Cum diminuăm traficul oribil din orașele mari?

câteva idei pe persoană fizică

Mutat în zone conectate

Am pus metoda asta prima pentru că e cea mai grea. Dar e cea mai bună, cea mai eficientă, cea mai tare, cea mai dezirabilă, cea mai recomandată.

Te muți undeva unde să nu fii nevoit să conduci foarte mult sau să ieși în trafic la ore la care iese toată lumea. Efortul financiar de a da 20% mai mult pe o casă în oraș, lângă metrou/autobuz merită pe termen scurt și mediu. Nu vrei să dai acum banii ăștia? Se vor aduna de 3 ori mai mulți bani pe transport dacă te muți în câmp sau aiurea. Plus timp. Mult mult timp.

Am văzut mulți oameni dând cu flit ideii, că ei sunt tineri și lucrează de acasă și apoi realitatea crudă a programului grădiniței/scolii. 18 ani de făcut pe șoferul.

Îngreunat deținerea unei mașini

Asta se întâmplă deja, și e bine că se face: făcut din ce în ce mai greu să ai mașină. Recuperat trotuarele, recuperat spațiile verzi, recuperat locuri unde oameni își parchează mașinile. Când oamenii nu vor mai găsi locuri de parcare și vor lua amenzi pentru parcat aiurea se vor gândi să renunțe la mașini. E un proces greu, nu se face rapid, dar se poate.

Și nu poți discuta asta fără să discuți despre necesitatea unei mașini. Unii chiar au nevoie de mașină. Alții nu prea. Destul de mulți și-au luat una pentru că e ieftin și pentru că atât. Nu s-au gândit unde o parchează acasă, unde o parchează la muncă, cum vor circula încă 50.000 mașini prin oraș, toate la aceeași oră.

Dar plata parcării și stâlpișorii sunt un pas în direcția bună. Se vede asta din reacțiile oamenilor. Nu poți prioritiza mașinile în fața oamenilor.

Și mai e și discuția “dar X și Y poluează mai mult”. Da, ok, port-containerul nu îți bagă ție poluarea în plămâni, mașinile o fac. Direct și instant.

Mai puține drumuri cu mașina

Asta e la oameni. Fiecare dintre noi trebuie să se uite la ce drumuri face și cum le poate administra mai bine. Pentru că … traficul suntem noi și ar fi frumos să nu ne enervăm ieșind în trafic când iese toată lumea. Un pic înainte, un pic după, mult mai sănătos pentru organism.

Iată aici un exemplu pentru ce vreau să spun: omul a parcat aiurea în buza magazinului, și-a luat 2 chestii, după care s-a dus 100m mai încolo până acasă. Nu putea parca acasă și veni pe jos până la magazin. Prea obositor.

Limitarea aprovizionării la orele de vârf

Asta e simplă și de bun simț: când oamenii se duc la muncă cu mașina, e ilogic să arunci în trafic zeci de dube. Sigur, ăia de pe dubă nu ies în trafic la mișto, că nu au ce face acasă, dubele sunt necesare, dar nu știu cât de mult la ora aia.

 

trafic-soferi

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

143 comentarii

  1. Ai uitat de #mãmiki, eliminat #mãmikismul si ai trafic lejer. Nu mai da copchilu’ la scoala in centru daca tu stai in Corbeanca. Da-l la scoala in Corbeanca.

    Comentariu apreciat.20412
    • Și copilul nu moare dacă merge 1 km pe jos până la școală/grădiniță.

      Comentariu apreciat.1215
    • Scoala din Corbeanca nu va putea niciodata sa il pregateasca pentru viata la fel de bine cum o fac 2-3 ore petrecute zilnic in trafic.

      Comentariu apreciat.2562
    • @GeorgeBuh se aude? :)) uitati-va la podcast-ul cu Luci Popa: omu’ s-a mutat din Bucuresti ca era prea multa poluare, dar s-a decis ca e ok sa duca in fiecare zi cu masina copilul la scoala multi km.

      100
    • da, dar electrica lui nu poluează, incultu-le!!!

  2. 0-2 km: deplasare pe jos
    2-8 km: bicicletă/trotinetă
    8-20 km: scuter
    Să nu aud scuza legată de perioada de utilizare a acestor mijloace, cu echipamentul adecvat se pot folosi aproape tot anul. Și nu, nu plouă zilnic.

    Indecis. Tu ce zici?81104
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 4272
    • @cocco: la 4km/h faci vreo 2,5h. Unii dintre noi vrem sa ne petrecem viata cu familia și prietenii nu pe drumuri:)

      Comentariu apreciat.10326
    • Cand nu aveam copil si mergeam prin oras preponderent pe jos sau cu transportul in comun, imi explicau diversi ca o sa vad eu cand o sa am copil. Acum ca am unul si am vazut, continui sa merg preponderent pe jos sau cu transportul in comun, dar imi explica diversi ca daca as avea doi copii n-as mai putea.
      Uite de-aia e natalitatea scazuta.

      Comentariu apreciat.11217
    • Da, cu bicicleta pe pistele alea multe… Am bicicleta dar in Bucuresti trebuie sa fii tare curajos sa mergi cu ea in trafic.

      Comentariu apreciat.6015
    • O data sau de doua ori pe saptamana, dupa birou, ies in oras la o terasa / bodega. Si mai merg uneori pe jos 1, 2 km pe Magheru sau Victoriei. Pur si simplu mori de la noxe.

      Comentariu apreciat.4711
    • Eu n-am curaj sa merg cu bicicleta pe drumurile publice din Romania. Prefer sa mai traiesc macar cativa anisori….

      Comentariu apreciat.5013
    • Prefer sa mai traiesc macar cativa anisori….

      ca să ce?

    • La fostul job ajungeam cu RATB. Masina la ora relativ fixa, circulat contra curentului, cam 15-17 minute. 4.8 km pe maps. Varianta mers pe jos pica (ajungeam la lucru transpirat, nu aveam unde sa fac dus. Uneori ma intorceam pe jos, dura cam o ora. Bicicleta nu – treceam prin „zona ” a 2 haite de caini. Pe jos nu ma atacau. Orice bicicleta era tinta. Masina personala – nu prea, nu erau locuri de parcare, duceai masina mai in camp. Am avut colegi care in 2012 au lasat-o acolo 2 saptamani (zapada aia mare), daca era noroi nu cred ca mai puteai iesi decat cu ajutor.

      234
    • @Cristi: lol, 4 km/h. Da, da, vă petreceți după ce ați stat cam tot atât în mașină.

      617
    • @matei „Să nu aud scuza legată de perioada de utilizare a acestor mijloace, cu echipamentul adecvat se pot folosi aproape tot anul. Și nu, nu plouă zilnic” daca tu te plimbi in decembrie prin brasov cu trotineta cand e temperatura la -5 grade eu o mananc cu sos de la kfc

      la 5 grade cu +, fara nimic depus pe jos sa patinezi, imi clantaneau dintii si mainile erau sloi, de obraji si restu nu mai zic

      solutiile astea importate din vest si aplicate pe nemestecate sunt elementele care au dus usr in jos

      daca o sa am alegere in brasov intre cineva care vrea sa faca parcari si unu care vrea sa le inchida eu stiu sigur ce o sa aleg

      Indecis. Tu ce zici?4123
    • eu merg lejer cu bicicleta printre masini la Iasi, am cunoscuti din Bucuresti care chiar merg si ei cu bicicleta si zic ca nu e chiar nasol, voi la Bucuresti chiar aveti piste separate de restul, nu dungi pe trotuar ca la Iesi. in plus, din ce vad cam 90% din traficul de bucuresti e bara la bara, acolo trebuie doar sa fii atent daca nu deschide unul portiera, ca de lovit nu are cum, iar in rest trebuie sa fii si tu atent sa semnalizezi schimbarea de directie, sa stii unde ai sau nu prioritate si sa nu te bazezi ca ti se acorda prioritate unde ai.

      Indecis. Tu ce zici?2022
    • @rauLl, esti cam papusel fulg de nea:
      „la 5 grade cu +, fara nimic depus pe jos sa patinezi, imi clantaneau dintii si mainile erau sloi, de obraji si restu nu mai zic solutiile astea importate din vest si aplicate pe nemestecate sunt elementele care au dus usr in jos”

      eu am avut 5 grade azi dimineata la Iasi si drumul spre munca e preponderent al vale (Copou spre Palas Campus pentru cine stie). deci:
      – cu plm patinezi fara nimic depus pe jos? hai sa prespunem ca e ud, poate ar ajuta sa ai niste cauciucuri de doamne ajuta si nu slick-uri sau din alea tocite de atata mers
      – mi-am luat un fas pe mine, sapca de ciclist pe sub casca, manusi pe maine si la un moment dat mi-am descheiat un pic fermoarul la fas ca mi-era prea cald. cu ce pzd ma-tii te imbraci daca la 5 grade clantani de frig? cu 4-500 din Decathlon iti iei tot ce iti trebuie sa nu iti fie frig, mai pui inca pe atat si ai si echipament de ploaie.
      – pentru obraji, ai auzit de cagula sau buff? desi eu am nevoie de buff cam pe la 0 sau sub, am fost la Iasi cu bicicleta la munca si pe la –5 (acolo ajuta si niste suprapantaloni peste blugi sau chinos). cand eram in Finlanda am mers si la -25, cam pe la -20 ti se lipesc genele daca nu esti atent

      Indecis. Tu ce zici?2735
    • Cam pizdulici pe aici…. Cică îngheți la +5 pe biclă. Am făcut 2 ani pe bicicletă în fiecare zi 25km, tot timpul anului în Italia. Am prins polei, zăpadă de 5/10 cm, ploaie torențială și chiar grindină. Cu o bicicletă bărbătească, fără schimbător . Nu am răcit niciodată, aveam niște mușchi de invidiat, la 35 de ani

      Indecis. Tu ce zici?2827
    • @Fisherman cam, da, dar, totuși, oameni frumoși. Se cred ei. Apăi, dacă e așa horror să mergi 10 km pentru ei, dacă e să le zic că fac numai dușuri reci de ani de zile?!?! Pizdulici, cum bine zici, care mor de la o răceală.

      812
    • Mișto comentariile, mor după unii din comentatori. Ceea ce este valabil pentru ei trebuie să fie valabil pentru toți. Ba mai și jignesc pe tema asta. Pariez că toți ăștia care le spun altora ce să facă, cum să facă și până când să facă sunt în majoritate votanți USR. Numai ăștia sunt cu diktatul în gură, cu interzisul, arătatul cu degetul și jignitul pentru orice.

      De final am să citez din Andrei Gheorghe: „când văd bicicliști pe stradă îmi vine să deschid portiera, să nu ratez vreunul”. În zilele de azi pricep perfect la ce se referea de fapt. La dictatură.

      Indecis. Tu ce zici?2021
    • Eu bagam si 20 de km cu bicicleta, nu trebuie neaparat scuter.

      Să nu aud scuza legată de perioada de utilizare a acestor mijloace, cu echipamentul adecvat se pot folosi aproape tot anul. Și nu, nu plouă zilnic.

      Nu, din Decembrie pana-n Martie nu poti sa mergi cu bicicleta sau cu scuterul decat daca esti masochist. Bun, n-o sa mori daca mergi cu bicicleta prin 15 Ianuarie (eventual si pe zapada) dar pula mea, dupa mii de ani de avans tehnologic pui un pic pret si pe confort, stii ce zic?

      Astea fiind zise, in principiu merg pe jos, cu bicicleta sau cu transportul public. Dar cu toate astea am nevoie de masina (pentru confort) ca o data pe saptamana merg la cumparaturi mai serioase si nu e placut sa le cari in mana; in week-end imi place sa merg sa vad una-alta (drumuri relativ scurte, pana-n 100 de km) si nu-mi surade idea sa pierd 6-8 ore pe drum pentru un obiectiv pe care intr-o ora l-ai vizitat; in concediu iarasi imi place sa ma duc in locuri mai retrase, fara multi turisti, dezavantajul acestor locuri fiind taman faptul ca sunt retrase, deci nu foarte bine conectate la transportul public, iar apoi, cand merg in Romania (si merg destul de des, cam o data pe luna) mi-e mult mai comod si mai ieftin sa merg cu masina*.

      Asa ca, desi nu-s cu curul in masina tot timpul si desi-mi place sa merg pe jos, cu bicicleta sau cu transportul public, nu poti sa spui ca n-ai nevoie de masina pentru ca exista bicicleta si transport public. N-are nevoie ala care doar o data pe an are un drum mai lung, intr-un loc bine conectat la transportul public, sau care – in cel mai rau caz – are reala nevoie de masina o data pe an, caz in care inchiriaza. Dar aia nu-s toata lumea.

      *Bun, stiu ca-s unii batuti in cap care nu pot intelege asta si tot manaca cacat pe tema asta cu fiecare ocazie, dar csf, ncsf.

      Indecis. Tu ce zici?273
    • Hai ca ati început cu care o are mai mare, sa va dau la temelie
      La vreo 8 grade mers pe jos, adevărat doar vreo 20 de minute ca atâta am de mers, în pas sprinten (6-7 km/h) în cămașă subțire cu mâneca lunga. Mimozelor.

      76
    • Putem plusa puțin, 4-5 km sunt relativ ușor de făcut, cel puțin prin orașele mari, dacă ești cât de cât mobil și nu legumă sau nu ești 2 pe 2 corpolent…

      10
    • Toamna târziu sau primăvara și iarna e ud pe jos. Cu trotineta e mare riscul sa alunec.
      Nu toți stam la câmpie unde e vremea blândă.

      00
  3. „Te muți undeva unde să nu fii nevoit să conduci foarte mult sau să ieși în trafic la ore la care iese toată lumea”

    Hai mai Vali? Cum asa?
    Pai cum frate sa nu ti iei casa pe pamant in camp in Popesti Leordeni sau Bragadiru, la pret de apartament in oras? Ce naiba? Ca au zis ca fac acolo in complex de toate si nu mai e nevoie sa ajungi in oras.

    Comentariu apreciat.5310
    • Scuze, dar cu toate mall-urile si bodegile posibile in complexul rezidential, bragadiru arata ca un orasel de provincie din Gabon.
      Si daca lucrezi in bucuresti la dracu’n praznic, e magnific sa petreci ore in trafic mergand si venind catre si dinspre job.

      O discutie similara am avut cu sotia, daca merita „casa la tara” langa oras versus timpul petrecut in trafic. Nu in bucuresti, dar intr-un oras la fel de aglomerat. A ramas cum ca mai stam in oras. :D

      224
  4. Sa fim seriosi: nu vrea nimeni sa se diminueze traficul in oras daca trebuie sa faca orice mic efort! Tot timpul sa faca altii, sa renunte altii la masina, mamicile, dubele, pensionarii,etc , nu eu.

    Oi fi prea boomer, dar inca imi aduc aminte pe vremea lui Ceasca cand circulatia masinior in unele orase era 1 data la 2 zile: azi numerele para, maine cele impare :))

    Daca vrei sa rezolvi traficul in orase atunci fie faci ca in Paris (desfintezi locurile de parcare si cele ramase le scumpesti + imbunatatesti alternativele de mobilitate urbana) fie faci ca in Londra cu ULEZ adica pui taxa 12.5Lire/zi daca vi cu masina in centru (boieria si *^&%*a costa).

    Indecis. Tu ce zici?2127
    • Hehe, multi si-ar lua a doua masina si ar trece-o cu numar par sau impar, depinde ce le lipseste.

      Comentariu apreciat.505
    • Aud asta cu „imbunatatirea alternativelor de mobilitate urbana”. Da’ pe domnii primari i-ati intrebat daca vor? Am un exemplu de oras marisor unde mijloacele de transport in comun circula la 45 de minute distanta pe cele mai multe rute. Sa nu mai spun ca nu respecta graficele, deci aici intervine hazardul.

      Comentariu apreciat.302
    • Ai fost recent in Paris? O sa vezi ca orice masuri au luat, traficul e in continuare in infern (nici cu mobilitatile noi nu merge bine, au interzis trotinetele de inchiriat pentru ca prea multe accidente mortale), autobuzele cu culoare dedicate merg ca melcul (mai merg si taxiurile pe-acolo), bine bonus sunt si lucrari pentru JO 2024.

      144
  5. S-a inchis podul Grant in Bucuresti de 2 zile si au luat foc cu totii :))))))))))
    „Dar de ce nu s-a lucrat vara” – lucrarile o sa dureze 2 ani
    „Dar de ce nu se lucreaza in 3 schimburi” – ca plateste ma-ta costurile suplimentare?

    Indecis. Tu ce zici?4834
    • Aici vorbesti ca sa nu dormi. Habar nu ai cat de mult ii afecteaza pe unii distractia asta dar ai pareri. Ti se pare aiurea ca se supara oamenii ca fac 2 ore pana la munca si nu sunt navetisti sau ceva?

      Sa stii ca sunt costuri suplimentare si cand lungesti santierul aiurea: chirii la utilaje/echipamente, lucrari de conservare, paza, dobanzi, penalitati plus costul platit de zecile de mii de cetateni, poluare crescuta.

      1612
    • Aici trebuie sa fiu de acord cu pvladc. Oricat am da-o pe bucurestenii lenesi care nu vor sa mearga pe jos (ceea ce e adevarat), podul ala e folosit de toata „emisfera” vestica a Bucurestiului si judetele adiacente. Faci pe dracu in patru si termini cat de repede e tehnic posibil, chit ca asta inseamna sa mai lasi iarba netunsa un an.

      113
    • in primul rand lumea a uitat ca trebuia terminat din 2020 de Madama care, de buna gospodara ce era, a lasat lucrarile la o treime ca nu mai avea bani in conturi.

      https://newsweek.ro/actualitate/cum-a-pacalit-firea-bucurestenii-cu-reabilitarea-podului-grant-a-promis-ca-e-gata-in-primavara

      motivul pentru care nu s-a inceput din vara: „CFR ne-a spus să nu lucrăm la tronsonul principal al podului până la 1 octombrie, că e trafic mare către mare” Nicusor Dan in august. Lucrarile dureaza pana in primavara lui 2024 iar tramvaiul circula pe pod – e o alternativa la masina. Cum plm sa repari un pod si sa lasi masinile sa treaca?

      https://clubferoviar.ro/se-inchide-pasajul-grant-2/

      121
    • pt aia cu nelucrat vara au zis la radio, cum zice Ronnie, că CFR a zis că nu scoate liniile de tren de sub tensiune, mai ales că peste vară a avut ”trenurile soarelui” sau ceva de genul.

      91
    • @pvladc tre să fii ușor limitat să numești asta distracție. nu e o distracție, e o necesitate după 10 de ani în care pe psd-iști i-a durut în paulă. acum trebuie făcută. și pentru asta, trebuie suportat un cost. inclusiv costul timpului de câtre cei care au treabă pe acolo. ți-o asumi pentru binele general, inclusiv al tău, ca să nu mori în drum spre copii și să-i lași orfani căutându-te sub dărâmături. valabil și pentru piața unirii, podul constanța, băneasa etc.
      deci da, nu e nicio distracție și e penibil să vezi atâta smiorcăială de la ăia care preferă să moară.

      21
  6. Înainte de precedentele alegeri, primarul Mihai Chirica lansase ideea de scoatere Euro 2-3 din oraș. Evindent că a urmat valul de „îmi dă primăria mașină euro 4?”. Nu coițe, mașina nu e un must, e un lux, ți-o permiți o ai, nu? Aia e!

    dar pentru că veneau alegerile a abandonat ideea, trist e că nici după ce a câștigat nu a pus planul în acțiune. Dacă îl băga din anul 1 de mandat, deja se uita până azi!

    Am fost pasionat de ideea traficului și chiar făcut cândva niște propuneri. Nu intru în detalii despre drumuri adiacente, mă rezum la câteva lucruri simple :

    1. Iașiul este traversat de cale ferată și merg în multe zone metropolitane – tren urban.
    2. Parcări pe inele de acces.
    3. Suplimentarea CTP ( de vreo 4 ori).
    4. Lățirea peroanelor CTP – în unele stații cazi pe carosabil, au 1 metru lățime.
    5. Populația trebuie să pună presiune pe politicul comunei să construiască școli și grădinițe iar Municipiul să filtreze mai bine înscrierile din exterior, astfel nu mai traversează ăla de la cuca măcăii să lase copilul în partea cealaltă de oraș.

    Indecis. Tu ce zici?3127
    • Aaa și mi-am adus aminte, erau unii la un articol precedent care spuneau că în Iași nu faci 5 km în 40 de minute.

      Azi plecare la 7:00 din Valea Adâncă, oprit la gara Nicolina la 7:54 – 4 km

      Indecis. Tu ce zici?1919
    • Masina e un lux in conditiile in care ai transport in comun bine pus la punct. Si nu doar in oras, ci si in afara, intre localitatile care nu sunt centrul atentiei. Si nu ai…
      Piste de biciclete nu prea vad
      Benzi de autobuz nu prea vad
      Trenuri care sa mearga cu viteza decenta nu prea vad
      Masina e un lux. Posibilitatea sa am o metoda civilizata de transport nu e. Pana atunci, luxul masinii pentru multi e o necesitate.
      Vad doar campanii anti masini, anti soferi, anti parcari, anti trafic.
      Unde sunt campaniile pro-feroviare? Pro microbuze in care sa nu stai ca sardina ilegal?

      Comentariu apreciat.6017
    • Eu in Iasi am mai renuntat la masina. Merg partial cu tramvai, apoi un pic pe jos. E si mult mai relaxant la psihic. Sa zic ca in felul asta fac un 10-15 min mai mult, dar lipsa stresului cu parcatu, cu idioti din trafic …. priceless

      Comentariu apreciat.294
    • Bai Zarax, frate la fiecare postare despre parcari-mijloc de transport o bagi p-asta ca nu sunt conditii de transport. Eu bag mana in foc ca nu ai mai fost cu transportul in comun de muuult timp.
      Nu ma leg de metrou deoarece e evident ca e cel mai bun mijloc de transport din Bucuresti indiferent cat de aglomerat este (si cel mai ieftin). Ziceti-mi o capitala europeana pe care o poti parcurge de la nord la sud in 30 minute (cat faci Berceni – Pipera).
      Acum sa revenim la transportul la suprafata. PRINCIPALUL IMPEDIMENT AL TRANSPORTULUI LA SUPRAFATA ESTE TRAFICUL DE MASINI. Am scris cu caps poate se vede mai bine. Linia 41 te duce din Ghencea in Piata Presei snur. Da, si asta e aglomerat, dar ffs in tarile din vest sau Japonia exista impingatori de oameni.
      Exista aplicatia Info TB in care poti vedea live unde se afla autobuzul/toleul/tramvaiul si iti poti calcula timpul de asteptare altfel. Cred ca e si integrata in google maps.

      Deci da, fudulia de a-ti da jos curul din masina si a gasi o alternativa este boala grea asa ca dam vina pe transportul in comun, pe primar, pe tata leana pe orice numai pe noi nu. Nu ma intelegeti gresit, nu am nimic cu cei care prefera confortul masinii, chiar daca stau in trafic. Atat timp cat isi permit costurile (combustibil, asigurari, revizii, vigneta, itp, PARCARE) si nu au niciun comentariu vizavi de traficul pe care chiar ei il genereaza, foarte bine.
      Dar cand aud planagatorii astia care fie isi parcheaza diesalur pe trotuar, fie se plang de podul Grant, fie ca nu au tren bun sa mearga la Ciulnita sau fel de fel de scuze penibile, atunci ma ia cu capul.

      Comentariu apreciat.4721
    • Subscriu aici la ce zice Zarax. Eu locuiesc în oraș mic, teoretic nici nu aș avea nevoie de mașină. Practic pentru orice chestie (să cumperi niște haine, să mergi la un doctor bun, să vezi un film, un teatru, spectacol etc) trebuie să mergi în Arad sau Timișoara, ~60 km oricare. Spre Timișoara e un autobuz pe zi (la 7 parcă) și unul înapoi (după-masă) , spre Arad doar tren. Trenurile fac în medie 2 ore spre oricare oraș pe hârtie, în realitate fac chiar și 3 ore și peste. Pe fucking 60 km. În timpul ăsta mergi, îți faci treaba și ajungi înapoi până ajunge trenul acolo. Nu, mulțumesc! Minim 30-40% din traficul marilor orașe sunt țărani ca mine care au treabă la oraș și efectiv nu au opțiuni viabile cu care să ajungă (nu îmi place deloc să mă duc să stau la zeci de semafoare mai ales prin Timișoara dar nici să fac 5-6 ore pe drum sau să plec dimineața și să mă întorc seara parcă nu îmi doresc).

      Comentariu apreciat.376
    • @punKreas, vezi ce zice Irositu
      Si o bag mereu pe asta, pentru ca nu vad imbunatatiri incat sa-mi schimb parerea.
      Si da, metrou folosesc des, merge ceas.
      Autobuz am mers anul asta din Pantelimon in Voluntari. Am facut dublu cat faceam cu masina. Fara sa pun la socoteala cat am stat in statie, pentru ca evident nu a venit la orar.
      Cu tramvaiul am fost pe Rahova, ala e ok.
      Dar pe Bulevardul Basarabia mi-era efectiv teama ca se rupe tramvaiul.
      In concluzie in Bucuresti, daca locuiesti intr-o zona „fericita” e ok. Dar in rest?

      Indecis. Tu ce zici?228
    • @Zarax: am citit ce a scris Irositu. Ce sa zic, daca trebuia sa se duca la Timisoara pentru a-si lua mancare, intelegeam de ce e masina o necesitate. Altfel, pentru teatru si alte, nu comentez ca nu are nicio treaba partea asta de necesitate. Eu as inlocui necesitate cu confort. E mai realist.
      „Autobuz am mers anul asta din Pantelimon in Voluntari. Am facut dublu cat faceam cu masina” Asta pentru ca autobuzul era blocat in trafic de alte autobuze, nu? Adica erau numai autobuze in traficul blocat si se blocau unele pe altele, nu?

      Indecis. Tu ce zici?1426
    • @Zarax, tu vorbești de niște excepții. Dacă am zis că am făcut 54 minute pentru 4 km, înseamna că eu vorbesc de niște generalitați.

      Hai să îți zic două rute de CTP – sunt 2 trasee care vin de la 2 comune distanță de Iași, aceste trasee parcurc tot orașul! La intrare în oraș te poți lega de la te 4 trasee plus tramvai.

      O bună bucată de drum au bandă unică, se duc săgeată! Ce mai trebuie la Iași e fix ce am scris mai sus. Suplimentare.

      Cam toate satele au maxi-pixi până în oraș sau CTP. În fine, nici nu discutăm de cei care nu au alternativă, discutăm de ăla care are CTP prin fața casei și pentru 3 lei scapă de toți fraierii din trafic.

      la mine în sat trece CTP gol dar coada de ieșire din sat e de 1 km!

      89
    • Copou – Palas Campus approx 4-5km, 15 minute cu bicla la vale, 20 la deal, singura portiune pe pista e de vreo 2-300m, in rest frumos printre masini, daca vreau neaparat pot sa opresc si pe la mega sa fac niste cumparaturi pe care le pun pe geanta la portbagaj, mi-au dat astia de la munca loc de parcare la subterana, il imprumut unui vecin #muemasini

      510
    • Te-ai gandit la posibilitatea de a merge cu fata, nu in marsarier ?

      53
    • Punk, dacă tu consideri moft un doctor bun, să îți cumperi niște haine la prețuri decente vs zdrențe la suprapreț, o sculă sau ceva chestii de bricolaj, la fel, de calitate vs. chinezării la prețuri de cocaină etc… Și da, uneori și mâncare, că nu avem toate super și hiper marșeurile p-aici. Oricum, ideea nu era asta, ideea era că nu ai cum să faci treabă cu tren care face 60 km în trei ore între două orașe sau un autobuz pe zi. Sunt oameni care lucrează în Timișoara, care merg la școală etc. Cam cum crezi că pleci la 5:30 la muncă/școală (de multe ori ajungi și după 8 în gară) și te întorci seara pe la 19-20 și a doua zi o iei de la capăt?

      174
    • @Irositu: pai daca sunt mii de oameni care au nevoie de naveta aia in fiecare zi, sa facet presiuni sa va puna trenuri si autobuze ca de aia platiti taxe, nu sa la fure PSD-ul si USR-ul, per total comunitatea iese in castig, ca in loc sa frecati pl ore in trafic, faceti ceva mai util in timpul ala

      418
    • @Irositu: in localitatea unde stai tu toata lumea are masina? Banuiesc ca nu. Oare cei care nu au cum supravietuiesc? Faci 3 ore cu trenul pana in orasul de la 60 km?
      Sunt zeci de mii de oameni in jurul bucurestiului care fac 2 ore pana la serviciu si vorbim de cativa km. Si nu ma refer la cei care s-au mutat la rezidentiale si stau in trafic, ma refer la oamenii care s-au nascut si au crescut in comunele limitrofe din Ilfov si au treaba sau lucreaza in Bucuresti.
      Inteleg ca o masina ajuta mult in conditiile descrise de tine si sunt de acord suta la suta cu asta, dar de multe ori necesitatea asta despre care se tot vorbeste este evidentiata in mod tendentios si se confunda cu ceva fara de care nu poti trai. Ori exemplele date dovedesc contrariul :)

      718
    • Ziceti-mi o capitala europeana pe care o poti parcurge de la nord la sud in 30 minute (cat faci Berceni – Pipera).

      Mai intai zi-mi tu o capitala europeana care e ATAT de ingramadita ca si Bucuresti si a carei densitate se apropie de cea a Bucurestiului.

      Ca poate faci tu 30 de minute Berceni Pipera, da-s numai 13 statii si 18 km; spre comparatie, in alta capitala europeana – Praga – nu faci, ce-i drept 30 de minute dintr-un capat in altul, dar Linia B (e un exemplu, ca la asta dureaza cel mai mult calatoria dintr-un capat in altul) a metroului are 25 de statii si 25 de km si o parcurgi in 44 de minute. Asa ca aia 30 de minute Berceni-Pipera in Bucuresti nu sunt cine stie ce.

      74
  7. Fara niciun fel de caterinca, rezolvarea problemei ” mamikilor ” . Bucurestiul, intre zilele, sau perioadele din an cand au copiii scoala, si perioadele cand nu au, reprezinta practic doua orase diferite . Din punct de vedere al traficului, al soferi(te)lor amatori si amatoare care nu fac altceva nimic cu masina aia decat sa isi duca copilul pana la scoala si se panicheaza la orice intersectie // giratoriu // cand trebuie sa conduca prin zone mai necunoscute in afara de cele cu care sunt invatati, al parcarilor aiurea, orice. Este cea mai mare problema a traficului Bucurestean .

    Nu conteaza ca-i vara sau iarna, ca restul oamenilor sunt la munca sau nu, o sa fie parca si acum prin octombrie // noiembrie ceva vacanta de o saptamana pentru copii, daca-i cineva prin zona care nu-i din Bucuresti si n-a fost atent la fenomen, fiti atenti la asta fratilor, n-o sa va vina sa credeti, dusul copiilor in buza scolii cu masina reprezinta peste 50% din aglomeratia traficului Bucurestean .

    Lege clara ca nu ai voie sa-ti trimiti copilul la o scoala din afara sectorului tau, macar atat, sa nu fie totusi limitati la scoala din buza blocului, sau in afara satului // comunei tale, ori in Bucuresti, daca locuiesti in afara lui. De la liceu incolo, sa fie liber, dar trebuie rezolvat cu gradinita sau generala .

    Plus, putin off-topic, sunt copii de 10 anisori care sunt deja teleghidati, si-au facut parintii casa in ” suburbii ” , dar ei sunt dusi la scoala in centru, si mai au si 3 activitati dupa scoala, sa faca tot ce ar fi vrut parintii sa faca in copilarie si n-au putut // n-au avut bani // sa-si traiasca copilariile prin bietul copil. Au niste copilasi teleghidati, nici clasa a 5-a nu sunt, cu program de muncitor la IMGB, trezit la 6 dimineata, iesit din casa la 6:30, ajuns inapoi acasa la 18-19:00 seara, cu mamikile lor enervand pe toata lumea din oras, cu aventurile lor din trafic .

    Comentariu apreciat.736
    • Problema e si viza de flotant. Dar asta s-ar rezolva usor cu vizite la domiciliu sa verifice daca chiar locuiesc la adresa. Apoi amenzi.

      Comentariu apreciat.345
    • Există deja lege că trebuie să duci copilul la școala din cartier. Există și lege că nu trebuie să fie mai mult de 25 de copii în clasă. Sau că bugetul educației trebuie să fie minim 6% din PIB.
      Așa, și?

      E plină România de legi! :D

      Comentariu apreciat.731
    • Autobuze scolare.

      192
    • Zarax: niciun control: să prezinte o factură de utilități din ultimele 2-3 luni de la adresa respectivă.

      125
    • dar oare de ce se plimba toti astia cu copiii la te miri ce scoli mai departe de casa? or fi toti masochisti?

      109
    • @ maxp ca-s mai ” bune ” . Din vorba-n vorba si din mamica in mamica, sunt cateva scoli de stat ( ca alea private sunt cu treaba lor si cu ” publicul ” lor, alta treaba ), prin centrul orasului, care si-au facut un renume foarte puternic de scoli bune.

      Cateva exemple ce-mi vin repede in minte sunt Scoala nr. 5 ( cred ) de pe Calea Victoriei, Scoala 79 de la Unirii, de langa Creanga, Scoala nr. 11 de pe Kiseleff, Scoala 150 de la Eroilor, plus liceele teoretice si colegiile nationale din zona, care au si clase de generala ( colegiile nationale au in principal doar clasele 5-8 ) . Astea mi-au venit repede in minte, pentru ca si pe ” vremea mea ” , in 2009 cand am terminat generala, tot aceeasi poveste era cu ele .

      Si acolo se bat toate sa isi duca copiii, din orice colt al Bucurestiului. Nu conteaza statisticile, ca elevi buni vin de peste tot, ca in cele mai bune licee din oras ajung copii de la orice fel de scoala din orice cartier ( sunt cateva scoli intr-adevar mai ” prezente ” dar nu la nivelul sa iti cari copilul din Popesti sau Chiajna 2 ore dus si intors pana in centru ) .

      93
    • Aș face viza de flotant posibilă doar cu contract de închiriere de minim 200 euro sau cat e chiria medie în zona unde vor să facă flotant.

      Ai și legaliza chiriile dar ai și face un ban cinstit de pe mămicuțele astea :))

      86
    • A fi mai simplu cu vizele daca politia ar trimite automat instiintare/somatie la asociatia de locatari unde e viza sa il bage la intretinere pe solicitant pe durata vizei. Ar termina si cu aia cu 3000 de vize pe o locuinta. Daca locuinta e casa ar trebui instiintata firma de salubritate.

      93
    • @Ventor, da unele sunt umflate, unele pe bune, unii nu vin neaparat la o scoala buna ci fug de una proasta.
      mai este si cazul in care la clasele primare programul este 8-11:25 si atunci parintii opteaza pt o scoala mai aproape de jobul lor, sau in drum spre el, pt ca nu are cine sa le ia copiii de la scoala la terminarea program, ca bani de after nu au toti, ca afterul la care merg nu acopera zona aia dar la fel e aproape de job si isi iau copilul seara , samd. din bula mea nu e nimeni care sa isi aduca copilul din sud in nord la scoala ca apoi sa se intoarca in sud acasa/job. toti aleg un traseu liniar.
      asta cu scolile este o pb reala, ok nu pt toti, dar pt 50% lejer. paradoxal nu interzicerea vizelor de flotant sau mai stiu eu ce alta masura, ar rezolva traficul ci un invatamant mai de calitate

      68
  8. Apropo de mutat în zonele conectate, am în anturajul meu foarte mulți prieteni / cunoscuți care și-au construit sau cumpărat casă la țară. În general, înainte să aibă copii sau când copiii erau încă foarte mici, pe sistemul: „să se bucure ăla mic de iarbă și aer curat”.

    În aproape toate situațiile de mai sus, cuplurile astea au ajuns într-una din următoarele situații:

    1. Cumpărat/închiriat un apartament în oraș, unde să vină copilul după școală să facă temele. Eventual, stat în apartament cu toată familia în timpul săptămânii și folosit casa doar ca reședință de week-end.

    2. Ea s-a lăsat de job și a devenit un fel de șofer Uber al propriilor copii. De obicei, asta se întâmplă când în familie sunt cel puțin 2 copii, eventual de vârste destul de diferite. Pentru că trebuie duși și aduși de la școală și diverse activități (înot, karate, etc.), iar soția și-a dat seama că asta consumă minim 4-5 ore pe zi.

    3. Sunt în pragul divorțului, pentru că ambii parteneri fac naveta și împart drumurile copiilor, deci se văd doar în week-end, când oricum sunt obosiți și mai trebuie să rezolve și cumpărături, curățenie, etc. Deci sex și quality-time mai deloc.

    Foarte puțini oameni realizează cât timp, nervi și bani îți toacă naveta zilnică.

    Comentariu apreciat.484
  9. Puntul „Alternative de bun simt la masina” nu il vad pe nicaieri.

    227
    • Stii cum mergi cu tramvaiul sau cu autobuzul cand se reduce traficul cu 30% cel putin ?! Ata, iti zic, ata se merge.
      Terminati cu placa asta cu domnle „Alternative de bun simt la masina”. Ai cumparat in 2 secunde ca primar cate autobuze ai nevoie, problema e timpul facut cu autobuzul la ore de varf.
      Asta plus politie rutiera care doarme pe ea.

      59
    • Sinele de tramvai nu se îmbunătățesc de la sine. Benzile de autobuz nu se fac singure. Nici pistele de biciclete.

      65
  10. Beneficii fiscale pt firmele ce isi tin angajatii remote s-a dat?

    1712
  11. De câte ori merg pe stradă mă gândesc la baronul Vladimir Harkonnen din Dune. Așa vor ajunge oamenii peste câteva zeci de ani, așa au ajuns deja oamenii prin niste zone mai „bogate” de pe planetă. Te dai jos din pat, mănânci, te urci în mașină, te dai jos din ea, te așezi la birou, seara execuți mișcarea în sens invers. Săracii adevărați vor fi singurii care vor mai arăta a oameni, așa cum îi știm noi acum.
    Ce măsuri am luat eu, că nu dau sfaturi altora. Mașinile stau liniștite cam tot timpul, mă duc pe jos la serviciu, mă întorc pe jos de acolo, 40 de minute mers pe jos in ritm alert. Merg la sală o dată la 2-3 zile. Când e timp frumos, alerg și pe faleză. Știu, zice Vali că nu toată lumea are sală la serviciu, doar că eu plătesc abonament în oraș. La serviciu am sală, e adevărat, dar n-am timp să merg, nu prea merg nici cei de la 8 ore, trebuie să faci un efort fizic pentru asta. Mai bine bagi niste șaorme și te plângi că e greu, maică, la treizeci și ceva de ani. Munca fizică din casă o fac singură, n-aș suporta să-și bage nasul în lucrurile mele oameni străini, fie ei angajați ai firmelor de curățenie. Cumpărăturile mi le fac singură, câte o sacoșă light pe zi. Și revin la mașini. Folosesc mașina o dată, cel mult de două ori pe lună când cumpăr chestii esențiale de la hipermarket. Atunci vin cu portbagajul plin. Folosesc mașina când plec din oraș, când plec din țară, când am urgente. Cam atât. Nu, nu mă pot lipsi de ea.

    Comentariu apreciat.4014
  12. Aud asta cu „imbunatatirea alternativelor de mobilitate urbana”. Da’ pe domnii primari i-ati intrebat daca vor? Am un exemplu de oras marisor unde mijloacele de transport in comun circula la 45 de minute distanta pe cele mai multe rute. Sa nu mai spun ca nu respecta graficele, deci aici intervine hazardul.
    Despre piste de biciclete care se incep si se termina „in the middle of nowhere” se aude si se scrie de foarte multa vreme…sa iesi cu bicicleta in trafic, eh, aici ai nevoie de noroc.
    Deci care ar fi alternativele?

    97
  13. Pentru că mașina e percepută ca un etalon al bunăstării, multă lume nu renunță la ea nici în ruptul capului. Observați cât de aprinse sunt discuțiile despre mașini atunci când ele încep. Toți se pricep!

    Indecis. Tu ce zici?1913
    • e O nEcEsItAtE

      Indecis. Tu ce zici?1916
    • Ironic, este exact invers. Cele mai sărace țări au mașini căcălău, elvețienii și norvegienii cu salarii de 10k euro folosesc tramvaiele

      1512
    • Cele mai sărace țări au mașini căcălău, elvețienii și norvegienii cu salarii de 10k euro folosesc tramvaiele

      Oare o fi din cauza ca elvetienii si norvegienii au transport public bine pus la punct in timp ce cele mai sarace tari nu au asa ceva?

      Intreb si eu…

      85
  14. Alo, benzina e foarte ieftina, asta e tot. Sef la petrom sa fiu, maine o fac 20lei/l. Asa de inceput, pariez ca va fi cerere mult peste 50% fata de prezent=profituri babane.

    Indecis. Tu ce zici?2028
  15. Ești burghez și dai bani mulți la bancă cumpărând un apartement într-o zonă cu legături bune la mijloacele de transport în comun, cu școli, grădinițe, parcuri la distanță decentă de mers pe jos. Și dai bani și pe loc de parcare privat, ca să nu ocupi spațiul public. Și mergi cu mijloacele de transport în comun la serviciu, la piață, duci copii pe jos la școală, grădiniță. It’s all fun and games.

    Dar… vin cei cu casă la porumb, care vor și ei la aceeași școală sau grădiniță și trebuie să-și care copiii până în sala de clasă cu mașina. Că de la casa din porumb te murdărești de noroi pe pantofi dacă mergi pe jos sau până la metrou. Și parchează pe sau lângă trecerea de pietoni, forțează semafoarele, nah sunt oameni ocupați, că doar rata la casa din porumb nu se plătește mergând cu metroul. Dar până la urmă e dreptul lor, că doar e o țară liberă și fiecare face ce pana lui vrea.

    Iar în timpul ăsta, Poliția veghează la coloane oficiale, la maratoane, la cozi la salon sau se odihnesc în boscheți cu radarul, în loc să fie și ei prezenți și să ia ceva măsuri.

    Comentariu apreciat.376
    • Fix asta ma umple de spume. Cand a venit Zelensky erau si cate 2 masini de politie in aceeasi intersectie. In rest, unde dreq or fi, nu stiu. Si merg rar spre deloc cu masina din octombrie in iunie. Dar si in tramvai pierd minute bune ca se blocheaza intersectiile aiurea de imbecili.

      143
  16. Marry me!

    310
  17. Toate bune si frumoase.

    1. Transportul in comun la mine in oras e inexistent, pe cele cateva linii care existente circuland autobuzele la intervale de 1h. Daca nu esti pensionar ca sa ai timp, practic e inutil. Am fost si cu autobuzele alea prin oras …asa …sa nu uit cum e cu autobuzul … Iarna te bate d-zo de frig, vara te omoara caldura si putoarea .

    2. Pentru lucru fac naveta zilnic la distanta de 16Km. Ca sa ajung acolo ar trebui sa folosesc doua autobuze, ceea ce pe plan local se traduce in minim 3h pierdute cu naveta, folosind autobuzele. Cu masina fac 40 min total. Daca as avea o alternativa reala pentru masina, vis a vis de naveta nu as ezita o secunda sa folosesc transportul in comun. Am facut naveta vreo 10 ani la 18 km distanta si folosind autobuzul. Foarte fain ….curse sarite sau intarziate, vara te batea d-zo de cald( ca deh ..aerul conditionat e stricat si gemul nu se poate deschide pt ca ne omoara curentul ….dupa o vreme te saturi sa te certi cu toti prostii) si te omora putoare, iarna iti inghetau toate alea, soferi trecuti de mult de pragul nesimtirii, etc… da …sa faci naveta cu autobuzul, e o reala placere.

    3. Asistenta spitaliceasca in zona e cum ai noroc (si de cele mai multe ori nu ai) . E buna pentru o gripa sau o mana rupta …daca nu, te impachetezi si mergi spre TM sau CJ. Transportul in comun iese din nou din discutie(in principal datorita frecventei cu care circula spre zonele respective..un autobuz odata la cateva zile), mai ales daca ai de dus un copil mic.

    Nu toate situatiile au o solutie favorabila pentru cel in cauza. Da … din afara poti zice chestii de genul :”Cine te pune sa faci naveta… ? Dece nu te muti intr-un oras mai rasarit ? etc. ” sau poti servi truisme de genul „Viata ti-o faci tu cum vrei sau …daca eu pot, poti si tu”, dar pana la urma, fiecare a facut cat a putut . Eu plec de acasa la 7AM si ajung d-zo stie cand (de cele mai multe ori dupa minim 10 ore). Sa adaug un minim 3h la asta ar complica lucrurile foarte mult. Pana la urma cu toti suntem victimele imprejurarilor spre care am fost impinsi. Si, sa ne gandim la o chestie… orice solutie propusa, legata de orice, este infinit mai usor de facut atunci cand trebuie sa o faca altul, nu tu.

    Iar ca si chestie … asta cu „Îngreunat deținerea unei mașini” loveste in mare parte tot in cei de jos. Pentru care masina ii ca si Bator. Pentru pe aia care au 2-3 masini nu ii doare capul daca dau un ban in plus ca sa le foloseasca. Practic ajung sa elimini „saracii” de pe sosele ca restul fara sa fie deranjati de p*lime.

    P.S. Nu cred ca exista om intreg la cap care ar alege sa petreaca ore intregi in traficul de la o oara de varf in masina cand ar avea alternative reale.

    Comentariu apreciat.365
    • LE .Stiu ca articolul e legat de orasele mari … dar ce am incercat eu sa zic vine din partea cu ingreunat detinerea unei masini… In mare parte oricum problemele de trafic se regasesc si in orasele mici. Toate orasele au ajuns sa incet incet sufocate de masini si noi odata cu ele .

      142
    • @MosOpinca: la exemplele pe care mi le-ai zis tu, masina nu e chiar necesitate. Adica tu ai cu ce sa te duci, dar „dureaza 3 ore”. Aici e faza, nu necesitatea. Masina iti mai scurteaza din timp, deci e un „mijloc fix” care vine cu niste costuri pe care trebuie sa le asiguri pentru a economisi timp.
      Sigur, poti merge cu masina pana la Cluj, dar nu mai bine iau avionul? De ce nu zice nimeni ca avionul este o necesitate??

      Indecis. Tu ce zici?925
    • „Necesitate” nu inseamna ca nu exista alternativa, ci ca alternativele sunt mult mai proaste sau chiar nefezabile.
      Asa nici e-mailul nu e o necesitate, ca doar exista scrisori si posta.

      214
    • @none: corect, dar pentru email ai nevoie de:
      – internet
      – cont de email
      – dispozitiv de pe care trebuie sa trimiti email.
      Si astea costa. Apoi nu am vazut pe nimeni care sa se planga ca:
      – e prea prost internetul, sa ne dea statul internet mai bun
      – nu am unde sa imi pun laptopul, sa ne dea primarul birouri pentru ca d-asta platim impozite.

      516
    • punKreas, mane, ce spanac ai fumat azi? Parca ai turbat pe subiectul asta, nu mai pricepi nici cele mai clare argumente.
      Ce e frate greu de inteles 3 ore (180 minute) versus 40 de minute. Omul alege masina pentru 140 de minute de viata in plus pe zi!

      172
    • @pvladc: se pare ca tu nu ai inteles. Orice om normal ar alege sa faca 40 de minute in loc de 3 ore atat timp cat isi asuma tot ce inseamna a detine o masina. Dar daca tu vii sa faci pl mare ca e prea scumpa parcarea, ca nu ai unde sa parchezi ca tu platesti impozit (in alta localitate, dar asta e partea a doua), te plangi ca e trafic si alte retardisme, atunci da-mi voie sa te fac idiot.

      13
  18. Articolul e pertinent pana in punctul cu exemplul din video, unde mi se pare ca judeci dur o situatie pe care nu o cunosti complet.
    Tu cand ai un magazin in drumul tau spre casa si esti cu masina, intai duci masina acasa si apoi te intorci pe jos sa-ti faci cumparaturile?

    Indecis. Tu ce zici?1625
    • Sigur, nu cunoaste situatie. „Daca avea o urgenta”. Ce plm nu e clar acolo ca a lasat masina dampulea ca sa isi ia tigari? Daca nu ai unde sa o parchezi, da, te duci acasa, lasi masina in parcare, si te duci in plm pe jos, nu blochezi o banda asa ca poti.
      baa, mor cu astia. Dar ma enerveaza mai mult aparatorii lor.

      Indecis. Tu ce zici?1814
    • Nu zice nimeni ca trebuie musai sa faci asta. Daca magazinul ala are parcare normal ca te opresti la el, cumperi ce ai nevoie, si pleci acasa.
      Ideea e sa nu te opresi ca balega in drum ca ala din film. Parchezi 20m inaintea magazinului unde SE VEDE CLAR UN LOC DE PARCARE LIBER. Daca acolo nu e liber, te duci dracu mai departe si parchezi 20m mai incolo, sau 100m la tine acasa sa nu te mai chinui.

      134
    • cum zic colegii, nu mă opresc ca baliga cu 100m înainte de casă, ca să dau pe la magazin. e ilogic.

    • Ok, fair, era parcat pe interzis, am revazut clipul. Initial am crezut ca era loc de parcare organizat acolo. Daca parca pe locul disponibil la secunda 00:00, cu doar 20 m inainte de locatia unde si-a pus masina, cum mai era?
      Din nou, tu si ceilalti va duceti masina acasa intai si apoi va intoarceti la cumparaturi, desi magazinul e in drum si are loc de parcare disponibil?

      410
    • la mine e diferit, că eu n-am serviciu, nu pot să zic „sunt obosit de la muncă, hai că parchez repede aici și iau ce îmi trebuie”. deci nu pot să-ți răspund. dar dat fiind că azi am avut de ales între bicicletă și mașină pentru un drum de 3km și am luat bicla, îmi place să cred de mine că m-aș duce pe jos.

    • Nu mai face pe prostul ca nu tine . Avea 2 (DOUA COAE , DOUA) locuri de parcare libere , 10 metri mai inspate , dar a preferat sa o lase ca muia pe banda de bicilete.
      Tot o dai intr-una cu intorsul de acasa la cumparaturi , plm ……………………….

      93
    • VuAd, ia in considerare ca in Brasov exista o puternica minoritate de ardeleni (pe langa majoritatea formata din moldoveni si bucuresteni).
      De cand vezi locul de parcare pana actionezi frana, semnalizarea si volanul (nu neaparat in ordinea asta) pot trece cateva zeci de metri oricat de incet ai merge.

      72
  19. Sa nu mai existe preschimbarea permisului ca a expirat. A expirat, dai examen teoretic/ practic, si medical/ psihologic PE BUNE.
    Ar disparea multi conducatori auto care nu mai au reflexe/ vederea la fel de buna ca acum 50 de ani cand au luat permis, ar disparea cei care au luat permisul pe bani, nu pe scoala.
    Ca bonus, multi ” soferi” ar afla ca nu cunosc legislatia rutiera.

    812
    • Ideea nu e rea, e clar ca in timp uiti legislatia si imbatranesti. Probabil la fel ar trebui sa se faca si cu diplomele de la scoala, dupa 10 ani sa mai dai o data examenele ca sa ramai calificat. Totusi, nu inteleg ce l-ar impiedica pe unul care a luat permisul pe bani sa-l mai ia inca o data la fel?

      112
    • @None: pentru ca poate l-a luat acum 10 ani la Pitesti. Ori nu mai sunt vremurile alea.

      56
    • La preschimbarea permisului este și acum vizita medicala, pe bune sau mai putin. De fapt ar creste doar șpaga pentru polițistul examinator (mai mult) și eventual psihologic (mai putin, depinde cât de pe bune ar fi examinarea psiho).

      Plus ca unele reguli sunt relativ stupide și unele chiar inutile. Spune-mi și mie cum măsori 25 de metri de la o trecere de pietoni ca sa nu parchezi în zona respectiva, cobori din mașină cu ruleta înainte sa parchezi ? Nu, de obicei sunt indicatoare și te bazezi pe ele mai mult.
      Sau 5 metri de colțul intersecției hai sa zicem ca este putin mai mult de o lungime de mașină (dacă gândești așa are sens, dar în lege scrie 5 metri).
      Exemplu de inutilitate – regulile privind lumina de drum (faza lunga). Pai nene majoritatea mașinilor mai noi de 10 ani schimba DRL pe faza scurta când se întunecă, sau scot automat faza lunga dacă e nevoie, nu stau eu sa dau din clapeta aia de fiecare data când vine cineva din față.

      Așa ca scuza-ma cu Regulamentul tău, dar una este teoria și alta e practica. Și abia aștept sa apăra mașinile care se conduc singure, cred ca vei plânge amar din dorința de a fi examinat și testat psiho pentru permis.

      00
  20. Vezi ce taxe sunt în Singapore doar pentru a avea dreptul de a conduce și deține o mașină.

    Indecis. Tu ce zici?826
  21. „Mutat în zone conectate” e prima conditie. Asta ca sa le inspiri toate noxele celor care fac zilnic naveta si trec pe langa zona ta si nu fac nimic pentru a scadea traficul.

    111
    • Da, e clar ca asta e solutia pentru mase. Sa se mute toti locuitorii comunelor limitrofe la kilometrul zero al Bucurestiului. Ca doar loc este pentru toata lumea, locuinte din belsug si practic gratis, vinzi in Bragadiru si-ti iei duplex in Cotroceni, iti mai raman si bani.

      163
  22. Cel putin in Bucuresti e regulament HCGMB ce interzice aprovizionarea magazinelor noaptea.
    Apoi toti vor urla ca oamenii nu vor sa munceasca noaptea… pentru aceeasi bani, desigur!

    132
  23. Bine punctat.

    Cei drept dacă s-ar începe cu amenzile pentru parcat aiurea, ar fi un pas enorm pentru fluidizarea traficului. E plin de șoferi care dublează parcarea pe bulevard, deși dacă ar ieși de pe bulevard ar găsi imediat parcare goală. Dar asta înseamnă 1 minut de mers pe jos și încă 1 minut cu mașina până ajungi la parcare.

    Din păcate mentalitatea foarte greu se schimbă de la sine, așa că amenzile sunt un prim pas. Civilizația aparent se face cu „forța”.

    Referitor la aprovizionare, de 2 ori am reclamat la firma care asigură logisitica Sun Logistic la Mega Image că blocau circulația. Într-o parcare cu sens unic(o singură bandă) au tras mașina și nu mai putea trece nimeni, 10 minute am stat după ei, angajații erau vietnamezi și te ignorau. La fel și angajații Mega Image care recepționau marfa, care erau români, nu le păsa. Apoi pe o arteră circulată au blocat un sens, deși magazinul acolo avea parcare in față și se eliberase niște locuri, astfel că ar fi putu parca duba, dar nu au vrut. Tura viitoare voi suna la Poliție direct, cu riscul să îmi iau amendă dacă între timp ei pleacă de acolo.

    162
  24. super multe idei si solutii, aproape demne de o petitie.

    Vin si eu cu 1:

    HAI SA FACEM CENTURI OCOLITOARE.

    Cate orase din Romania au centuri ocolitoare si in cate bulevardu principal e folosit si pentru tranzit.

    Da, stim oamenii civilizati stau la Brasov si nu au astfel de probleme.

    114
  25. La modul cel mai sincer nimeni nu doreste rezolvarea traficului din urban. Pentru ca daca ar fi fost un interes s-ar fi facut ceva transport public, transport feroviar. Pe langa asta tot ce inseamna dezvoltare de infrastructura publica nu a tinut cont de necesitatea locuintelor. Sau am uitat ce misto este sa traiesti cu parintii in 2 camere eventual si cu sotia plus 2 copii?!
    Popesti-Leordeni, Chiajna, Corbeanca sunt rezultatul incompetentei autoriatilor locale, dar si centrale dublate de necesitatea omului de a sta intr-o locuinta pentru care sa nu trebuiasca sa-si vanda un rinichi si ceva din ficat. Faptul ca oamenii aceea s-au mutat acolo si ca in anul de gratie nu au macar un tren suburban sa-i duca pana in centru in 30 de minute arata problema. Ei s-au adaptat la o situatie la care multi nu prea aveau de ales sau au fost inconstienti. Nu stiu cum sunt procentele pe categorii, dar oamenii pe care-i stiu si s-au dus in zonele alea nu au facut-o ca erau opulenti ci asta si-au permis.
    La toata asta adauga o chestie extrem de simpla pe care o omiti. Si anume intre un drum cu transportul in comun care imi ia 40 de minute si unul cu masina pe care-l fac in 10-20 de minute o sa prefer confortul masinii. Ceea ce poti face este sa faci ca transportul ala cu masina sa dureze 35-40 de minute si abia atunci voi lua in calcul sa merg cu transportul in comun. Insa daca pentru transportul in comun trebuie o coordonare de ceas elvetian ca daca nu sunt la timp intarzii cu minim 30 de minute, o sa aleg din nou masina. Asta este tot rationamentul pentru care vezi oamenii ca isi iau masini. Stiu este eterna discutie ca daca nu mai avem masini o sa mearga transportul in comun bine, insa nimeni pe lumea asta nu poate garanta acest lucru. Este indeajuns sa fie o greva generala pe transport sau avarii pe materialul rulant si imaginea o sa fie destul de sinistra.

    124
    • Evident ca oricine isi doreste sa mearga la birou mai rapid si mai confortabil. Dar si acest lucru vine cu un cost si putini si-l asuma. Poate daca aveam unde sa parchez la birou, m-as fi dus o data – de 2 ori. Dar asa e un cost pe care mi l-as asuma (as parca la Promenada si as plati zeci de lei pe zi) ori nu doresc asta. In conditiile in care parcarea la promenada nu e plina, dar pe linia lui 5 si pe trotuare e plin de masini, ma gandesc ca sunt multi neasumati d-astia.

      73
  26. O eficientizare mai bună a” flow-ului” de mașini se obține eliminând trecerile de pietoni clasice (zebre simple) cu cele semaforizate. Pietonii să aștepte timpi mai mari după ce au apasat butonul. ( in acest timp se strâng mai mulți la trecerea de pietoni, eliminând astfel situația în care se trecea răsfirat, punând presiune pe șoferii care așteptau îndelungat să treacă toți…)
    2 la intersecțiile semaforizate sa se elimine situațiile în care se pune verde și tu trebuie sa virezi dreapta sau stânga dar trebuie sa dai prioritate pietonilor care au și ei verde in paralel cu direcția pe care tu tocmai o părăsești..
    3. Semafoare inteligente care sa identifice numărul mai mare de mașini care se apropie și să țină un timp mai îndelungat pe verde dacat direcția perpendiculară unde( presupunând) se află un Nr mai mic de mașini…
    Un software sănătos care sa implementeze situațiile de mai sus…etc

    1013
    • Practic, da-i dreq pe pietoni :)))

      1110
    • Eu nu mă complic să vin cu idei românești de rezolvare a traficului pentru o țară în care ai 20 de milioane de neamuri de traistă pe care comunismul i-a făcut boieri și împroprietărit cu căruțe și cazane. Mă uit la țări în care capitalismul și-a educat și civilizat locuitorii.
      După ce au trecut de faza cu eficientizare mai bună a” flow-ului” de mașini, acum fac orașele locuibile pentru flow-ul de oameni.
      Uite o idee, să trecem direct în modernitate, dar, hei, cum să faci asta cu niște boieri?

      75
  27. Park & Ride trebuie să fie parte din soluție, la fel cum se întâmplă în toate orașele mari.

    Am înțeles, nu vrei să stai în oraș, dar în cazul ăsta condu-ți frumos mașina până la cea mai apropiată stație de metrou și de acolo ia metroul. Chiar nu e nevoie să străbați tot Bucureștiul zilnic, singur în ditai cutia de tablă.

    Dacă nu merge cu frumosul, următorul pas ar fi taxarea deplasărilor prin centru, pe modelul Londrei.

    132
  28. Mașinile poți să le mai reduci și din itepeu, respectiv din camerele/radarele fixe.

    151
  29. Pe persoana fizica diminuez cat pot , asa :)
    https://youtu.be/0rzUxm14O0Y

    72
  30. Ce refuză unii aici din comentarii să înțeleagă este că problema nu este la individul care depinde de mașina fiindcă face naveta 50 de km până la muncă, ci de cei care au alternative de transport și aleg totuși mașina din comoditate. Exemple personale:

    – Mămică care vrea neapărat să se mute la casă înafara Bucureștiului, să fie departe de poluare și aglomerație. Se mută în Corbeanca, dar școala de acolo nu este suficient de bună pentru copil, așa că dă copilul la școală în București; mai mult, mămica nu vrea să renunțe la viața ei socială în capitală și la toate activitățile profesionale. Ghici cine stă în trafic acum în fiecare zi fiindcă nu a vrut să caute o alternativă de locuit în oraș?

    – Coleg de birou care se plângea că face 2 ore de acasă până la Aurel Vlaicu. Îl întreb unde stă, îmi zice că la Iancului. Îi zic că are metrou și că este mai rapid, iar el îmi răspunde: „da, dar trebuie să merg 10 minute și afară este frig, așa că este mai confortabil cu mașina”.

    – Alt coleg de birou care se lăuda că el nici nu mai știe pe unde circulă metroul din București pentru că de 10 ani merge cu mașina peste tot. Ce dacă e trafic? El stă în mașină, nu se înghesuie cu lumea în autobuz, ascultă muzică, etc

    – Cunoștințe de familie care ne povesteau că ei nu se duc să facă cumpărăturile la Lidl-ul sau Kaufland-ul de lângă sau la celelalte supermarketuri într-o rază de 15-20 de min fiindcă vor și ei să mai vadă altceva, așa că traversează tot orașul ca să se ducă la supermarketuri în Băneasa, Militari sau chiar mai departe.

    – Vecinul care i-a luat mașina lui fi-su’ și acum se plânge că îi ocupă alți vecini „locurile de parcare” și că nu are fi-su’ unde să parcheze. De ce i-a luat mașină lui fi-su’? Păi împlinise și el 18 ani, și-a luat carnetul și voia și el mașină ca să se plimbe.

    Comentariu apreciat.303
  31. Problema e ca atata timp cat electoratul e format in mare parte din masinisti care se duc sa si ia un pachet de tigari cu trabantul euro 2, niciun primar nu se baga sa fara revolutie. Daca majoritatea ar protesta pentru piste, parcuri, trotuare, pietonale, benzi unice pt transport, probabil ca si primarii si ar schimba abordarea.
    Totusi, chiar daca e doar la nivel declarativ de multe ori, am remarcat ca au cam inceput si primarii nostri sa mai zica uneori de spatii verzi, oameni, trotuare… Timid, totusi, dar e un inceput.
    Multi nu merg cu transportul in comun ca nu s conditii, primarii nu baga bani in tramvaie ca nu merg decat pensionarii cu ele, si uite asa ne invartim in jurul cozii ani de zile.

    105
  32. subscriu si eu la mai multe comentarii de mai sus si mai completez:
    – ca sa mergi cu bicicleta prin oras nu ai neparat nevoie de piste, se poate merge si pe banda 1 sau printre masini, nu-ti trebuie infrastructura de Copenhaga sau Amsterdam sa te apuci

    – vremea sau relieful nu sunt scuze, vremea se rezolva prin haine, relieful prin exercitiu sau asistenta electrica. mai nasol e cand n-ai dus la serviciu, dar macar o baie unde sa te clatesti un pic si sa iti pui haine de schimb presupun ca e peste tot (eu la Iasi anul asta n-am avut nevoie de dus, de exemplu, dar vara aveam tricou de schimb si mergeam mai dimineata la munca)

    – nu se poate face transport in comun decent, dar majoritatea sa mearga cu masina, intai trebuie restrictionate masinile prin taxe, parcari mai putine, ridicate cele parcate deampulea, facut benzi exclusiv pentru transport in comun si apoi dupa ce se restrictioneaza masinile si e cerere mai mare de transport in comun, ala o sa devina decent. intr-adevar exista o perioada de tranzitie care e neplacuta, dar pe termine lung se rezolva treaba daca cineva are coaiele sa futa masinile cum merita

    – intr-adevar, sunt situatii in care unii nu pot renunta la masina (stau la dracu in praznic, au 500kg, au copil, au handicap locomotor, au legaturi proaste de transport in comun etc.), dar ce ar fi sa ii lasam pe aia sa mearga cu masina si restul care nu trebuie neaparat sa mearga cu masina personala sa nu o foloseasca

    – scuze o sa gasim tot timpul, cum erau cretineii din articolul cu maratonul ca fix atunci au ei treaba si totul trebuie facut fix dupa programul si nevoile lor, din pacate cretineii aia sunt majoritari si cine e primar nu prea vrea sa ii supere ca nu mai prinde primaria dupa aia, de aici vin toate problemele, ca noi ca societate pur si simplu nu vrem sa ne schimbam si sa facem niste sacrificii ca sa fim civilizati si sa ne fie bine, altii sa faca, dar noi nu, ca in fiecare zi avem de dus cate o matusa bolnava la spital, ca la 2 zile e ziua copilului pe care o organizam in partea cealalta de oras, ca avem nevoie de masina pentru cumparaturi o data la 3 zile etc.

    97
  33. @Vali
    Nu vad in articol decat „limitare”, „renuntare”, „limitare” (ad infinitum).

    Despre dezvoltarea proasta a oraselor, despre faptul ca marile magazine (mai ales acelea pe care le frecventezi tu, de bricolaj), s-au mutat de un deceniu in afara orasului, despre faptul ca , daca ai oameni in intretinere (copii, batrani), esti aproape obligat sa detii masina personala si sa o conduci des, de ce nu vad ?

    Numai bine,

    135
  34. Toti de aici au un motiv pentru care nu pot renunța la mașini (stau departe de oraș, transport în comun deficitar, serviciu în afara ariei de acoperire a transportului în comun etc). Dar oare chiar toți care sunt mereu în mașină au problema asta? Toți pe care îi vezi în București pe marile bulevarde se încadrează în situația asta? Ieri eram pe la Grozăvești și mă uitam la coada de mașini de pe pasaj / sub pasaj / prin pasaj etc. În timpul ăsta tramvaiul 1 (sau 10 că nu le mai știu numărătoare) era lejer, câțiva oameni rătăciți acolo – am vrut să fac o poză dar nu prindeam cadrul ok. Vreți să spuneți că TOȚI cei ce stăteau în trafic sunt acolo pentru că nu au alternativă la transportul în comun?

    Eu cred că de fapt, oamenii vor să stea în mașină pentru că ei consideră că acela este „spațiul lor” fără #sarakie unde ascultă ce muzică vor, fără să fie incomodați de ceilalți. Iar despre costuri? Pur și simplu majoritatea renunță la altele (igienă, sănătate, călătorii etc) pentru a avea mașină. Am prieteni cu care mă întâlnesc periodic la „un suc” și prima întrebare când ne vedem e „există parcare”? Deși nu ne întâlnim undeva în afara orașului ci prin centru unde poți ajuge din orice punct rapid cu transportul în comun.

    Eu am mașină însă prefer să merg cu transportul în comun (mai puțin când plec în afara orașelor dar asta din alte motive pe care le putem discuta în alt post). Partea cu aglomerația nu mă afectează deoarece plec de acasă (lucrez în IT) la orele la care vreau eu, am învățat ce trasee sunt mai lejere. De ce merg cu transportul în comun? Pentru că mașina e o cheltuială în plus și deși îmi permit să o am, mă simt luat de prost (de societate, viață, OPEC cine vreți voi) când văd că plătesc câteva mii euro pe an pe ceva ce se depreciază constant, nu-mi aduce nicio satisfacție, se strică, trebuie revizii, reparații la accident etc.

    135
  35. din comentarii ai zice ca toata lumea e cu masina si la metrou e gol :)
    hai sa vina metroul nu la 10 minute si pe restu magistralelor, sa facem metrou si spre pantelimon si spre colentina si spre aeroport. noua in 30 de ani ne-a iesit o linie amarata de tren spre aeroport, pe un singur fir, care vine la 40min :| nu rezolva traficul asta cu aeroportul, dar zice ceva despre ce se face si despre adminitratie in general

    87
    • Într-adevăr zice despre administrație cât de mult îi pasă de transportul în comun. Soluții rapide și ieftine sunt (trenuri metropolitane, park & ride etc). Doar să se vrea. Acum am auzit că vor să extindă autostrăzile la 3 benzi pe sens. Oare merită asta când banii ăia pot fi băgați mai bine în feroviar?

      34
    • abia astept A1 sa aiba 3 benzi sa se verse toate tot in iuliu maniu ca si acum

      81
  36. Solutia este in Olanda. Da, ploua foarte mult acolo si tot functioneaza totul binisor… Trebuie doar sa se vrea, ca de putut cu siguranta se poate…

    45
  37. amici din San Francisco, ambii la firme de IT, castigau bine spre foarte bine. Ziceau ca nu isi iau masina ca nu isi permit/nu are sens dpdv economic. Costul de intretinere (taxe, parcare)/an era egal sau chiar mai mare cu costul masinii.
    Inchiriau si car sharing.

    Eu merg cu bicla mult in Bucuresti. Problema cea mai mare e cu noxele si e un pic neplacut cand ploua tare. Soferii sunt mult mai civilizati decat acu 16 ani cand am inceput sa practic sportul asta. Intr-adevar trebuie sa fii un pic atent si nu strica sa ai un pic de experienta si de sofer ca sa intelegi ce fac ailalti in trafic. In anii astia am strans undeva la 40000+ km oras + ture si n-am avut nici un incident (in afara de niste cauciucuri afectate de la frane bruste cand mi-au mai iesit berbeci in fata/taiat calea)

    In general fac cam 60% din timpul pe care l-as face cu masina pe aceleasi segmente si nu mai am problema ca dau ture pt locul de parcare. Traseele sunt undeva la 6-7km in general. Timpul cam 20-30minute mers lejer in trafic full.

    Masina o folosesc in weekend si cam atat.

    114
  38. Eu as pune in capul listei asta: hai sa ne alegem niste primari care sa vrea sa faca si ceva treaba. Ca asa idei bune sunt destule (si aici in articol + comentarii, si in alte locuri), doar ca edilii nostri sunt preocupati doar de combinatii pentru ei.
    Ca asa e un pic hilar ca il votam tot pe ala de il stim de hot si combinator, ca ne-a mai dat si noua cate una-alta, iar apoi ne vaitam ca nu face ceva cu traficul. Pai daca l-ai votat pentru mici pomeni, fix asta o sa primesti: mici

    44
  39. Traiesc de ceva timp in NL si pot spune ca am inceput sa detest masinile. O sa scriu cateva idei pe scurt, pentru Bucuresti ( nu stiu cum e in alte orase ):

    – Stop construit orice pod / pasaj subteran / orice care sa faciliteze traficul. Reabilitarea este alta poveste.
    – Facut benzi, unde se poate ( pe blvd. in principiu ) speciale pentru autobuze, cu STALPI. Degeaba mazgalesti pe Magheru o linie continua alba ce se vrea a delimita banda pt autobuze de benzile pt masini. Stalpi.
    – Politie. Politie. Politie. Amenzi pentru mers pe banda de autobuze. Amenzi pentru neacordare de prioritate pt biciclistu care ti vine din spate dreapta. Asta presupune ca politia sa nu doarma, ceea ce e si mai greu.
    – Parcari in centru 20 lei/h. Dar sa fie si bine delimitate, semne informative mai dese.
    – Rastele de biciclete mai multe. O mica subventie de la stat pt firme nu ar strica, sa incurajeze achizitionarea lor.
    – Parcari de biciclete pazite, un fel de casute pt ele. !UNDE SE POATE & EXISTA LOC! A inceput sa se implementeze ideea, din cate stiu, intr-un sector. Foarte faina ideea.

    Parerea mea e ca astea ar fi primele solutii, fara investitii foarte mari in infrastructura.

    117
    • Rastele de biciclete mai multe.

      doresc rasteluri civilizate, solide, nu jeguri de 50 lei.
      leroymerlin e un exemplu prost. magazin de bricolaj și rasteluri din pungile de pufuleți.

    • am un exemplu de rastel in Iasi unde l-au fixat in pavele din alea puse pe nisip, dupa ce furi bicicleta, pleci lejer si cu rastelul si cu pavela

      60
  40. Confirm pct 1, pt Iași. M-am mutat recent dintr-o zonă de capăt într-un cartier mai „established” (Nicolina). Nu e centru, dar viața e mult mai bună. Motive:
    -Facilitățile de bază sunt acum mai accesibile. Doar prin mers pe jos 3-5 minute am supermarketURI, restaurante, farmacii, dulciuri/cafea, școli, parcuri de joacă, etc.
    – Și serviciile sunt mai ușor de accesat: firme precum Digi/Orange au sedii aproape, cutii easybox la fel de aproape ca și containerul de gunoi. Și nu am testat multe comenzi de mâncare, dar sunt mai sigură că aici vor livra cam toate restaurantele. Bonus – apropierea de centru probabil înseamnă și mai multe restaurante disponibile pe apps.
    – O esplanadă, care deși e probabil de origine comunistă, e bună. N-am mai stat lângă așa ceva, dar observ că acest mic spațiu verde scoate oamenii afară din casă. Se vine cu câte un set de table, un copil, un câine, o bârfă, ce are fiecare. E animat. Oamenii chiar se bucură de spațiul verde.
    – În primele zile îmi venea să strig „iubesc tramvaiul 9”. Pe lângă că am legături cu mai multe linii de autobuz, cel mai tare îmi convine tramvaiul. Mă duce cam oriunde în zonele importante din centru, în 20 min, hai poate maximum 30. Și da, l-am testat la ore de vârf, că doar și eu am treabă tot atunci

    42
  41. Cred ca solutiile reale de mobilitate urbana: trenuri metropolitane ca sa lege Ilfovul de Bucuresti, alternative la metrou (tramvaie, autobuze etc – cu predictibilitate, sa stii in linii mari cand pleci si cand ajungi),impreuna cu favorizarea magazinelor/spatiilor verzi/spatiilor de petrecere a timpului liber in proximitate ar face minuni.
    Si ar mai fi utile niste campanii de educatie tip „cu siguranta nu vei muri daca mergi 100m pe jos, nu intri la apa si nici nu vine apocalipsa”

    31
  42. Traia odata verde imparat peste 7 mari si 7 tari si 7 munti.
    Intr-o dimineata el se trezeste si zice :”Bag plua ce departe mai stau!”

    90
  43. Io stau întrun oraș mic care are un bulevard și un drum de centură unde sunt toate școlile. Plec cu mașina la 7:45 și mergeam pe centură pentru că era drumul mai scurt să ajung la firmă. De ceva timp am renunțat și merg pe bulevardul principal care, surpriză, este pustiu. Nu că nu circulă mașini, nu sunt copii. Plm, am impresia că toți își bagă plozii în mașini chiar dacă blocul lor este la 200 de metri de școală.

    11
  44. Bicla pt orice in oras, oricat de mare (Londra?). Pt cei care nu pot si lene si alea, exista electrice. Pt lenesi si mai mari exista ratb.

    Problem solved.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Ultimele articole

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube

Top articole

7 zile