Demersul Libertatea cu influencerii e salutar, dar…

Libertatea a avut două articole care atrag atenția asupra lipsei de coloană vertebrală a vedetelor, care profită de naivitatea celor care îi urmăresc și îi îndeamnă să cumpere orice. Demersul lor este, cred eu, în direcția reglementării acestui gen de reclamă.

Pentru că am mai trecut o dată prin asta acum 10-15 ani, când o gașcă de isteți voiau să reglementeze blogurile, am câteva puncte de subliniat:

  1. data trecută s-au găsit o serie de faliți moral să se lipească de inițiativă și a fost un pic ciudat și stupid să vezi tot felul de lepre, bețivi, vânduți și incompetenți încercând să explice moralitatea unor tineri. pentru că eram tineri. și aveam întrebări. una din ele era: cine mă-ta ești tu, coae? unul pe care l-a adunat Vîntu din șanțuri? unul care trage de studentele cărora le predă? un ciorditor? un Obae? de ce vrei tu să mă înveți pe mine ce e bine și ce e rău?
  2. prostia aia cu “să punem P la începutul titlului” e o mizerie, care nu dă nici o șansă materialului. când pui P înaintea titlului, rata de citire scade la 50%. un titlu bun cu P la final e mai normal.
  3. avem o căruță de organizații profesionale, care ar putea cere sau autoreglementa situația. toate agențiile sunt membre în ceva organizații din astea, e simplu să cadă de acord mâine cum se face. foarte simplu. ce naiba fac organizațiile alea profesionale?
  4. exemplul american, invocat de mulți, e știut greșit. FCC e autoritatea, nu FTC, nu Fiscul, nu altceva. și ea cere marcarea prin unul din cele două taguri, #ad sau #sp. pe lângă asta, Youtube și Instagram cer și ele, foarte clar, marcarea publicității.

Și aici apare problema. Ce e aia publicitate? Păi, luarea de bani pentru a vorbi despre un produs. Că îl maschezi ca test, testdrive, review sau altcumva, tot publicitate e. Publicul trebuie să afle că tu nu ai descoperit ceva sau, cum le place influencerițelor să spună, nu le-a întrebat nimeni despre bluzița aia sau despre crema ailaltă. Nope. Au luat niște bani ca să prezinte produsul publicului.

Și nu e nimic rău în asta. E rău că nu menționează nicăieri că, dacă nu ar fi luat bani, nu ar fi vorbit despre produsul ăla și nu ar fi subliniat doar părțile pozitive. Nu minți că e jurnalism ce faci tu acolo. Nu spune că te-a întrebat lumea cu ce creme te dai.

Pe scurt: influencere, marchează reclama cumva, că nu mori, Obae, tu taci, că tu furi știri și nu dai link, nu vorbi tocmai tu despre ce ar trebui făcut.

Cităm din Alessandra Stoicescu, care s-a lovit la cap înainte să scrie asta.

alessandra-stoicescu-social-media

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

21 comentarii

  1. Mi se pare amuzant nivelul de ipocrizie al leguitorului, in general.
    Vrea sa impuna legislatie clara pentru cetateanul imbecil ca prezentarea produsului poate fi inlfuentata de modul in care a fost ‘procurat’ – dar nici o secunda nu vrea sa impuna acelasi nivel de transparenta pentru deciziile legislative care urmaresc un interes anume.

    Sa spuna clar, leguitorul, cine are de castigat de pe urma unei initative legislative, sa vedem, apoi cine-l mai urmareste/voteze (stiu, poate asta face presa libera).

    00
    • Se face deja treaba asta. Parlamentul, Guvernul si cam toate institutiile care pot emite legi, HG, OUG etc. sunt obligate sa publice si note de fundamentare in care se explica impactul legii respective. Vezi de exemplu note de fundamentare pe siteul Ministerului Finantelor: https://www.mfinante.gov.ro/pagina.html?categoriebunuri=proiecte-acte-normative&pagina=acasa&locale=ro&menu=Transparenta

      00
    • Teoretic, legiuitorul care propune legea reprezinta interesele celor care l-au votat, l-au sustinut, ale celor care fac presiuni, care fac lobby, care cer chestii.
      Ceilalti legiuitori verifica cu interesele lor si ale celor care fac presiuni asupra lor si o voteaza sau nu.
      Faptul ca romanii sunt saraci si dezorganizati nu e nicidecum vina legiuitorului.

      00
    • @cristian: e corect ce spui, dar de ce nu putem avea acelasi nivel de incredere si pentru mass media.
      Cei din bransa ar trebui sa verifice ca interesele lor: publicitate transparenta si oameni bine informati, coincid cu cele ale cititorilor sai. Daca nu, sa informeze publicul si sa demascheze (cam ce face vali) – ducand la o lipsa de vizualizari/consum.
      Nu e treaba leguitorului ca cel care vinde publicitate e mascata sau nu, trebuie sa incredere in libertatea pietii ca se va autoregla.

      Conceptual, cetateanului i se cere sa aiba incredere in mecanismele statale ca nu vor aparea abuzuri – dar pentru mass media, nu poate sa ceara acelasi nivel de incredere ca se vor demasca abuzurile/neregulile. Cred ca asta e frustrarea mea.

      @Daniel is super faine linkurile de genu. Cand se mai iveste oportunitatea si ai chef, mai pune.

      00
  2. Eu spun ca tu si libertatea, desi faceti o treaba excelenta aratand cacaturile astea, prea putini din „followerii” matracucelor astora nu isi pun intrebari de genul asta. Asta e pentru cititorii tai, pentru cativa din cititorii libertatii, in rest nimic. Crezi ca din publicul lor vor fi 2 persoane sa zica „stai ba, ca astia au dreptate”? si la fel de lamentabile cred ca vor fi reactia „autoritatilor” ce reglementeaza publicitatea asta in online.
    Laudabil, corect, dar cu ce finalitate pentru cei prinsi in lumea asta a proastelor astora?

    00
    • Așteaptă pănă la următoarea gală de premiere a bloggerilor și infulențărilor.vSă-l vezi pe notre bricoleur cum așează după ușă medalia de aur, coronița și cărțile își suflecă mănecile și începe. Băi x, nu-ție bă rușine ? Jeap două palme. Băi y e frumos ce faci? Zbang un dos de palmă peste Flush Bio. Băi ăsta,de ce prostești copchii ? Trosc un mawashi în felinare.

      00
  3. Cum ar fi ca PSD sa ajunga la putere, sa infiinteze o agentie care sa controleze si sa reglementeze continutul on-line si sa-l puna director pe Mircea Badea?

    00
  4. Zoso.ru , Vali Petcov . O sa creasca rata articolelor cu idioti din trafic .

    00
  5. Si daca pui un P la tot ce se intampla ? Domne, fac reclama non stop. Si cand nu fac reclama la ceva clar, fac reclama la mine insumi. :D

    00
  6. Exact. Sensul initial e legat de sanatate/salvare, conform originii latinesti.
    Dar lumea il foloseste in sens „e de salutat”, ce e gresit.

    00
  7. Tocmai, că sensul un sens e cel de care vorbești. Mai există însă un al doilea sens: „care este potrivit, adecvat într-o anumită împrejurare”.

    00
  8. Ai uitat să dai link la Alessandra Stoicescu, că nu putea să se mai plângă că o faci proastă, că era link asumat de promovare. :D

    00
  9. Sa fim seriosi, nu o sa se reglementeze nimic.
    Si o mare parte din vina e a agentiilor / companiilor. Daca ele n-ar mai accepta tot felul de combinatii si rezultate bazate pe awareness, piata ar arata diferit.

    00
  10. ”când pui P înaintea titlului, rata de citire scade la 50%”

    E normal. Când începe publicitatea la televizor, schimbi canalul. Când începe publicitatea la radio (mai puțin la EuropaFM, care cred că au DOAR reclame și nu îți dai seama când încep și când se termină), schimbi postul. De ce ai crede că cineva e interesat să citească reclame pe bloguri?

    00
    • Se presupune ca reclama aceea este un pic mai elaborata si se adreseaza cititorilor blogului (ca altfel nu o posta pe blog). Scopul final e ca zoso sa scrie si maine, adica sa abia mancare si bani de tigari intr-un mod legal si demn.

      00
    • un titlu bun face cititorul să ignore reclama. dacă eu îți spun de un produs nou, poate vrei să citești despre el. dacă pun P înainte, nici nu-ți mai pasă despre ce e vorba. dacă e după, poate dai o șansă articolului/produsului.

  11. Avand in vedere ca genul asta de publicitate se adreseaza unui numar mare de copii.
    Clar trebuie reglementata.
    Cu P sau fara P, cu banda rosie sau fara banda rosie … nu conteaza modalitatea
    Ci trebuie facuta astfel incat sa fie delimitata clar de restul continutului.

    Retarzii astia incita la viol si o fac razand, ce sa mai vorbim de responsabilitatea produselor promovate.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube