Bătrânii ca factor de trafic

Rândurile de mai jos nu sunt plăcute, deși ele sunt reale.

Există un curent de opinie care spune că bătrânii, deși încurcă traficul pentru că sunt mai înceți în reflexe la volan, nu provoacă accidente. Cel de zilele trecute, cu Matizul, este o excepție. Nu avem o statistică pentru acest enunț, așa că ne vom limita la presupuneri.

Bătrânii nu provoacă accidente în mod direct, dar modul lor de a șofa influențează decisiv alți șoferi. Exemple:

  • am în drum un semafor foarte scurt (20 de secunde) pe care apucă să îl treacă poate 10 mașini per sesiune. în momentele aglomerate ale zilei, e de evitat, pentru că se formează cozi de 30-40 de mașini la el. cum trece semaforul un șofer normal: se pune verde, se asigură că atenționarea de tren nu e aprinsă, trece șinele, trecerea de pietoni și se înscrie pe banda dedicată pentru bulevard. cum trec bătrânii nativi din Brașov trecerea asta: se pune verde, se bagă în viteză, se trec șinele cu mare atenție (deși a fost asfaltat acum 2 ani si se poate trece cu 50km/ pe acolo fără probleme), se oprește dacă se apropie pietoni, deși ei au roșu, apoi se oprește în buza unirii cu bulevardul, deși există bandă specială pentru a se uni cu acel bulevard. au reușit să treacă nu 10, nu 15, ci doar 5 mașini. de câteva ori mi-am luat niște frâne bruște, pentru că tataie văzuse un pietoni că se apropia, și s-a gândit să se oprească, că poate vrea sa traverseze.
  • când mă întorc acasă, tai două străzi mari, cu 2-3 benzi pe sens. nu, nu e atât de oribil pe cât sună, străzile astea mari au destule obstacole (treceri pietoni, giratorii) cât să ne permită nouă să le traversăm. în 50% din cazuri, se formează cozi pentru că tataie nu vede bine dacă vine ceva, a uitat să bage în viteză, deja vine o mașină, a băgat în viteză și s-a înecat mașina și așa mai departe.
  • de vreo două ori am văzut cozi de 20-30 mașini pe DN din cauza unor cetățeni care mergeau cu mult sub viteza minimă acceptată și nu vedeau nimic în neregulă cu asta. nu, 40 la oră nu e o viteză acceptabilă, mai ales dacă nu ai probleme la mașină.

Efectul este același. Oamenii se enervează, înjură și, cel mai important, comit greșeli. Deci nu, bătrânii nu sunt vinovați direcți, dar încurcând traficul și enervând alți șoferi,

Soluții nu există. Nu le poți interzice să șofeze, nu îi poți grăbi.

batran-sofer-masina

“șofer bătrân” via shutterstock

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

67 comentarii

  1. La fel si cu multe femei.

    00
  2. ala cu matizu a fost foarte ciudat… si aia de pe protv is niste chiori.. dar daca te uiti atent in momentu in care trage stanga.. se sting farurile la matiz.. ce se putea intampla sa se stinga farurile? motorul mort.. nu cred, cheia e inca in contact.. farurile raman aprinse..

    00
    • poate i-a dat flashuri ăluia din față.

    • @dan>> daca te uiti cu atentie, cel cu Skoda OPRESTE, cel mai probabil pentru a face stanga, desi e linie continua si nu are voie

      E si responsabilitatea soferului cu Matizul, care a stat prea aproape si care, in momentul in care Skoda a oprit, a incercat sa evite sa il tamponeze in spate

      Cel cu Matizul a platit cu viata. Cel cu Skoda a facut stanga pe linie continua in treaba lui si acum probabil se uita la stiri, comentand linistit accidentul pe care, in parte, l-a provocat

      00
    • Mie mi s-a parut ca venea cu viteza si ca sa nu intre in curul lui ala din fata a tras ca fraierul de volan si a intrat pe contrasens. Faza cu stinsul farurilor e intr-adevar dubioasa.

      00
    • Pare ca matizul a incercat sa evite Skoda stationata pe banda a doua care probabil vroia sa faca stanga (pe linie contiua). Fiind curba probabil ca matizul nu l-a vazut din timp, nu se astepta sa-l gaseasca oprit si a incercat sa-l evite pe contrasens (avand in dreapta alt tir), intrand in tir.

      00
    • nu stiu daca dadea flash`uri.. si nu lasa destul de lung sa se vada.. dar.. avand in vedere vremea ploioasa si obligativitatea soferilor de a aprinde farurile in afara localitatii si mai ales pe vreme ploiasa, batranu e un idiot calic care si`o meritat soarta, pt ca se consuma becurile..

      00
    • Poate s-a busit ceva la baterie, s-a decuplat o borna? O frana de motor la viteza aia face destul de multe chestii.

      00
    • e posibil ca luminile să se fi stins când a tras tare de volan pe contrasens, a agăţat maneta de lumini … care este gen ştergătoarele de la vw …

      00
    • NOU
      #10

      Cu farurile oprite exact atunci, parerea mea e ca s-a panicat putin (mai mult) si probabil in graba ce a urmat la volan sa evite pe cel cu skoda a atins cumva si semnalizator si practic le-a oprit.

      00
  3. Tataie plecat duminica la rude sau biserica in satul vecin e caz de manual pentru mersul de melc si coloana care rezulta, daca esti pe un drum foarte circulat si periculos gen valea Oltului, bonus x2 la riscul de accidente.

    00
  4. (desi e veche)
    TIR-ul dupa impact: Found new hardware. Install now?

    00
  5. Eu totusi am senzatia ca ala de l-a ocolit se oprise. Iar nenea asta s-a speriat si a tras stanga – cea mai mare greseala, dar asta e reflexul.

    00
  6. Astia de la protv sunt incredibil de retarzi!

    00
  7. Teste medicale anuale complete de vedere, de reflexe, etc, dupa 65 ani, apoi la 6 luni dupa 70. Nu trece un test, pa permis, pieton. Statisticile medicale arata ca dupa aceasta varsta deteriorarea sanatatii e exponentiala, practic in 6 luni un tataie poate sa dea in Parkinson sau sa-si piarda vederea de la declansarea diabetului latent de care nu stia. Soacra-mea s-a simtit mai rau asa… vreo 2 luni, apoi brusc nu s-a mai ridicat din pat vreo doua saptamani, cu sete mare, vedere impaienjenita, ameteli. S-a dus la medic abia dupa a doua saptamana: glicemie 450. Cand am dus-o imediat la spital si i-au verificat glicemia de internare avea 900. In doua luni a devenit diabetica si a trecut pe insulina injectabila la doze mari.

    00
  8. cand a tras de volan a dat peste maneta aia…

    00
  9. Poate a adormit sau poate a făcut brusc un pre-infarct (sau vreo alt fel de criză care i-a scurtcircuitat centrii gândirii).

    00
  10. Vorbitul la telefon futu-i pastele mamii lui, incurca de 100 de ori mai tare traficul, in special la femei, multi-tasking o pendula… poate doar cand sta in 4.

    00
  11. am un exemplu din asta in familie. si aici ai dreptate, nu vad nicio solutie.
    Nu-i pot interzice sa conduca prost dar in limita legii.

    00
  12. 1. sper sa tii minte vorbele astea si sa pui cheile in cui din timp, benevol cand reflexele tale nu vor mai fi la fel de „fresh”. Asta ca sa nu iti arate nepotii articolul presupunand ca o sa mai poti citi bine la varsta aia :)

    2. statistic vorbind am oarece dubii ca numarul de accidente direct sau indirect provocate de oameni in varsta este mai mare decat numarul de accidente provocate de soferi urcati bauti la volan, oameni fara permis, teribilisti, taximetristi, curieri rapizi, masini parcate oriunde ce indirect provoaca accidente, pietoni ce ne respecte reguli elemetare samd. Este o presupunere asa cum ai facut-o si tu cand ai scris acest articol.

    3. Pot sa acceptul faptul ca uneori incurca traficul si ca unii dintre ei ar trebui sa puna cheile in cui. Este o decizie subiectiva si nu e usor de luat mai ales daca ai fost o persoana activa toata viata ta. Vezi nr1.

    4. Solutii exista: legi mai ferme. De la 50 de ani obligatoriu testare medicala la fiecare 5 ani si de la 60 la fiecare 3 ani. Nu mai treci testul medical (reflexe samd) iei pauza de la sofat. Trebuie doar implementate corect si coerent si respectate la sange. Exista asa ceva (in concordanta cu varsta)? Sincer, nu stiu.

    5. Am inceput sa ma familiarizez cu traficul din BV in ultimii 3 ani: e parfum pe langa Bucuresti. Noi avem mai multi oameni in varsta in tara miticilor si ne descurcam cu ei. Avem probleme mari cu celelalte categorii mentionate mai sus.

    6. Eu as fi frustrat mai degraba pe locurile de parcare insuficiente din BV, in special in centru.

    7. Am o curiozitate si pentru si ceilalti cititori: cum sunt legile pe afara? te trage cineva pe dreapta la ~75 de ani? dai teste? conduci pana abia mai tii volanul in mana?

    00
    • 2. nu direct. dar stai la un semafor de 5 ori din cauza unui bătrân care nu stie pe ce lume e și 500 metri mai incolo ești nervos și nu vezi pe unul care intră in giratoriu și dai peste el. mi s-a intâmplat. deci da, direct nu, dar indirect…

    • ” cum sunt legile pe afara? ”
      In UK decizi singur cand nu mai esti apt sa conduci.
      La 75 de ani e perfect normal sa conduci.
      Multi soferi in varta au permis pentru a conduce masini modificate (cu manete si fara pedale).
      Medicul de familie este obligat sa anunte pacientul ca nu mai e apt sa conduca.
      Pe de alta parte pentru categoria „C” sau „D” examinarile medicale sunt periodice dupa 45 de ani.

      Sunt mosi/babe care stiu sa coduca fix ca tramvaiul: de acasa pana la spital si inapoi. Si nu se urca la volan cat sunt sub efectul unor pastile care le afecteaza capaciatea de a conduce.

      Faptul ca mergi cu viteza redusa nu te face inapt de condus… E neplacut, e frustant dar… asta e. Daca stii ca se intampla asta (si se intampla) pleci mai devreme la drum. La fel se intampla daca dai de biciclete sau tractoare.

      „Ramolitii” astia care merg cu viteza redusa au primiele de asigurari mai mici, atat in Ro cat si in lumea larga. Si treaba asta are o cauza ca asiguratorii nu sunt societati de binefacere.

      00
  13. La femei e si mai rau ! Cred ca 90 % din ele n-au treaba cu soferia.

    00
  14. Pentru ca mai bine lovim un TIR decat sa-l lovim pe ala in spate si sa mai avem vreo sansa. Am mai vazut filmul asta.. a patit mama acum cativa ani.. a oprit la o trecere de pietoni, a mai oprit o masina pe contrasens si un berbec care venea tare nu a mai putut opri, si in loc sa loveasca cealalata masina in spate a tras stanga si a intrat pe contrasens.
    La fel se intampla si cu prostii care in loc sa dea intr-un caine ies de pe sosea sau trag stanga pe contrasens.

    00
  15. Pot doar visa la un viitor unde :
    1) controalele de sănătate să fie anuale pt. șoferii trecuți de o anumită vârstă și chiar să se anuleze permisul dacă starea de sănătate nu mai permite această activitate.

    2)cutiile automate să fie standard.

    I can only dream.

    00
  16. Pentru ca e de 100 de ori mai sigur sa conduci prudent si incet, decat sa te grabesti aiurea pentru ca stii zona.

    Eu prefer ca batranelul sa se asigure de 10 ori pana e sigur ca nu vine nimic, decat sa imi iasa in fata presat de magarul cu Subaru care ii da flash-uri in spate.

    In plus, exemplu concret: Eu, 24 de ani, 5 ani de permis, aprox 10.000 – 15.000 km facuti. 90% dintre ei in Bucuresti. Ieri dimineata am trecut prin intersectia de la Carol (cea cu farfurie) si mi-a taiat unul fata. L-am injurat. La intoarcere am facut la fel ca el.

    00
  17. haide ca nu „tataie” e vinovat de aglomeratia din intersectii
    majoritatea imbecililor sunt tineri, cocalari teribilisti
    era unul azi care trecuse pe rosu si ramasese prins intr-o intersectie, blocase complet o banda..

    00
  18. Matizul trage stanga sa evite masina de pe sensul lui, nimic neobisnuit. Altfel se izbea in el, poate era de preferat asa.

    00
    • Daca te uiti atent,avea loc gramada in dreapta,pe banda de urgenta,unde pe drumul ala este denumita si banda 1.Din pacate mosul a ales stanga si va sta la dreapta.Dreapta Tatalui.

      00
  19. Analize medicale, reflexologie s.a. anuale obligatorii la cei trecuti de 65 de ani.

    00
  20. Să păstrezi articolul ăsta şi să-l reciteşti peste vreo 20 de ani.

    00
  21. Mosuletul cu cetatenie britanica care a tras spre stanga credea ca trage spre dreapta… reflex intr-o situatie ca asta.

    00
  22. ala cu skoda a oprit sa faca stanga, in curba, pe continua. Asta cu matizu, sa nu intre in curu lui il evita prost prin stanga…si vede camionu. End

    00
  23. tu stai cam prost cu nervii!

    00
  24. Şi o mai spun p’aia cu: „Eu am permis de 40 de ani şi n-am avut nici un accident”. Dar ei au mers 1000 km pe luna…
    Pe de alta parte, starea de sanatate este un factor important. Vederea nu-i mai ajută la fel, neuronii nu mai lucreaza ca pe vremuri şi aşa, în cel mai fericit caz, încurcă traficul.
    Dar, da, campionii accidentelor sunt puletii tineri care se cred la raliu, indiferent ce au sub capota.

    00
  25. le poti interzicesa șofeze instituind un examen fizic anual, după ce treci de 60 de ani.

  26. Self driving cars, sincronizate toate. Si super teste de permis dacă vrei să conduci „manual”.

    Vor rezulta optimizări de trafic, consum, costuri si vei avea timp să citești ceva interdsant în drum spre birou.

    Și nu, nu ma interesează mizeria de metrou de la noi în care oamenii sunt doar niște sardine în conservă la ora de vârf.

    00
  27. Solutia 1: ii pici examenul de sanatate
    Solutia 2: le maresti asigurarea de 5x

    00
  28. NOU
    #49

    Scrie undeva in codul rutier ceva despre interdictia de a circula nejustificat cu mai mult de 10kmh sub limita de viteza, dar se bate cap in cap cub legendara „circulati cu viteza adaptata la conditiile de trafic”.
    solutia: controale.

    00
  29. Nu exista nicaieri in codul rutier specificat viteza minimă acceptată pentru autovehicule care circula pe drumurile publice.

    00
  30. eu am vazut multi soferi tineri care fac exact ce zici tu. nu cred ca sofatul prost are legatura cu varsta.
    am inteles ca daca treci sinele de tramvai cu 5-10 la ora, protejezi nu stiu ce piese la masina. bujii? bucse? habar n-am. cat e una din asta? ca sa-mi dau seama daca merita financiar sa futi o intersectie intreaga.

    00
  31. De la ce varsta incolo esti batran?

    Credeam ca e vorba de batranii-pietoni. Am niste povesti misto, sunt pieton si tot i-as fi strans de gat.

    00
  32. Din cate stiu eu statisticile aratau ca soferii sub 30 de ani produc de 2 ori mai multe accidente decat celelalte categorii de varsta.
    Hai sa consideram ca incurca traficul pentru ca adopta un stil mai prudent de a conduce sau pentru ca respecta toate restrictiile.

    00
  33. NOU
    #56

    Desigur ca problema sunt autostrazile

    00
  34. imi place ca se vorbeste prea mult de batranul care a murit nevinovat (faptul ca a avut un reflex gresit nu e o vina) si prea putin de dobitocu de a oprit in curba, pe ploaie, sa faca stanga pe continua.
    Imi place.

    nu zic nimic de lectiile de sofat date de unu care depaseste pe linie continua ca stie el drumu /troll off

    00
  35. Stai linistit ca acum citiva ani in USA un mos a facut infarct la volan si a intrat cu masina intr-o parada. Nu mai stiu citi morti au fost.

    00
  36. Legea spune ca trebuie pastrata distanta pana la limita evitarii oricarui pericol. E atat de simplu.

    00
    • lege spune ca nu ai voie sa faci stanga daca drumu are linie continua. Aia cu „la limita oricarui pericol” e o tampenie
      ala venea din curba, poate nu avea vizibilitate, asa ca „distanta” e irelevanta

      00
  37. Terminati cu aberatiile cu analizele, in america nu ti se fac nici un fel de analize. La DMV te pune sa citesti literele de pe un pnaou,daca nu le citesti corect te trimit sa aduci hartie de la doctor.
    Sunt oameni care conduc la 90 de ani, conduc mai incet dar conduc doar local si in general nu conduc la orele de varf.
    Apoi este amenda daca conduci prea incet si faci trafic dupa tine, daca ai limita de 50 nu poti conduce cu 30 ca asa vrea muschiul tau.
    Cred ca e de preferat in trafic un batranel care se asigura de 10 ori decat un tupeist care te sicaneaza din toata directiile.
    Daca vezi pe DN ca unu conduce cu 40km/h si e mult sub limita, din cele 30 de masini daca 2-3 suna la politie, cu siguranta nu ar mai circula a doua zi la fel.

    00
  38. panning reusit

    00
  39. Și bătrânii sunt vinovați! Pe mine m-a călcat unul pe trecere pentru că n-a oprit când alte două mașini au făcut asta! Lipsa reflexului ori nu știu. Aproape mort am fost!

    00
  40. Mie starea de sanatate mi se pare mai periculoasa, la varsta inaintata, decat faptul ca se asigura mult, conduc incet si incurca traficul. La fel incurac traficul si un incepator.

    Majoritatea soferilor de varsta a treia sunt barbati, care fara suparere, au niste orgolii proportionale cu varsta..pai cum sa recunoasca ei ca nu mai au reflexe, ca nu mai vad la fel de bine? Cum zicea cineva mai sus, pai ei conduc de 40 de ani fara accident.

    E mai periculos decat mersul incet faptul ca poate face un infarct, intra in alta masina si mai ia pe cineva cu el. Stiu, infarct poti face la orice varsta, dar statistic sansele sunt mai mari la varsta a treia. Ma gandesc ca cel mai corect e sa iti asumi ca ai o varsta si ca, atunci cand poti afecta si viata altora in trafic, sa stai pe tusa

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.