Mulțumesc că ai citit acest articol. Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$
70 comentarii
NOU
#1
Radu
Offtopic legat de tweet: mașinile fără ESP trebuie interzise https://youtu.be/Ir8DV07mEho
E deja obligatoriu la toate masinile noi vandute in EU incepand din 2014.
00
NOU
#2
Vio
haha, localitate, ud pe jos, ii dadea 75-80 in curba… bun asa, a facut un „tzukahara cu dublu tzulup”… data viitoare poate merge mai prudent…
10
NOU
#3
Dragos
Eu ma gandesc la alt aspect… cine isi umple portbagajul direct, nu baga lucrurile in genti/plase etc? Cand s-a deschis portbagajul, parca au incaput sa curga chestii din container.
00
NOU
#4
IonutO
Drumul spre Valcea. Fara ESP si fara cauciucuri corespunzătoare as mai adauga. Sunt tare curios pe ce slickuri circula domnul respectiv.
00
NOU
#5
C
– renault clio (parca)
– fara ESP
– viteza prea mare
– cel mai probabil cauciucuri „de-alea bune” de 1 milion bucata. Michelin Pilot blabla, dot 2005.
eu aveam anvelope aproape noi (mașina avea un an jumate). dar în rest aceeași mașină bună, dar fără ESP.
NOU
#7
geutz
Nu cred că-l salva nici mama ESP-ului. Ăla a scăpat cu roata dreapta față pe iarba udă şi pe urmă a prins brusc aderență pe asfaltul de la drumul lateral.
00
NOU
#8
Octtavyan
eu am o probleme de logica, toti astia cu masini sunt shumahari?La una dintre masini la care nu am esp dar am anvelope noi nu am nici o problema cu ea, la fel nici la celelalte cu esp, pentru ca „nu ma dau la raliu si drift” cu ele? Si chiar daca trag uneori de ele nu mi-a intrat niciodata espeu pentru ca stiu limitele si nu le depasesc?
00
NOU
#9
Radu
>>Nu cred că-l salva nici mama ESP-ului. Ăla a scăpat cu roata dreapta față pe iarba udă şi pe urmă a prins brusc aderență pe asfaltul de la drumul lateral.
Adica zici ca nu-l salva ESP-ul in exact situatia in care ESP-ul face diferenta.
00
NOU
#10
Radu
M-am uitat de 3 ori pe filmare .. a avut toate 4 rotile pe asfalt. I-a fugit spatele intai si de acolo nu mai avea ce face .. Daca avea ESP, ii frana separat rotile fata intai, si dupa alea spate pentru a nu-i permite supravirarea…
00
NOU
#11
geutz
@Radu, m-am uitat si eu pt a 3-a oara si da, ai dreptate, nu paraseste deloc asfaltul cu niciuna din roti. Imi retrag afirmatia anterioara.
00
NOU
#12
IonutO
@Radu :))))))Prima oara am citit „pentru a nu-i permite supravietuirea”….
00
NOU
#13
AlexM
Am facut o gramada de km cu Clio Symbol, cele pe benzina sunt criminale, foarte usoare pe fata si instabile, mereu mi-era frica sa le conduc tare.
Diesel era ok, se simtea ca e motorul mai greu si statea cat de cat pe drum.
La fel si Skoda Rapid benzina.
00
NOU
#14
mst
eu din ce am privit omul a calcat si frana cand spatele incepuse sa fuga si acolo abia s-a rasucit brusc, ca spatele se ridica si gata aderenta. nu stiu daca eu as avea sange sa o controlez intr-o situatie de genul, dar stiu ca daca intri tare intr-o curba pe ud si iti fuge spatele NU CALCA FRANA.
daca ar fi accelerat usor si contravira poate avea o sansa. sau poate se ducea in partea cealalta. dar da, fix aici esp conta, nu stiu de ce crede un nene ca masina ar fi franat pe fata, ca exact asta l-a facut sa se rasuceasca de tot. masina ar fi franat pe fata stanga probabil, destul cat sa ii imprime o forta de opunere fata de miscarea ce incepuse si sa o aduca mai aproape de trasa dorita.
10
NOU
#15
DragosM
Cand am fost la Herculane am fost depasit in curba de un Mondeo generatia 2008 – dansator pe asfalt uscat si, intr-adevar, esp-ul l-a salvat din triplu tzulup, cum zice Vio. M-am oprit langa el sa vad daca sunt ok, si am aruncat un ochi la gume.. . bune de suport de flori. Omul era socat, cu 2 copii in spate. In unele cazuri trenul e o optiune buna totusi.
00
NOU
#16
Webber
„Aveți un bețișor de măsurat adâncimea?”
Cred ca toti barbatii au.
00
NOU
#17
Zarax
Am schimbat anul trecut fostele anvelope de vara cu ceva de calitate si pana acum nu am reusit sa le duc la limita. Fara ESP. Puii mei, pe asfalt uscat pana si ABS-ul intra foarte greu, la franari cu adevarat violente.
00
NOU
#18
Basti
Anvelope noi de vara, luate anul asta in Mai dupa ce am iesit din casa.
Anvelopele vechi erau Bridgestone, dupa „carne” sa zicem ca mai mergeau o vara dar erau cam batrane si am zis sa iau altele.
Sincer nu m-am asteptat la asa diferenta, mai ales pe ud.
00
NOU
#19
Ionut M
Anvelopele fac diferența.
Poți avea mă-sa ESP, ASR, 15.000 de plăcuțe embed dedicate pentru stabilitate and shit.
Dacă ai opinci de anvelope, cumpărate 4 bucăți cu 200 de lei de la un băiat care aduce mașini din Jarmania și Italea și se întâlnesc 2 combinatozauri la modul prostu cu prostu, te poți căca pe ea viață, fără Zewa.
Măcar la gume și la frâne, să nu se facă rabat la calitate, pentru că ține de securitate.
A, și să nu uităm de veleitățile de șeofer, de prudență, de prevenție, de dorit să trăim.
Ori cum românii conduc foarte bine, când mașina-i în parcare și încuiată, cu becu aprins la carburanț, altfel nu se poate. Și neapărat nemțească, 2.0 tedei, cu anvelope din târg.
Dă-i dracu pe anvelodrom, anveloshop, emag și restu. E niște hoț, care vrea să fure esența poporului dac și să ne facă la buzunare. Știm noi mereu un cunoscător din ăsta, care face și desface. Dar nu are dinți și umblă în treninguri reeșapate din Pandorf.
00
NOU
#20
Radu
Nu e neaparat nevoie sa ai o scula de masurat, sunt niste markere pentru uzura maxima permisa, si normal e sa schimbi cu ceva vreme inainte a ajungi la ele.
Mai e si problema vechimii indiferent de uzura, nu se tin mai mult de 4-5 ani indiferent cata „carne” mai au.
Daca ai ESP ai luminita aia in bord, majoritatea masinilor au buton pentru oprit ESP-ul (nu toate, de ex la unele Ford-uri trebuie sa intri in meniu), si daca masina e vanduta dupa 2014 in EU sigur are (daca n-a fost dezactivat, ca aparent e o chestie sa dezactivezi componente care nu mai functioneaza in loc sa le repari).
00
NOU
#21
CR
Mai mult aici e pneurilor. A pierdut aderenta, poate si un pic de acvaplanare….la care adaugam si un pic de neatentie…..se poate intampla si la viteze mai mici si pe masini mai scumpe…
00
NOU
#22
Fisherman
De fiecare data când plouă îmi forțez voit cauciucurile de la mașină și furgon la limita aderentei.
Așa am schimbat Michelelin de vară după 50k și 5 ani, deoarece deși aveau „carne” nu mai puteam lua o curbă de 90° nici măcar cu 40km/h
00
NOU
#23
Martha Logu
I-a sarit micii din portbagaj.
00
NOU
#24
Sfx
Greseli, destule din partea soferului. DAR…De ce nu sunt acoperite santurile de scurgere astfel incat sa se mai scurga apa, dar sa nu mai determine „rasucirea” aproape acrobatica a masinii. In multe accidente asemanatoare, daca ar fi fost santul la nivel cu soseaua poate ca urmarile nu ar mai fi fost atat de grave sau poate ca unii chiar ar mai fi trait. Nu e o scuza ptr sofer, dar daca lasam ca preventia sa fie aplicata numai de soferi si nu si de administratorul drumului, legiuitor, etc nu vom ajunge prea departe.
00
NOU
#25
vali
ca să te oprești în șanț, nu în sufrageria omului.
NOU
#26
ciocolatiulverde
In ce tara ai vazut kilometri de santuri acoperite, prin comune fara canalizare?
00
NOU
#27
Dex
A dat Darwin spaga sa nu le acopere!
00
NOU
#28
Marian
Megane 2 2007 hatchback tot fără ESP.
A făcut așa doar pe zăpadă cu fâna de mână trasă.
În majoritatea cazurilor e de la anvelope, mai ales că mai avem și prostul obicei de a merge cu anvelope bune doar pe față când se împute treaba financiară.
E un clip pe YT unde arată că e imposibil de controlat un autoturism 4×4 cu anvelope de iarnă moarte pe spate și bune pe față și merge mai bine cu anvelope de vară pe toate roțile chiar și pe zăpadă.
Părerea mea e că avea și frânele gripate pe spate și rămân blocate un pic cât să o ia pe ulei.
00
NOU
#29
Dorin
Nu am ESP, dar nici nu ma duc tare. Daca e ud pe jos cu atat mai putin. Nu am avut momente in care sa simt ca derapeaza sau pierd controlul.
00
NOU
#30
varucu
Stai putin: indicatoarele alea de uzura din canelurile principale nu sunt suficiente? Tre’ sa mai masori si altceva`?
00
NOU
#31
Bogdan
Cauza? Una foarte populara pe aici. Neadaptarea vitezei la conditiile de drum. Sper ca n-a patit nimeni ceva grav ca sa putem face misto de sistemul de inchidere al protbagajului.
00
NOU
#32
Sfx
@vali
In multe cazuri se lasa cu gard rupt, nu cu intrare in sufragerie. Santul ala neacoperit e pericol, sunt multe ocazii in care s-ar putea degaja peste sant, spre exemplu, ptr a evita un impact frontal.
Nu cred ca sunt facute ca sa nu ajungi in sufrageria unuia sau altuia. Pentru asta, erau suficiente niste parapeti, zic. Personal, mi se par foarte periculoase si pot cauza accidente grave.
Gandeste-te ca poti ajunge intr-un sant d-ala, incercand sa-l eviti pe unul, de pe contrasens, care se baga in depasire aiurea. In loc sa iesi in decor, faci un triplu salt mortal, cu aterizare pe spate.
bun, deci nu știi. hai să-ți spun eu, că mă cred un pic mai deștept. cel mai mare agent distructiv al asfaltului, și, prin consecință, al șoselelor, este apa. șanțurile alea se fac pentru a dat un curs apei pluviale, ca să nu mai sape la fundația șoselelor.
NOU
#44
Vlad
si poate mai scapa un copchil, ca se opreste berbecul in sant nu in gard.
00
NOU
#45
vali
sau așa. dar de ce să îmi dărâme mie prostul gardul și casa?
aveam un vecin la țară, stătea într-o curbă nasoală rău, și, după ce i-a intrat tirul a doua oară în casă, a săpat un șanț. al lui. pe proprietatea lui. înainte de gard. au fost niște accidente teribile acolo, dar gardul lui și casa lui au rămas întregi.
NOU
#46
ciocolatiulverde
Bancosule, te tii de bancuri ? imi dai google maps de pe un drum comunal dintr-un cartier rezidential ?
In plus, acolo EXISTA CANALIZARE, in pana mea, nu vezi capacele de canal ?
@ciocolatiulverde acel drum nu este intr-un cartier rezidential, a fost modernizat de primarie, acum cativa ani (http://jurnaluldeilfov.ro/57584-2/). Si nu vad legatura intre existenta canalizarii si acoperirea santului cu niste dale, cum e cel de la Domnesti.
@vali nu am nimic cu santurile, stiu care este rolul lor. Problema e cand sunt lasate asa, descoperite. Macar daca puneau un parapet intre sant si sosea. Pe de alta parte, un gard il poti repara, o viata de om, nu.
Anul trecut, am cazut cu masina in santul asta https://goo.gl/maps/eJrFrhxXmkCn4AUe7 cand ieseam din parcarea de la Peles si incercam sa-i fac loc sa intre unuia, care venea din stanga. Din cauza ca iesirea este in panta, iar botul masinii destul de mare, nu l-am vazut si am intrat in el. Noroc cu 4×4…
00
NOU
#48
AB
practic și eu sportul favorit al românilor (potrivit profului meu de fizică dintr-a IX-a)- aruncarea cu părerea.
gardurile nu se acoperă pt că nu prea vezi când și cum se colmatează. și nu prea vrei să se colmateze. și, în funcție de materialul cu care le acoperi, s-ar putea să fie cam greu de dat la o parte să cureți șanțurile mai des.
@Vali, dacă-mi intra de două ori tirul în casă îmi faceam șanț ca de cetate medievală. nu e treaba casei mele să-i oprească pe proști să se dea tumba pe șosele.
00
NOU
#49
ciocolatiulverde
Daca tu nu faci diferenta intre ceea ce presupune un drum national sau chiar european (legal, tehnic, normative) si unul comunal… ma dau batut.
00
NOU
#50
Costi
Pe lângă anvelope, la stabilitatea masinii mai contribuie și arcurile, amortizoarele si bucsile. etc.
Din ce văd, i-a fugit fața, cred că avea amortizoarele varză.
Am pățit-o cu o Solenza (la aia era totul varză, de nouă)
00
NOU
#51
mst
unde ai vazut tu ca i-a fugit fata?
00
NOU
#52
m
Mai aveam cativa milimetri buni la santuri. Am schimbat avelopele ca anul acesta faceau 7 ani.
00
NOU
#53
Jordan
Fara sa supar pe nimeni, sunt soferi si soferi. Unora le e rusine sa admita ca sunt depasiti, parca e concurs. Mergeam prin Germania, ploaie torentiala, am lasat-o la 80 kmh, pe autostrada. Altii mergeau cu 120, 130, 160, fiecare cu cat putea. De unde pana mea rusinea asta sa mergi mai incet? A, si nu putem vorbi de acvaplanare acolo, pentru asta ai nevoie de balta adanca, nu de apa pe drum. Acolo pur si simplu a fost o frana brusca, in cel mai nepotrivit moment.
00
NOU
#54
gandilosu'
E filmat cam de departe dar presupun ca a intrat cam voiniceste in curba, a vazut in departare o masina deschisa la culoare, pe partea dreapta a drumului, cu botul spre el si a presupus politie/radar. A calcat frana si n-a mai ramas decat talent si anvelope.
00
NOU
#55
Mihai
Am avut masina fara esp, am mers tare in viraje dar n-am patit asa ceva. Cred ca e o combinatie intre anvelope supersoft, masina usoara si un sofer care a virat cam brusc in conditiile astea. Poate nici directia nu era in regula..
00
NOU
#56
vali
poate nu ești prost.
NOU
#57
Sfx
Sa aducem in discutie si copacii de pe marginea drumului ?
Cine zice sa nu fie santuri ptr scurgerea apei? Sa fie dar sa fie acoperite in asa fel incat sa permita scurgerea apei ,dar in acelasi timp sa NU mai fie un pericol pentru circulatie.
Vorbim despre preventie.
La intrarea in Romanesti (PH), dinspre Buc este o curba care a generat multe accidente, a avut loc un accident mortal ( am gasit link numai pe ProTv si nu pun aici ca sa nu supar gazda !) tot in urma unui derapaj. Soferul a gresit, dar daca in locul respectiv, stiindu-se ca este o zona cu risc foarte ridicat pentru producerea de accidente s-ar fi montat protectii metalice, masina s-ar fi lovit de ele, nu mai cadea in sant/vale (in zona respectiva este diferenta mare de nivel intre sosea si zona de case ) si ramanea pe sosea. Repet , soferul a gresit, dar nu era cazul sa moara, doar ptr ca a gresit.
Acum acolo e doar un indicator de 50 km/h ! si acela vizibil numai cand cad frunzele din copacul de langa el. Adica lasa tot la latitudinea soferului/omului sa reduca viteza.
Nu mai trebuie facut asa. Caci daca ar fi suficienta aparitia unei restrictii, ca aceasta ar fi respectata, atunci nu am mai avea nevoie de puscarii, caci doar avem lege antihotie, anticoruptie, etc deci ar fi de ajuns aparitia legii si imediat aceasta sa fie respectata.
Preventia nu trebuie sa fie facuta numai de soferi, ptr ca acestia pot gresi si atunci ptr a asigura protectia lor, dar si a celorlalti trebuie sa aplicam masuri preventive suplimentare precum: parapet despartitor de sensuri, protectii metalice, zone monitorizate radar, video, denivelari astfel incat sa te oblige sa reduci viteza, etc.
Despre asta vorbesc….sa facem sa fie bine si mai ales sa NE fie bine.
00
NOU
#58
vali
am gasit link numai pe ProTv si nu pun aici ca sa nu supar gazda
prima regulă a comentariilor, cu roșu, ce zice? geez…
NOU
#59
A.
Problema e abordată greșit. Vezi dom’le că au șanț de apărare și nu pot să iasă oamenii în decor în liniște. Băăă, DN-ul nu are ce căuta prin localitate că iese ciorbă. Localnicii vor să trăiască, șoferii vor să meargă cât mai tare înjurând printre dinți al n-lea sat.
Ce să zic, curba perversă din Românești. Acolo ești intrat în localitate de ceva vreme iar curba nu e la 90 de grade. Ca să intri în ea cu viteză de ieșit de pe drum nu e greșeală, șoferii știu foarte bine ce fac (ironic vorbind din moment ce nu se pregătesc pentru curbă). E ca aia cu „îmi pare rău că am fost prins”. Pe naiba! Aia e blană orbitoare cu orice ocazie până o mușcă.
În general, dacă te surprinde configurația drumului de reușești să ieși de pe el (nefiind McRae în exercițiul funcțiunii), mă gândesc că poate trebuie să revizuiești ceva la stilul de condus. Drumul este, de bine de rău, semnalizat și proiectat tocmai ca să facă situațiile astea mai rare. Iar dacă nu vezi în față și nu ești 100% sigur că drumul merge pe unde crezi tu că merge, măcar instinctul de autoconservare ar trebui să îți zică să o lași mai încet. Asta e părerea personală, alții au alte KPI-uri (viteză medie, timp, număr de amenzi vs reguli încălcate).
00
NOU
#60
AB
”Adica lasa tot la latitudinea soferului/omului sa reduca viteza.”
cum adică lasă la latitudinea șoferului să reducă viteza?!
vrei să zici că lasă la latitudinea șoferului să respecte legea?! poate să fie la latitudinea mea să respec o lege care stabilește niște drepturi pt șofer?! sau pt tine?!
să respect și eu legea aia după cum vrea sau nu pizda mea! cum a fi?!
iar legea aia e făcută pt protejarea vieții șoferului, nu pt altcineva. și tu zici că e la latitudinea lui să respecte sau nu o lege făcută pt protejarea vieții lui?! pe bune?
ok, da, sunt de acord ca statul să ia toate măsurile pt scăderea posibilităților producerii unor accidente sau scăderea posibilității ca consecințele accidentelor să fie grave și foarte grave, dar principala responsabilitate a prevenției și a protecției vieții sale (și a celor din mașină) aparține șoferului.
să mai ia statul niște măsuri de precauție, să pună parapeți, să acopere șanțuri, să facă, să dreagă, că vai, e treaba statului, nu e treaba șoferului să respecte în morții mamii lui legile și să adapteze viteza și modul de a șofa la condițiile de drum.
statul îți zice ”p-aici circuli cu 50 km/h, că e nasol”, dar e la latidudinea șoferului să-l bage în seamă pe stat când îi spune să facă ce-i bine. și vai, bietul șoferuț, i-a dat poliția amendă că și-a pus în aplicare latitudinea și s-a căcat pe el de indicator, ce nenorociți polițai, e amenda jumătate din venitul lui, cu ce mai trăiește!? eh, poate mai trăiește pt că a primit amenda aia și data următoare a dat-o mai încet în curba aia.
morții ei de treabă, auzi!? e la latitudinea șoferului să respecte legea?!
hai să mai facă statul niște chestii să-i protejeze și să-i bată ușurel pe căpuț ”hai, să vă protejez eu, că voi sunteți imbecili cu acte și nu vreți să vă protejați singuri”.
aa, că uitasem. semnul e prea în boscheți?! trimite o reclamați/mail/ceva la poliția județeană. s-ar putea să se rezolve. uite aici unul care nu credea că se rezolvă cu un mail, dar l-a trimis să scape de gura lumii. https://mihaivasilescublog.ro/2020/07/09/iata-poate/
@Vali, scuze, dar fraza aia m-a scos din toate săritele.
sunt grefier, sunt minim 2 plângeri contravenționale zilnic pe probleme de circulație (și suntem o instanță mică). toate plângerile respinse sunt atacate cu apel. în maxim 1 caz din 10 e plătită jumătate din amendă. toți vor ordinul de deplasare al polițistului, licența/certificatul lui de operare a aparatului radat, certificatul de verificare metrologică a aparatului radar, pe dracu’ și pe lacu’.
și Sfx vine și zice să mai facă statul niște chestii că e la latitudinea șoferului să respecte legea.
amuzant. amuzant cum majoritatea, ca sa nu zic toti, soferii experti, inginerii experti si expertii experti in tot ce priveste sofatul si soselele habar nu au habar de diferenta dintre unghiul si raza unui viraj si care dintre astea 2 caracteristici este mai importanta (hint: raza, intotdeauna raza).
nu stiu de cand e poza, dar virajul e in continuare nesemnalizat in nici un fel. conform politiei rutiere si administratiei drumurilor sau cine o fi pe acolo responsabil acest viraj este abordabil cu 90 kmh. probabil de aia e si campul ala dincolo. din experienta proprie va zic ca 50-60 este la limita in functie de utilaj si skill. si are unde la 60 de grade.
asa ca despre ce vorbim? lege? semnalizare? atentie? talent? capacitate? cutii automate? faruri adaptive?
00
NOU
#63
Sfx
Geez…nu mai poate face omul un „şpirit” de gluma …
00
NOU
#64
ovi
Prostu a venit lansat, n-a vazut semnele de curba periculoasa apoi probabil la vederea limitarii de 40km/h a franat brusc ca bou’. Conduc ocazional un Clio Simbol. E cea mai naspa masina la condus: Spatele face balans in orice situatie, franele sunt MULT prea sensibile, doar te uiti la pedala de frana si intri cu botu-n parbriz, deci nu ma mir ca multi au accident cu tipul asta de masina. Prin comparatie, un Corsa C franeaza mult mai interesant, progresiv. La prima vedere pare ca n-ai frane bune dar setarea permite modularea lor in functie de nevoi. O alta masina, fara abs de data asta, m-a scos din rahat tocmai cu lipsa abs-ului. Dar avea anvelope premium, nu slick-uri la 30 lei/bucata. Din punctul meu de vedere, cel mai bine e sa inveti soferia cu o masina fara abs. Macar 2 sezoane, iarna-vara, sa prinzi viscol pe drumuri virajate de munte si ploaie torentiala pe autostrada.
00
NOU
#65
danny propagandist în probe
Ce se mai comporta ca slickuri pe ploaie sunt cauciucurile de iarna.
00
NOU
#66
Notnowm25
Intotdeauna intru in curbe mai stranse cu frana de motor si la nevoie accelerez masina fiind in zona de cuplu. Nu o las pe liber cum fac unii sau cu picioru pe frana sau subturata.
00
NOU
#67
Lucas
Eu am avut doar masini cu ESP, circul foarte prudent de fiecare data. O singura data m-am grabit, singur fiind si m-a luat prin surprindere o curba foarte stransa in care am intrat mult prea tare, fara ESP probabil n-as mai scrie randurile astea. era golf 4 variant, muzica mergea tare, dar ce mai retin a fost ca interventia ESP-ul s-a auzit peste muzica. De atunci am un respect deosebit fata de ESP, dar nici nu mai fortez limita masinii, conduc tot timpul preventiv.
00
NOU
#68
Marius
Asta se cheama neadaptarea vitezei la conditiile de drum SI LA RABLA PE CARE O CONDUCI. Am condus o gramada de rable, am condus cu cauciucuri slick ca la formula 1, in toate conditiile posibile, pe vremea cand ESP era doar prescurtarea de la Spania la meciurile de fotbal. Si niciodata n-am patit, pentru ca ghici ce.. am mers cu viteza cu care pot merge si sta pe drum astfel de masini.
Offtopic legat de tweet: mașinile fără ESP trebuie interzise https://youtu.be/Ir8DV07mEho
E deja obligatoriu la toate masinile noi vandute in EU incepand din 2014.
haha, localitate, ud pe jos, ii dadea 75-80 in curba… bun asa, a facut un „tzukahara cu dublu tzulup”… data viitoare poate merge mai prudent…
Eu ma gandesc la alt aspect… cine isi umple portbagajul direct, nu baga lucrurile in genti/plase etc? Cand s-a deschis portbagajul, parca au incaput sa curga chestii din container.
Drumul spre Valcea. Fara ESP si fara cauciucuri corespunzătoare as mai adauga. Sunt tare curios pe ce slickuri circula domnul respectiv.
– renault clio (parca)
– fara ESP
– viteza prea mare
– cel mai probabil cauciucuri „de-alea bune” de 1 milion bucata. Michelin Pilot blabla, dot 2005.
Parca am un deja vu:
https://zoso.ro/i-shall-return/
eu aveam anvelope aproape noi (mașina avea un an jumate). dar în rest aceeași mașină bună, dar fără ESP.
Nu cred că-l salva nici mama ESP-ului. Ăla a scăpat cu roata dreapta față pe iarba udă şi pe urmă a prins brusc aderență pe asfaltul de la drumul lateral.
eu am o probleme de logica, toti astia cu masini sunt shumahari?La una dintre masini la care nu am esp dar am anvelope noi nu am nici o problema cu ea, la fel nici la celelalte cu esp, pentru ca „nu ma dau la raliu si drift” cu ele? Si chiar daca trag uneori de ele nu mi-a intrat niciodata espeu pentru ca stiu limitele si nu le depasesc?
>>Nu cred că-l salva nici mama ESP-ului. Ăla a scăpat cu roata dreapta față pe iarba udă şi pe urmă a prins brusc aderență pe asfaltul de la drumul lateral.
Adica zici ca nu-l salva ESP-ul in exact situatia in care ESP-ul face diferenta.
M-am uitat de 3 ori pe filmare .. a avut toate 4 rotile pe asfalt. I-a fugit spatele intai si de acolo nu mai avea ce face .. Daca avea ESP, ii frana separat rotile fata intai, si dupa alea spate pentru a nu-i permite supravirarea…
@Radu, m-am uitat si eu pt a 3-a oara si da, ai dreptate, nu paraseste deloc asfaltul cu niciuna din roti. Imi retrag afirmatia anterioara.
@Radu :))))))Prima oara am citit „pentru a nu-i permite supravietuirea”….
Am facut o gramada de km cu Clio Symbol, cele pe benzina sunt criminale, foarte usoare pe fata si instabile, mereu mi-era frica sa le conduc tare.
Diesel era ok, se simtea ca e motorul mai greu si statea cat de cat pe drum.
La fel si Skoda Rapid benzina.
eu din ce am privit omul a calcat si frana cand spatele incepuse sa fuga si acolo abia s-a rasucit brusc, ca spatele se ridica si gata aderenta. nu stiu daca eu as avea sange sa o controlez intr-o situatie de genul, dar stiu ca daca intri tare intr-o curba pe ud si iti fuge spatele NU CALCA FRANA.
daca ar fi accelerat usor si contravira poate avea o sansa. sau poate se ducea in partea cealalta. dar da, fix aici esp conta, nu stiu de ce crede un nene ca masina ar fi franat pe fata, ca exact asta l-a facut sa se rasuceasca de tot. masina ar fi franat pe fata stanga probabil, destul cat sa ii imprime o forta de opunere fata de miscarea ce incepuse si sa o aduca mai aproape de trasa dorita.
Cand am fost la Herculane am fost depasit in curba de un Mondeo generatia 2008 – dansator pe asfalt uscat si, intr-adevar, esp-ul l-a salvat din triplu tzulup, cum zice Vio. M-am oprit langa el sa vad daca sunt ok, si am aruncat un ochi la gume.. . bune de suport de flori. Omul era socat, cu 2 copii in spate. In unele cazuri trenul e o optiune buna totusi.
„Aveți un bețișor de măsurat adâncimea?”
Cred ca toti barbatii au.
Am schimbat anul trecut fostele anvelope de vara cu ceva de calitate si pana acum nu am reusit sa le duc la limita. Fara ESP. Puii mei, pe asfalt uscat pana si ABS-ul intra foarte greu, la franari cu adevarat violente.
Anvelope noi de vara, luate anul asta in Mai dupa ce am iesit din casa.
Anvelopele vechi erau Bridgestone, dupa „carne” sa zicem ca mai mergeau o vara dar erau cam batrane si am zis sa iau altele.
Sincer nu m-am asteptat la asa diferenta, mai ales pe ud.
Anvelopele fac diferența.
Poți avea mă-sa ESP, ASR, 15.000 de plăcuțe embed dedicate pentru stabilitate and shit.
Dacă ai opinci de anvelope, cumpărate 4 bucăți cu 200 de lei de la un băiat care aduce mașini din Jarmania și Italea și se întâlnesc 2 combinatozauri la modul prostu cu prostu, te poți căca pe ea viață, fără Zewa.
Măcar la gume și la frâne, să nu se facă rabat la calitate, pentru că ține de securitate.
A, și să nu uităm de veleitățile de șeofer, de prudență, de prevenție, de dorit să trăim.
Ori cum românii conduc foarte bine, când mașina-i în parcare și încuiată, cu becu aprins la carburanț, altfel nu se poate. Și neapărat nemțească, 2.0 tedei, cu anvelope din târg.
Dă-i dracu pe anvelodrom, anveloshop, emag și restu. E niște hoț, care vrea să fure esența poporului dac și să ne facă la buzunare. Știm noi mereu un cunoscător din ăsta, care face și desface. Dar nu are dinți și umblă în treninguri reeșapate din Pandorf.
Nu e neaparat nevoie sa ai o scula de masurat, sunt niste markere pentru uzura maxima permisa, si normal e sa schimbi cu ceva vreme inainte a ajungi la ele.
Mai e si problema vechimii indiferent de uzura, nu se tin mai mult de 4-5 ani indiferent cata „carne” mai au.
Daca ai ESP ai luminita aia in bord, majoritatea masinilor au buton pentru oprit ESP-ul (nu toate, de ex la unele Ford-uri trebuie sa intri in meniu), si daca masina e vanduta dupa 2014 in EU sigur are (daca n-a fost dezactivat, ca aparent e o chestie sa dezactivezi componente care nu mai functioneaza in loc sa le repari).
Mai mult aici e pneurilor. A pierdut aderenta, poate si un pic de acvaplanare….la care adaugam si un pic de neatentie…..se poate intampla si la viteze mai mici si pe masini mai scumpe…
De fiecare data când plouă îmi forțez voit cauciucurile de la mașină și furgon la limita aderentei.
Așa am schimbat Michelelin de vară după 50k și 5 ani, deoarece deși aveau „carne” nu mai puteam lua o curbă de 90° nici măcar cu 40km/h
I-a sarit micii din portbagaj.
Greseli, destule din partea soferului. DAR…De ce nu sunt acoperite santurile de scurgere astfel incat sa se mai scurga apa, dar sa nu mai determine „rasucirea” aproape acrobatica a masinii. In multe accidente asemanatoare, daca ar fi fost santul la nivel cu soseaua poate ca urmarile nu ar mai fi fost atat de grave sau poate ca unii chiar ar mai fi trait. Nu e o scuza ptr sofer, dar daca lasam ca preventia sa fie aplicata numai de soferi si nu si de administratorul drumului, legiuitor, etc nu vom ajunge prea departe.
ca să te oprești în șanț, nu în sufrageria omului.
In ce tara ai vazut kilometri de santuri acoperite, prin comune fara canalizare?
A dat Darwin spaga sa nu le acopere!
Megane 2 2007 hatchback tot fără ESP.
A făcut așa doar pe zăpadă cu fâna de mână trasă.
În majoritatea cazurilor e de la anvelope, mai ales că mai avem și prostul obicei de a merge cu anvelope bune doar pe față când se împute treaba financiară.
E un clip pe YT unde arată că e imposibil de controlat un autoturism 4×4 cu anvelope de iarnă moarte pe spate și bune pe față și merge mai bine cu anvelope de vară pe toate roțile chiar și pe zăpadă.
Părerea mea e că avea și frânele gripate pe spate și rămân blocate un pic cât să o ia pe ulei.
Nu am ESP, dar nici nu ma duc tare. Daca e ud pe jos cu atat mai putin. Nu am avut momente in care sa simt ca derapeaza sau pierd controlul.
Stai putin: indicatoarele alea de uzura din canelurile principale nu sunt suficiente? Tre’ sa mai masori si altceva`?
Cauza? Una foarte populara pe aici. Neadaptarea vitezei la conditiile de drum. Sper ca n-a patit nimeni ceva grav ca sa putem face misto de sistemul de inchidere al protbagajului.
@vali
In multe cazuri se lasa cu gard rupt, nu cu intrare in sufragerie. Santul ala neacoperit e pericol, sunt multe ocazii in care s-ar putea degaja peste sant, spre exemplu, ptr a evita un impact frontal.
adica ca aici?
https://youtu.be/A8GR24JJk6c
Stai sa vezi, ca dacă nu dai în șanț, dai în betoanele tip „cap de pod” la intrare în fiecare curte. Ca na, fiecare casa are „pod” peste șanț.
ESP, ca ESP, dar mie mi se par mai criminale santurile alea mari, betonate, de pe marginea soselei. Plm, numai la noi am vazut genul asta de palisade.
Daca nu era santul ala, nu se rasturna masina in halul ala.
de ce crezi că se fac șanțurile alea?
Nu cred ca sunt facute ca sa nu ajungi in sufrageria unuia sau altuia. Pentru asta, erau suficiente niste parapeti, zic. Personal, mi se par foarte periculoase si pot cauza accidente grave.
Gandeste-te ca poti ajunge intr-un sant d-ala, incercand sa-l eviti pe unul, de pe contrasens, care se baga in depasire aiurea. In loc sa iesi in decor, faci un triplu salt mortal, cu aterizare pe spate.
repet întrebarea.
Eu cred ca se fac degeaba, ca apa tot pe sosea sta. Tu?
Astept street view cu santuri acoperite in sate fara canalizare, cum „numai la noi” nu sunt.
Poftim, un exeplu tot de la noi, din Domnesti: https://goo.gl/maps/YcmjtwfyJwhxgttK8
bun, deci nu știi. hai să-ți spun eu, că mă cred un pic mai deștept. cel mai mare agent distructiv al asfaltului, și, prin consecință, al șoselelor, este apa. șanțurile alea se fac pentru a dat un curs apei pluviale, ca să nu mai sape la fundația șoselelor.
si poate mai scapa un copchil, ca se opreste berbecul in sant nu in gard.
sau așa. dar de ce să îmi dărâme mie prostul gardul și casa?
aveam un vecin la țară, stătea într-o curbă nasoală rău, și, după ce i-a intrat tirul a doua oară în casă, a săpat un șanț. al lui. pe proprietatea lui. înainte de gard. au fost niște accidente teribile acolo, dar gardul lui și casa lui au rămas întregi.
Bancosule, te tii de bancuri ? imi dai google maps de pe un drum comunal dintr-un cartier rezidential ?
In plus, acolo EXISTA CANALIZARE, in pana mea, nu vezi capacele de canal ?
@ciocolatiulverde acel drum nu este intr-un cartier rezidential, a fost modernizat de primarie, acum cativa ani (http://jurnaluldeilfov.ro/57584-2/). Si nu vad legatura intre existenta canalizarii si acoperirea santului cu niste dale, cum e cel de la Domnesti.
@vali nu am nimic cu santurile, stiu care este rolul lor. Problema e cand sunt lasate asa, descoperite. Macar daca puneau un parapet intre sant si sosea. Pe de alta parte, un gard il poti repara, o viata de om, nu.
Anul trecut, am cazut cu masina in santul asta https://goo.gl/maps/eJrFrhxXmkCn4AUe7 cand ieseam din parcarea de la Peles si incercam sa-i fac loc sa intre unuia, care venea din stanga. Din cauza ca iesirea este in panta, iar botul masinii destul de mare, nu l-am vazut si am intrat in el. Noroc cu 4×4…
practic și eu sportul favorit al românilor (potrivit profului meu de fizică dintr-a IX-a)- aruncarea cu părerea.
gardurile nu se acoperă pt că nu prea vezi când și cum se colmatează. și nu prea vrei să se colmateze. și, în funcție de materialul cu care le acoperi, s-ar putea să fie cam greu de dat la o parte să cureți șanțurile mai des.
@Vali, dacă-mi intra de două ori tirul în casă îmi faceam șanț ca de cetate medievală. nu e treaba casei mele să-i oprească pe proști să se dea tumba pe șosele.
Daca tu nu faci diferenta intre ceea ce presupune un drum national sau chiar european (legal, tehnic, normative) si unul comunal… ma dau batut.
Pe lângă anvelope, la stabilitatea masinii mai contribuie și arcurile, amortizoarele si bucsile. etc.
Din ce văd, i-a fugit fața, cred că avea amortizoarele varză.
Am pățit-o cu o Solenza (la aia era totul varză, de nouă)
unde ai vazut tu ca i-a fugit fata?
Mai aveam cativa milimetri buni la santuri. Am schimbat avelopele ca anul acesta faceau 7 ani.
Fara sa supar pe nimeni, sunt soferi si soferi. Unora le e rusine sa admita ca sunt depasiti, parca e concurs. Mergeam prin Germania, ploaie torentiala, am lasat-o la 80 kmh, pe autostrada. Altii mergeau cu 120, 130, 160, fiecare cu cat putea. De unde pana mea rusinea asta sa mergi mai incet? A, si nu putem vorbi de acvaplanare acolo, pentru asta ai nevoie de balta adanca, nu de apa pe drum. Acolo pur si simplu a fost o frana brusca, in cel mai nepotrivit moment.
E filmat cam de departe dar presupun ca a intrat cam voiniceste in curba, a vazut in departare o masina deschisa la culoare, pe partea dreapta a drumului, cu botul spre el si a presupus politie/radar. A calcat frana si n-a mai ramas decat talent si anvelope.
Am avut masina fara esp, am mers tare in viraje dar n-am patit asa ceva. Cred ca e o combinatie intre anvelope supersoft, masina usoara si un sofer care a virat cam brusc in conditiile astea. Poate nici directia nu era in regula..
poate nu ești prost.
Sa aducem in discutie si copacii de pe marginea drumului ?
Cine zice sa nu fie santuri ptr scurgerea apei? Sa fie dar sa fie acoperite in asa fel incat sa permita scurgerea apei ,dar in acelasi timp sa NU mai fie un pericol pentru circulatie.
Vorbim despre preventie.
La intrarea in Romanesti (PH), dinspre Buc este o curba care a generat multe accidente, a avut loc un accident mortal ( am gasit link numai pe ProTv si nu pun aici ca sa nu supar gazda !) tot in urma unui derapaj. Soferul a gresit, dar daca in locul respectiv, stiindu-se ca este o zona cu risc foarte ridicat pentru producerea de accidente s-ar fi montat protectii metalice, masina s-ar fi lovit de ele, nu mai cadea in sant/vale (in zona respectiva este diferenta mare de nivel intre sosea si zona de case ) si ramanea pe sosea. Repet , soferul a gresit, dar nu era cazul sa moara, doar ptr ca a gresit.
Acum acolo e doar un indicator de 50 km/h ! si acela vizibil numai cand cad frunzele din copacul de langa el. Adica lasa tot la latitudinea soferului/omului sa reduca viteza.
Nu mai trebuie facut asa. Caci daca ar fi suficienta aparitia unei restrictii, ca aceasta ar fi respectata, atunci nu am mai avea nevoie de puscarii, caci doar avem lege antihotie, anticoruptie, etc deci ar fi de ajuns aparitia legii si imediat aceasta sa fie respectata.
Preventia nu trebuie sa fie facuta numai de soferi, ptr ca acestia pot gresi si atunci ptr a asigura protectia lor, dar si a celorlalti trebuie sa aplicam masuri preventive suplimentare precum: parapet despartitor de sensuri, protectii metalice, zone monitorizate radar, video, denivelari astfel incat sa te oblige sa reduci viteza, etc.
Despre asta vorbesc….sa facem sa fie bine si mai ales sa NE fie bine.
prima regulă a comentariilor, cu roșu, ce zice? geez…
Problema e abordată greșit. Vezi dom’le că au șanț de apărare și nu pot să iasă oamenii în decor în liniște. Băăă, DN-ul nu are ce căuta prin localitate că iese ciorbă. Localnicii vor să trăiască, șoferii vor să meargă cât mai tare înjurând printre dinți al n-lea sat.
Ce să zic, curba perversă din Românești. Acolo ești intrat în localitate de ceva vreme iar curba nu e la 90 de grade. Ca să intri în ea cu viteză de ieșit de pe drum nu e greșeală, șoferii știu foarte bine ce fac (ironic vorbind din moment ce nu se pregătesc pentru curbă). E ca aia cu „îmi pare rău că am fost prins”. Pe naiba! Aia e blană orbitoare cu orice ocazie până o mușcă.
În general, dacă te surprinde configurația drumului de reușești să ieși de pe el (nefiind McRae în exercițiul funcțiunii), mă gândesc că poate trebuie să revizuiești ceva la stilul de condus. Drumul este, de bine de rău, semnalizat și proiectat tocmai ca să facă situațiile astea mai rare. Iar dacă nu vezi în față și nu ești 100% sigur că drumul merge pe unde crezi tu că merge, măcar instinctul de autoconservare ar trebui să îți zică să o lași mai încet. Asta e părerea personală, alții au alte KPI-uri (viteză medie, timp, număr de amenzi vs reguli încălcate).
”Adica lasa tot la latitudinea soferului/omului sa reduca viteza.”
cum adică lasă la latitudinea șoferului să reducă viteza?!
vrei să zici că lasă la latitudinea șoferului să respecte legea?! poate să fie la latitudinea mea să respec o lege care stabilește niște drepturi pt șofer?! sau pt tine?!
să respect și eu legea aia după cum vrea sau nu pizda mea! cum a fi?!
iar legea aia e făcută pt protejarea vieții șoferului, nu pt altcineva. și tu zici că e la latitudinea lui să respecte sau nu o lege făcută pt protejarea vieții lui?! pe bune?
ok, da, sunt de acord ca statul să ia toate măsurile pt scăderea posibilităților producerii unor accidente sau scăderea posibilității ca consecințele accidentelor să fie grave și foarte grave, dar principala responsabilitate a prevenției și a protecției vieții sale (și a celor din mașină) aparține șoferului.
să mai ia statul niște măsuri de precauție, să pună parapeți, să acopere șanțuri, să facă, să dreagă, că vai, e treaba statului, nu e treaba șoferului să respecte în morții mamii lui legile și să adapteze viteza și modul de a șofa la condițiile de drum.
statul îți zice ”p-aici circuli cu 50 km/h, că e nasol”, dar e la latidudinea șoferului să-l bage în seamă pe stat când îi spune să facă ce-i bine. și vai, bietul șoferuț, i-a dat poliția amendă că și-a pus în aplicare latitudinea și s-a căcat pe el de indicator, ce nenorociți polițai, e amenda jumătate din venitul lui, cu ce mai trăiește!? eh, poate mai trăiește pt că a primit amenda aia și data următoare a dat-o mai încet în curba aia.
morții ei de treabă, auzi!? e la latitudinea șoferului să respecte legea?!
hai să mai facă statul niște chestii să-i protejeze și să-i bată ușurel pe căpuț ”hai, să vă protejez eu, că voi sunteți imbecili cu acte și nu vreți să vă protejați singuri”.
aa, că uitasem. semnul e prea în boscheți?! trimite o reclamați/mail/ceva la poliția județeană. s-ar putea să se rezolve. uite aici unul care nu credea că se rezolvă cu un mail, dar l-a trimis să scape de gura lumii. https://mihaivasilescublog.ro/2020/07/09/iata-poate/
@Vali, scuze, dar fraza aia m-a scos din toate săritele.
sunt grefier, sunt minim 2 plângeri contravenționale zilnic pe probleme de circulație (și suntem o instanță mică). toate plângerile respinse sunt atacate cu apel. în maxim 1 caz din 10 e plătită jumătate din amendă. toți vor ordinul de deplasare al polițistului, licența/certificatul lui de operare a aparatului radat, certificatul de verificare metrologică a aparatului radar, pe dracu’ și pe lacu’.
și Sfx vine și zice să mai facă statul niște chestii că e la latitudinea șoferului să respecte legea.
despre asta e vorba ? https://www.youtube.com/watch?v=PfW65Yqoxeg
amuzant. amuzant cum majoritatea, ca sa nu zic toti, soferii experti, inginerii experti si expertii experti in tot ce priveste sofatul si soselele habar nu au habar de diferenta dintre unghiul si raza unui viraj si care dintre astea 2 caracteristici este mai importanta (hint: raza, intotdeauna raza).
vreti un viraj misto?
https://www.google.com/maps/@44.7279841,26.0111722,3a,75y,110.52h,81.26t/data=!3m6!1e1!3m4!1soFooQX9yKe77GuLLd_ZipQ!2e0!7i13312!8i6656
nu stiu de cand e poza, dar virajul e in continuare nesemnalizat in nici un fel. conform politiei rutiere si administratiei drumurilor sau cine o fi pe acolo responsabil acest viraj este abordabil cu 90 kmh. probabil de aia e si campul ala dincolo. din experienta proprie va zic ca 50-60 este la limita in functie de utilaj si skill. si are unde la 60 de grade.
asa ca despre ce vorbim? lege? semnalizare? atentie? talent? capacitate? cutii automate? faruri adaptive?
Geez…nu mai poate face omul un „şpirit” de gluma …
Prostu a venit lansat, n-a vazut semnele de curba periculoasa apoi probabil la vederea limitarii de 40km/h a franat brusc ca bou’. Conduc ocazional un Clio Simbol. E cea mai naspa masina la condus: Spatele face balans in orice situatie, franele sunt MULT prea sensibile, doar te uiti la pedala de frana si intri cu botu-n parbriz, deci nu ma mir ca multi au accident cu tipul asta de masina. Prin comparatie, un Corsa C franeaza mult mai interesant, progresiv. La prima vedere pare ca n-ai frane bune dar setarea permite modularea lor in functie de nevoi. O alta masina, fara abs de data asta, m-a scos din rahat tocmai cu lipsa abs-ului. Dar avea anvelope premium, nu slick-uri la 30 lei/bucata. Din punctul meu de vedere, cel mai bine e sa inveti soferia cu o masina fara abs. Macar 2 sezoane, iarna-vara, sa prinzi viscol pe drumuri virajate de munte si ploaie torentiala pe autostrada.
Ce se mai comporta ca slickuri pe ploaie sunt cauciucurile de iarna.
Intotdeauna intru in curbe mai stranse cu frana de motor si la nevoie accelerez masina fiind in zona de cuplu. Nu o las pe liber cum fac unii sau cu picioru pe frana sau subturata.
Eu am avut doar masini cu ESP, circul foarte prudent de fiecare data. O singura data m-am grabit, singur fiind si m-a luat prin surprindere o curba foarte stransa in care am intrat mult prea tare, fara ESP probabil n-as mai scrie randurile astea. era golf 4 variant, muzica mergea tare, dar ce mai retin a fost ca interventia ESP-ul s-a auzit peste muzica. De atunci am un respect deosebit fata de ESP, dar nici nu mai fortez limita masinii, conduc tot timpul preventiv.
Asta se cheama neadaptarea vitezei la conditiile de drum SI LA RABLA PE CARE O CONDUCI. Am condus o gramada de rable, am condus cu cauciucuri slick ca la formula 1, in toate conditiile posibile, pe vremea cand ESP era doar prescurtarea de la Spania la meciurile de fotbal. Si niciodata n-am patit, pentru ca ghici ce.. am mers cu viteza cu care pot merge si sta pe drum astfel de masini.
Intre timp video-ul a fost sters de catre youtube…
l-a pus proprietarul pe privat.
rezolvat.