Facebook Search şi goana după like-uri

Facebook a lansat zilele trecute o chestie nouă, numită Graph Search, un fel de căutare inteligentă, cam cum încerca Wolfram Alpha să facă acum 3-4 ani, care lucrează cu like-urile, check-in-urile şi alte informaţii personale, pe care doar Facebook le ştie (băieţi deştepţi, nu au permis Google să le indexeze). Scopul lor este să producă rezultate relevante la căutări de genul “ce restaurant din Braşov recomandă prietenii mei” sau “unde e un magazin de pantofi în zona asta” şi alte asemenea.

Până aici toate bune şi frumoase.

nutline-editie-limitataProblema apare însă în primele cinci minute: ce ne facem cu like-urile cumpărate. Da, alea date de noi toţi în schimbul accesului la aplicaţia X sau pentru posibilitatea de a câştiga o ciocolată, un bax de bere sau o cameră video. Şi alea există, iar noi suntem trecuţi acolo ca fiind fani ai acelui brand sau acelei pagini.

Ce ne facem când vom apărea în căutări după “câţi dintre prietenii mei susţin Roşia Montană” (care au cumpărat 600.000 fani cu ajutorul unei aplicaţii) sau “câţi dintre prietenii mei sunt atât de dobitoci încât să asculte Radio Zu” (760.000 fani)? Ce ne facem când mergem la un restaurant recomandat de prieteni în care avem încredere şi mâncarea sau servirea sunt dezastruoase?

Stupid.

Şmecheria e alta, însă, pentru că pentru Facebook nu contează că nu ne-a plăcut recomandarea prietenilor noştri, pentru că noi nu plătim nimic. Nu. Şmecheria este aceeaşi cu cea de la promoted posts: convinge companiile că au nevoie de investiţii mai mari ca să adune mai mulţi fani. Convinge restaurantele că trebuie să aibă o pagină pentru fiecare locaţie şi fani pe fiecare pagină separată. Convinge brandurile de haine să aibă pagini pe oraşe.

Acolo sunt banii mulţi. Dacă aţi urmărit, Facebook a însărcinat un product manager să se ocupe de relaţia cu General Motors, iar acesta se duce săptămânal la constructorul auto pentru a-l convinge să investească din nou în Facebook, după ce acesta a refuzat să mai cheltuiască 10 milioane dolari pe an în FB Ads.

V-am arătat şi cum stă treaba la noi cu engagementul. Acum uitaţi-vă la ce aţi dat like.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

12 comentarii

  1. Am decis sa am putini prieteni pe facebook si sa nu mai dau like la toate aplicatile, dar uneori din pacate ajungi sa dai like la diverse proiecte pentru ca vrei sa participi la un concurs sau vrei sa te joci jocul respectiv. De exemplu mie mi-a placut mult „Orasul Minier” de exemplu.

    00
  2. După ce FB a început să-mi bage pe gât post-uri cu jocurile pe care le joacă cunoscuții mei, posturi care nu pot fi ascunse din timeline, încep să mă gândesc tot mai serios să-mi șterg contul, adio și la gară…

    00
  3. @Robintel – Ai posibilitatea sa blochezi toate aceste chestii enumerate de tine.

    00
  4. de exemplu sunt foarte de acord de exemplu cu haotik. de exemplu

  5. E de urmarit modul in care vor dezvolta aceasta aplicatie..FB a devenit pentru multi un viciu..Un lucru fara de care nu existi..Dupa esecul listarii la bursa, nu cred ca Zaharel va rezista la un nou failure…

    00
  6. Cam acelasi lucru l-am zis si eu in predictia #1 in ceea ce priveste posibilul impact al graph search-ului asupra marketingului pe social media:

    Ciudat, nu?

    00
  7. Odata cu alegerile, am descoperit ca dadusem like unui candidat. Eu stiam ca nu m-am tampit peste noapte. Nu as fi avut cum sa fac asa ceva, ca doar il consideram un dobitoc cu pedale. Asa ca am luat la mana toate paginile care „mi-au placut”.

    Surpriza. Ascunsi acolo mai erau inca vreo 4-5 candidati la senat si camera deputatilor. Nici pana in ziua de azi nu inteleg cu au ajuns in lista paginilor carora le-as fi dat like. De atunci am urmarit in regim de o data pe saptamana toata lista si am descoperit cate un brand care aparea acolo fara sa il fi adaugat eu. E posibil asa ceva?

    PS: nu e greu sa verific, in 3 ani de cand am FB, am dat like doar la vreo 20-30 de pagini, aproape ca le stiu pe dinafara.

    00
    • @Alex: ai intrat la un moment dat pe un site dubios şi de acolo ţi s-a tras. şi eu am descoperit că am dat like la tot felul de minuni.

  8. De exemplu cum zice @haotik si de exemplu si @arhi sunt si eu de acord, de exemplu !

    00
  9. si eu joc Zynga Poker dar nu dau Like la pagina si nu postez aia ce imi cere in joc… asa se umple timeline`ul cu tot feluri de suspiciuni si de vina e zuckerberg :)) nu ma ca tu esti singuru vinovat.

    00
  10. NOU
    #11

    ajungi sa ai pagini in lista de like mai ales daca te agati la postari gen „X just liked BadAssTeensGoinMadForCock”. de exemplu. dai click si ajungi intr-un tab nou, unde dai e un filmulet si daca tot ai ajuns aici, click pe filmulet si nu se intampla nimic.
    de exemplu, ce se intampla, este ca o aplicatie face like pe o anume pagina fara sa iti ceara acordul. iar tu nu ajungi sa stii asta decat cand iei lista la puricat. pagina care ajunge in lista ta de like nu e neaparat cu pornaciuni. de cele mai multe ori, nu este vorba de pornaciuni.

    mai sunt si alte exemple.

    00
  11. @ robintel – iti poti bloca aplicatiile gen farmville si alte jocuri sau le dai hide from timeline sa nu iti enervezi prietenii cu jocurile tale

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.