Două cu mașini: Stellantis și electrice

Spune-mi că nu te pricepi la electrice fără să-mi spui că nu te pricepi la electrice:

Doi dintre cei mai mari constructori auto din Europa ar putea dezvolta în comun un automobil electric low-cost, pentru a putea face față concurenței tot mai puternice venită din China. VW și Renault discută despre o astfel de colaborare, potrivit presei germane. (sursa)

Constructorii de mașini convenționale au două probleme în Europa: fabricile și sindicatele.

Nu pot să facă rapid conversia la mașini electrice, pentru că fabricile care produc mașini cu combustie au costat sute de milioane de euro, banii ăștia trebuie recuperați, de aia au amânat cât au putut lansarea de modele electrice, lăsând drum liber ba unui sociopat, ba chinezilor.

A doua problemă pe care o au este că mașinile electrice au mai puține piese, deci foarte mulți muncitori vor rămâne fără loc de muncă. Iar asta costă foarte mulți bani, pentru că sindicatele s-au asigurat că muncitorii nu pot fi concediați ușor.

Mă uitam la Stellantis, are 4 mărci de mașini ieftine, o să ajungă să vândă 4 modele de sedan mic sub 4 branduri, produs în 4 fabrici, pentru că sindicate. Și pentru că oamenii sunt fani Opel sau Peugeot. Mărci cu istorie, dar fără tradiție. Dacă țineau la vreo etică de muncă sau la vreo tradiție, nu dădeau faliment de zeci de ori, nu erau salvate de guverne și nu îi cumpăra nepotu’ Elkann pe toți.

Oh, nu, Fiat aduc în Europa o camionetă. Le-a luat cât, 40 de ani să realizeze că poate e o piață acolo și dacă tot vând în SUA 20 milioane de RAM 1500, poate ar trebui să aducă 10 bucăți și aici. Ce urmează? Mașini pe care publicul le vrea, nu pe care le cumpără doar pe baza prețului? Au lansat DS acum 10 ani și de atunci țin la secret modelele, sperând să se vândă fără că oamenii să le vadă pe străzi sau prin reclame. Lasă că bagă Audi și BMW bani în filme, că ei știu să vândă. Cea mai mare lovitură pentru industria auto franceză este că Luc Besson a îmbătrânit, nu mai poate face el filme cu mașini franțuzești, că bănuiesc că directorii Renault și Citroen nu vorbesc vreo altă limbă.

Măcar noul Prius arată bine.

fiat-titano

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

120 comentarii

  1. Problema majora a constructorilor europeni pe segmentul electric sunt bateriile, aici China are cel mai mic cost de productie, controleaza in proportie de cca 70% materiile prime care intra in componenta bateriilor, asa ca europenii sunt pusi la zid.
    Iar ca sa puna bomboana pe coliva producatorilor europeni, chinezii vor sa vina in Europa cu acelasi concept de schimbare a bateriei goale cu una incarcata, cum deja fac la ei. Nu ai cum sa te bati cu asa ceva, in momentul in care cel mai mare producator altul decat chinez, adica Tesla, este nevoit sa isi faca propria firma de asigurari, problemele se stiu, iar la ei, chiar daca au fabrica in China, bateria costa de mori

    Comentariu apreciat.5114
    • îi durea în pulă pe ei de baterii, ei aveau dizelare pe stoc.
      mi-aduc aminte de idioții de la skoda, anul trecut aveau numai dizel pe stoc, zero benzinare. mare firmă, merită sa supraviețuiasca.

    • Planificarea construirii unei mașini e mult mai complicată decât pare la o primă vedere.

      E enorm de multă logistică în spate.

      Trebuie o planificare foarte atentă

      Tu ai văzut ca sunt diesel uri multe pe stoc, dar asta e doar o consecință a faptului că așa a fost planificarea acu 2 sau 3 ani în urmă.
      E o mare inerție atunci când vine vorba de industria auto și automotive în general.

      E ușor de comentat și dat tare din degete pe tastatură, dar în situațiile reale, treaba e mult mai complicată decât pare la o primă privire superficială. Dacă era simplu, ar fi trecut deja la electrice. Dar sunt multe calcule și situații pe care nu le cunoaștem sau nu ni se zic.

      Un model nou are nevoie cam de 5 sau 6 ani de dezvoltare. Tu cumva trebuie să te uiți într un glob magic de cristal și sa încerci să îți dai seama cam ce va fi peste vreo 7 sau 8 ani când vei scoate modelul respectiv pe piață.
      Iar în timpul ăsta trebuie să asiguri vânzări din modelele actuale, sa termini dezvoltarea, sa iti faci stocuri, sa închei contracte cu furnizorii, sa negociezi preturi la materii prime… Etc
      Pare simplu, dar nu e.

      La tesla, toate lucrurile astea au fost mult mai simple pentru ca au început de la zero. Au mizat totul pe un mod disruptiv de a face business. Noi facem aproape totul la mașina noastră, inclusiv bateriile. Noi dezvoltam software-ul. Ne cream propriul nostru ecosistem închis. Nu investim în publicitate și campanii de marketing. Nu avem showroom uri. Vânzarea și service-ul mai mult on-line… Etc…

      Comentariu apreciat.14622
    • acelasi concept de schimbare a bateriei goale cu una incarcata, cum deja fac la ei

      Nu e scalabil la scara mare. S-a incercat, primii au fost Nissan in Tokio, la o firma de taximetrie cu 100 de masini. Dar daca esti o benzinarie cu 6 pompe, care ar trebui sa incarce o masina la fiecare 5 minute, ar trebui sa ai loc sa incarci 3040 de baterii daca consideram ca o baterie poate fi incarcata in 4 ore. Ineficient si stupid, drept urmare nici in China nu se face asta dincolo de prof of concept.

      Comentariu apreciat.607
    • A incercat si Renault parca, prin Israel. Acum multa vreme, cred ca inca eram in Romania.

      1311
    • Better Place a avut soarta lui wework și a altor companii cu CEOs megalomani și fără experiență. văzusem stațiilor de încărcare prin olanda acum mulți ani, era o idee bună.

    • Alex, tu presupui că noi nu știm asta?

    • Sa ma fac util, sper sa aprobe Vali link-ul.

      Aici gasiti toate statiile ElectricUP, platite de statul Roman cqtre firmele ce si-au pus fotovoltaice), si care ofera surplusul de curent gratis. Eu folosesc 3 dintre ele ( CCS) si pt astea pot sa confirm ca sunt gratis.

      https://lookerstudio.google.com/u/0/reporting/1a9fa5b6-b1ae-4211-aa6f-39bf303a2d7b/page/TnEJD

      141
    • Vali, Skoda aveau anul trecut un stoc destul de mare de Superb si Octavia pe benzina. E drept, cam 35% din masini(la modeleleastea) erau asa. Iar cand am vorbit cu baiatul de la dealerul local mi-a spus si ca cele diesel inca se dau mai rapid, cel putin in Romania.

      Ce era stupid insa, daca vroiai sa dai comanda de un Superb din Romania (cel putin vara 2022) puteai lua doar diesel, desi ti-o faceau tie special si in Germania aveau si motorizari pe benzina deci se produceau. Era o metoda de optimizare a productiei cica.

      40
    • Vali, Skoda aveau anul trecut un stoc destul de mare de Superb si Octavia pe benzina. E drept, cam 35% din masini(la modeleleastea) erau asa. Iar cand am vorbit cu baiatul de la dealerul local mi-a spus si ca cele diesel inca se dau mai rapid, cel putin in Romania.

      benzină, automate, eventual 4×4? 1 bucată pe stoc. diesel? 20. deci da. erau.

    • Benzina, automate da. 4×4 nu. Au fost cam 100 Superb in timpul verii (2022) pe stoc in toata tara. 60-70 diesel, 30-40 benzina. Iti zic sigur ca am luat una pe benzina si am cerut oferte la mai multi dealeri din zona si toti aveau 1-2 diesel si o bucata pe benzina. A fost o perioada cand erau stocuri mai mari si la Octavia. La celelalte modele sincer nu stiu ca nu m-am uitat.

      30
    • Vali

      Clientii de Skoda prefera motoarele diesel! La Volkswagen sunt combinati benzina+motorina si la SEAT benzina si rar motorina. Importatorul Porsche Romania sau dealerul comanda masini de stoc dupa istoricul vanzarilor ca sa nu imbatraneasca masinile in stoc, sa aiba usurinta spre a fi vandute intr-o flota sau catre tipicul client 2.0 TDI.

      10
  2. fiat fullback afost si inainte, e un mitsubishi L200 cu alta stema, intr-un timp aveau chiar motare de ducato dar din pacate nu au prins ca erau mai scumpe decat originalul…mult mai scumpe. Cat despre industria auto europeana nu exista decat un singur cuvant: jeg. Proaste si scumpe. Si nici nu se va schimba situatia in curand ptr ca nu sunt nevoiti s-o faca, asaltul asiatic, inclusiv chinez, se lasa asteptat, normal ca fabricantii bastinasi vor forta piata la macsim. Da, inclusiv Dacia cea patrioata.

    Indecis. Tu ce zici?2718
    • NOU
      #15

      Scumpa e. Proasta, nu. Asaltul ala se lasa asteptat din bune motive. Coreenii se bazeaza mult pe europeni sa le faca masinile (plm, Hyundai are birouri de R&D si in Austria si in Germania ca se la faca firme precum AVL softurile).
      Cat despre chinezi, nu ma convinge povestea lor. Unii zic ca ne vor rupe capul in EU, altii zic ca isi umfla cifrele si isi abandoneaza masinile electrice in cimitire imense prin diverse orase fantoma din China. Plm, adevarul e ca se tot anunta, dar nu prea rup gura inca. Iar cand o sa vanda consistent aici, o sa o faca doar cu subansamble europene in ele.

      72
  3. Bro, cunoscător aici, nu vlogger de tech: Fiat au mai încercat-o cu pickup, au încercat să vândă Mitsubishi L200 sub numele Fiat Fullback… nu au vândut nimic!
    Problema e că nu s-au gândit ei la segmentul ăsta ci că cei care cumpără segmentul ăsta vor robustețe și fiabilitate, adică fix atuurile la care Fiat dă chix

    Comentariu apreciat.517
    • Au vandut tot…la final cand ramasera ultimii cu ele pe stoc si cu preturi vechi dar care erau egale cu cele noi, asa de mare era diferenta… L200 le-a luat aproape toate un polonez milionar ptr donatie la razboi, a platit pret intreg nu a negociat nimic, a luat inclusiv de la bulgari tot ce gasit pe stoc. Stiu ca eram in cautare in perioada aia, aveam rezervat un L200 si m-au sunat baietii daca-l mai vreau sau nu ca au cumparator la usa. Sunt fan al pick-urilor, am avut de toate: ranger, navara, L200, Tehnoton…hilux nu am avut dar a avut cineva apropiat si nu e conform descrierii.

      1211
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 2654
    • @Fisherman Ai auzit tu ceva, dar ai inteles prost, iar acum vrei sa te dai mare pe internet, dar te faci de ras.
      Eficienta despre care ai auzit tu si incerci sa ne explici, fara sa intelegi ce zici, este eficienta energetica, nu eficienta economica. Lucruri COMPLET diferite.

      Comentariu apreciat.538
    • Nu despre curent electric vorbeam aici cu oamenii, dar fisherman a simțit momentul să recite lecția învățată :))

      203
    • @Fisherman – asta presupunînd că acel cărbune/uraniu/gaz/păcură ar crește în pom și dă chiar patru recolte pe an pentru centrala electrică.

      194
    • Eficiența energetică nu aduce cu sine energia economică? Disonanta cognitivă….

      Indecis. Tu ce zici?933
    • @Fisherman E timpul sa te lasi de comentat pe internet. Confunzi conceptele de eficienta energetica folosit in fizica, adica eficienta termodinamica, cu conceptul de eficienta energetica aplicat produselor electrocasnice, pentru a clasa consumul lor energetic intr-un context economic.

      234
    • Sunteți proști rău, săracii de voi…..
      Producerea unui motor (sau 2) electric costă mai puțin și cere mai puțină întreținere (ulei, lichid de răcire, filtre, bujii, curele de distribuție etc), deci este mai eficient ECONOMIC, și de produs și de exploatat. În plus folosește frânarea regenerativa(bagă energia înapoi în baterie).

      Dar voi continuați, corectați-mă. Sigur o să mă supăr că niște tăntălăi nu au habar să folosească fizica, matematica și puțin bun simț. Sau poate nu….

      11
  4. La modul cel mai simplu de ce trebuie sa migram la electrice?

    Comentariu apreciat.6529
    • ca să nu mai tragi in piept cancer.

    • Principalul motiv e ca sa nu mai fim (asa) dependenti de o resursa naturala controlata de tari dubioase si pt care au pornit multe razboaie in ultimii 50 de ani. De asta se agita si cu panourile solare individuale si cu casele izolate bine si cu pompele de caldura, etc.

      Petrolul e unde a picat la loto, electricitate poti sa faci oriunde si in o gramada de moduri.

      Si 2, sa scoatem poluarea din marile orase, daca in cativa zeci de ani o cuplam si cu productie curata de electricitate mai ramane poluare doar la fabricarea masinii. Dar calitatea aerului in zonele populate creste simtitor.

      Comentariu apreciat.9942
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 3162
    • Dacă nu migrezi la electrice, o să rămâi singur în fața corporației fumând știftul electronic și visând la viața de nomad digital. O să rămâi un paria cu un badge atârnat la gât.

      Indecis. Tu ce zici?4137
    • Deci energia se produce in stratosfera si nu ajunge sa polueze pamantul. Adica, la mine pe strada in oras sa nu fie nasol, dar in rest sa fie pirtieeeee.
      Centralele de productie pe fosili plutesc undeva in neant dar nu uita sa ne trimita energie in oras ca sa putem incarca masina bibelou pa electric.

      Cand o sa dispara productia prin fosili atunci putem vorbi de 0 cancer in aer.
      Pana atunci: nucleara*,vant si apa. Restu’ e gargara.

      Ce e nasol ,e ca in 25 de ani o sa inceapa sa crepe panourile solare si o sa avem iarasi nasol. Ce te faci cu zeci de milioane de mp de deseuri ?Dar deh am salvat planeta , nu!

      Deci nasucurile bajetilor nu o sa mai miroasa fumu’ in oras(sa salvat omenirea,gata!) iar mersul „la consum” cu electricele e cea mai buna metoda de a respecta legea.
      Pentru asta trebuie cat mai mult scazut pretul la electrice .

      Indecis. Tu ce zici?8059
    • Să treci la totul electric, de la mașină, la panouri, pompe căldură etc. pentru un cetățean obișnuit, it’s a wet dream… Nu e problema conflictelor, intereselor, războaielor cât ține de ce acoperă cel mai bine nevoile și buzunarul tău. Hai să nu fie ipocriți.

      227
    • Iti spun eu dc fara bs, pt ca asta e noul status quo, si e cam periculos sa te pisi impotriva vantului.
      Bine, eu as fi trecut pe electric din 90 dar omuletii se coimanesc si astazi cu dizelaruri, ma uitam relativ recent dupa o decapotabila automata pe benzina, de unde, 90% sunt dizaluri, pe fucking decapotabila..
      pana la urma cred ca imi iau ferrari dar m-am uitat recent si pleaca de la 300k+ daca imi vand un rinichi si un coi totusi cred ca ma incadrez dar intai am sa ii sun sa nu vand organele degeaba si sa-mi spuna mafiotii ca nu imi vand pursangele

      Indecis. Tu ce zici?1524
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 1848
    • @Vali
      In momentul de fata bagam cancer la greu in noi daca stau sa ma exprim asa. Incepand de la tigari si alte rahaturi si terminand cu mancarea procesata pe care o bagam in noi. In acelasi timp avem prea multe masini care au scos filtru DPF si care intr-adevar polueaza. Deci si daca prin magie am trece la electrice cancerul ala tot ar aparea pe undeva. Totodata nimeni si nimic nu opreste autoritatile sa interzica masina in oras si am inchis discutia. Cum la fel nimeni nu te opreste pe tine cetatean sa te muti dintr-o zona poluata intr-una curata.
      Clar nu polueaza in oras si sunt placute la condus. Insa nu vad de ce trebuie musai sa facem acest pas si de ce nu cautam si alte alternative? De ce trebuie sa avem aceste ambitii cretine(aici vorbesc strict de Europa) si nu ne propunem sa gasim alternative mai bune pentru noi?
      In schimb daca discutam despre independenta si alte vrajeli ecologiste poate e timpul sa acceptam o chestie. Mai precis masinile electrice nu ne vor aduce cine stie ce independenta de vreun fel. Pur si simplu modul in care consumam energie se schimba si cu asta o sa apara si costuri adiacente. La asta adauga faptul ca vom schimba dependenta de tarile producatoare de petrol, in tarile care produc baterii plus detin diverse patente pe asta. Sau preturile ieftine la masinile chinezesti credeti ca sunt asa o marinimie din partea poporului chinez?
      Pur si simplu ne aflam in fata situatiei eterne de a inlocui un rau cu un altul doar pentru ca noi ne luam prea in serios.

      Comentariu apreciat.4812
    • ba baieti, ne certam aici pe dizelare si plangem ca ne intoxicam.

      eu am o solutie foarte simpla si rapida pt. voi, si nu trebuie sa faca nimic baietii astia cu productia lor de masini:

      sa facem presiuni la taranu sef din primarie care e sef pe tarla la el in judet/sat sa faca benzi dedicate la bus, masinile n-au decat sa stea in parcare. :)

      atatea probleme se pot rezolva cu astea:
      – consum combustibil mai mic per cap de familie (un plus de venituri per familie)
      – aer mai curat in oras
      – transport rapid din A in B
      – etc…

      Comentariu apreciat.4311
    • Manilor, dacă pentru ceva trebe argumentatie, înseamnă că acel ceva încă nu e bun/matur/facil…
      Cat timp o electrica decenta are pret de garsoniera sau 2 camere, alimentarea dureaza ore, nu ai retea de incarcatoare rapide in toata țara , vorbim discuții…
      Iar despre poluare (nu doar aia din orase) , cautati pe youtube, ce dezastre ecologice raman in America de Sud si Africa in urma exploatarilor de metale folosite la baterii (litiu, cobalt) ; dar da-i in plua noastra pe saracii aia nu ?

      Comentariu apreciat.5816
    • Cat timp o electrica decenta are pret de garsoniera sau 2 camere, alimentarea dureaza ore, nu ai retea de incarcatoare rapide in toata țara , vorbim discuții…

      cred că mi-a scăpat unde a zis cineva că MÂINE TEBUIE SĂ TRECEM TOȚI LA ELECTRICE. relax. e o discuție pe următorii 10 ani.

    • Intrebarea asta e complexa si are multe aspecte.

      Din punct de vedere personal, nu „trebuie” sa migrezi nicaieri. Cumperi ce iti convine tie mai bine.

      Ca societate, trebuie sa trecem la electrice pentru ca sunt mai eficiente. Adica motorul electric converteste energia in miscare cu mai putine pierderi decat motorul pe combustie. Alt motiv e ca motorul pe combustie e la sfarsitul curbei S, deci orice evolutie e minima si cu costuri mari. Practic, tehnologia nu prea mai are unde sa se duca iar un euro bagat in motoare electrice sau baterii aduce mai mult beneficiu decat daca slefuiesti pistonul mai bine.

      Personal nu-mi pasa neaparat de clima. Da, ar fi bine sa nu fie rau, dar motivul pentru care vreau electrice e ca reprezinta o tehnologie mai eficienta si cu mai mari posibilitati de dezvoltare.

      Indecis. Tu ce zici?2913
    • Eu sunt relaxat Vali. Imi tin dieselul nemtesc pus pe masina japoneza, care are 15 ani dar care merge bine, ia ITP pe bune, si consuma 4,5 la suta la drum lung.
      Ca 30-40 000 euro nu dau pe un fier….pe baterii/nu.

      Indecis. Tu ce zici?248
    • Mi se pare ca lumea scapa din vedere faptul cat se polueaza ca sa facem baterii. Dar pentru ca se polueaza in Africa sau America Latina sau China, facem ca strutul si credem ca bateriile alea pica din cer.

      La nivel de poluare, o masina electrica se amortizeaza cam in ~ 100k km. Ca asta e echivalentul poluarii produse pe tot lantul de la minerit pana iese bateria pe poarta fabricii.

      Dar sigur, hai sa ne luam electrice ca e bine pentru planeta.

      Indecis. Tu ce zici?2214
    • Mi se pare ca lumea scapa din vedere faptul cat se polueaza ca sa facem baterii. Dar pentru ca se polueaza in Africa sau America Latina sau China, facem ca strutul si credem ca bateriile alea pica din cer.

      Si ce crezi tu ca e mai ok, poluare direct sub nasul nostru, sau poluare undeva departe de centrele urbane?

      La nivel de poluare, o masina electrica se amortizeaza cam in ~ 100k km. Ca asta e echivalentul poluarii produse pe tot lantul de la minerit pana iese bateria pe poarta fabricii.

      Fata de o masina cu motor cu ardere interna folosita 300000 km o fi mai bine sau mai rau?

      Indecis. Tu ce zici?1119
    • eu zic ca e mult mai simplu.

      pe puncte..

      1.banda rezervata pentru autobuz.

      1b acolo unde drumurile au doua benzi, rezervam 2 pentru autobuze.

      2 ratie la combustibil, oricum e scump, facem economie. 10 litri pe luna. ca sa fie bine facem un carnetel din care rupem cate o foaie la fiecare alimentare lunara.

      3 circulatie alternativa. numerele pare au voie luni, miercuri, sambataineri. alea impare marti, joi, sambata. duminica doar primarii si membrii de partid.

      1c autobuzele circula 1 pe ora, nu vrem poluare.

      4 in timpul castigat stam pe net si protestam din taste impotriva orasului de 15 minute, ii injuram pe aia din greenfield si in general ne plangem de saracie.

      37
    • 5 cerem vehement abrogarea legii care interzice fumatul in interior.

      04
  5. Tesla, MG, BYD, Volvo, KIA, Hyundai si poate Ford sunt brandurile de luat in seama cu privire la electrice, care vor continua sa vanda bine pentru ca pot oferi tehnologie, producere in masala preturi ok. Europenii trag de UE sa inlesneasca legislatia, inca nu s au trezit inca, produc doar pentru nișe si pentru a isi scadea amprenta de co2. In 2025-2026 se estimeaza ca preturile se vor alinia si atunci daca vor cadea si mai rau vanzarile la termice va fi greu pentru cei nepregatiti.

    621
    • Din punctul meu de vedere BMW e de luat in seama mai repede. Ei fac EV-uri pe arhitectura de ICE dar cu o eficienta foarte buna.

      Indecis. Tu ce zici?627
    • NOU
      #47

      Doar de-ai naibii astia de la BMW au lansat noile generatii foarte orientate pe ICE iar discursul din GE este pro-ICE si forteaza masiv mana guvernantilor din GE sa ii mai lase in pace cu electricele. Si au vandut de au rupt si au dat cele mai mari prime din ultimii ani. Dar continua sa investeasca in backgroung in sisteme pentru electrice, dar nu se mai kk atat de abrupt in a le pune AZI pe drum.

      20
  6. E o lume nou in care te adaptezi sau dispari.
    https://amp.cnn.com/cnn/2023/11/27/business/volkswagen-brand-no-longer-competitive/index.html

    Cine ar fi zis acum 7 ani cand VW si Skoda erau cele mai bine vandute branduri straine dupa Dacia? Dar asa e cand iti bati joc de clienti si minti, nu faci rechemari decat la presiuni imense pentru probleme stiute si te doar in fund de customer experience.

    Indecis. Tu ce zici?267
  7. Au bagat banii in motoare pe benzina in 3 cilindrii si diesel, ca vezi domle CO2 mic (NOx pe care il inhalam nu conta, ca-l manareau din soft) in loc sa faca ca si concurenta estica, motoare pe benzina decente si hybrid.

    Indecis. Tu ce zici?296
  8. Pick-up urile de acest gen (cele double-cab) mai au o problema : fiscalitatea.
    In Franta de exemplu au parte de suprataxare.

    105
  9. Problema mare in automotive sunt … oameni care lucreaza in automotive. :D Nu doar sindicatele, ci turmele de birocrati inutili. Am tangenta indirecta cu domeniul si ma speriu. Administrez niste sisteme de baze de date si intru in cateva sedinte saptamanale in care prezint pe scurt activitatea retro cu ce s-a intamplat, ce am implementat, etc. Trec peste faptul ca multe din sedinte ar putea fi doar mail-uri dar in sedinte vad constant 15-20 de oameni din care vorbesc eu si inca trei patru. Restul ce fac acolo ? Majoritatea sunt manageri ? Pt ce stai in asemenea sedinta ? Este exemplu clasic de frecat duda. Ei la sfarsit de luna trimit un raport de activitate in care au intrat zilnic in 2-3 sedinte dintr-astea si de fapt nu au facut mai nimic. De aia s-a dublat pretul din 2018 la multe masini desi nu au implementat mai nimic la ele, sunt in mare aceleasi modele.

    Comentariu apreciat.435
    • Aceasta problema nu e doar in automotive.
      Se nimeste birocratie corporativa. Ea apare din neant si e mai toxica decat cea la stat, pentru ca stie foarte bine cum sa se ascunda in spatele regulilor si procedurilor, pentru a nu face nimic productiv toata ziua.

      173
    • Eu lucrez in domeniu de 10 ani. Foarte foarte greu se misca orice. In management, ceo, vp, sunt numai mosnegi cu frica de schimbare. Si 90% dintr-un model de masina sunt componente de la furnizori, ai astia isi trag partea bine de tot.
      Tin minte cu bmw dorea ca un buton de pe portiera sa die legat la ECU nostru….100.000 euro soft+parte HW pe calculator + teste + alte activitati. Butonul era gen apasat/neapasat si trimiteam informatia mai departe pe reteaua CAN, nimic spectaculor

      181
  10. Peoblema constructorilor europeni e una singura: nu au facut R&D suficient in domeniu fiindca au preferat sa se uite la filme d-alea conspirationiste gen „Who killed the electric car?” in loc sa se puna pe treaba.

    In timpul asta chinezii si-au dat seama ca nu au cum sa concureze cu tehnologia si miturile conexe din industria motoarelor cu combustie si au ales sa faca cercetare intr-un domeniu paralel.

    Bine, ar fi putut pe modelul japonez/coreean sa concureze, dar sa nu uitam ca le-a luat zeci de ani sa isi faca un nume, chinezii au optat pentru o cale mai scurta.

    Nu poti sa te numesti bemve si sa iesi pe piata cu masini cu autonomie electrica de 50km.

    Comentariu apreciat.356
  11. O chestie cu masinile electrice.
    Stiti ce supracapacitate de productie de masini electrice exista in China?
    10 milioane de masini.
    Care este capacitatea de productie de masini, de orice fel, in Europa?
    Cam tot 10 milioane.

    De aia tremura toti in Europa.
    Francezii le-ar fi tras-o deja la chinezi, ca ei nu vand in China. Au deschis o investigatie pentru preturi de dumping.
    Dar nemtii s-au opus. Mare parte din profitul sfintei triplete germane vine din China.

    Comentariu apreciat.384
    • Asta ….
      Asta e comentariul pe care il asteptam.
      Ai perfecta dreptate, mwistii de nemti (sfanta tripleta Merc BMW si Audi/Porsche), au fost atat de orbiti de banii facuti in China, ca nu le-a pasat ca se schimba paradigma. Si au ramas in curul gol.

      Adica tu faci miliarde anual din vanzari de auto premium in China. Si sa te gandesti ca aia sunt prosti si ca, peste ani, prosti de chinezi se vor alinia la coada sa iti faca tie, producatorul neamt, profit pur. Cand colo, uite de ce se intampla. Ne aliniem noi sa le cumparam masinile pentru ca pret/calitate-subventie=imbatabil.

      PS: am lucrat peste 10 ani pentru mwistii de furnizori nemti ai mwistilor de producatori auto nemti, de aia imi permit sa-i fac mwuisti. Never ever.

      Comentariu apreciat.373
    • De parcă e prima dată când nemții ăștia bulangii ne aruncă sub autobuz… Gazele, echipamente militare, acum și asta cu mașinile.

      Ce e mai prost e că sunt foarte multi din arii conexe care o să o sugă,cum sunt și la noi producătorii de subansamble și piese…

      Dej un alt moment Kodak / Nokia, nu prea mai exista too big to fall,mai ales dacă e un risc sistemic continuat.

      41
  12. Apropo de trucks ai vazut faza cu reclamele interzise in UK la Hilux? Ceva finut reclamele

    14
  13. Pana dezvoltam o tehnologie de fabricare sustenabila si mai performanta ( o baterie sa tina 1000 de km range la o masina) oare de ce nu se pune mai mult accentul pe motorizarile hibride si doar pe ele? Decat un motor de un litru in 3 cilidindri mai bine un 1.6 care invarte pentru a produce curent unui motor electric.

    1513
    • Si cand dezvoltam baterie de 1000km range (care deja a fost dezvoltata de fapt), o sa zici ca pana nu dezvoltam baterie de 1500 range de ce ne mai obosim.

      Motorizarile hibride exista dar ele sunt o carja. Ca n-ai cum sa dezvolti baterie de 1000km range daca n-ai nevoie, si n-ai nevoie ca ai generatorul cu tine.

      Indecis. Tu ce zici?1426
    • Si cand dezvoltam baterie de 1000km range (care deja a fost dezvoltata de fapt), o sa zici ca pana nu dezvoltam baterie de 1500 range de ce ne mai obosim.

      cred că ce vrea sa zică e că „vreau ca mașină să aibă 1.000km range, ca să scot măcar 5-600 reali din ea, nu ca acum, 600 declarați și iarna 300 și vara 400, depinde de cum bate vântul”.

    • Poate cu ocazia asta mai crește si media vitezei. E destul de frustrant să mergi cu 90 de km/h pe autostrada de frică să nu ti se descarce prea repede bateria.

      Indecis. Tu ce zici?295
    • Nu Giani, 1000 de km range ar fi perfect. Pleci linistit la un drum lung de 200-250 km dus si te intorci fara grija ca ramai la baterie. La drumurile gen Bucuresti – Cluj de exemplu nu te deranjeaza sa iei o pauza de cafea la jumatate de drum si sa incarci bateria intre timp. dar asta e idea, ca mergi relaxat.

      124
    • Pai daca vrei 600km reali cere 600km reali. Chestia aia cu range injumatatit iarna nu e valabila pentru toate modelele de EV-uri. Uita-te la Bjorn Nyland, omul face teste la diferite viteze si diferite temperaturi iar unele marci stau mult mai bine decat altele.

      600km reali in conditii normale (adica in 99% din cazurile de utilizare) nu sunt departe. 1000km nu sunt deloc necesari. In momentul de fata exista masini cu care poti face drumuri de 500km si sa ajungi linistit acasa, fara sa incarci. Sigur, o sa incarci, ca nu esti nebun sa mergi 500km fara sa opresti macar 10 minute, dar ideea e ca se poate.

      67
    • Eu cand eram pustan, prin ’90, citeam in „Stiinta si tehnica” de masini hibride si visam sa am una, ca mi se pareau super high tech. Si am pus ban peste ban si acuma degeaba, s-au fasait. M-a lasat progresul in praf.
      Recomanda cineva un model bun de hibrida? Se mai fac?

      112
    • NOU
      #71

      Cum adica „se mai fac?”? Hibiridele sunt prezentul. Ori Mild or PlugIn ori de alt fel in-between, astea sunt acum pana cand electricele vor deveni viabile in masa.
      Alea pure ICE sunt, cred, cele mai rarute dintre toate, pe segmentul masinilor personale. Tehnologiile hibirde ii ajuta pe producatori sa indeplineasca normele de poluare.

      11
    • @Geani MUcea – Pune te rog pretul la primele 5 masini testate de catre Bjorn Nyland iar dupa aceea pretul pentru modelul asemanator cancerigen. si discutam dupa aia ;-)

      22
    • „exista modele cu care faci 500km linistit. desigur, o sa incarci ca nu esti nebun sa faci 500km fara sa opresti”

      am ras.

      1000 declarati, 500 probabil, da’ mai bine incarci la 300 ca nu se stie.

      32
    • și ia și două baterii 777 cu tine, ca să ai. cam cum mergeam eu cu șurubelnița când aveam subaru, că cutia de viteze avea boala să se blocheze amuzant.

    • @Adib: omul zicea ca nu exista tehnologie care sa iti permita 500km dus-intors fara sa faci pauza. Eu i-am zis ca exista. Tu vii si schimbi cererea. Bjorn are un excel cu masinile testate, uita-te daca te intereseaza.

      @thebblack: n-a zis nimeni de 1000km declarati si n-a zis nimeni ca mai bine incarci la 300km ca nu se stie. Testat, sunt cateva modele cu care e posibil sa mergi peste 500km. In realitate, cu exceptia catorva super-soferi pe care i-au turnat mamele lor in fata volanului si care incep drumul cu o sticla plina si una goala si il termina cu ele invers, omul normal se mai opreste in aia 500km din diferite motive.

      22
    • partea proasta e ca tot aia cativa sunt si cei care reusesc sa scoata 500 de km.

      si oricum, daca un adult nu e in stare sa nu se pise 6 7 ore inseamna care are niscai probleme de sanatate, majoritatea incompatibile cu sofatul.

      13
    • Nop, aia care testeaza merg intentionat normal, ca vor sa vada cat merge masina in conditii normale. Exista si hypermileri dar aia sunt alta categorie, care nu ma intereseaza.

      Pai stai asa ca nu inteleg, pe de-o parte zici ca trebuie sa luam conditii normale de drum si pe de alta parte zici ca oamenii pot sa mearga 700km fara sa se duca la buda? Da, teoretic pot, dar nu se simt comfortabil. Si daca tu nu ai nevoie sa golesti vezica in 6-7 ore plm, consuma mai multe lichide sau du-te la doctor. Deshidratarea chiar poate duce la probleme pe termen lung.

      Pe scurt, nu pot sa vorbesc in numele altora, dar eu cand merg 1000-1300km fac pauze la 200-250km, cu cel putin o pauza mai mare pentru masa de pranz. Bag cafea, ceai, apa la greu. Si chiar daca nu ar fi nevoie, tot ma opresc, ca nu mai am 20 de ani sa stau intr-un scaun 8 ore fara sa imi intind oasele.

      11
    • Și eu sunt pro baterii 1000 km dar nu din cauza range-ului.

      Oricine a condus electrică știe că între 0-50% ai viteze de încărcare fantastice ce se bat lejer cu timpii din benzinării.

      Deci dacă am avea o baterie de 1000 km (200 kwh probabil) asta înseamnă (presupunând că și încărcătorul duce) ai putea baga 100 kwh în ea în sub 10 minute.

      Așa da, nu te mai interesează + devine game over. Cine vrea mia de km stă 1 oră lângă ea dar pentru 99% ăia 500 km reali din 100 kwh vor fi arhisuficienți.

      22
    • pai tocmai aia e problema. ca 99% nu conduc normal. accelereaza aiurea, franeaza aiurea, folosesc climatizarea aiurea, asculta muzica aiurea… si merg extrem de ineficient in general asa ca aia 600 ideali care sunt 500 ‘normal’ devin 300 in realitate. desigur, nici un proprietar nu va recunoaste asta… toti isi vor aminti ACEA data cand au scos 450 si o vor folosi de etalon, „uitând” restul de 99.999999999% cand incarca la maxim 250.

      si nu, un adult fizic sanatos nu are nevoie sa se pise la 2 3 ore. pe langa faptul ca ai sarit de 500 la 1000 de la un comentariu la altul….

      da, te opresti sa te intinzi in pic la mijloc… doar ca cu electrica trebuie sa planifici ruta, ca statiile nu sunt chiar pe toate drumurile si sa opresti exact acolo… si poate e coadă… eh, aia e 500 de km din 14 ore… cam ca cfr-ul… ca si ala e electric.

      11
    • Stai asa, problema ta cu masina electrica e ca forteaza soferii sa nu mai conduca aiurea? Sincer e prima data cand aud asta, n-am un raspuns, eu conduc aproape exclusiv pe autostrada si foarte rar accelerez si franez deampulea, doar ca sa consum motorina. De obicei pornesc ACC-ul si cat timp viteza se mentine intre anumite numere, o las asa. Da, te forteaza sa nu mai accelerezi aiurea. Vrajitorie curata.

      Nu, n-am sarit de la 1000 la 500. N-am zis niciodata de 1000. Eu am zis de la inceput ca 1000 nu sunt necesari, ca 600 sunt o tinta corecta si ca 500 sunt posibili in momentul asta. Da, la 2-3 ore n-ai nevoie, dar tu nu vorbeai de 2-3 ore in comentariul anterior, la care am raspuns eu, nu? Tu vorbeai de 6-7. Daca tu mergi acum 6-7 ore si nu simti macar nevoia sa uzi campurile de rapita sau floarea soarelui ale patriei, eu zic ca ar trebui sa consumi mai multe lichide.

      La tine poate ca nu sunt statiile pe toate drumurile, desi sunt pe toate drumurile care conteaza. Am calculat eu ruta de aici (Olanda) pana in Bucuresti, mi-a dat cu 1 ora mai mult decat fac in mod normal si fara devieri. Chiar si opririle erau tot cam alea pe care le fac de obicei.

      500km in 14 ore e probabil o gluma.

      10
    • si mai pierzi un aspect din vedere. de unde iei energia ca sa treci complet pe electrice acum sau in cativa ani?

      ca masinile cu ice au toate o termocentrala la purtator. care trebuie inlocuite cu ceva. si daca te apuci de xalcule o sa constati ca pentru a acoperi puterea instalata in termocentralele diesel-otto, numai in romania o sa mai ai nevoie de vreo 4 cernavoda complete SI sa acoperi vreo 2 judete cu fotovoltaice (bine de teleorman si vaslui cred ca ne putem lipsi fara mari regrete).

      si tot in legatura pretul… pret complet si corect la energie, care evident va creste brusc, natural sau nu odata cu cresterea cererii, dupa care dublam, pentru ca acciza… si o sa constati ca un ‘plin’ te costa minim dublu decat la diesel, si faci doar jumate din distanta… si o sa te intrebi daca pentru asta am murit noi la revolutie….

      00
    • Partea buna e ca problema asta au avut-o si altii si putem sa vedem cum au trecut peste ea.

      Acum cativa ani (2018-2019) a explodat cererea de electrice in Olanda. La momentul respectiv se punea intrebarea „cu ce le incarcam si unde”.

      Ei bine, asta nu a fost o problema. In paralel a crescut si productia de energie (solara, vant etc) si instalarea de puncte de incarcare. Totul a mers neasteptat de bine, efectiv nu a fost niciodata o problema generalizata.

      Din contra, daca introduci vehicle to load charging, poti sa folosesti flota de masini electrice ca load balancer. Chestia asta combinata cu productie distribuita (cu panouri si eoliene, desi mai ineficiente) si cativa producatori de baza (mai eficienti), duce la o retea mult mai stabila.

      00
    • cat la suta din masini sunt electrice in olanda? 2, 5, 10%? cum ar fi 90, 95, 98?

      ps mai aveam un comentariu destul de lung inainte… ori nu a trecut de ‘cenzura’ ori a luat-o pe campiile internetului… aia e, nu il mai reproduc.

      sau poate e in queue si apare maine…

      ideea e ca in mod real, ev-urile nu sunt viabile in prezent nici practic, nici economic. poate in cazurinparticulare or fi.. go nuts. dar pentru populatia generala sunt catadtrofale in conditii normale, sau ceea ce consideram normal acum.

      01
    • Nu conteaza cate sunt acum. Conteaza cu cat creste numarul lor de la an la an.

      Tu (si majoritatea oamenilor care ataca din unghiul asta) iti imaginezi o situatie ipotetica: ce ne-am face daca de maine toate masinile ar fi electrice? Cum le-am incarca si cu ce? In situatia aia ipotetica ai avea dreptate. Daca inlocuieste FSM de maine majoritatea parcului auto cu electrice, o sa stam cu ele in drum. De acord.

      Realitatea e ca situatia aia e imposibila. Tranzitia la masini electrice dureaza, ca sunt inca in partea de jos a curbei S si ca nu e capacitate de productie pe tot lantul. Intrebarea corecta e: poate productia si livrarea de energie sa tina pasul cu o crestere puternica a productiei de masini electrice? Eu cred ca da, bazandu-ma pe cresterile din Olanda si pe faptul ca in Norvegia masinile electrice au o cota mare de piata.

      Ca si in Olanda o sa dureze pana electricele ajung la 90-95%. Dar daca productia si distributia energiei au tinut pasul cu cresterea lor pana acum, ce motive am sa cred ca nu vor tine pasul de acum incolo?

      00
  14. Fara sa va dati seama , concurentul numarul unu pentru electrice este ….. Dacia . se vinde in draci , doar in romania pute . In ro passat si golf din secolul trecut au trecere :)

    Indecis. Tu ce zici?2215
    • Problema cu draciile este ca au baterii mici si intra des la incarcat, ghiolbanii le lasa mult timp acolo pe post de parcare iar statii sint putine deci vei sta la cozi mai ceva ca la benzina pe vremea impuscatului.

      212
    • Incearca sa mai vinzi acum un golf sau passat … Daca nu il dai la pret de rabla nimeni nu se uita la el. Aia care il aveau ca si idol s-au cam dus, cei care sunt au muscat-o si parca nu le mai place sa fie asa de prieteni un nene care ii face de bani … Vezi cate sunt la vanzare pe olx si cat stau acolo …

      98
    • Incearca sa mai vinzi acum un golf sau passat

      aveau BMW X5uri pe stoc prin vară, și erau atât de disperați că făceau reclamă la ele.

  15. Chinezii de la CATL vand baterii la 100$/kwh si au planuri ca in 5 ani sa vanda la jumatate de pret. Majoritatea cumpara bateriile de la ei ca au renuntat la LG si Samsung. Majoritatea electricelor au baterii de 25-50kwh, sufient pentru interiorul oraselor europene.
    Modelul cu schimbatul bateriilor cu unele incarcate e vechi de 110 ani , se practica la in New York. Aceeasi ideia au test-o acum vreo 8 ani in Israel si nu a functionat.
    Americanii si-au protejat piata de pick-up-uri in ultimii 40 de ani cu chicken tax, Toyota au fost nevoiti sa isi dechida fabrici in State, mai nou si mercedes pentru sprintere.

    97
    • Pai da, americanii fac ce stiu mai bine, ignora realitatea apoi cand ii loveste peste bot incep razboi, asta e esenta “ americana” , au facut asta cu comunistii, cu teroristii, cu petrolul, au facut-o recent cu putin si acum vgyna lu trump e realitatea ce ii loveste peste bot

      519
  16. Carlos Ghosn ce părere are?

    93
    • e momentan ocupat cu chestii, dar îți dă el un bip când se eliberează.

    • Charlos Ghosn îl consider sincer unul din cei mai buni ceo.

      I-a forțat pe ăia să facă nissan leaf în vremea când Tesla era doar un banc pe internet. Nu era cine știe ce, corect dar era un început foarte bun și puteau investi.

      Problema e că rasismul japonezilor e la niște cote de neimaginat, atâta doar că au PR bun și au făcut lumea să creadă că după ww2 dintr-o dată s-au făcut băieți buni.

      Nissan de atunci merge iar în 10 direcții diferite, pentru că fiecare bătrân senil din leadership e acolo doar pentru că a îmbătrânit, nu pentru că ar fi priceput.

      Infinity a fost un eșec, le Nissan acum vor să îl facă cat mai de lux, prețurile au crescut și nu mai pot justifica prețuri mici. Au ceva tehnologie hibridă unică, în serie dar cu baterie minusculă, care nu se știe ce și cat va ține sau cum va funcționa. Pe 2.2 tone ai motor în 3 cilindri de 1.3. Ai 10 secunde de putere maximă (cât e bateria) în rest te descurci cu restul.

      Eu personal n-aș avea curaj să iau așa ceva, mai ales la peste 52k preț, iar cifrele de vânzări sunt de acord.

      31
  17. LOL, masina electrica este deocamdata o idee misto dar nepractica pentru majoritatea pulimii. Sunt inca foarte scumpe, reparatia unei masini electrice in caz de impact mediu sau chiar usor este o problema deoarece se loveste bateria, ma rog un modul din baterie sau mai multe, iar inlocuirea lor este astronomic de scumpa. Daca toata lumea ar avea electrica sau sa spunem majoritatea, cum faci statiile de incarcare ca sa multumesti pe toti si cum le faci ca sa nu iti cada reteau electrica a orasului si sunt multe aspecte negative deocamdata, de recomandat daca ai electrica si mergi in Grecia sa iti cumperi un generator mic de curent pe benzina si sa il pui in portbagaj, lol.. Astia din Europa de vest nu or sa lase la pret ca asa este, sindicate, salarii babane..etc, pe cand chinezii…stim cum stau lucrurile acolo.Deci pe viitor ori isi muta productia in China marii producatori de masini din Europa ori pot sa dea faliment linistiti. Imi place masina electrica dar repet, inca nu este timpul ei in prezent, inteleg ca trebuia sa fie un moment zero, un inceput dar cred ca prin anul 2050 o sa avem ceva electric si performant pentru toata lumea nu doar pentru bogati.
    Din nefericire noi astia care comentam pe blog , multi dintre noi, vor chefui in Valhalla cand masina electrica va fi singura masina pe strazi si sosele.

    Indecis. Tu ce zici?328
    • In 2050 voi avea un munte de cenușā și lumínāri la cap. Dar da, nici eu nu vad un orizont apropiat de timp in care electricele sa fie rentabile pentru buzunarul muritorului de rînd.

      76
    • ”acum nu e momentul”

      21
    • E la fel ca orice altceva pe lumea asta. Durează până ajunge să fie mainstream, e normal. Iar adopție 100% nu va exista niciodată, n-are sens. Va fi un 50-50 probabil.

      Noi acum ne certăm pe o tehnologie de 10 ani. Practic de când a scos Tesla model S de 100k putem discuta de mașini electrice moderne.

      Model 3 a fost lansat abia în 2017, deci despre ce vorbim? Nu ai cum în 10 ani să faci mutarea asta, e normal, suntem efectiv la primele generații de electrice.

      Cum era Ford Model T? Ce range avea? Ce putere? Cat putea căra? Cat de des se defecta?

      Da, mai trebuie lejer vreo 4-5 iterații si vreo 20 de ani de evoluție până va începe, nu se va termina, repet începe tranziția spre electrice.

      Ce avem azi NU e tranziție, e doar early adopter time. Atât. Dar în 20 ani lucrurile se pot schimba radical fără să ne dăm seama an de an. Mai iese un model, puțin mai ieftin, puțin mai mare range, tot așa. Nu va fi gata, de mâine iese una de autonomie dublă. Va fi așa încet tiptil, de la generație la generație.

      Comparați doar Nissan Leaf cu Model 3. Și le desparte 10 ani să zicem.

      Un Model S azi are range de 700km, fie real 600km. Enorm față de primul model de 400-500 km.

      21
  18. Bio si Eco erau doi gusteri care traiau la tara si care cultivau si culegeau chestii pe tarlaua lor de la poala padurii. Asta pana in ziua cand politicienii sa-au dat seama ca se pot folosi de inocenta lor pentru a prosti restul de gusteri. Bio si Eco au fost imbracati frumos, adusi la oras, pusi pe toate etichetele de produse, dati la tv, si pusi sa faca bani din credulitate. Padurile su fost taiate, pomii si parcurile din orase rase, pus beton la greu, apoi explicat prostimii ca din cauza lor e asa si pute in orase, ca sunt saraci si saracia polueaza de facto, si ca solutia e tracerea la electrice de indata. Doar electrica ne poate salva de la incapacitatea autoritatilor de a face ITP pe bune, de a verifica daca poti construi inca un bloc la un metru de alt bloc, si alte din astea. Doar masinile personale sa fim bine intelesi, nu chestiile care chiar polueaza, ca alea sunt afaceri ale politicienilor si nu se pune. Astfel ca Bio si Eco o duc bine, mai ofteza cateodata cu gandul la casuta lor de la marginea padurii, dar uita imediat ce vad confortul din jurul lor. Si electrica tot pe loc de parcare betonat odihneste, iar bateriile ei deocamdata nereciclabile pe fundul oceanului vor ajunge, zice un vechi proverb persan. Directia electrificarii e corecta dar va fi presarata cu multe victime nevinovate.

    Indecis. Tu ce zici?266
    • Zi pe sleau.
      Solutia este sa renuntam la drumurile asfaltate/betonate si sa revenit la cal si caruta.
      Si asa suntem BIO/ECO.

      612
  19. Am înțeles că nu se pricep la mașini electrice.
    Ce nu pricep eu e toată mățăraia de cabluri și conectori.
    Am mai pus un bec, mai adăugăm un cablu.
    Un senzor pe oglindă, alt cablu.
    Nu zic că era mai ok să pornești mașina analogic, la manivelă, dar nu vi se par totuși prea multe cabluri? Asta e inginerie?

    47
    • Cum adica prea multe cabluri?
      Stiu ca lumea viseaza wireless orice, dar cand e vorba de curent si putere mare, nu ai alternative decat cablurile groase.

      Mai mult, cei care viseaza incarcarea unei baterii de 100kW in 5 minute, nu realizeaza ca ar insemna un mini-reactor nuclear pentru fiecare parcare de incarcat EV.
      Fiecare EV va fi conectat cu caluri groase cat bratul lui Arnold sau ma subtiri, dar cu agent frigorific prin ele, deci cu actionare robotica.

      Oamenii sunt psoti, nu vor sa isi planifice nici cele mai minore chestii (vezi cozile la schimbarea de anvelope iarna).
      EV implica in acest moment planificare si disciplina.
      La drum lung te uiti unde incarci si iti iei in calcul ce alternative ai daca statiile nu merg sau sunt ocupate.
      Zilnic, e de dorit sa o bagi la incarat acasa. In 90% din timp nici nu e nevoie mai mult de o priza Schuko, care in 10 ore iti da 23 kW in baterie, adica peste 100km/zi cu un EV ormal.
      Cati dintre voi faceti peste 100 kW/zi?

      Desigur, daca stati la bloc… ghinion!
      `Veti beneficia din plin de transportul in comun si bicicleta mult slavita de biciclistii invizibili.

      De fapt, cea mai mare problema a EV in Romania nu este lipsa statiilor de incarcare pe tranzit, ci lipsa lor in orase, pentru cei care sta la bloc (adica 80% din masini).
      De aia urasc romani asa de mult ideea de EV.
      Pentru ca stiu ca nu si-o pot permite, atat financiar, dar mai ales dpdv al incarcarilor.

      Indecis. Tu ce zici?267
    • Ok la electric, dar cele hibride și cu combustie internă cu ce au greșit?

      51
    • dar cu agent frigorific prin ele

      Pai deja se racesc cablurile cu lichid (spercharger v3 la 250 kw, porche la 350 kw) – propilenglicol. Intr-adevar, nu poti zice ca e agent frigorific conform definitiei asentului frigorific pentru ca nu sufera transformari de faza, dar asta e deja de domeniul despicatului firului de par in patru.

      60
    • @Sabotor
      Odata se folosea saramura ca agent frigorific desi nici aia nu schimba starea.

      22
    • Marinel, mentionasem treaba cu agentul frigorific si ca isi schimba starea pentru ca daca as fi spus ca lichidul ce curge prin cablul de incarcare e agent frigorific, precis s-ar fi gasit un mai catolic decat papa care sa ma contrazica ca ala nu e agent frigorific pentru ca nu isi schimba starea.

      20
    • si desigur agentul frigorific este produs complet eco si bio, la fel si eliminarea lui.

      21
  20. Acum de curiozitate, cine normal la cap si-ar lua o masina electrica facuta in China? Doamne fereste, imi e greu sa dau 5 lei pe o chinezarie, daramite sa imi iau masina electrica din China. Reganditi-va optiunile daca ajungeti in astfel de situatii.

    145
    • Polestar 2 e facut in China si e o masina buna. Model Y la fel, Teslele facute in China si Germania sunt mai bune decat alea din US.

      Eu nu cumpar chestii scumpe de la firme chinezesti nu pentru ca ar fi prost facute ci pentru ca nu vreau sa sustin China cu banii mei. Daca nu ai problema asta, poti sa cumperi linistit.

      77
    • @Goldy, acuma serios, cine si-ar lua aparat foto japonez cand ai Leika, Kodak, pana si Praktika sau Zenitul sunt mai bune…zicea bunelu’ in 1960…

      84
    • NOU
      #111

      Cred ca Goldy se refera la masini proiectate si gandite in China de catre chinezi. Voi, astilalti 2, vorbiti de firme americane sau europene care proiecteaza la ei acasa si doar produc/asambleaza in China. E o mare diferenta. Cand vine americanu si europeanul si isi auditeaza furnizorii si cere dovezi peste deovezi cu privire la module de productie si validare a unui subansamblu, e una. Cand si-o servesc chinezii intre ei, e alta.
      Nici eu nu cred prea mult in calitatatea produselor lor, gandite si facute de ei (bine, multe copiate de la fostii parteneri europeni, fara a fi intelese 100%). Vad pe YT tone si tone de filme cu masini si bicilete electrice in China care se aprind. Nu stiu cat de constiincio aplica ISO 26262 pentru safety.

      La nivelul pietei EU deocamdata sunt un foc de paie din punctul meu de vedere. Vad multi reprezentanti ei OEM-ilor europeni sau ai supplierilor de Tier 1 care avertizeaza cu privire la chinezii care ne vor fute, dar nu-s sigur de agenda lor. Cred ca vor mai multe facilitati si sponsorizari de la stat si sa le mai scada protectia angajatilor si puterea sindicatelor. Adica vor ssclavuti si in EU pentru ca, chipurile, vin chinezii sa ne inhate. Sper sa nu plece nici autoritatile din Germania si nici EU pe fenta, altfel o sa sclavagim in curand.

      40
    • Cand am inceput eu sa muncesc am petrecut cativa ani lucrand la masini. Si pe vremea aia chinezii erau recunoscuti ca fiind buni la copiat, dar nu prea buni la proiectat si produs chestii cu creierul lor.

      Ei, treaba asta s-a schimbat, ca nu e ca si cand le-ar lipsi o gena a ingineriei. Oamenii au investit in scoli de inginerie, au „furat” cata meserie au putut si, pe fondul unui declin al interesului in inginerie in vest, acum ajung sa dea ei lectii. China stie sa faca masini bune, n-am nici un dubiu in legatura cu asta.

      02
  21. Discutia despre electrice mi se pare putin mai complexa. Pe de o parte se circumscrie ideii de „pe val”, idei cu care nu poti sa negociezi sau sa spui ca nu esti de acord, similar cu transgender, cu pronumele „they/them” si auto identificarea, cu barbati care se pot identifica femei si pot concura in competitii cu alte femei, gen Lia Thomas.
    In aceeasi idee vine si partea de incalzire globala, carbon si Greta urland la oameni – nimeni nu poate sa spuna de exemplu ca nu il intereseaza incalzirea globala sau ca nu este de acord cu anumite masuri.

    Intrebarea majora este ce problema vrem sa rezolve masinile electrice? Incalzirea globala, dependenta de petrol, poluarea in orase? Nu de alta, insa sunt diferite si ar trebui separate, sa o luam pe rand.

    Incalzirea globala? Nu contest, insa trebuie sa discutam de totalitatea surselor de poluare si de masuri mai serioase, nu poti sa fortezi masinile electrice insa in acelasi timp sa lasi camioane, vapoare, utilaje grele, fabrici si uzine, incalzirea locuintelor – totul sa mearga in continuare pe gaz, petrol si carbuni sub o forma sau alta.

    Dependenta de petrol? De acord cu asta, insa ar trebui sa discutam despre cum producem, stocam si distribuim energia electrica astfel incat sa o inlocuiasca pe cea poluanta, admitand ca maine toti cumpara masini electrice si incalzesc locuintele pe curent, cum produci si furnizezi acea energie?

    Poluarea in orase? Atunci controlezi traficul in orase, de genul nu ai voie sa circuli in oras decat cu o masina electrica, daca ai una ICE nu ai voie sa circuli decat in regim de tranzit/urgenta prin oras, genul 30 de km pe luna, in acelasi timp te asiguri ca ai un sistem de transport in comun foarte bine pus la punct cu autobuze electrice, linii speciale pentru ele/prioritate astfel incat un om sa nu stea mai mult de 10 minute in statie si sa ai maxim 5-7 oameni in picioare in fiecare autobuz, fara aglomeratie. Suntem in 2024 aproape, avem Ai si instrumente pentru orice, putem vedea exact cati oameni, la ce ore, etc ca sa avem destule autobuze.

    In acelasi timp insa aplicam exact aceleasi reguli si la tot ce inseamna comercial – dubite, camioane, livrari, constructii – tot ce este in orasul ala trebuie sa fie electric pentru ca altfel este ipocrizie sa ma obligi pe mine sa merg pe jos si sa stau in statie la autobuz in timp ce trece camionul cu moloz si dubita pe motorina pe langa mine, nu?

    Nu inteleg de ce este aceasta urgenta sa fie totul full electric in loc sa trecem prin hibride care taie in jumate consumul de combustibil si sunt mai ieftine, nu?

    In acelasi timp mi se pare incorect sa fortezi poporul sa cheltuie mai multi bani pe un produs inferior, pentru ca da, astazi masinile electrice sunt inferioare ICE – timpul de incarcare este inca prea mare si numarul de statii de incarcare este mic.

    Si sa nu uitam ca vorbim de Europa, care are infrastructura foarte veche, spatiile sunt limitate, in special in orase oamenii traiesc in apartamente, fara locuri de parcare, nu pot incarca masina peste noapte in garaj ca in suburbiile americane si atunci depind de statiile de incarcare. Una este sa umpli rezervorul de benzina in 5 minute si alta sa stai 40, o ora sau cat dureaza sa incarci o baterie.

    Practic in ultimele luni producatorii mari si-au nuantat pozitia si au spus ca nu o sa creasca asa tare productia ca nu este cerere, doar ceva gen 8-10% din masinile noi sunt electrice insa presupun ca politicienii s-ar putea sa forteze asta prin legi si subventii, ca de ce nu.

    162
    • Pare rezonabil ce zici tu, doar ca vezi tu, problema e natura umana.
      E usor sa te inveti cu binele, cu incarcarea rezervorului in 5 minute si masini accesibile.

      Problema este ca acestea polueaza enorm FIX in orasul in care traiesti.

      Nu este real o problema in afara oraselor mari sau la transporturi in afara oraselor (mai ales ca aici ai si mai putine alternative cu tehnologia actuala).
      Nu e o problema daca ai un diesel la sat si nu intri cu el in orasele mari, dar iti faci treaba.

      Faza cu hibridele suna extraordinar de rezonabil, pana vezi de fapt situatia in teren:
      – producatorii si-au batut joc de 10 ani de ideea de hibrid, pentru ca le-au facut nu pentru utilizare, ci pentru a scadea emisiile de CO2 in laborator. La fel si sistemul mult hulit de Start&Stop.
      In viata de zi cu zi energia ptr motorul electric se ia fie de la baterie (plugin), fie de la motorul termic, cu randament foarte prost si emisii marite.
      – pentru a merge mai mult electric ai nevoie de o baterie de capacitate mai mare (minim 10kW), care ce sa vezi, deja costa si e grea, deci cu cat o cresti (sa mergi mai mult electric), apar problemele de eficienta si costuri.
      Desigur, trebuie sa o incarci macar zilnic!

      Mai mult, am citit un studiu ca majoritatea masinilor plugin hibrid (adica 80% din ele) nu sunt niciodata incarcate la priza, deci merg de fapt doar termic.

      O sa fiti uimiti, dar daca e plugin hibrid sunt destule modele ce nu se incarca de la motorul termic, ci exclusiv de la priza, deci bateria se duce dracu daca nu o incarci un an.

      In Germania, cand au proiectat BMW i3 au facut un studiu cu km facuti zilnic in medie de navetisti si iesea maxim 150km, deci o baterie ce acopera 200 km reali e functionala pentru 90% din drumuri. Mai mult, in timpul noptii o poti incarca fara probleme acasa.

      Doar ca oamenii nu accepta asta, ei se gandesc la acel drum pe care il fac foarte rar, poate anual! Si desigur, sa incapa si porcul national in masina.

      Noi, romanii, suntem neglijabili in exuatia asta; in marja de eroare.
      Ce se intampla la noi nu e ceva civilizat.
      Nu avem drumuri, nu avem centuri si mai ales avem densitatea enorma pe inaltime si transport in comun care e departe de a face fata.
      Fara o retea foarte extinsa de metrou transportul de suprafata nu are cum sa fie eficient, dar sa nu visam prostii imposibile in Romania.

      Doctrina UE pentru viitor e contrar opusa gandirii romanesti.
      Ei spunca pe viitor vei folosi 90% din timp transport in comun si masini electrice, iar pentru cele 10% drumuri ramase vei folosi trenuri si avion. (stam f prost la ambele)

      Prin urmare, in Romania peste 50 de ani va fi ca in Cuba acum.
      ICE va fi in continuare la putere.

      138
    • @Bogumil – omiti niste aspecte.
      1. „Mai mult, in timpul noptii o poti incarca fara probleme acasa” – exact asta e marea problema pe care nici un oficial nu vrea sa o discute. Toate orasele romanesti (si probabil mare parte din Europa) au fost construite inainte de 89 si apartamentele nu au parcari, nu exista locuri de parcare deloc. Practic oamenii parcheaza pe unde pot prin lume si apoi merg acasa, cum vrei tu sa isi incarce masina „peste noapte”?

      2. Am inteles din comentariul tau ca discutam despre poluarea in oras, ca asta e problema principala. De acord, insa in cazul asta luam centura de ocolire si o ducem la 5 km in jurul orasului, ca nu vad de ce eu sa merg pe bicicleta sau cu autobuzul electric in timp ce mii de masini pe zi trec lipit de oras, nu?

      3. In acelasi timp presupun ca tot Radet-ul se va schimba, nu se vor mai folosi carbuni sau pacura/petrol (ce folosesc azi sa incalzeasca apa calda) si o sa foloseasca energie electrica sa o incalzeasca, nu? La fel, nu mi se pare corect sa stau in autobuz, relaxat si sa ma uit cum fumega furnalele CET in oras.

      4. Este de la sine inteles ca tot ce inseamna camion/dubita care cara marfa o sa fie electric – ca eu traiesc curat intr-un oras curat, nu sa ma polueze altii.

      5. Ma gandesc ca o sa cerem fabricilor sa se mute la un minim 10-20 de km in camp, ca doar nu stai cu fabrica de ciment sau combinat de metalurgie, gen Sidex in oras, nu?

      Sa ghicesc – nu se va schimba nimic din toate astea, nici macar nu discutam despre ele, doar ii fortam pe aia mici sa se chinuie, aia mari sunt liberi sa polueze in continuare.

      92
    • daca ai una ICE nu ai voie sa circuli decat in regim de tranzit/urgenta prin oras, genul 30 de km pe luna,

      Cum sa ingradesti ma dreptul dacului liber de a-si duce puradelu’ de la casa din mijlocul campului de porumb in cealalta parte a orasului unde munceste dacu’ ?Ha… Vrem o tara ca afara dar fara sa ne afecteze direct…vezi ce spui mai departe!

      25
    • @Bigbear

      1. Am spus ca problema noastra NU conteaza.
      Faptul ca suntem saraci si prosti nu e ceva nou, iar ca suntem in UE e doar un accident istoric.
      Cel putin prin S3, pe unde am crescut, nu cred ca exista apartament sa nu aiba minim o masina, ba as zice ca probabil media statistica e pe la 1.5 masini/apartament de 2-3 camere.
      Asta nu e sustenabil real, deci chiar daca e greu, practica trebuie descurajata treptat prin costuri:
      – asigurare
      – impozitare
      – parcare
      Jumatate din parcarea blocului unde traiesc parintii mei nu se misca cu saptamanile, dar sunt „la nevoie”. Si ai mei o folosesc in week-end si concedii.

      2. A0 este departe de Bucuresti, chiar cam prea departe si va fi folosita probabil exclusiv de traficul Est-Vest, restul ramane pe CB si prin centrul Bucurestiului.

      Deci NU e lipit de oras, ca mai bate vantul, disperseaza poluarea.
      Pentru ca traiesc in suburbie (camp), simt super deranjanta poluarea din oras.
      In vara (si era putin trafic) pe Bd Decebal era intoxicante noxele daca doreai sa stai la o terasa sau sa te plimbi.
      In fiecare zi (dimineata/seara) Bucurestiul e blocat de sute de mii de masini care polueaza enorm si merg sub 5km/h.
      Asadar, pana sa constuiesti metrou, teleportare etc, e mai usor sa incurajezi masinile mai putin poluante (EUR 6 si EV) + sa scoti rablele din oras.

      3. RADET/Elcen NU mai foloseste de foarte multi ani carbune si pacura.
      La nevoie poate folosi insa pacura, daca apar urgente, dar in rest foloseste gaze naturale.

      4. E fezabil in timp, dar pana la EV, problema este aprovizionarea pe timp de zi si starea tehnica precara si vechimea masinilor.

      5. Acele fabrici (acolo unde exista), in general nu mai functioneaza, iar daca functioneaza, trebuie sa aiba elemente de filtrare.

      Daca duci fabrica la 20 km in afara orasului, trebuie sa duci si o sosea pana acolo + o parcare uriasa, chestie ce s-a dovedit ca nu e posibil in Romania, deci hai sa incepem cu ceva si apoi mai vedem, altfel cocina se va umpla de rahat.
      Deja e pana la gat.

      34
    • @Bogumil – stiu bine ce spui insa exact asta este problema – eu (micul muritor) trebuie sa fac sacrificii mari (in loc sa stau comod in masina mea ieftina trebuie sa dau mult mai mult pe una electrica) in timp ce traficul greu ramane lipit de oras, fabricile raman in oras si tot asa.

      Imi dispare motivatia daca imi spui ca eu fac un efort mare pentru 10% imbunatarire a calitatii aerului.

      20
  22. Spune-mi ca nu te pricepi la masini fara sa imi spui ca nu te pricepi la masini: Spui ca masinile frantuzesti nu au traditie cand jumate din marile inovatii auto au apurut in Franta

    92
    • Oricine ce ar zice, francezii fac motoare mult mai bune ca nemții. Mai ales diesel.

      Am avut atât diesel cat și benzinar francez, niciodată n-am știut ce înseamnă aia să completezi ulei. 0.

      Toate problemele au început când la benzinare au făcut alea comune cu bmw.

      De când cu VW, atât tedei cat și tefesei, tre să am uleiul în portbagaj că nu știi niciodată.

      Nu știu ce să zic, e doar experiența mea. Da, se strică alte chestii la franceze, corect, dar nu motorul.

      61

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.