De ce a picat internetul de la Orange

În cursul acestei zile, mai multe persoane reclamă că au probleme cu conexiunea de internet la Orange România, inclusiv internet fix persoane fizice și juridice. Orange a pus pe Facebook un anunț conform căruia internetul nu funcționează din cauza ”unor probleme tehnice independente de noi, petrecut în afara teritoriului României”.

Problema pe care o are Orange este că sunt și clienți business care au cunoștințe avansate de rețelistică și și-au dat seama că de fapt se minte pe rupte.

Ce face Orange România în aceste momente este să transfere traficul generat de fostul Telekom pe rețeaua Orange România Mobile, pentru a plăti mai puțin pe internet. Probabil să își scoată pârleala mai repede.

Pentru avansați: AS-ul Orange Romania (9050 – fostul Telekom) avea provideri pe 3356 – Level 3, 1299 – Telia, 6762 – Telecom Italia, 3257 – GTT. Toți Tier 1, calitate bună. Ce va fi de acum este că tranzitul către internet al clienților fostului Telekom va fi asigurat prin 8953, AS-ul Orange România Mobile, care are unic provider pe AS 5511 Orange Franța, un Tier 1 destul de slăbuț. Cu alte cuvinte, vor fi timpi mai mari de răspuns, rute neoptimizate, precum și posibile congestii, lucruri care pot rezulta în latențe considerabile. Pe scurt, o calitate mult mai slabă.

Dar da, evenimente independente de noi. Schimbăm întreaga rutare a unui provider cu milioane de abonați, 5 Tb/s de trafic pe peak, dar hei, e independent de noi.

Mai jos capturi cu noua structura de trafic, precum și un graph unde se văd retragerile de prefixe de peste zi și noile rute prin Orange Franța mai spre seară.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

67 comentarii

  1. Furi curent cu articolul asta.

    (1) Nu conteaza ca ai upstream un Tier 1 sau trei Tier 1.

    (2) Atat Orange RO cat si Orange FR stau bine pe conexiuni in divererse POP-uri. Nu se pune problema sa nu acapereze traficul facut de Telekom.

    Au gafat doar daca chiar au incercat sa mute tot externul intr-o seara, ramane de vazut in zilele urmatoare care a fost problema

    Comentariu apreciat.16194
    • Ba conteaza daca ai upstream 3 Tier 1, in loc de 1. Ai echilibru in trafic, ai shortest path catre 80% din Internet etc. Plus ca esti mai rezilient in caz de probleme la ala fix singurul pe care il ai.

      Deci vrei sa spui ca e mai misto cu AS Orange Franta 5511 care cara 40.000 din cele 950.000 rute globale, decat cu AS Level 3 care cara 250.000 rute, plus AS 1299 Telia care cara si el inca vreo 200.000 rute etc. Serios man?

      Vezi ca Telekom avea 4 Tier 1 din Top 10 ca provideri, acum va fi doar Orange Franta, care este pe locul 11. Vezi ranking Caida, care e respectat la nivel mondial. Dar da, tu stii mai bine.

      Sper ca nu oferi consultanta in IT…

      https://asrank.caida.org/

      Comentariu apreciat.14236
    • Apropo, vezi ca RDS are 5 Tier 1, Hetzner are 10 Tier 1 (adica mai pe toti) si asa mai departe. Dar poate le dai tu un mail sa le explici de ce nu conteaza sa ai mai mult de 1 Tier 1. Asa a zis SirNeo pe zoso.

      Comentariu apreciat.7223
    • Octavian, calitatea conexiunii nu este dată de Nr de prefixe sau de Nr de tier 1. Nu zic că nu contează dar principiul de bază este să faci peeringuri directe cu operatorii cu care faci mult trafic zilnic. Aia este cea mai scurtă și rapidă rută.

      Comentariu apreciat.418
    • Sa speram ca Octavian nu lucreaza in domeniu.

      Indecis. Tu ce zici?3415
    • Tavi, tu ai dat „pontu” lui zoso si acum iti sustii tampeniile in comentarii? Cu argumente de genu 10 e mai bun decat 1, dand impresia ca nu intelegi cum functioneaza retelele de internet mai departe de firul ce ti l-ai tras tu din sufragerie in dormitor.

      Indecis. Tu ce zici?288
    • Astia zic ca au probleme mai multi nu doar aia de la orange:
      https://www.biziday.ro/285014-2/?biziday_revision=3

      64
  2. Nextgen a fost și el căzut (minim) 2-3 ore, inclusiv site-ul web, iar acum au același mesaj cu povestea cu incidentul în afara teritoriului.

    Comentariu apreciat.383
  3. La mine (București ) a fost picat de pe la 17:30 ; la 20:30, când am plecat de acasă, inca nu era ‘up’; acum este;
    O să văd în zilele următoare cum se comportă…sper sa nu mă determine să lucrez mai puțin de acasă și să mă duc la birou….

    Indecis. Tu ce zici?248
    • Încă ceva : in RO, dau oameni afară, mută activitatea unor departamente din RO in Polonia;
      Noul CEO, ăla cu parul nespălat, e pus pe cutting costs serios

      Comentariu apreciat.708
    • Pai tot cost cutting e si asta. Orange Franta 5511 e Tier 1 si are intelegeri de peering (care e gratuit) cu toti ceilalti Tier 1. Deci practic trece de la a le plati undeva la 200.000 euro pe luna, la aproape 0 euro pe luna. Pe an sunt 2.5 milioane euro. Asta e de fapt scopul din spatele miscarii din seara asta. Dar dupa cum zicea cineva mai sus, nu conteaza cati provideri Tier 1 ai. Probabil lucreaza la Orange.

      Indecis. Tu ce zici?3724
    • Octavian, înțelegerile de peering nu sunt gratuite tot timpul + că nu anunță toate prefixele pe acolo sa poți să zici am făcut un peering cu x și am rezolvat problema. Chiar daca 5511 ar lua traficul asta nu înseamnă că e gratis pt ei.
      Dezinformezi grav aici, pari că ai avut contact cum domeniul dar nu înțelegi tehnic cum funcționează.

      Indecis. Tu ce zici?2812
  4. Orange forteaza/impinge clientii din preluatul telekom sa semneze reinnoiri de abonamente. Nimic rau in asta, ai putea sa zici ca intra in planurile de retentie. Doar ca resemnarea nu se mai face pe compania unde e asociat cu statul Roman, ci se face pe compania unde Orange e unic actionar.

    Comentariu apreciat.428
    • si eu am semnat, in prima spatamana dupa ce m-au anuntat ca telekom fix a fost cumparat de orange. rezilierea, dar am semnat.

      Comentariu apreciat.604
    • Nouă companie Orange va fi deținută 80% de Orange și 20% de statul român.

      163
  5. Asta imi aduce aminte de articolul lui tolontan despre cu iradiaza aia de la muzeu mai rau ca cernobalul.

    Indecis. Tu ce zici?4139
  6. Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]

    Comentariu nasol. 32143
    • La cat de nașpa e treaba ar merge chiar un „muie ” in loc de ” rușine” dinu patriciu!

      194
    • Străbunicul a venit pe jos din iadul de la cotul donului, cu umărul rupt, plin de păduchi, umblând doar noaptea… Acuma, oți găsi și voi care încotro, doar nu veți orbecăi 3 zile pe acolo fără net! Doamne ajuta!

      Comentariu apreciat.2937
    • mama Cosmine, sper ca iesiti cu bine din nebunia asta. doamne ajuta!

      Comentariu apreciat.1932
    • Thoughts and prayers !

      Comentariu apreciat.1314
    • Cosmin, au trecut aproape 12 ore. Sper ca sunteti bine. Thoughts and prayers…

      Comentariu apreciat.8035
    • Si copiii sunt clienti persoane juridice?

      Comentariu apreciat.803
    • NOU
      #26

      Cosmin e companie-mama si copiii sunt companii copii.

      E un d-ala, holding, como si dice?

      140
  7. Și tocmai cînd se băteau cu mătărînga în piept că ei sînt ”nambăr uan” la interneți…

    Comentariu apreciat.672
  8. Am vazut eu ca bufferea nitel site-ul ala cu hamsterii din generatia X, dar am zis ca cine stie…

    Comentariu apreciat.971
  9. Orange a luat țeapă cu Telekom.

    Comentariu apreciat.375
  10. Nu stiu, man, eu zic sa nu ne bagam.
    Mai bine sa-l lasam pe Petru sa ne explice pe unde sunt pachetele

    252
  11. E un smen, motivul nu-l vom avea prea curând, inițial am crezut ca e un nou cyberattack de la Rusia( ca tot se mentiona ca problema pleaca din afara tarii)…
    Dar auzi tu, sa nu meargă nici Call Center-ul , l-au dezactivat ei ce sa mai..

    199
    • Eh, s-a vazut si la case mai mari, cand n-au putut sa intre fizic in DC sa repare bubele, pentru ca autentificarea pentru intrat in DC era pe acelasi sistem DNS care picase in DC. Cand totul e „lean, distributed, micro$ervicii”, e usor sa uiti ca niste chestii tot se imbarliga si daca pica una pica toate…

      Comentariu apreciat.271
  12. Citeam SMS-urile de la prietenii care sunt pe Orange, în care-mi ziceau că n-au date.
    Apoi am dat de un articol
    https://arstechnica.com/security/2024/05/dns-glitch-that-threatened-internet-stability-fixed-cause-remains-unclear/

    Am crezut că l-a stricat Orange.

    112
  13. GTT-ul a rezolvat problema ieri seara la 22:25 ora romaniei. A fost bai mare.

    92
  14. Client Romtelecom/Telekom/whatever din preistorie. Cu bune și cu rele – mi-am făcut treaba satisfăcător. M-am ferit mereu de Orange. Na, că a venit Orange peste mine :(
    M-am trezit dis-de-dimineață să-i anunț că e over.

    Comentariu apreciat.408
    • Hah… ma distreaza mentalitatea asta in care un furnizor de servicii iti greseste „o data” si gata, treci la altul.
      Tu personal cand gresesti fata de alte persoane, cum ar fi daca ar rupe legaturile la prima sau a doua greseala ?

      Indiferent care au fost motivele orange, a fost o lucrare planuita, marketing-ul si-a calculat raspunsul care sa aiba impactul cel mai mic in media si gata.

      O mana de oameni din tara (da, o mana) si-au dat seama ce se intampla dar restul de 99.9% merg mai departe.

      Chill.

      Indecis. Tu ce zici?2427
    • @brosky: eu sunt doar curios de o chestiune: ar fi fost prea complicat sa faca ‘lucrarea asta planuita’ asta pe timpul noptii? Ma gandesc ca impactul catre utilizatori era spre 0, in niciun caz nu ar fi afectat un numar asa de mare de oameni.

      Comentariu apreciat.294
    • E scump overtime-ul de noapte.

      254
    • @brosky De ce crezi că m-am ferit de Orange? În orice caz, nu pentru că aș avea alergie la fructe tropicale…

      104
  15. Vali, din păcate cu articolul ăsta greșești cu chestiile tehnice:
    1. Traficul a fost mutat in urma unei avarii, nimeni nu își „scoate banii” din transit, la 1000$ 10g câți bani economisești??
    2. AS-ul Orange ro nu are doar pe open transit (5511) ci și Telia (1299 arelion)!! Lucrul asta se poate verifica f ușor de pe orice looking glass.
    3. Telekom nu a avut never ever 5tbs peak, lol, toată România cred că împinge 5tbs per total!
    4. Ce uiți să spui este că doar jumate din trafic se duce prin 5511 și 1299, restul se duce prin peeringuri directe cu alți provideri sau internet exchange-uri.

    Da, Orange a comis-o grav vrând să repare o problema și cauzând alta mai mare :)))

    Comentariu apreciat.708
    • „la 1000$ 10g câți bani economisești??”

      Iti raspund cu un exemplu mai vechi, cu date mai complete, inca de actualitate.
      O fabrica de componente de calculator din Asia, sa zicem detinuta de Asus, s-a gandit: daca la placa asta video nu mai punem noi 10 condensatoare, dar 9, sau, poate chiar 8, sau, chiar, de ce nu 7? Si au inceput cercetarea.

      Cert este ca a mers foarte bine si cutting corners, gen, au redus numarul de condensatoare de pe o placa video. Instert orice componenta de calculator here.
      Cat costa un condensator din ala la intrare in fabrica. 0.01 centi? Ei, inmulteste cu milioanele de placi video, de baza etc. si vezi ce economie fac.
      Ah, se mai defecteaza cateva in garantie? Cate? 10%! Go ahead. Si asa se face si acum…

      Cam asta ar fi idea si sper ca asta it raspunde la intrebare.
      Spor!

      PS: Nu, nu comparam mere cu pere, servicii cu piese, pentru ca ideea de a reduce costurile este aceeasi, indiferent ca este vorba de un abonament netflix care nu se poate imparti, un serviciu de mobil caruia isi cade calitatea, sau o piese care s-a stricat si nu mai poti accesa acel serviciu, chestia este ca ai downtime neplanificat si pe provider il doare la zece metri in spatele curului!

      Indecis. Tu ce zici?1321
    • Niros, in primul rand se poate vedea clar acum după ce s-a terminat avaria că traficul Telekom a revenit cam pe aceleași rute, nu a fost nici un cost reduction. Nimeni întreg la cap nu ar face asta vineri seara oricum.
      Apoi, legat de costuri, un operator TELECOM care vinde internet nu ar începe să taie costuri mici cu impact atât de mare pe serviciile pe care le vinde. Hai să gândim un pic

      173
    • Mihai, putem spune ca au incercat si nu prea le-a iesit. De data asta.
      Presupui ca cei din teleckom/orange etc. au prea multa minte doar ca nu este asa, conteaza bonuxul pe care-l primeste manageru’ la sfarsitu’ trimestrului si cam atat. Tipa prostul de client? Da-l dreq, nu stam in el! Asta e mindsetul, din pacate. Pierdem cativa clienti? Nu conteaza, mai bagam o oferta fantastiqa, refacem septelul.

      Exemplu concret: un vecin nu a avut, saptamana asta sau cea trecuta, 4 zile intregi, nici internet, nici televiziune si ghici unde era abonat: la orange/teleckom. Suna si acelasi raspuns primea: este avarie pe zona, se lucreaza, nu se stie cand revine. 4 fucking zile!

      Profesionalism maxim, acum nu zic ca ceilalti sunt mai brej, dar intr-o perioada atat de scurta sa o dea in bara atat de rau, parca nu suna bine.

      99
    • de ce vineri la ora 16.30 AS8953, anunta peste 370k de rute in internet si le retrage pe la ora 18 , cand zic ei ca au remediat.

      21
  16. Totuși a picat si Digi si Vodafone. Asta e de ce s-a întâmplat?

    Comentariu apreciat.359
  17. Treceți și voi pe Digi că e „supermarket” românesc.

    Indecis. Tu ce zici?329
  18. Eu am intrat aici sa citesc comentariile. Nu am înțeles nimic, poate în afara de „viteza mare” și „internet”

    Comentariu apreciat.821
    • Tot la fel și eu…

      232
    • toate numerele care le vezi considera-le autostrazi private in lume. (prin care circula internetul)
      Orice furnizor de internet mai mare (ca la masini, in functie de tonaj) , isi cumpara dreptul de a circula pe acele autostrazi.
      Unele autostrazi au legaturi mai bune cu orasele mai mari. Altele au mai multe benzi. Altele au mai putine iesiri.

      Ce s-a intampla aici ii probabil ca una din autostrazi are lucrari de asfaltare si atunci traficul a fost redirectionat pe altele, unde probabil sunt mai putine benzi.

      Comentariu apreciat.977
    • Mulțumesc. Cred in continuare ca analogia este principala abilitate a unui om de explica orice pe înțelesul celor ce habar nu au.

      Comentariu apreciat.630
    • NOU
      #55

      Avem nevoie de Brosky sa fie în colțul din dreapta jos când mai apar articole de tipul acesta. Foarte bună analogia !

      100
  19. Mda. Sa vezi ping de acum. Pe de alta parte trebuie scazuta un pic viteza in Romania ca prea bine stateam.

    99
  20. Din ce am auzit eu a fost double fiber cut, Oradea si Timisoara…

    24
  21. Fascinanti oamenii, mai ales expertii intr-un domeniu X.
    Imi aduc aminte de vecinu’ care-si regla carburatoru/bujiile in fata blocului prin 1980 si ceva. Imediat apareau vecinii sa-si dea cu parerea. La fel, ton expert, dar parca nu atat de infipti in taste ca acum :)
    “sper ca nu lucrezi in domeniu” etc :))

    Peste 10 ani o sa dezbata la fel de intens chat-gpt-urile intre ele?

    Ar fi pacat sa se piarda asta, ca oricum n-an aflat ce s-a intamplat. De obicei era femeia de servici :)

    Indecis. Tu ce zici?276
  22. Mă uitam pe Status de la Okla, aseară, de la 17.30 la 23.00, nici Digi nu s-a simțit prea bine. Nu mi-am dat seama, că eu, la grătar, stau cu berea în mână, nu cu telefonul.
    Pentru că nu m-a întrebat nimeni, eu am internet de săraci, de la Orange, din ăla de-i zice Yoxo și-ți dă 60GB și nelimitat convorbiri de 19 lei. E bun, dar insist că berea rece și micul cald sunt mai bune.

    Indecis. Tu ce zici?3010
  23. Citiți ZF și veți afla ca a fost o problemă în Germania la un operator de rețea.
    “O avarie majoră la reţele de fibră optică din Germania, care fac legătura la internet exchange-ul din Frankfurt, a dat peste cap furnizarea de servicii de TV şi internet şi în România”
    https://m.zf.ro/business-hi-tech/o-avarie-majora-la-retele-de-fibra-optica-din-germania-care-fac-22387273

    150
  24. N-au schimbat rutarea din motive comerciale, sunt sigur. Am acasa si Orange si Digi intr-un Meraki, si pe grafic se vede clar ca au picat simultan. Doar ca Digi a rezolvat mai repede, pe cand la Orange a durat cateva ore si vreo patru incercari. [Da, sunt expert si dau consultanta.]

    Comentariu apreciat.453
  25. Eu vreau doar sa-ti zic de notita aia noua din footer de cookie policy. Am tema dark pe blog, dar notita e full white si nu se vad decat butoanele din ea (inclusiv textul e alb).

    201
  26. Eu mai lucrez cu ceva miniexcavator și recunosc că am rupt un cablu care alimenta un releu a lu digi dar de Orange nu știu nimic. Să moară familia mea.

    209
  27. NOU
    #66

    Agitație de copii născuți cu smarphone si internet la discreție.

    Uite (Mă adresez cunoscătorilor. Inițiaților.), tunelurile din Bucegi n-au pățit nimic, au mers țeavă!

    118
  28. 25 mai 20:23 inca sunt probleme

    29

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube