Provocat de autorul articolului Impresii despre litoralul românesc, m-am gândit să scriu un ghid despre cum ar trebui să interpretăm corect recenziile (review-urile) de hoteluri și restaurante, dar și despre de ce e important să lăsăm review-uri ca turiști și cum ar trebui ele scrise ca să fie utile patronului și celorlalți turiști care le citesc. Articolul nu este o critică adresată autorului anterior (pe care nu-l cunosc personal), ci mai degrabă o tentativă de educare a publicului cititor.
Menționez că sunt proprietarul unui hotel din România cu scorul de 9.8/10 pe Booking.com, obținut din peste 250 de review-uri, deci cunosc destul de bine atât psihologia și comportamentul turistului, cât și cum funcționează platforma din perspectiva proprietarului și a turistului. Menționez, de asemenea, că am călătorit în peste 40 de țări, fac în medie minim 4 concedii pe an (înainte de pandemie), și mă folosesc frecvent de recenzii pentru a lua deciziile corecte. Articolul se va concentra în principal pe platforma Booking.com și pe hoteluri/cazări, însă regulile se aplică și pentru alte genuri de afaceri HORECA (restaurante, cafenele, etc.) și alte platforme care colectează recenzii (Google, TripAdvisor, AirBnB, etc.), și nu am intenția să aduc o critică sau să laud o anumită platformă sau alta.
Cum interpretăm corect o notă dată unui hotel
Pe Booking.com, scara de notare este de la 1 la 10 (unde 1 = execrabil și 10 = excepțional). Deși în teorie și în practică poți lăsa nota 1 unui hotel (și sunt destui turiști care fac asta), în realitate o să fie foarte greu să găsești un hotel cu nota medie sub 7. Eu personal am văzut o singură dată un hotel de 6.9 când căutam ceva cazare în Bulgaria în vârf de sezon și era totul ocupat pe o rază de 10 km.
De ce nu sunt aproape niciodată unități de cazare cu note sub 7? Pentru că majoritatea platformelor (inclusiv Booking) decid ori să elimine proprietățile care nu ating un scor minim, ori să le afișeze la coada listei de rezultate conform algoritmilor de căutare (ori ambele!).
Prin urmare, un hotel de nota 7 ar trebui să fie considerat execrabil, iar căutările voastre ar trebui să se orienteze către orice cu media peste 9. Din experiență proprie, pot spune că una dintre cele mai proaste cazări pe care le-am avut vreodată avea nota 8.4 pe Booking. În general, nu mă uit sub 9 decât dacă sunt disperat și nu găsesc alte unități de cazare sau dacă stau doar 1 noapte.
Problema cu această scară de notare este că Booking.com atașează și un nume lângă medie (pentru că media poate fi înșelătoare și nu toate țările folosesc sistem de notare de la 1 la 10 în școli). De exemplu:
- Peste 9.5 este Excepțional
- Între 9 și 9.5 este Superb
- Între 8.5 și 9 este Very Good.
Un hotel cu media 7 și ceva este considerat Good, de unde și confuzia autorului anterior și a multor turiști. În realitate, nota 7 și ceva înseamnă o bombă ordinară, pentru că practic nu există mai nimic sub 7.
Nota măsoară discrepanța dintre așteptări și realitate
Mulți turiști tind să considere nota din recenzii ca un fel de Pocalul Sfântului Graal și se așteaptă ca dacă cineva a dat nota 10 unui hotel, atunci acel hotel să fie cel mai tare hotel la care au stat vreodată. În realitate, nota asta măsoară cât de bine au întrunit condițiile din acel hotel așteptărilor turiștilor din target. Un motel ieftin de pe autostradă poate avea lejer notă de peste 9.5, dacă oferă servicii potrivite și de calitate șoferilor de TIR: o cameră curată, o masă caldă la orice oră din zi și din noapte, suficient loc de parcare, un loc în care să faci un duș cald. Nu se așteaptă nimeni ca un astfel de motel să aibă piscină sau cine știe ce priveliște. La fel, un hotel de lux dintr-o stațiune de lux poate avea note de 5 sau 6, dacă așteptările turiștilor din target nu se potrivesc cu condițiile oferite de hotel. Același turist poate avea așteptări complet diferite în funcție de context și tipul de vacanță. (dacă sunt în deplasare de business, mă aștept să meargă bine internetul sau să am acces la o sală de conferințe, dar nu mă interesează neapărat ca hotelul să aibă priveliște).
Cum citim corect review-urile
Cum procedez eu (nu zic că e singura metodă corectă) pe Booking:
- Ignor review-urile care apar pe prima pagina de prezentare a hotelului. Deși sunt reale în marea majoritate a cazurilor, ele sunt alese manual sau semi-automat dintr-o listă de review-uri (și sunt diferite, în funcție de țara din care accesezi site-ul).
- Click pe “Read all reviews”, apoi “Sort by Lowest Scores”.
- Dacă problemele din review-urile cu cel mai mic scor sunt relevante pentru mine și sunt credibile (sunt menționate de mai mult de 2-3 persoane), atunci nu aleg proprietatea. (de exemplu, lumea se poate plânge că hotelul nu are sală de fitness suficient de dotată, care pentru mine nu este un criteriu relevant de selecție)
- Opțional, pot alege să văd review-uri doar de la o categorie de turiști în care mă regăsesc și eu (Families, Couples, Solo travelers, etc.), pe ideea că dacă eu călătoresc cu copilul, vreau să văd ce probleme au semnalat alți părinți.
Ce nu e foarte relevant la review-uri
Mulți sortează după cele mai recente, însă vă pot spune că nu este foarte relevant din două motive:
Booking.com ascunde automat review-urile mai vechi de 2 ani. (sau 18 luni, nu mai știu exact)
La o renovare majoră a unui hotel, proprietarul are opțiunea să dea un reset sau să facă cunoscut acest lucru (desigur, nu toți o fac)
Personal, nu prea aleg proprietăți cu mai puțin de 10 review-uri. Chiar dacă este evident că localul este complet nou, sunt sigur multe lucruri care trebuie puse la punct la început și prefer să nu fiu eu cobaiul. (la hotelul al cărui proprietar sunt, ne-a luat cam 6 luni să rezolvăm toate problemele apărute imediat după lansare).
De asemenea, nu prea sunt relevante review-urile din categoriile problemă identificate mai jos.
Popularitatea exagerată atrage automat scăderea notelor
Știați că la Caru’ cu bere în București vin să mănânce și vegetarieni, deși toate reclamele lor sunt cu grătare? Știați că Caru’ cu bere nu intră nici măcar în top 50 restaurante recomandate pentru București, deși are peste 17.000 de recenzii (apropo, vă provoc să verificați câte restaurante cunoașteți din top 10 recomandate de TripAdvisor pentru București).
Știați că Palatul Parlamentului din București are review-uri mediocre, deși în statistici este cel mai vizitat obiectiv turistic din capitală?
Ideea este ca unele obiective turistice (inclusiv hoteluri, restaurante, etc.) capătă o popularitate exagerată (nu o să intru în detalii despre dinamica care duce la asta), ceea ce face ca acel obiectiv să atragă tot felul de clienți, chiar dacă sunt în target sau nu. Implicit, o mare parte din turiști vor fi dezamăgiți și vor lăsa review-uri proaste. Fix pe dinamica asta funcționează stațiunea Mamaia, de exemplu. Numele e pur și simplu prea celebru pe plan local și va atrage public prea amestecat pentru a putea oferi o experiență potrivită pentru toate așteptările. Sfatul meu, în general, este să evitați pomul lăudat, chiar dacă toți prietenii v-au spus că trebuie neapărat să te duci, “se merită”.
Recenziile problemă: Există recenzii false?
Sigur, nu este exclus, însă dacă hotelul cere plată online prin platformă, șansele sunt destul de mici. Ca să poți lăsa un review, trebuie să fi avut o rezervare validă, iar la orice rezervare validă cu plata online prin platformă, proprietarul plătește un comision către Booking.com. Vor fi destul de puțini proprietari dispuși să plătească acel comision în schimbul unor review-uri de la niște prieteni sau cunoscuți. Plus că nu știu ce prieteni aveți voi, dar efortul de a face o rezervare și apoi a scrie un review sunt destul de mari. (sigur, ca proprietar poți încerca și cu conturi false, dar e multă bătaie de cap). În plus, la un hotel mare, cu sute de camere, volumul de review-uri false ar trebui să fie foarte mare ca să poată influența cât de cât scorul mediu. Este unul din motivele pentru care nu prea aleg proprietăți care nu au minimum 10 review-uri.
Recenziile problemă: Turistul conjunctural
Există o categorie de recenzii care sunt problematice atât pentru proprietar, cât și pentru alți turiști care le citesc: cele venite de la turistul conjunctural. Turistul conjunctural este un turist care nu a ales să vină în acel hotel pe cont propriu, ci a fost forțat de împrejurări: poate a pierdut avionul și a trebuit să caute rapid un hotel în zonă, poate un prieten a rezervat o vilă pentru un grup foarte mare și a luat decizia în numele grupului, poate soția face rezervările fără să ceară părerea soțului, poate este un team-building și șeful a ales localul în numele tuturor angajaților, fără să se consulte cu ei, etc. În aceste cazuri, sunt șanse foarte mari ca turistul să nu fie mulțumit, pentru că nu a avut șansă să-și comunice așteptările legate de hotel. Ca proprietar, nu prea ai ce face ca să eviți acest gen de turiști. Poți încerca să comunici cât mai clar ce gen de hotel ești: pentru familii cu copii, pentru tineri puși pe distracție, pentru afaceri, etc., însă problema e că în România mulți patroni încearcă să ofere de toate pentru toți și eșuează lamentabil.
Ca turist, poți depista acest gen de review-uri și le poți ignora dacă citești cu atenție descrierea hotelului: dacă hotelul se laudă cu viața de noapte și faptul că are bar și club, poți ignora liniștit review-urile celor care se plâng de zgomot, de exemplu.
Recenziile problemă: Turistul aiurit sau căpos
O altă categorie problematică de turiști sunt cei care nu citesc nimic când rezervă sau citesc, dar preferă să fie căpoși și să se prefacă că nu au înțeles. Dacă pe site scrie că nu avem piscină, nu lasă review în care te plângi că nu există piscină. Dacă pe site scrie că nu se fumează în camere, nu fuma și nu te plânge că nu poți fuma în cameră.
Din punctul de vedere al turistului, puteți evita aceste situații punând anumite filtre la căutare. De exemplu, nu știu câți știu că pot filtra lista de rezultate după criteriile care li se par importante: să aibă aer condiționat, să accepte animale de companie, să aibă camere de fumători, etc.
Desigur, presupunerea este că proprietarii de hotel au descris corect și complet serviciile și condițiile oferite, ceea ce din păcate nu este mereu cazul. Mare atenție aici la hotelurile care au mai multe categorii de camere: e posibil, de exemplu, ca numai anumite camere să nu ofere unele dotări, chiar dacă ele sunt menționate în descrierea generală a hotelului. Dacă aveți dubii, e mai bine să sunați la hotel și să întrebați.
La așa turiști, așa patroni
V-ați întrebat vreodată de ce în toaletele anumitor hoteluri, există semne care spun “Vă rugăm nu aruncați gunoi menajer în vasul de toaletă”? Credeți că vreo cameristă s-a plictisit și s-a apucat să tipărească semne și să le lipească pe pereți? Exact: nu! Cineva probabil a aruncat gunoi în WC și l-a înfundat.
De ce cer unii proprietari de hotel plata integrală sau parțială în momentul rezervării? Exact: pentru că la un moment dat, unii turiști au rezervat și nu au plătit, dar nici nu au anunțat că nu mai vin.
Am văzut hoteluri în care existau semne cu “Vă rugăm nu luați mâncarea de la bufet în cameră” sau “Vă rugăm nu cazați persoane peste numărul maxim permis în cameră”.
Ideea este ca mulți patroni se “adaptează” la public.
În general, semne de genul acesta vă pot indica cam ce gen de clienți (și ce gen de patron) are un hotel, însă de multe ori e prea târziu ca să mai puteți schimba ceva.
Dar eu nu am timp să citesc zeci de recenzii
Din fericire, Booking s-a gândit și la turiștii “grăbiți” și oferă un sumar al scorurilor obținute la diferite categorii: curățenie, amabilitatea personalului, dotări, raport calitate-preț, etc. În funcție de criteriile importante pentru voi, puteți să vă faceți o impresie rapidă. De exemplu, când călătoresc cu copilul, curățenia va fi primordială. Dacă plec pentru afaceri, mă interesează să meargă bine internetul.
De ce e important să lăsați recenzii cât mai specifice
Vă sfătuiesc ca întotdeaună să lăsați recenzii pentru locurile vizitate și să încercați să le faceți cât mai specifice, din două motive:
- Ajută alți turiști să ia o decizie informată.
Ajută patronii deschiși la minte și cu chef de muncă să-și îmbunătățească serviciile pe viitor.
Ca proprietar de hotel, dar și ca turist, pot spune că cele mai inutile și enervante recenzii sunt cele de genul: “a fost ok”, însoțite de nota 7 din 10. Practic, nu ai comunicat nimic cu acest review.
Apropo, este foarte indicat să scrieți câteva cuvinte și atunci când nota acordată este maximă, tocmai pentru a pune în evidență punctele forte ale hotelului.
Încercați să fiți specifici (nu neapărat detaliați, dacă nu aveți chef de scris mult) și evitați generalizările și atacurile personale. Mai jos, câteva exemple de review-uri din categoriile “Așa da, așa nu”.
Așa nu:
Mâncarea a fost proastă.
Așa da:
Deși era vară și multe fructe erau în sezon, la micul dejun s-a oferit doar compot de ananas. Pâinea era prea veche.
Așa nu:
Personal nepoliticos.
Așa da:
Doamna care lucra la recepție pe data de 24 august 2021 nu ne-a salutat și ne-a aruncat cheile într-un sictir maxim.
Așa nu:
Confortabil, organizare proastă.
Așa da:
Paturile au niște saltele foarte confortabile, iar pernele sunt foarte comode. Din păcate, la recepție s-au format cozi foarte lungi pentru că nu funcționa plata cu cardul și hotelul nu avea bancomat.
Concediu plăcut și spor la citit și la scris review-uri!
Pertinent și bine scris.
Așa nu!
sa nu uitati si reviewurile de pe google.
sunt de regula mai multe deoarece nu trebuie sa fi facut rezervarea la booking ca sa poti sa dai review.
Iar pentru ultimul timp eu ma uit exclusiv la ultimele reviewuri pentru ca , datorita pandemiei, ce era acum 1,2 ani nu mai este acuma.
Cam peste tot a scazut calitatea serviciilor (la uni mai mult , la altii mai putin … si cam pe nicaieri nu au crescut)
Si eu in ultimul timp ma ghidez cat mai mult de pe google reviews. Ordonez dupa cele mai nasoale si cat mai apropiate de data curenta.
Pe Booking a devenit obositor ptr mine plus ca sunt multi care stau la un hotel si nu neaparat prin Booking.
La restaurante cand vad comentarii de genul „the best steak in town” si aia vand o cizma imi vine sa vomit pe tel
Nu trebui sa fi facut rezervare ca sa dai review pe Google. Prefer sa ma uit pe alte platforme unde sederea e confirmata ca sa poti da review. Chiar daca rezerv pe Trivago, caut proprietatea si pe Booking.
Sigur, si Google e relevant, in sensul ca daca o proprietate are 8.5 pe Booking din 500 reviews si 10 pe Google din 100, e ceva putred.
Te caci pe google, pentru simpul motiv ca poate sa dea review orice tampit care nici nu stie unde e hotelul respectiv. Inca ma iau dupa Booking, tripadvisor, oyster si nu am prea dat gres. Dupa google, la un restaurant de 4.5 m-am ridicat si am plecat cand mi s-au adus laturile cu pretentii de mancare.
Andrei are dreptate. Daca stii cum se face un pic local SEO ai fi uimit cum se pot bibili recenziile pe Google My Business si cat de usor e sa lasi cateva din „pix”. Booking.com pare a fi mult mai de incredere, daca trebuie sa fi avut rezervare pentru a recenza.
Cred ca oamenii pun prea mult accent pe cum arata un hotel. Eu il aleg aproape doar in functie de locatie (vreau undeva anume, sau sa aibe privelistea cutare). Si pentru locatie nu prea ai nevoie de recenzii, deschizi un google maps si stii cam tot ce vrei. In principiu toate camerele de hotel sunt naspa. N-am fost pana acum in vreun hotel in care sa-mi placa mai mult decat in dormitorul meu. Niciun hotel de 5 stele nu poate concura cu casa ta, pe care ai amenajat-o asa cum iti doresti, cum iti place si care cel mai probabil e si mult mai spatioasa. Asta daca ai o casa care iti place si ai investit timp si resurse de-a lungul timpului sa fie asa cum vrei. Deci cum nu pot fi dat pe spate de camera unui hotel, tot ce vreau e sa nu fie ultima bomba (pt mine asta inseamna mobila foarte veche, mirosuri dubioase, gandaci).
Pe principiul ăsta, niciun vagin din lume nu poate concura cu mâna ta, pe care o știi practic de o viață, e tandră, știe ce îți place etc.
asta e tipul ala de client care lasa comentariu negativ dar nu spune nimic util.
„camera la hotel mai naspa decat camera de la mamaia la tara”
sunt curios daca ne poate lasa link cu o poza din dormitorul lui de 7 stele
Atenție mare că fixurile astea doar se înrăutățesc odată cu vârsta
Funcția hotelului e să te găzduiască la un nivel de confort acceptabil cât să îți permită să te bucuri de călătorie (deși unii merg la hotel ca și scop în sine dar aia e altceva). Nu e să fie o copie a casei tale peste mări și țări. Că dacă pleci de la cerința să aibă tot 148 metri pătrați, cămară plină și sex dungeon bine echipat, e cam normal să nu te „dea pe spate”.
De curiozitate: Când închiriezi mașină, închiriezi pe cât posibil una identică cu ce ai acasă?
Lasă și numele hotelului, poate te alegi cu un client
Legat de nota 7 – am fost in hoteluri de 7-8 pe booking și de fiecare data hotelul s-a ridicat la nivelul așteptărilor: adică nu extraordinar, dar decent. Good, cum ar zice booking. Hotelul la care făceam referire nu merita nici 5, dar avea 7. Ce sa faci, mai patesti
Și încă o chestie pe care poate n-am comunicat-o bine: nu mă plângeam neapărat de condițiile hotelului, ci am vrut sa descriu cum a fost litoralul romanesc pentru mine, pentru prima oară ca turist acolo.
iti dai seama ca e disperat dupa clienti, cu 9,8/10.
@Anda
Exact asta mi-a trecut prin cap, ca ar fi disperat dupa clienti. Nicidecum nu m-am gandit sa petrec eu cateva zile intr-o locatie misto.
daca voia sa spuna, zicea din prima, nu se lasa rugat. doar ca nu asta era ideea, omul voia sa faca un punct, plus ca Vali nu prea e advertorialele mascate.
cred ca blogul are nevoie de o implemantare de PM
@Anda
Din nou, EU eram curios care e hotelul lui, ca poate tot EU as mai face niste excursii prin tara, asa ca MI-AR prinde bine MIE sa stiu niste locatii faine.
Isuse Cristoase….
putini simt din prima cand se taie cu briciul…
@Anda
Porumbul creste drept si verde.
Da’ chiar nimeni nu simte ironia fina @Andei ? FFS
rant: Au filtre, au taguri, dar nu poti filtra: „Kitchen”, filtru diferit de „kitchenette”, filtru diferit de „kitchenware”.
Ar trebui biciuiti:
– proprietari care au camere cu kitchenette, dar taguiesc alte camere cu kitchenware, dar au doar un incalzitor de cafea, poate pacalesc fraierul
– proprietari cu parcare, care defapt este undeva pe strada, eventual si cu amenda daca trece politistul.
– proprietari care pun „electric car charging available” dar defapt au un stecher fara impamantare folositor doar la aspiratul masinii, loc ocupat de masina altei persoane cazate ce nu are nevoie de incarcare.
– proprietari cu bucatarie, cazare pentru 4 persoane, din care 2 sunt in bucatarie pe canapea, sau chiar pat! E imposibil sa scoti aceste proprietati prin filtrare, si trebuie sa ghicesti din pozele artistice ca coltul pozei pare sa aiba o parte din frigider si defapt aia e bucataria.
– proprietari cu „aer conditionat”, care defapt este 1 aer la 3 camere si o bucatarie.
Cel mai des am intalnit-o pe aia cu parcarea. Ma duc linistit si cand ajung mi se spune ca gasesc pe strada locuri de parcare fara probleme. Ba mai mult, ajung sa ma cert si cu vecinii care imi explica de ce nu am eu voie sa parchez acolo fiindca este locul lor din mosi-stramosi.
@Andrei G
Ai mentalitate care nu le place lucratorilor in domeniul HORECA. Nu inteleg ce e cu burghezismele astea pe capul tau, cum adica te astepti sa aiba parcare daca in anunt scrie ca au parcare privata chiar? Cum adica parcarea e un criteriu de selectie cand alegi un hotel, ce, ti s-a urcat democratia la cap???
E chestia tipică la comerț. Atât tu ca și client cât și vânzătorul vreți să vă maximizați „profitul” (cât mai mult pentru cât mai puțin). Hotelierul are la dispoziție mai multe „arme” cum ar fi minciuna sau exagerarea. Clientul poate răspunde acum cu review și pentru unii chiar contează.
Depinde ce nevoi ai, cum zicea si OP, dacă mergi pentru afaceri, important e netul și sala de conferinte. Dacă mergi cu amanta pentru una scurta, important este sa te lase cu ora. Dacă mergi cu familia, important este sa aibă copiii camera separata. Dacă mergi cu prietenii, important este sa luați toate camerele ca să nu îi deranjati pe alții.
La mine a fost cam invers, chiar am folosit ca sursa de inspirație pentru amenajarea casei diverse hoteluri boutique pe unde am umblat.
Ca sa iti dau un singur exemplu, mi-a plăcut asa de mult un hotel din Polignano, încât am citit etichetele de pe obiectele de decor. Asa am aflat de un lant foarte mișto de magazine de decorațiuni (Maisons du Monde). Fiindca din păcate nu e prezent în România, in concediul ala am trimis acasă cu Atlassib-ul 10 saci sub forma de colete cu decorațiuni.
Plm, reply-ul asta e pentru postul lui Cristian de mai sus.
Pentru Craciun?
Ai furat cu sacii decorațiuni din hotelul ăla? /s
Asa fac la orice (de la hoteluri la masini de spalat). Ma intereseaza mai mult ce NU le-a placut oamenilor (pentru ca sunt un cusurgiu notoriu si stiu ca orice rahat ar putea sa-mi strice complet experienta)
Si eu caut la fel, dar pe alte considerente. Vreau sa stiu daca chestiile negative sunt relevante pentru mine. Daca zice „40 de minute pe jos pana la plaja x”, nu ma intereseaza pt ca merg cu masina. Daca scrie repetat ca e murdar/prosoape murdare, sau ca se plateste separat pentru internet, sau pentru aer conditionat, atunci ma lipsesc, la revedere.
Fain articol. Faza cu recenziile mi-a adus aminte de o patanie: cautam wok pe emag. Intru la reviewuri. Primul review, de la ion ionel: nu e bun, mi s-au lipit ouale ochiuri. That’s why we can’t have nice things…
Intr-o tigaie buna (cu strat de teflon) nu ar trebui sa se lipeasca ouale. Deci acel review este destul de relevant. Chiar daca nu iti cumperi wok ca sa-ti faci oua in el, este important de stiut ca din punct de vedere al calitatilor antiaderente lasa de dorit.
Era wok de otel-carbon. Wok, nu tigaie. Hayaaaa.
Exista si multe wok-uri cu invelis de teflon. Am crezut ca despre asta este vorba si ca nu exista nimeni atat de tampit incat sa-si imagineze ca poate praji oua fara sa foloseasca ulei intr-o tigaie / intr-un wok din otel carbon.
Eu nu pot sa imi inchipui cum poate cineva sa prajeasca oua in wok … Poate doar propriile oua
Un fost vecin, un etaj mai jos a pus la prăjit cartofi în wok, a lăsat sticla de ulei lângă wok și s-a dus să vadă meciul. Făcea și duplex, nu numai cartofi.
Review-urile pe emag (unele) sau pe dedeman par să fie de la oameni care abia au scăpat pe internet și simt nevoia să își dea cu părerea, chiar dacă sunt pe dinafară. De fapt asta și sunt. Asta cu wok-ul e un exemplu bun. Eu am văzut zilele trecute un review la un monitor 4k care a fost dat înapoi că „se vedea totul prea mic”.
Închiriez prin Airbnb și review-urile scrise corect sunt mană cerească, dar, din păcate, toți se laudă în cerc de cele mai multe ori și așa te trezești cu apartamentul făcut praf de turiști numai cu review-uri bune. Câteodată poți avea un feeling nașpa când scriu pe bune – un fel de mi-e rușine de rușinea lui -, dar doar așa vei ajuta viitorii turiști/proprietari. Bun articolul.
+1 ca te-ai intitulat „proprietar” si nu „patron” sau „CEO de lant hotelier”.
pai n-are lant, are doar o za.
Pacat ca nu a scris „bossulica”
Dupa ce am calatorit prin lume pentru vacante cat si pentru job m-am invatat sa citesc cat mai multe reviewuri si apoi sa cantaresc informatia.
Desi ma indoiesc ca vreun patron/manager de hotel citeste blogul asta pentru mine si mare parte din colegii mei sunt importante in ordinea asta: curatenia si linistea. In hotel dorm si vreau sa fie curat si liniste peste noapte. Curatenie inseamna asternuturi si prosoape curate, curat in camera si la baie si in balcon, curat la micul dejun, la receptie, in parcare, in lift, etc etc etc.
Mai apoi vin: securitatea, parcare, alte facilitati gen piscina sau sala, etc etc
Din pacate la noi consecventa in ce caut am gasit mai mult la hoteluri mari gen Ramada, Radisson, Phoenicia si mai putin in hoteluri mici /pensiuni/ apartamente private
Pai si te mira faptul ca niste conditii bune gasesti in mare doar la hoteluri rasarite? Pensiuni, case de oaspeti, apartamente etc le numeri pe degete pe cele care intradevar ofera servicii bune
Toate conditiile astea (curatenie peste tot, liniste, securitate, parcare, piscina, sala) vin cu anumite costuri pentru hotelier. Este normal ca un hotel mic, unde si tarifele sunt mai scazute, sa nu iti poata pune la dispozitie tot ceea ce ofera un hotel mare unde platesti dublu cazarea.
Hai să încerc ghidul.
Deschid booking, pun Romania in search, filtru: piscină. Primul rezultat:
Cheile Gradistei Fundata Resort & Spa Fabulous. Cele mai apreciate facilități: 1 piscină,
spa și centru de wellness. 9.5 pentru un sejur cu copiii.
Super, am găsit destinația următoare de vacanță.
Mai citesc puțin: ”Accesul la centrul spa și facilitățile de spa oferite nu sunt incluse în tariful unității de cazare.” $100 pe noapte și nu am piscină. Fie. Deschid și google maps să citesc reviewuri: unii au avut noroc, alții toxiinfecție alimentară.
Aia e locatia perfecta pentru bucurestenii ce vin la munte sa manance bio, si mananca preparate traditionale pregatite cu indemanare si dragoste, folosind ingredientele marca Aro de la Metro.Curatenia e optionala in bucatarie, ca doar ciobanii nu se spalau pe maini cand preparau bulzul.
Foarte interesanta treaba cu review-urile. Inca nu cred ca avem in Romania spiritul civic suficient de dezvoltat incat sa incercam sa-i ajutam si pe altii prin informatii corecte. De multe ori la review-uri de orice fel (sa zicem gadget-uri etc) se prezinta informatiile cu foarte multa incarcare emotionala . Amazon ramane un bun loc de citit pareri mai obiective + poze.
On-topic: am fost si in hoteluri cu nota mica (gen >6.50 si < 8) si a fost ok. Intr-adevar, e foarte important sa citesti review-uri, ca sa-ti dai seama daca hotelul are ce vrei tu. Am fost la hotel Coroana 2* in Brasov, care e ceva comunist, dar mie mi-a placut pt ca erau camerele foarte mari, cu tavan inalt, fix in centrul vechi.
Am stat si eu la o bomba care avea 9.5 pe booking. Proprietarul isi punea toti prietenii sa ii dea recenzii bune, si cand am plecat ne-a rugat sa nu-i dam nota mica.
Bomba de hotel din Paris, scria mare si lat pe booking ca nu are lift. 3 sferturi din reviewuri, pline de nervi: „HOTELUL NU ARE LIFT!” (sa ne intelegem, 5 etaje, deci nu ceva groaznic). In schimb, am nimerit intr-o camera care nu avea usa la WC. Am cautat ulterior informatia in reviewuri, nu a scris unul chestia asta, le-a fost prea jena sa zica ca au stat acolo. Mie nu mi-a fost.
Eu anul asta am avut probleme doar cu cei care amenajau plaja. Intre primul rand de sezlonguri si mare sunt cam 3-4 metri de nisip. Spatiu ideal pentru ca romanul descurcaret sa isi intinda rogojina, umbrela, punga de seminte. In mod normal nu m-as enerva in concediu din atata lucru, nesimtiti am vazut in fiecare an. Anul asta sunt cu fiu-miu caruia ii place sa se joace la mal. Lucru greu de facut printre sezlonguri portabile, rogojine, bunici veniti ca tarla de nepoti dupa ei. I-am zis celui care amenajeaza plaja: ciobanii astia nu iti vor fi niciodata clienti, dar nici eu. Am venit pe plaja ta crezand ca locurile sunt limitate de numarul de sezlonguri (ca asa scrie).
Din pacate, nu are nici administratorul plajei ce sa faca. Conform legii trebuie sa lase 5 metri de la mare pana la primul sezlong si nu poate interzice accesul la plaja cu cearceaful, plajele sunt concesionate in anumite conditii, sunt in continuare domeniu public, nu sunt proprietate privata. Mai mult decat atat, e obligat sa ocupe cu sezlonguri maxim 70% din plaja concesionata, 30% trebuie sa fie locuri pentru cearceaf, scaunele si alte minuni.
De altfel mi se pare normal sa nu trăiesc într-o țară în care te poți bucura de un obiectiv natural – deci nu realizat de stat sau de hotelier, da? – doar dacă plătești. Eventual daca hotelul se vrea de ultra lux și maxima exclusivitate își dorește să restricționeze complet accesul doar pentru acei clienți care nu suporta existența fizică a săracilor in raza lor vizuala, să plătească pentru a concesiona întreaga plajă de 10 ori mai mult decât plătește pentru sistemul actual cu șezlonguri pe 70 la sută din suprafață – ceea ce evident sa se reflecte în prețul plătit de client.
Pai avem pretenția să fim aceasta elită care nu se amesteca cu plebea pentru 30 de lei pe care i-am plătit in plus fata de ăla cu cearceaf? 30 de lei pentru facilități la plajă nu te face superior plebei, te face plebe. Dacă poți suporta gândul.
Hai sa fim serioși, legea e de cacat.
Pe de o parte avem meltenii care își pun cearceaful în fata șezlongurilor profitând de obligația concesionarului de a lăsa cei 5m.
De cealaltă parte avem concesionarul care fie muta șezlongurile pana în apa fiindca nu are incotro, fie trimite niște dubioși cu ceafa lata sa ridice abuziv și ilegal meltenii.
Nimeni nu e usa de biserica în afacerea asta datorita legii strâmbe.
După mine, ar trebui ca legea sa nu permită nimănui sa pună sezlong sau cearceaf pe aia 5m. Alături de reducerea distantei la 2m, sa zicem.
Vrei mai aproape de mare, stai pe plaja publica, toata lumea e împăcată.
Nu stiu daca din ce am scris eu s-a inteles „omorati saracii”. Eu tin foarte mult la confort, prefer sa stau 3 zile in loc de 7, dar sa ma simt bine. Sunt dispus sa platesc pentru acest confort, si asta am si facut. Doar ca altii se poarta ca la ma-sa pe tarla, singurul lor avantaj e ca au soriciul extrem de gros.
Si mu ma luati cu spatiul natural etc, sunt plaje de cearsafuri suficiente. Doar ca la ora 12 cand vin printii la plajagasesti locuri la 50m de plaja. Ieri m-am dat jos de pe sezlong direct pe cearsaful uneia, viata e trista
Am stat cu AirBnB o noapte in Bucuresti, insa nu era deloc ca in poze apartamentul, asa ca am dat 4 stele, nu a fost foarte rau, dar era o improvizatie de apartament si m-au trezit de cateva ori noaptea vecinii si la 6 dimineata alarma vecinului se auzea ca de la mine din camera. Nu avea AC, era cam cald acolo. Mi-a trimis gazda mesaj ca 4 stele e foarte rau, nu e cum crede lumea, si ca ar trebui sa le dau 5 stele, altfel ei o sa aiba de suferit. Asa merge AirBnB, cu 5 stele sau deloc?
Am și eu o curiozitate: au și utilizatorii un fel de rating? Adică când rezerva cineva o camera, poți vedea profilul? Dacă e pretențios, dacă e scandalagiu, dacă lasa dezastru, etc?
Chiar că. De ce nu ar merge și invers recenziile. să fie un fel de card gold virtual pentru clienții decenți și pe baza lui să beneficiezi de ceva reduceri oriunde alegi să mergi ?
@ Shoric
Exista, se cheamă credit social și primești bonusuri daca te comporți cum trebuie dar și penalizări daca insiști sa calci strâmb. Deocamdată China e cea mai avansată în asta, dar poate cine știe, ajunge și la noi, in special daca din ce in ce mai mulți cetățeni îi vor înțelege utilitatea
Pe Airbnb primesti review si de la gazda la care ai stat si apare public pe profilul tau
Am fost cazat recent intr-un hotel de 9.8 care are target principal clientela de business.
In noaptea de vineri spre sambata, pe etajul 6 din 8, doua camere ocupate din cele 25-30 disponibile.
Eu, sotia si copilul intr-o camera iar camera alaturata 2 petrecareti de weekend de sex opus. La 1 noaptea s-au apucat sa danseze, sa cante, sa sune prietenii si sa rada in hohote.
Ce nota sa lasi?
A fost ceva munca in a scrie articolul asta… Multumim pt timpul oferit
Muncă în a scrie un articol care pare un strigăt de ajutor care se reduce la un singur cuvânt: Educație. Educația în orice domeniu ne lipsește nouă, dar cine mai are timp să o facă ? Mai citești pe un blog un articol de unde afli informații utile dar câți din 20 de milioane de români citesc bloguri ?
Foarte adevarat articolul. La hoteluri mai e cum mai e dar la restaurante e horror. Restaurante de 4.5-4.8 pe Google sunt adevarate bombe in care poti clefani linistit cartofi congelati cu snitzel in ulei cu garnitura de pizza congelata. Daca la hoteluri o musc rar la restaurante oricat sunt de atent mi-e foarte greu sa ma pis contra curentului care iubeste ciorbele din aceeasi zeama si ceafa cu cartofi.
cu review-urile false nu sunt de acord, hai sa ne gandim un pic si sa vedem o afacere pe scara extrem de mica, se gasesc 20 de patroni de hoteluri din vreo 5 orase care intra in cooperativa, isi folosesc conturile persoanale + sotie + inca 3 rude = 100 de review-uri garantate si astia prin rotatie dau la fiecare 3 luni review-uri la fiecare din ceilalti 19 parteneri. pe fiecare ii costa 1 noapte de cazare * 5 conturi/hotelier cooperatist = 1500ron/hotel la care fac review din care partea booking e 15% deci 100 ron pentru 5 review-uri.
la `19 review-uri avem deci 1900 ron/ la 3 luni si toata lumea primeste 95de review-uri de nota maxima. de ce zic ca doar 1900 ron? pai restul de bani pe care tu ii platesti la altii raman la ei, ar mai fi impozit, taxe de turism local, hai sa zicem 4000 ron dar nu cred ca se ajunge acolo. la final cat te costa un review in cooperativa? 4000/95= max 42 ron
astia 20 gasesc 2 prosti platiti cu minim-ul pe ecoconomie sa tina o lista cu cine unde a fost si ce bani mai trebuie descarcati intre daca au camere cu valoare diferita, si gata afacerea.
la final ce o sa avem? 95 de review-uri care par perfecte pentru ca sunt de pe conturi de utilizator folosite si o suma absolut modifca pierduta la schimb
ce naiba, au facut asta cu public la tv in fotabalul romanesc cativa idioti, cativa sefi de hotel isteti ar trebui sa se gaseasca zic eu
Din păcate bugetul mă trimite în concediu mai mult la pensiuni și mai puțin la hoteluri de unde și orientarea mea către review-uri de pe maps.google.com unde pun și eu review-uri detaliate. Durerea acolo este că unii oameni se mulțumesc cu puțin, foarte puțin, poate și pentru că altceva mai bun nu au văzut sau poate pentru că gazda i-a primit cu un pahar de pălincă la check-in. Am găsit cazari execrabile cotate peste 4,5 pentru că gazda era foarte atentă, atenție pe care eu am găsit-o agasantă. Aș fi apreciat mai mult o reutilare a bucătăria comună cu altceva decât o mobilă veche de 40 ani.