Activitatea de poliție se bazează în mare pe mers acasă la suspect și făcut percheziții sau pândă. Nu există activități specifice de identificare a dubioșilor prin trafic sau la evenimente, e prea greu și prea multă muncă, și Poliției nu î place munca. De foarte multe ori, Poliția găsește un suspect mergând la adresa din domiciliu, mă-sa spunând că nu știe unde e, apoi sunându-l pe prost că îl caută poliția.
Vor dispărea creditele cu buletinul. Bine, nu vor dispărea, dar când va fi vorba de recuperat creditul vor sări pașii ăia stupizi cu mers la creditac acasă, vor cere de la bancă conturile unui anume CNP și de la Forțele de Muncă locul unde e salariat. Pentru asta avem nevoie de Judecătoria Problemelor Mici.
Cumva, toate companiile au impresia că va fi avalanșă de oameni care vor dori să instaleze utilități în case unde nu locuiesc. Pentru că asta fac oamenii normali, contracte de internet sau gaze pe alte adrese, ca să se amuze. E greu să pui o taxă de 100 lei la semnarea contractului, să nu se întâmple asta.
Înscrierea la școală sau la grădiniță ia o turnură neașteptată. Ar fi interesant să se întâmple invers, primăria să anunțe cetățeanul că e arondat la școala X, fără posibilitatea de mutare, să facă părinții activism pentru școli locale mai bune, nu să se înghesuie toți în trafic zi de zi să ducă copiii la școlile bune. Brusc, asta înseamnă că toți țuțerii PSD din școli, toate cadrele didactice care trebuiau să iasă la pensie acum 10 ani, toți sifonarii sunt în pericol. Neplăcut.
Am depus de 3 ori la Curtea de Apel acte prin care le cer să îmi trimită orice fel de document la biroul avocatului. Ghiciți unde vin în continuare actele.
Foștii proprietari ai casei unde locuiesc aveau o firmă auto și primeau notificări la 3 luni de la două bănci, deși firma nu mai exista de 10 ani. Fiul lor primea la mine acasă notificări de la Fondul de Pensii, deși el avea domiciliul și angajatorul în București (se angajase cu domiciliul pe Brașov, dar și-l mutase la un moment dat).
Când am înmatriculat copilul la Oradea, că acolo locuiam, s-au uitat urât la noi că avem buletine de București amândoi. L-au luat în evidență pentru alocație, apoi au printat o foaie pe care au pus-o într-un plic și au trimis-o la București, să nu cumva să luăm alocație de două ori. A ajuns după 2 luni.
Dosarul meu fiscal plecat de Taxe și Impozite din București nu a ajuns nici acum la Brașov. Eu aparțin în continuare, fiscal, de Sectorul6, după 10 ani de domiciliu în Brașov. Toate contractele mele de muncă sunt pe Brașov, toate proprietățile mele, mobile și imobile, sunt pe Brașov, dar nu se știe ce s-a întâmpla cu dosarul ăla. La care eu am fost martor când s-a făcut, mi-am achitat acolo toate sarcinile, am închis toate datoriile, doar că…nimic. Am fost la Taxe și Impozite Brașov, am făcut o cerere să se întâmple ceva acum 3 ani, nimic. Bine, știu ce am de făcut, trebuie să apelez la cineva care poate mișca lucruri.
Metoda asta de a fenta impozitul auto încă funcționează.
Schema aia “dar vai, proprietarii nu vor să ia chiriașii în spațiu, că înseamnă că trebuie să declare chiriile și să plătească impozit, și cheltuielile astea se vor regăsi în chirie” e adorabilă. Cât să ceară în plus? 150 milioane euro pe lună?
Porcăria aia cu “eliberat de SPCLEP la data de…” trebuie să dispară. La fel și identificarea prin 20 de metode în contracte. Am pus acolo numele și CNPul, e de ajuns. Nu e nevoie de numele părinților, adresa, serie CI, data la care a fost eliberat și alte rahaturi.
Barna, fii activ, fă-te că lucrezi!
Cred că m-am lămurit cu acest maaaare om politic când am citit ce-a zis despre corupția de la noi, această problemă marginală, o porcărie, am încheiat citatul.
De buna seama Barna a citit articolul lui Barbu Mateescu de acum citeva zile. Da, ceva trebuie facut dar nu cred ca asta e ceva mai buna solutie.
Era vorba de coruptia cu fonduri europene luate de companii mici si interprinzatori noi.
Si are dreptate, punem foarte multe piedici ca nu cumva sa se triseze. Rezultatul e cei ce vor sa triseze sistemul il vor face mereu, oricum. Iar cei ce chiar vor sa faca ceva calumea sunt loviti in cap de birocratie.
Uite, cam ca si asta cu adresa din buletin, o chestie de care toti ne-am lovit…
sunt curios cati din cei care o tot tin langa cu fondurile europene ciar au facut un proiect pe care sa il duca pana la capat si sa fie totul bine si lejer. e o birocratie asa de infecta si aplicata de niste oameni atat de prosti ca te doare capul. e ca la fisc, pleaca de la presupunerea ca beneficiarul vrea sa fure banii.
Masura de a elimina adresa din buletin este ok cu o singura conditie: DIGITALIZARE!
–
daca digitalizat + buletin cu cip => pe buletin poate sa scrie orice inclusiv DINANO Bucuresti
–
Intrebare: cat la sunta din Ro este cadastrata si intabulata in anul 2021?
Raspuns: sub 50%
–
Concluzie: Barna stai jos, pune mana si digitalizeaza tara apoi poti sa faci buletine pe care sa fie imprimata doar moaca ta
Exact, in momentul in care ai digitalizat cartea de identitate poti sa nu mai treci nimic pe aceasta in afara de nume si CNP.
Poti ulterior in sistem sa treci ultimele 10 adrese cunoscute ale persoanei respective daca vrei asta, plus toate datele de contact posibile.
plus mai exista un avantaj la treaba asta cu scoaterea adresei de pe buletin: daca vei vrea sa votezi, va trebui sa te INREGISTREZI pentru vot, inainte de a vota efctiv.
ori asta inseamna o schimbare cu 180 grade a ideii de vot in sine …
dar ro este prea in evul mediu pentru o asemenea schimbare
–
so, digitalizati, digitalizati, digitalizati pentru ca asta va schimba Ro cam cum a schimbat-o Cuza la sfarsitul anilor 1800
Si acum ce ii opreste sa digitalizeze astfel de informatii? Ai o cheie unica numita CNP. De ce e nevoie de digitalizarea CI?
De ce plm e a sa de complicat sa adaugi o tabela suplimentara in baza aia de date care presupun ca deja exista cu cnp, nume și prenume?
„daca vei vrea sa votezi, va trebui sa te INREGISTREZI pentru vot”
Cel mai probabil nu ar fi nevoie pentru alegerile unde votezi cumva „la global”: parlamentare, europarlamentare si prezidentiale.
Dar pentru locale ar fi probabil nevoie de inregistrare, ceea ce e o complicatie. Macar pentru a nu avea jdemii de autocare venite de la tara ca sa voteze la oras.
@rumbu: ” in baza aia de date care PRESUPUN ca exista deja ” -> pentru ca mai degraba nu exista decat exista; pentru ca probabil e o baza de date interna care contine informatiile astea la evidenta populatiei, dar politia nu are acces la ea, ministerul sanatatii nu are acces la ea si tot asa; pentru ca, se pare, sunt atat de multe documente invechite pe care ar trebui cumva sa le preia si sa le introduca in diferite baze de date ( pentru a avea sens ) incat pare-se nu ar renta, momentan, asa ceva. Mi se pare inca stupid ca trebuie sa merg, la schimbarea buletinului, cu certificatul de nastere, adult fiind. Care e logica? Acel document, in cazul meu, are 30 de ani, e aproape franjuri facut, mancat de timp, pentru ce ne mai trebuie ala?
@adrian.maftei, asta cu inregistrarea pentru vot este mai complicata.
1. Va limita numarul persoanelor care voteaza, fiindca sunt convins ca sistemul de inregistrare va fi destul de dificil mai ales pentru persoanele in varsta.
2. Va incuraja si mai mult turismul electoral, devenind mult mai simplu sa gasesti sa spunem 5000 de persoane care sa voteze pentru primarul X din Tunari de exemplu.
cum adica DINAMO…? jizus
La fel, în ce privește votul la locale, implicit ai dreptul sa votezi unde ai avut ultima oara declarat domiciliul, arondarea deja exista intr-o baza de date de la registrul electoral central. Vrei in alta parte, schimbi înregistrarea aia în baza de date în loc sa pui omul sa isi facă buletin, permis și alte minuni. Nu vad de ce trebuie in continuare sa existe o legătură intre domiciliul declarat și unde poți vota la locale.
Indiferent unde locuiește la un moment dat, e alegerea fiecăruia dacă e mai interesat de soarta județului Teleorman decât de situația canalizarii din Vaslui.
Eu stau de 3 ani în Otopeni, dar votez la București ca asa scrie pe buletin. Mi-ar fi plăcut sa votez în Otopeni, e o mafie penelista cu comportamente pesediste care rezista de zeci de ani aici. Otopeni a fost mereu în carantina fiindca raportarea se făcea mereu la un număr de locuitori ireal, cred ca doar un sfert din locuitori au buletin de Otopeni.
Daca ma apuc acum sa îmi fac buletin de Otopeni, ar însemna să schimb un purcoi de acte și nu am timpul și nici răbdarea necesara sa fac asta.
Asta nu este prea corect, sa voteze fiecare unde are chef, indiferent daca are vreo legatura cu localitatea respectiva sau nu. Adica eu daca locuiesc si imi petrec peste 90% din viata in localitatea X nu prea imi convine sa vina altcineva care nici macar nu a petrecut mai mult de 2 ore in orasul respectiv si sa stabileasca ce primar este mai bun pentru mine.
Tie poa’ sa nu ti se pare corect, insa turismul electoral se face deja cu ajutorul vizei de flotant. De exemplu cum au votat 1000 de unguri in la Botosani care are 100 de unguri cu totul conform recensamantului. Sau cum se plimba autobuzele alea prin Teleorman.
Acum sa ne inchipuim ca in loc de viza de flotant care se obtine – atunci cand interesele o dicteaza – de pe o zi pe alta la politia din comuna/sat/orasel, ai o baza de date in care optezi tu personal unde votezi. Si acum ne putem inchipui un procuror destept care face niste interogari in baza de date si vede ca un grup compact de persoane isi schimba sectia de votare dupa cum bate vantul la fiecare alegeri.
Astazi, oricat de destept ar fi procurorul ala, va fi blocat in niste hartii.
nu cred ca au votat ungurii acolo. Cel mai probabil, PSD datora o favoare UDMR, asa ca si-au pus fiecare organizatie sa obtina X voturi pe UDMR.
Chestiile astea se fac.
Digitalizarea nu exclude adresa.
Stau intr-o tara care probabil ca a inventat digitalizarea asta sau oricum e in frunte. Ca nu stiu nici unde as sta la ghiseu sa rezolv dosarele cu sina, in conditiile in care totul se face online.
Divaghez insa. Avem urmatoarele:
SSN – Social Security Number – un fel de CNP primit cand am emigrat. ARE ADRESA pe el, adresa prietenului nostru, la care am stat la inceput. Daca nu, adresa hotelului unde mergi, in caz ca nu stii pe nimeni si trebuie sa aterizezi undeva.
Green Card – NU are adresa
Drivers license – acesta este aici act de identitate. Poate sa fie non-driving license (daca nu conduci), learner permit (daca ai trecut numa’ sala si inca nu ai dat „driving test), drivers license, daca le-ai luat pe toate. ARE ADRESA.
Cand am facut initial documentele, am pus adresa unde stateam la prietenii nostri. Apoi ne-am mutat in chirie si am dus contractul de inchiriere si am modificat. Acum, daca ne mutam „out of state” si avem casa, trebuie sa ma duc din nou la DMV cu actul de proprietate sa modificam din nou adresa pe cea noua.
Nu se sta mult, unele chestii se modifica online, daca vrem permis din ala cu cip, vom merge la DMV.
Firma am facut-o rapid, dar cu ADRESA specificata. Ipoteca s-a luat doar cu adresa specificata, ca nu-ti da nimeni 200 de mii de dolari numa’ pe CNP.
Sa se scoata dosarele cu sina, sa se miste majoritatea chestiilor pe net / cu un telefon si chiar nu mai doare atat de tare ca apare adresa pe buletin sau nu.
De asta e bine sa fii suveran fara CNP, nu-ti pasa de toate astea.
@marcian, suveran nascut viu, altfel e mai complicat.
Problemele pe care le explica „tanti” aia din printscreen nu ar exista daca lumea si-ar face contracte de inchiriere inregistrate la ANAF.
Nu stiu cum este in restul tarii, dar in Bucuresti daca ai contract de inchiriere, poti sa te duci singur al Politie sa-ti schimbi cartea de identitate. Nu este nevoie sa il iei pe proprietar de manuta sa mergeti impreuna.
Ai incercat tu asta și a funcționat?
Si te duci sa iti schimbi CI de fiecare data cand te muti in alta chirie?
Nu functioneaza. Poti sa iti faci doar viza de flotant temporara.
Ca sa iti faci CI, trebuie sa ai proprietarul fizic langa tine si ala sa isi dea acordul de luare in spatiu. Si cei mai multi proprietari nu accepta sa faca asta pentru un chirias pe care de abia il cunosc, pentru ca pot aparea complicatii in 10 ani, cat e valabil acel act (esti nevoit de o decizie definitiva in instanta de evacuare, de exemplu).
Ma scuzati, aveti dreptate. Citisem eu incomplet informatiile.
Din punct de vedere juridic adresa din cartea de identitate presupune posibilitatea realizării unor proceduri.
De exemplu X are o firmă și face poze la nunți. El încheie un contract cu Ionel sa îi facă poze la nunta, i le face și i le da, dar Ionel nu ii da niciun ban, așa că X îl dă pe Ionel in judecată.
Acum Ionel are o adresă in cartea de identitate – că e adresa lui pe bune, că e a părinților sau a unui prieten nu contează, e o adresă unde poate fi găsit efectiv sau poate fi găsit un om care știe unde ar putea fi găsit Ionel.
Dacă Ionel nu are nicio adresa in nicio bază de date cum îl găsim ?
Da, facem investigatii, angajam un detectiv particular, dar oare este justificat un cost in plus când acum adresa este deja notată undeva ?
Părerea mea este că dacă nu mai ținem evidenta adresei de domiciliu a oamenilor în cartea de identitate ar trebui sa existe o alta metodă de a înregistra undeva unde locuiește efectiv o persoană.
Facem carti de identitate digitale si apoi Politia poate pastra in sistem toate adresele la care a locuit vreodata persoana respectiva. Cu obligativitatea de a declara adresa principala de domiciliu de fiecare data cand aceasta se schimba.
Si atunci cand esti cautat pentru o anumita problema si se afla ca nu locuiesti acolo, sa fie marcata cartea de identitate in sistem si sa nu o poti folosi pentru ca apare ca expirata.
Unde ii vin facturile ma, acolo sta ala, nu la masa sau unde declara. Unde ii vin coletele de la emag.
Și în alte țări, U.K. de exemplu, cum crezi că se procedează? Nu se mai face justiție că nu au adresă cetățenii în buletin? Hîc, am uitat! Proștii ăia nici nu au cărți de identitate, mai mult, nici certificatul de naștere nu este considerat act de identitate. Oare cum s-or descurca proștii ăia? De aia îmi place mie în România, că trebuie să mă car în fața unei conțopiste ultra-zeloase cu boșorogul de 83 de ani, orb și in scaunul cu rotile, ca să îmi fac c.i.
Barnosu zicea să declari simplu stau pe str speranței la parter, da-va dreaq ce va f te pă voi grija unde stau. Adică să nu fie obligatoriu să aduci dovezi, să nu fie scrisa adresă în buletin.dar miliția veghează, păi cum să nu aduci tu certificatul de nastere la 60 de ani când îți faci buletin, și certificat de căsătorie și alte acte emise de statu plii
„Dacă Ionel nu are nicio adresa in nicio bază de date cum îl găsim ?”
In tarile in care adresa de domiciuliu nu este trecuta in buletin, este obligatorie inregistrarea la primarie. In caz de nevoie, autorititatile locale pot afla adresa pe baza codului numeric personal local, a numelui, a datei de nastere etc.
Ce te faci dacă o funcționară greșește o cifră din CNP și respectivul face un împrumut în bancă iar ratele îți vin ție să le plătești? Cum poți dovedi că nu ai făcut tu împrumutul? Cum pot chiar ei să dovedească asta din moment ce copie după buletin nu se face că suntem superstițioși, adresa nu i se ia ca GDPR și așa mai departe?
Altceva util au mai făcut cei din USR în afară de a tot făta idei care mai de care mai tâmpite și cu tentă progresistă?
Să propună, tot ca să iasă în evidență și să-i bage lumea in seamă, să scoată și sexul din buletin că e discriminare și oricum mulți nu fac sex sau mai sunt și de ăștia care fac anal sau oral și atunci interferă datele. Observați logica și nonproblemele create de incompetenți?
Ultima cifra din CNP reprezinta o cheie de control. Deci nu se poate gresi de catre functionara o singura cifra, ar trebui facut asta intentionat.
@ Andrei G
Ai fi surprins, dar eu am avut pb cand trebuia sa mi se elibereze permisul pt ca mai era un permis cu CNP-ul meu dar pe alt nume. M-au trimis pe mine sa vb cu omul, mi-au dat nr de telefon (daca ei aveau nr, nu inteleg de ce nu au sunat ) Am vb cu individul sa ne intalnim ziua urmatoare la politie sa rezolvam, indivdul nu a venit, mi s-a zis de le politie ca imi vor face permis si il anuleaza aluia, si cand il prind in trafic o sa il si ia fizic. O imbecilitate birocratica romaneasca.
Politia dadea vina pe primarie ca e greseala de la ei, la primarie mi s-a aratat catastiful cu anul nasterii mele si au zis ca in anul ala nici macar nu treceau CNP pe certificatul de nastere, deci problema nu era de la ei. Un birocrat incompetent a tastat gresit fara sa verifice. Iar politia nu a vrut sa rezolve problema pt ca….
Împrumuturile nu se fac pe baza de cnp, ci pe baza unui contract *semnat*. Semnatura este opozabila in instanta în cazul unui conflict, nu cnp-ul.
@Remington Steele, la tine probabil problema a fost ca functionara respectiva a luat cu copy-paste un alt CNP, nu ca a gresit 1 cifra. Nu exista 2 CNP-uri in Romania la care diferenta sa fie mai mica de 2 cifre.
In plus este putin ciudat asta, pentru ca pe permis nu este trecut CNP-ul. Adica sistemul lor nici macar nu facea o corelatie cu baza de date de la evidenta populatiei.
Oricum, am impresia ca problema asta este rezolvata in stilul romanesc. Cand te duci sa ridici permisul, este obligatoriu sa prezinti si cartea de identitate ca sa verifice daca este acelasi nume.
DE UNDE ATATA PROSTIE? DE UNDE ATATA MEDIOCRITATE? DE CE NU E TOTUL BINE GANDIT, DE CE NU FACEM CEVA CA LUMEA?
NU VREM, DE-AIA.
Si peste 20 de ani totul va fi cam la fel in tara asta. Poti sa torni miliarde, e degeaba. Nu se pot rezolva doar cu bani problemele. Oamenii trebuie sa fie altfel, sa se schimbe. EDUCATION IS KEY. V-am pupat.
De ce strigi?
Nu tipam. Vorbim calm. Unul dintre primii pasi spre educatie. Alt pas spre educatie este sa folosim o singura limba atunci cand discutam.
Să repetăm în cor: Poliția română și Evidența populației sunt degeaba.
Asta cu digitalizarea nu cred că o să se întâmple prea curând, cel puțin nu la nivelul la care o vedem noi, nu cu gâlmele astea plimbătoare de hârtii, care nu știu decât să dea like pe fb. Dacă vor angaja câte un IT-ist (că aștia de-a II-a n-au voie să muncească) pentru fiecare funcționar ca să-l țină de mânuță când dă clic, mai discutăm.
Sa treca doar I.P.-ul pe buletin, parerea mea!
Am voie cu vpn?
Serifilor problema nu e ca apare adresa scrisa pe buletina ci faptul ca eliberarea buletinului e legata de dovada de adresa (proprietar sau chirie cu contract). Eh asta, combinat cu faptul ca la noi legea chiriilor e o gluma proasta duce la situatii in care nu iti poti face buletin normal daca nu ai o proprietate (fix ce zice tantica din screenshot). Ati incercat sa faceti orice cu un buletin temporar? Nici cont la banca nu-ti fac.
Solutia e sa emiti act de identitate fara mizeriile alea de dovada de locuinta iar apoi fiecare cetatean merge si declara frumos la primaria de care apartine (fizic / online) unde are domiciliul curent ca sa-l gaseasca cine-l cauta.
Hai nene ca nu e greu de inteles.
Si cand iti sparg mascatii usa la 5 dimineata cautandu-l pe Giani Barosanu, ca si-a declarat adresa la tine acasa, cum e?
Declari domiciliul pe baza de act de proprietate sau contract de inchiriere, nu asa cum vrei tu.
Si ca sa sa-ti raspund si la „dar cu ce e diferit atunci?”. E diferit pentru ca separi eliberarea unui act de identitate de necesitatea unui domiciliu, practic la cum e legea acum oamenii fara locuinta sunt cetateni de mana a 2-a fara acces la o gramda de drepturi.
Ah, pai mai sus sunt multi care se plang strict de faptul ca iti trebuie dovada spatiului pt domiciliu.
Ma repet
Ideea e sa nu mai ai nevoie de dovada aia de domiciliu cand iti faci buletinul sa fie mai usor pt cei care stau in chirie. Daca tu stai in chirie in Bucuresti iar parintii tai stau in Timisoara pentru a-ti schimba buletinul ori te ia cineva in spatiu in Buc, ori bati 2 drumuri buc-tm ca sa iti faci buletinul si apoi sa-l ridici.
Există un sistem întreg format în jurul cărților de identitate; nu doar la noi, ci la nivel internațional. Hai să comparăm și cu ce se aplică în alte țări (de exemplu, multe state menționează autoritatea emitentă, multe menționează domiciliul: ) .
Ideal ar fi să comparăm și cu lucrurile care trebuie făcute diferit în state cu cerințe diferite (trebuie declarat domiciliul? trebuie aduse acte care să ateste vreun drept asupra adresei menționate? poate nu e necesară adresa, dar trebuie să te înregistrezi la primărie în localitatea în care te muți pentru a nu fi amendat, sau pentru a beneficia de servicii? etc)
Altfel, nu suntem specialiști să știm de ce e fiecare lucru pus în actele alea.
voiam să dau link și spre wikipedia, văd că e eliminat: https://en.wikipedia.org/wiki/National_identity_cards_in_the_European_Economic_Area#New_European_Union_standards
As zice ca partea cu digitalizarea de buletine merge mana in mana cu lipsa *explicita* a unor informatii de baza din CI: de ex, noi in Romania stim ca CNP-ul contine data nasterii. Dar ia incearca matale sa te indentifici inafara Romaniei cu CNP-ul (intr-un context in care trebuie sa arati data nasterii) ca nu-ti merge. Ia incearca sa-ti iei bere de la magazin si sa trebuiasca sa prezinti ID, iarasi nu merge, pentru ca nu este o informatie clar stipulata. Dar ia uite, in pasaport se poate.
Avand in vedere ca suntem in EU, de ce sa nu avem scrisa data nasterii clara *si* in buletin, ca sa nu trebuiasca sa-ti scoti pasaport degeaba?
A doua chestie: numele parintilor pe CI. Spun cu mana pe inima, in 16 ani de cand mi-am scos primul buletin de doua ori mi-a trebuit. O data pentru a doua cetatenie, si inca o data pentru security clearance. In rest, nu intereseaza pe nimeni sa stie ca pe tac-tu il cheama Ionel si maica-ta e Maricica.
Si ultima faza: toate celelalte CI din uniune au sigla EU pe ele, numai noi suntem mai cu mot si nu scrie nicaieri. Chestia asta mi-a creat probleme de cateva ori, cand a trebuit sa aduc document *in plus* sa demonstrez ca Romania este membru EU, chiar daca e un fapt cunoscut de toata lumea, pentru ca – surpriza! – legea in tara in care locuiesc spune ca documentul care atesta cetatenia EU trebuie sa aiba sigla EU pe el. Ei, uite ca CI n-are sigla.
(Da, pasaportul are, dar situatia respectiva imi cerea sa aduc trei documente doveditoare ca sunt cetatean EU – pasaport, CI, si permis. A trebuit sa aduc hartie de la consulat in loc de CI).
Politia stie intotdeauna unde stai, daca nu te gasesc nu ii interseaza prea tare probabil. Acum cativa ani a fost scandalul ala cu sala de examene auto din Sibiu, unde examinatii trebuiau sa plateasca taxa bisericii ca sa poata da examen acolo. Mno, nenea ala caruia nu i-a convenit asta nu avea inregistrata adresa unde statea de fapt nicaieri, nu a folosit-o niciodata, si politia a venit fix la el la usa dupa ce a pus plangerea.
Deci sa inteleg ca treaba asta din linkul de mai jos nu mai e valabila ? Altminteri se pare ca Barna propune ceva ce se va intampla..oricum de la 3 august.
https://alba24.ro/buletinele-cu-cip-din-august-2021-ministrul-digitalizarii-vor-avea-rol-dublu-pentru-identificare-si-semnatura-electronica-830848.html
Din mockupuri pare ca noile carti de identitate NU au adresa trecuta. Nu inteleg ce propune Barna nou.
o sa fie pe spate
Ăsta e un mockup din pizdivară. „Actul” ăla expirase deja în 2016 din ce se vede pe poze.
Ideea eliminarii adresei de pe buletin sau crearea unui registru unde fiecare CNP isi defineste adresa pare ceva SF acum. Bineinteles birocratii de serviciu au spus deja ca o sa apara probleme si alte nebunii.
Singura opreliste in fata acestei normalitati cand vine vorba sa ne raportam la dinamica populatiei in Romania sunt fix functionarii statului care vor avea mai mult de munca. A doua mare opreliste o reprezinta fix politicienii care se simt jupani peste niste UAT-uri moarte in realitate(depopulare masiva), insa pe hartie par a fi vii si prospere.
Practic schimbarea acestei metehne vechi impamantenite in societatea romaneasca ar insemna o avansare cu vreo 10 ani fata de unde suntem acum, ceea ce ma indoiesc ca se va intampla. Apropo de cand se vor elibera noile carti de identitate?
Hai sa explic din nou cum e in tari civilizate unde am mai capsunarit:
– adresa nu e pe buletin sau pasaport, multa lumea nu are nici macar buletin ca isi face direct pasaport
– ca sa iti declari adresa, te duci frumos pe site la posta, te loghezi cu credentialele de la banca sau de la operatorul de telefonie mobila (la aia trebuie sa le dai buletinul sau pasaportul cand iti faci cont/abonament) si iti pui ce adresa vrei fara alt act gen act de proprietate sau acord de la proprietar si alte mizerii
– daca vrei neaparat te poti duce si la posta direct sa iti schimb adresa daca nu poti pe net (sau la birou de evidenta a populatiei, nu mai retin, stiu doar ca imigrant trebuie sa treci o singura data la inceput pe la evidenta populatiei sa iti de CNP si iti declari si prima adresa)
– nu prea ai interes sa iti declari adresa gresita ca toate facturile/amenzile de la stat (care nu mai are casierii, btw si nu mai poti plati cash) iti vin acolo, desi cred ca se pot vedea si digital daca ai rabdare sa le cauti
Sincer, nu ii inteleg pe astia care inca mai traiesc mental in evul mediu si se agita ca daca dispare o adresa de pe o bucata de plastic, vine haosul. Nu e ca si cum politia sau altii nu o sa aiba acces la adresa daca nu e tiparita pe buletin si o sa dispara mizeriile alea gen viza de flotant si schimbat buletinul de fiecare data cand te muti. Si la buletinul nostru ar trebui sa fie pusa data nasterii explicit (asta pe langa nume si CNP si cand expira, restul sunt informatii irelevante), ca atunci cand eram mai tinerel mi-era tot timpul greu sa explic la bodyguarzi ca cifrele alea albastre sunt data nasterii ca sa ma lase in baruri/cluburi.
Ca unul care la inceputurile vietii de adult a schimbat mai multe apartamente cu chirie si am stat inclusiv la camin, nu pot decat sa aprob treaba asta, si chiar cred ca trebuie sa dispara de pe mai multe acte. Prima oara in viata cand m-a oprit politia in trafic aveam CI pe adresa unde chiar locuiam, permisul de conducere pe adresa de cand locuiam cu parintii si talonul masinii pe o alta adresa unde se mutasera ai mei intre timp :)))
Cat despre adrese de corespondenta, la Raiffeisen mi-am facut un card de credit si am solicitat corespondenta la adresa unde efectiv locuiam, nu cea din CI… faptul ca nu am primit nimic si ma bagasera la un moment dat si in baza de rau platnici presupun ca inseamna ca ei totusi au trimis ceva, dar la adresa din CI.
Identificare si rezidenta sunt doua lucruri diferite.. Sau ar trebui sa fie. Problema cu adresa din buletin e flotantul, cat de nefolositor e flotantul ala, etc.
Rezidenta (care trebuie inregistrata undeva), locul unde locuiesti, unde votezi, unde te caci, unde primesti amenzile, etc.. trebuie efectiv inregistrata separat. Nu e greu. Institutiile de stat stiu unde sa te gaseasca, firmele private nu au un motiv sa le pese, etc..
salut, ma bag si eu cu o intrebare cati dintre voi aveti datele in cartea de imobil?
Intrebarea corecta: Cati stiu ca exista o chestie numita „Carte de imobil”?
Salut! La sectorul 4 există, că primarul dorește ca plata gunoiului să fie inclusă în întreținere și, ca atare, era nevoie să se cunoască numărul de locatari pentru calculul plății gunoiului menajer.
@Alxzen, io.
@Cosmin, tot io. vreo 2 ani am fost ”responsabil de scară” la mine la bloc, drăcia aia a fost la mine.
Mie imi vin hartiile de la ANRP la aceeasi adresa de mai bine de 10 ani de cand ne judecam cu ei. Fiecare comunicare cu ei are o cerere ca toata corespondenta sa vina pe adresa noua, penis.
Nu e vorba de 1 comunicare al 3 ani, cam 3/4 pe an vin la adresa gresita, de fiecare data la adresa gresita.
sunt multe aberatii care ar trebui reglate, dar multi nu stiu de ele pentru ca nu s-au lovit de la inaltimea functiilor de probleme asa minor
au mai fost spuse:
– la eliberare CI – dovada de luat in spatiu daca nu ai propriul apartament/casa (daca faci o fapta buna si ala se tine de prostii incepe sa vina lumea la usa, si apar si scrisori ca ala nu e prost 10 ani sa schimbe adresa respectiva)
– viza flotant (se face usor daca ai contract de inchiriere la anaf, mergi direct la evidenta populatiei si se rezolva, nu ajuta contractul ala la innoirea CI)
nu a fost spus aici si e jale
– eliberare CI nou cu motiv expirare pentru femeie divortata, daca are spatiu – ok, daca nu aceleasi probleme ca la pct1, bonus trebuie adusa sentinta de divort cu mentiunea ca e ramasa definitiva ( si aici o poveste personala, ai mei sunt divortati din 85, sentintele pe vremea aia erau scrise la masini de scris cu indigo si erau trimise prin posta doar ca cea primita prin posta este sentinta in urma procesului dar sotul poate sa faca / sau nu recurs ceea ce face sentinta aia sa nu mai fie definitiva, asa ca dupa 60 zile trebuia mers la tribunal, unde aia scriau o hartie noua sau puneau o stampila cu mentiunea pe aia primita prin posta. din 85 pana acum maica-mea si-a schimbat buletinul cred ca de 3-4 ori si trebuia copie dupa sentinta aia + originalul sa o vada la ghiseu, ei bine anul trecut pentru prima data aflam ca pe aia nu scrie „ramas definitiv” si ca vrea mentiunea aia acolo. aici incepe birocratia maxima – mers la tribunal – cerere de eliberare copie/hartie/ramas definitiv – binenteles ca aia nu au acte de acum 35 de ani – mers la arhiva 1 data pe saptamana deja fusesera saptamana aia – urmatoarea nu era persoana care se duce si nu stia ce trebuie cautat – a 3a saptamana au gasit o mizerie si mai mare de act care nu putea sa fie copiat -> intre timp paginile folosite in 85 semitransparente scrise la masina fac ca scrisul sa se vada de pe ambele parti – > au facut o copie dupa ce le-am dus eu (tot o copie) si au pus stampila pe ea). sfat pentru femeile care citesc aici: daca nu vreti sa treceti prin rahatul asta de a te plimba cu hartia de divort la eliberarea buletinului sa nu va casatoriti/ iar daca o faceti sa nu divortati ca nebunia e incredibila
mai zicea lumea mai sus ca vin mascatii peste tine daca diverse, nu e asa, mascatii iti vin la usa dupa ce pe acolo s-au asigurat politistii ca sta cine trebuie. daca astia n-au fost atenti si au gresit un nr de casa/apartament se intampla si erori
La sentinta de divort ai omis ceva… Definitiva si irevocabila trebuie sa scrie … Chestie care de prin ’94 incoace se intampla, altfel trebuie sa umbli de te doare capul cu hartii in stare avansata de descompunere pe care nimeni nu vrea sa le refaca.
Ca si tine, tot din experienta personala cu parintii stiu… E super fain sa vrei sa-ti faci un alt act de identitate OBLIGATORIU si sa nu poti. Si sa ai probleme cand vrei sa-ti rezolvi problema pentru care nu poti ca ai un act de identitate expirat. Si chiar daca esti norocos si ai Pasaport, nu e bun…
Si ma face sa ma intreb, daca cineva bifeaza „casatorit”.. Sau bifeaza „necasatorit”… E verificat.. Fiindca daca e verificat de ce naiba mai conteaza actele astea? Daca nu e verificat, la ce folos?
sau după 2-3 luni, dacă nu primești citație că a făcut ”răposatul” apel, te duci frumos la instanța care a pronunțat hotărârea să-ți pună și ”definitivă” pe ea.
@Cosmin, în ’94 da, trebuia ”definitivă și irevocabilă”. acum, după apariția noului cod de procedură civilă (parcă în 2014, dar nu garantez. în 2011 a apărut noul cod civil, ăla de procedură a fost la puțini ani după aia)
-Din luna august trebuie să schimbăm buletinele.
-Între noi?
-Nu, proștilor, dinalea mai mici, ca în țările civilizate. Dar avem o problema.
-Că noi nu suntem civilizați?
-Nț. Nu intră tot ce scrie, că alea o să fie pe jumătate ca astea de acum.
Dan Barna își scoate un muc din nas, îl privește preț de 3 secunde și grăiește
-Scoatem adresa și am rezolvat problema.
(Aplauze, îmbrățișări, ovații, blițuri)
se pot scrie pe spate
@dezGusty
știi cum e, dacă Paco avea permis de conducere ar fi știut și el, altfel Batman, Batman ….
Pe spate o să fie poza lui @bucuresci cu mucul lui Barna în palmă și textul ,,Muc cel mic, Președinte,,.
@Paco
mai citește o dată ce ai scris și dacă ești mulțumit, nu mă mai întreba de ce spun că ai comentarii de persoană cu nevoi speciale.
@bucuresci, dar tu îți dai seama că ce ai citit e ceva scris la mișto, tu nu te-ai prins și mă faci pe mine persoană cu nevoi speciale? Îți dai seama cam ce gravă e situația, dacă e nevoie să explic o glumă? Realizezi ce tristă e treabă, dacă e nevoie să explic că am luat permisul în 1996 și da, știu că e cu cifre și litere pe ambele părți, că inclusiv pe vechiul buletin aveam pe verso grupa sanguină și alte acțibilde ? Dacă ajungi din întâmplare la un stand-up comedy evită primul rând că o să te toarne ăia și o să își bată pwla de tine toată seara.
În loc să sesizezi dimensiunea cretinismului și al incompetenței celor care propun așa ceva și asta fară să pui înainte la punct tot ce înseamnă informație digită, tu mă faci paraplegic mintal că eu nu știu cum arată un permis de conducere.
Bucuresci votează garantat USR
Nu cred ca va disparea adresa din buletin, e prea complicat sa schimbe proceduri ce deriva din asta. Si nu numai la stat. Uite un exemplu : nevasta-mea e angajata la o banca, unde are si cardul de salariu. De cinci ani de zile banca la care e client SI angajat n-a fost in stare sa ii schimbe numele de familie in cel de dupa casatorie, desi dusese actele imediat ce s-a schimbat buletinul, de doua ori, si la HR, si la agentie. A constatat asta cand i-a expirat cardul iar cel nou a venit cu numele ei de dinainte. Another fun fact, la un moment dat de pe cardul vechi se stersese in totalitate numarul acela de 16 cifre, astfel ca daca voiai sa faci o plata online, nu prea aveai cum, daca nu memorasei numarul inainte. S-a dus la banca sa intrebe si 45 de minute mai tarziu banca n-a reusit sa ii spuna ce numar avea pe card, pentru ca, fiind angajata bancii, avea toate informatiile secrete. Deci daca ditai banca privata sta asa bine la digitalizare, proceduri and shit, ce sperante sa ai de la functionarii publici din aparatul de stat?
CNP-ul nu e unic. Câte certificate de naștere au fost întocmite înainte de digitalizarea evidenței populației? Când totul e manual pe hârtie e f ușor sa apară greșeli. De-aia seria și nr buletin ajută să le deosebească
#60 Să nu te reproduci… boule!
Wikipedia, prima frază :
În România, codul numeric personal sau C.N.P. este un cod numeric U N I C, format din 13 cifre[1], atribuit persoanei fizice la …
Ca sa ai acelasi cnp pentru 2 persoane, ar trebui sa se nasca peste 1000 de persoane de acelasi sex, in aceeasi zi, in acelasi judet.
Cum in *toata* Romania se nasc maxim 500 de persoane pe zi, cred ca poti sa stai linistit.
Referitor la trecut, toata lumea a primit un CNP in ’78, pe baza acelorasi criterii de mai sus. Probabil or fi fost greseli insa dependenta CNP-ului de sex, data si locul nasterii asigura o sansa destul de mica sa fie incorect.
Singura variabila a CNP-ului sunt penultimele 3 cifre care arata teoretic cat de mult s-a grabit tac-tu sa te declare la primarie.
Catalin e probabil ruda cu tipa de la DSP care il certa pe fratele meu ca i-a dat un CNP fals, fiindca nu exista CNP care sa inceapa cu 5. Al meu fiind nascut dupa 2000.
am văzut cnp-uri scrise cu pix pe certificate vechi de naștere.
oameni născuți înainte de inventarea cnp.
Buletinul este o dovada de rezidenta pe teritoriul Romaniei. Daca o scoti, ce rost isi mai are actul ala ? Poti face totul cu pasaportul la fel de usor. Sau cu permisul de conducere.
de ce ai nevoie de informatie…scrisa pe el?
bah baiatule bah
@Sagi, este bine si ce spui tu. De ce este nevoie sa prezinti politistului atat permisul cat si cartea de identitate? Permisul nu este un act recunoscut de statul roman?
Buletinul este si dovada cetateniei – pe teritoriul Romaniei pasaportul/permisul auto nu au acelasi statut legal. Adica daca incerci sa te duci cu pasaportul sau permisul sa-ti faci orice fel de act (mostenire, vanzare-cumparare etc) iti iei flit. Deci buletinul are rost chiar si in absenta adresei.
Eu nu mai am buletin si inca sunt cetatean roman.
Inteleg ca legislatia se invarte in jurul buletinului, dar de ce ? Cu ce e diferit un buletin de pasaport ?
Sagi, sunt perfect de acord cu tine ca e o magarie – sunt plecata de 15 ani din ro si in continuare am CI desi nu mai sunt rezidenta ba chiar am si alta cetatenie. Pentru ca daca ma duc la notar/ANAF/cimitir/insert autoritate nu se accepta pasaport in loc de CI chiar daca legal vorbind CRDS ar trebui sa fie suficient. Uite asa.
kahlua – exact. Problema e cu legislatia, nu cu buletinul in sine sau adresa de pe el. Daca elimini buletinul sau modifici ceva cu sistemul actual, o ia totul razna.
Trebuie reparat sistemul inainte de a „repara” buletinul.
Pai nu ar trebui sa fie asa. Buletinul = dovada ca esti cetatean roman. Si atat.
Ce treaba are cetatenia cu domiciliul? Daca n-am domiciliu, imi dispare si cetatenia?
Si inca ceva, ca vad ca nimeni nu a vazut oportunitatea asta: ca tot avem prilejul, ar trebui obligat Statul sa accepte legitimarea cu:
– buletin sau
– permis de conducere (care poa sa fie si eliberat de alt stat, de pilda, sunt roman si traiesc in Irlanda de 10 ani, am permis de IE)
– pasaport
– pasaport CRDI
Toate formele astea sa fie egale intre ele ca posibilitate de a te legitima si sa o poti face cu care din ele doresti.
De cand cu cipul din vacin, CI-urile sunt redundante.
Până la urmă, SRI-ul cu sistemul acela al lor (SSI parcă i se zice) + intruziunea băncilor (reține cineva când ARB-ul i-a cerut lui Cîțu o colaborare privind datele personale ale oamenilor?) va deveni cea mai performantă unealtă de știut tot-tot.
Când se schimbă mărimea buletinului, chiar dacă informațiile (adresă, vârstă…) nu vor mai fi vizibile, vor fi stocate fie pe bandă magnetică, ori EMV.
Deci nicio schimbare în realitate, doar o fardare potemkistă.
Zic si eu cum fac olandezii ca stau aici de vreo 4 ani.
1. Nu exista carti de identitate obligatorii. Te identifici fie cu pasaportul fie cu un fel de carte de identitate pe care trebuie sa o ceri special
2. Cand te muti undeva, te inregistrezi la primarie pe internet. Aduci dovada fie o dovada ca esti proprietar, fie un contract de chirie(nu trebuie inregistrat la ANAFul lor) fie o declaratie ca cineva te ia in „spatiu”. Daca nu te inregistrezi primesti amenda. Poti sa stai cateva luni si fara adresa de rezidenta, dar tot trebuie sa specifici o adresa la care poti sa primesti scrisori. In cazul in care nu ai pe nimeni, te inregistrezi efectiv la primarie si primesti acolo scrisori pana iti gasesti undeva de locuit.Daca prea multe persoane sunt inregistrate la o adresa efectiv vine cineva de la primarie si verifica situatia, eventual amendeaza pe cei care sunt peste numarul maxim de persoane care pot sa locuiasca la adresa respectiva(de obicei dupa niste criterii de genul x mp/persoana, maxim atatea persoane care nu sunt rude, etc)
3. In momentul in care te-ai inregistrat la o noua adresa, adresa ta se schimba automat in bazele de date ale tututor institutilor statului.
4. Daca ai nevoie de dovada ca locuiesti la adresa respectiva ca sa cumperi o masina ,de exemplu, faci o cerere online la primarie si iti trimit o hartie care e valabila 3 luni care spune ca locuiesti la adresa respectiva
5. Toate interactiunile cu diverse institutii au loc printr-un portal digital, DigiD se numeste, unde poti sa si semnezi, poti sa platesti si amenzi si impozite etc.
De ce nu am putea face un sistem asemanator si in Romania?
N-avem IT-iști.
Pentru că partidele politice au rețele de finanțatori care fac bani prin evaziune fiscală, și astfel de legi ar îngreuna toate astea.
Firme înregistrate pe te miri cine, adrese fictive, tot felul de scheme la care noi nici nu ne-am gândit, care produc bani, bani din care se virează și la partide când sunt alegeri.
Pentru același motiv pentru care se tot lălăie de 20 de ani cu digitalizarea cadastrului, pentru că există o grămadă de oameni ce iau subvenții pe terenuri inexistente, sau se ia de 2-3 ori pe același teren cu numere cadastrale diferite, tot felul de combinații și acolo.
În momentul în care lucrurile se simplifică și se digitalizează, toate mecanismele astea în care împingi ceva și funcționarul se face că nu vede dispare, că nu se mai bazează pe hârtii și ștampile.
De-asta și în sănătate nu se face accesibil să vadă fiecare cetățean dacă s-au scos medicamente sau dacă s-au decontat tratamente pe CNP-ul lui, când știm bine că se-ntâmplă asta de ani de zile, dacă s-ar rezolva, imediat ar ieși la suprafață.
În România există casta asta paralelă care nu e neaparat implicată în politică, dar produce bani serioși prin vidul ăsta legislativ, dar are bani și influență foarte mare și nu se lasă ușor.
Luatul în spațiu ( sau viza de flotant) pt chiriaș e una, și declararea chiriei și plata impozitului e alta.
Sunt chiriaș, contractul e înregistrat la ANAF, proprietarul plătește impozit (habar n-am cât, că nu mi-a cerut să-l plătesc eu; cică se mai practică), dar nu sunt luată în spațiu și nu am viză de flotant.
Pe de altă parte, la imobilul pe care-s proprietar, am luat-o în spațiu pe maică-mea, fără niciun fel de contract, doar cu declarație la evidența populației sau cine eliberează actele de identitate (are buletin, nu doar viză de flotant pe imobilul meu).
Mie un chiriaș tâmpit a reușit să-mi debranseze un magazinaș mic de la Enel. Curentul și utilitățile erau pe numele meu. Acum Enelu vrea o grămadă de bani să-mi pună curent, cică trebuiesc trase cabluri noi.
Nu ca ceea ce spui tu are vreo legatura cu articolul, dar poti sa faci o reclamatie la ANRE si sa la ceri celor de la Enel sa-ti arate cerere de debransare facuta de tine. Se rezolva cu siguranta.