), parcări imense de tip Park&Ride lângă capetele liniilor de metrou.

În loc de concluzie

În funcție de ce studiu sau statistică citești, numărul de mașini din Viena a scăzut cu 8-10% în ultimii 10 ani, deși populația orașului a crescut. E mult? E puțin? Două mandate și jumătate la primărie, pentru o scădere de doar 1% pe an – deși trendul a început cam prin anii ‘60 (dacă sunteți curioși, cam așa arăta traficul în Viena în 1969).

În prezent, doar 27% din călătoriile prin Viena sunt făcute cu mașina, iar 47% din gospodăriile vieneze nu dețin mașină!

Vienna are 715.000 mașini la o populație de 1,950 milioane.

Bucureștiul are 1.46 milioane mașini la o populație de 1,83 milioane.

Sigur, vorbim de mașini și locuitori înregistrați oficial, dar chiar și așa, numărul de mașini e dublu la o populație aproape egală.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

163 comentarii

  1. E săraci ăia in Viena

    00
    • Vienezu cand e copil mic, e aşa sărac, că dacă n-ar fi băiat, n-ar avea cu ce se juca.

      00
    • pai si geany ce face unde lasa beambeul? se duce pe jos ca sarakiile la starbaks? pai ce zice lumea de el? de aia a carat el ciment pa anglea sa mearga pe jos sau mai rau cu bicicleta ca ultima subspecie? se duce draku civilizatia, i tell u.

      00
  2. nu e bine. nu e bine deloc. oamenii astia au acceptat sa fie luati de prosti! sa nu poti sa o lasi 5 min pe avari ???????

    00
  3. La noi s-ar lua doar măsurile anti mașină, nu ar mai fi continuate cu cele logice expuse de autor (transport public civilizat și modern, opțiuni de bilete, parcări lângă stațiile importante etc).

    01
    • Corect, după care guvernanții și toți cei care trebuie ar fi bine-nțeles exceptați de la toate regulile impuse prostimii și ne-am transforma într-un fel de Pyongyang.

      00
    • ….parcări NU langa toate statiile importante, ci „parcari imense de tip Park&Ride lângă CAPETELE liniilor de metrou” , undeva la periferie deci. Ăsta e modelul Viena. Ar trebui sa vina un primar care sa chiar aibă sange in instalatie numai ca sa propuna asa ceva, darmite sa implementeze.

      La pachet cu desfiintarea parcarilor dintre blocuri, de pe trotuare, cu agenti care sa aplice amenzi in mod corect.

      Fără sange in instalatie in primul rand, la primarul ales, si pe modelul „las sa fie multumiti si lupul si capra si varza” lucrurile se vor misca incet.
      Doar dac-or da un ordin de la Bruxelles in materie de urbanism, ca daca zice Bruxelles-ul nu mai comenteaza nimic, s-ar mai misca lucrurile in directia fireasca.

      00
    • Ei, sunt multi care au vise cu șoferi bucureșteni prinși și biciuiți la fundul gol în piețele publice…

      Problema e că nu se poate face treabă numai și numai cu bățul, mai trebuie și ceva morcov.

      Iar realitatea este că metroul are stații rare și sunt cartiere întregi care nu au metrou, cum e al meu. Iar transportul de suprafață funcționează în mare parte mizerabil, cu excepția tramvaielor care au linia delimitată de garduri.

      Pentru mine, om cu familie mare și daraveli, transportul public nu e o opțiune. Și nu pentru că îmi pute, ci pentru că durata de stat pe drumuri zilnic s-ar dubla, minim. Și nu sunt broasca țestoasă să îmi permit să îmi pierd zilnic 3 ore prin autobuze și tramvaie, cu copii și cu bagajele lor după mine.

      20
  4. Parcare zona centrala Vienna la 15 lei/zi. Bilet 1 saptamana 17 euro.Salar min 2500 euro.
    Ciudat ca sunt si spalati in metrou.
    Pt masini sunt 2 inele neblocate.
    Mai comparam?
    PS Vali? Text trimis?

    00
    • Așa ieftină parcarea în centrul Vienei? 15 lei pe zi? Nu zic că nu cred, dar nu cred.

      10
    • M-ar mira sa coste atat de putin parcarea in Viena. Ai o sursa?
      In Amsterdam, in centru, e 7.5 euro pe ora

      00
    • Am întrebat o cunoștință acum rapid, 5 euro pe oră e ofertă. Își ține mașina într-o parcare lângă casă și îl costă 300 euro pe lună.

      00
    • NU exista parcare cu 15 lei / zi. Pe ora da.

      10
    • @Eugen

      Am întrebat o cunoștință acum rapid, 5 euro pe oră e ofertă. Își ține mașina într-o parcare lângă casă și îl costă 300 euro pe lună.

      Price for 30 minutes: 1,10 €
      Cunostinta ta (sau tu) mananca cacat.

      00
    • Dar ce duri suntem. Parcarea publica probabil ca atat e, el imi spunea de parcari private.

      00
    • @Eugen
      Dar ce duri suntem. Parcarea publica probabil ca atat e, el imi spunea de parcari private.
      In continuare mananca (mananci) cacat

      Poate e o noutate pentru tine, da’ sa stii ca si alti oameni au trecut prin Viena si au lasat masinile in parcari, asa ca pretul parcarii nu e o necunoscuta.

      00
    • cred ca e mai scumpa in centru in amsterdam ca e la mine 7.5 :)) si nu sunt nici macar aproape

      00
    • Acum vreo 6 ani am parcat o săptămână în P&R Ottakring pentru 17E, care e cel mai apropiat de centru la 20 min cu metrou/tramvai.

      Tot atunci am platit 3E/h in Graz.

      10
    • „You can park your car very inexpensively at Vienna’s Park & Ride Garages for about 3,60 euros per day” – cam 18 RON / zi, dar nu central.

      Cum zicea cineva mai sus, short-term parking, ala care nu e pentru rezidenti, e 1.1 EUR / 30 min.

      00
    • @Marius: park & ride presupune ca lasi masina undeva la periferie langa o statie de metrou sau ceva de genul si de acolo mergi cu transportul in comun. Deci nu in zona centrala.

      00
    • Parcarea in Viena, mai ales in zona centrala, este scumpa in draci.
      Am lasat acum 1 luna masina intr-o parcare publica, 25 euro/zi era parcarea (tichet cu reducere luat de la apartamentele unde eram cazat).
      4 zile x 25 euro, faceti calculul.

      Mi-a convenit sa o las acolo pentru ca sistemul lor de transport in comun este foarte dar foarte bine pus la punct si curat.

      10
    • Ce uită să menționeze autorul sunt câteva chestiuni ”nesemnificative”:
      – sistem de transport în comun extrem de eficient, curat și legat de gări, aeroport și – foarte important – de inelele de autostrăzi
      – parcări nenumărate fix în centru. Doar în zona primăriei sunt cel puțin 4 parcări cu 200-400 locuri capacitate. Și la preț rezonabil pentru buzunarul vienezului. Am parcat fix sub primărie acum 2 ani. 4 ore au fost vreo 15 EUR. Pentru 5 persoane, câți am fost în mașină, biletul de metrou era cam tot atât….
      – clădirile noi se construiesc cu parcări incluse. Mai multe decât apartamentele, tocmai să poată acomoda și vizitatori.
      – în centrul orașului nu există clădiri de birouri de 4-10-15-20 de etaje. Ele sunt la periferie și toate beneficiază de destule locuri de parcare pentru angajați.
      – șerifii ăia de parcare, dar și poliția sunt antrenate să ajute: turistul trebuie debarasat de bani într-un mod plăcut, nu prin amenzi. Deci dacă apelezi la unul dintre ăștia și le spui că nu ai găsit parcare, te îndrumă și te sfătuiesc unde poți parca.
      Interesant e că toți talibanii antiauto văd numai limitările impuse de orașele occidentale. Sunt incapabili să vadă ”the big picture” și pașii antemergători acestor măsuri.
      Orașele acelea trăiesc din taxele cetățenilor. Dacă cetățenii nu au modalități de a ajunge la serviciu, la cumpărături sau la distracție, atunci devin iritați și se mută. Iar orașele vor pierde. Așa că orice fel de limitare este aplicată numai dacă administrația e sigură că se pun la dispoziție alternative.
      Tocmai de aceea, toate aceste orașe se străduiesc să găsească un echilibru și toți participanții la trafic să își găsească posibilitatea de a se mișca. Nu o dau dintr-o extremă în alta.

      11
    • – cam 3 euro pe ora este parcarea
      – nu se dau cu deodorant austreici, dar nu se simte asa tare pt ca vin foarte des tramvaiele/autobuzele si mai au si AC
      – 2500euro minim net au foarte putini, majoritatea se invart pe la 1600-1800euro net

      10
    • @Sabotor, ai avut curiozitatea sa dai click prin harta aia, sa vezi cat scrie la cateva dintre locuri ca ar costa? Vad intre 2 si 4.5EUR pe ora…

      10
    • Cristi trezirea, parcarea in centru (respectiv 80% din vienna) 2.2 euro pe ora si ai voie sa parchezi 2 ore dupa ai plecat. 2500 salariu minim? hahahaha, intreaba la bila cat castiga unul de aseaza pe raft @1100 max 1200 net

      00
    • @Bipbip
      in linkul meu e selectatat o parcare din centru – Museumsquartier. Parcarea e 3 euro pe ora. Departe rau de ce se vorbea pe aici cu 5 euro ora.

      00
  5. Frumos.
    Revenim la București, unde avem primar școlit în vest, probabil cunoaște chiar și Viena: a introdus sensuri unice ocupând jumătate de carosabil cu parcări. Bucuria celor care au depus cereri acum 10 ani și în sfârșit pot plăti la ADP 600 lei/an.
    Primarul se laudă atât cu fericirea locatarilor respectivi cât și cu fluidizarea traficului. Eu nu o observ (înainte erau 2 benzi cu trafic bidirecțional, acum o bandă cu sens unic) dar nu sunt primar.
    Trotuarele sunt în continuare ocupate de mașini (nici măcar jumătate nu sunt folosite, le văd la prânz în zile lucrătoare), dar nu e cadru legal deci pietonii se strecoară printre mașinile parcate legal sau ilegal și printre cele care zburdă acum cu 50-60 km/h pe sens unic.
    Evident, limitatoare de viteză nu există.

    01
    • Pentru mine, care stau în capătul celălalt de țară, Șordan e o dezamăgire. Nu știu pentru bucureșteni, pentru cei care l-au votat cel puțin…

      01
    • Observ că ești departe, Nicușor Dan nu a făcut NIMIC pentru trafic (până și amărâtele alea de dungi albastre pe care ar trebui să încaseze bani ca parcări au fost amenajate de către Firea și companiile ei), eu ziceam de primarul de sector (avem 6 bucăți).

      02
    • bucuresteanu e autist, ce sa zica acuma, gata am scapat de firea si am dat de incompententus maximus, asta nu e instare nici sa dea vopsea pe jos, #greauamostenire
      Vine acuma iarna, sa va pregatiti buteliile de gaz si un pled mai gros.
      LEgat de trafic nu cred ca are nimeni solutii pt bucurestenika, e un caz pierdut, eu nu vad acuma decat scos toti burtosii de militieni cu carnetu de amenzi si ars zilnic tot ce prinzi, pana se plictiseste contribuabilu sa o mai lase un pic pe „avari” sau sa treca pe rosu sau sa o lase pe trotuar, etc etc.. Da cine sa fac asta…

      01
  6. @2 poți pune o poză sugestivă, te rog, că nu-mi imaginez cum ar arăta o trecere ridicată la nivelul bordurii, doar benzile albe în relief sau cum?

    00
  7. In primul rand, in Viena, sunt multi care nu isi permit o masina iar lucrul asta nu e o problema. In Romania stim clar cum stau treburile, chiar daca nu ai bani de paine masina trebuie sa existe deoarece te reprezinta.

    6. E doar „trendul” din ultimii ani cu salvarea planetei. Momentan au prins si verzii ceva din cascaval si noh, spala si ei morti. Nu va imaginati ca dispar locurile de parcare cu viteza sunetului si din urma rasar paduri. Clar se fac unele schimbari minore insa masinile, locurile de parcare, domnii serifi, etc …. produc BANI.
    Parerea mea e ca Viena se indreapta incet dar sigur spre…. betoane.. 2 copaci pe un bloc cu 30 etaje nu reprezinta klimaschutz sau alte rahaturi.

    In rest…. da.. e bine :) iar comparatia cu orice din Romania e penibila.

    10
    • E discutabil legat de transformarea în betoane. Ce m-a surprins prima dată când am venit aici este că există multe cartiere foarte dense unde nu vezi niciun copac de stradă. (e drept, blocurile lor au curțile în spate, deci nu se văd) Însă se compensează prin parcuri mici, dese, și locuri publice de calitate (piațete care în București ar fi maidan sau parcare ad-hoc sau ambele). În plus, chiar și cartierele nou-nouțe se fac cu linie de tramvai sau metrou și cu foarte puține locuri de parcare pentru fiecare clădire.

      Pe de altă parte, tendința este în mod clar de densificare: ce se poate mansarda, se mansardează. Ce e prea mic și șubred, se demolează și se înlocuiește cu un bloc mai înalt și falnic. Și tot așa… Orașul devine tot mai compact și uniform ca densitate.

      00
    • Devine ghetou cu înghesuiala aia. Mai ales că ciuhapii aclimatizați pe acolo nu prea plătesc bilet.

      10
  8. Da, dar…

    00
  9. https://b365.ro/michael-horodniceanu-romanul-care-s-a-oferit-sa-rezolve-gratuit-problema-traficului-din-bucuresti-flituit-de-nicusor-dan-dragoste-cu-sila-nu-se-face-424314/
    Si cat ne-au mai albit la coor inainte de alegeri „vine ala din New York, rupe noii si metroul, face revolutie, o sa fie ce n-a vazut Parisul…” , Nicusor asta e ciufut rau de tot,daca i s-a pus pata pe tine nici la telefon nu-l mai prinzi

    02
    • Te superi dacă îți spun că profesioniștii nu lucrează gratuit?

      00
    • @vali, da, pentru ca e fals, uneori fac si acte caritabile, sau plm din placere.. totusi muricanu ala pare dubios, nu e ca si cum la el in murica ar putea ajunge departe in 1h.
      btw el e omul care a inventat covid-ul? ca pana la covid tot ce-am auzit de traficul din NY afara de infernal nu prea =))

      00
    • Adevărul e că toate publicațiile scriu titluri de genul ”românul care a revoluționat traficul din new york”, dar nu găsești nici o informație despre ce a făcut efectiv.

      00
  10. Da man, de acord, și eu vreau aer curat sar ce facem cu transportul în comun? Comparam Viena care nici măcar nu are turnicheti la metrou (civilizație) cu capitala, sa nu mai zic de alte orașe în care transportul în comun nu exista?

    01
  11. Locuiesc în București, am decis sa achiziționez o mașina atunci când un taximetrist a refuzat cursa de pe strada Romancierilor pana la Plazza Mall (3-4km), apoi am cautat sa cumpăr un bilet sa iau tramvaiul, cum nu am găsit posibilitatea de a achiziționa acel bilet m-am suit asa și surpriza sau nu (eram 100% ca se va întâmpla asa) la următoarea stație au urcat controlorii. Le-am bătut obrazul ca știu ca nu ai de unde sa iți procuri bilet pe traseul asta și amendează fraieri ca mine, dupa care mi-am plătit liniștit amenda de 50 lei!
    La întoarcere am găsit un taximetrist dispus sa ma ducă acasă doar ca pe la jumate drumului efectiv m-am aruncat din mașina, i-am zis sa ma lase ca dau faliment daca se mai învârte mult ceasul ala, nici nu parcurse 1km și deja aveam 10 lei de plata!

    Bonusul l-am primit când m-am suit într-un taxi sa ma ducă la Gara de Nord și pe drum a mai luat 2 burtoși colorați (erau prieteni cu taximetristul, plasați strategic pe drum) și când am ajuns la gara mi s-a cerut 200 ron!

    Asa ca mi-am cumpărat prima mașina, un Yaris superb cumpărat de la Galați , picat cutia de viteze la Brăila! Am reparat mașina (m-a costat cat as fi dat pe ea noua) si mi-am învățat lecția , doar mașini noi !

    00
    • Sunt 1500 metri de la metrou Romancierilor (de la liceul PTTR și mai puțin) până la treptele de la mall dar locuiești în București, nu?

      10
    • Doamne…. Scuza-ma dar pari genul care găsește o problema pentru orice solutie.
      Bilet de stb – ai plata prin sms, aplicatie sau, in autobuzele noi, plătești direct cu cardul cand urci
      Taxi – sunt atatea povesti nasoale cu taximetristi, de ce insisti si nu iei bolt, uber etc? Da, ok, si acolo poti sa ai ghinion dar macar stii de la inceput cat platesti. Iti convine, bine, nu iti convine, sanatate
      Dar na… E de vina controlorul ca nu ai casa de bilete in fata blocului

      00
    • Ioane: când a introdus STB minunile astea? Hai, fi sincer.

      Că îți garantez că acum 4 ani nu erau.

      Hai să-ți zic eu cu Uber, de acum 2 saptămâni, în București:

      Am chemat mașină, mi s-a dat 14 minute de așteptat. Ce să fac, aștept… după 12 minute, șoferul anulează. Următoarea mașină? Încă 12 minute de așteptat. Și era și puțin abătut că era cursa relativ scurtă (a fost 18 lei, cred plus tip).

      Lăsasem mașina la bloc, în parcare, că am zis că n-are rost s-o scot din locul pe care am găsit cu greu să parchez pentru un drum de 30 de minute dus-întors. Mișto să stai afară la 32°C să aștepți Uber.

    • Da, sigur! Am dat ca reper Plazza Mall, dar aveam treaba puțin mai în incolo pe blvd Timișoara, la următoarea stație de tramvai! La întoarcere am mers pe jos pana la Mall ca acolo era stație de taxi, nu puteam sa merg pe jos prea mult ca aveam bagaje grele! Am apelat la taxi pentru ca nu era casa de bilete pentru tramvai! Mulțumit?

      00
    • Da, povestea e de acum 8-9 ani! Nu știu cum e acum, am mașina și nu i-mi mai trebuie nici tramvai, nici taxi! Nu am o problema sa merg cu metroul sau celelalte mijloace de transport, prefer sa stau pe un scaun și sa citesc pe aici decât sa stau sa conduc! Am scris despre o poveste și poate fi o cauza a creșterii nr de mașini în București! Cel puțin o mașina în traficul din București este 100% din acest motiv, cazul meu!

      00
    • @Pentru Ion, nu fi idiot!
      „Dar na… E de vina controlorul ca nu ai casa de bilete în fata blocului”
      In fata stației de tramvai aveam pretenția sa fie nu în fata blocului, alte mijloace de a achiziționa un bilet în acel moment nu exista! Controlorii erau plasați strategic acolo unde știau ca nu exista casa de bilete si unde pot lua șpaga/face norma de amenzi, stilul asta de a amenda oare nu e o invenție autohtona? Cand m-am urcat în tramvai am pregătit banii de amenda, pentru ca eram sigur ca Bucureștiul e plin de țepari, și nu m-am înșelat! Daca am zis ca am plătit 50 lei amenda, puteai sa anticipezi și anul!

      00
    • @Ciprian
      Deci locuind în București, fără mașină, nu știai programul ghișeelor RATB și nici că puteai comanda taxi telefonic.
      Eu cred că veniseși de câteva zile pe aici.

      10
    • @Vali, metroul a început să funcționeze în Drumul Taberei anul trecut.
      Plata biletului prin sms la stb, tot anul trecut, pe la începutul anului sau, în cel mai bun caz la sfârșitul lui 2019, nici 2 ani plini.

      Dacă circuli frecvent cu stb/metrou, da, știi unde sunt chioșcurile cele mai apropiate, ce program au și alte d-astea. Știi câți bani pt câte călătorii mai ai pe cartelă și alte d-astea.
      Dar dacă circuli rar din diverse motive, până acum câțiva ani trebuia să fii extrem de insistent pt a putea fi corect.

      00
    • Daca locuiești în București și nu ești moldovean știi că se scrie Plaza Mall, nu Plazza.

      10
    • Peste 7luni se implinesc ZECE ANI de cand este functionala plata la RATB prin SMS…
      Inca de la lansare au fost lipite in masini (si in unele statii daca imi aduc bine aminte) instructiuni cum se foloseste metoda asta de plata.
      https://www.mediafax.ro/social/biletele-ratb-pot-fi-cumparate-prin-sms-cum-platesti-si-care-este-costul-calatoriei-9568855

      10
    • Da sunt moldovean și știu ca se scrie cu un singur z, nu știu de ce am pus doi de z, probabil am băut prea mult în seara asta și i-mi sta mintea la o pizza:)))! Ai o problema cu cei din Moldova? Cei mai multi prosti și țeparii i-am întâlnit în București, nu în Moldova! Daca nu găseam asa multi prosti nu veneam în București, intre timp m-am mutat din mizeria asta de oras, dar câștig bani în continuare de pe urma proștilor din București!

      02
    • @țepari

      00
    • @Ciprian Ai scris de două ori ‘î-mi”. Ai pe stoc niște cratime care expiră curând?

      10
    • @Ion – nu in fata blocului, in statie. Locul de unde iei autobuzul. Si Bolt / Uber, fyi -60-70 lei din Dr. Taberei in centru. Magic, toti pot plati asta relaxati.

      00
    • Eu am o intrebare ptr bucuresteni: daca sunt turist sau venit cu treburi o zi in minunata capitala, cum fac sa aflu rapid sistemul de plata la transportul public? Sa presupunem ca trebuia sa ma astepte un amic, ala nu a ajuns si brusc trebuie sa ma descurc singur.

      00
    • @Sans Hose, intri pe google, scrii acolo modalitate plată stb și apare plată prin sms. Mai departe, io nu știu dacă funcționează sau nu.

      10
    • Intri pe site-ul STB și te informezi
      http://www.stbsa.ro/oferta_tarifara

      Ai in meniu modalități de plată și descriere la fiecare

      10
  12. Nu mai comparati mere cu pere.
    E frumos in Austria, Italia si tarile cu apa calda (da nici azi nu fac baie fmm Sordane) si eu as renunta la masina daca pot sa merg cu trenul oriunde si as avea mijloace decente de transport in comun (si nu, in Bucuresti nu merg cu masina la munca folosesc metroul si bicicleta ori de cate ori pot)

    01
    • Domnu’ Nicușor Dan citește acest blog și mai și știe unde stau, e apa atât de fierbinte încât nu pot intra în cadă.

      00
  13. Stai ca vin acum talibanii care iti explica ca fara masina nu se poate. La Paris, Viena si alte saracii o merge. Aici ploua, ninge, e cald, e frig…fara masina nu exista viata. Si loc de parcare pe viata daca e posibil.

    00
    • Stai să vezi ce frumos e când mai fac societățile de transport câte o grevă, cum s-a întâmplat săptămâna asta la Berlin, sau la iarnă când îi iau ninsorile prin surprindere, că doar de ce ar putea fi oamenii independenți când pot depinde pe stat.

      00
    • @bezmeetique : si sa stai cu mana intinsa dupa loc de parcare inseamna independenta, nu?

      10
    • bezmetique, se face greva saptamanal?

      00
    • Când mergeam la birou, era o binecuvântare să fie o grevă sau ceva de genul. Mă întorceam acasă și dormeam, îmi băgam pula. Să îmi asigure angajatorul transportul, că doar nu mă duceam pe jos.

      00
  14. O singura întrebare: Aceste masuri au avut un impact în costul vieții din Viena?
    Mulțumesc anticipat!

    00
    • Greu de calculat și estimat la modul real. Da, simplist vorbind, să lățești un trotuar sau să plantezi un pom costă bani, plus că pierzi veniturile la buget din taxele pe mașină dacă tot mai mulți cetățeni renunță la mașină. Pe de altă parte, care e costul poluării? Dar al spitalizărilor provocate de obezitate sau de boli de plămâni? Ăsta e un calcul pe care îl vor face copiii noștri peste 30-50 de ani, nu noi.

      10
    • @Autorul
      În primul rand toate masurile astea prezentate de tine au un cost. De dragul discuției sa spunem ca acum vreo 50-60% vin din banii de amenzi, restul de la bugetul orașului. Pe un orizont de 20-30 de ani amenzile vor scădea ca nu vor mai fi mașini, iar banii aia ii vor plăti locuitorii orașului prin diverse moduri.
      Și de aici deschidem o cutie a pandorei privind toată nebunia asta și ce vom descoperi nu prea ne va plăcea. Foarte pe scurt orice creștere de speranța de viață costa, orice masura ecologica în numele sustenabilitatii costa. Singura întrebare valida sunt dispuși toți cetățenii sa plătească mai mult pentru astea?
      La nivel de București as baga mana în foc ca nu.

      00
    • Eu sunt, se pare, cel mai incet la minte din toata discutia, de aia mai am o intrebare: autoritatile de bazeaza pe o norma de amenzi ca sa isi completeze bugetul? Deci, daca cetatenii sunt responsabili si civilizati, orasul da faliment?
      Acum inteleg comportamentul soferilor bucuresteni: tin foarte mult la orasul lor si vor sa ii creasca bugetul.

      00
  15. Poate citeste si Cristici si vede cum se scrie un articol.

    00
    • Am citit. E fain textul, interesant.
      Dar ce sa vad, mai exact? Cum, mai exact, se scrie un articol?

      10
    • Coerent, închegat, la obiect, cu ideile principale extrase pe puncte, fără italice și italieni din anii 70

      00
    • NOU
      #86

      @Flat: uneori esti adorabil. Prea rar insa. Mentiune: italienii nu sunt italieni, sunt francezi si sunt din anii ’60 – ’70.
      Amintirile sunt italienesti si sunt de data ceva mai recenta.

      10
  16. Eu sunt mai old school. As dori sa fim toti ca in „american dream”: casa cu ceva curte sa nu iti sufle vecinul in ceafa, 2 masini, multe drumuri late, libertate. Ce ajungem in schimb ? Blocuri dampulea, unul calare peste celalalt, inghesuiti, cacat de viata.

    10
    • Să vezi ce libertate este la Los Angeles: autostrăzi de câte 8 benzi complet blocate la rush-hour, ca să ajungă lumea de la muncă la casele cu grădina! E un vis! :D

      01
    • Cum e la americani e fix cea mai gresita forma de dezvoltare urbana. Cand densitatea populatiei e atat de mica, in 20-30 de ani cartierele respective nu mai au cum sa-si intretina infrastructura. Plus ca esti lipit de masina, nu ai un chiosc la colt de strada de exemplu.

      Este un canal super misto pe YT fix pe temele astea, NotJustBikes, pe care il recomand: https://www.youtube.com/watch?v=uxykI30fS54

      00
    • @Ciocanul gasesti dintr-astea cate vrei. La Giurgiu, la Slatina, Urziceni și multe altele.

      Defapt e posibil sa găsești și în București sau pe-aproape, dar mai pui macar un zero la suma.

      00
  17. Am stat două săptămâni în Viena acum în august. Ca turist venit cu mașina în oraș, dacă nu știi de punctul 9 poate fi dureros și scump. Chiar dacă nu vrei să te plimbi cu mașina prin oraș, că vorba aia există transport în comun sau biciclete, nu poți lăsa mașina parcată pe stradă prea mult timp aproape nicăieri. Dacă o duci la un garaj e scump.

    Soluția noastră a fost Park & Ride – zonele amenajate special în preajma unor stații de metrou sau gări. Chiar și acolo am plătit 29 de euro pe săptămână ca să parcăm pe un teren viran (nu exagerez). Și de acolo, bicicletele pe care le-am adus cu noi, sau metrou dacă vremea era proastă.

    01
    • ah, și apropo de parking sheriffs, am văzut în fiecare zi un astfel de șerif (același individ) pe aceeași zonă de 200m de-a lungul unui bulevard, tăind amenzi pentru pokemonii parcați neregulamentar, sau pentru prea mult timp. Cred că din 30 de minute petrecute zilnic pe acel bulevard își făcea norma pentru tot restul zilei.

      M-am gândit la vajnicii polițiști de la secția 8 București (Iancului, reprăzent!) care n-ar avea decât să iasă din secție în fiecare dimineață ca să-și facă de 5 ori norma de amenzi cu toți gușterii parcați pe carosabil în fața cofetăriei Alice și care încurcă maxim traficul de care se plâng toți.

      00
    • Ăia de la secția 8 sînt speciali, nu zic nimic tocmai pen’ că și ei încurcă traficul la fel. Au locuri de parcare în curte, da’ le pică coaiele dacă bagă mașinile înăuntru, le lasă pe trotuar sau pe prima bandă sau amîndouă.

    • Alex, carosabilul nu e trotuar. Iar acolo unde zici tu sunt parcări amenajate pe trotuar. Inclusiv poliția are vreo 3 locuri marcate.

      10
  18. Mie mi s-a luat de solutii tampite, luate copy&paste de pe afara.

    1. Bucurestiul este un oras radicular, adica structura de strazi este asemenea unei radacini vazute de sus.
    Asta creaza mai problemele, mai ales cand trebuie sa faci stanga si faptul ca nu existe inele mediane pe mari portiuni.
    2. Densitatea de populatie e imensa, asemenea oraselor asiatice.
    3. Transportul in comun e prost si nu face fata sub nicio forma cererii actuale, ca sa nu discutam de eventuale idei tampite copiate de afara.
    E destul sa se blocheze o artera si kaput Bucurestiul (vezi azi, cand am facut 1.5 ore de la Promenada, pana in Tunari, adica 13 km)!

    Bucurestiul e condus si gandit prost, iar schimbarea insemna sacrificii, dar sa pui caruta inaintea boilor, e ceva care nu a functionat niciodata, asadar, pana la masuri tampite si draconice, hai sa facem totusi macar o sosea de centura, niste podusi, apoi poate vor face si A0, dar ammari dubii ca voi apuca sa vad asaceva.

    01
    • Haha, astăzi a fost o zi specială – am facut cam o oră pe un drum pe care îl parcurg zilnic în 15-20 minute, contra-sensului obișnuit de vineri. Am rămas afiș când mi-am dat seama că se întâmplă doar pentru că o singură stradă – Aerogării – e blocată.
      Și da, A0 va mai rezolva din probleme, dar nu definitiv, să nu uităm însă că și DNCB în zona de nord e în renovare în viteza melcului (zona Otopeni – Tunari).
      Pe de altă parte, STB e o soluție în afara orelor aglomerate. Chiar folosesc foarte des – ultima dată joi seara :) Acum da, e stupid că pe 783 bagă autobuzele scurte, dar nu cred că cei de la STB reacționează dacă nu îi întrebi frumos pe email dacă sunt doar leneși sau incompetenți generali.

      10
    • Doar că naivii ăştia de vienezi au protestat (şi mai protestează!) împotriva construcției unei noi autostrăzi:
      https://wien.orf.at/stories/3111141/
      Cică dăunează mediului şi sănătății! Prostii! :D

      00
    • Normal ca vienezii au protestat pt constructia unei noi autostrazi:
      – au o tara mica
      – cand trebuie sa circule din Viena pana la granita cu Elvetia in parte folosesc autostrazile nemtiilor
      – au trenuri si linii de tren bine puse la punct

      01
  19. Ce-mi plac ăștia care sunt plecați și vor să dea lecții despre cum este afară.

    Oameni care vin 2 săptămâni pe an în concediu, fără stresul vieții de zi cu zi, vor să ne arate lumina!

    • Da, da, şi nici nu au mâncat salam cu soia! Huoo! Nu ne vindem țara!

      Vorba lu’ Mişu: „Eu îmi apăr sărăcia, şi nevoile, şi neamul!” :D

      00
  20. Tot văd articolele astea și mă mir. Ăștia de faceți comparațiile astea folosiți activ transportul public de la noi? Cum e? Și nu, nu doar ala din buza metroului, poate și ceilalți, care nu stau chiar la metrou sau in București.
    Eu o fac 50/50 sa zic așa, dar nu știu de ce, in continuare e nașpa cu transportul public. Se fac pași, dar mici. In continuare câteodată in autobuze e sauna, chiar și toamna, oamenii nu știu să se spele, orarul autobuzelor e o gluma, unii nu știu să și crească copiii astfel încât urla de te doare mintea, daca mai pui și cerswtorii ocazionali in calcul efectiv îți vine să te pisi pe el autobuz sau tramvai.
    Am prieteni in zona metropolitana, ei de acolo ce faci, că singura opțiune e un microbuz din jumătate în jumătate de oră. Ah, de ce s-au mutat acolo? Pai din cauza banilor sau varii motive. Ar lua un autobuz decent? Da. Vor avea autobuz în curând? Nu.
    Ar fi mișto cu bicicleta/trotineta. Dar pe unde? N am tupeu sa merg prin Iași cu așa ceva. Iar cele „7 coline” îs puțin mai greu accesibile cu ceva de genul.
    E asta un motiv să schimb orașul? Momentan nu. Am ales ceva mai central că sa nu fiu legat de mașina și aia e.

    Soluții? Eu zic că s-ar putea sincroniza timpii autobuzelor sa ajunga la timp. Si sa se construiască 4-5 parcări supraetajate in cartiere mamut. Piste adevărate de biciclete. Și sincronizarea semafoarelor. Că echipamentul de semafoare inteligente a fost montat de UTI acum câțiva ani. Dar probabil a funcționat o zi până chelnerita de la transporturi a pierdut tutorialul de funcționare.
    Sunt așa multe lucruri? Nu mi se par. Ăștia care acum limiteaza la 30km/h le-au făcut din 1900. Dar cand totul e pe baza de șpagă și combinații atunci probabil mai așteptăm 50 ani.

    01
    • Toate comunele din jurul Bucureștiului au autobuze acum. Orarul e fix. Nici in Viena, Paris sau Milano nu ai transport preorășenesc la 5 minute, unele sunt la 1h sau 2h

      Transportul in comun din București este excelent având în vedere ce primari dezastru am avut.

      10
    • Vorbești inexactități, dacă nu ai casă prin Bucium sau nu stai printr-o râpă de la Moara de vânt/Little Texas, cam tot restul Iașului e accesibil pentru cineva cu bicicleta, condiție fizică medie și tupeu să circule lângă mașini (de fapt asta e principala problemă, lipsa infrastructurii, nu relieful).

      10
    • @Perkele – da, asta ma enerveaza de fiecare data. Daca esti tanar, stai rezonabil de aproape si nu ti-e frica de moarte, all is good. WTF?

      00
  21. >Vienna are 715.000 mașini la o populație de 1,950 milioane.

    Bucureștiul are 1.46 milioane mașini la o populație de 1,83 milioane. <

    daca bucurestiul are populatie de 1.83 milioane eu imi ung masina cu ketchup si o halesc cu lingurita. statistica (veche) zice ca ar fi 2 milioane, primarii cand vor sa primeasca fonduri spun 4 milioane

    https://www.economica.net/recensamantul-populatiei-si-locuintelor-din-2021-vom-afla-in-sfarsit-cati-oameni-locuiesc-de-fapt-in-bucuresti_191160.html

    in sfarsit si doctorii cand vor carantina scad populatia considerata si cand vor sa fie zona verde estimeaza o populatie mai mare

    ps. dar 1.83 milioane poate sunt in 15 august daca pica intr-o sambata si sunt plecati pe la mare/munte

    00
  22. Asa, cate centuri de ocolire are Viena?
    Cate inele de metrou si trenuri de conexiune ? Cam cat de fix e orarul la autobuze & co?
    Bun, stai jos, 4.
    Prima data de asiguri ca oamenii care vor sa ocoleasca orasul cu masinile o pot face prin toate directiile – asa scoti trafic gramada din oras.
    Apoi pui nenorocitu ala de transport in comun la punct calumea sa aiba oamenii alternative. Asta inseamna inclusiv spalat, masinile si alungat boschetii si tiganii care put de se scorojeste vopseaua.

    Dar nah noi in spiritul romanesc ne apucam de problema invers, ca piticu atomic de la Cluj care tot taie din benzile din oras dar pe E-V nu ai alta ruta decat prin oras.

    Hai spor la analize.

    01
    • Cand stai ca prostul in trafic in Bucuresti nu bagi „Bun, stai jos, 4.”?
      Sa bag niste filmari din tramvaiul 41, pe geam, cum merge 10 minute si masinile stau oprite in trafic?
      Vai, e jeg in tramvai… Da, poate asa e, dar mergi 15 minute cu el, atat, nu stai in el o viata, cum esti in masina cand stai ca prostu’ in traficul bucurestean, „Bun, stai jos, 4.”.

      10
    • „Hai spor la analize.”
      Adica el e jmeker, el stie cum sta treaba, ceva e gresit la vienezi, la restul. Faptul ca isi pierde jumatate din viata ca un prost in trafic, justifica el prin ceva, in capul lui gaseste o explicatie; si culmea, nu e ca e prost.

      10
    • Sunt jmeker, dusmanii n-are valoarea mea.
      Asa, revenind, toti o ardeti cu masuri care se iau acum in orase care sunt 50 de ani inainte a orice din Romania. Carevasazica vreti sa fugiti inainte sava tarati.
      Ce ma scoate din sarite e ideea de “hai sa facem super incomod de folosit masinile si sigur lumea va folosi transportul in comun” vs “hai sa facem in asa fel incat transportul in comun sa fie o alternativa atractiva IN CIUDA faptului ca si masina e comoda”.
      Exemplu concret la mine pe ruta acasa birou:
      – 10 min de mers pe jos, 5-10 asteptat bus pe vreme diversa, 15-40 min in bus in functie de trafic (nu are banda dedicata si nu are unde sa se faca), 5 min pe jos. Iarna frig in bus, vara cald ca-i tage pe romani curentu de la AC. Bonus putoare de nespalati, homelesi sau tigani si stat ca sardinele dimineata.
      VS
      – cobor in garaj in masina care sta la 15 grade, ma asez pe scaunul comod in miros placut de odorizat, pun clima pe 21 de grade, pornesc o piesa draguta pe sistemul Bose si stau 13-35 de minute in trafic.
      Pt curiosi traseul e Zorilor – Dorobatilor, Cluj.

      Pwp

      02
    • Prefer 40 de minute în trafic, bară la bară, cu climatizare, scaune de piele încălzite, muzica mea preferată și parfumuri frumoase, decât 15 minute în jeg, aglomerație și mirosuri „speciale” și cald vara/frig iarna + stat în stație cine știe cât.

    • @ VladM Cu foarte puține diferențe, ai zis exact ce aș fi zis și eu. Diferențele sunt că eu aș trebui să mai și schimb un mijloc de transport ca să ajung la birou, la mine tocmai s-a făcut bandă dedicată pentru mijloacele de transport în comun (banda 3 pentru tramvaie, autobuze și taxi-uri) și asta a face ca pe două benzi să se circule bară la bară vreo 3 km iar pe banda dedicată să zburde taximetriștii cu 90 km/oră. Nu am încercat niciodată să merg cu transportul în comun de acasă până la serviciu (scria un cetățean mai sus, probabil suntem consăteni în zona metropolitană Iași, că este un maxi-taxi din jumătate în jumătate de oră) dar cu siguranță timpul de călătorie s-ar dubla, la pachet cu celelalte inconveniente ale transportului public.

      Pwp pe toți cei care luptă pentru salvarea planetei dimineața, când sunt plouați în stația de autobuz!

      01
    • PS Tot pe Bose și eu. Ce mă miră pe mine este că nimeni nu zice pe aici că cei care folosesc autobuzul nu o fac din ecologism ci pentru că nu-și permit un cazan cu care să se deplaseze din punctul A în punctul B. Dar în Iași, cum anunța o văcuță știristă la Pro TV, se vor interzice mașinile de la 4 euro în jos (euro4) și atunci toată lumea va fi fericită admirând steluțele de gheață de pe geam din tramvaie și autobuze.

      01
    • @Gicu: Eu în perioada când câştigam cel mai bine, foloseam o bicicletă second-hand de 80 de euro, că nici bani de autobuz nu aveam, nici timp de stat în maşină! :D
      Altfel, sunt curios câți viteji şi-ar mai permite maşina dacă în România chiar s-ar aplica legile. Cunosc nişte bombardieri din ăştia care după o lună de stat în Londra cumulaseră amenzi de circulație care depăşeau prețul unui Logan nou! :D

      10
    • @VladM nu există „nu are unde sa se facă”. Oriunde se poate face banda unica pt bus, pur și simplu elimini parcarea de pe prima bandă, rezolvi 2 probleme dintr-un foc

      @Gicu te contrazic, toți bucureștenii își permit mașini și totuși cel puțin 1 milion folosesc metrou și STB. Eu am lăsat de nenumărate ori mașina acasă și am luat tramvaiul. Panseluțe care nu suporta 15 min de aglomeratie vor sta in masochism 40 min. Care se vor transforma in 60, 80, 120 de minute. Sunt curios care e limita, la cate sute de minute ar considera unii ca merită să renunțe la cazan

      10
    • @Flat nu prea si fost prin Cluj, asa-i? Da o tura cu street view pe Cales Turzii si zi-mi ce parcari desfintezi.
      Going forward hai sa va dau si solutia pentru trafic daca tot am inceput: pui politia sa verdifice vizele de flotant la oamenii cu copii. La fost firma aveam 5 care aveau flotant pe aceeasi garsoniera din centru, desi ei stateai in cartiere limitrofe, pentru a-si putea duce plodu la scoala in centru, cu masina clar.
      Cand e vacanta la 1-4 fac intre 13 si 18 minute pana la birou. Cand incepe scoala, mai ales 1-4, timpul ala creste intre 1.5x si 3x. Ma intreb de ce.
      Gradinite, crese si scoli de cartiere, iar de la liceu transport scolar. Politia la verficat flotante si stat 30 de min in fata scolilor la ridicat permise alora care blocheaza banda 1 ca sa-si lase odorul fix in buza scolii. Politia la ridicat permise pentru blocat intersectii. Politia la scris amenzi pentru dormit la semafor si plecat ca melcu de la semafor. RAR la ridicat taloane la cazane. Faci astea zilnic o luna si ai rezolvat 50% din trafic.
      Pwp

      10
  23. Masurile luate de orașele occidentale la care uneori ne curg balele încep de prin anii 70 fix când era criza petrolului. Toata dezvoltarea urbanistica a acelor orașe se face în jurul idei ca orașele sunt ale oamenilor și nu a mașinilor.
    O filozofie de dezvoltare urbana interesanta, dar cu multe necunoscute pe care uneori ne facem ca nu le vedem:
    1. Care este efortul financiar în vederea extinderii infrastructurii de transport public?
    2. Ce se întâmplă când se pune de o greva pe transport public. Prin Viena nu s-o întâmpla nebunii de genu asta, dar la francezi era sa pierd avionu din cauza asta.
    3. Cat de mult creste costul vieții intr-un oraș de acel fel?
    4. Cat de impactate sunt suburbiile de tranzitia asta?
    Înțeleg ideea ca se amendează la greu și ca în acest moment acei bani din amenzi se vor duce în acea dezvoltare, insa e doar o tranziție. La un moment dat amenzile se vor diminua și toată nebunia va trebui sa fie plătită de cineva. Și cine este cel mai bun de plata dacă nu cetățeanul ce locuiește în orașul ala frumos. Ce o sa faca acel cetățean? Simplu fie plătește, fie se muta intr-o suburbie și se descurca acolo.
    Pe termen mediu și lung costul vieții în toate orașele astea va creste oricum ai da-o. Și desigur salariile de acolo vor compensa cat se poate, insa pana la un punct. Dincolo de acel punct ne apropiem de povesti mai nasoale de genul ce se întâmpla prin San Francisco înainte de pandemie. Dacă asta înseamnă dezvoltare, voi zice pas.

    00
    • Deci de-aia e Bucurestiul ieftin? Ca poti sa parchezi linistit pe trecerea de pietoni fara sa patesti nimic? Hai sa ne mutam in locuri si mai ieftine, atunci! India?

      00
    • @George
      Bucureștiul este ieftin din următoarele motive:
      1. Dezvoltare urbana haotică.
      2. Spatiu de desfășurare al orașului mare din cauza reliefului.
      3. Reguli foarte multe pe hârtie, dar neaplicate.
      Orice dorința de a ne compara cu orice capitala europeana trebuie privita din prisma costurilor pe care cetățeanul le va suporta. Și dacă ne dorim un oraș ca Viena ar trebui sa înțelegem cam care ar fi costurile pentru asta și apoi sa decidem, dacă vrem sau nu.
      Din nou toată sustenabilitatea plus ecologismul asta urban costă. Întrebarea foarte bună este cati din noi ar fi dispuși sa dea bani pentru asta?

      00
    • @Asdad

      Sa faci infrastructura pentru masini intr-un oras inghesuit si cu trasee radiale ca Bucurestiul este o utopie. Bani aruncati pe geam.

      Altfel ii economisim si ii bagam in transport in comun, spatii verzi cat se poate, pomi, largirea trotuarelor in dauna carosabilului, piste de biciclete/trotinete/role/etc .
      Asta ridica calitatea vietii si sanatatea locuitorilor fara bani in plus.
      Da, faci o centura dar scopul ei este in primul rand transportul comercial, la fel ca si in cazul autostrazilor cu care centura trebuie sa se conecteze. Sa poti aproviziona orasul mai usor iar traficul de tranzit sa ocoleasca orasul mai eficient.

      Cetateanul va economisi 1000-2500 eur/an care ii raman in buzunar, net, dupa ce a scapat de toate costurile asociate cu autoturismul propriu si a platit costurile cu transportul alternativ (in comun, bicicleta, ride sharing services, rental car si ce-o mai fi, functie de nevoie).

      Cetateanul va economisi si timpul altfel pierdut in masina, in trafic, vreo 10 min-15 min/sens zilnic in plus, in fiecare an. Asta pana cand masinile se vor mai putea deplasa doar in anumite ore imposibile, in rest orasul devenind doar o imensa parcare. Mai e foarte putin…

      Unuia de mai sus, Znuff, ii place sa piarda 40 min zilnic alegand masina in dauna transportului in comun. La anul 40 min se vor transforma in aproape 1 ora pierduta and so on.

      Nu pot sa cred ca gandim atat de limitat, ca valorizam atat de putin timpul, oportunitatea, calitatea vietii si a orasului in care traim. Daca idealul nostru in viata este sa petrecem cat mai mult timp izolati in masina…stand pe loc, blocati in propria neputinta.

      De asta suntem unde suntem si din cauza unor autoritati imbecile si impotente.

      00
    • @Tom
      In primul rand nu exista o solutie perfecta asupra problemei in cauza. Daca vrei sa vorbim strict de Bucuresti solutii magice ca maine acesta sa (re)devina un mic Paris nu exista. Cine vine si spune ca va revolutiona orasul mananca rahat.
      Ca Bucurestiul sa ajunga la ceea ce era Viena/Paris acu vreo 10-15 ani are nevoie de 3 mari chestii:
      1. Investitii masive in transportul public. Aici vorbim de la innoirea de material rulant pentru STB si dezvoltarea retelei de metrou pe zone importante: M7 trebuia sa fie facut ieri, M4 la fel. Pentru necunoscatori M7 inseamna metrou din Voluntari pana in Rahova, iar finalizarea M4 ar insemna metrou pana la gara Progresu din sud. Ca termen estimativ ne putem lua dupa cat a durat miniatura de magistrala numita M5 si la o prima strigare ne-ar iesi un 10-20 de ani daca nu apar surprize. Punem o medie de dragul amorului 15 ani ca lucram in paralel. La toata nebunia asta ar mai fi nevoie de centura feroviara promisa de ND plus trenuri suburbane.
      2. Incetarea dezvoltarii urbane haotice cand vine vorba de construit blocuri si demolarea acelora construite ilegal. Chestia asta este foarte nobila, dar va avea un prim efect in zona pietei imobilare printr-o scumpire a chiriilor.
      3. Marirea taxelor pe proprietate plus introducerea unei eco-taxe de dezvoltare a orasului ce va subventiona punctul 1 plus eliminarea oricarei subventii date de primarie. Chestii nepopulare, dar dezvoltarea urbana de orice fel costa. Viena aloca transportului public vreo 2 miliarde de euro. Bugetul anului 2021 pentru primaria generala a Bucurestiului cica era 5.8 miliarde de lei echivalentu pe la vreun miliard de euro asta ca sa stim despre ce comparatii facem.
      Dupa ce faci toate nebuniile astea si te asiguri ca transportul in comun plus dezvoltarea urbana merg mana in mana poti sa incepi sa vi sa pui niste panselute, desfiintezi parcari, creezi pietonale, amendezi fara numar. Orizontul de intamplare al acestor lucruri nu va fi mai devreme de 2035 daca te-ai apuca acum si lucrurile ar merge la turatie maxima. Si sa nu uitam ca Romania nu a reusit niciodata sa duca pana la cap proiecte de o asemenea anvergura.
      Referitor la idealuri, costuri si alte cele pot sa-ti spun ca te afli intr-o bula foarte mica. Romanul de rand cauta sa supravietuiasca nu sa traiasca. Asta se traduce prin faptul ca daca intre un drum cu masina de 40 de minute, dar in confortul propriu fata de unul in 30 de minute, dar plin de nespalati(apropo STB-ul vara ar putea lansa si o linie de parfum) o sa prefere masina. Nu e limitat intelectual ci este un om care intelege foarte bine tara in care se afla si care stie ce trebuie sa faca ca sa supravietuiasca. Nu-l invinovatesc, iar cine a circulat cu STB-ul sunt destul de sigur ca nu-l va invinovati.

      00
    • In foarte mare parte de acord, cu niste exceptii:

      1. Bula mare sau mica, eu unul ma bazez pe transportul in comun atunci cand, din varii motive, mersul pe jos sau bicla nu sunt o optiune. Rareori Uber pentru ca sta in acelasi trafic. Niciodata masina, (am una doar pt calatorii).
      Pot deci sa spun ca metroul si tramvaiul ‘rule’ iar autobuzele in 8/10 cazuri (impredictibilitate putin mai mare a orarului cauzata de trafic).
      Iarna, vara, all year, dinainte sa bage tzoapa de Voluntari autobuze turcesti noi.
      Sigur, uneori vine mai aglomerat, mai apare cate un boschetar, mai vine un damf dar nu pot spune ca asta e o caracteristica definitorie a transpotului in comun, chiar nu!
      STB poate fi folosit bine merci de azi, nu trebuie sa asteptam revolutia lui nicushordan. Daca nu te astepti la fotolii de piele, odorizant si sistem Bose, vei avea o experienta practica si satisfacatoare.
      Castigi timp, nu te enervezi, iti rezolvi chestii in timpul ala, nu mai cauti loc de parcare ca prostul, ca in final sa parchezi aiurea incalcand legea si incurcand pe altii.
      Sigur, o conditie importanta este sa nu-ti displaca sa te amesteci si sa interactionezi cu semenii tai, animat de sentimentul „I am better than you” :-)

      2. Transportului in comun in trebuie, pe langa ce spui tu bine acolo: mai multe vehicule (de toate felurile) + curatarea strazilor de traficul „passenger cars” prin alocarea (putinului) carosabil cu prioritate acestor vehicule. Asta inseamna doua lucruri: benzi exclusive bus/public transport + rarirea masinilor.
      De aceea, eu sunt convins ca nu poti dezvolta transportul in comun fara sa raresti simultan trafcul auto pentru ca…pur si simplu nu are spatiu fizic sa creasca si sa se miste.
      Iar obiectivul realist nu trebuie sa fie musai Viena, hai sa luam Budapesta, Praga, Berlin, Zagreb, Barcelona, Valencia care nu-s asa titrate dar in toate am experimentat un transport public de nota 10 (cu copii mici, bagaje, carucior).

      3. Nu cred ca demolarea de blocuri e un plan realist.
      Cred insa ca ad-tia locala poate recupera partial handicapul pe care singura si l-a creat atunci cand a lasat din mana sistematizarea orasului la bunul plac al imobiliarilor si sa se ocupe serios de pus infrastructura printre palcurile de blocuri nou construite (strazi asfaltate, hidrante, canalizari, iluminat, si statii de transport in comun).
      Plus unificarea UATurilor invecinate intr-un singur municipiu, cu o singura administratie, un singur plan urbanistic si implicit un plan unitar de infrastructura si transport.

      4. Revin la bani. Da, este necesara asezarea impozitului pe proprietate la un nivel decent. Treptat.
      La banii colectati prin taxe mai mari pe proprietate se vor adauga incasari mai mari din parcari publice azi aproape de loc ‘enforced’, din numarul mai mare de calatori STB. Va exista si o pierdere din taxe auto daca scade numarul de vehicule inmatriculate. Dar soldul va fi pozitiv si oricat de mare sau mic el se va adauga la cele 2mld eur care sunt un buget urias pentru un oras ca Bucuresti. Ca in mai toate sectoarele economice, nici in ad-tia locala finantarea nu mai e o problema de 15 ani incoace; bani sunt.
      Ce lipseste este viziunea si planurile de a face ce trebuie cu ei dublata de apetenta pt pomeni si smantaneli a ad-tiei de la Crin Halaicu si Flor Pomponiu incoace.

      Ar fi intr-adevar un program de durata (8-10 ani) dar cred ca dupa primii 3 ani intensi s-ar vedea rezultate care ar ajuta viteza poiectului in urmatorii 7 ani pana ar ajunge la un optim cu care majoritatea cetatenilor sa fie multumiti.

      Nicushordane, ai cuvantu’!

      00
    • @Tom
      Banda dedicata autobuzului este un nonsens atâta timp cât nu ai următoarele:
      1. Material rulant suficient, ceea ce STB nu are. Licitația aici poate dura 1-2 ani și livrarea acestuia încă atât. Din start ai vreo 3-4 ani blocați numai pentru asta.
      2. Asigurarea ca benzile nu sunt folosite de smecheri. Aici soluțiile sunt variate, dar orizontul de implementare sa tot fie un an.
      Deci oricum ai da-o ar dura vreo 4 ani sa implementezi asta și foarte posibil ca rezultatul sa nu fie wow. Pentru ca trebuie sincronizata masura cu traficul de import din suburbiile de prin împrejur și asta e mai complicat.
      Ca și idee, atâta timp cât economia de timp făcută cu transportul public este de sub 30-40 de minute nimeni nu va renunța la masina. Dacă de mâine din Popesti-Leordeni as ajunge pana în Pipera în 30 de minute cu transportul public sunt sigur ca toți de acolo vor lăsa mașinile acasă și asta este doar un exemplu.

      00
  24. In 2014 in Viena, blocatul rotii era si o masura discriminatorie, in sensul ca masinile de UE primeau amenzi, dar cele non UE (precum Croatia la acea vreme) primeau direct caracatita, din cauza faptului ca multi din tari non-UE mictionau pe ea de amenda si plecau mai departe.

    00
  25. Abonamentul in zona 1 pe toate liniile de transport e 365 euro, de asta au scos turnichetii de la metrou; cred ca toti locuitorii au abonament. In Buc e 1200 lei.

    Puteau face si aici 700 lei (aprox 2 lei pe zi, sa nu zic 1 leu) ca si asa 10% sunt platitori. Maresti numarul de abonamente vandute pe an si altfel discutam.

    00
  26. Visul unora e să vadă orașele golite de mașini, doar pietoni, trotinete, biciclete și transport in comun, încălzire centrală ( ecologică), fără proprietari de locuințe etc… Adică niste închisori elegante.

    00
    • Exact aşa! Marxism de rit nou, ca la Amsterdam, Copenhaga, Viena, Zürich! Nu capitalism adevărat, ca la dacii liberi! Ce-o să urmeze? Te pomeneşti că ne vaccinează cu forța pe toți după ce ne iau dreptul la condus maşina! :D

      00
    • George, asta este planul lui Gates!!! Esti in pericol pentru ca ti-ai dat seama! :-)

      00
  27. Am incercat sa folosesc transportul in comun, dar , că și alți comentatori de aici, prefer sa stau in trafic, in confortul mașinii. Tot in zona metropolitana a Iasi-ului. E fain sa urci in autobuz, la capăt de linie și să stai 15 minute să-și bea cafeaua șoferul. Sau să aștepți 35 minute in statie pentru un drum de 10 minute. Nu am pretenția să vina autobuzul la 4-5 minute, dar nici să-și bată joc de banii și timpul nostru. Mai ales când trebuie sa schimbi doua trasee. Plec cu 10 minute mai devreme dimineață , evit aglomerația și în 25-30 minute sunt la serviciu. In loc de o oră cu autobuzul.
    Când orașele vor avea șosea de centură, parcări la capetele traseelor de autobuz/ tramvai, piste de biciclete/ trotuare conectate la localitățile limitrofe ( degeaba a făcut primarul meu trotuar până la ieșirea din localitate , daca primarul Iași-ului nu e în stare să facă și el inca 500 de metri pentru a-l conecta cu cel din oraș. Așa că în loc să vin cu juniorul pe biciclete în oraș, folosesc mașina. Sunt oameni care ar merge pe jos sau pe 2 roți până la intrarea în oraș de unde ar lua tramvaiul. Dar dacă unora le este lene să gândească…) După aceea, luam și măsurile necesare..

    00
    • Clasicul „Să se facă, dom’le, ceva, că nu se mai poate aşa! Dar să nu înceapă cu asta, nu azi, nu cu mine!”

      Altfel spus, vrem schimbare, dar să se schimbe ceilalți, nu eu!

      00
    • George: Am toată disponibilitatea de a accepta schimbări, dar nu unidirecțional. Mă îndoiesc că măsurile atât de lăudate , luate în Viena, ar fi avut succes dacă nu erau dublate de oferirea de alternative viabile. Nu cred că accepta vienezul să stea 30 de minute în stație pentru a urca într-un hârb de autobuz deja ticsit etc așa de dragul ecologiei sau modernității…

      00
    • george, aberezi nene. omul îți spune o problema și tu îl acuzi că nu vrea sa și facă viața grea de dragul lăsatului mașinii acasă. Gândește puțin.

      00
  28. Vreau sa vad ziua in care o sa fie o stire in care autobuzul curat si cu aer conditionat, circula gol din cauza nesimtitilor care folosesc in continuare masina. Situatia de fata e asa: pe strada full de masini, in autobuze/tramvaie/metrou imbulzeaza nervi si transpiratie.

    Ar trebuii investit masiv in mersul pe bicicleta. Deja clima ne ajuta, nu am mai avut o iarna calumea de 20 de ani.

    00
    • Există ştirea asta deja: e despre noul metrou din Drumul Taberei. Nou-nouț, curat, dar cam gol, că lumea preferă tot maşina.

      00
    • lumea care vine din prelungire sau din domnești nu are unde lăsa mașina ca să ia metroul.

    • hehe, lasa ca e amuzant ce s eintampla in partea ailalta, spre berceni. fac statie de metrou si parcare uriasa la cateva sute de metri de centura. in INTERIORUL centurii.

      pentru cine nu stie, dimineata, coada nu ajunge chiar in vidra, dar nici mult nu mai are.
      adica astepti o ora minim ca sa treci de centura dupa care te opresti in park and ride si iei metroul. dupa care seara astepti iar o ora sa treci de centura. pentru ca pitong.

      toate parcarile astea ar trebui facute sa depaseasca cumva obstacolele, nu 200 de metri dupa. fa statia si parcarea dincolo de centura, ca e camp destul.

      acelasi lucru ar trebui facut si la domnesti, da’ acolo nu ai cu ce sa transport in comun sa te lipesti.

      si ce ar fi daca ar reabilita naibii centura de cale ferata si ar face niste trenuri care sa se invarta de nebune in jurul orasului? statii la toate intrarile principale si p&r in imediata apropiere + shuttle-uri scurte pana la traseele principale ratb/metrorex. abonament universal pe toate astea.

      s-ar putea face? ar fi util? ati folosi asa ceva?

      00
  29. Mi se pare foarte fain ce fac oamenii astia. Ca turist, e greu daca vii cu masina. Am fost acum cativa ani, am gasit parcare la vreo 40 minute pe jos de cazare. Mi-a placut transportul in comun, foarte curat, venea des. Daca ar fi si la noi pus la punct si curat, daca ar veni des si daca am avea banda separata, as alege si eu sa merg cu el. Mai ales ca îmi place sa ma plimb si pe jos si vad masina ca o corvoada. In comuna in care m-am mutat, cam la 5 km de oras, autobuzul vine din ora in ora si in weekend, si mai rar. Nu e deloc rentabil.

    00
    • Nu-i greu deloc daca te documentezi putin inainte. Fie platesti parcare la hotel(intra la partea de documentare sa gasesti o cazare cu loc de parcare), fie mergi si iti lasi bagajele si dupa duci masina la un P+R.

      00
  30. Poti intra in detalii si referitor la abonamentul anual pentru transport in comun ce costa 365 euro si care mai poate fi si inghetat, anulat si plata se face lunar. Include toate mijloacele de transport metropolitane.

    00
  31. Pe scurt: pe vremea lu’ Ceaușescu se înjura că limită de combustibil, că numere pare impare. Totul gratis printr-un simplu „nu aveți voie”.
    Azi se ajunge tot la „nu aveți voie”, ma rog, în alte țări momentan, dar prin investiții de milioane de euro în limitatoare de viteză la fiecare 10 m, camere radar, treceri de pietoni înălțate, taxe mari samd… Ummm deci e despre bani sau poluare?

    00
  32. De acord cu toate, dar sa faca si „autoritatile” p mele, inainte de toate, transport in comun ca-n Austria! Mi-ar placea si mie sa plec la soacra-mea cu trenul (cu unul din alea 2 trenuri pe zi), sa beau si eu o bere, ca tot omul, dar am gara la 5 km de casa. Cu ce merg pana la gara, cu bagaje + copil + copil cu handicap in ditamai carutul? Care transport in comun? Ala care vine la 2 ore? Apoi, ajung in gara la ea in „oras” (daca Pucioasa se poate numi asa). Cu care transport in comun merg de la gara pana la casa ei (aprox. 6 km)? Ala inexistent? Asta e doar un exemplu…

    00
    • De cand a aparut Softrans, de fiecare data cand trebuie sa merg la Bucuresti sau Brasov si nu am ceva voluminos de carat, prefer sa merg cu Softrans-ul. Platesc mai putin de jumatate (in comparatie cu un plin de rezervor) si merg si ma intorc linistit, ba mai si atipesc nitel in tren. Vagoanele sunt civilizate (AC, wifi), trenul ar merge si mai repede, daca ar permite infrastructura :-)

      00
    • De acord cu tine, o sa ma sui in trenul de BV ca sa ma duca la Pucioasa. Poate si cel de IS ma duce la Pucioasa…plm…

      00
  33. Foarte faine masurile din Viena !
    In targusorul asta supraaglomerat si mizerabil numit Bucuresti , cu ifose de capitala europeana, nu poti implementa aceste masuri pentru un singur motiv. Politicienii fripturisti si-ar pierde rapid electoratul format in mare magjoritate de ciobani veniti la oras , acum recent sau in urma cu cateva generatii, si care nu gusta genul asta de civilizatie.
    O populatie educata aproba asemena masuri insa daca te uti ce populatie are Bucurestiul vei gasi rapid explicatia.

    00
    • Nu. Paris Viena Londra sunt orașe în care ai noștrii când mai ieșeau pe afara prin 80 vedeau raiul pe pământ, cu trenuri care veneau la secunda între orașe și transport in comun impecabil. Au trecut 40 ani iar noi suntem mai rău decât în 80. Dar vrem masurile pe care le iau ei acum. Sa dubleze flotele de autobuze și să le sincronizeze și după mai discutam. E o mare diferență. Momentan la noi ultima realizare e promovarea transportul in comun prin dorian Popa și Selly.

      00
  34. Puteti sa ma injurati. Lucrez in Bucuresti si folosesc transportul in comun, autobuz si troleibuz, de metrou n-am nevoie momentan. Daca vreodata as avea posibiltate, mi-as lua masina. Ceva hybrid. Honda Jazz sau ceva de la Toyota. La un moment dat ti se ia de transport in comun. De CFR nici nu mai zic ca n-are rost. Stiti in ce hal a fost vara asta in troleibuzele alea vechi? Mijloacele de transport in comun uneori sunt cam aglomerate si iti vine sa-ti bagi ceva daca ai de carat bagaje sau sacose mai grele. Te gandesti ca ai masina si stai ca prostu in trafic…la fel stai si-n troleibuz sau autobuz. Ba chiar merg mai incet ca trebuie sa opreasca in fiecare statie. Cred ca oricine a zis macar o data „ce buna era o masina acuma”. O fi mai stresant si mai scump sa conduci, dar mna, asta e. La transportul in comun asta-mi place, ma uit pe geam si astept sa ajung unde am nevoie, nu conduc eu. Dar daca nu se ofera un transport in comun cum trebuie, normal ca cine isi permite isi ia masina. E vorba de confort pana la urma. Si e cam aiurea s-o ardem ecologist cand n-avem infrastructura pentru masini electrice si sunt foarte scumpe masinile electrice.

    00
  35. Asta e un articol “hai sa ma laud putin cum e la mine si sa va spun ce nasol e la voi”.
    1. Traficul e groazic in viena. Luni-vineri e la fel ca in bucuresti sau mai rau. Sambata si duminica e lejer. Am fost acum o luna si am stat 2 saptamani la viena.
    2. Traficul e nasol in orice capitala europeana sau oras mare. Daca nu au rezolvat o londra, paris, milano, roma si altele sigur dar sigur nu o rezolva bucurestiul. Scria cineva mai sus ca 25€ pe zi parcarea in viena e mult. Cu asa mentalitate si gandire ce sa vrei mai mult ??!!! Asta e gandirea tipic romaneasca “am masina am drepturi cate vreau”.
    3. A gandit proasta de firea ceva bun ( aia cu taxa pentru centru in functie de ce troaca de masina ai ) dar dupa ce a facut ea un sondaj pe facebook a zis ca renunta la idee. Fmm. Nicusor continua strategia gabrielei.
    4. Daca vorbim de viena si de exemplu hai sa luam mijloacele de transport in comun, metroul e super ok la noi ca si curatenie si timpi de deplasare doar ca are doar 3 statii. La restul inafara de metrou avem de imbunatatit o gramada !!!!
    5. Eu in continuare astept niste schimbari fata de inmatriculatul masinilor pe numele parintilor, bunicilor sau persoanelor cu handicap si utilizatul lor de oameni care vor o romanie mai buna. La fel si cu asigurarile, sa fie pe sofer !!!!! La anul sau in maxim 2 ani o sa se sparga o buba foarte mare in asigurari numita city insurance si euroins…..

    00
    • City s-a spart deja.
      Sunt service-urile in faliment pe capete.
      Euroins inca nu, dar nu e departe ai nici nu mai avea oferta de dumping.
      Asigurarea pe masina merge acolo unde sistemul de asigurari e ceva normal.
      La noi sunt o multime de masini fara rca, dar tot prostul are carnet de conducere, deci crezi ca Gogu se va gandi el ca n-are asigurare personala cand se urca in masina la preten?
      Ar fi si mai jale cu recuperarea daunelor, pt ca macar acum ai o firma cu care te judeci, dar sa ii iei trompa de la elefantul lui Gogu…
      Ai grija ce iti doresti.

      00
  36. Viitorul este locuitul la țară

    00
  37. De-ar exista această problema doar la Bucale…deh. Se regăsesc aceleași neajunsuri și în alte orașe, precum Clooj-ul ăla ultra-arhi-mega lăudat, Iași (sunt ieșean și e jale cu traficul și parcările), deși transportul public se modernizează, fac ăștia benzi pt tramvaie și autobuze în unele zone, vedem în timp dacă sunt eficiente sau Constanța, printre altele.

    00
  38. Sunt la mare. Plin de cetateni nu foarte in varsta semi-obezi. 40ish. Poate ca acum ii observ pentru ca nu sunt foarte departe de dansii.

    E,discutam cu colega de chaise-longue: pai e cam normal sa fie asa cand omul e construit sa munceasca cracii aia in loc sa apese pe doua trei pedale. Doua daca e automata.

    E buna si masina dar fara o sula in coaste vom toti obezi in 50-60 de ani. Ma rog..urmasii nostri.

    00
    • si in STB si chiar pe biciclete vezi extrem de multi indivizi obezi si semi-obezi. Daca compari kcal ale diverselor alimente sau bauturi cu kcal arse mergand pe jos constati ca oricare dintre activitatile astea nu poate influenta decat marginal silueta, si doar in conditiile in care esti dispus sa faci foamea.

      00
  39. Luni începe școala, în curând incep și studenții, stați să vedeți distracție, că părinții țin musai să-și lase progeniturile la poarta școlii, ba unii ar intra și în curte dacă ar avea cum, spre disperarea localnicilor din zonă, studenții, unii, țin musai să vina cu autoturismele personale, că deh, să impresioneze băjatii și fetili…

    00
  40. Fiecare vede lucrurile un pic diferit, asa ca as mai adauga cate ceva:
    – parcarile nu se desfiinteaza, ci sunt doar pt riverani. In Viena platesti parcarea anuala doar in sectorul in care locuiesti (chiar si asa nu exista ca ai locul tau de parcare), doar pentru o masina de persoana. Nu poti avea si masina personala si masina de serviciu, decat daca ai garajul tau privat. Daca ti se da masina de la munca esti obligat de stat sa platesti firmei pentru ea minim 300 de euro.
    – copii de clasa 1 nu merg singuri la scoala
    – localnici nu sunt asa fericiti ca au zone pietonale asa de multe
    – iar prima chestie care trebuia mentionata este ca Viena are cel mai misto transport in comun din toata Europa. Pur si simplu sunt cei mai tari la treaba asta, pentru ca ei nu se axeaza pe autostrazi ci pe trenuri.
    Ca sa mergi la granita cu Elvetia din Viena trebuie sa mergi pe autostrada prin Germania.
    In Viena exista metrou, tramvai, autobuz si tren ca si optiuni de a merge cu transportul in comun in oras si proximitatea lui.

    00
    • bravo,

      in completare: viena pentru tot capsunara e un nod urias de tranzit, pe care ei il rezolva cu brio in timp ce noi, rupti in cur in Bucuresti ne impiedicam sa scriem despre restrictii in timp ce Bucurestiul in sine prin bulevarde e cel mai mare nod de TRANZIT din partea asta a balcanilor.

      00
    • Ăsta e un comentariu la modul „eu nu am vazut cu ochii mei niciodată un război, deci înseamnă că războaiele nu există”.
      Copilul meu de clasa I s-a dus singur la școală. La fel, majoritatea colegilor lui de clasă. Nu am zis că toți copiii se duc singuri la școală, dar cel puțin la mine în cartier, majoritatea o fac.
      În cartierul în care locuiesc (16.) s-au desființat aproape 100 de locuri de parcare pe bulevardul principal. Pe strada pe care locuiesc, care este absolut minusculă, s-au desființat 3 locuri de parcare. Nu, nu au devenit parcări de reședință, pur și simplu s-au înlocuit cu rasteluri de biciclete, copaci, piste, terase. La fel în unele zone din districtul 10 sau 17 sau 8, pe unde circul des. În unele zone, s-a blocat pur și simplu o bucată de stradă pe perioada verii, ca să poată copiii să se dea cu bicicleta în liniște sau să se joace. Este unul din puținele orașe (poate singurul) în care am văzut copii mici jucându-se fără părinți în fața blocului, așa cum făceam noi în comunism.

      Da, evident, măsurile nu sunt pe placul tuturor, dar mie mi se pare un trend evident, mai ales că verzii au fost în alianță cu socialiștii cel puțin un mandat, iar acum au câteva poziții de reprezentant de cartier câștigate la ultimele alegeri.

      00
    • Si eu in cazul meu vorbesc de colegi mei de munca si de parinti de la scoala copilului meu (locuiesc tot in Viena), absolut toti isi duc copiii la scoala in clasele primare. Dar in acelasi timp majoritatea au copii dati la scoli care nu sunt aproape de locuinta, motivele fiind diverse: scoala nu e buna, scoala e plina de imigranti si nu gasesc austrieci (oameni isi doresc sa invete germana bine copii lor).

      00
  41. NOU
    #157

    La ce crezi ca ne uitam aici, bo$$?

    https://ibb.co/ckShfqZ

    00
  42. O completare la cald venind din Budapesta. Am stat acolo cat a fost si papa nu am avut stres cu: parcari si traficul. Asa e si in Praga si in Viena, orase pe care le stiu ca in palma

    Parcari desfiintate? Poti parca in buza parlamentului daca asa ai chef, si platesti pentru asta ca in orice tara civilizata. Vrei sa mergi cu Ferarriu in spatele unui carucior? poti face asta.

    De ce romanu se impiedica sa vorbesca despre restrictii. De ce prostu vede doar restrictii? Orice capsunar are idei dupa ce a cascat ochii prin tari un pic ma civilizate?

    In viena linia de metrou merge ceas, am prins si lucrari, pana si autobuzele de schimb mergeau ceas. In Budapesta (Alti est-europeni cu ciunga in par) au fix M4 capata de linie la gara ca noi, pleaca trenurili din doua in 2 minute, nu 15 ca la noi.

    Prostu cere restrictii, nu cere drepturi care sa ii faca viata mai usoara.
    Prostul din articolul trecut ne explica ca el vrea sa arate lumii ca se poate mai simplu si mai bine, ca nu ai nevoie de masina. Pai arata-mi boss, nu imi da in cap pana las masina, nu trage de stat sa ma oblige, arata-mi prin puterea exemplului si ma convingi.

    00
    • N-ai înțeles subtilitatea articolului. Nu este despre restricții propriu-zise, ci despre law-enforcement (aplicarea legii), mai degrabă. Nici în Viena, nici în București, nu ai voie să parchezi pe trecerea de pietoni. Poți face asta în București? Sigur, chiar fără nicio consecință! Poți faci asta în Viena? Poți încerca! :D

      Teoria mea este că dacă de maine în București (și alte orașe) s-ar aplica doar legile existe pe bune, zilnic și constant, fără nicio altă investiție în infrastructură, fără nicio modificare legislativă, minim 10% din șoferi și/sau mașini ar dispărea. Că nu trec revizia tehnică, că încalcă prea des regulile și acumulează prea multe amenzi, că își vor da seama că nu-și permit să parcheze civilizat în parcări cu plată, că… diverse motive! Sunt străzi și bulevarde întregi unde minim 90% din mașini sunt parcate neregulamentar, deși există locuri de parcare amenajate în zonă.

      Sigur, e nevoie de investiții masive și de durată în infrastructură, însă ce vreau să zic este că chiar dacă de maine, prin minune, Bucureștiul ar avea 5 magistrale noi de metrou și cea mai modernă infrastructură de transport public, lumea ar continua să folosească mașina, pentru că obișnuința e prea puternică și pentru că nu există costuri și consecințe pentru a face fix ce te taie capul.

      Nu (mai) dețin mașină. Am renunțat la ea pentru că costurile depășeau beneficiile. Chiar și în București, unde aveam mașină, făceam doar 25%-30% din drumuri cu ea (de obicei, când aveam de cărat chestii grele sau mergeam cu toată familia sau la niște ore prea târzii), folosind în rest autobuz, metrou, Uber, bicicletă, mers pe jos, în funcție de context. Am avut o zi foarte aglomerată la un moment dat în care mi-am dat seama la final că reușisem să folosesc toate mijloacele de transport existente în București, cu excepția trotinetei. Deci știu foarte bine despre ce vorbesc, am trăit 18 ani în București, am plecat pentru că oamenii de rând (nu instituțiile, nu liderii!) sunt ne-reformabili. Instituțiile doar reflectă atitudinea generală și nivelul de educației al populației. Adică nu avem niște politicieni și polițiști leneși și corupți, iar noi suntem toți imaculați și destepți și harnici, iar ei ne impiedică să avem o Românie mai bună. Nu! Avem fix politicienii și polițiștii pe care îi merităm.

      Inclusiv reacțiile foarte agresive și neconstructive la acest articol îmi amintesc de bancul următor.

      Scaraoțchi era în inspecție prin iad, să vadă dacă dracii își fac treaba cum trebuie.
      Trece pe la cazanul în care fierbeau rușii în smoală, care era păzit de 10 draci.
      – Ce faceți, băieți? Merge treaba?
      – Da, șefu, dar avem mult de muncă, că rușii sunt răi și imediat încearcă să scape din cazan dacă nu suntem atenți. Eram 2 draci la început, dar am mai chemat încă 8 colegi, că nu făceam față.
      – Foarte bine, bravo! Continuați.

      Ajunge la cazanul cu nemți. Acolo, vreo doi draci plictisiți.
      – Ce faceți aici, băieți?
      – Bine, șefu! Uite, mai aruncăm un ochi, să nu încerce vreun neamț să iasă, dar ăștia sunt destul de disciplinați, ascultă poruncile!

      Ajunge și la cazanul în care fierbeau românii în smoală. În jur, nici picior de drac.
      Se enervează Scaraoțchi și cheamă un agajat la el:
      – Păi cum se poate așa ceva? La ruși sunt 10 draci, la nemți 2 draci, dar la români nu ați reușit să puneți măcar un drac de pază?
      – Scuze, șefu, dar nu era nevoie. La ăștia, cum încearcă un român să scape din cazan, îl trag ceilalți înapoi și îl bagă cu capul la fund!

      00
  43. Bine-ar fi, dac-ar fi, cand o fi… si la noi. In orice caz, duamna Firea nu mai este primar de ceva vreme.

    00
  44. Bonus, la toate discutiile astea inutile sunt si discutiile despre electrice: ca o fi ca o pati/ ca le intoarcem pe toate felurile.

    In Budapesta full de electrice, full de trotinete.

    00
  45. Si eu in cazul meu vorbesc de colegi mei de munca si de parinti de la scoala copilului meu (locuiesc tot in Viena), absolut toti isi duc copiii la scoala in clasele primare. Dar in acelasi timp majoritatea au copii dati la scoli care nu sunt aproape de locuinta, motivele fiind diverse: scoala nu e buna, scoala e plina de imigranti si nu gasesc austrieci (oameni isi doresc sa invete germana bine copii lor).

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube