Uitați-vă cât de mare e coada la nava aia naufragiată. Dați un zoom out. 19.000 vase pe an (51 pe zi) trec prin Canalul Suez. Este cea mai scurtă cale între Asia și Europa, vasele scurtează în medie 15 zile și 50% din costurile de transport trecând pe acolo. Tranzitul de petrol și bunuri de consum este oprit complet și este posibil să rămână așa minim două săptămâni. După care va fi omor în porturi cu descărcarea.
Acum, dacă găsiți niște articole macro pe tema asta, please share, că știri ieftine găsesc și eu.
Roughly 30 per cent of the world’s shipping container volume transits through the Suez Canal each day, accounting for about 12 per cent of all global trade. (sursa)
Major brands such as Nike, Honda, and Samsung at the height of the pandemic have already warned their customers of dwindling supplies, with some halting production of certain products altogether.
panică pe canalul marlboro
Timeghost History au o mini-serie interesanta pe YT despre criza canalului Suez din anii 50 pentru cine e curios sa inteleaga cat de important e canalul acela.
Exact la criza din ’56 si la miniseria lui Indy ma gandeam si eu cand am vazut traznaia.
Oarecum offtopic. Indy are o serie foarte interesanta si despre criza rachetelor din Cuba.
Citisem undeva, dar nu mai gasesc unde, ca taxa de traversare a canalului cu o nava de genul asta e aprox 100.000 euro. Cand ma gandesc la sutele de nave care traverseaza canalul zilnic, imnultit cu taxa de trecere, rezulta o suma foarte frumoasa pt egipteni.
Cateva zile de blocaj a canalului se va simti pe multe piete si in multe domenii.
5 miliarde pe an numai din asta.
Sincer, mă îndoiesc un pic.
De ce mă indoiesc:
100.000euro×100 (nave zilnic)=10.000.000×30zile=300.000.000×12 luni= 3.600.000.000 euro.
3.600 milioane euro pe an, (cred că 3 miliarde 600 de milioane) venit anual pt Egipt doar la 100 nave zilnic. Doar din nave pe canal.
Nu mă pricep la macroeconomie, dar am senzația că tot venitul ăsta ar trebui să se vadă un pic mai bine.
https://www.wilhelmsen.com/tollcalculators/suez-toll-calculator/
Ai aici pretul
https://m.youtube.com/watch?v=0iwOZOb90fM
100k pentru o nava de genul
asta, dar o nava de genul asta nu reprezinta media, asa ca nu e chiar 100k x 51 x 365
in toata lumea exista cam 80 de nave de dimensiunea asta, deci nici pe departe nu tranziteaza 50 pe zi
Potoliți-vă, suma maximă pe care o plătesc navele mari care trec pe-acolo e undeva la 35k. Și nu trec numai nave mari.
https://www.reuters.com/article/egypt-suez-canal-idUKC6N2FD01F
Textul era „…. suma pt o navă de genul ăsta e 100.000e. Când mă gândesc la sutele de nave care traversează zilnic canalul….”.
Poate e creierul meu defect, dar fraza îmi induce ideea că majoritatea navelor de pe canal sunt de genul ăsta.
@Okochea
calculatorul ăla nu este oficial și cred că este out of date.
De asemenea, am încercat să fac calcul pentru o navă cu pescaj de 500 metri… și a acceptat-o să îi dea voie să traverseze canalul. ROFL.
De altfel… nici calculatorul oficial de pe site-ul guvernului egiptean nu este mai deștept. Nici ăsta nu zice nimic dacă încerc să calculez pentru o navă cu pescaj de 1600 feet (~500 metri). Am încercat și un pescaj de 525000 feet (aprox 160km !!) nici așa nu zice nimic… Death Star crossing =)
https://www.suezcanal.gov.eg/English/Navigation/Tolls/Pages/TollsCalculator.aspx
@AB Nu uita ca au si egiptenii politicieni care au neoie de vile de prost gust pentru famiilie lor extinse.
https://ro.m.wikipedia.org/wiki/Pescaj
Nu există pescaj de 500 metri.
@Varucu
Iti poti calcula singur taxa de canal,in functie de ce barca ai:
https://www.wilhelmsen.com/tollcalculators/suez-toll-calculator/
Oil prices have spiked at the prospect of a major disruption to canal transits.
Îți dai seama că toate benzinăriile de la noi fix de la rafinăriile afectate își primesc produsele…
Inseamna ca deja o sa se vada la pompa cresterea, fix de azi.
a crescut deja. am alimentat cu 5.40 săptămâna trecută și cu 5.60 ieri.
da, se stie ca pe acolo trece cam tot petrolul Brent
Un punct de vedere aici: https://m.adevarul.ro/international/in-lume/gatuirea-europei-vas-venind-china-blocat-aprovizionarea-petrol-gaze-suez-1_605c54ec5163ec427146d1bd/index.html
1. Va creste prețul petrolului
2. Cresc preturile la toate importurile din sudul și estul Asiei
3. Criza semiconductorilor se poate adanci
make war => profit. like a ferengi.
peace is bad for business unless u sell peace LOL
Din ce mai țin minte de pe DS9, Ferengi ziceau că războiul trebuie evitat pentru că e bad for business…
Rules of acquisition handbook. You want to buy one?
Exista un trend de crestere de preturi la materii prime incepand din noiembrie/decembrie 2020. Sunt atinse deja niste varfuri istorice la multe dintre materiile prime care stau la baza fabricarii polimerilor, solventilor etc. Toate cresterile astea se vor regasi in buzunarele noastre in urmatorele 2-4 luni. Se intampla niste lucruri foarte ciudate la nivel macro – o gramada de producatori mari intra in forta majora unul dupa altul cu tot felul de motive invocate. Deja suna a intelegeri ilegale la nivel mondial – si se pare ca nu se sesizeaza nimeni in sensul asta…
Traim niste vremuri complicate …
manu144x
34 War is good for business.
35 Peace is good for business.
S-a rezolvat problema: https://www.suffolkgazette.com/business/suez-canal-smaller-ships/
cel mai nasol e ca intarzie chinezariile comandate pe aliexpress
Ale mele vin cu avionul
„păi să-mi zică mie în ce container e, că mă descurc eu, ce naiba, mă duc cu loganul până acolo”
Bai nene, cine s-a inscris la dacia pe baterii trebuie sa mearga sa-si ridice chinezaria din egipt. Sa nu uitati sa va luati si un generator trifazic cu voi.
de ce trifazic?
Talibanii dacia :))
nu stiu exact de ce s-a intamplat, dar asta o sa afecteze toata piata europeana cooperativa unde prestez are deja 10 containere acolo in gramada plus altele care o sa fie acolo in cateva zile. o sa fie intarzieri la majoritatea produselor in urmatoarele luni
Cea mai afectată piață este cea europeană. Mai ales gaze, petrol si bunuri de consum. Navele vor trebui să ocolească Africa, ceea ce produce întârzieri majore (în funcție de viteză / consumul agreat de charter poate dura chiar și cu o lună mai mult drumul ocolitor). Totul se va resimți în prețuri. Dacă cu gazele și petrolul s-ar mai descurca, cu bunurile de consum care vin majoritar din Asia e jale.
Adidași o sa fie cu 10$ + si vin cu trei sapt întârziere, ca ocolesc capul bunei speranțe, gerasimeee 😀😁
ala e un ocean mai incolo
@Anda: ăăă, nu.
alunelu, adica tu te-ai intoarce de la Suez, ai traversa oceanul Indian, pe urma Pacificul si pe urma Atlanticul, ca sa ajungi in Europa? bun navigator, bun. la geografie udai buretele?
mai și mușca din el.
E in oceanul ăla, nu un ocean mai incolo.
scuzati misoginia, dar nu m-am putut abtine.
era o femeie capitan pe vaporu ala?
Schettino
de fapt omu are dreptate, capitanu dadea la buci la o femeie si probabil si unii din echipaj (nu neaparat la aceeasi femeie)
deci, da. practic tot o femeie a naufragiat vasul LOL
stai..mi-am dat seama ca o unealta de taiat ‘antifurtul’ e de vreo 3 ori mai ieftina..
acum, fiecare dupa posibilitati..sau nevoi
nava se pare ca e inscrisa in acte astfel: ZERO FUCKS EVER GIVEN
Ai plagiat gluma asta.
Boros, daca as fi vazut-o undeva mi-as fi adus aminte. pe de alta parte, e o gluma foarte la indemana, nu cred ca ar fi numai 2 insi care s-o gandeasca, daramite doar unul
Daca se insinueaza vreunul prin zona cu ceva trotil a rezolvat comertul international pe urmatoarele 6 luni.
Ne intoarcem la Vasco da Gama si Capul Bunei Sperante….
Prea mult tam tam pentru o situatie care se va rezolva, eu am trecut de multe ori Suez-ul cu nave destul de mari…nu de 20 mii TEU ca nava asta, dar ultima pe care am fost avea 10 mii TEU-ri, destul de mare. Este foarte usor sa te pui pe uscat ,spatiul este mic, iar o mica defectiune la motor, un black out si aia este…se poate intampla. Ce este mai rau, comandantul o sa fie tras la raspundere, el este in charge chiar daca are pilot la bord…oricum pilotii de acolo nu sunt dintre cei mai ok.
Ideea este ca se abereaza mult, teoria conspiratiei de toti habarnistii!!
Oculta mondială ne vrea desculți și săraci!
Dar vaccinați!
Am trecut Canalul Suez sambata trecuta cu o nava de 4300 de TEUs. O protectie la motorul principal declansata aiurea, un black out din senin(se poate intampla, am patit-o eu de doua ori voiajul asta, in Mediterana) si ai dezastrul asigurat pe Suez. In cateva secunde o nava poate intra in mal fara sa poti face nimic.
Binenteles ca seful mecanic si comandantul vor fi acuzati, asta e in cultura standard a autoritatilor. Pilotii egipteni au salarii decente, dar tot cer tigari, mancare, ceva, sa le dai ceva. Vesnica dilema-comandantul sau pilotul are autoritatea suprema la nava? Teoretic comandantul este in charge, dar in realitate comandantul asculta ce spune pilotul.
O nava portcontainer a blocat Canalul Suez si imediat a aparut o criza. Cu ocazia asta sper ca lumea va realiza cat de dependenta este de sectorul maritim.
Da – in mod normal, shit happens… Doar ca acum kktu asta s-a sincronizat foarte misto cu altele si e putin mai greu de crezut in astfel de coincidente…
@geretus
Ce coincidenta?
… si pe uscat.
Nici nu stiam ca exista canalul ala…
Știi de ce ai atâtea minusuri? Pentru că semnalizezi.
Noroc de tine ca mi ai zis asta brusc viata mea sa schimbat.
Pe pariu ca jumate din ce care au comentat nu stiau de canalul Suez si brusc ca prin magie deja stiau deja si cati banii incaseaza egiptul.
Băi nu știu, eu în gimnaziu parcă am avut lecții despre chestiile astea, Suez, Panama, Dunăre-Marea Neagră 🤭 Sincer cred că sunteți o minoritate cei care chiar n-ați auzit de Canalul Suez. Și chiar dacă, wiki e la un click distanță, în loc să fii edgy și să spui că nu știai, nu mai bine citeai 2 minute? Și știai cât știu și eu…
@Vlad tu crezi ca puiul se fabrica la supermarket?
Eugen si cu ce te a ajutat pe tine personal ca mi-ai raspuns tu la faza cu semnalizatul ? Ca eu nu am stiut de canalul Suez si am avut coaie sa recunosc asta.
Nu prietene zoso posteaza un subiect, majoritatea dintre noi cautam pe google si dintr-o data suntem pe domeniu respectiv si o dam in abureli
De aia e plin de doctori pe internet mecanici meseriasi etc si cand ii cauti in viata reala abia daca stiu sa se lege la sireturi.
Da suntem tatici in orice domeniu multumita lui google.
De aia stim ca vaccinul nu e bun ca a citi unu pe wiki despre arn si tot asta.
@C si tu crezi ca pe mine ma avantajeaza cumva faptul ca stiu pe unde e adus puiul in supermarket?
Sigur ca da in timp ce il gatesc ma gandesc wow ce drum lung ai facut pana sa ajung sa te mananc eu.
Nu prietene e treaba celor care se ocupa cu aprovizionarea supermarketului.
Eu doar il gatesc si il mananc e treaba altuia sa faca in asa fel ca eu sa il gasesc la raft.
Cândva în copilăria mea școlară am văzut o hartă a lumii, pe hartă era un braț de apă între Africa și Asia (așa, groso modo vorbind). Profu’ a zis că se numește „canalul de suez”.
Și am citit „toate pânzele sus”.
Și am văzut „the crown”.
Io tot zic că oamenii cred despre ceilalți ceea ce de fapt îi caracterizează pe ei înșiși. Nu prea mă crede lumea.
Imediat ce termina Israelul de cipat toata populatia, se apuca de sapat si rezolva problema:
https://m.jpost.com/opinion/an-israeli-suez-canal-393225
Te-aș ruga să-mi precizezi, te rog, cum pot să verific „ciparea” pe care ai menționat-o. Pentru că nici eu și nici alte 5,213,637 de persoane (până pe 25.03.2021) nu am reușit. Iar cuptorul cu microunde pornește singur când trec pe lângă el.
Asta se pune la știri OK: https://www.nytimes.com/2021/03/25/world/middleeast/suez-canal-container-ship.html?referringSource=articleShare ?
Azi sărbătorim! Le uram multă baftă asiaticilor de la bordul navei! Totuși le dorim să mai stea acolo așa măcar o lună!
Și le-o trimitem pe mă-ta, poate mai face unul ca tine.
Cică așa ar fi fost traseul navei: https://images.app.goo.gl/oAoqfJWTNKfN9V19A.
O fi zis ceva,o fi injurat…
Nu ma intereseaza. Eu nu am comandat nimic deci nu ma afecteaza. Plus ca eu nici nu conduc deci nici pretul petrolului nu ma afecteaza. Eu merg cu bicicleta, mai luati si voi bicicleta.
Bine Câțu!
Ummm… știi că făina, drojdia și alte ingrediente cu vaporul se aduc – nu? Mă gândesc că pâine mănânci după ce te dai cu bicicleta. Ideea e nu că te va costa benzina mai scump pe tine ci pe ăia care-ți aduc în magazine ummm… cam tot. Și ghici de la cine vor recupera paguba?
cum, nu cresc bananele și cafeaua la noi la Dolj?
n-are lumea simtul ironiei…
Woosh :))
Pe mine nu ma afecteaza pretul petrolului, ca eu tot de 50 de lei pun.
@Zoso corect este „Dolji”
Si cand se circula in liniste pe canalul ala pretul la motorina era mic.Da clar
Eu cred / sper ca Alex era ironic.
@Razvan T. Coloja
„Ummm… știi că făina, drojdia și alte ingrediente cu vaporul se aduc – nu? ”
Pe ce cacat de continent si tara traiesti boss?Ca in Romania sigur nu.
Faina si drojdie cu vaporul,baaa a innebunit lupul!
@Viorel pakmaya sa mutat de la pascani ?:))
https://www.offshore-energy.biz/the-ripple-effect-on-trade-of-one-giant-ship-stuck-in-suez/?fbclid=IwAR1flm-viZseVpWPX6KUGhwl0803JMOk8lOpTsfloIaeqky-c8qhce4uzeI
Dupa criza canalului o sa iasa Winnie The Pooh la rampa cu proiectul lui de cale ferata din China pana in Portugalia. Pe 3 fire pe sens!
daca trece si prin romania, poate sa-l uite…
Nu trece pe aici ca noi suntem o tara democrata si nu suntem compatibili cu sistemul chinez. Plus ca am facut gat la chineji, nu mai pupam nimic. O sa treaca mai pe la sud, prin sultanatul lu’ herdogan ca acolo clima e mai ok pentru trenuri si climatul politic mai stabil, hotii se pot impusca direct, nu primesc despagubiri din partea statului pentru conditii mai jos de 5 stele in puscarii.
Up to 20,000 cubic meters (706,000 cubic feet) of sand in the Suez Canal need to be removed to free the gigantic container ship that has been stuck there since Tuesday, according to the canal authorities.
https://edition.cnn.com/2021/03/25/middleeast/suez-canal-ship-sand-intl-hnk/index.html
Am citit zilele trecute o știre despre o parcare etajată care se face lângă mine, citez: „Am început cu trei excavatoare și 20 de camioane și am evacuat până astăzi aproape 6.000 mc de pământ”. Asta în vreo 5 zile. Știind care era stadiul lucrărilor când a apărut știrea, 20.000 de mc nu mi se mai pare așa de mult.
https://trenduri.blogspot.com/2021/03/actualele-cai-navale-alternativele-si.html
Mobila mea de gradina made in china e pe vaporul asta.Parca vad ca mobila care-i acum pe uscat se va scumpi…
Să îl aducă la Constanța, mărim plajele și mai mult. Hai că omul ăla de afaceri care îți vinde șezlongul cu 100 lei are deja deschis configuratorul pe BMW Motorsport GmbH.
Salut!
Pe langa situatia delicata care are loc pe canalul Suez mai exista si o alta criza in derulare, tot legat de domeniul transportului de marfuri: criza containerelor. Sunt din ce in ce mai sceptic ca ceea ce a fost mai rau la criza asta sanitara a trecut, efectele inca se tin lant…
https://www.hillebrand.com/media/publication/where-are-all-the-containers-the-global-shortage-explained
asta a descoperit-o pion2 după ce scrisese toată lumea de ea.
https://twitter.com/Nature_Grrrl/status/1375168720495075338?s=19
very good find.
Mda, tanti aia a trecut canalul cu un yacht! De aici și părere ca nu e mare lucru sa menții un convoi de nave diferite ca si caracteristici tehnico- constrictive si că piloții ăia sunt degeaba!
Vorba aia, Lăstun sau betonieră, tot volan are, tot pe drum merge.
Cel mai tare site pe langa amuritiliescu.ro (care vad ca a murit, pun intended)
https://istheshipstillstuck.com/
Eu nu inteleg altceva, ce kkt de management al riscurilor au facut acolo. Nu s-a gandit nimeni ca se poate bloca canalul asa? Ar fi trebuit sa aiba un scenariu de interventie in cazul asta, nu sa sape cu un excavator din asta micut 2 saptamani. Nu au in tot Egiptul utilaje mai mari, echipe de specialisti? Ca la cati bani se pierd puteau mobiliza masiv sa deblocheze. Sau sa fi cerut macar ajutor la alte tari daca nu se pricep.
Tizule, Egiptul e una dintre cele mai corupte tari din lume. Imagineaza-ti ca toti angajatii din jurul canalului sunt angajati ca sunt „ai cuiva”, nu neaparat ca sunt competenti.
Ca la Otopeni
Puteau sa-l ridice cu un zeppelin…
„At the time of the incident the EVER GIVEN was transiting northbound through the canal en route to Rotterdam, Netherlands with two canal pilots onboard.”
„All 25 crew are safe and accounted for. All crew are Indian nationals and remain onboard.”
Câtă carne a primit zilele astea căpitanul vasului n-a trecut prin canalul ăla de la săparea lui încoace…
Sunt șanse mari sa fie vegan…..
Toata chestia e sa nu se scumpesca din cauza blocarii canalului,rachiul si prezervativele.In rest toate bune.
Poate de la rachiu pui virgulele aiurea… Ce lume.
@Razvanel TE Coloja
Sa mori tu ca am pus virgulili aiurea?
Ma-i studi-eaza.Lebedele zboaran zare
Nu le mai mancatz ca moare.
Ca să o citez pe #Cotcodăncilă, “Orice om îi place” când pui virgula între subiect şi predicat…
Prin 1960 SUA se gandea deja la alternative, Egiptul prea prospera si Israelul cauta si el o felie.
Au mai fost discutii si in 2018 , acum au revenit
https://mobile.twitter.com/wellerstein/status/1374851507993071619
bani se găsesc, muncitori asiatici la fel, voință să fie.
Mohab Mamish, Egyptian President Abdel Fattah el-Sisi’s advisor on seaports and the former chairman of the Suez Canal Authority, told the AFP news agency on Thursday that navigation through the canal „will resume again within 48-72 hours, maximum.”
https://www.cbsnews.com/news/suez-canal-blocked-ship-stuck-egyptian-official-says-will-be-free-in-days/
Dacă situaţia nu se rezolvă repede, putem să ne aşteptăm la nişte sequels la Captain Phillips.
“Piracy fears mount as ships take long way around Africa to avoid blocked Suez Canal”: https://www.washingtonpost.com/world/suez-canal-ship-blockage-ever-given/2021/03/26/357f8ae8-8da8-11eb-a33e-da28941cb9ac_story.html
Blocarea rutei egiptene de către o navă enormă i-a determinat pe oficialii ruși să-și prezinte ambițiile în Arctica, criticate în mod regulat de conservatori, care o consideră o amenințare suplimentară pentru climă.
”Incidentul de pe Canalul Suez evidențiat necesitatea mai presus de toate a dezvoltării în continuare a Rutei Mării Nordului”, a menționat joi Nikolai Korchunov, citat de agenția de știri Interfax.
https://www.hotnews.ro/stiri-international-24693372-putea-blocajul-din-canalul-suez-beneficiul-rusiei-moscova-isi-lauda-ambitiile.htm
Păi pe măsură ce se topesc ghețarii, devine viabilă ruta aia. Ce le-ar conveni rușilor să aibă control pe vreun 20% din traficul mondial… Ar umbla Putin cu erecție non stop și ar fi mândru de asta.