Ce nu l-a învățat școala pe Daniel Funeriu

Fostul ministru al Educației Daniel Funeriu, a tras un op-ed pe site-ul cu nume de firmă de pază, g4media, plin de fantasmagorii și informații relativ false. Intitulat „Răzbunarea «tocilarilor»: La ce ne folosesc integralele”, articolul apare într-o perioadă în care același Funeriu a șters pe jos cu vlogărul Șelly care a spus ce știm de vreo 50 de ani, că școala e multă vrăjeală inutilă. L-a și făcut pe băiatul ăla „maimuță încălțată și needucată”, ceea ce bănuiesc că a atras aplauzele altor „tocilari”.

Daniel Funeriu este domnul în trening dintre cei doi laureați Nobel

Putem începe de la asta, că școala nu l-a învățat pe Daniel să argumenteze: nu-l faci pe ăla maimuță că are o părere. Nu argumentezi cu „mă-ta”, nu ești Rogozanu și nu vrei să fii ca el. Apoi, tot în zona asta, ca idee, nu introduci în dezbatere argumentul personal; treaba asta am învățat-o la ARDOR Brașov, care făceau parliamentary debate pe la începutul anilor 2000, și mi-a fost utilă. La fel ca Daniel P. Funeriu, n-am învățat asta la liceu.

Aș fi zis că cei 30 de ani de școală l-ar fi învățat și că o expunere funcționează așa: emiți o ipoteză, apoi o demonstrezi în text și la final tragi o concluzie. E o chestie de bază, se învață în clasa a 7-a la geometrie. N-a explicat, exact, la ce l-au ajutat integralele în liceu (care se învață doar la ăia cu profil real, din ce știu).

Ar fi putut spune exact: „prieteni, integralele m-au ajutat la facultate, în anul II, când am făcut curba de descompunere a Oganessonului” sau ceva. Dar nu, el a dat-o în generale, evitând și niște detalii despre studiile din facultăți. Un astfel de detaliu este că, de exemplu, la facultatea de Matematică, sau chiar la Silvicultură sau la Cadastru, când trebuie să folosești matematică se face un curs în care se reiau toate informațiile învățate în liceu. Presupun că e valabil și la chimie. Deci, practic, absolut toți învață lucrurile alea degeaba, nu doar ăia care nu dau la facultăți STEM.

Fără îndoială Funeriu s-a autodefinit corect când a spus că e „tocilar”. Tocilarii sunt ăia care îngurgitează materie în stil gavaj și o uită instant. Cum a uitat el amănuntul ăsta. Că dacă nu l-a uitat înseamnă că e doar un picuț canalie și cam minte și, sincer, multe chestii i se pot reproșa omului, dar nu că e nu e bine intenționat.

Tot la capitolul matematică, râde „maimuța încălțată” și cu curul de tine când te lauzi că primul tău salariu, la 23 de ani, deci după vreo 9 ani de școală la nivel de elită, a fost de 6000 de dolari în US. Cam modestuț. Sunt oameni care la 23 de ani câștigă jumătate din banii ăștia pe șantier, fără să fi pierdut 10% din viață și, mare atenție, muncind mai puțin.

„Gimnastica de performanță, cu câte 3-4 ore de antrenament la limita rezistenței, zilnic, atletismul, fotbalul mi-au dat și ele o capacitate de rezistență fizică, o coordonare ochi-mână și reflexe esențiale pentru o viață agreabilă sau chiar, uneori, salvatoare”.

Aici Daniel le cam fabulează, iar altă chestie care ar fi trebuit s-o învețe la școală: orice minciună trebuie să aibă un parfum de credibilitate. Știi cine se antrenează 3-4 ore pe zi la limita rezistenței (dar nu zilnic, că face pauză în weekend)? Cristiano Ronaldo, care este unul din atleții de top ai planetei. Iar la ăla se vede, filmările cu Daniel Funeriu în chiloți nu prea se vede așa ceva, îmi pare rău. Îmi încalc regula și dau exemplul personal și i-l trimit pe taică-miu, care n-are decât vreo jumătate de secol de alcool și țigări, dar a câștigat când era tânăr o Daciadă la box. Până dă Daniel un pumn își ia vreo trei torpile în bornău de adoarme înainte să atingă podeaua. A, și fizic moșu arată cam la fel, doar că e un pic mai definit, că el chiar a făcut sport în mod real vreo 10 ani. Asta apropo de partea cu reflexe.

„Literatura clasică, parcursă în adolescență, mai cu seamă analiza involuntară a personajelor, împreună cu istoria, în care nu excelam, dar trăgeam concluziile importante (am avut un profesor slab, care nu venea la jumătate din ore pentru că făcea taxi!), m-au făcut înțeleg rapid cum vor evolua lucrurile și m-au ajutat să iau decizia de a părăsi, singur, la 17 ani, România comunistă”

Fostul ministru iar o dă în bălării, probabil se adresează unei generații de tocilari ca el (aka, oameni cu memoria slabă), înainte de ‘89 nu-ți trebuia literatură clasică sau istorie să îți dorești să fugi din țară.

„Pus în situația limită să îmi găsesc singur un liceu în Strasbourg, fără niciun sprijin, am reușit să merg la cel mai bun. De ce? Pentru că înțelesesem din cărți (Tom Jones) importanța perseverenței și nu m-am lăsat până nu am intrat în biroul inspectorului general din Strasbourg”.

Din câte știu eu Tom Jones nu se predă la liceu și, mai mult, nu se predă nimic despre importanța perseverenței.

Dacă vă place claritatea cu care scriu, apoi să știți că e rezultatul unei gândiri algoritmice. Turbo-Pascal pe pâine, oameni buni. Combat ușor erorile adversarilor și sesizez cele mai subtile fracturi logice pentru că mi-am format mintea folosind și algoritmica informaticii.

Daniel a făcut 11 clase la liceul de Filologie-Istorie din Timișoara și eu chiar sunt curios dacă e cineva pe-acolo să-mi explice dacă făceau Turbo Pascal în 1987 și ce calculatoare foloseau. Memoria mea de netocilar și olimpic la matematică și info îmi spune că la informatică se făceau „algoritmi” la greu și cam o oră pe săptămână de Turbo Pascal în laboratorul de informatică, asta prin ‘94-95.  Chiar, pentru „claritatea cu care scriu”, aș vrea să aud niște detalii despre ce făcea el la cursurile de informatică din liceu în 1987 și cât Turbo Pascal mânca el pe pâine.

A fost plăcut să fiu amenințat de colegi mai mari, uneori mai luând și o cafteală în pauză? Nu, dar am învățat să evit pericolul, să navighez în mediu ostil și să fac alianțe. M-a învățat când să fug și când să lupt.

Am explicat un pic mai sus de ce lua câte o cafteală: că are o părere subiectivă despre capacitățile sale de luptă. Genul ăsta de părere ți-o formezi când nu participi la bătaie reală, dai la sac. Din păcate, din punct de vedere pur ideologic, Daniel Funeriu tocmai ne anunță că înțelege din fenomenul ăsta la fel de mult ca Mircea Badea. Ceva mă face să cred că a fost la fel de atent la asta cum a fost la alte aspecte referitoare la școală.

După care, super-convins de falsele memorii pe care le invocă, fostul ministru al învățământului dă fatala:

Fiecare epocă din istorie are anumite criterii de selecție naturală. Forța fizică în timp de război, rezistența la bacterii până s-au descoperit antibioticele sunt doar două exemple. Trecerea cu succes a selecției naturale în epoca hiperconectivității și hiperinformației – darwinismul zilelor noastre – e dată de discernământul fiecăruia. Iar discernământul este cu atât mai dezvoltat cu cât folosiți mai mult din lucrurile învățate în școală. Școala vă dă, gratis, acces la cunoaștere. În mod inegal, cert, dar ce e egal în viață în afară de moarte?

Trebuie să fii extrem de cinic să argumentezi cu „descurcați-vă!” după ce faci un sistem profund ineficient, injust,al cărui principal scop este pedeapsa. Și curajos, aș zice. 

Și aici ajungem la principala chestie pe care n-a învățat-o la școală. Eu înțeleg că omul a dus o viață grea și a trebuit să tragă la greu să ajungă unde este. Meritele sale ca om de știință – cercetător în chimie sunt, presupun, incontestabile. Ca reformator, meh.

Soluția lui Funeriu pentru îmbunătățirea sistemului de educație a fost înăsprirea pedepselor. E celebru pentru „camerele de la BAC”, o idee de care nu-i este rușine și care are, în principiu, meritele ei. Dar ar fi putut învăța, într-un altfel sistem de învățământ, că trișatul la Bacalaureat e un simptom al unei boli. Și ideea e să tratezi boala. În mod uluitor, culmea!, examenul de Bacalaureat a fost îmbunătățit mult după plecarea lui. Elevii sunt puși mai mult să gândească (chiar și un 15% e un procent bun), ceea ce scade din posibilitatea de a fenta examenul. Observ glumele superioare ale colegilor de generație dar, sincer vorbind, eu sunt convins că dacă dau cu Bac’-ul la română în ei mulți abia scot cinciul. Îmi dau seama din comentariile turbate de pe internet, sunt adulți de 30-40 de ani care nu înțeleg un text scris și urlă la titlu. O să-i vezi și în comentariile de mai jos, sigur apare un arogant de-ăsta căruia, când îi pui lucrarea corectată în față, va începe să urle mai departe că tu ești prost și te va contrazice doar pe informațiile false pe care le-a produs el fără să fi citit cu atenție un text scurt.

Plus, e murdar să tot îi înjurăm pe toți oamenii care ne spun de jumătate de secol că școala nu te învață nimic util. Că asta nu e de ieri, de azi, e de mult. Și noi am zis-o, și părinții noștri au zis-o. Când trei oameni îți spun că ești beat, te duci și te culci, când trei generații de oameni îți spun că ești beat ar trebui să te sinucizi ritualic, că tot ești fan al Japoniei.

O altă chestie de bază pe care n-a învățat-o la școală, că n-a avut de unde, e că nu-ți faci niciodată un titlu de glorie din respectarea regulilor. Regula de bază era să nu coborâm din copaci, că jos e pericol, sunt șerpi în iarbă și tigri. A avut un profesor slab de istorie, ca noi toți, dacă ar fi avut un profesor bun ar fi aflat cum a ajuns Traian, cel mai tare împărat roman al tuturor timpurilor, și unul din cei mai mari lideri din istoria umanității, acolo.

Regula, școala, legea, spuneau că trebuie să fii cumva fiul împăratului să fii numit succesor. Ei, Traian, care le știa cu bătaia în mod real, nu din amintiri vagi de la liceu, a făcut în așa fel că, ce crezi, l-a adoptat Nerva. După care și-a văzut de treabă încălcând multe alte reguli (inclusiv aia cu cetățenia romană, că nu era un fleț ca Obama) și-a făcut, printre altele, țara asta. Că 80% din istoria fondării poporului român e din columna aia care este, tehnic, cea mai veche poveste din lume păstrată în forma inițială, spusă într-un limbaj universal. Că un eskimos înțelege ce se întâmplă acolo, fără să fie la curent cu ce mai e nou sau vechi de planetă. Trebuie un mod de gândire diferit față de cel al tocilarului Funeriu ca să înțelegi amănuntul ăsta.

Sau, altfel spus, liceul românesc te învață că Alexandru Macedon a greșit când a tăiat nodul gordian. În versiunea lui Daniel Funeriu, cel mai bun om e cel care va încerca să dezlege nodul ăla. Dacă mergeam pe versiunea lui Alexandru era un tip care era ținut minte despre cum a murit în Frigia încercând să dezlege nodul.

Ar mai fi și marea fractură logică, materie la care iar Funeriu susține că a fost campion la școală. Nu idealizezi obstacolul, nimeni, nicăieri în lume nu a făcut asta (poate cu excepția simpaticului escroc Ryan Holliday). E un băiat care a devenit spreaker motivațional deși nu are mâini și picioare. Asta nu înseamnă că trebuie să ne tăiem mâinile și picioarele să fim asta. E unul care a ajuns președinte al SUA deși era în cărucior cu rotile, iar, asta nu înseamă că trebuie să dai în paralizie pentru asta.

Mai simplu, să înțeleagă chiar și oamenii de știință care a lucrat pentru laureați Nobel, când mergi cu mașina și dai de un bolovan pe drum pe care-l eviți în ultima secundă, nu te lauzi cât de deștept și bun ai fost tu că ai scăpat de moarte. Anunți pe câți mai mulți oameni că e bolovanul acolo și trebuie mutat. Nu susții că bolovanul e util, că e darwinsim social și scapă cei mai buni. În cazul de față ai câteva milioane de oameni care observă bolovanul și câteva sute de mii de absolvenți de liceu plătiți de stat care se mândresc cum au fost ei mai deștepți decât un bolovan.

O ultimă chestie care ar fi putut s-o remarce la școală Daniel P. Funeriu, secretul urât al școlii românești, este că toți oamenii de pe bancnote, cu excepția trolului ăla magic care avea pile, au făcut școală în străinătate. Bă, toți, nu te doar un pic capul de la chestia asta? Până și Spiru Haret, mesia învățământului, a studiat afară. Cât de mari să fie ochelarii de cal?

TL;DR Daniel Funeriu a scris un articol în care anunță că școala l-a făcut mai bun și cam tot ce scrie în articol contrazice ipoteza de bază.

UPDATE: Între timp am avut o conversație cu Daniel Funeriu și am convenit că se bagă la o dezbatere pe acest subiect, cu condiția să fiu extrem de dur la întrebări (pe bune, asta a fost condiția lui). Ține de niște aspecte tehnice, dar în vreo câteva zile o facem, video, și omul e dispus să răspundă la toate neclaritățile semnalate și multe altele. Parexamplu, Turbo Pascal a mâncat pe pâine în Franța, nu în România, iar partea cu „maimuță încălțată” e o scoatere din context a presei, că el nu l-a făcut pe ăla așa, dimpotrivă, aparent îi place un pic de Șelly. Și asta e doar partea neinteresantă din ce mi-a povestit omul.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

132 comentarii

  1. prevăd un maxim de 10 comenarii și vreo 200 afișări cinstite.

    • mie îmi pare rău c-am intrat (de regulă n-o fac la postările semnate e sau f), n-am putut citi mai mult de două rânduri, dar am produs o afișare și un comentariu.

      00
    • În Răcădău încă plouă, n-am cum să ies la terasa aia cu bărgări.

    • hai că stați pe deal, nu ca mine, la vale, în apă.

    • @berenger, tocmai asta e problema. Deja multi nu mai suntem capabili / nu mai avem tip / chef sa citim ceva mai mult de 10 secunde. Dar, spre deosebire de tine, pare ca eu am facut cat-de-cat scoala pe bune, unde ne-am mai exersat deprinderea asta si iata, am reusit sa ii citesc Shogunul lui Eftimie. Care, apropo, chiar are cat de cat logica si coerenta in ce a scris acolo.

      00
    • problemuța, @nobody, este că citesc prea mult. iar asta înseamnă două lucruri, că îmi dau seama în două rânduri, hai trei, de valoarea unui text, și, pe de altă parte, nu am timp să citesc toate inepțiile.

      00
    • Am citit si articolul lui Funeriu si pe asta, al lui Eftimie. Ambele luuungi. Bune amandoua.

      00
    • Spune drept. Poza e făcută de Cetin. Se vede degetul seniorului…

      00
    • Vezi ca te mai inseli si tu din cand in cand?

      00
    • @berenger, bine, cititorule, esti tare ca ti-ai dat seama din primele doua randuri de ineptiile din articol. Eu din primele 2 randuri nici nu mi-am dat seama ca nu e scris de zoso. Pisa-te pe noi, uber-cititorule.

      00
    • Nu are cum. Aici sunt doar experți în sistemele de educație pregătiți să intre în polemici de n-șpe comentarii.

      00
  2. Pe mine scoala m-a ajutat sa muncesc ca un sclav la locul de munca, lucru cu care m-am obsinuit de mic, din scoala, ca acolo aveam o groaza de ore zilnice de stat in clasa, dupa care inca cateva ore bune de teme de facut pentru ziua urmatoare.

    00
  3. plm….Eftime vrea ceva imposibil: e greu sa accepti ca ti- ai futut inutil 20 ani din viata…e mai usor sa zici ca „asa trebuie…asa e celmai bine”

    si nu ma refer la Funeriu…la toti ceilalti care tot sustin in public beneficiile rahatului asta.

    plm…fiecare cu propria solutie pentru urmasi….

    00
  4. Am inceput sa citesc si la un moment dat am realizat brusc ca ceva e in neregula. Am derulat repede in sus si la fel de repede m-am linistit. Intr-adevar, textul nu era scris de Vali. Pfiu, ce sperietura am tras… :)

    00
    • @Vali, @Eftimie, stergem si noi cacaturile astea de comentarii?

      00
    • Idem
      Ibidem

      00
    • Eu am citit pana la jumate. Dupa care am inceput sa ma simt chinuit. Ma simteam prost ca las articolul lui Vali in aer. Zic sa ma mai uit odata la autor. A, Eftimie. Pai atunci mai citim maine restul. :)
      A, si toate „integralele” si alte lucruri nefolositoare din liceu si faculta mi-au antrenat creierul sa faca fata greutatilor profesionale.
      Aiurea, mi-au prostit creierul iar in scoala chiar as fi putut invata chestii tari in locul „umpluturilor”.

      Adevarul e ca acu cativa ani am fost trimis in Danemarca ca invatacel in ideea ca ma intorc si proiectez fabrici si uzine. Cand am ajuns acolo si am dat de ditamai informatia pe care n-o intelegeam am cam sfeclit-o. Dupa care m-am linistit si am luat-o babeste. Pai fata de integralele si porcariile invatate degeaba, „englo-daneza” incepea sa aiba sens.

      O amintire. Aveam la faculta la analiza-matematica un profesor de toata isprava. Scriam la un curs 18 pagini A4. Eram rupti dupa o intalnire cu el. Tin minte ca odata, aveam curs in amfiteatru de la 18, era noapte si s-a luat curentul. Bezna. Noi usurati, in surdina se aud cativa de Yes. Liniste cateva secunde, dupa care iar se aude creta pe tabla. Profu incepuse sa scrie la lumina telefonului.

      10
  5. Dupa ce ca este un articol dezlinat, mai este si lung.

    10
  6. Educatia nu ti-o faci la scoala, de acolo scoti niste foi pentru mai tarziu.

    00
  7. E fain ca doi fosti ministrii ai invatamantului se iau in gura cu un copil de 18-19 ani ce tocmai si-a dat BAC-ul. Daca la Cati lucrurile erau deja clare, PSD, „cariera” si varsta inaintata pot fi vazute ca si o chestie ce de mult au trimis-o in irelevanta si penibil, la Daniel (sa nu-l confundam cu Patriarhul) e putin surprinzator.

    Lauda un invatamant pe care el l-a facut in straintate, probabil de bun ce era ala din Romania, ne si explica faptul ca daca ai o fabrica ce face 5% produse de elita, 45% acceptabile si 50% rebuturi cu care n-ai ce face, e totul ok si nu trebuie schimbat nimic.

    Ce sa-i faci, nu se mai face scoala ca pe vremuri, amenintarea cu „nu vorbi neintrebat” (aka stai toata ora ca boul si scrii comentariul citit dintr-o carte dupa dictare) nu mai merge si acum trebuie ca profesori sa te „lupti” cu argumente cu elevii.

    00
    • „…ne si explica faptul ca daca ai o fabrica ce face 5% produse de elita, 45% acceptabile si 50% rebuturi cu care n-ai ce face, e totul ok si nu trebuie schimbat nimic.”

      E ok, acu cateva zile povestea dezinvolt cum a cunoscut (tot in strainatate, coincidenta) o fata de vreo 17 ani care lucra, avand un copil de cativa ani cu partenerul ei de cam tot varsta aia, si ce senini erau tinereii asupra vietii si ce plan bun aveau.

      Ei, „pilda” era menita sa prezinte nedumerirea lui asupra faptului ca se mai agita unii ca nasc romancele prea tinere, prea multe. Care-i problema, daca unii se descurca? /s

      01
  8. Bine ca l-ai luat tu la bani marunti pe „infieratorul” Funeriu. O merita! Vocea ( vizualizarile ) ta e mult mai puternica. Daca e sa fim hâtrii si sa parafrazam replica dintr-un film romanesc, invatamantul noatru e ca vinul de masa – ” nu e cine stie ce dar la masa merge „- Secretul lui Bachus.

    00
  9. Tocilar nu cred ca-l defineste asa de bine, nu stiam sa fie tocilarii asa tupeisti sau aroganti, mai degraba aitistii sau inginerii au aere din astea de ubermensch

    00
  10. P.S. sper ca faianta aia ce se vedeo in videoul de pe Facebook unde se joaca de-a Muhammad Ali la categoria musca, si-a pus-o singur, ca arta jalnic. Astia vor sa schimbe lumea dar nu-s in stare sa-si gaseasca in faiantor calumea… Nici la banii lui castigati incepand cu 23 de ani :)

    00
  11. Pe mine școala m-a învățat să fiu slugarnic și leneș

    00
  12. Pai poate explica si de ce se facea Turbo Pascal, in continuare, in anii 2005-2009. Sa explice de ce la noi algoritmica inseamna de multe ori sa inveti algortimi pe de rost. scrise pe foaie, (si culmea, tot ramane ceva si din asta) pentru ca nu sunt calculatoare suficiente? Asta daca sunt calculatoare ! Sa ne explice si noua de ce profesorii de Informatica de la tara sunt in general profesori de orice altceva in afara de informatica.

    Sa ne explice si noua cum din toata generatia aia de IT’isti, prea putini au invatat de la scoala ce stiu si mai mult singuri.

    Poate ne explica de ce in 12 ani de scoala am vazut un singur experiment la chimie. UNUL SINGUR. De ce la 30 de ani a inceput sa imi placa chimia, desi in scoala am urat-o din tot sufletul.

    Spune ca a invatat sa vada impostura, dar nu o vede pe a lui. Sper sa ne ajute integralele sa trecem peste „”epoca” asta.

    00
    • Cam cum inveti niste algoritmi decat pe de rost? Presupunand ca „pe de rost” nu inseamna ca iti schimba „a” cu „b” si nu mai intelegi nimic.
      Vreau sa zic ca, in afara de niste chestii simple, majoritatea algoritmilor sunt facuti de oameni destepti, care au studiat mult problema. Probabil poti scrie o carte de spre cum a ajuns sa faca un algoritm ce face, si nu altceva similar.
      E ca la fizica: F= m* a, nu te face nimeni Newton inainte, ca sa poti sa intelegi cum s-a ajuns la asta.
      Mie asta cu progamatorul care scrie algoritmi, in afara de oamenii specializati evident, mi se pare mai mult un mit. In realitate cunosti ce au facut altii si aplici la tine partea care se potriveste. Daca vrei sa faci mai mult, faci prost.

      00
    • Pe de rost = se astepta sa il scriu pe foaie/la tabla fix asa cum l-am scris in caiet.

      Asta e motivul pentru care mi-a luat un semestru sa inteleg ce e ala un algoritm. Imi amintesc si acum momentul in care am inteles, cu adevarat, ce e un algoritm :) si nu a avut profesorul niciun aport.

      Ulterior a fost mai usor sa “invat” pe de rost algoritmi, pentru ca ii intelegeam ( ma rog, relativ, pana au ajuns la aia ci adevarat complexi unde chiar nu am reusit sa mai inteleg.

      Iar asta cu progrmatorul mitic care face algoritmi nu e mit. Daca vrei sa ajungi la MIT asta trebuie sa stii: matematica si algoritmi ( probabil
      Si fizica si altele). Si da, aia fac algoritmi: pentru AI, pentru baze de date. Lucruri cu care noi IT’istii doar lucram, nu le creem.

      Oricum, ma opresc aici, am prea multa frustrare adunata pe sistemul romanesc de spalat pe creier.

      00
    • @Dex algoritmii nu se invata pe de rost decat pentru note la scoala. In programare trebuie sa inveti cum functioneaza algoritmul ala, sa intelegi de ce face fiecare pas, pentru ca niciodata nu o sa il folosesti asa cum l-ai invatat. Din moment ce stii ce face, poti aplica parti din el sau il poti adapta pentru nevoile tale. Tu ai invatat pe de rost sa conduci sau ai invatat miscarile si pe urma le aplici in functie de directia in care se duce soseaua? La fel si la fizica, nu iti zice nimeni ca F=m*a si la revedere. In facultate ne-au predat modul in care s-a ajuns la formula asta, in ce se descompune si am avut chiar experimente prin care sa o demonstram, pentru ca nu te ajuta foarte mult in forma ei de baza, dar intelegand ce inseamna formula aia te ajuta sa o aplici in alte probleme.
      In incheiere mai zic doar ca orice cod scris care face ceva e un algoritm, nu doar ce se preda in scoala. Deci si elevii de clasa a 5-a scriu algoritmi, nu doar oamenii specializati. Daca n-ar fi asa, programele s-ar putea asambla ca piesele de lego, dar din pacate nu e asa, cineva trebuie sa mai inventeze mereu cate ceva ce e specific acelui program.

      00
    • Turbo Pascal e are o sintaxă mai simplă portivită pentru începători. Da, scrii mai mult pentru a face același lucru dar e mai ușor de înțeles de cei care nu au văzut calculator (sau cel puțin așa mi s-a părut mie).
      Dacă trebuie să înveți alogoritmii pe de rost, mai bine o lași baltă și faci altceva.
      Ce înveți la școală e un procent mic din ce știi însă e fix procentul ăla care te ajută să înțelegi lucrurile mai complicate (asta dacă urmezi o facultate / liceu care îți place, dacă mergi unde te-au trimis părinții sau din cauza notei la bac / capacitate intri la opțiunea numărul 100 nu să înveți nimic util).

      00
    • @Skyler Eu prin algoritmi inteleg o sortare, o cautare, un mp3. Intr-adevar si „for” e un algoritm, sau swap sau mai stiu eu ce, dar cred ca ne pierdem in detalii.

      00
    • Pentru algoritmii aia simpli care se invata in scoala deja exista biblioteci cu functii care ii implementeaza. Ei se invata pentru ca asa iti dai seama cum functioneaza calculatorul. Si poti elabora algoritmi noi.

      00
  13. De aia imi place mie Eftimie, cu toate ca nu sunt de acord cu tot ce zice el, macar ofera un punct de vedere original si poate un pic mai bine argumentat

    00
  14. D. Funeriu dă tot timpul senzația unui tip arogant și narcisist (și probabil că și e). Partea cea mai enervantă la el e că își permite să fie așa pentru că (cel puțin din ce văd prin CV și presă) poate susține atitudinea asta cu background-ul profesional și academic. Cred că e prima dată când văd într-un CV lista cu ce posturi a REFUZAT persoana respectivă și câți bani ar fi câștigat :)

    Faptul că a putut să spună, ”mi se rupe de politica voastră, am unde să mă duc să fac carieră și bani” e un lucru rar pe la noi și îi acordă din oficiu multe puncte.

    Pe partea de reformă, intențiile păreau onorabile. Nu mă pot pronunța asupra impactului pe termen lung, dar din ce-am mai citit, oricum mare parte din legea originală a fost făcută varză după ce a venit Ponta.

    Aici sunt niște explicații:

    https://www.facebook.com/DanielPFuneriu/videos/vb.100005337912730/1149003501954236/?type=2&video_source=user_video_tab

    @vali, +1 view, +1 comment, eu unul mi-am făcut datoria

    00
  15. În Timișoara anului 1987 se făceau schimburi cu abțibilduri din gume Turbo. Poate de acolo a rămas Domnul Goe cu amintirile din copilărie.

    00
  16. Născut fiind în ’75, nu pot sa zic ca nu am invatat nimic din scoală, dar recunosc că multe chestii care se predau (ieri și azi) se pot încadra, în general, la capitolul „vrăjeală inutilă”. De exemplu, mare parte din matematicile superioare, mai ales algebra și geometria în spațiu (nu și geometria plană), mare parte din chimie și fizică etc.. Eu am avut noroc că mi-a dat Ăl de Sus memorie bună și mi-a plăcut să citesc, mama a fost învățătoare (deci cu ochii pe mine!) și, mai mult, m-a băgat într-o clasă slabă, unde nu prea aveam challengeri și a ajuns să-mi placă să stau cu mâna pe sus, vânând note :) Rezultatul: șapte premii I și un premiu II, că într-a opta am avut doar 9.49 și nu mi-au putut da premiul I, că media generală minimă trebuia să fie 9.50…

    Dacă e să fac un calcul in procente, aș zice că 60% din ce am în cap am găsit în cărți și în ce mi-au spus alții mai bătrâni/deștepți ca mine, iar 40% am primit/gasit la școală – inclusiv idei de lucruri interesante ce meritau aprofundate, cum am făcut atunci când la chimie profa ne-a vorbit despre explozibili și apoi am împrumutat de la biblioteca municipala o biografie a lui Nobel, inventatorul dinamitei. Cred că școala asta ar trebui să facă, să ofere orientare către lucrurile interesante și utile pentru cultura proprie, cu potențial educativ, nu să toarne sute de pagini de manual pe gâtul elevilor (dintre care mulți ies din generală abia alfabetizați, mulți au un singur set de cuvinte pe care îl folosesc non-stop, de nu poți scoate un sinonim din capul lor…).

    Părerea mea: toată discuția despre învățământ, curriculă etc. ignoră un lucru: azi, mai mult ca oricând, părinții/copiii care se mulțumesc doar cu ce primesc de la sistemul de învățământ nu au cum să iasă din mediocritate. Vrei să știi lucruri? Pune mâna și citește! Te iubesc părinții și vor să ai un viitor bun? Atunci ar trebui să te pună să citești, mult și de toate. Inclusiv de pe net, dacă ai alergie la hârtie. Vrei doar pornache sau bârfe despre vedete? Atunci ar fi bine să știi cu mistria sau cu mopul, că e muncă cinstită și nu trebuie să știi diferența dintre Libia și Liban.

    Și un exemplu din partea cealaltă: fratelui meu cel mic nu prea i-a plăcut școala, tripleta 5-6-7 era perfectă pentru el, iar de citit s-a mișcat mai mult între Peripețiile soldatului Svejk, Povestirile cu roboți ale lui Asimov și integrala operelor lui Sven Hassel. Rezultatul: militar profesionist, caporal în Poliția Militară, cu doi ani de Afghanistan la activ… Csf? Ncsf! Noroc că-i place! :)))

    00
    • Pai… Care mistrie și mop, nu mai merge asa in ziua de azi, astea au fost înlocuite de d’alde selly, 5gang, mimi și alti retarzi ca ei. Culmea e ca fac o poala de bani din prostie crasă.
      Imi zicea mie cineva ca hai sa facem și noi ce fac ăștia ca ia uite ce se bani scot… I-am spus ca eu nu am cum sa fac ce fac ei. Pentru a scoate asemenea cocalarisme pe gura și sa faci imbecilitati precum a manca un prezervativ, e necesar ca…doar la atât sa te ducă mintea. Si sa nu te deranjeze ca indemni, direct sau nu, mii și mii de alți copii sa fie la fel de prosti ca tine.

      00
  17. Foarte bun articolul, Ovidiu.

    00
  18. Ca sa faci orice pe lumea asta cat de cat bine si rezultatul sa aiba o minima valoare, trebuie sa inveti. Nimeni nu poate sa traseze dinainte traiectoria pe care o va urma fiecare in viata. Poate Gigel va folosi algoritmi si integrale, poate Vasilica va folosi substante chimice si formulele din fizica. Poate lui Costica n-o sa-i placa deloc cartea, dar va face bani din carat caramizi in spate sau poate va intra in politica. Valoarea lucrului predat si invatat difera in functie de fiecare (profesor si elev). Am fosti colegi de scoala care schimba valuta la coltul strazii, sau care au facut puscarie pt. vandut masini furate din Germania. Altii sunt stomatologi, DJ la radio, chirurgi, programatori, profesori. Si toti am trecut exact prin aceeasi scoala, cu aceiasi profesori si aceleasi materii. Scoala nu te invata ce nu vrei tu sa inveti. Da, calitate invatamantului ar putea fi categoric imbunatatita. Dar m-am saturat si de ideea ca scoala nu te invata nimic util. „La ce mi-au folosit integralele / chimia / logica / gramatica / algoritmii etc.?” „Exact la ce te-a dus pe tine mintea sa le folosesti.”

    00
  19. Ba frate, cum da el in sac 🤦‍♂️. Nu se poate asa ceva. Deci el a pus pe cineva sa l filmeze, dupa care a vizionat opera de arta cel putin o data si dupa care el a zis “hai sa postez asta pe facebook, sa vezi like-uri si share-uri”. Chestia asta spune multe despre el….

    00
  20. Se stie ca nimeni nu minte in cv

    00
  21. Imi poate spune si mie cineva care dintre persoanele de pe bancnote nu a studiat în afară?

    00
  22. Credibilitatea lui funeriu a murit odata cu injuratura. fatalaule! barbatii nu injura copii!

    00
  23. Asa cum au mai zis-o si altii, perseveranta, dorinta de a razbi si ai reusi e genetica.Cine spune ca nu e asa se pacaleste singur.

    00
  24. Mișto postarea :).

    00
  25. Tot ce pot spune e că, dacă existau camere de supraveghere când am dat eu examenul de bacalaureat, probabil că nu absolveam.

    00
  26. Funeriu l-a facut „maimuţă needucată” pe unul care tocmai a luat 9.60 la Bac? Pt ca a criticat sistemul de educatie din care tocmai a iesit?? Pai si atunci cine plm mai are legitimitate sa critice educatia din Ro??

    00
    • Daca invatamantul era „cum trebuie”, cum crede el ca „trebuie”, poate lua 5.60 la Bac.
      Da’ nu e fain sa o sugi ca invatamantul e de cacat, cand el e optional? Stai acasa, in puii mei, care e duda? Esti masochist? Daca invatamantul e de cacat, stai acasa. E optional.

      00
    • Da, adevărul e ca atunci când vorbește cocalarul ala, emana doar cultura și inteligenta, nu e asa bossule?
      Adevărat exemplu de valori morale și atotcunoscatorul care vorbește cu ta-su ca și cum ar fi ceva servitor. El și Dorian Popa, niște entități ce ar merita nu doar statui în toată tara, dar chiar ar trebui schimbata absolut toate legile și sa fie instalați ca președinți!

      00
    • @Ioana, stai tu linistita ca la cat este laudat Selly chiar si de parintii copiilor care il urmaresc are sanse reale sa ajunga cel putin prin parlament daca nu chiar presedinte. Ma consoleaza ideea ca daca face pasul catre politica e doar o chestiune de timp pana intra justitia pe fir.

      00
    • @N cat ai luat la bac?
      @Iana cat ai luat la bac?

      00
    • @ioana, nu e necesar sa emani „cultura si inteligenta” ca sa ai dreptate cand critici un sistem din care tocmai ai iesit. Mai ales cand iesi cu o evaluare finala buna spre f buna. Nici valori morale nu sunt necesare. Pe viitor incearca totusi sa nu mai argumentezi cu fataliste de genul: sa schimbam toate legile ca sa ajunga Selly presedinte. Nu de alta, dar te face sa pari cam proasta…

      @Cristi.. ideea asta cu „taci si stai acasa daca nu iti convine” pe care o promovezi se aplica oricarui scenariu.
      Spre exemplu: daca nu iti convine ce comentariu am scris eu pe blogul lui zoso, de ce te apuci sa comentezi si tu?? Stai linistit acasa, ca nu e obligatoriu sa scrii comentarii pe blogul asta. Esti masochist? Vezi ce simplu e?

      00
  27. Ceea spunea Vali intr-un articol despre scoala romaneasca in sensul ca daca iti dai interesul poti reusi, mi se pare exemplul aplicat in cazul de fata. Adica, avem un vlogger renumit Selly, care se plange ca scoala il invata o gramada de platitudini, dar nu educatia financiara si cum sa se descurce in viata, iar pe cealalta parte un pseudo-intelectual care spune ca el este cel mai bun exemplu al faptului ca scoala e buna. Motivul pentru care il consider pe Funeriu un pseudo-intelectual este ca nu a castigat vreun Nobel, respectiv nu a facut vreo descoperire marcanta, insa felul in care vorbeste arata ca ar fi facut-o.
    Revenind in cazul de fata Funeriu, incearca sa explice ca pentru fiecare lucru invatat in scoala a incercat sa-i gaseasca o aplicare in viata reala. Nu o spune direct ci vorbeste aplicat, exemplele nu sunt graitoare, dar in mare explica un lucru simplu Dumnezeu iti, dar nu-ti baga in traista. Pe partea cealalta Selly vine si-mi spune ca bacul nu-l pregateste pentru viata reala si ca scoala nu l-a invatat nimic pentru viata reala. Discutabila toata treaba, dar rolul scolii este sa-ti faca o deschidere catre niste chestii pe care sa le poti aprofunda apoi. Ori daca in 12 ani de scoala, nu ai fost miscat de ceva sa aprofundezi mai mult, sa te interesezi de una de alta, poate ca nu esti prea interesat de viitorul tau.
    Acum, putem vorbi de ce invatamantul romanesc este de cacat sau cum, in afara de platitudini nimeni nu a venit cu solutii aplicabile la nivelul intregii tari pentru a-l scoate din rahat. Insa discutiile astea sunt sterile si ating forma si nu fondul. Ori fondul de baza este ca la final elevul trebuie sa-si vada interesul si sa vada ce vrea de la viata. Dar chestia asta este greu de facut intr-o tara, unde multa lume refuza sa mai gandeasca pentru ca e greu si prefera informatia mura in gura.

    00
    • Eu nu-s intelectual, sunt doar chimist.

      00
    • Vorbești despre unu care a stat cu ochii în youtube de la cât, 10, 11 ani? Habar nu am…
      Ce anume interese ai vrea sa aibă cineva care vorbește cu „bossilor”?
      Îmi place cum multi dintre astia de 30+ ani sunt topiti după acest personaj. Cred ca oamenii sunt atât de disperați sa ignore varsta la care se afla, sa se simtă „la zi” și sa para interesanți in ochii alora mai il tineri, încât cumva și-au impus ca shmelly e super tare și ce prosti sunt aia care nu pun botul la vrăjelile lui.
      Adevărul este ca e și greu sa scoti treburile spuse de nentu shkelly… nici nu geme internetul de d’astia cărora le pute scoala și dau vina pe ea pentru faptul ca sunt ei incapabili sau lenesi. Pentru unul născut cu internetul în mana e tare complicat sa gaseasca discuții de genul și sa profite.
      E ok ca il duce mintea și asa, dacă s-ar fi și pregătit cu adevărat sa facă ceva notabil cu acea minte și nu videouri pentru puștani care nici buletin nu au, era și mai bine.
      Asa, pentru mine rămâne un alt cocalar cu potențial, dar care a preferat sa nu îl dezvolte și a ales sa facă bani ușor, rămânând la un nivel inferior din aproape toate punctele de vedere.
      Iar ăștia care ii dau cu invidia… As vrea și eu sa știu, asa ipotetic vorbind: dacă n-ar mai fi internet, ce anume ar putea face shpelly ca să producă bani?? Oare n-ar deveni un alt muncitor la depozit pentru ca în școală și mai ales în liceu l-a durut în cur de absolut orice, ca el oricum făcea bani și avea fani?

      00
    • Să îți vezi/urmărești interesul, nu să ți-l dai – e mare diferență.

      00
  28. Cea mai prosta măsură din învățământ a fost luata de Funeriu. Finanțare per capita….. Parca învățământul este o afacere……prima data împărți bani la educație și apoi ce ramane dai la celelalte domenii. Nu te poti comporta ca un contabil. Fiecare copil din tara asta are dreptul la educație.

    00
    • 17 dislike uri? hmm ..mi am asumat de la inceput . imi dovediti inca o data cat de prost informati santeti . voi , cei cu dislike stiti cat este abandonul scolar in Romania ? stiti cat rau a adus finantarea per capita ? stiti cum profesori trec copiii doar sa nu scada numarul de elevi in clasa ca sa nu ii desfinteze ? stiti ca sunt clase de 30 – 35 de elevi ? stiti ce inseamna invatatul simultan ? mai ales la tara ? stiti ca in strainatate da exista in unele state finantare /elev dar se da 6000 de euro /elev nu 600 ? imi pare rau dar va incadrati destul de lejer la analfabeti functionali .

      00
  29. NOU
    #71

    Cred ca e cel mai lung articol de pe blog, pe care am avut rabdare sa-l citesc.
    Nu se va schimba nimic, toti(in special factorii decizionali) vad situatia doar din punctul lor de vedere.

    Semnat, un fost elev si student mediocru.

    00
  30. Bolovanul ala e pe avari mai an fata!

    00
  31. Bai, nu stiu ce a facut Funeriu la Bac dar Selly a luat un onorabil 9,60, okay nu are limbajul doct cerut de unii dar prost nu e. In plus, Funeriu nu stiu daca a lamurit partea aia cu studiile in strainatate…

    00
  32. As da niște bani pt o încăierare in 3 runde Eftimie vs Funeriu:
    R1: bataie
    R2: înjurături
    R3: dezbatere

    00
  33. Pe lângă că avem intelectuali de să-i numere pe degete, se mai și urăsc și și-o trag din invidie care cum apucă.

    00
  34. Am venit doar ca sa contribui la vizualizari si la comentarii. Si daca tot sunt aici, vreau sa spun ca il invidiez, pe ici, pe colo pe colegul Eftimie ca poate scrie atat de mult pe un subiect pe care-l stie neinteresant pentru majoritate. Mi-ar placea sa pot face la fel.

    In rest, ca sa fiu si ontopic, am folosit integralele in facultate pentru calculul unor volume neregulate si a fost un moment placut. La fel ca cel in care am folosit derivatele pentru a stabili ce programe tv ar trebui introduse intr-o grila (in functie de buget si audienta estimata). Sau cel in care am folosit matematica pentru a evalua timpii morti dintr-o intreprindere in functie de probabilitatea imbolnavirii angajatilor.

    Ps. Funeriu mi-e vecin de urbe, ne-am intersectat si am conversat de cateva ori prin aeroporturi. Are ceva de spus, dar, ca noi toti, trebuie sa dai la o parte aroganta sau sa o ignori ca sa poti auzi mesajul. Aroganta pe care o vad exacerbata de goana dupa like-uri, apropo de filmuletul penibil cu boxatul.

    • Dude, tu ai scris un articol la fel de lung despre o carte obscură ;)

      Nu-i așa că ai recapitulat în facultate partea cu derivate și integrale?

      Cât despre aroganța lui Funeriu, văd că tot o menționează lumea, nu mă deranjează deloc. Omul chiar are cu ce se lăuda, chestiile alea cu cercetarea și Nobelul sunt reale, doar pe la Antena 3 sunt naivi care cred că poți face facultățile alea în Franța cu Bac’-ul picat.

    • Pai am scris, dar era mai mult pentru mine, ca trebuia sa duc cartea inapoi la mediateca!:-)

      Nope, in facultate nu se recapituleaza, se intra direct in paine. Dar, uite, in Belgia exista o clasa pregatitoare (optionala) inainte sa te duci la facultate, daca ti-e teama ca o sa ai probleme cu matematica. Eu am facut-o pentru ca cei care mi-au acordat bursa s-au temut ca din cauza limbii franceze, la care eram aproape de zero, imi va fi greu in primul an. Asa ca am dormitat un an in clasa aia pregatitoare. Ma trezeam doar la chestiile interesante. Si, de fapt, acum imi dau seama ca exercitiul cu grila de programe tv a avut loc in clasa aia, nu la facultate. La facultate am avut un curs de statistica aplicata, unde am avut exemple reale din intreprinderi, printre care cel cu imbolnavirea angajatilor. Si volumele cu integralele.

    • Fluture, daca ne-ar fi zis ce se poate face cu algebra aia de clasa a11-a poate ne-ar fi facut mai atenti. Dar nu le-a pasat nici lor, nici noua. D’aia Selly ca nu stie la ce ii foloseste scoala, ca e prea tamar sa fii aflat singur si la scoala nu ii spune nimeni :)

      D’aia toti semidoctii astia rupti de realitate nu vor schimba nimic niciodata: nici macar ei, astia destepti, nu mai sunt capabili sa citeasca printre randuri. Si apoi scriu un articol sa certe un vlogger de…18 ani :) El, fost ministru. Probabil l-a atins cum trebuie. O sa il caut pe pusti, m-ati facut curios

      00
    • Alex, si eu, ca multi altii, am injurat matematica aia cu 10 pagini de demonstratie in care trebuia sa jonglezi cu x-uri si cu epsiloni si gama si cu eroarea pe care trebuia s-o tarasti dupa tine pana la finalul demonstratiei. Si eu vorbesc de un moment in care nu erau cursuri, scriam cu foaie indigo ca sa putem chiuli din cand in cand si pe rând. Ca altfel te milogeai dupa cursuri de fotocopiat la o calitate indoielnica. Si am fost frustrat de lipsa exercitiilor cu aplicabilitate in viata reala.

      Dar astazi inteleg mai bine rostul acelor demonstratii scrise pe 12 table in amfiteatrul de la Poli. Era un mod de structurare si concentrare, pe care nicio alta materie nu putea sa ti-l insufle. E adevarat ca efortul era mare si ca majoritatea nu mai era atenta dupa expunerea ipotezei, dar la recopiere, la invatarea (mecanica, pe de rost etc) pentru partiale/examene ceva ramanea, creierul tau construia niste sinapse, se antrena. Si nu vad alta materie (vorbesc de atunci) care sa te ajute la fel la partea de concentrare si structurare.

    • mega like la al doilea paragraf, fluture. in liceu nu ne-au spus nici macar atat despre aplicabilitatea derivatelor sau a integralelor. cred ca daca as fi avut internet in liceu m-as fi documentat singur, cu mijloacele de atunci mi-a fost lene :)
      si asa imi placea la nebunie analiza matematica intr-a 12-a si as fi vrut sa fac numai matematica in anul ala, chiar daca media la bac mi-a fost urcata in final de catre absolut toate celelalte materii din care am dat: biologie, engleza, economie si vesnica romana.
      am avut si un prof smecher (ok, nu cat sa ne spuna din proprie initiativa despre aplicabilitatea a ce invatam), de care ma minunez acum ca atunci era dom’ profesor, iar acu’ e un tip de 44 de ani, cu 7 ani mai mare decat mine, adica aproape aceeasi generatie :)

      00
  35. Problema mare este că olimpici la mate-info ajung blogări de sefeuri şi de aici tot felu’ de tulburări de personalitate:)
    Serios acuma, am văzut la tv pe una care a terminat ceva facultate de robotică şi a ales să-şi facă un salon de make-up.

    00
    • Eu sunt un pic escroc: mate-info m-a ajutat să scriu (cum i-a ajutat pe mulți alții, de-aia majoritatea scriitorilor de după 89 sunt absolvenți de Politehnică).

      Regula demonstrațiilor de la geometrie, ipoteză, demonstrație, concluzie poate fi aplicată la scris, de fapt ar trebui aplicată la orice articol de opinie.

      Algoritmii ăia pe care nu i-a învățat Daniel, că se vede, sunt utili: metoda Greedy te ajută să faci un univers credibil, metoda Bubble te ajută să faci un fir narativ. De-aia absolvenții de Filo scriu cel mai prost dintre toți, că nu învață chestii de bază de construcție. Când era taică-miu pe la liceu a publicat în revista Muguri (făcuse un liceu de elită, primul pe țară) în care a analizat modele recursive matematice în poezia lui Arghezi.

      Teoretic, chiar poți folosi tot ce înveți în liceu. Practic, Funboy a arătat că nu în timp ce striga că da.

    • NOU
      #86

      Iti dai seama cata geometrie trebuie, ca sa poti zugravi fețele oamenilor ?

      00
  36. In autosuficienta si superioritatea sa, acest ipochimen numit Funeriu, desi spune ca e infailibil la gandirea algoritmica, are mari fracturi de logica si minte de ingheata apele.
    1. Unde pula mea a fugit el singur in Franta in ’88 si si-a cautat liceu, cand ta’su a fost intre ’84 si ’87 lector de limba şi civilizaţia română la Université des Sciences Humaines, Strasbourg, chiar in Franta? Probabil ca securistu’ batran i-a aranjat, si in ’88 cand a plecat acasa si-a adus progenitura, probabil intre timp racolat si de SIE, ca elev in Franta. Funerica jr. vrea sa para erou si noi fraierii sa credem ca a fugit calare pe tubul de oxigen peste Dunare la Yugostalvi, sau pe la Arad pe camp peste granita. Cacat si iubire, l-a dus ta’su si partidul in Franta. Daca fugea singur cum zice, nu mai ajungea ta’su mare cercetator la Academie dupa ce si-a incheiat misiunea, pardon lectoratul, in 88 in Franta.
    2. La cum arata si cum se misca, nu cred ca a facut vreun sport de performanta. Probabil a facut sport, a jucat ceva fotbal, dar atat. Performanta nada, loveste ca o fetita, ma distreaza cu ridica umarul si icneste sa dea un croseu, coordonare joc de picioare canci.
    3. Nici tocilar nu cred ca a fost, ca astia tocesc la tot, pe de rost, dar nu exceleaza la nimic. Probabil era un mediocru la toate, excelenet la chimie si atat.
    Nu ii contest meritele in chimie, probabil a primit premiu la scoala sau de la Mos Gerila „Trusa micului chimist”, nici chiar meritul de a incerca sa stopeze copiatul la Bac, dar atat.
    4. E nascut in primavara lui ’71, deci a inceput liceul in ’85, asa ca in ’88 cand a fugit in Franta, la 17 ani, practic nu a facut a XII-a (nici nu avea cum, liceul in Franta are trei ani: Seconde, Première si Terminale), ci a intrat in Terminale, ultimul an de liceu. Apoi a dat bacul, ala francez, care e de trei feluri. Cum nimeni nu i-a vazut dimploma asta e o presupunere, dar de luat a luat un bac, altfel nu facea facultate.
    5. Desi a urmat doi ani de Prepas (peparatoriul pentru Grand Ecoles), se pare ca a terminat un bachelor de 3 ani la o politehnica, ECPM, care NU este Grand Ecole, cum se lauda in CV-ul sau, urmat de un DEA.
    6. Desi se da om de stiinta, e fost ministru, rotund de nu isi incape in piele, eu personal NU am reusit sa gasesc un CV al lui Funeriu, in format Europass, standard acceptat. Ci doar o compunere cu niste laude de sine si enumerari, pe ceva site obscur.

    Minte de rupe, se crede mult mai destept de cat este, si e un infatuat complexat. Selly nu imi place mai mult decat Funeriu, dar are meritul de a fi capabil sa faca bani facand ceea ce face.

    00
  37. Adaugire la comentariul meu, ca exemplificare pentru minciunile patologice ale lui Funerica. Cum pula mea facea taxi profesorul lui de istorie, daca el a incheiat scoala in Romania in anul scolar 1987-1988? Poate o fi facut ala taxi dupaRevolutie, dar pe timpul lui Ceasca sigur nu, asa ca nu asta e motivul pentru care acest geniu carpatin nu stie istorie.

    00
    • Se facea taxi si pe vremea lui Ceausescu, exista Getax in Timisoara

      00
    • în orașele mari exista ”taxi” și pe vremea lu’ Ceașca, n-a inventat revoluția apa caldă și mersul pe jos.
      de asemenea, perioada de tranziție n-a inventat conceptul de făcut chestii ”la negru”. :)

      00
    • Deștepților, nu am spus ca nu exista taxi, ci ca nu putea profesorul sa fie si taximetrist, si in timpul orelor. Se.vede ca nu ati fost angajați pe.vremea.lui Ceasca. Șoferii de taxi (aia 1, 2, 10 cati erau), erau angajați ca șoferi, ca si ala de pe autobuz sau camion, nu putea fi profesor de istorie. Ce.PLM

      00
    • @Andrei, in mintea multora, perioada de dinainte de revolutie si cea de imediat dupa se amesteca. Desi un lucru perfect posibil in ’92 putea fi cu greu posibil in ’88. Dar asa functioneaza mintea umana.

      00
  38. NOU
    #93

    funeriu la putere ar reproduce sceneta germana de la 1933. tipul e un psihopat in toata regula. alegeti-l pe rectorul ce-l interpreteaza pe Heidegger, care a convins o parte semnificativa din psudointelectuali sa faca posibil acest lucru. hai ca nu-i greu !

    00
  39. Maine o sa-l recitesc dar acum dupa 5 beri mi se pare extrem de lung mai ales ca bagi si citate din el. Nu o lua in nume de rau ca imi place cum pe prezinti, e bine scris dar trebuie putin mai concise sau scrise in 2 parti daca e ceva mega interesant nu wall of text :) . Pe la jumate de articol mi-a sarit siguranta. :) Funeriu a ajuns din pacate un troll acum. Desi a mimat cu succes reforma in invatamant tot ce si-a dorit a fost sa fouta elevi si sa zgandare putin universitatile private ceea ce i-a si iesit. Materia a ramas la liceu la fel de stufoasa si rigida, multe ore, nimic orientat spre practic, un cacat pe care el inca il considera ciocolata.

    00
    • Faptul ca a inceput cu o demonstratie (introducerea camerelor) ca invatamintul produce analfabeti, nu e o mimare. Dovezile incep sa apara abia acum, odata cu plagiatele si medicii care au dat bir cu fugitii. Inca o criza sau doua si prin alta ramura si intregeste afirmatia. Problema e ca nu a avut timp sa faca aceasta schimbare, nu o poate face singur nici Mnezau, oamenii nu sint ca cheile, unde le pui seara le gasesti dimineata…

      00
  40. NOU
    #96

    Suntem prea multi. E simplu. Asta se poate vedea si se poate explica exact acum, de cand cu pandemia de COVID.
    De ce moare economia si nu mai poate sa-si revina sau isi va reveni dar foarte greu? Fiindca s-a bazat pe consumul de produse si servicii inutile. Cine le producea? Tot niste inutili carora li s-a dat un rol in societate. De cand cu pandemia, lumea a descoperit ca nu are neaparat nevoie sa consume acele produse si servicii inutile produse de acei inutili si incearca sa-si mai puna banii la ciorap pentru zile negre.
    Ce se intampla cu inutilii? Pai sunt dati afara.
    Tot la fel avem si bugetari prin primarii si alte institutii ale statului. Aproape de toti se poate scapa cu o simpla informatizare a sistemului, de asta si chitaie ca nu vor automatizare si vor dosar cu sina, ca sa plimbe o hartie o zi intreaga si sa-si poata justifica rolul „important” in acea institutie.
    Tot la fel si profesorii. Daca vrei sa inveti, multe lucruri le inveti si singur, de pe internet. De ce sa faci cateva materii utile cand trebuie sa faci zeci de materii ca niste inutili de profesori sa-si poata justifica existenta in acea institutie.
    Tot la fel si la facultate. Aceeasi situatie. La medicina, de exemplu, ai o gramada de invatat si, pe langa toate disciplinele facute, mai ai si niste inutili care au vanat 5-ul toata viata si acum au ajuns sa-ti predea tie istoria medicinii si sociologie, metodologie, statistica etc.
    Poti sa-i dai dracului afara pe toti? Pai, daca privatii pot scapa de inutili, statul de ce nu vrea? Fiindca inca exista ideea asta cum ca statul trebuie sa aiba grija de cetatenii lui, indiferent cat de multi, prosti si inutili sunt acestia. De asta se baga toti la stat, ca la stat e sigur, merge, nu merge, tot acolo ramai.
    Aici este problema: suntem prea multi si trebuie sa le dam inutililor un rol in societate sau macar un ajutor social, un venit minim garantat (ca tot se discuta pe tema asta prin tarile civilizate ale UE), ca altfel nu mai suntem in siguranta, ne dau in cap cand iesim din casa.
    Au cam gresit astia care au gandit tot sistemul asta social, au crezut ca se vor inmulti doar cei destepti si cu bani fiindca au bani si o duc bine dar de fapt se intampla exact pe dos, balastul societatii creste exponential in timp ce aia cu mai mult de 2 neuroni nici nu-si mai bat capul macar sa se insoare fiindca au ajuns la concluzia ca n-au de ce.

    00
  41. NOU
    #97

    Felicitari Eftimie! Un articol foarte bun.

    00
  42. Bai, invatatoarea noastra (adica I-IV) facea cu cine dorea, peste program, o ora de „Matematica distractiva”. Nu era in programa scolara; isi rupea dansa din timp ca sa ajute si sa formeze.

    Eh, aia a fost cea mai misto materie pe care am avut-o eu. Tot liceul am luat note mari la mate, caci, nefiind vreun geniu, m-am prins de abia prin a 11-a ca matematica de liceu ce ni se preda e o mizerie in care memoram sabloane ce trebuiau aplicate peste diverse tipuri de probleme.

    De abia prin facultate, odata cu statistica si probabilitatile, matematica a redevenit interesanta.

    Serios ca as baga statistica in liceu si as scoate mizeriile care mi s-au predat mie.

    Altfel, evident, Selly e baiat destept si zice bine ce zice el acolo.

    00
    • Eu am făcut statistică și probabilități în clasa a 11-a.

    • Ori ma lasa pe mine memoria, ori s-a schimbat programa scolara intre timp (tot la mate-info am fost si eu, dar la vreo 9 ani dupa tine).

      00
    • S-a schimbat mult programa, orice s-ar spune. In vremea mea, filologii nu mai studiau integrale in liceu (mid 90s). De aia mi se pare ciudat cand se plang unii ca nu le-au folosit integralele. Mai nou mi se pare ca nu mai fac mate deloc. Daca poate cineva sa confirme…

      00
  43. Nu știu ce a zis Selly, poate ca a zis ceva bun și adevărat cu care sunt deacord, dar pentru mine nu are valoare când e din gura unuia care canta manele trap pentru plozi de 12 ani și începe fiecare fraza cu „Bossilor”. Iar Funeriu e cel care a pus camere la bac (nu ca ar fi neapărat rău), crezând ca rezolva toate problemele învățământului romanesc. Deci în concluzie, un tokilar frustrat s-a luat de un cocalar care își mai da și el opinia uneori. Scandalul anului.

    00
  44. Discuțiile despre „la ce îmi folosește” apar deoarece în școală nu se chinue nimeni să explice la ce pot folosi informațiile alea.
    Să luăm integralele de exemplu: majoritatea problemelor din manual și culegeri sunt cu „rezolvați integrala” urmate de formule complicate. Nu există probleme în urma căreia integrala aia să fie ceva util (în afară de suprafața delimitată de funcție). Abia în ultima parte ai vâteva ore în care descoperi că poți calcula volume și atât… Ajungi la concluzia că faci un an întreg de integrale doar să calculezi un volum).
    În facultate se reiau informațiile însă cel puțin la facultățile tehnice profesorii pun accent alte lucruri (vectori, integrale duble…). Majoritatea trec foarte repede peste metodele de rezolvare pentru că astea s-au făcut deja în liceu.

    00
  45. Am facut si eu scoala la Fil-Ist in Timisoara (numit acum Colegul Banatean). In 1991 am facut Informatica ca materie optionala (erau cateva pagini la sfarsitului manualului de matematica) si aveam niste epave care aveau Basic pe ele (cred ca erau doua XT si un Commodore, dar nu mai stiu sigur). Nu stiu unde facea el Pascal

    00
  46. Eftimie, acest Schopenhauer neînțeles, regurgitand produsul unei voințe metafizice oarbe și insațiabile, dorind să construiască idealismul transcendental al lui Immanuel Kant, cu principii ateiste spre dorința lui Daniel Funeriu care voia să ne lumineze cu ale lui fantasmagorii și informații relativ false. Mulțumim maestre!

    00
  47. „Putem începe de la asta, că școala nu l-a învățat pe Daniel să argumenteze: nu-l faci pe ăla maimuță că are o părere. Nu argumentezi cu „mă-ta”, nu ești Rogozanu și nu vrei să fii ca el.”
    O fi citit replicile tale Eftimie, de fiecare dată când cineva nu e de acord cu tine.

    00
  48. Parca devine din ce in ce mai mult vice.com blogul asta :)

    00
  49. As vrea sa-l vad pe youtuberul asta cîti gologani va obtine el din fiţele astea pe la 50-55 de ani. El confunda o meserie/calificare beton, pentru toata viata, cu niste başini de moment.

    00
    • Crezi ca atât de târziu??? El are lipici acum la pustii de 13 ani și la puștoaicele care scriu povestiri romantice cu el pe wattpad… Daca el sau cineva apropiat nu va investi banii făcuti acum, în nici 10 ani va fi ca pestele pe uscat.

      00
    • devine Rogan-ul Romaniei la 50-55 :))

      00
  50. Citind comentariile, descopăr că țara asta e plină de oameni care știu ce e aia integrală, ce e ăla logaritm și la ce se folosesc astea, cum se rezolvă și cum faci să le scrii pe hârtie în diverse moduri.
    Mă bucur să descopăr că avem oameni care pot gândi matematic, ăsta e un semn de progres sau ce dracu o fi, clar e de bine.
    Totuși, nu pot să ma abțin să întreb, știți, eu îs ăla care se prinde mai greu: unde pwla mea erați toți când am dat BAC ul și am picat de 3 ori la mate? N-am avut de la cine copia, a trebuit să iau meditații 2 ani ca să scot un 8.

    00
  51. foarte bun articol Eftimie, asta este gandit la ambele capete, i-ai facut priveghiul lui Funeriu

    00
  52. @Eftimie: Funeriu m-a pierdut definitiv când demonstra științific la Dan Diaconescu că Băsescu nu i-a ars una peste bot copilului ăluia, când matrozul cam recunoscuse el când a fost pus în fața filmulețului „poate a zis copilul ceva, poate…” apoi când a dat semnalul cu pixelul albastru+să-ți fie rușine, Dinu Patriciu, nen-tu Funeriu a îmbrăcat haina omului de știință care demonstrează el că căcatul nu-i căcat
    „Poate dvs nu mă cunoașteți, dl Diaconescu, dar eu am laborator în străinătate”
    Bleah

    00
  53. chapeau si mike drop

    00
  54. poate invatamantul ar parea mai bun daca nu ar conta atat de mult notele in mentalul colectiv. doar sa iei cinci-ul si apoi free style, imbaiere delicata in cunoastere. fara stres, ca de ce ai luat „doar” 7.

    00
  55. Funeriu asta parea un tip ok dar vad ca are o autosuficienta si o aroganta …nu mai zic de limbajul absolut deplasat la adresa vloger-ului.

    00
  56. Selly ar trebui sa primească o linie bugetară la ministerul învățământului. Este aproape de generațiile pentru care trebuie adaptat sistemul de învățământ, este un baiat deștept care a reușit și reușește lucruri – deci are de ce sa consilieze, este influencer pentru respectivele generații. Eu l-as asculta, l-as plăti ca sa ne dea idei despre cum ar fi mai buna școala și as alinia ideile lui/ale lor cu etica profesională și direcțiile modern europene ale educației. Astfel încât, la final, as avea o strategie adaptata vremurilor și contextului social real.

    00
    • Eu zic să se înceapă cu tăierea semafoarelor.
      Mai puține semafoare, mai mult timp pentru studiu, cunoaștere, comentarii la română, plm.

      00
  57. sa ajungi sa spui cat de tare erai tu, la tot si toate e usor peste nivelul de penibil. poate era beat Funeriu cand a scris. a baut din potiunea gresita

    00
  58. Iar are specialul asta o parere… du-te boss la berile tale si da-o-n fasole de educatie… Daca tot zici ca tu le stii pe toate, cum de nu stii ca nimeni pe lumea asta nu mai citeste articole de sute de linii in 2020.

    00
  59. Nici modestia nu prea l a învățat școala

    00
  60. Îmi recunosc ignoranța și vreau să știu: cine e ”trolul magic”de pe bancnotă care nu a studiat afară? Mersi

    00
  61. Mie mi se pare total nepotrivita o comparatie Funeriu vs Selly: pai Funeriu poate fi comparat cu Miclea, Andronescu, Liviu Pop Genunche, iar Selly joaca il liga lui Dorian Popa, Colo, Buhnici samd….adica Funeriu a cam stopat simulacrul acela de bacalaureat in care toata lumea copia …..Selly e un baietas care a facut niste bani pe youtube, cu niste materiale de calitate indoielnica(deh, poate varsta mea ma impiedica sa le apreciez). Si imi explic aroganta lui pri prisma faptului ca el evolueaza intr-un mediu academic inalt, oarecum peste media societatii actuale.
    Pe mine scoala aia multa cu matematica (politehnica) m-a invatat sa gandesc analitic, sa ma concentrez,sa am ceva ambitie, sa imi pun creierul la lucru(sa nu am restante, sa iau o bursa, samd); can a fost nevoie de ceva anaiza matematica, statistica, simulare procese, chiar daca nu am inventat nimic, nu m-am uitat ca netotul si cu putina recapitulare, am reusit sa rezolv problemele usor.nu neg ca este multa materie fara o utilitate practica, insa stau si ma gandesc cu ce, si cine ar putea sa o inlocuiasca(cadre didactice); nu este atat de usor sa formezi niste profesori(de liceu, sau universitari) si sa schimbi o programa (din cauza instabilitatii politice,de exemplu)-de aceea se contiuna in inertie.
    Iar daca vorbim de invatamant european, in general in statele ex-comuniste cu influente sovietice se face cam la fel, si daca chiar ne raportam la grandes écoles d’ingeniéurs…..ca despre asta mai pot vorbi, chiar se face carte serios, si e plin de „tocilari”.

    00
  62. Scoala romaneasca – o laba in cerc intre premiantii la mediocritate, profesorii . Aceeasi programa de 20 de ani. Ma bucur ca se renunta la ipocrizie si se abodeaza subiectul. Personal ma mandresc ca nu am studii superioare 😁 A fost o alegere constienta so f benefica

    00
  63. Am și eu o întrebare la domnul Funeriu, de fapt două: cum pică accentul pe numele domniei sale și de ce a ales să publice pe internet un film cu el în chiloți cum lovește într-un sac de box ca o fetiță.

    00
  64. Se poate face submit undeva la întrebări pentru dezbatere, sau te descurci singur?

    00
  65. Foarte bine scris. Și foarte lung dar de asta cu atât mai bine scris. O mică observație, Roosevelt, dacă la el te referi, a ajuns în scaunul cu rotile după ce a fost ales. Până să fie ales a fost inclusiv cowboy, ar fi un exemplu mai bun :)
    Pe fond: poate că ideea principală ce trebuie discutată e dacă deprinderea gândirii abstracte în școală (prin exerciții și materie care pare a nu folosi la nimic) nu e cumva importantă și riscăm s-o pierdem în valul ăsta de utilitarianism care mătură tot.
    Și, desigur, nu e frumos să te bați în public cu cei mult mai slabi decât tine, asta tatăl tău cred că poate confirma :)

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube