Filosofia educației

Testele PISA explică de ce urli la colegii tăi de țară că nu pricep nimic, pentru că chiar nu pricep nimic, că nu pot citi iar asta e la baza comunicării moderne, ăia sunt handicapați comunicațional. Crezi că dacă nu poate înțelege un text scris poate înțelege o comunicare verbală folosind aceleași cuvinte? Ia verifică. Vorbește cu unul cu care ai o ceartă, curier, ospătar, om din publicitate sau paznic și pune-l să repete cu cuvintele lui ce i-ai spus.

Și da, e de la educație, și da, e din cauza profesorilor și a sistemului. Și toată lumea anunță reforma educației și tot felul de cuvinte mișto pe lângă și nimeni nu vrea să facă o schimbare simplă și de efect. Este vorba de note și ce înseamnă ele în economia sistemului de învățământ.

Acum, nota a folosită de profesor ca pedeapsă. Elevii sunt pedepsiți la școală prin note, sunt profesori care chiar se mândresc cu gestul ăsta. Înțelegi calitatea umană a celui care se mândrește cu pedepsește așa un copil, dar aia e altă discuție, mult mai largă, cu intrările separate pentru elevi și profesori și alte mizerii de-astea meschine.

Faza e că nota nu reflectă neapărat cât poate învăța copilul ci mai degrabă cât poate preda profesorul. Dacă ai unu’ care e de 5 păi asta înseamnă că tu l-ai învățat pe ăla materie de 5. Nu e vina părinților, nu mai da vina pe ei, că ăia nu sunt profesori. Tu ești profesor, ăsta e jobul tău principal, pentru asta ai făcut facultate și modulul pedagogic, nu, parcă asta însemna pedagogie în morții mă-sii. Ca profesor ar trebui să fii profesionist în educație la fel cum ca instalator ar trebui să fii profesionist în țevi.

Logica ar fi să-i iei pe ăia de cinci și să muncești separat mai mult cu ei până ajung și ei măcar de nota 7. Că ăsta e jobul tău, nu să-i trântești în brațe părintelui „dom’le, dacă nu învață eu îl las repetent”. Folosești nota ca pe un sistem de evaluare a cât de mult ai reușit tu să predai materia ta, nu ce ceartă și frustrări ai tu cu copiii.

Pentru asta nu trebuie decât să se schimbe, pur și simplu, filosofia educației. Principalul profesor al țării, însă, este unul care se mândrește cum a făcut bani dintr-un sistem corupt de educație, cel cu meditațiile. Ăsta voia să facă pact național pentru educație sau alte vrăjeli. Și ăla e un reprezentant al profesoratului și nu pare prea treaz ca să-și dea seama de anvergura problemei, că nu l-a certat încă nimeni pe Facebook pe faza asta.

Sistemul ăsta cu meditații trebuie să înceteze, rapid, dacă vrea cineva legi cu pedepse penale, uite, asta e una. Dacă meșterul tău de la atelierul auto face treabă de rahat, dar are grijă să trimită clienții acasă la el în curte să le-o facă pe treaba aia bună, îl dai afară în șuturi. Fă la fel și cu profesorul, ce mama naibii, de ce ar fi el special, că-l alinți tu cu „dascăl”? Vai dar sunt săraci, bă, serios, la ce nivel calitativ e munca profesorului, cam cât ai vrea să fie plătit? 3000 de euro pe lună pentru că generează handicapați speriați cu PTSD față de citit?

Și-apropo de ăia care nu pricep matematică, tot vreo jumătate din români. De-a lungul vieții ai avut parte de cel puțin 50 de profesori. Așa-i că știi doar vreo 5 care au fost valabili, restul indolenți, proști sau pur și simplu rău intenționați. Sună exact a cifre de bugetari, nu-i așa?

Regândit întreg sistemul de la ideea asta: notele sunt doar evaluare a profesorului, nu a elevului. Scopul educației ar trebui să fie educația, nu notele și birocrația. Hey, teacher, do your fucking job!

P.S. Această gemă de la Ministrul Educației (doamna din poză): „Nu trebuie neapărat să ne îngrijorăm de această evaluare a testelor PISA, e o evalare internaţională. Accentul la aceste evaluări internaţionale nu cade neapărat pe ce ştiu elevii, ci pe aplicarea cunoştinţelor în situaţii concrete de viaţă”. Pisi, tocmai ai spus că rolul școlii în România nu este să-i ajute în situații concrete în viață. Mersi, nu vrei o mărire de salariu, doamna profesoară?

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

180 comentarii

  1. nu comentez articolul unuia care nu are nicio tangență cu domeniul pe care-l comentează (și se vede asta), nu-mi scriu nici ideile mele care nu au relevanță în domeniul în discuție, dar pun opiniile a doi oameni care chiar știu ce vorbesc:

    mai întâi explicația problemelor, prin gura unei profesoare, lăcrămioara bozieru:

    „Veşti bune: am picat iar la testele Pisa, dar este şutul în cur care pentru românii cititori de oshoisme tip Țuțea înseamnă un pas înainte. Să fie clar că testele Pisa compară mere cu pere. Predarea, logistica(manuale, laboratoare etc) şi evaluarea în sistemul nostru educațional sunt în contratimp cu testările Pisa. Accentul la noi este pe tipare de gândire – „Genul liric cuprinde totalitatea operelor lirice în care poetul îşi exprimă direct sentimentele prin intermediul eului liric bla bla bla” -, modele de probleme de matematică şi învățare cantitativă a unor noțiuni fără înțelegerea fenomenelor ştiințifice sau experiment practic. Testele internaționale verifică înțelegerea textelor sau fenomenelor ştiințifice, meta-competența de gândire logică. Din start elevul român pleacă de pe un loc codaş, lipsit cum e de practica învățării şi testărilor similare. Sigur nu putem ignora nici caracterul unitar al învățământului din UE. Diferențele dintre colegiile naționale din urbanul mare şi şcolile din rural sau urbanul mic sunt uriaşe în România, ca să nu vorbim despre rezultatele predominant datorate investițiilor financiare, de timp şi energie ale familiilor elevilor. Profesorii pregătesc elevii pentru trecerea cu succes a unor examene naționale voit revolute, tipare, memorare, deficit de gândire. Sunt vinovați? Probabil, dar acestea sunt instrumentele boante pe care toți li le pun la dispoziție, caci toți actorii actului educațional aşteaptă doar promovarea unor teste naționale, nu şi a celor internaționale de care ne agităm o dată la 4 ani când vin testele Pisa.”

    li apoi vinivații și o soluție simplă, din partea unui expert, oana moraru:

    „Iar nu răspunde nimeni astăzi de rezultatele tragice ale românilor la testările Pisa.

    1. Nu răspunde Președintele pentru că Domnia sa are deja un proiect plin de speranțe. Și eu tot zic că voi scrie o carte, și, de când i-am schițat structura, nu mai pun un cuvânt jos, că am impresia că mi-am făcut deja treaba. Îmi vine să mă și felicit!

    2. Nu răspunde Ministrul pentru că testul e din Străinezia și nu se aplică românilor care știu multe, dar mai au un pas mic de făcut – să și aplice ce știu.

    3. Nu răspunde șeful Agenției Române pentru Asigurarea Calității în Învățământul Preuniversitar pentru că e ocupat să chibițeze de pe margine, ca un comentator sportiv. El o dă cu disparitatea, cu segregarea, cu sărăcia. De aia suntem proști, că suntem mulți săraci.

    4. Nu răspund inspectoratele școlare pentru că toți d-acolo au treabă să pândească atent peste umăr cine le ia scaunul în viitorul apropiat. Pleacă ai noștri, vin ai lor, care sunt tot ai noștri, stați, frate, liniștiți! Capul la cutie!

    5. Nu răspund directorii de școală pentru că au o groază de șefi deasupra lor care trebuie să răspundă până se ajunge și la ei.

    6. Nu răspunde nici profesorul de la clasă pentru că el a avut de făcut multe hârtii. Acum cică se taie, dar întâi trebuie făcută o dezbatere, o comisie, un grup de lucru, un raport, o propunere, iar o dezbatere și mai largă, iar un raport, poze, site, conferințe, până se taie ceva.

    O să răspundă copilul, că îl bagă mamă-sa de mâine la serie dublă de meditații, că a aflat din presă că suntem ultimii, frate, și că pe școală nu te mai poți baza. Și o să răspundă pensionarii că nu va mai fi nimeni la muncă în țara asta să le plătească pensiile.

    Vrem reformă? Hai să băgăm răspundere! Eu nu pot să plec o zi de la serviciu fără să nu se întâmple câte ceva de reglat din urmă și fără să plătesc pentru neatenția sau neimplicarea mea.

    Ăștia au lăsat țara singură de tot, fiecare își face treaba din inerție, de parcă nimeni n-are nicio obligație față de nimeni.”

    00
    • Vezi că eu am scris de educație diferențiată, e un mod de abordare a procesului aplicat în țările mai deștepte decât noi, nu știi tu de-astea că ești prea preocupat să mă faci pe mine habarnist pe domeniu.

    • bravo, ai descoperit focul!

      00
    • Și tu ai fi fost din ăia care ar fi picat la testul PISA, că dacă citești al doilea citat pe care l-ai dat ai fi aflat că femeia aia nu mă contrazice.

    • și tu, dacă ai fi trecut testele astea, ai fi realizat că discuția nu e despre mine sau despre tine, ci despre educație. dar na, așa se întâmplă când ego-ul supradimensionat e contrabalansat de nivelul competențelor…

      00
    • Esti habarnist in orice, nu numai pe domeniul asta

      00
    • Repetă cu cuvintele tale ce am scris eu în text.

    • Treci la locul tau, ai 2!

      00
    • Nu stiu ba.
      Io n-am citit textu sfantului eftimie, nici a evreului , da clar are dreptate.

      00
    • Berenger, scrii ditamai cârnatul spunând că ideile tale nu au relevanță (câtă modestie) dar argumentând cu dna Lăcrămioara, autoritate în domeniu (știm) și cu „expertul” Oana Moraru. Și în învâțământ, ca și în HR, e plin de „specialiști” dar unul nu are studii de psihologie. Au în schimb experiență iar asta suplinește, nu? Și n-am înțeles de ce, dacă tot ai idei nerelevante, îl faci pe Eftimie habarnist.
      Cu ce îl contrazici pe Eftimie și unde anume, că nici asta nu mi-e clar.

      00
    • Și apropo de expresia aia cu „românii cititori de oshoisme tip Țuțea” (doamna e și specialist in filozofie se pare), Țuțea a murit acum vreo 30 ani pe 03 decembrie.

      00
    • Profesorii nu au dreptul sa se planga de faptul ca sistemul este gresit decat atunci cand ei personal au trimis catre minister 2, 3, 10 propuneri de modificare si au fost ignorati.
      Daca au „mers pe burta” pentru ca este mai usor sa predai ce stii decat sa faci schimbari sunt parte a sistemului si sunt la fel de vinovati ca ministrul invatamantului.

      00
  2. Inainte sa comentezi cu ‘vai, profesorul nu pupa in fund elevul de 5’, tine cont ca in clasa sunt 30 de elevi, la unele materii sunt cate 1 (maxim 2) ore pe saptamana, si in alea 20 – 40 de ore sau cat o fi pe semestru, trebuie predat, evaluat, recapitulat, etc. Cand? Daca elevul nu isi da interesul sa invete, sa fie atent, sa caute, ce ai vrea sa faca profesorul – sa ii aduca aia ‘7 ani de acasa’?

    Mantra asta cu dat vina pe profesor trebuie sa se termine – educativa intai copiii, sa inteleaga ca mersul la scoala e ‘job-ul’ lor. Nu mai zic de respect fata de profesor – daca nu persoana, macar fata de functie. Si profesorul nu ora nu poate preda altceva decat ce ii zice ministerul – depuneti plangerile la minister, nu la profesor, ca nu va plac materiile.

    00
    • si cine are „job-ul” sa faca pe elevi sa inteleaga ca scoala e „job-ul” lor? ai zice gresit ca parintii/familia, dar predatul inseamna si educatia, nu doar transmiterea unor informatii care apoi sa fie repetate de elev.

      00
    • Profesorul preda aceleași informații iar, și iar, și iar….. este mai comod așa. Să vii cu informații noi este consumator de energie, iar să vorbească doar profesorul la oră este și mai comod. Dacă îți pune elevul o întrebare încuietoare, ce faci? Te faci de rușine. Așa că nu riști și îi spui elevului să tacă. Îi spui mai tare sau mai încet. Să vii cu tehnici noi de predare, să îi obișnuiești pe elevi să gândească presupune a te informa, a căuta, a petrece timp pentru documentare. Timp pentru documentare exista și la noi, doar că e pe hârtie. și atunci continui să predai aceleași informații pe care le-ai predat de atâtea ori încât le-ai memorat(de priceput doar câțiva) și tu(profesorul). De asta elevul nu este atent, interesat, etc. Pentru că profesorul vorbește ca televizorul. Nu interacționează cu elevul, nu îi stârnește curiozitatea, nu nimic.

      00
    • Stii cum iti dai seama ca bun comentariul tau? Ai 49 de voturi pe minus, si nici o replica. Asta inseamna ca 49 de analfabeti functionali n-au fost de acord, dar au fost incapabili sa scrie, deci ceva ai facut bine.

      00
    • E greu. In România e greu. Toată lumea vrea ‘sa se faca’, cam ca Eftimie aici, dar el, elevul sau părintele, să nu facă nici un efort. Să facă ăilalți, el e o victimă. Eventual să scoată numai banii din buzunar. Ete că nu mere ashe! Cine are urechi de auzit să audă, restul dați vina pe sistem.

      (In caz că nu v-ați prins, e vorba de neimplicarea socială, să nu supărăm profesorul la ședința cu părinții, însă să-l umplem cu cadouri. Și dup-aia tot noi sa ne văităm. Marș bre, cântă la altă masă.)

      Copiii fac fix ce văd că fac părinții. Copii delăsători <- atitudine de bagpulist in școală din partea părinților. Vina e la părinți și nu la profesor. Exact așa își trăiesc viața și părinții, cu compromisuri, fix ca meditațiile alea.

      00
    • @costelush: pun pariu ca esti profesor si ai impresia ca daca elevii nu inteleg este vina lor. Iti spun eu ca, desi partitial ai dreptate cu numarul de ore si cu programa, majoritatea profesorilor iti dicteaza o lectie la foc automat. Adica o ora intreaga iti dicteaza un text mare apoi te trimit acasa sa-l intelegi. In loc sa zica: Lectia de la ora urmatoare este la pagina 12-13. Cititi-o acasa si haideti sa o discutam in clasa ora urmatoare. Va raspund la intrebari, discutam impreuna despre ea si petrecem ora facandu-va sa o intelegeti. Profesorii considera copii niste masini de scris. Eu dictez, voi scrieti, intelegem fiecare ce putem.
      @hash: si cam ce ar trebui sa faca parintii implicati? De-asta e recomandat sa chemi un electrician cand ai o problema electrica, sa chemi un instalator cand ti se inunda baia si te duci la mecanic cand ti se strica masina. Pentru ca nu te pricepi. Majoritatea parintilor nu se pricep la materiile care se predau la scoala? Cum ar putea ajuta copilul. Eu sunt unul din elevii care in clasa a 3-a am primit nota 3 pentru ca am rezolvat tema in alt mod decat „ne-a invatat invatatoarea”. In conditiile in care majoritatea copiilor nu intelesesem cum se face si a trebuie sa ma invete tata. Au procedat parintii mei bine sau nu ca m-au invatat sa rezolv un exercitiu la matematica?

      Alte problema, eu in scoala aveam laboratoare, de fizica, chimie. De cate ori credeti ca am intrat in scoala + liceu in total in acele sali? De 2-3 ori maxim. Asta in conditiile in care orice om invata mai bine ceva ce poate vedea cu ochii lui cum functioneaza. Intotdeauna poti explica si intelege mai bine atunci cand ai in fata ochilor ceva vizual. Daca nu se mai turuie texte fara sens si intr-o ora profesorii vor invata copii, interactiv, cum sa faca ceva, atunci poate nivelul educatiei ar creste.

      00
    • @costelush, de fapt trebuie sa se termine mantra asta cu „elevul nu isi da interesul, nu invata in particular, parintele nu il ajuta la teme, etc”.

      Tu (profesorul) esti platit pentru asta, trebuie sa iti faci treaba cat mai bine. Tu ai pregatire pedagogica, nu parintii.
      Nu este suficient sa dictezi lectia din carte si sa te speri ca parintii ii vor explica ce nu a inteles.

      Invata sa iti castigi respectul elevilor prin atitudinea ta. Invata sa le captezi si sa le mentii atentia.
      Nu stii cum sa faci asta/nu poti sa faci asta?
      Inscrie-te tu personal la un alt curs de pedagogie sau la un curs de formator. Adapteaza-te si implementeaza metode moderne de educatie.
      Nu mai pastra aceleasi metode invechite de acum 30 de ani, fiindca tinerii de astazi de astazi sunt diferiti, au evoluat, au alte pretentii.
      Pe scurt: evolueaza si tu ca profesor.

      00
    • @Andrei G

      Sunt perfect de acord cu ce spui doar ca mi se pare ca mai sunt si alte aspecte de tinut cont pentru ceea ce zici. Mai ales unul principal, si anume salariul.

      Conform mai multor site-uri, un profesor debutant castiga superba suma de 1793 lei net. Daca trage tare, cu o vechime de 5-10 si gradul intai poate castiga o suma naucitoare de 2500 lei net.

      Un casier la Lidl, a carui singura calificare necesara este sa aibe puls, castiga din start 2400 net plus bonuri.

      Cat de puternica trebuie sa fie motivatia intrinseca pentru a te face profesor in aceste conditii? Ba mai mult, cat de puternica trebuie sa fie motivatia intrinseca pentru o persoana ca la acel venit sa faca mai mult decat minimul necesar? Mai adauga la asta si o probabila existenta a unor elevi nepotoliti in clasa + parinti care te calca pe nervi.

      In aceste conditii, mi se pare minunat ca avem oameni care sa predea pentru ca nu vad de ce un om rational ar alege asa ceva. Mi se pare ca sistemul romanesc de invatamant, la valoarea investitiilor in el, functioneaza superb si perfect.

      00
    • @Phunkster, adica vrei sa spui ca, tinand cont de salariile mici din invatamant, nu trebuie sa avem pretentii foarte mari de la profesori?
      Inteleg de aici ca nivelul de pregatire si de implicare al profesorilor este adevarata problema a invatamantului.

      00
    • Costelush, foarte multi elevi inteleg ca scoala e job-ul lor dar iti faci job-ul daca si proful si-l face pe al lui. Ca el a ales si e platit pt. job-ul ala, elevul nu prea.

      00
    • @Empire: ce-ar trebui sa faca parintii zici? Oo, dar e atat de simplu!

      Sa ii faca celui mic program de lectii, sa stea cu el pentru gradi si la clasele I-III sa si le faca, sa il invete cum sa scrie drept, sa-i rupa foaia cand scrie urat, sa il vegheze sa nu frece duda pana nu termina exercitiile alea, sa se concentreze, sa ii ia tableta si mobiulul cand face lectii, sa-i verifice tema aia de gradinita sau clasa I ca e facuta cum trebuie (de, e un pic greu la inceput pana il pornesti, dar de-aia l-ai facut, sa il cresti, nu are cum doamna sa verifice 30 de teme ca nu mai face nimic 2 ore), sa-i raspunda la intrebari de bun simt, de-astea. Sa-i cultivi disciplina de a rezolva temele. Si daca nu intelege, sa INTREBE. Stau ca mutii la curs si dau din cap cand nu inteleg..

      Hai ca se poate!

      00
    • @Andrei G

      Exact asta spun. Stiu ca suna exagerat, dar spune-mi unde gresesc in gandirea mea.

      Un profesor tanar, motivat si capabil cat timp crezi ca va petrece luptandu-se cu o materie stufoasa si perimata pe-alocuri, elevi/parinti dificili (comportament precum abilitati intelectuale), management deficitar al institutiilor scolare de la directorul scolii la ministru ca, la sfarsitul lunii, sa plece acasa cu 2000 – 2500 RON? Cat de pasionat ar trebui sa fie cineva de o anumita materie si de actul de predare ca sa mentina calitatea actului educational ani la rand?

      Eu sunt de parere ca o persoana rationala nu ar face asta, mai ales pe termen lung.

      Si nu, nu nivelul de pregatire si implicare al profesorilor este neaparat problema ci un sistem care atrage oameni de o anumite calitate morala si intelectuala care nu poate fi decat negativa pe termen lung pentru elevi. Mai ales ca nu profesorii nu sunt respectati nici financiar si, in suficiente cazuri, nici moral de cei din jur

      00
    • @Phunkster, total de acord. Dar nici un profesor nu ar recunoaste ca face o treaba cel mult mediocra.
      Uite, daca ne uitam numai in articolul asta, vedem minim 4-5 profesori care „urla”ca vina este a parintilor ca nu fac lectii acasa cu copii sau ca nu ii pregatesc suplimentar.
      Si ca ei fac tot ce pot la ore, dar elevul trebuie sa studieze in particular daca vrea sa treaca clasa.

      00
    • @Alex tu vorbești serios? copilul/elevul nu e plătit pentru ”jobul” lui?!
      deși teoretic învățământul de 9-10 clase (câte or mai fi) e obligatoriu, nu-mi amintesc să fi auzit de părinți amendați că nu și-au trimis copiii la școală.
      ia vezi tu la ăia care n-au dat deloc pe la școală (încă sunt mult prea mulți), ăia care au doar câteva clase primare, care au abandonat școala înainte de liceu/școală profesională ce meserii au, ce venituri au, care e viața lor.
      plm, să fie plătiți elevii ca să învețe?! e vorba de viața lor! și dacă ei nu-s conștienți de asta, mă-sa și tac-su ar trebui să fie.

      00
  3. Ce plm e pisa asta si de ce i se da atâta importanta? Si cum se face ca dictaturile au scor mare iar “prostii” reusesc cumva sa invete o limba straina si sa munceasca în alta tara, ceea ce “miezul” populatie nu prea e în stare.

    00
    • Si de ce mi-ar pasa mie, ca potential elev, de un test ce nu ma ajuta nici la media finala si nici în viata?

      00
    • Testele PISA sunt facute sub egida OECD pentru evaluarea periodica a sistemelor de educatie. Adica de 36 de tari care au un PIB total de 62% din PIB-ul global, varful de lance al prosperitatii si libertatii umanitatii.

      China nu este printre ele, nici Rusia. Si nici Romania.

      P.S. Dictatura China are scor mare cu asterix. A fost evaluata nu toata China, ci doar 4 regiuni, cele mai dezvoltate si mai bogate.

      00
    • @Xxx, in mare parte „prostii” de care spui tu ca reusesc sa invete o limba straina si sa munceasca in alta tara practica exact meseriile alea nasoale pe care le refuza „miezul”.
      Nu contesta nimeni ca exista si oameni capabili care se afirma si ocupa pozitii bune in companii straine, dar majoritatea se ocupa de activitatile grele, care implica munca fizica.

      00
  4. am votat un presedinte care a facut avere din meditatii si ca bonus mi-a zis ca dupa ce castiga el o sa avem o romanie normala. zic sa stam linistiti, e o chestiune de timp pana totul e ca’n jermania.

    PS: daca iesea dan barna presedinte asa ceva nu se intampla si eram fruntasi testele PISA :)

    00
  5. Eftimie, cand esti asa nervos, scrii articolul, mergi sa fumezi o tigara, sa bei o votca, astepti juma de ora, dupa aia il citesti, si abia pe urma il publici, daca chiar nu ti se pare prea isteric.
    Tu ai dreptate in principiu, dar exagerezi.

    Logica ar fi să-i iei pe ăia de cinci și să muncești separat mai mult cu ei până ajung și ei măcar de nota 7.
    NU. Nu merge. Nu se poate. Clasa are >20 de elevi. Nu e fizic timp pentru asa ceva.

    Regândit întreg sistemul de la ideea asta: notele sunt doar evaluare a profesorului, nu a elevului.
    NU. Nu merge. Solutia este sa fie ȘI cum zici tu, dar ai simplificat prea mult, la modul imposibil si nerealist si absurd. Ca ai fost prea nervos…

    00
    • Stai după ore cu elevii problemă să-i mai ajuți un pic. Se poate, eu am avut o profesoară de chimie care făcea asta, gratis. După ore. Am luat 10 la bac la chimie organică, nimeni din ăia de la ajutătoare nu a luat sub 9.

    • Chestia asta se poate face, dar trebuie să vină din ambele părți. Profu’ să fie dispus să te ajute, gratuit, după ore, iar tu să fii dispus să înveți.

      00
    • Nu, nu e ok sa ceri ore suplimentare NEPLATITE unor oameni pentru ca sistemul nu prevede alternative pentru copiii care au rămas in urmă la clasă.
      Presupunând ca profesorul își face treaba corect si e totuși nevoie de lucru suplimentar la clasă, ar trebui întâi determinată cauza: materie prea multă vs timp prea puțin sau copil în dificultate din alte motive. In ambele cazuri, masurile ar trebui luate la nivel de management școlar si nu de profesor individual, pro bono.
      Daca firma unde lucrez are mult prea multe dosare față de cât pot gestiona singură, nu o sa incep sa dorm la birou. Ori cer sa se angajeze inca o persoană, ori externalizam o parte, ori firma își asumă ca voi trata doar o parte din dosare. De ce ar trebui sa fie diferit pentru peofesori?

      00
    • In majoritatea cazurilor, elevii raman in urma la clasa pentru ca profesorul nu isi da interesul.
      Pentru ca profesorul ii vede pe cei 3-4 elevi cu probleme care stau in spatele clasei ca vorbesc intre ei si nu sunt atenti la ora, dar nu il intereseaza. Decat sa se complice si sa le atraga atentia sau sa-i mute in prima banca, prefera sa continue ora cu cei 3-4 care sunt atenti si care pun intrebari.

      00
    • Discutia incepe sa fie mai rationala. Dap, una dintre probleme e data de clasele cu 30 de elevi. Sunt prea multi elevi intr-o clasa.

      00
  6. Cât durează să distrugi o generație? Până în clasa a VIII-a. Adică 14, ~15 ani. După gimnaziu unu care a fost distrus de învățământ nu-i ca și cum s-ar apuca brusc să fie tocilar. Cât înseamnă 15 ani? Păi trei mandate de președinte și parlamentare. După gimnaziu acești tineri nu-ți vor da în cap dar vor fi cei care vor sta pe banii părinților și vor sparge semințe în fara blocului fiindcă sunt neangajabili. Pe urmă îți vor da în cap.
    Întrebarea e cum îți vor plăti ăștia pensia?
    E simplu: nu ți-o vor plăti. Prin urmare fiecare primește ceea ce merită.

    00
    • Revin cu o clarificare: am zis că fiecare primește ce merită. Acum poate veți spune că pensionari nu sunt doar profesorii.
      Surpriză! Nu-i acuz pe profesori.
      Dacă ți-e să înveți, înveți oriunde. Și poți să le faci profesorilor salariul de un miliard net pe lună că rezultatul tot același va fi.
      Elevii/Studenții nu vor să învețe. Și știți de ce?
      Fiindcă nu sunt motivați. Nu au de ce. Nu au nici un viitor în țară șpăgii și a nepotismului unde poți să faci facultăți până mori că tot mori de foame!!!

      00
    • @Crimsonware, simplifici grosier cu ”nu au viitor”. Ce, o să dispară firmele private? Nu o să mai poată pleca în alte țări? Cum adică nu au motivație?

      Nu învață pentru că nu sunt stimulați/urmăriți/încurajați de familie.

      00
    • @adyzah ba cam da… Dispar firmele private. Nu ai cum sa faci concurenta unu fiu ca Andrei nastase, unei firme de casa a partidulu, unei corporații care e lăsată sa facă ce vrea cât timp unge. Apoi, nu zic ca la multinațională e asa nașpa. Dar… Nici nu e visul multora.
      Iar la mersul in afara: nu ai nevoie de carte sa culegi căpșuni. Iar la joburile bune, sa fim serioși, nu ai șanse fără un pic de noroc chior plus ești singur. Nimeni nu visează sa și abandoneze familia și prietenii, sa învețe o limba străină și sa fie tratat cu un pic de răceală ca e un străin ce fura, inclusiv joburi.

      E greu sa visezi frumos în tara asta. Un pic de ghinion sa ai, o seara în clubul care nu trebuie, sau sa fii în mașină greșită sau sa ajungi la spitalul greșit. Nu zic ca în alte tari nu ar fi problemele astea. Dar unde e bine și vise, parca ai un optimism legat de educație, sănătate, infrastructura și oportunități.
      Aici mai greu.

      00
    • @DanValjan măi, parcă sunteți ca Cetin de acu vreo trei zile. Nu-i dracul chiar așa de negru, pana mea, da, puteam să ne fi născut în Elveția, dar la fel de bine am fi putut să ne fi născut în Somalia.

      Corupție există peste tot, mai ales la nivele/contracte mari. România din 1989 până acum a stat rău la capitolul ăsta dar cu toate astea au venit firme (bine, unele au împrumutat ”obiceiuri”), s-au dezvoltat sectoare, găsești de muncă, e decent. Iar apropo de Colectiv, de spitale, uneori se mai întâmplă și chestii total aiurea, aleator și fără sens. Și-n America poți lua lejer un glonț în cap când stai la un concert.

      00
  7. Ca sa vedeti nivelul de educatie al minunatilor tineri din tara asta va rog sa va duceti pe youtube -> trending si sa va uitati acolo. Culita sterp , carmen de la salciua , dani mocanu sau mai nou tzanca uraganu rup topu cu orice melodie scot. Vizualizarile alea spun multe…..

    00
    • Observ un trend din acesta „șmecher” la nivel internațional și pe imdb unde se preferă prostiile sf cu vampiri albaștri și nu știu mai ce în detrimentul scenariilor bine gândite. Când făcea Robert de Niro filme frumoase erau doar două SF-uri mari și late: Batman și Superman. Și mai era și prostia aia de Războiul stelelor. Acum au un succes extraordinar filmele de cacao. Chiar e un val de prostie așa mare la nivel mondial?

      00
    • Cica o firma din America care facea costume de Superman a fost obligata de instanta sa scrie clar pe eticheta ca costumele nu te fac sa zbori. Prea multi clienti credeau ca asta se intampla.

      00
    • Intra pe TikTok si YouTube o sa-ti para plin de lumini calauzitoare si tinere sperante.

      00
    • @Crimsonware
      Am observat acelasi lucru: calitatea filmelor a scazut in timp. Scenariile lasa mult de dorit, dialogurile sunt praf.

      S-ar putea sa ai dreptate: https://amp.cnn.com/cnn/2018/06/13/health/falling-iq-scores-study-intl/index.html

      00
  8. un singur profesor trebuie plimbat puțin prin arest, tribunale, sentințe, interzicerea de a mai preda, pentru meditații. pentru evaziune fiscală, în lipsa vreunei legi speciale, gen sabotaj educațional. să vezi atunci ce frumos se vor căca pe ei că sunt oprimați și au salarii mici și ei au grijă de viitorul țării (cum merge asta?). dar le va fi frică, ceva ce acum nu le e.

    00
    • vorbesti de presedintele tarii ?? :)

      00
    • nu, orice profesor. dac-ar fi vreunul din ăia de la mine de la liceu și mai mare bucuria, dar anything will do.

      plimbat cu cătușe pe la secție, tribunal etc. pentru evaziune în valoare de x și cred că se vor mai gândi toți înainte să dea la roți în sistemul ăsta de căcat. parcă nu merită să riști pușcăria (chit că iei cu suspendare, tot te ia puțin la pulă procurorul) pentru 100 de lei.

      profa mea de română făcea lejer un 2000-2500e, dacă nu mai mult, curați, neimpozabili, frumoși, doar din meditații. grea viață.

      00
    • dar ce căcat mănânc despre o țară de oameni care am dat vina pe copila aia pentru că a denunțat fondul clasei și dup-aia am băgat-o sub preș.

      00
    • da, eu te cred si sunt 100 % de acord cu ce zici.
      ce pretentii sa ai de la profesorul ULEA din buzau daca presedintele tarii a zis cu gura lui ca in perioada X a dat meditatii fara sa declare asta si sa plateasca la stat un leu si cu banii aia a cumparat o casa dupa care a inchiriat o si a ajuns sa aiba ce are azi.
      Iohannis a spus asta in campania electorala din 2014 si pe noi romanii,ne-a durut in cwr de asta si l-am votat.

      00
    • Mihai, tu ai fi in stare să deschizi minți și să cultivi raționamente? Ca te vad tare resentimentar.

      Crezi că în taxele neplătite de profesori stă lipsa bunăstării?

      00
    • @hash

      Cred ca in sumele impozitate STĂ
      În primul rand dezinteresul fata de giobu de profesor la clasă, daca totul ar fi ok atunci nici clienti elevi nu ar mai avea!

      Al doilea rand de ce alții trebuie sa plateasca iar alții nu? Da, incompetenta lor e un motiv foarte important pentru care bunastarea viitoare a elevilor va fi si este proastă!

      Daca nu intelegi esti doar un alt analfabet … sau doar un alt ticălos pentru care bunastarea sa e mai importantă decat orice!

      00
  9. O precizare care poate nu e necesara, sau poate ca e: programul PISA e cu participare voluntara, scopul e sa-ti imbunatatesti sistemul de invatamant si sa-l evaluezi periodic prin niste metode obiective.
    Acum, puteti lua caramida patriotica si sa o spargeti de piept tipand despre olimpici, sau sa desfiintati sistemul de invatamant si sa-l refaceti copiind exact dupa alea bune, preferabil nu China daca se poate.

    00
    • Da de ce nu China?! (sau Coreea de Sud , Singapore?) https://edition.cnn.com/2019/12/03/asia/pisa-rankings-2019-intl-hnk/index.html „The quality of their schools today will feed into the strength of their economies tomorrow.”

      00
    • @Radu: ai dreptate, china are cel mai prost sistem de invatamant si de accea este pe primul loc la „Reading”, „Mathematics”, „Science”, „Mean performance in reading, by international decile of socio-economic status”, „Students’ proficiency in reading (6a: computer-based assessment/6b: paper-based assessment)” si printre primele la multi alti indicatori.

      00
    • Nu man, nu contesta nimeni ca China nu e prima, doar ca e in general o tara de cacat si cand copiezi ceva bun dintr-o tara de cacat exista riscuri. E mai sigur cu optiuni gen Polonia, mai aproape de Romania, sau cu putina ambitie chiar Finlanda.

      Daca esti chinez si te ofenseaza ce am zis, trebuia sa fii cinstit si sa zici ca esti chinez, ca poate ma abtineam.

      00
  10. Totul pleacă de la cât se implică părinții.

    Pentru mulți școala a ajuns un fel de depozit unde lași pachetul (copilul), tu pleci și te doare în cur 2-3 ani ce se întâmplă acolo și consideri că trebuie să-l iei gata deștept și cu 10 pe linie.

    Cunosc părinți care au un șoc când (printr-o minune) descoperă că prințul, în clasa a 4-a și cu un examen în față, habar nu are să scrie, să lege două fraze, să rezolve o problemă cu dificultate medie. Asta ca ei fără să urmărească ce și cum face ăla la școală.

    Nu există dubiu, școala/sistemul e departe de ce ar trebui să fie, dar după ce că e beteagă, mai are de luptat și cu copii panseluțe (vai, avem temă pe weekend 5 înmulțiri la mate) și părinți bosumflați.

    @eftimie, copiii ăia de 5 ar deveni și singuri de 7, 8 sau poate și 9, dacă ar avea interes, doar prin apartenența la o clasă decentă. Să fim serioși, cine vrea, crește singur, ajutat de colegi, de părinți, profesorul îl mai ghidează pe ici pe colo (că mai are 30 în clasă). Cine-i loază, rămâne loază chiar dacă lucrează cu cel mai peda dintre gogi.

    00
    • „Cunosc părinți care au un șoc când (printr-o minune) descoperă că prințul, în clasa a 4-a și cu un examen în față, habar nu are să scrie, să lege două fraze, să rezolve o problemă cu dificultate medie. ” asta inseamna ca invatatorul nu isi face treaba. ori din cauza ca nu se pricepe ori din cauze independente (lipsa de resurse/timp/programa aiurea). Dar daca un copil nu stie ce ai spus tu, e in primul rand vina profesorului.

      00
    • @Perkele, ah, deci ăla care are de predat la 30-40 de panseluțe trebuie să stea la fiecare și să-l gâdile, să-l roage frumos să se concentreze, să-l implore să citească ceva acasă în loc să bage un Fortnite, etc, etc. Iar mami și tati doar să aibă grijă să-l ducă duminica la Mec și să-i ia ultima consolă.

      Personal iubesc profesorii (majoritatea lor) fix ca pe un dop în cur, dar dacă tu ca părinte nu ai un minim interes, cât să tragă ăla de loaza ta? Iar când îi chemi la ședințe cu părinții nu vin sau dau din umeri.

      00
    • Hai las-o ady, ai copii, ai văzut ce si cum se preda ?
      Cu matematica nu sunt probleme, la alte materii e buba fiindcă predau cu niște termeni atât de savanți ca n-au cum sa cunoască ce înseamnă termenii pe care ii pun sa-i învețe pe de rost. Sunt multe teme care nu-și au locul la clase mici, la nivelul ala de educație și sa se vrea n-au cum sa le explice ce înseamnă.

      00
    • Si e normal sa predea la 30-40 de copii? De ce sa nu marim o clasa la 50-60 de copii? Punem banci suprapuse…

      00
    • Sărăcuții, să nu care cumva sa se extenueze.

      Omule, din micul tau răzgâiat azi va ieși un mare inadaptat social mâine! Școala e greu, necesită efort, efort pe care cel mic trebuie să îl deprindă zilnic, pentru ca apoi sa nu i se mai pară o corvoadă. La început nu înțelege, învață pe de rost, pentru ca mai apoi să înceapă să le lege. Își exersează memoria.

      00
  11. Da, tin minte si pe profesorii ca lumea, dar si pe cei care au fost animale. Am avut bafta extraordinara sa am profesori f buni la Engleza, Mate/Analiza + Fizica. Si in liceu, si in facultate. Dar am avut si politruci mizerabili ca profesori. La „filozofie materialist dialectica” (bai, ce titlu de kkt!), „economie politica”. Niste ticalosi.

    @berenger: Nu comentezi, dar totusi comentezi? :) Si mult, nu gluma.

    @Eftimie: Re „Scopul educației ar trebui să fie educația, nu notele și birocrația.” E greu tare sa cuantifici asta in Romania. Ca regula de baza, totdeauna romanashul o intoarce din condei. Iar Educatia/Invatamantul e un loc perfect. Adica sindicatele din invatamant in Romania au sa demonstreze forever&ever ca educatia e tot mai buna si mai meseriasa. Mai cobori stacheta, mai trantesti ordin pe unitate sa treci pe toti si cu note tot mai bune, mai platesti un ONG-doua sa faca niste sondaje/analize favorabile etc. Metodele astea-s folosite in Vest, d-apai in Rmnk, unde fanariotismul si ajuta-ma-sa-te-ajut e in tot si in toate.

    00
  12. si plm, vad ca multi apara pe profesori si sistemul nostru de invatamant, dar cum se face ca noi scoatem analfabeti functionali pe banda si avem acelasi sistem de educatie de inspiratie comunista, iar unele tari se agita cat pot ca sa invete ceva practic pe copii: desfiinteaza note, desfiinteaza unele examene, fac experimente ca poate e mai bine sa desfiinteze si materii, plus ca la scolile de la tara e acelasi standard de predare ca la scolile din centrul capitalei. aia n-au fost la un moment dat prosti si credeti ca nu le-au zis o gramada ca nu se poate?

    00
  13. Plus, după mine, cea mai tâmpită chestie băgată, treaba cu calificativele. Am înțeles (rog să fiu corectat dacă greșesc) că FB e ceva vag, de pe la 8-8.5 la 10. Păi de ce căcat să aspiri la 10, dacă iei cât ăla care o mermelește și ia 8 și ceva. La sfârșit amândoi aveți FB. Acum mulți ani când veneam acasă cu 9 și colegul de bancă și prietenul cu 10 (salut D), eram luat la întrebări.

    00
    • pentru ca scoala nu e competitie, nu e ca la atletism sa alergi mai rapid decat ceilalti, e de fapt acumularea de cunostiinte si de instrumente de aplicare ale acestora, asta pe langa acumularea unor abilitati sociale. in primele 4 clase si calificativele mi se par prea mult, obiectivul ar trebui sa fie de adus toata clasa la nivelul cerut: sa stie sa scrie, citeasca si sa faca operatii matematice de baza, plus stiut o limba straina cat de cat. ca nu poti compara ca unul scrie mai frumos decat altul sau ca aduna mai bine niste numere, mi se pare irelevant.

      00
  14. Bai îmi aduc aminte in generala, vitele intrau pe o ușă de 1.2m, de arătam ca oile când le dirijează ciobanii la muls, iar profesorii aveau intrare frumoasa cu ghivece cu ficuși (cred că unu e președinte acum). Un mic foc trebuia și dădeam rusinic la colectiv ca număr de victime.

    00
    • Ah, daa, ce teamă aveam de scara aia specială a profesorilor perfect lustruită şi cum am coborât-o o dată în viteză ca să nu fiu prins.

      00
    • N-o sa-ti vina sa crezi, la atenieni elevul nu avea voie un an sa deschida gura! Se considera ca elevul este sub profesor! Incredibil!

      00
  15. Cert este ca scoala trebuie sa iti ofere niste competente. Cred ca sunt putine specializari in Ro unde stii cat de cat ceva dupa absolvire.

    00
    • Ce drac de competențe vrei sa ai după ce termini generala sau liceul? Se numește cultură generală! De-abia te prinzi și tu ce există pe lumea asta, de-abia ai gustat o linguriță din tot soiul de mâncăruri! De-abia acum te decizi, după ce deja ți-ai incercat un pic puterile cu fiecare domeniu.

      Mâine-poimâine auzi de grădinițe cu specializarea managementul afacerilor..

      00
    • Confunzi competentele cu specializarea. Dupa ce termini generala sau liceul trebuie sa ai cel putin competentele de baza: sa fii in stare sa citesti si sa intelegi un text in limba romana la prima vedere si apoi sa redai ideile principale; sa fii in stare sa transformi un pret din lei in euro, sa calculezi un TVA, sa calculezi singur cat iti iese media la matematica, sa-ti dai seama daca ai primit restul corect la Mega; sa urmezi un set simplu de instructiuni, sa completezi un formular cu datele personale, sa faci un plan pentru a ajunge din punctul A in punctul B (variante, mijloace de transport, cost); eventual, daca te pierzi de parinti prin centrul Vienei, sa poti spune unui politist in limba engleza sau germana cum te cheama, de unde esti etc….

      00
    • @hash, eu am terminat liceul CFR, cu diploma de electromecanic. Si da, m-as fi putut angaja cu dipoma aia.
      Competente? Da, sa stii ce-i aia un patent, un polizor, cum functioneaza curentul electric, ca sa nu mori in priza, etc.
      Minimizez, dar chiar se poate sa iesi dintr-un liceu cu competente. Pe vremea mea se iesea cu competente si din scoala profesionala. Atunci nu era rusine sa faci o scoala profesionala.
      Acum ca sa lucrezi la casa la Carrefour iti trebuie facultatea la zi.

      00
    • Aha, m-am dumirit ca ce tine de cultura generala se numesc ‘competente’. Mea culpa.

      Am dobandit competenta sa bat un cui cu ciocanul. Mama ce doct suna :p

      00
  16. Educația nu înseamnă numai școala (învățământul)

    00
  17. Scoala inseamna educatie si evaluare. Foarte importanta evaluarea asa… in viata in general pt ca te lovesti de ea peste tot. Esti varza la „evaluare” in domeniul tau ? :D La programat, la scris, la tencuit, la ce o fi ? O sa ai salar/venit de cacat si munca de cacat si o sa fuga clientii, firmele sau colegii de tine. Nu contest ca sistemul nostru e de cacat dar nici dincolo nu sta vreun profesor cu un elev mai mult ca al tau e praf, are 25 de copii si acolo. Diferenta dincolo e ca la 10 ani te cheama elegant la scoala si iti spune: 1) E racheta ! Are note bune si stie(Gymnazium). 2) Are mici sclipiri, o sa poate introduce poate date in SAP(Realschule) sau intelege o schema electrica. 3) Va fi un faiantator si un fierar betonist de exceptie(Hauptschule) ! La noi parintii vor sa fie toti academicieni si de aici pleaca pb.

    00
    • singurul comentariu e ca nu tine de „slipiri” ci mai mult de interes si aptitudini; adica e lejer normal ca o persoana care a facut Hauptschule sa ajunga manager, cred ca mai normal decat cineva de la Realschule.

      00
    • Nu cred ca problema pleaca de la faptul ca parintii vor ca toti copiii sa fie academicieni. Cu siguranta nu e cazul avand in vedere ca Romania e pe ultimul loc la nr de persoane cu universitate. De fapt nu doar in UE 28 dar procentual sunt mai putini si decat in tari precum Turcia, Serbia, Montenegru sau Macedonia. Vezi linkul de la Eurostat aici

      https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php/Educational_attainment_statistics

      Deci repet, nicidecum nu de acolo pleaca problema. As zice ca din contra, prea putini parinti sunt interesati de performanta academica, prea multi folosesc scoala ca un daycare si atat.

      00
  18. Eftimie, super articol. Ca parincie de copchil la scoala, m-am regasit p-acolo.
    PS: Bre, hai iar cu podcastul ala ca m-am saturat de ascultat audiobooks inainte de culcare!

    00
  19. Faza e că nota nu reflectă neapărat cât poate învăța copilul ci mai degrabă cât poate preda profesorul. Dacă ai unu’ care e de 5 păi asta înseamnă că tu l-ai învățat pe ăla materie de 5. Nu e vina părinților, nu mai da vina pe ei, că ăia nu sunt profesori.

    Serios? N-am mai auzit o asemenea ineptie. Dar daca intr-o clasa 15 elevi au media 10, 8 au media 9, 3 media 7 si 1 are media 5. Inseamna ca profesorul l-a invatat de 5? Cum calculezi in aceasta situatie?

    Logica ar fi să-i iei pe ăia de cinci și să muncești separat mai mult cu ei până ajung și ei măcar de nota 7.

    De acord, dar cand? Dupa ore?

    00
    • In strainatate clasele nu au 30-40 elevi. Aia au 15-20. Copiii cu ces beneficiaza de profesor de sprijin. Despre ce vorbim?

      00
    • Dupa ce domn profesor va face suplimentar cu avant patriotic cu cel de 5 sa-l aduca la 7 ce se va intampla ? Vor veni cei de 7 sa faca si cu al lor sa ajunga de 10. Si apoi ala de 10 e prostul satului ? Hai sa-l facem si pe ala de olimpiada ! Bun plan. :D

      00
    • Iftimie tocmai ne spune ca nu e normal sa existe curba lui Gauss in distributia notelor de la clasa.

      00
    • Life hack: le dai la toti note peste 8 si esti cel mai bun profesor! Si, cand raman blocati in usa de la autobuz, zici ca si-au folosit creativitatea :)

      00
    • @ ifcosmin banuiesc ca te referi la India? Pakistan? ….Nigeria?

      00
  20. Nota n-a inventat-o profesorul, domnule!
    Iar la finalul un ciclu scolar profesorul tb sa se asigure ca elevul ia examenul examenul pentru care trebuie sa parcurga materia y, intr-un numar de ore pe an. Si trebuie sa promoveze cu 5, cel puțin.
    Nu e vinovat profesorul ca nu-si face treaba, e vinovat sistemul care-i permite sa nu-si faca treaba.
    Adica mie imi crapa capul sa-i invat pe unii chestii, in timp ce colegu sta liniștit la catedra si viseaza la fix acelasi salariu pe care il iau si eu.
    Ce te faci tu domle cu Gigel, 16 ani, care vine si-ti zice „eu invat doar ce vreau eu?” Iti faci harakiri ca ai esuat in meseria de educator sau il recompensezi cu un 10 pentru curaj si creativitate? Ce te faci cand ai jumate de astfel de Gigei intr-o clasa.
    Un patent il tine o viata pe instalator, eu, ca sa fiu profesorul ala de care-si aduc aminte elevii, investesc mai mult decat castig in formarea mea si in materiale didactice. Si pentru asta fac meditatii, ca sa nu ma duc la scoala si sa scriu table intregi, ca nu-mi da scoala o coala de hartie pentru copiator (si pe ala mi l-am cumparat la scoala)
    Da ce te faci cu scolile din mediul rural unde copiii sunt inca trimisi cu vacile la pascut sau trimisi la școală fix pt alocatia pe care o beau parintii la crasma din sat?
    Da ce te faci cu aceiasi parinti care vin și-ți aduc scutire medicala pt copilul care sta acasa sa invete doar la obiectele de bac? Ca n-are el nevoie de sport, istorie sau filosofie.
    Multi profesori nu sunt prosti ci doar lenesi si blazati pentru ca sistemul i-a adus in starea asta. Programe incarcate, materie inutila, lipsa resurselor si a interesului pentru obiectele la care nu se sustin examene.
    Ma „obliga” ministerul sa ma formez pe banii mei (bani multi) ca sa ma duc sa fac tumbe la clasa astfel incat sa nu se plictiseasca elevii mei. Pai cum sa concurez eu cu instagram, facebook si facetime? Fac și tumbe, nu ma intelege greșit dar mai trebuie sa fac su chestii plictisitoare. Pai zi-mi tu ca job-ul tau e veselie zi de zi… Poate ca elevii au nevoie si sa invetr cum sa-si depășească starea asta de plictiseala.
    La mine nota 5 e un esec al elevului. Si da, ma oftic eu pentru esecul lui pentru ca unele țevi sunt defecte din fabricatie, oricat de mester ar fi instalatorul.
    Generatia asta de copii e cea crescuta cu tableta sau cu telefonul, ca sa aiba si mama timp sa vada linistita un serial sau sa joace un candy crush. Si da, uneori ma simt depasita, pe nedrept stiind cat muncesc si eu. Ar trebui sa ma multiplic in 30 cati am intr-o clasa sa pot acorda egala atentie tuturor. Si fizic nu pot iar uneori ti se ia cand tu le vorbesti cu respect si incerci tot ce poti iar Gigel e preocupat sa-si verifice feisbucul.
    Am aceeasi masina de 17 ani si cărți care valoreaza cat o masina. Mie imi curg tablele de pe ea si rade Gigel de mine, care are Audi nou de la mamica. Si eu ma duc si-i fac fise de lucru lui Gigel, ca sunt un profesor prost de bun, iar Gigel le „uita” in banca pentru ca e grabit sa fuga la o tigara, in curte.
    Nu mai dati vina doar pe profesori, cand eu am parinti care vor sa fac meditatii cu copilu de doua ori pe saptamana, asa ca sa nu stea degeaba acasa cand sunt ei plecati sau cand ma roaga mama sa duc eu copilu acasa, de la meditatie pt ca ea e cu „fetele” in oras.
    Parintii ii arunca la scoala, scoala ii arunca in banci de multe ori si apoi in strada. E si vina mea la fel cum e si vina ta, ca parinte. Pentru ca daca eu pot sa-mi fac treaba bine ca profesor poti si tu sa-ti faci treaba de parinte si sa te implici in educația lui. Si da, ai dreptul de parinte sa vii sa ma tragi de maneca daca nu-mi fac treaba bine, asta daca nu cumva ti-e teama ca va lua copilul tau o nota de 9 cand tu crezi ca el e de 15. Te informez ca, si daca sunt eu nebuna si ma razbun pe copil, tot ai dreptul sa contesti nota de la evaluarea scrisa si sa ceri reevaluare. Invata-ti copilul să-și
    ceară dreptul la educație, fa-o si tu, dar la scoala, nu pe facebook.
    Și ce sa vezi, fac meditații si nu m-am îmbogățit, mama masii de evazionista ce sunt si imi mai pierd si verile pe la scoala pe cursuri gratis. Si ma gandesc bine inainte de a investi intr-un curs de formare sau doua perechi de pantofi. Si nu dau banii pe pantofi ca oricum imi ajunge o pereche de pantofi confortabili cu care sa fac gimnastica pentru a-mi stimula elevii.
    Da, de acord cu eliminarea meditatiilor. Vreau si eu dupa program sa ma duc sa fac jogging sau sa merg la un curs de vindecare sufleteasca prin ingeri dar sa-mi asigure statul un salariu decent si toate resursele din lume la scoala. Nu sa fac meditatii ca sa-mi cumpar copiator, tabla interactiva si coli de hartie pentru școală.
    Ai putea să-mi spui ca un profesor bun n-are nevoie de bani sa-si transfere stiinta. Zi-i asta lui Ionel care imi cere 50 de pagini pe saptamana pentru ca vrea sa lucreze mai mult. Si-mi spune ca azi vrea sa facem ceva diferit, sa vedem un film sau sa lucram interactiv. In 18 ani de cariera scoala mi-a dat 2 markere la un inceput de an, pentru care mi-a cerut si semnatura!!!
    Eu am copii buni. Pe care unii dintre parinti nu si-i merita.

    00
    • Vrei să-ți scriu și eu aici o poliloghie despre cât de greu e jobul meu? Mă jur c-o fac după ce-mi spui salariul tău real, acum, pe verificatelea. Ca să putem plânge cu toții sincron.

    • Domnule drag, eu nu ma plang de job-ul meu si nici de salariul de 3500 lei dupa 18 ani de munca, toate gradele obtinute, MA si un sertar de certificate de formare pe banii mei. Sincer, mi-ar ajunge sa-mi cumpar niste trențe si sa-mi platesc facturile si sa ma duc la scoala sa umplu catalogul de 5, cum spui dumneata ca o facem, cu mare satisfactie. Dar mie imi trebuie resurse ca sa nu ajung in situatia descrisa de tine sau de testele PiSa, pe care scoala nu mi le pune la dispozitie. Mie imi place ce fac, si inca mai am energie sa stau acasa, sa gandesc materiale, sa le produc astfel incat sa intru in clasa si sa fiu intampinata cu zambete. Dar cat crezi ca o sa ma mai țină motivatia asta cand persoane ca dumneata sau sustin ca profesorii nu-si merita salariile, nu-si fac treaba sau ca ar merita chiar bagati la puscarie.
      Eu am norocul sa nu fiu presata de o programa si sa mai fi trecut si prin sisteme care m-au invatat sa muncesc. Si sunt multi ca mine, nu sunt putini, care si-ar face treaba bine daca ar avea sustinere, daca ar fi presati de sistem si daca parintele ar fi mai multa resposabilitate decat doar sa-l arunce la poarta scolii si sa ceara totul de la mine.

      00
    • @Eftimie- asta ai inteles din comentariul de mai sus? Al naibii ochelari de cal…

      00
    • Fisherman are dreptate. sa ne gandim putin, unii din generatia de aur a Romaniei, vorbim de oamenii de stiinta, scriitorii, poetii, anilor 30-40, in ce conditii au invatat ?
      Unii in conace (bafta lor, dar au invatat, nu ca odraslele noii burghezii de azi), altii in case din chirpici, la opait.
      Totul tine de calitatea materialului. Poti sa te agiti oricat, nu poti face din kkt bici.

      00
    • Eftimie „istețule”, vezi că ai comentat oamenii la comentariul meu, ai grijă să le ștergi și pe alea!
      Bă nene, chiar așa de rău am ajuns, încât să ștergi ce nu-ți convine într-o conversație?

      00
    • Doamna, imi place cum scriecti si ceea
      ce scrieti si transmiteti. Respect! Mi-ar placea sa citesc un articol sau mai multe scris de dvs. si publicat aici.

      00
  21. Dupa un an jumatate de studii in educatie am inceput sa comentez tot mai putin si sa ma ingrozesc tot mai mult la toate opiniile pe care le gasesc pe net.

    00
  22. In sistemul educational, in teorie sunt 3 parti implicate:profesorul,copilul/elevul/studentul si parintele copilului. In Romania, prin constitutie educatia este gratuita, iar scoala este obligatorie de la varsta de 7 ani. Trecand peste preambul, toata lumea spune ca profesorii sunt slab pregatiti, ba chiar vin cu statistici gen testele PISA, ca sa arate cat de slabi profesori avem.
    Aici este statistica pura, intrucat 10% din profesorii pe care ii intalnesti ca elev/student toata viata iti impacteaza viata si te fac sa-ti pui intrebari de tipul, de ce nu sunt toti ca ei. Acum de ce se intampla aceste lucruri, putem discuta foarte mult, dar cati din oamenii pe care i-ati cunoscut atunci cand erati elevi/studenti, spuneau ca isi doresc sa se faca profesori din pura pasiune? Eu am cunoscut o singura persoana care voia sa se faca profesoara de engleza din pura pasiune pentru meserie si asta undeva prin facultate, poate or fi altii care au cunoscut mai multi, nu stiu. Ce stiu este ca in Romania, multa lume nu prea isi doreste sa se faca profesor din varii motive, iar treaba asta impacteaza mai mult decat am vrea sa acceptam.
    Al doilea participant in actul de educatie, este copilul/elevul/studentul. Ei bine, aici este totul variabil, intrucat nu toata lumea este inclinata spre scoala, spre carte si nu mai suntem in vremurile in care informatia era greu accesibila. Vrei sa inveti ceva, ai internetul la dispozitie si te poti apuca, TREBUIE DOAR SA VREI! Iar treaba asta cu vrutul incepe si se termina in familie.
    Ca si idee, copii fac, ce vad in casa si oricat de mult am vrea sa ne mintim asta este un fapt. Culmea, remarca asta am auzit-o de la un ciorditor pe avion in drumul spre Barcelona, unde el ii explica consoartei de ce copilul a scapat o injuratura la ora de romana, desigur consoarta era foarte contrariata. Asa ca daca esti genul de om ce are inclinatii spre carte spre invatat sunt niste sanse mari ca plodul tau sa faca asta. Daca esti genul care se uite la diverse emisiunii de mari audienta si pui botu la orice prostie iti spune unul si altul sunt sanse mari ca si plodul sa faca la fel, in fond asa a vazut la mami si la tati…..
    Sunt de acord, ca modul actual de a se face educatie in Romania, este unul invechit si ar trebuie schimbat. Dar ca asta sa se intample, trebuie sa vrea toate partile implicate acest lucru. Ori eu nu prea am vazut parinti iesind in strada pentru acest lucru!

    00
  23. poveste de la o scoala de cartier de la marginea bucurestiului, o clasa de copii de la caminul de orfani, amestecati cu cei mai slabi si saraci copii ai cartierului: profa de engleza, tinerica, douajdeanisiceva, se duce sa predea verbul a fi. il preda, face exercitii, face conversatie cu ei, citesc, scriu la tabla ca pe caiete n-aveau caiete, a facut exercitii cu verbul a fi o luna, dup-aia le-a dat un test. habar n-aveau ce-i aia verbul a fi. a facut tot anul engleza de baza, ei erau a saptea, ar fi trebuit sa fie pe la un intermediar, dar nah. la sfarsitul anului le dat testul cu verbul a fi, sa scrie si ei ce-au retinut din tot ce-au invatat anul ala la engleza. ce era scris pe teste: ai be, iu be, hi be samd. 1 an. 2 ore de engleza pe saptamana.

    00
  24. Despre ce vorbim aici? Modul de predare in scoli e de rahat. Totul se bazeaza pe asimilarea informatiilor „pe de rost” nu pe colectarea si interpretarea logica. Acum 20-30 de ani era o chestie, acum din 2 clickuri pe google ai aflat orice. Prin urmare, un profesor vorbeste sau scrie pe tabla timp de 50 de minute, informatii pe care le gasesti intr-un manual daca il rasfoiesti 5-10 minute. Sau 2 minute daca le-ai cautat pe google. Deci profesorul ala a pierdut cel putin 40 de minute timp in care putea sa faca ceva mai util. De exemplu, sa-si puna toti elevii sa citeasca lectia din manual si apoi cine raspunde corect la cateva intrebari primeste un 10. Cine face legatura intre lectia curenta si aceea de data trecuta, iarasi primeste un 10 (evident, alegi raspunsul cel mai bun). Grupezi elevii in echipe de cate patru si le ceri sa scrie un rezumat al lectiei (cate doua idei de fiecare). Apoi schimbi foile intre grupurile de elevi si le ceri sa gaseasca eventuale greseli ale celorlalti. La final, 10 minute, rogi elevii sa-ti adreseze intrebari despre lectia trecuta (eventual despre teme). Daca nu au intrebari, le zici ca deschizi tu catalogul si ii intrebi tu.

    00
  25. Posibil sa ma mut de la o idee la alta dar situatia e un pic complexa iar profesorul ca sa faca o treaba trebuie sa fie motivat (financiar si sa para ca munca lui foloseste la ceva) pentru a isi da cat mai mult interesul. Ar fi mai multe aspecte
    – banii. Stim cu cat sunt platiti profesorii. Munca unui profesor e mai mult decat 50 de minute, ar trebui sa fie cam ca munca unui terapeut. De la plan de lectie, la o strategie pe termen scurt/mediu/lung pentru a ajuta copilul ala. Insa un profesor nu poate face 1 la 1 decat daca acel elev vine si trage el zilnic de profesor
    – numarul de elevi dintr-o clasa, 25+. Un profesor, in 50 de minute nu poate face performanta cu toti.
    – bataia de joc la nivel general, cand vezi ca toti sunt pe spagi, mizerii, indiferenta, durere-n pula stai ca profesor si te gandesti „la ce cacat sa ma implic?”
    – atitudinea elevului, am vazut cu totii filmulete cum vorbesc astia, lipsit de la ore
    – cultura noastra asupra educatiei, pentru noi, majoritatea, scoala e o chestie cool, de petrecut adolescenta, nu e vazuta ca in India, sa ai o scoala buna sa castigi un ban
    – anturajul, mentalitatea si ce se promoveaza la tv si pe social media, uite-te pe posturile tv, la emisiunile alea cu Mantea de se bat toti intr-o casa sau ce dracu e aia. Cand pe toate posturile te intoxica cu mizerii, ce vrei sa iasa din scoala?
    – elevul trebuie sa miste el spre directia respectiva, nu trebuie sa vina profesorul sa traga de el. El trebuie sa se mute in prima banca, el trebuie sa intelega ca mai bine intreaba si rade toata lumea de el dar obtine un raspuns decat sa taca ca boul
    – parintii trebuie sa miste in directia asta, prin meditatii cu profesori care isi fac treaba. Parintele nu poate sa stie toate chestiile, pentru asta sunt meditatiile. Aici nu ma refer la meditatii de trecut clasa. Daca stii ca al tau copil are probleme la o materie, mergi la profesor si roaga-l daca poate sa ii acorde un pic mai multa atentie. Parintele trebuie sa fie matur emotional sa creeze o relatie cu copilul sau astfel incat copilul sa mearga cu incredere la profesor sa-i zica „Bai, eu nu prea inteleg, poti sa ma muti in prima banca in urmatoarele 4 saptamani si sa ma ajuti sa prind ceva curaj?”
    – profesorul trebuie sa fie matur emotional, sa inteleaga rapid ce se intampla, sa mute elevii, sa ofere mici probleme cu scopul de creste increderea si a-l face sa se miste singur, sa ofere diferite optiuni pe diferite nivele, exemplu „optional, mi-ar placea sa vad ce idei aveti la problema 5 pentur ca aia necesita un efort mai mare decat normal dar stiu ca veti reusi. Ofer nota 10 pentru cel care face problema 5 si o rezolva prin 2-3 moduri”

    Insa toate astea necesita mult timp si efort. Pe ce bani ca guvernul nu plateste orele suplimentare, el crede ca salariul x /cate ore pe saptamana are proful? Profesorul ala are o familie acasa si timpul personal il poate petrece cu familia. De asta sunt meditatiile, vrei mai mult? Plateste si ma ocup de tine individual. Nu intelegi? Vino si vorbeste cu mine si vedem cum te mut, gasim solutii, dar initiativa trebuie sa vina si de la copil/parinte.

    00
    • -banii. Nu, nu știi cu cât e plătit un profesor. E bine, e chiar foarte bine.
      -restul. Da, știu, e un job nasol, dacă le despici la finețuri toate joburile sunt nasoale. Mitul ăsta cu sacrificiul profesoral e mișto și popular doar că ăia știu să miaune un pic mai bine. Hei, uite că modulul pedagogic nu e chiar inutil.

    • Unii chiar fac sacrificii. Taică-meu a fost răcit săptămânile trecute, nasol de tot. S-a rugat doctorița de el cu cerul și pământul să-i dea concediu medical și n-a vrut, că știa că n-are înlocuitor. Predă matematică și are și clasa a viii-a. A stat acasă vreo 2 zile când practic nu se putea ridica din pat, după ce-a trecut partea cea mai nașpa medicul i-a zis că ar fi fost cam de internare.
      Să-ți zic și cum a făcut TBC în tinerețe din cauza condițiilor, și cum a stat 6 luni în sanatoriu lăsând-o pe mama cu 2 copii mici, din care unul suspect și el de TBC?!
      Să-ți zic de toate materialele și tot felul de chestii pt clase/ore, premii pt copii și mai știu eu ce pe care le cumpără din banii proprii?!

      00
    • Spune-ne, Eftimie, cu cât e plătit un profesor? Vad ca o faci pe înțeleptul aici. De atâtea ori am fost de acord cu articolele tale, dar aici ai gafat.

      00
    • Eu vreau un profesor să spună cât e salariul. Unul din ăștia care mănâncă căcat pe-aici cu polonicul. Vreau să-și spună exact venitul de care se plâng.

    • Uite am intrebat acum o ruda care e profesor cu 15+ ani vechime. Spune ca are undeva la 2000 lei net in provincie. Asta include urmatoarele: dirigentie care e 100 lei, ore suplimentare, are doua grade, profesor titular de liceu in oras de provincie, nu repartizata prin alte sate. Preda fizica, economie si nu stiu ce alte (nu matematica/informatica). E mult? E putin?

      00
    • Îți zic eu ce salariu am. Vechime 4 ani, aproximativ 2450 lei. Grad didactic: definitivat. Nu am spor rural sau de dirigenție.

      @Cristi – ruda aia a ta mănâncă rahat. Ar avea peste 3300 net cu gradul 2 și 15 ani vechime.

      00
    • Dirigentia e 10% din salariul brut. Ai avea peste 200 lei în mana.

      00
    • @Cristi – grila de salarizare e unitara pe întreg teritoriul tarii. Dimpotrivă, poți câștiga cu câțiva lei mai mult dacă predai în mediul rural.

      00
    • Cosmin, eu ti-am zis ce mi-a zis ea. Referitor la 15+ ani vechime asta stiu sigur. Eu am inceput sa lucrez din 2001 si ea era profesoara.

      00
    • Iti zic sigur ca nu are 3300 net

      00
    • @Cristi – poate nu 3300, dar 3000 ia cu siguranta. Am o prietena care e in invatamant de aproximativ 9-10 ani. Anul acesta are examenul pentru gradul II. Cu dirigentie ajungea pe la 2800 lei net, daca imi aduc bine aminte.

      00
    • Hai sa facem altfel, sa nu mai poluez articolul. Sambata ar trebui sa ma gasesc cu ea ca sunt in tara. O intreb din nou detaliile. Azi cand am sunat-o mi-a zis clar ca „mai am si dirigentia si-mi vin in plus inca 100 lei apoi mai sunt si orele suplimentare” (acum nu stiu daca ea considera 199 acelasi cu 100 ca mai am persoane care gandesc asa ). Poate ii cer fluturasul ca ma duc pe la ea si sa ma uit exact. Pe de alta parte, nu e nici o persoana foarte concreta in ce zice, suspectez ca poti sa ai si dreptate tu aici (sunt persoane la care la ce zic, trebuie sa mai adaugi o marja de + 50% :) )

      00
    • @Cristi – daca mai are si ore suplimentare, trece de 3300 lejer (dirigentie, ore suplimentare, gradul II, 15 ani vechime). Iti dovedesc, daca vrei, atasand aici un fluturas. Te minte frumos.

      00
  26. intrarea separata pentru elevi si profesori are logica din perspectiva faptului ca elevii sunt niste draci impielitati si gloabe ingalate care distrug tot in calea lor si lasa mizerie si jeg.

    00
  27. Pe mine ma inspaimanta lipsa de frica a generatiilor mai tinere. Am avut o scarba totala de a invata matematica sa iau bacul. Fugeam ca dracu de tamaie.Si un profesor foarte bun pe scos olimpici.Nefiind olimpic atentia catre mine era 0.02. Nu-mi aduc aminte sa ma fi compatimit vreodata tata ca vai de mine ce profesor de matematica prost.

    Mi-a zis foarte clar: „daca iei bacul te tin pe bani la facultate. Daca nu, vezi ca are tactu-mare nevoie de ajutor la porumb”. Si stii cum batea soarele in Baragan?
    Eu stiam ca ma dusesem la cartofi, la porumb, la ce era nevoie din clasa a 3-a pana intr-a 7 cate o luna pe vara.

    Exact ca-n poezia lui Labis „Seceta a ucis orice boare de vant.
    Soarele s-a topit si a curs pe pământ.
    A rămas cerul fierbinte si gol.
    Ciuturile scot din fantana namol.”

    Si cand mi-a adus aminte tata de tataia, de capre si de umblat prin CAP sa culeg balegar ca sa faca buncamea chirpici…atuncea mi-a venit motivatia.

    Si-am dat dracu Doomu si mIRCu si l-am luat la laba pe Nastescu Nita si am inceput sa intreb si eu colegi si pe tata si pe profesoru ala. Si am reusit sa iau 8 la mate la bac si am scapat de napasta.

    00
  28. Tu ai pretentia ca un om platit cu 2000-3000 lei sa stea peste program? Bineinteles, mai intai trebuie sa i se permita sa stea peste program, sa aiba sala libera si sa fie elevi interesati.

    Testele alea arata un lucru clar, programa nu are treaba cu viata reala. Aia e problema principala, nu cum predau sau nu predau profesorii. Alta problema majora este sistemul de notare, elevii impreuna cu parintii alearga dupa note in loc sa alerge dupa cultura generala.

    00
  29. NOU
    #125

    Testul asta PISA nu este ca pentru olimpiade, nici ca pentru Capacitate, este simplu de tot si de bun simt practic, si tot il esuam din ce in ce mai grav. Dar cam toata lumea de aici aplauda faptul ca orele de scoala tocmai s-au redus. Daca in primii 5 ani de scoala copiii primesc invatatura de la 8 la 11.40 sau chiar mai putin, in conditiile in care avem cel mai mic numar de zile de scoala din Europa, si nici cu familiile responsabile nu ne putem lauda, si nici cu o programa/ manuale nu e cazul, si nici cu saracia lucie si consecintele ei, in care se afla o buna parte din acesti elevi de 15 ani nu cred ca putem fi confortabili, atunci de ce mai miram?! Nu meditatiile, si nu notele sau calificativele ne-au tras in jos. Pe linga ca avem analfabeti functional 44%, in crestere, avem extrem de putini si la celalalt capat, deci mai usor si cu olimpicii si supra-dotatii, ultrameditatii si scoli performante, ca nici aici nu stam deloc onorabil. Nu ca am eu solutii dar e clar ca fiecare categorie ar trebui sa munceasca mai mult si mai ales mai performant, fiindca sintem chiar in prapastie.

    00
  30. e normal sa ai intr-un colectiv note de la 1 la 10, la diferite materii, la diferiti alevi.
    in functie de talente, in functie de profesor.
    Daca media clasei tale ca profesor sare de 7-7.5 inseamna ca ai batut clopotul lui Gaus sau ai avut noroc la repartizare. A ta, sau a elevilor.
    Dar oricum ai da-o, e normal ca majoritatea sa fie mediocrii.
    Daca toti is de 10 esti indulgent, faca toti is de 1 esti exigent. Cu toate nuantele de gri (50) intre.

    00
  31. E posibil ca nici fondul genetic sa nu permita mai mult? Profesorii sunt slabi, copii sunt slabi, parintii sunt slabi. Peste tot in jur te lovesti de oameni incompetenti in orice deomeniu. Faiantari, economisti, judecatori. Daca suntem mai mereu pe ultimele locuri in Europa la orice, cred ca nu se va schimba nimic in urmatorii 50-100 de ani. Suntem gata…

    00
    • Bineinteles ca e posibil, si se si intampla in realitate dar nu te astepta ca vreunul sa admita ca el sau/si copilul lui sunt inapti din punctul ala de vedere. Vina e intotdeauna a altcuiva.

      00
  32. *copiii sunt slabi (confirmare a slabei pregatiri si la mine)

    00
  33. Romanii sunt prosti. Elevii sunt prosti, profesorii sunt prosti, parintii sunt prosti. Marea majoritate extrem de prosti si elitele mediocre.

    Acum „de ce? cum? cine? de cand? dar cum se poate?” mai putin conteaza, dar asta e realitatea de la care se porneste. Poate ar trebui adusi oameni din afara, ca altfel nu prea vad ce s-ar putea intampla.

    Culmea ca mare parte din ce e acum „bun” in Romania e construit pe educatia aia cu bata peste ochi, pe care nu o (mai) apreciaza nimeni. Poate ca asta e nivelul?

    Da stiu, cu totii sunteti speciali, si mai ales copiii vostrii, astept cu interes momentul in care nume de romani o sa dea tonul in orice domeniu de care sunt cat de cat interesat, ca pana acum de la programare la pescuit, si de la gatit la polimeri eu n-am dar de nici un roman(exceptie Andrei Alexandrescu, dar ala e plecat de 20 de ani). Nu-i problema, rezolva generatia viitoare!!!

    Merci anticipat pentru minusuri.

    00
  34. și cam câte ore ai fi dispus tu să stai neplătit peste program și să iei din timpul petrecut cu proprii copii și/sau cu partenerul de viață sau timpul tău de odihnă ca să aduci la nota 7 un elev coringent care ți-a declarat senin că pe el nu-l interesează materia pe care o predat că Gigi Becali (sau altă vedetă) este bogat și el a zis într-un interviu că nu-l interesa școala?! A, și că Bill Gates (parcă) a renunțat la școală și s-a apucat de afaceri.
    cam câte ore ai sacrifica pentru niște elevi pt care școala și învățatul sunt pe ultimul punct de pe lista lor de 347567384656 de interese.

    00
    • Sunt pasionat de mult de educatia si de ce anume e nevoie pentru performanta in educatia. Petrec mai mult timp citind despre asta si experienta altor tari, altor scoli pe tema asta.

      Testele PISA care sunt facute de doua decenii nu au aratat o corelare intre fondurile alocate educatiei si performanta. Sunt exemple de tari care desi au crescut fondurile alocate educatiei, rezultatele au scazut.

      De asemenea nu este corelare intre numar de ore la scoala/homework si performanta. In Singapore e vorba de 9.5 ore pe saptamana, in Finlanda 3.5, ambele au performanta.

      Nici de independenta crescuta a scolilor si performanta. In Finlanda si mai nou UK scolile au o independenta ridicata (de cheltuire a bugetului, modificari in metode de predare) si sunt ok, altele sunt mai rigide (inclusiv Polonia dar si Asia).

      Diferenta cea mai mare o face atitudinea vis a vis de educatie, modelele la care sunt expusi copiii, nu doar in scoli dar si acasa. Ai parte de Becali/Prodanca sau Berlusconi/Salvini si alti ratati? Societatea divinizeaza anti-intelectualismul? Naspa.

      Pe de alta parte, o persoana desteapta este privita cu respect, societatea acorda actului educational importanta (vezi Asia de Est, Nordul Europei)? Copiii vor acorda automat mai multa atentie.

      Si da, Bill Gates s-a retras de la Harvard unde a ajuns cu un SAT score de 1590 din maxim 1600. S-a retras dupa doi ani petrecuti la cea mai buna universitate din lume deoarece ziua ii era ocupata de lucru non stop. Cred ca putzoii care zic de Gates nu constientizeaza asta.

      00
    • Mai multe ore decât tine, de-aia am birou în centru lângă Guvern și nu ies în fața lui să cerșesc salarii mai mari că mi-a rănit un puțoi orgoliul de dascăl.

    • @Alex, exact asta postează taica-meu pe FB de câteva ori pe an, că Gates a renunțat la școală după 2 ani de Harvard, nu după clasa a ix-a la liceu. El postează, el citește. :)
      @Eftimie, dacă nu poți să întelegi că in treaba asta cu școala o componentă importantă este și munca elevului (și atitudinea lui față de muncă) e problema ta.
      Întrebare generală: cam de câte ori ați spus sau ați auzit pe alții spunând „la materia x învățam cât să trec clasa”.

      00
    • @A, care este venitul tău de dascăl raportat la numărul de ore lucrate?
      Dacă este atât de mic, de ce te mai chinui? De ce nu pleci undeva unde ești plătit cât meriți?

      Sau consideri ca doar atât meriți? Drept urmare și calitatea muncii prestate lasă de dorit.

      00
    • @Andrei G, nu sunt eu cadrul didactic. Taică-meu este. Mai are câteva luni până la pensie. E genul ăla de om care are cultul muncii, ar munci la fel de dedicat și dacă ar fi plătit în nasturi.
      Și ca idee, munca unui cadru didactic nu înseamnă doar activitatea de la clasă. Trebuie să pregătească tot felul de hârtii și hârțoage, din ce în ce mai multe în ultimii ani, să pregătească lecțiile, că dacă vrei să rezonezi cât de cât cu copiii trebuie să te adaptezi lor. Ziceți că vreți abordări moderne și alea-alea, astea se obțin prin muncă zilnică, nu poți folosi același plan, metodă etc nici măcar de anul trecut. Materia o fi aceeași de acum 10-20-30 de ani, dar modul în care o prezinți elevului nu mai e. Mai rezolvă câte un exercițiu ciudat pt vreun elev care-și dă interesul, pregătește subiecte de teste în funcție de nivelul claselor, multe.
      Taică-meu e conectat la tot felul de comunități „matematice”, știe de knan academy și tot felul de alte drăcii.

      00
  35. Unele din articolele de pe blogul asta sunt de nota 10, asta e de nota 4. Cine o fi de vina?

    00
  36. Eu propun ca cei care doresc sa comenteze sa parcurgă mai întâi un test PISA sa vadă despre ce este vorba https://www.scribd.com/document/438057815/Modele-de-test-PISA-2015#fullscreen&from_embed

    Apoi sa vorbim despre relevanța lui, cât de folositor este, etc.

    00
    • Pare foarte relevant. Adica analizeaza cat de usor este pentru un elev sa aplica in viata de zi cu zi a informatiilor primite in scoala.
      De exemplu faptul ca tu cunosti formula lui Pitagora nu te ajuta cu nimic. Te ajuta numai atunci cand si stii unde poate fi aplicata.

      00
  37. Cred ca nu avem nevoie de teste ! Promovabilitatea la BAC spune tot!
    Si daca nu e un semnal de alarma atunci ori noi suntem surzi ori nepasatori PUNCT.

    00
  38. “ Principalul profesor al țării, însă, este unul care se mândrește cum a făcut bani dintr-un sistem corupt de educație, cel cu meditațiile. Ăsta voia să facă pact național pentru educație sau alte vrăjeli”

    A scos pana la urma documentele pentru Romania Educata sau proiectul e ramas la stadiul de proiect si aia e?

    00
  39. Diferența dintre turnul din Pisa si elevul care da testul Pisa e ca primul are o oarecare înclinație.

    00
  40. Nu va mai cacati pe voi. EFTIMIE are dreptate in tot ceea ce a scris, ca de asta suntem la nivelul asta cu scoala si societatea in general. Vad /miros pe aici pe blog multi profesorasi care mananca rahat cu lopata si arunca pe familia copilului munca pe care ei trebuie sa o faca.
    De ce te-ai mai facut profesor daca te irita aceasta meserie si gasesti tone de scuze ca sa nu ti-o faci !? Nu iti place, fa altceva , nu te-a obligat nimeni sa te faci profesor, sau daca te-a obligat atunci esti major si poti sa facei o cu totul alta meserie ca nu se face gaura in cer.
    Uitati-va putin in jurul vostru cum arata societatea romaneasca in 2019, plin de analfabeti functionali, cocalari, pitipoance, parveniti semidocti, iti vine efectiv sa vomiti, este o societate esuata si din cauza profesorilor de slaba calitate.
    Scuza asta ca parintii sunt de rahat , de aia nu este educat copilul, este idioata rau. Multi copii , pe vremuri , din medii sarace, defavorizate, au ajuns sus pe scara sociala pentru ca erau profesori de calitate nu labagii astia din ziua de azi care stau la panda pentru mariri de salarii, concedii babane si meditatii ca sa isi umfle ei portofelul.

    00
    • Copiii din medii sărace care au ajuns bine au ajuns așa pt că pe lângă profesori ok mâncau cartea pe burta goală că pricepuseră că e singura lor șansă de ieșit din marasm.

      00
    • @A
      Si cine crezi ca le-a insuflat dorinta de a invata ca sa iasa din mizeria sociala !? Stii raspunsul , nu te mai obosi sa raspunzi.

      00
    • dorința de a învăța pt a ieși din rahat poate fi insuflată de un străin (cineva exterior familiei) în foarte puține cazuri.
      în cele mai multe cazuri, un profesor bun a insuflat ideea că se poate, că dacă învață și muncește va reușit, că el, copilul, e suficient de bun și de deștept și că poate învăța suficient, că poate lua examene, pe scurt, încredere în sine.

      00
  41. Mdea.. Vina profesorilor.. Si a parintilor nu e?
    Eu cand imi faceam temele, maica-mea cu taica-miu erau in permanenta gata sa ma ajute cand nu intelegeam ceva.
    Pe langa asta, era lege ca de la ora x imi fac temele.
    Nu desene, nu joaca, teme nene. Si asta a fost stabilit inca din clasele primare. Si tot de atunci, faceam exercitii suplimentare, nu multe, insa mereu cateva in afara de ce primeam de la scoala.
    Parintii mei au avut cea mai mare influenta asupra mea, ei m-au facut sa inteleg ca trebuie sa invat, ei mi-au explicat si au creat reguli.
    Insa toate astea nu mai exista. Acum, dupa cum si altii au spus, plozii sunt lasati si uitati cu ochii in YouTube, Facebook samd.
    Pai sa se uite cineva pe wattpad, plin de „autori” de taspe ani, care nu sunt in stare sa scrie o fraza fara greseli gramaticale. Limbaj de lemn, subiecte inexistente, de genul „azi iam dat mesaj lui alex. Alex mi-a raspuns si a zis ca vrea sa ma sarute. Colegi nu stiu nimic ca eu sunt indragostita de el”.
    Pentru ca asta e rezultatul unei copilarii petrecute pe internet, cu parinti care la randul lor, fac acelasi lucru crezand ca e treaba scolii sa educe de la a la z.
    Iar profesorii nu pot schimba un copil care a fost invatat ca telefonul e cel mai interesant lucru si ca poate sa faca ce vrea el fara a avea respect fata de nimeni si nimic. Si nici nu e datoria lor sa faca asa ceva. Educatia de ACASA este cea mai importanta si de acolo incepe dezvoltarea unui copil.

    00
    • Stiu, ideal ar fi sa se lucreze doar cu copii proveniti din familii ideale, fara probleme , cu sange albastru, care au una sau doua guvernante sau profesori particulari, copii care iau lectii de pian , vioara,balet, pictura clasica, limba germana si japoneza. Chiar, nu ar fi rau sa se faca o selectie si la scoala sa fie lasati doar copii proveniti din medii superioare , ceva gen noua burghezie/lume buna , copii care vin la cheie in scoala in ceea ce priveste educatia iar tu ca profesor sa nu trebuiasca sa te stresezi nici macar o secunda cu altceva decat cu citirea mecanica de pe foaia pe care o ai in fata pe catedra.
      Tin minte ca aveam niste golani prin clasele 5-8 , in gimnaziu, care erau varza ca educatie si care aveau familii grele, adica divorturi,un singur parinte, alcoolism..etc.Datorita unor profesori de valoare i-am vazut transformandu-se si peste ani unii au ajuns oameni pentru ca cineva le-a canalizat acel lucru la care erau buni atunci in timpul scolii, nu acasa unde erau traumatizati de proprii parinti.

      00
    • Pai pe principiul asta ar trebui ca profesorii sa le si dea de mancare alora cu familii sarace, sa le cumpere haine, sa ii incalte si eventual sa isi doneze salariile catre acele familii, sa ii duca pe parintii betivi la dezalcoolizare si tot asa, nu ?
      Treaba profesorului e sa predea materia intr-un mod eficient, placut etc. Oamenii aia au si ei problemele lor si nu vad de ce s-ar apuca sa le predea si cei 7 ani de acasa elevilor.
      Pentru ca nu stiu cati nervi si timp sa ai sa predai la ora, cand lupti cu 20 elevi, care n-au nici o problema in familie, ci doar sunt prost crescuti, cu 5 care vor sa asculte lectia, da nu pot din cauza alorlalti 20 si inca 5 care sa presupunem ca au probleme in familie si care de aia sunt nesimtiti si sa mai si dai lectii de bun simt pe deasupra.

      00
    • @Ioana, daca nu au nervi si energie pot sa faca altceva. Nu ii obliga nimeni sa fie profesori si nici nu este o meserie potrivita pentru oricine.
      Sunt destule domenii unde un om foarte bine pregatit (cum se considera majoritatea profesorilor) poate castiga un salariu cel putin dublu.
      Bine, se si lucreaza dublu, dar asta este o alta discutie.

      00
    • @Ioana
      Exagerezi grosolan.
      Ti-a raspuns Andrei G foarte elegant si la obiect.Daca nu intelegi , inseamna ca este grav.

      00
  42. In mod traditional romanesc altcineva este de vina, in cazul de fata profesorul. In mod categoric sunt profesori buni si mai putini buni, sunt destui care nu au ce cauta in sistem ca oriunde de altfel insa in acelasi timp nu poti discuta de un sistem si omite o parte.
    Copiii sunt diferiti si vin din medii diferite, nu toti pot sa faca performanta si nu toti isi doresc asta. Pentru multi din ei 8 clase este un scop in sine, nu sunt trimisi de parinti sa faca educatie ci sa scrie si sa citeasca, e o diferenta.
    Rezultatele PISA sunt doar o alta fata a realitatii, o alta dovada ca fara un plan, lideri si implicare nu se intampla nimic bun si totul cade in cap. La fel e si in gimanstica unde Romania a disparut, la fel e in fotbal unde echipele de club serbeaza meciurile preliminarii iar nationala nu ajunge la un turneu final de ceva timp, la fel e in infrastructura unde totul se degradeaza sau economie unde nu vedem noi investitii mari venind in Romania.
    Sa faca profesorul! Eu sunt unul din aia care nu a inteles niciodata valoarea scolii in Romania si nu o inteleg nici acum din cauza sistemului corupt. Tata e consilier local sau are niste afaceri bunicele, de ce sa invat eu ca fraierul in liceu si facultate cand pot sa termin cu 5 orice liceu, apoi sa fac orice facultate privata anonima si apoi imi aranjeaza tata un post unde vreau eu, ca e firma de stat sau privata, doar trebuie sa dea niste telefoane.
    Cine o sa ii spuna tatei ca are copil prost si nu merita mai mult de 5? Iti dai seama ca in secunda doi zboara din sistem, nu? Chiar aveti senzatia ca in Romania ii poti spune unui parinte ca progenitura nu e geniu si poate e mai bun la muzica decat la matematica? Ca el nu poate sa ia 10 si e doar de 7 intr-un domeniu?
    Astea sunt basme frumoase insa realitatea este ca parintii sunt formati de aceeasi scoala si se mandresc cu asta, cu faptul ca noi acumulam de 5 ori mai multa informatie decat altii desi nu stim sa o folosim si nu avem la ce sa o folosim.
    Aproape la fel cu bataia la romani – „eu eram batut zilnic si uite ce bine am crescut, cum poti sa imi spui ca nu trebuie sa imi bat copiii?”- la fel merge si aici, cum adica nu trebuie sa invete copilul tone de informatie inutila? E un bastion al nationalismului, mandria ca aia afara sunt prosti si nu invata nimic in scoli, americanii invata in clasa a 6-a ce invatam noi in a 3-a, ha ha.

    00
  43. Dragut, cum se sterg comentariile care nu convin.
    Mi-am rupt din timpul meu de „profesorash, labagiu, milog si mancator de kkt cu lopata” sa explic din experienta mea ca esecul e un cumul de factori, sa invit parintii in scoala sa discute si sa gaseasca/propuna soluții si tot ce poti face e sa stergi comentariile.
    QED

    00
    • @Veronica, solutiile trebuie sa la propui/gasesti tu care esti platita pentru asta, nu parintii.
      Asa cum am spus si mai sus, profesorii sunt cei care au pregatire pedagogica si ar trebui sa stie cum sa abordeze un tanar.

      00
    • Imi mentin afirmatiile pe care le-am facut. Nu iti place meseria de profesor, te streseaza parintii care nu au un master sau un doctorat in educatie ,copii sunt enervanti si needucati , esti libera sa faci orice altceva in viata asta. Sunt doctori cu rezidentiate grele care dupa ani de studii au ajuns la concluzia ca nu mai suporta sa lucreze cu oamenii si s-au apucat de altceva , alta meserie.
      Succes in noua cariera !

      00
    • Eu nu am solutii pentru elevii inscrisi in invatamantul obligatoriu care nu vor sa invete. Si nici pentru educatia parintelui care isi bate copilul după ce eu ii explic juma de ora ca are nevoie de sprijinul familiei. Eu nu am solutii pentru copiii lasati singuri acasa iar parintii plecati la munca, eu nu am solutii pentru dotarea scolilor alta decat campaniile de stragerr de fonduri (a nu se citi fondul clasei). Eu nu am solutii pentru un copil cu CES intr-o clasa de 30 de fara nevoi speciale. Eu nu am solutii pentru politicile de partid care aduc oameni incompetenti in scoala. Eu am solutii pentru obiectul meu pentru ca sunt singura/nu am copii si imi place ce fac. Eu am copii care se plang mai mult de parintii lor decat de profesori. Eu am copil care imi spune ca vrea sa invete ca sa ajunga mare, pentru ca tatal lui e alcoolic. Am in acelasi timp copii care au fost crescuti la mall si singura atentie din partea parintilor este sub forma baneasca.
      Eu am copii care cersesc atentia si implicarea parintilor.
      Eu am parinti pe care ii vad o data in 4 ani. E coada la cabinetul psihologului școlar si putini sunt cei care se plang de școală.

      00
    • Citind replicile la comenatriile mele acide , realizez de ce suntem la nivelul asta de educatie si dezvoltare. Ma sperie autosuficienta multor comentatori si faptul ca profesorii di Romania considera ca totul este normal si ok si doar parintii si elevii..ai dreacu…sunt de vina.
      Felicitari celor care au emigrat si au luat contact cu alte lumi , civilizate.Aici mori incet dar sigur, dar daca esti prost muncitor si pupator de funduri politice esti ok.

      00
    • gigi, iti dau urmatorul caz.

      – predau o lectie oarecare (schitat, explicat cum trebuie), iar la final ofer elevilor 5 minute pentru a reciti cele scrise si de a-mi adresa intrebari. Unii intreaba, altii nu. Ii intreb pe fiecare in parte daca a inteles. Toti zic ca da. Urmatoarea ora ascult din lectie. Pun note. Inainte de teza, fac recapitulare la tot ce am predat. Pauza. Nimeni nu a invatat. Pun intrebari, insa nu raspunde nimeni. Ii mai intreb o data unde au intampinat probleme. Se uita unii la altii. Un singur elev a dat teza la materia predata de mine. Are doua note de 10, iar in teza a luat 5. Teza a fost foarte usoara. Mai multi mi-au confirmat ca are emotii cand da lucrare scrisa.

      Cine e vinovat pentru nota 5?

      Altminteri stiti sa aruncati cu noroi si sa generalizati. Ar trebui ca fiecare sa-si vada de casa sa, sa ii invete pe copii cum sa se comporte la scoala, sa respecte regulamentul si sa asculte de profesori. Exista un regulament, ROFUIP, care se adreseaza atat cadrelor didactice, cat si elevilor si parintilor. Stiu ca sunt multi profesori care nu au nicio treaba cu aceasta meserie, insa un rol important in educatia elevilor il joaca si parintii. Credeti ca examenul anual va schimba cu ceva sistemul de invatamant? Sau masterul didactic?

      00
    • @ifcosmin, tu cine consideri că este vinovat de faptul că acelui elev ii este frică de testele scrise?
      Și a doua întrebare ar fi: cum poate un părinte care nu are pregătire psihologică sa ajute copilul să își depășească temerile?

      00
    • @Andrei

      „Și a doua întrebare ar fi: cum poate un părinte care nu are pregătire psihologică sa ajute copilul să își depășească temerile?”

      Buna asta. Despre ce temeri vorbim? Aprinsul aragazului? Iti vine profesorul si iti ajuta copilul?

      00
    • @ifcosmin, ma refer la ce ai scris tu:
      „Un singur elev a dat teza la materia predata de mine. Are doua note de 10, iar in teza a luat 5. Teza a fost foarte usoara. Mai multi mi-au confirmat ca are emotii cand da lucrare scrisa.”

      Ai facut ceva sa ajuti elevul asta care are emotii cand da lucrarea scrisa? Daca tu nu ai facut nimic, cine ar trebui sa faca?

      00
    • Andrei, bineînțeles ca l-am indrumat pana la o limita. Nu puteam sa ii rezolv eu teza..

      00
    • @ifcosmin, solutia nu era sa ii rezolvi teza. Poate trebuia sa afli de ce ii este frica de examenele scrise, in conditiile in care cunoaste informatiile. Asta l-ar fi ajutat pe viitor.

      00
    • @Andrei G – scuze, insa nu sunt psiholog. Temerile pot fi rezolvate cu ajutorul unui psiholog. Nu ti se pare ca ceri cam multe de la un profesor? Nu suntem roboti. A preda / invata / evalua nu inseamna si a rezolva diverse temeri ale elevilor. Cel putin asa gandesc eu. Daca pot, ajut. Insa in cazul de fata nu am cum. Problema pe care o are elevul respectiv e de multi ani. Responsabilitatea cade doar pe profesori? Parintii ce fac? Cum isi ajuta copiii?

      00
    • @Andrei G – in mod normal, fiecare scoala ar trebui sa aiba un consilier educativ. Acesta ii ajuta pe elevi in asemenea cazuri.

      00
  44. EFTIMIE,uneori te-am injurat in gand , dar acum ai o dreptate de ma doare ..

    00
  45. Citind replicile la comenatriile mele acide , realizez de ce suntem la nivelul asta de educatie si dezvoltare. Ma sperie autosuficienta multor comentatori si faptul ca profesorii di Romania considera ca totul este normal si ok si doar parintii si elevii..ai dreacu…sunt de vina.
    Felicitari celor care au emigrat si au luat contact cu alte lumi , civilizate.Aici mori incet dar sigur, dar daca esti prost muncitor si pupator de funduri politice esti ok.

    00
  46. Am citit o parte din intrebarile testului pisa(atasat mai sus) si pot spune ca sunt grele, ba chiar foarte grele . In concluzie eu spun ca vina este a profesorilor deoarece nu stiu cum sa predea( in special cei care predau matematica si disciplinele exacte).
    Nu au inclinatie pedagogica .Nu sunt facuti sa poata impartasi ceea ce stiu copiilor care au un IQ mai mic de 120.

    00
    • Alea sunt intrebari grele?
      Verifica o culegere de probleme de probleme de clasa a 8-a si o sa vazi acolo intrebari si probleme grele.

      In testee PISA sunt intrebari de nivel mediu, aplicate in viata de zi cu zi.

      PS: daca pentru elevii nostri sunt dificile, inseamna ca sunt la fel de rele si pentru ceilalti din Europa.
      Doar ca, surpriza, ei sunt mai bine pregatiti.

      00
  47. Eu nu am nevoie sa-mi apar meseria si nici n-o sa ma ofilesc eu ca ma face Icsulescu labagiu mocangiu si mancator de kkt, pentru ca stiu ca din mana mea n-or sa iasa niciodata caractere care se vor exprima astfel despre profesori, fie ei si de kkt. Eu nu ma plang nici de greu si nici nu apar sistemul. Ma irita ignoranta celor care cred ca stiu totul si-si sufla mucii peste munca unor oameni care mai sunt suficient de prosti incat sa –si vada de treaba si traga la caruta asta numita invatamant.
    Si n-o sa ma duc maine la scoala frustrata ca a scuipat unul pe meseria mea si crede ca-s eu proasta. Ba dimpotriva, stiu ca maine ma intalnesc cu niste elevi asumati si responsabili.
    Eu asa sunt platita :
    „Dear teacher,
    I am writing this letter to thank you for the time and energy you invested in us. We were not the easiest people to work with, but somehow, you did it. You made us realize that we have to be people who have responsibilities, morals and in the first place you taught us how to be humans.
    To be honest, I didn’t agree with you sometimes, you seemed exagerated , but not long ago I realized that you were right the whole time and I was too young and prideful. You raised me well and sometimes, the person I am today resembles you. If someone asks me what I liked most about you, my answer will have to be your free spirit and independence. You always seemed fearless to me and that intrigued me.
    You are a true inspiration and teacher, whenever you are feeling insecure, think of us, the spoiled children who believed that the world revolves around them and how you changed us into the adults who, in the end, realized what is important. You showed me that I have a voice, an opinion and for that I cannot thank you enough, I can just make you proud and I will teacher, I promise”

    00
  48. Aici am găsit o analiza foarte bună scrisa de cineva din interiorul sistemului.

    https://www.edupedu.ro/doru-castaian-hartogari-sufletisti-si-salvatori-sau-despre-depresia-profunda-a-educatiei-romanesti/

    Intr-adevar, dincolo de toate discuțiile, este necesara o redefinire a filosofiei educației, avem nevoie de plan pe termen lung asumat atât de toți actorii politici cât și de oamenii care lucrează în sistemul de învățământ.

    00
  49. Ideea este ca educatia in Romania este ok.Vad aici pe blog tot felul de profesoare si profesori care s-au iritat maxim de ce a scris EFTIMIE si de cometariile mele care contin cuvinte de genul labagii si mancatori de rahat.Concluzia lor, a profesorilor, este ca de vina sunt copiii, parintii si astia care comenteaza negativ, ei , ca profesie si ca categorie profesionala sunt absolut ok, nu este nimic gresit cu ei.
    Emigrare placuta !

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.