De ce e important ce se întâmplă pe Suez

Uitați-vă cât de mare e coada la nava aia naufragiată. Dați un zoom out. 19.000 vase pe an (51 pe zi) trec prin Canalul Suez. Este cea mai scurtă cale între Asia și Europa, vasele scurtează în medie 15 zile și 50% din costurile de transport trecând pe acolo. Tranzitul de petrol și bunuri de consum este oprit complet și este posibil să rămână așa minim două săptămâni. După care va fi omor în porturi cu descărcarea.

Acum, dacă găsiți niște articole macro pe tema asta, please share, că știri ieftine găsesc și eu.

Roughly 30 per cent of the world’s shipping container volume transits through the Suez Canal each day, accounting for about 12 per cent of all global trade. (sursa)

Major brands such as Nike, Honda, and Samsung at the height of the pandemic have already warned their customers of dwindling supplies, with some halting production of certain products altogether.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

118 comentarii

  1. panică pe canalul marlboro

    00
  2. Timeghost History au o mini-serie interesanta pe YT despre criza canalului Suez din anii 50 pentru cine e curios sa inteleaga cat de important e canalul acela.

    00
    • NOU
      #3

      Exact la criza din ’56 si la miniseria lui Indy ma gandeam si eu cand am vazut traznaia.
      Oarecum offtopic. Indy are o serie foarte interesanta si despre criza rachetelor din Cuba.

      00
  3. Citisem undeva, dar nu mai gasesc unde, ca taxa de traversare a canalului cu o nava de genul asta e aprox 100.000 euro. Cand ma gandesc la sutele de nave care traverseaza canalul zilnic, imnultit cu taxa de trecere, rezulta o suma foarte frumoasa pt egipteni.
    Cateva zile de blocaj a canalului se va simti pe multe piete si in multe domenii.

    00
  4. Oil prices have spiked at the prospect of a major disruption to canal transits.

  5. 1. Va creste prețul petrolului
    2. Cresc preturile la toate importurile din sudul și estul Asiei
    3. Criza semiconductorilor se poate adanci

    00
    • make war => profit. like a ferengi.
      peace is bad for business unless u sell peace LOL

      00
    • Din ce mai țin minte de pe DS9, Ferengi ziceau că războiul trebuie evitat pentru că e bad for business… :)

      00
    • Rules of acquisition handbook. You want to buy one?

      00
    • Exista un trend de crestere de preturi la materii prime incepand din noiembrie/decembrie 2020. Sunt atinse deja niste varfuri istorice la multe dintre materiile prime care stau la baza fabricarii polimerilor, solventilor etc. Toate cresterile astea se vor regasi in buzunarele noastre in urmatorele 2-4 luni. Se intampla niste lucruri foarte ciudate la nivel macro – o gramada de producatori mari intra in forta majora unul dupa altul cu tot felul de motive invocate. Deja suna a intelegeri ilegale la nivel mondial – si se pare ca nu se sesizeaza nimeni in sensul asta…
      Traim niste vremuri complicate …

      00
    • manu144x
      34 War is good for business.
      35 Peace is good for business.

      00
  6. cel mai nasol e ca intarzie chinezariile comandate pe aliexpress :)

    00
  7. nu stiu exact de ce s-a intamplat, dar asta o sa afecteze toata piata europeana cooperativa unde prestez are deja 10 containere acolo in gramada plus altele care o sa fie acolo in cateva zile. o sa fie intarzieri la majoritatea produselor in urmatoarele luni

    00
    • Cea mai afectată piață este cea europeană. Mai ales gaze, petrol si bunuri de consum. Navele vor trebui să ocolească Africa, ceea ce produce întârzieri majore (în funcție de viteză / consumul agreat de charter poate dura chiar și cu o lună mai mult drumul ocolitor). Totul se va resimți în prețuri. Dacă cu gazele și petrolul s-ar mai descurca, cu bunurile de consum care vin majoritar din Asia e jale.

      00
  8. NOU
    #39

    Adidași o sa fie cu 10$ + si vin cu trei sapt întârziere, ca ocolesc capul bunei speranțe, gerasimeee 😀😁

    00
  9. scuzati misoginia, dar nu m-am putut abtine.
    era o femeie capitan pe vaporu ala?

    00
  10. nava se pare ca e inscrisa in acte astfel: ZERO FUCKS EVER GIVEN

    00
  11. Daca se insinueaza vreunul prin zona cu ceva trotil a rezolvat comertul international pe urmatoarele 6 luni.
    Ne intoarcem la Vasco da Gama si Capul Bunei Sperante….

    00
  12. Prea mult tam tam pentru o situatie care se va rezolva, eu am trecut de multe ori Suez-ul cu nave destul de mari…nu de 20 mii TEU ca nava asta, dar ultima pe care am fost avea 10 mii TEU-ri, destul de mare. Este foarte usor sa te pui pe uscat ,spatiul este mic, iar o mica defectiune la motor, un black out si aia este…se poate intampla. Ce este mai rau, comandantul o sa fie tras la raspundere, el este in charge chiar daca are pilot la bord…oricum pilotii de acolo nu sunt dintre cei mai ok.
    Ideea este ca se abereaza mult, teoria conspiratiei de toti habarnistii!!

    00
    • Oculta mondială ne vrea desculți și săraci!

      00
    • Dar vaccinați!

      00
    • Am trecut Canalul Suez sambata trecuta cu o nava de 4300 de TEUs. O protectie la motorul principal declansata aiurea, un black out din senin(se poate intampla, am patit-o eu de doua ori voiajul asta, in Mediterana) si ai dezastrul asigurat pe Suez. In cateva secunde o nava poate intra in mal fara sa poti face nimic.
      Binenteles ca seful mecanic si comandantul vor fi acuzati, asta e in cultura standard a autoritatilor. Pilotii egipteni au salarii decente, dar tot cer tigari, mancare, ceva, sa le dai ceva. Vesnica dilema-comandantul sau pilotul are autoritatea suprema la nava? Teoretic comandantul este in charge, dar in realitate comandantul asculta ce spune pilotul.

      O nava portcontainer a blocat Canalul Suez si imediat a aparut o criza. Cu ocazia asta sper ca lumea va realiza cat de dependenta este de sectorul maritim.

      00
    • Da – in mod normal, shit happens… Doar ca acum kktu asta s-a sincronizat foarte misto cu altele si e putin mai greu de crezut in astfel de coincidente…

      00
    • @geretus
      Ce coincidenta?

      00
  13. … si pe uscat.

    00
  14. Nici nu stiam ca exista canalul ala…

    00
    • Știi de ce ai atâtea minusuri? Pentru că semnalizezi.

      00
    • Noroc de tine ca mi ai zis asta brusc viata mea sa schimbat.
      Pe pariu ca jumate din ce care au comentat nu stiau de canalul Suez si brusc ca prin magie deja stiau deja si cati banii incaseaza egiptul.

      00
    • Băi nu știu, eu în gimnaziu parcă am avut lecții despre chestiile astea, Suez, Panama, Dunăre-Marea Neagră 🤭 Sincer cred că sunteți o minoritate cei care chiar n-ați auzit de Canalul Suez. Și chiar dacă, wiki e la un click distanță, în loc să fii edgy și să spui că nu știai, nu mai bine citeai 2 minute? Și știai cât știu și eu…

      00
    • @Vlad tu crezi ca puiul se fabrica la supermarket?

      00
    • Eugen si cu ce te a ajutat pe tine personal ca mi-ai raspuns tu la faza cu semnalizatul ? Ca eu nu am stiut de canalul Suez si am avut coaie sa recunosc asta.
      Nu prietene zoso posteaza un subiect, majoritatea dintre noi cautam pe google si dintr-o data suntem pe domeniu respectiv si o dam in abureli
      De aia e plin de doctori pe internet mecanici meseriasi etc si cand ii cauti in viata reala abia daca stiu sa se lege la sireturi.
      Da suntem tatici in orice domeniu multumita lui google.
      De aia stim ca vaccinul nu e bun ca a citi unu pe wiki despre arn si tot asta.

      00
    • @C si tu crezi ca pe mine ma avantajeaza cumva faptul ca stiu pe unde e adus puiul in supermarket?
      Sigur ca da in timp ce il gatesc ma gandesc wow ce drum lung ai facut pana sa ajung sa te mananc eu.
      Nu prietene e treaba celor care se ocupa cu aprovizionarea supermarketului.
      Eu doar il gatesc si il mananc e treaba altuia sa faca in asa fel ca eu sa il gasesc la raft.

      00
    • Cândva în copilăria mea școlară am văzut o hartă a lumii, pe hartă era un braț de apă între Africa și Asia (așa, groso modo vorbind). Profu’ a zis că se numește „canalul de suez”.
      Și am citit „toate pânzele sus”.
      Și am văzut „the crown”. :)

      Io tot zic că oamenii cred despre ceilalți ceea ce de fapt îi caracterizează pe ei înșiși. Nu prea mă crede lumea.

      00
  15. Imediat ce termina Israelul de cipat toata populatia, se apuca de sapat si rezolva problema:
    https://m.jpost.com/opinion/an-israeli-suez-canal-393225

    00
    • Te-aș ruga să-mi precizezi, te rog, cum pot să verific „ciparea” pe care ai menționat-o. Pentru că nici eu și nici alte 5,213,637 de persoane (până pe 25.03.2021) nu am reușit. Iar cuptorul cu microunde pornește singur când trec pe lângă el.

      00
  16. Azi sărbătorim! Le uram multă baftă asiaticilor de la bordul navei! Totuși le dorim să mai stea acolo așa măcar o lună!

    00
  17. Cică așa ar fi fost traseul navei: https://images.app.goo.gl/oAoqfJWTNKfN9V19A.

    00
  18. Nu ma intereseaza. Eu nu am comandat nimic deci nu ma afecteaza. Plus ca eu nici nu conduc deci nici pretul petrolului nu ma afecteaza. Eu merg cu bicicleta, mai luati si voi bicicleta.

    00
  19. Dupa criza canalului o sa iasa Winnie The Pooh la rampa cu proiectul lui de cale ferata din China pana in Portugalia. Pe 3 fire pe sens!

    00
    • daca trece si prin romania, poate sa-l uite…

      00
    • Nu trece pe aici ca noi suntem o tara democrata si nu suntem compatibili cu sistemul chinez. Plus ca am facut gat la chineji, nu mai pupam nimic. O sa treaca mai pe la sud, prin sultanatul lu’ herdogan ca acolo clima e mai ok pentru trenuri si climatul politic mai stabil, hotii se pot impusca direct, nu primesc despagubiri din partea statului pentru conditii mai jos de 5 stele in puscarii.

      00
  20. Up to 20,000 cubic meters (706,000 cubic feet) of sand in the Suez Canal need to be removed to free the gigantic container ship that has been stuck there since Tuesday, according to the canal authorities.

    https://edition.cnn.com/2021/03/25/middleeast/suez-canal-ship-sand-intl-hnk/index.html

    • Am citit zilele trecute o știre despre o parcare etajată care se face lângă mine, citez: „Am început cu trei excavatoare și 20 de camioane și am evacuat până astăzi aproape 6.000 mc de pământ”. Asta în vreo 5 zile. Știind care era stadiul lucrărilor când a apărut știrea, 20.000 de mc nu mi se mai pare așa de mult.

      00
  21. Mobila mea de gradina made in china e pe vaporul asta.Parca vad ca mobila care-i acum pe uscat se va scumpi…

    00
  22. Să îl aducă la Constanța, mărim plajele și mai mult. Hai că omul ăla de afaceri care îți vinde șezlongul cu 100 lei are deja deschis configuratorul pe BMW Motorsport GmbH.

    00
  23. Salut!

    Pe langa situatia delicata care are loc pe canalul Suez mai exista si o alta criza in derulare, tot legat de domeniul transportului de marfuri: criza containerelor. Sunt din ce in ce mai sceptic ca ceea ce a fost mai rau la criza asta sanitara a trecut, efectele inca se tin lant…

    https://www.hillebrand.com/media/publication/where-are-all-the-containers-the-global-shortage-explained

    00
  24. Cel mai tare site pe langa amuritiliescu.ro (care vad ca a murit, pun intended)
    https://istheshipstillstuck.com/

    00
  25. Eu nu inteleg altceva, ce kkt de management al riscurilor au facut acolo. Nu s-a gandit nimeni ca se poate bloca canalul asa? Ar fi trebuit sa aiba un scenariu de interventie in cazul asta, nu sa sape cu un excavator din asta micut 2 saptamani. Nu au in tot Egiptul utilaje mai mari, echipe de specialisti? Ca la cati bani se pierd puteau mobiliza masiv sa deblocheze. Sau sa fi cerut macar ajutor la alte tari daca nu se pricep.

    00
    • Tizule, Egiptul e una dintre cele mai corupte tari din lume. Imagineaza-ti ca toti angajatii din jurul canalului sunt angajati ca sunt „ai cuiva”, nu neaparat ca sunt competenti.

      Ca la Otopeni

      00
    • Puteau sa-l ridice cu un zeppelin… :)

      00
  26. „At the time of the incident the EVER GIVEN was transiting northbound through the canal en route to Rotterdam, Netherlands with two canal pilots onboard.”
    „All 25 crew are safe and accounted for. All crew are Indian nationals and remain onboard.”

    00
  27. Câtă carne a primit zilele astea căpitanul vasului n-a trecut prin canalul ăla de la săparea lui încoace…

    00
  28. Toata chestia e sa nu se scumpesca din cauza blocarii canalului,rachiul si prezervativele.In rest toate bune.

    00
  29. Prin 1960 SUA se gandea deja la alternative, Egiptul prea prospera si Israelul cauta si el o felie.
    Au mai fost discutii si in 2018 , acum au revenit

    https://mobile.twitter.com/wellerstein/status/1374851507993071619

    00
  30. Mohab Mamish, Egyptian President Abdel Fattah el-Sisi’s advisor on seaports and the former chairman of the Suez Canal Authority, told the AFP news agency on Thursday that navigation through the canal „will resume again within 48-72 hours, maximum.”

    https://www.cbsnews.com/news/suez-canal-blocked-ship-stuck-egyptian-official-says-will-be-free-in-days/

  31. Dacă situaţia nu se rezolvă repede, putem să ne aşteptăm la nişte sequels la Captain Phillips.

    “Piracy fears mount as ships take long way around Africa to avoid blocked Suez Canal”: https://www.washingtonpost.com/world/suez-canal-ship-blockage-ever-given/2021/03/26/357f8ae8-8da8-11eb-a33e-da28941cb9ac_story.html

    00
  32. Blocarea rutei egiptene de către o navă enormă i-a determinat pe oficialii ruși să-și prezinte ambițiile în Arctica, criticate în mod regulat de conservatori, care o consideră o amenințare suplimentară pentru climă.
    ”Incidentul de pe Canalul Suez evidențiat necesitatea mai presus de toate a dezvoltării în continuare a Rutei Mării Nordului”, a menționat joi Nikolai Korchunov, citat de agenția de știri Interfax.

    https://www.hotnews.ro/stiri-international-24693372-putea-blocajul-din-canalul-suez-beneficiul-rusiei-moscova-isi-lauda-ambitiile.htm

    • Păi pe măsură ce se topesc ghețarii, devine viabilă ruta aia. Ce le-ar conveni rușilor să aibă control pe vreun 20% din traficul mondial… Ar umbla Putin cu erecție non stop și ar fi mândru de asta.

      00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.