De ce există sensurile giratorii

Știți că Brașovul este orașul cu cele mai multe sensuri giratorii, nu? Și că 1/4 din oamenii care circulă prin ele nu prea știu cum să le abordeze?

Mi se pare amuzant că încă mai există oameni care nu văd beneficiile unui giratoriu. Miruna e supărată că s-au desfiinţat cele două semafoare din Sibiu şi s-au înlocuit cu sensuri giratorii. E urât, lumea nu ştie cum să meargă prin ele, ce ne facem. Teoretic, are un pic de dreptate, practic nu. Odată ce s-a dat drumul centurii ocolitoare a oraşului, traficul prin Sibiu s-a redus cu 90%, aşadar a dispărut nevoia celor două semafoare. Şi edilii s-au uitat un pic şi au văzut că nu se mai fluidizează cum trebuie traficul actual şi au decis să rezolve problema. E atât de simplu.

Anul trecut a fost o ştire despre un oraş olandez care a renunţat şi la semnele de circulaţie prin oraş. Din aceleaşi motive. Nu există o logică a păstrării lor.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

65 comentarii

  1. Da, dar mai trebuie făcute și cu cap.
    Știu destule locuri în România unde sensurile giratorii sunt puse prost sau sunt atât de mici încât o mașină mare trebuie să se chinuie să nu lovească ceva.
    (nu e cazul Sibiului)

    00
  2. Orasul ala e german daca nu ma insel si a renuntat la ele pentru a responsabiliza mai mult soferii si a scadea incidentele in trafic, ceea ce s-a si intamplat.

    00
  3. Traficul s-a fluidizat dupa ce s-au bagat giratoriile in Brasov. Si da, foarte multi habar n-au ce sa faca intr-un giratoriu. Ai mare grija la cei cu numere de CV. Sunt teroare!

    La ore de varf, traficul din Sibiu e criminal. Poate se mai schimba ceva cu giratoriile alea…

    00
    • @Dani: și la brașov e criminal traficul. am așteptat două minute la giratoriul de la aro. păi se poate?

    • NOU
      #6

      Explica-mi, te rog, cum anume s-a fluidizat? In timpul orelor de varf trebuie sa ai tendinte sinucigase sa intrii intr-un sens de pe o strada secundara cand de pe o artera principala curge un puhoi de soferi care si ei sunt enervati ca se circula greu si numai pe tine nu au de gand sa te vada cum le tai calea. Pe langa asta, din ce in ce mai des in timpul orelor de varf, apar politai pe post de semafor. Deci… s-au facut sensuri ca apoi sa puna politai pe post de semafor?

      Inteleg, atunci cand nu e aglomerat e ok pentru ca nu trebuie sa astepti la semafor. DAR, semafoarele „inteligente” care isi modifica timpul de asteptare in functie de trafic, precum cele ale americanilor, de ce nu sunt bune?

      Pe langa asta, majoritatea accidentelor sunt provocate de erori umane. Intr-un sens giratoriu se baga un gigel pentru ori crede ca are timp ori isi spune ca se opreste cel care deja e in sens si il lasa sa treaca. Il vezi apoi completand amiabila. La un semafor e mult mai simplu. ROSU = opresti. VERDE = treci. Nu trebuie sa te asiguri, nu trebuie sa incerci sa vezi printre tufisurile ornamentale daca vine o masina in sens sau nu.. simplu.

      Mai mult de atat, la semafor ori stai ori mergi, nu ca intr-un sens giratoriu unde nici nu poti scoate masina din viteza, ca mai inaintezi 1 metru, nici nu poti a zici ca o lasi in viteza pentru ca ai mers un metru si trebuie sa opresti. Creste uzura la componentele transmisie.

      Deci, cum anume e mai avantajos un giratoriu fata de un semafor ? (atunci cand semaforul nu te tine 70 de secunde la rosu desi pe drum nu circula nimeni, ci mai degraba se foloseste de senzori sa monitorizeze traficul si sa decida cat timp e verde si cat timp e rosu).

      00
  4. Sensurile giratorii sunt foarte bune in general: fluidizeaza si reduc accidentele. In intersectii mereu exista riscul ca unul sa nu se asigure cum trebuie, sa fie beat, sa nu vada bine,multi ar trebui sa poarte ochelari si nu-i poarta, etc.
    Sensul giratoriu din start te obliga sa incetinesti si accidentele daca se intampla sunt mult mai usoare.

    00
  5. Sa nu uitam ca 70% din romani nu stiu ca in giratoriu semnalizezi doar cand iesi, nu si cand intri.

    00
  6. in Tg. Jiu e mai tru!.sunt sensuri giratorii si semafoare. pleci pe verde la semafor si intri in giratoriu. oameni faini!

    00
  7. kramer ii un pui de troll, nu-l hraniti :)

    PS.
    Tin minte ca instructorul mi-a zis asa:
    – stanga la intrare, dreapta la iesire.
    – prioritatea o ai daca ti-o da celalalt… altfel, esti pe cheltuiala ta.

    00
  8. Vine si Constanta din urma. Avem deja 20 de sensuri, mai construi 11 anul asta.

    00
  9. Sensurile giratorii sunt bune si ar putea fi si mai bune daca s-ar retrage trecerile de pietoni vreo 10-15 m de la iesirea din sens. De multe ori masinile nu pot intra sau se opresc in sensul giratoriu pentru ca sunt niste pietoni pe zebra.

    00
  10. confuzia si injuraturile in Sibiu sunt si pentru ca in 2 sensuri giratorii au prioritate cei care intra de pe DN in sens nu cei care sunt deja in sens (sensul giratoriu de la Promenada si cel din Turnisor)

    00
  11. NOU
    #14

    Ca s-o citez pe somnisoara blonda care gandeste, „sunt bune, dar sunt obositoare cand sunt multe si unul dupa altul”.
    Cateodata am impresia ca sibienii se satura de prea mult bine, ar trebui sa mai dea si prin alte orase sa vada cum se circula.
    Ca sunt multi idioti care au 40 la ora cand mai au 10 m pana in sens, asta e altceva.

    00
  12. Eu insumi sofer in Brasov, cred ca esti deosebit de generos cand spui ca doar un sfert dintre cei care circula in giratoriile din oras nu stiu sa o faca intr-un mod corect. Dupa estimarile mele grosolane, cam 60% sunt inca pe langa subiect.
    E adevarat, majoritatea giratoriilor din Brasov sunt marcate ca turbo-giratorii, desi constructia lor e de giratoriu simplu, motiv pentru care benzile spiralate pot deruta daca nu prea te duce capul.
    Buna observatia lui Kramer. Tot de cat te duce mintea tine si semnalizatul. E ironic, totusi, ca sunt idioti care semnalizeaza cand intra in giratoriu, dar nu o fac atunci cand schimba benzile sau cand vireaza undeva.:)

    00
  13. Kramer, eu stiam ca trebuie sa semnalizezi (dreapta) si cand esti in sens.

    00
  14. Iti recomand sa vizitezi Bacau-ul si sa vezi cel mai prost sens giratoriu existent.

    00
  15. La ultima vizita, Ramnicu Valcea se transformase intr-un fel de gradina zoologica a sensurilor giratorii.

    00
  16. @Kramer, @semeketh – pagina 13 http://www.scoaladesoferitimisoara.ro/lectii/03_prioritatea.pdf

    Modul de semnalizare a schimbării direcţiei de mers:
    • pentru prima ieşire la dreapta, semnal „dreapta”;
    • pentru a doua (a treia) ieşire la dreapta sau pentru a întoarce semnal „stânga”, iar la părăsirea intersecţiei
    semnal „dreapta”;

    00
  17. kramer,amice…in sensul giratoriu se semnalizeaza atat intrarea cat si iesirea,niciodata nu se da prioritate in sens.servus.

    00
  18. @Ariel alea sunt inventii romanesti. In Codul rutier nu scrie asa ceva, iar in alte tari europene e chiar interzis sa semnalizezi stanga la intrarea in sens.

    00
  19. Ariel, sorry, vroiam sa spun semal stanga. vizualizasem aiurea.

    00
  20. @Ariel
    Dacă semnalizezi stânga, când tu de fapt mergi înainte (străbați sensul) îl obligi pe cel care vine din sens opus să-ți dea prioritate, deși n-ai nici o treabă cu el . E enervant.

    00
  21. La mine in oraș (care are cateva milioane bune de locuitori), oricât am circulat in lung si lat, nu am văzut decât vreo 2 sensuri giratorii.(small traffic circles). Bine, nici alea de genul celor din Europa, ci sunt un fel de 4-way stops in cerc. Amplasate in zone rezidențiale. Roundabouts, mai apropiate de ideea de sens giratoriu european, am văzut doar pe Coasta de Est si in Nevada:)
    Ama, mie mi se pare mult mai simplu si safe de condus aici, decât oriunde in Ro. Concluzii? :D

    00
  22. Senzuri giratorii si sensuri unice, asta trebuie implementat într-un oraș aglomerat (vezi nemții si austriecii).

    Cât despre cei care nu știu cum să-l abordeze pe girator, foarte adevarat dar nesurprinzator având în vedere că multi nu au invățat ce e acela „cedează”.

    00
  23. NOU
    #26

    un prof de sisteme de transport de la mine de la facultate a spus ca giratoriile sunt mai proaste decat intersectiile semaforizate. daca ai semafoare bine puse la punct si sincronizare perfecta intre ele ai un trafic mult mai fluid

    00
  24. @Dan dacă ai fi citit cu atenție ce scrisesem (copy paste din PDFul ală) era că
    pentru a doua (a treia) ieşire la dreapta sau pentru a întoarce semnal „stânga”, iar la părăsirea intersecţiei semnal „dreapta” ;

    tu propui să nu semnalizezi deloc ? (nici intrare, nici ieșire?)

    00
  25. Pe mine ma „amuza” teribil cei care intra pe prima banda si ies pe a doua sau a treia iesire … evident sunt si suparati daca unul de pe banda a doua il sifoneaza cand vrea sa iasa din sens …

    00
  26. @Ariel Am deschis și eu documentul respectiv, însă eu procedez așa în sens: dacă virez la stânga(sau dreapta) – ieșirea 1 și 3 în exemplul tău din carte, semnalizez cu 50 de m înainte. Dar dacă merg înainte (ieșirea a 2-a) de ce să îl încurc pe cel din sens opus? El se oprește să-mi cedeze trecerea, dar eu nu o iau la stânga ci mențin direcția înainte. Da, eu așa cred că e mai logic-mergi înainte apoi nu oprești și coloana de pe celălalt sens inutil și da aici nu semnalizez nimic.

    00
  27. Da sigur ,DiaTralala, ajungi seif la Scoala cu chidul …păcat ca acolo vine betmenul cu ganul..Concluzii ? Ești frustrata rău de maretia cantriului tau de adoptie …si poți sa te uita singura pe YouTube la clipuri cu urmăririi de drogati seif de la tine din state .

    00
  28. @Dan
    PDF-ul care l-am dat exemplu e de la un instructor auto cu care n-am absolut nici o tangență, el TM eu BV. Cred că e mai în cunoștință de cauză decât noi.

    00
  29. In schimb Brasovul este mai „pietoni unfriendly” de cand cu toate giratoriile astea.
    Pe Toamnei e jale daca ai treaba, la fel si pe Calea Bucuresti sau Saturn, la Gara sau la Faget, la Gemenii la fel. Ok fluidizeaza traficul dar descurajeaza mersul pe jos,sincer daca eu mergeam singura la scoala din clasa a doua, acum mi-ar fi naspa sa-mi las copilul sa mearga pe jos la scoala.

    00
  30. Plin de soferi artisti in seara asta.
    Nu mai intereseaza pareri de instructori, vreau link de Cod Rutier.

    Hai sa vedem instructiuni de Canada: (ati ghicit, semnalizezi doar dreapta cand iesi, in rest deloc.)

    @Broski. Nu sunt pui de troll, sunt troll matur. Decat.

    00
  31. @Dan, nu conteaza ce „crezi tu ca e mai logic”codul rutier spune clar: la intrare semnalizezi stanga, la iesire dreapta. Ca iesi la 1,2,3,…n-a iesire, regula e aceeasi si e una pentru toata lumea, nu e diferita dupa cum „ni se pare noua mai logic

    00
  32. Chiar nu stiu specificarea de Cod Rutier, desi o sa o caut, insa E INSA ABSURD SA SEMNALIZEZI STANGA cand aia e singura directie in care poti merge intr-un giratoriu, pana cand iesi.

    E o redundanta tipica de functionar sau politist obtuz.

    00
  33. o intrebare privind regulile de circulatie in sensurile giratorii:

    daca opresc pentru a acorda prioritate celor aflati in sensul giratoriu si cand a trecut ultima masina aflata in sens intru si eu chiar daca de pe strada aflata in stanga mea se apropia alta masina cu viteza (eu asteptam de mult sa-mi vina randul) procedez corect sau nu?
    sa fie clar: NU mai era nici o masina in sensul giratoriu.

    00
  34. @Kramer – nu ai dreptate – eu am luat amenda pentru ca nu am semnalizat la intrare in giratoriu ( cel din ghimbav – acum 1 an jumate )

    00
  35. Acu’ vreo 15 ani elvetienii s-au apucat sa scoata semafoarele si sa puna in locul lor sensuri giratorii dupa ce au facut un studiu de trafic si au constatat ca sunt mult mai eficiente in fluentizarea traficului. Doar ca: oricat de mici sau de mari sunt vizibilitatea este foarte buna in toate directiile. In Romania sunt enorm de multe giratorii (de obicei cele cu raza mare din afara sau de la marginea oraselor) in care mijlocul este suprainaltat in asa fel incat cei care circula prin el nu vad nimic decat 3-4 metri in fata lor. Astea nu numai ca nu fluentizeaza traficul dar sunt adevarate pericole in trafic. Mai pune si ca sunt neluminate si indicatoarele de directie sunt vizibile doar cu doi metri inainte de a ajunge la el si aveti imaginea perfecta a incompetentei tipic romanesti.
    Peste toate astea soferii intr-adevar nu stiu cum se circula in giratoriu.

    00
  36. @Tresspasser: eu in Craiova ies pe a treia iesire folosind prima banda pentru ca toti se inghesuie numai pe a doua, nu e prea frumos dar la noi nu foloseste nimeni banda intai si goala tot timpul.
    Cat despre iesit, vezi ca nu prea e cum crezi tu, daca esti in banda doi se aplica asta: „Când intersecţia are mai multe benzi de circulaţie pe sensul de deplasare se respectă regulile de circulaţie pentru drumurile cu două sau trei benzi, cu specificaţia că manevrele se execută într-un spaţiu mai restrâns.” Tu faci dreapta din banda doi fara sa te asiguri?

    00
  37. Si eu care credeam ca Oradea e orasul cu cele mai multe sensuri giratorii. :)

    00
  38. @Miss Spune-mi te rog unde ai gasit regulile astea in codul rutier ( aliniatul ). Cand vei cauta vei observa ca in codul rutier nu exista nimic pe tema semnalizatului in sens giratoriu.

    00
  39. @Ariel: si instructorul ala scrie ce i se pare lui corect, cartea aia nu e codul rutier.

    In nici o alta tara prin care am fost, si nici in tara in care locuiesc acum nu am vazut pe nimeni sa semnalizeze intrarea in sensul giratoriu sau stanga in sens cand nu foloseste o iesire. In fine, nu asta e problema, problema e ca multi fac tocmai invers in Romania, semnalizeaza ca intra in sens si nu mai semnalizeaza iesirea, adica ignora fix partea cea mai importanta.

    00
  40. Jiji-san: nu te mai trage atâta de cojones, tot nu devii mai berbant si nici nu ajungi la struguri. Doar umbli împiedicat. Mai repede pici tu intr-o gura de canal descoperită, acolo in satul tau, decat sa dau eu nas in nas cu Batmanul la mine-n sat!
    La multi ani! De 8 Martie, hun! :) Moron!

    00
  41. e ilogic sa semnalizezi la intrare in sens pentru ca nu ai decat o optiune > intrarea in sens
    e ilogic sa semnalizezi in timpul parcurgerii sensului pentru ca sensul insusi este un drum cu prioritate pe care te poti invarti la infinit. regula cu semnalizat stanga e stupida si n-am intanit-o nicaieri in eu, pt ca nu exista stanga, ci doar un cerc.
    e logic sa semnalizezi dreapta la iesirea din sens, atat.

    sensurile pot avea mai multe iesiri deci nu se aplica regula cu iesirea 1,2,3.. oricum e irelevant pt ca un alt participant la trafic nu stie neaparat pe unde ai intrat tu in sens

    00
  42. @Ariel
    @Dan
    Semnalizarea corectă( era și un flash pe net dar nu îl găsesc):
    1. Prima la dreapta – semnal dreapta inainte de a intra în giratoriu până ai ieșit din giratoriu
    2. Deplasare inainte prin giratoriu – nu se semnalizează intrarea, semnal dreapta la ieșirea din giratoriu
    3. Deplasare stânga sau iesirea 3, 4 etc – semnal stânga până în dreptul ieșirii + semnal dreapta la ieșirea din giratoriu.

    00
  43. @miss si ceilalti care semnalizeaza intrarea in giratoriu: Imi spui si mie te rog unde in codul rutier scrie ca se semnalizeaza intrarea in giratoriu (articol+alineat)?
    De ce ai semnaliza intrarea? Nu e ca si cum ai putea merge in alta parte decat in giratoriu. Semnalizezi la intrarea doar daca iesi la prima iesire (smemnal dreapta).

    00
  44. Pffft, mai am o săptămână până ajung iar în BV și de abia aștept să mă plimb prin orașul ăla cu multe giratorii. E foarte mișto traficul din BV chiar și la ore mai nasoale.

    00
  45. @Kramer – Ai dreptate!

    Pentru cei care au dat vot negativ si sunteti conducatori auto, rusinica!
    http://e-drpciv.ro/curs_legislatie.pdf pagina 24!

    00
  46. Diatralalila , da ai ghicit visul meu este sa las satu meu ptr. ghetoul tau. Ce-mi plac mie frustratele cu aer de superioritate care cred ca daca au ajuns in STATE sunt mai cul si pot sa zica ce de cacat e tara din care au plecat ptr a justifica ratarea in care traisesc…Ai sarbatorit si comunistul 8 martie ? Ti a adus hazbandu un burito la pachet si cateva cartuse la gan ? :)))

    00
  47. Diataralala , uite-te fa caree treba cu satul tau cu circulatie sigura
    https://www.youtube.com/results?search_query=LA+car+chase+&oq=LA+car+chase+&gs_l=youtube.12..0l10.3888.19179.0.25796.22.14.5.3.3.0.568.2029.8j5j5-1.14.0…0.0…1ac.1.17_z9FzHXyw

    00
  48. Toate femeile care habar n-au de cedează trecerea, prioritate, păstratul benzii, semnalizat spre interior la intrare și spre dreapta când ajungi la ieșirea ta sunt supărate pe sensurile giratorii.

    Pentru ele e mai simplu cu semafor:
    „e verde? apăs pedala și mă uit doar în față”. Nu trebuie să se mai complice cu judecatul.

    Și pentru mulți bărbați e la fel, desigur.

    00
  49. surprinzator cati nu stiu sa intre/iesa din sens, iar noi vrem mai multe sensuri:).

    00
  50. Dar vaaaiiii sunt si dobitoci in alte țări foarte civilizate si sigure….http://m.youtube.com/watch?v=jiE3fdz_328..O fi DiaTralala ? :)))

    00
  51. Merci Andrei,
    hai, geniile cu numere de BG, astept reactii.

    http://e-drpciv.ro/curs_legislatie.pdf
    pagina 24!

    00
  52. „@Ariel
    @Dan
    Semnalizarea corectă( era și un flash pe net dar nu îl găsesc):
    1. Prima la dreapta – semnal dreapta inainte de a intra în giratoriu până ai ieșit din giratoriu
    2. Deplasare inainte prin giratoriu – nu se semnalizează intrarea, semnal dreapta la ieșirea din giratoriu
    3. Deplasare stânga sau iesirea 3, 4 etc – semnal stânga până în dreptul ieșirii + semnal dreapta la ieșirea din giratoriu.”

    @Ovidiu:
    linkul pentru ceea ce zici tu:

    00
  53. Sensurile giratorii mi se par cele mai tari ‘inventii”. Traficul ‘se misca’ de la sine.

    00
  54. E si mai misto sa pui semafoare inainte de sensul giratoriu si buton pentru a trece pe trecerea de pietoni. nu e nevoie sa aprobi comentariul. Ar fi a treia oara cand muta trecerea di zona aia

    00
  55. Bre Jiji, interesante clipurile. Pi buni! Ce spune asta? Ca idioti frustrati sunt peste tot. Tu ești dovada vie! :D Well, sincer imi pare rău de tine!
    Get a life!

    00
  56. 1. Brasovul nu este orasul cu cele mai multe sensuri giratorii. Campioana este Bistrita. Acolo sa vezi tata, cum iesi din sens ca sa ai motiv sa intri in altul. Nu cred ca exista intersectie fara un sens giratoriu.
    2. Sunt doar cateva situatii care se preteaza la dirijarea prin sensuri giratorii. Dar edilii nostri cu creier cat nuca s-au gandit ca orice doua ulitze pot sa fie separate printr-un sens, facut de firma varului gigel si de la care incaseaza un comision gras. La asta au contribuit si sursele de inspiratie la care au avut acces: orasele mici si cacacioase din sudul Spaniei sau al Frantei unde este epidemie de sensuri giratorii. Nu puteau sa se inspire din Germania, Austria, Elvetia ?
    3.Porcariile alea din Brasov numai sensuri giratorii nu sunt: plasate excentric, cu iesiri care se intretaie cu intrari dupa sens, semafoare la intrare in sens etc. Nici nu mai stiu exact ce am vazut pe acolo, dar stiu ca am tras o groaza de injuraturi la adresa edilului.
    4. Nu exista un model de semnalizare rutiera care sa poata fi aplicat cu succes in orice situatie. Dar asta nu vor sa inteleaga idiotii de la primarii. Au avut perioade in care ne-au tampit cu semafoarele. Unde gaseau o strada – hop si semaforul. Apoi le-au
    „butonizat”. Dupa aceea au trecut pe sensuri unice de ocoleai trei sferturi de oras aiurea. Apoi au venit cu sensurile giratorii. Apoi o sa fie snsuri cu semafoare, apoi se vor scoate sensurile si se vor inlocui cu semafoare etc. De specialisti in trafic si de softuri specializate nu au auzit. Au ceva sobolanei de birou care cica se ocupa de semaforizare. Astia freaca menta toata ziua si invart hartii. Chiar cunosc o tanti care este sefa unui astfel de birou dar ea nu are permis de coducere…..

    00
  57. Funny fact. In Chisinau s-au facut giratorii si mai apoi au bagat semafoare – tot in giratorii :))

    00
  58. Eu inca (am impresia ca) nu stiu ce inseamna majoritatea semnelor de circulatie. Am facut vreodata cuiva probleme in trafic? Nu, ca nu sunt un imbecil.

    00
  59. @Andrei, Kramer:
    la pagina 24 zice asa: Vehiculele care nu circulă pe prima stradă sau arteră la dreapta, vor circula pe lângă insulă sau rondou până în
    momentul părăsirii intersecției, cu respectarea reglementărilor
    privitoare la semnalizarea schimbării poziției de mers a
    vehiculelor.
    Ultima parte, aia cu reglementarile privitoare la semnalizare, o interpreteaza fiecare cum il duce capul.

    00
  60. @Corcodusul

    Corect. Din cate am vazut, exista un procent urias de dumb & dumbers care considera ca in giratoriu, deoarece e cerc, iti schimbi pozitia de mers tot timpul, deci semnalizezi tot timpul. :)

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.