Administratorii site-urilor culturale vor să atragă bani din publicitate

După ce, timp de mai mulţi ani, au făcut voluntariat, administratorii site-urilor literare din România se gândesc serios să caute publicitate online, pentru a putea supravieţui şi sprijini proiectele aflate în derulare sau pe cele viitoare, având ca argument principal creşterea continuă a numărului de vizitatori ai acestor adrese web.
 Peste 225 de mii de utilizatori au accesat, în ultima lună, portalul www.poezie.ro, cel mai vechi site literar din România, în condiţiile în care audienţa site-urilor culturale este în continuă creştere, în cazul unora, chiar dublându-se faţă de perioada similară a anului trecut, conform trafic.ro.


Formula „Românul s-a născut poet” pare că nu este doar un clişeu, de vreme ce numărul celor care îşi postează creaţiile literare pe internet creşte constant. Din februarie 2001, când a apărut primul site specializat, www.poezie .ro, literatura virtuală a câştigat din ce în ce mai mult teren. Între timp, oferta s-a diversificat astfel încât, în prezent, funcţionează câteva zeci de site-uri culturale, ateliere artistice on-line, blog-uri şi pagini personale ale scriitorilor.

Feedback-ul în real time şi posibilitatea publicării gratuite şi imediate sunt principalele atuuri ale spaţiului literar virtual.

Dinamica site-urilor culturale este influenţată, pe de o parte, de nevoile utilizatoriilor, iar pe de alta, de certurile intestine ale membrilor aceleiaşi pagini, care, în timp, îşi fac site-uri proprii. Astfel s-au înfiinţat site-uri de nişă precum www.clubliterar.com, site exclusivist, cu un număr restrâns de membri sau blog-ul hyperliteratura care „a apărut mulţumită noilor moduri de procesare a hypertextului, în special limbajul php”, conform lui Marius Ianuş, iniţiatorul acestui blog.

Pe primul loc în clasamentul numărului de utilizatori se află www.agonia.ro, concept mamă al site-urilor poezie.ro şi proză.ro. În octombrie anul acesta, numărul IP-urilor de la care a fost accesat portalul poezie.ro a crescut cu 30.000 faţă de perioada similară a anului trecut ajungând la peste 225 de mii de utilizatori.

Considerat cel mai poplar site literar, www.agonia.ro este, în prezent, rebranduit. Noua interfaţă agonia.ro va propune un concept elitist, iar site-urile afiliate vor rămâne ateliere artistice deschise, cu o selecţie sumară a autorilor, dar şi pepiniere pentru textele recomandate pe prima pagină. „Site-ul oferă peste două milioane de pagini cu conţinut literar în fiecare lună şi are peste 10.000 de vizitatori în fiecare zi care pot citi peste 300 de materiale inedite postate zilnic”, a declarat pentru MEDIAFAX Radu Herinean, iniţiatorul  şi administratorul agonia.ro.

Clubliterar, site care într-o vreme se afla în pragul îngheţării activităţii, aproape şi-a triplat numărul de vizitatori de la puţin peste 1800 în octombrie 2005 la aproape 4900 luna trecută.Majoritatea accesărilor pe site-urile literare aparţin uitilizatorilor din România şi Basarabia. Totuşi, SUA, ţări din America de Sud şi din Europa au comunităţi numeroase de vizitatori pe aceste site-uri româneşti. Numai în noiembrie, peste 10.000 de vizitatori ai site-ului poezie.ro au fost localizaţi în SUA şi Franţa şi câte aproximativ o mie în Uruguay sau Panama. Peste 20% din vizitatorii clubliterar, de luna trecută, au accesat site-ul din afara României.

Până acum, site-urile literare nu au atras serios publicitate, iar munca administratorilor, moderatorilor şi editorilor s-a realizat prin voluntariat.

Costurile din ce în ce mai ridicate pentru asigurarea bunei funcţionări tehnice ori proiectele ce vizează înfiinţarea de fundaţii, edituri, reviste în format clasic, îi fac pe administratori să se gândească serios la posibilitatea realizării unui profit de pe urma site-urilor lor. Dacă până acum publicitatea, sporadică, a fost de tip barter, de acum înainte este posibil să apară şi contracte serioase, având în vedere numărul relativ mare de vizitatori.

„De-a lungul timpului au existat numeroase oferte de publicitate care au fost refuzate, pentru a păstra interfaţa site-ului «curată», însă, având în vedere costurile tot mai ridicate ale întreţinerii acestuia este posibil ca în ianuarie să începem colaborarea cu o agenţie mare de publicitate”, a spus Radu Herinean.

„În plus, fondurile astfel obţinute vor fi investite pentru a susţine proiecte importante ale site-ului, cum sunt antologiile, volumele de autor, cenaclurile şi festivalurile, precum şi o revista literară proiectată pentru 2007”, a completat administratorul agonia.ro.

Claudiu Komartin, administratorul clubliterar.com, vizează, şi el, posibilitatea atragerii de publicitate, pentru a aduce bani celor care colaborează la acest site.

„În ce priveşte proiectul www.clubliterar.com , mă gândesc tot mai des să aduc în atenţia membrilor săi posibilitatea de a-i extinde aria de influenţă spre a-l face şi mai vizibil, pentru un public în continuă creştere şi pentru a-l transforma, pentru acei autori care cred că pot avea   reţete de succes comercial, într-un mediu profitabil pentru scriitorul începutului de secol XXI”, a declarat Komartin pentru MEDIAFAX.

Potrivit acestuia, dezavantajele literaturii pe net sunt date de numărul mare de veleitari care publică în acest format, motiv pentru care valoarea literară a textelor este sub medie. În plus, internetul „încurajează lecturile neatente şi în zig-zag, defavorizarea/ devalorizarea cărţii tradiţionale”, a mai declarat Komartin.

În privinţa concurenţei pe care internetul o face cărţilor şi revistelor în format clasic, părerile sunt împărţite. Marius Ianuş consideră că momentan „mai pot trăi impreună, într-un fel de concubinaj din care câştigă reciproc, însă curând nu o vor mai putea face”. Radu Herinean crede că această concurenţă este loială, argumentând că o parte a proiectelor iniţiate de agonia.ro au finalizare pe hârtie.

În ultimii ani, tot mai multe reviste şi-au creat variante online, reactualizate la fiecare număr ieşit pe piaţă. Majoriatea revistelor cu site-uri pe internet prezintă numai câteva articole sau fragmente ale acestora, ca strategie de marketing, deşi numărul accesărilor depăşeşte cu mult tirajul propiu-zis al revistei.

„Varianta online are ca prim scop atragerea unui segment diferit de cititori pentru revistă”, a declarat Răzvan Ţupa, redactor şef al revistei Cuvântul. „De asemenea, site-ul revistei este şi o modalitate de a oferi arhiva publicaţiei într-o formă uşor de accesat”, a completat Ţupa. Primul loc între site-urile publicaţiilor literare înscrise pe trafic.ro este ocupat de revista basarabeană Contrafort, cu o medie de 12.500 de vizitatori pe lună.

Există însă şi reviste care apar exlusiv pe internet. Tiuk, Egophobia, Eleonardo sau Respiro sunt proiecte culturale care au ca target numai internauţii interesaţi de cultură.

Sursa: Mediafax – (23.11.2006 09:28)

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

5 comentarii

  1. Pai cam tarziu s-au trezit. Trebuia sa faca acest lucru de la inceput. Sa faci bani in timp ce promovezi cultura.. genial..

    00
  2. Radu Herinean e un tip capabil si cred ca va reusi sa atraga publicitate pe site-urile lui. Pentru ca poezie.ro e mai mult decat un site cultural, e o comunitate. Apropo, ca se discuta de user generated content, sa vedeti content generat de useri pe poezie.ro. Si poezie si critica… mai ales critica :)

    00
  3. Salut Razvan. Si totusi cu poezie.ro exista o problema. Multi dintre cei care scriu acolo sunt plini de orgoliu. Sigur daca stai sa analizezi un pic ajungi la concluzia ca este de fapt vanitate; ca vorba aia: „Un artist are dreptul sa aibe asa ceva, pt ca este o valoare la urma urmei”. Insa joaca cu scosul banilor din poezie.ro este ca mersul pe sarma la circ ! Isa io le urez Bafta si sa se imbogateasca.
    Andrei… ;)

    00
  4. egophobia ruleaza.. doar apar si eu pe-acolo.. le scriu tovarasilor c-a pomenit mediafax numele revistei :). thanx zoso!

    00
  5. NOU
    #5

    Am convingerea c? Radu Herinean va alege bine… ?i banii ob?inu?i ?i va folosi chibzuit, comunitatea „agonia” este o realitate care face cinste celor care l-au ini?iat ?i membrilor s?i ?i poate fi un model pentru orice alt? comunitate din lume.
    Chestia cu „mersul pe s?rm?” probabil c? este un semn de „invidie”?! Sau doar o p?rere.
    Oricum ar fi, Radu Herinean este ?n m?sur? s? decid? ?i chiar dac? ar ob?ine ?i un mic profit ?i-l merit?.
    Mi?c?rile interne din comunitate -din fericire- sunt dovedite cu timpul purt?toare de impuls pozitiv ?i nu trebuiesc musai monitorizate din afar?.
    M? bucur s? aflu o astfel de statistic? despre saitul unde cu toat? inima intru ?i m? simt ata?at.
    cu stim? vdg-Roma

    00

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube