Dacia Duster 2012 testdrive

Model: Dacia Duster 4×4, diesel, 2012, 110cp

TLDR: dacă ai nevoie de 4×4 sub 10 ani cu costuri de întreținere minime și nu îți pasă de ce zic alții, Duster e prima opțiune.

De ce am ales această mașină

Îmi plac SUV-urile și locuiesc într-o zonă care cere 4×4 iarna. Buget fix, nu sunt dispus să bag mult în întreținere. M-am uitat în piață să văd ce pot lua cât mai recent la un buget de șapte mii de euro. Lista e scurtă: Suzuki Vitara, Dacia Duster, Citroen C-Crosser, Mitsubishi Outlander, Suzuki SX4, BMW X3. Cu cât e mai de marcă mașina, cu atât anul de fabricație e mai mic la același preț. Așa că între un X3 2008, Vitara din 2009 și Duster din 2012 am ales Duster. Duster dinainte de facelift nu e mașina pe care o vrei, dar e cea pe care ți-o permiți și de care ai nevoie.

Cum l-am cumpărat

Am urmărit peste 1 an olx, autovit, mobile.de și autoscout24. Am vrut să văd ce prețuri se cer, ce se oferă la anumite prețuri și să intuiesc ce posibile probleme pot să am.

Am fost să văd două la samsari: preț decent, interior neîngrijit, motorul părea spălat, vopsea pișcată pe ici pe colo, vânzător să-ți trăiască familia.

Pe ideea prea bun să fie adevărat am găsit și unul din 2014 la preț de 2011. Verificată la reprezentanță, istoric de service până la 20.000, original cu volan pe dreapta. Verificată și la un service auto, capota vopsită, spate (fustă) și față cu urme clare de accident. A fost pă anglea, accident, refăcută, schimbat volan de pe dreapta pe stânga și ajunsă la români. Cine știe dacă mai avea airbaguri active. Mecanicul a zis că mai bine iau una cu 2-3 ani mai veche decât una refăcută după accident. Un alt prieten mi-a zis să nu iau din România aduse din afară. Samsarii știu de ce. Așa că am mers pe ideea de a lua ceva din afară la dotări-preț-km corecți. A apărut una la nemți, 130.000 km, dotări minimale, culoarea nu era ce aș fi dorit eu, dar din poze arăta OK, ne-suspect. Verificată acolo de cineva care aduce mașini, totul OK, drumul spre România. În țară am verificat istoricul la reprezentanță și ultima intrare era cu jumate de an înainte și 8.000 de km mai puțin.

Dotări

Cea mai importantă dotare pentru cine ia Duster PH1 4×4 e că mașina este 4×4. Serios. Poate și pentru consum. Nu o cumperi că e frumoasă, că e confortabilă, că ești patriot. În afară de dotarea principală a contat să fie pe motorină, motoarele de 1.5 dCi sunt foarte reușite dacă le întreții corespunzător (schimb ulei sub 15mii km!). Are aer condiționat (sunt și fără la 4×2!), cârlig. Îmi place că vine direct cu bare longitudinale.

Pentru cineva obișnuit cu dotări și confort lipsurile Duster sunt prea multe ca să le enumăr. E deajuns să spun că bordul nu are loc pentru mobil deși iPhone e din 2007 și Nokia 1100 e din 2003. Eu cred că Dacia a testat piața cu Duster: hai să vedem cum s-ar vinde un SUV ieftin, dar fiabil.

Costuri, întreținere

Un set de anvelope de iarnă decente (Nokian) costă 1.600 lei. Un parbriz cu tot cu manoperă este 300 lei. O revizie la reprezentanță e pe la 1.000 lei, iar la service de cartier e jumate. Consumul mediu l-am calculat eu la 8.2L/100km la 60/40 oraș/afară, dar eu o țin pe Auto. Posibil că pe 4×2 consumă mai puțin. În concediu am avut 7,1%. Am mai schimbat telescoape spate, capete de bară, bucșe și radiatorul climă care s-a fisurat de la ceva frecare.

Alte aspecte

4×4 se comportă bine, dar eu nu am testat-o în off-road adevărat. M-a scos dintr-un șanț iarna, am urcat fără probleme pe zăpadă și drum de piatră înghețat, un drum montan spălat de ploi și alte câteva mici aventuri. Eu o țin pe auto vară-iarnă (mai are 4×2 lock și 4×4 lock).

Devalorizarea este între 700-1.500 euro pe an, mai mare când e mai nouă, mai mică când are peste 6 ani.

Am tractat la deal remorcă de 700 de kg, nici n-am simțit. Din testele englezilor se comportă foarte bine la tractarea de rulote având un cuplu bun. E folosită de la lucrători forestieri la jandarmerie pentru patrulare pe dealuri. Cred ca și Dacia au fost surprinși de succesul avut și ph 2 (2014 facelift) si 3 (2018) le-au făcut mai arătoase și mai confortabile.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

70 comentarii

  1. Daca nu iei 4×4 , Dusterul e doar un Logan inalt. Literalmente

    00
  2. Suprapunerea normală a ștergătoarelor au descoperit-o prin 2016.

    00
  3. o mașina cinstita!

    00
  4. Am condus si eu duster-ul pe niste coclauri medii ca dificultate (uscat) si s-a comportat destul de ok.

    00
  5. Caut și eu una la fel. Dar aș vrea modelul nou, ăla vechi mi se pare prea aiurea adică bordul ăla e strâmb parcă e de la altă mașină, poziția la volan dubioasă etc.
    Modelul nou pare mult mai bine construit.

    00
  6. 1000 de lei revizie la reprezentanță? Dar ce e, frate, Mercedes?

    00
    • Pupa-l-ar tata, s-a făcut mare și scrie pe bloguri

      00
    • Totusi 1000 lei la revizie e mult chiar si la service autorizat. Cred ca au mai fost reparatii extra

      00
    • Logan 2017, revizie luna trecută: 957 RON deși anul trecut când am schimbat plăcuțele de frână, a fost tot pe acolo. Au tot felul de promoții și te poate induce în eroare faptul că am plătit și 650 pe aceeași treabă la revizia de 20k.
      Service doar la reprezentanță, aceeași de când am mașina.

      00
    • Lexus LS460, revizia de 50.000km la reprezentanta 960lei. (Schimb ulei, 9L, filtre aer si filtru ulei)

      00
    • mane, aici se vorbea de mașini 4×4, nu de toyota :D

    • Tot 1000 e si la Mergedes, dar de coco … :))
      Logan 2019, revizia de 1 an tot 1000 ron a fost factura, ulei, filtre, garnituri. Dar fiind luata prin finantarea Dacia, 5 ani de revizii gratis. Costul finantarii este mult sub costul reviziilor. Banuies ca e parte a ofertei desi nu foarte vizibila.
      Oricum, dupa o anumita varsta nu te mai pasioneaza sa repari o masina ci doar sa mearga fara probleme long/short term.

      00
    • 500 lei la Clio 2014 cu clasicul 1.2 16v 75cp, ulei si filtre. Chestia ca ma taxa 160 lei 4L de Elf, pe cand la orice magazin e 80-90 lei. Diltru polen cu carbon, 80 lei, cand in piata e cam 50lei.

      Reprezentantele au adaos mate la piese, asa isi acopera costurile cu showroom. Bine si ora de manopera e ceva mai mare.

      00
    • ~850 de lei, 6l 0W20, filtru e ulei, aer si polen si ceva verificări. 2.0TSI 190CP

      00
    • Vremuri bune când aveam 508c hibrid, 4×4 era 550 ron revizia, tot la reprezentanță.

      Dar 1000 ron e chiar ok și la Duster.

      00
    • Astea sunt preturile la service renault-dacia…

      00
    • a o cunostinta cu o chichineata e Toyota Yaris. 1400 de lei revizie la reprezentanta in Foscani. ulei, filtre si o „verificare atenta”:)))))))

      00
  7. @ GuestAuthor La un Duster benzinar te-ai uitat? Sunt curios dacă ar fi mai bun pentru oraș (diesel in oraș fiind mai greu de utilizat in parametri optimi).

    00
    • 1.6 benzina nu are cuplu destul și nu știu daca e 4×4. Și fiind motor relativ mic ar trebui sa se încălzească rapid, dacă nu faci drumuri de 10 minute sa fie ok.

      00
    • @Zarax, este și 4×4 benzină. 148 Nm . Ce vrei să tragi după tine?

      00
    • Despre benzinare am citit că au avut multe probleme și nu e așa reușit motorul. La motorină a contat pentru mine și consumul relativ redus. Dacă aș lua a doua mașină doar pentru oraș ar fi ceva buburuză cu 4 uși pe benzină gen Toyota Aygo. Sau Dacia Șpring 😀

      00
    • Benzinarele europene sunt prastie. 1.0 litru turbo in 3 cilindri. Asta daca nu vrei ceva sport, scump.

      00
    • @alex
      Tu realizezi ca nu toate benzinarele din Europa sunt de 1L? Tu realizezi ca daca un producator are la modelul de baza un motor de 1L si 3 cilindrii, nu inseamna ca DOAR motorul ala exista sau ca poti cumpara masina aia DOAR cu motorul ala. Uita-te la VAG, are motor de 1L pe Polo, dar si de 2L si 200 de cai.

      00
    • @ Zarax ce inseamna ca nu are cuplu destul? Am un 4×4 pe benzina si la ultima iesire pe munte nu s-a facut de ras pe langa cele diesel. Ai testat concret cu 200 kg in portbagaj si ai vazut care trage mai bine sau ai facut vreun tug of war intre cele 2?

      00
    • @aurelian, in primul rand 1.2 tce nu se pune, in caz că ai așa ceva. In al doilea rând, trage și benzina până la urmă, puii mei, in ultimă instanță folosești treapta 1, care e scurta. dar la ce turații și consum? Diesel cara/trage/urca mai relaxat.

      00
  8. „Un set de anvelope de iarnă decente (Nokian) costă 1.600 lei.”

    Sarakii cu Q5 din 2017 si set de anvelope SH la 600 de lei, cauta lacrima.

    00
    • Omul știe bine ce vrea, are minte.
      Un bombardier își ia mașină de toți banii, ceva să moartă toți dușmanii, și o încalță cu gume de 400 lei setul. Că doar nu la gume se uită lumea când îi contemplează mașina.
      Al nostru om își cunoaște prioritățile și știe unde nu ai voie să te zgârcești. Bravo lui.

      Am un vecin cu un A6 de prin 2015, masina faina de altfel.
      Acum 3 ani când încă mai aveam o Octavia din 2007, mi-a venit curierul cu noile anvelope, niște Michellin Crosclimate + (apropo, nu le recomand pe zăpadă).
      Vecinul, atent la bugetul meu, imediat îmi reproșeză că risipesc banii, tot din cauciuc e făcut si sh-ul.
      Mai nasol e că oamenii ăștia cu ”slick-uri” circulă pe aceleași drumuri cu noi. Abia aștept o modificare a L195 și să văd pe străzi polițisti cu rigle de măsurat profilul anvelopelor.

      00
    • That was my point, also…

      00
  9. Mi-ar fi interesant sa vad o comparație cu un Suzuki Vitara, o mașină din aceiași categorie, ieftina, fiabila.

    00
    • Vitara e o idee mai scurta, loc in portbagaj mai putin. La off-road clar castiga Duster datorita unghiului de atac mai bun.

      Motorul 1.6 aspirat e sub-dimensionat pentru masina, iti faci treaba, dar nu te bagi in depasiri decat daca vezi linia orizontului si nu vine nimic din fata. Motorul aspirat nu se mai pune pe vitarele noi, personal nu agreez motoarele mici turbo pe benzina.

      La partea de sh nu ai ce sa cumperi ca proprietarii tin preturile exagerat de sus. Un Passion luat cu 15.000 in 2017 se da cu 12-13.000 E.

      Problema este caroseria, daca ti-o ciupeste o piatra sau ceva, in doua saptamani da rugina. Altfel, masina e distractiva si vine cu cateva optiuni care nu le gasesti la Duster(ACC, RBS).

      Reprezentantele sunt ca peste tot, te ard de nu te vezi(ex. schimbat 4 bujii – 600 lei)

      00
  10. Posesor duster 1.6 benzina din 2017. Am avut acealesi criterii ca autorul cand am ales masina, doar ca voiam sa fie noua, nu m-am incardrat la altceva la banii de atunci. Nu regret decizia, am tras de ea pe munte, noroi, zapada, am scos din sant alte masini. Intretinuta doar la reprezentanta, da stiu sunt tampit pentru unii insa e piticu meu sa o duc la casa ei pentru revizie. Nu sunt mandru de consumul ei, dar nici dezamagit, mi-am asumat asta cand am facut achizitia. Am auzit destule replicii: la banii aia iti luai nush ce bolid second hand, condus de o batranica pana la piata sau la biserica dar nu ma pasioneaza masinile second hand. Pentru mine este cel mai bun compromis intre pret, dotari, intretinere. Cum mai spun unii prin anunturi nu e pt pretentiosi. Aia care discuta de piele, clima bizonica, 200 km/h, jante de aliaj si conduc golf4.

    00
  11. cand ai sapte mii si vrei 4×4, singura decizie poate fi cel mult intre duster si swift :)

    00
  12. Mașina e decenta cu 2 conditii:
    Sa nu crezi ca e combinație între x5 și land cruiser.
    Sa o i întreții cum trebuie: dacă bagi off-road schimbul de ulei trebuie făcut la maxim 10000.
    Motorul k9k e fiabil și cu costuri mici de întreținere dacă ii faci reviziile la timp. Confortul e spartan dar mașina este destul de spațioasă în interior, peste captur, juke sau 2008.
    Pentru „la tara” (sau la rezidențial din porumbi) e foarte ok, te scoate din orice noroi chiar și cu anvelope decente gen tigar, Nokian e cam premium.
    Foarte frumos ca proprietarul a știut ce a vrut și nu s-a băgat cu capul înainte la x3 etc.
    Statul de Est e plin de dustere drept a doua mașina, în special în zonele mai muntoase. La nația aia de zgârciți probabil ca cel mai mult au contat costurile de întreținere… De aia sunt asa de scumpe la mana a doua https://www.autoscout24.ro/lst/dacia/duster?sort=price&desc=0&eq=11&fuel=D&ustate=N%2CU&size=20&page=1&powerfrom=74&powertype=hp&cy=A&fregfrom=2012&atype=C&

    00
    • In iulie am facut revizia la Duster 1.3t =940 lei.La o saptamana distanta ma duc cu alta masina Megane RS,revizia =970 lei.Acceasi reprezentanta AMG Bucuresti.Duster cc 1300cc,Megane 2000,deci clar mai mult ulei,filtru mai scump etc..n-am inteles schema

      00
    • @laj
      Ciudat. Asta iarna când investiga cei de la meridian pipera îmi spuseseră de 680 lei revizia la duster 4×4 1.3 tci 150.
      Oricum doar uleiul și filtrele sunt spre 400 lei.
      Revenind la costurile de întreținere la x3 2.0 diesel „revizia” pleacă de la 1200 în sus la reprezentanta și trebuie sa o faci la maxim 8000 km în special dacă ai motor n47.

      00
    • @anonim, 7000km? Dar ce, e Dacie 1300?

      00
    • @Zarax, daca mergi mixt, 7k e decent. Daca mergi extraurban te duci spre 10k. De fapt cel mai mult conteaza media de viteza si recomandat sa faci schimbul la 250-300 ore.
      Daca nu ai idee despre uleiuri si proprietatile lor, nu-ti mai da cu parerea. Succes!

      00
    • @Ionut așa o fi la BMW, eu la megane-ul meu schimb la 15.000 și nu are nici pe naiba motorul. Se duce restul mașinii în schimb :))

      00
    • @zarax
      Vezi ca motorul cleon fonte de pe dacia 1300 e al naibii de rezistent și fără revizii. Ceea ce nu se poate spune despre n47.
      Oricum de apreciat reviewerul ca a știut foarte clar ce își dorește, care sunt plusurile și care sunt minusurile. Mentalitate de austriac, tara aia unde s-a inventat glock.

      00
    • @Zarax, nu stiu cum ai tras concluzia ca vorbesc de BMW.
      Vorbesc in general, despre o intretinere corecta. Mergi tu in oras 15k km si o sa ai uleiul pasta de tomate si apoi o sa pui motorul pe butuci. Sau il cumpara un ghinionist de la tine si apoi se plange pe forumuri ca si-a luat masina de kkt.
      Motoarele de generatie noua sunt facute sa fie eficiente si sa consume putin => respecte norme de poluare. Asta se face prin folosirea unor uleiuri subtiri si piesele din motor se uzeaza foarte tare daca nu au un ulei cu proprietati de aditivare bune sau este schimbat prea tarziu. In general uleiul se contamineaza cu benzina/diesel si astfel protectia incepe sa dispara. Iar daca mergi mult in oras, i-ai semnat sentinta.

      00
    • @Ionut, atunci poate asta e problema? Eu in Bucuresti merg cu masina doar la cumparaturi si ocazional cand e neaparat necesar, si si atunci evitand orele de varf. Restul kilometrilor in afara localitatii. Si pentru pierderea proprietatilor uleiului, stiu ca masinile moderne sunt echipate cu senzor care te avertizeaza cand e cazul sa faci schimbul. Te poti baza pe asa ceva?

      00
    • @Zarax vezi ca la cele mai multe masini „senzorul” ala e doar o numaratoare inversa care te anunta „Oil life” in functie de timpul trecut de la ultima revizie si ajunge la 0% cand implineste 1 an de zile sau un numar de km (15k de regula). Nu are legatura cu calitatea uleiului.

      00
  13. E mai mult un utilaj, ceva de muncă. Pentru uz casnic nu merita.
    E incomod si mic la interior, portbagaj mic, e sub logan.

    00
  14. Ai facut o alegere buna pt bugetul pe care l-ai avut. Sa va bucurati de ea!

    00
  15. Socru a lăsat un sandero stepway. Am desconsiderat total masina, până am mers cu ea. Nu e rea deloc. Motorul, mizerie, 900cc benzină. E destul de sprintenă prin oras, dar până să ajungă la viteze mari..e cale lungă.
    Aerul condiționat…. Slab tare. Cu freon ok cu tot. La Nissan bagă de îți îngheață curu. La 16.000 euro in 2015 cam mult. Dar spațioasă, sprintenă prin oraș, ar merge o tură🤣

    00
  16. „E deajuns să spun că bordul nu are loc pentru mobil deși iPhone e din 2007 și Nokia 1100 e din 2003..”
    Lasa ca eu nu am loc de mobil in bord nici la Nissan Qhasqai 2014 (J11), asa ca….
    Tot timpul mi-am pus intrebarea ce dracu’ a fost in mintea proiectantilor aia, e totusi o masina proiectata in ~2013 (modelul era abia aparut cand am luat-o eu, a fost lansat in ianuarie si eu am dat comanda in martie, mi-a venit in august 2014).

    00
    • iti spun eu ce au avut in cap la Qhasqai: s-au luat prime pt 100k unitati, target atins in 4 ani. De aia sunt toti siderati de cifrele de la Duster.

      00
  17. Socrul meu are unul asemanator, deja a trecut de 200 mii de km. A mai avut unul la fel, cu care s-a rasturnat in ripa si s-a dat de 3 ori peste cap pe la Posada, dupa ce s-a speriat de unul care a frinat brusc in fata lui si a tras de volan. Cei trei pasageri au iesit teferi din masina, care arata ca o hirtie mototolita, insa era in stare de functionare.
    Dusterul este o masina care ofera mult pentru bani putini.

    00
  18. @Cititori: Stiu ca exista Duster cu motor de 2L. Doar ca din ce am auzit eu se vinde doar in Ucraina.
    Se gaseste si pe undeva prin Europa si nu stiu eu, sau trebuie sa invat sa розмовляю українською?
    @Autor: cat ai dat pe jucarie?

    00
  19. Am si eu unul, de 3 ani, cumpărat la mana a doua, cu 100 de mii la bord. Acum ma indrept vertiginos spre 170. E din 2011, de 1,5 de doar 90 de cai( asta a contat mult la banii dați pe el). Varianta 4×4, firește. Fac zilnic o naveta de 100 si ceva km, din care vreo 20 pe dealuri, paduri, drum forestier. E si masina de familie, pt concedii( litoral de 2 ori, + odată Bulgaria si alte escapade prin Moldova, si in jurul Sibiului). Soția conduce un Captur , benzină, deci clar prefer Dusterul.
    Imi place masina tot mai mult, desi înainte am avut opel si vw passat.
    E o mașină sinceră, care te scoate din orice rahat. Si la costuri la fel. Consum, undeva la 5,8-6, predominant exterior.
    Singura investitie, pe lângă consumabile, scaune fata de la un Audi. Originalele erau mult prea obositoare la drum lung… Daca nu vrei sa o iei de nevastă…..e masina perfectă. Te duce unde ai nevoie, cu costuri minime, si cobori curat din mașină,dupa ce urci un deal pe un drum de pământ, dupa o ploaie urâtă. Chestie pe care posesorii multor altor SUV-uri nu o pot spune cu sinceritate. Sistemul 4×4 (de pe nissan)e beton, masina e ușoară..
    Daca e sa cumpar o mașină nouă, acum, ar fi tot un Duster.

    00
  20. Eu as vrea un review al unui Megane 2 RS, daca se indura vreun cititor sa ne bucure cu asa ceva :) Multumim.

    00
    • Deși am Megane 2 hatch, e urat cu spume. Iar versiunea în 3 uși, și mai și! As vrea review la Megane 3 Estate GT Line.

      00
    • Eu zic ca Megane 2 e mai frumoasa ca alte masini din clasa si vremea ei, ba chiar printre cele mai frumoase. Pune-l langa Golf 4, Astra G/H, Ford Focus 2. Poate la spate e putin discutabil, pentru ca e diferit, dar mie-mi place.

      00
    • Am eu un Megane 3, o sa scriu și dacă primește el proprietar, o sa apara:)).

      00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube