Am avut ceva treabă la Autocobălcescu și am zis să folosesc prilejul pentru a testa o mașină electrică, fiindcă am început să cochetez cu idea, mai ales că în curtea întreprinderii au apărut peste 40 de stații de încărcare (au un parteneriat cu Spark, dar în cursul zilei sunt libere, nu m-am interesat pentru moment de amănunte, preț, dacă nu e gratuit pentru chiriași). La Cobălcescu erau 4 opțiuni – Zoe, Leaf pe partea de Renault/Nissan și, întrucât sunt dealeri BMW, I3 și Mini SE. Zoe și I3 nu m-au interesat, așa că m-am jucat cu Leaf și Mini.
Primul a fost Leaf. Nasol. A fost și prima mașină full electrică pe care o conduc, istoric vorbind, cred că a fost prima pe piață, cel puțin în Europa, a fost mai degrabă dezamăgitoare experiența. Mă așteptam să fie mai silențioasă, e practic la fel de zgomotoasă ca o benzinară clasică, doar că nu urlă când o accelerezi, țiuie un pic a la rachetele din filmele SF, alea din anii ’60. Interior bătrânesc, se vede că mașina are peste 10 ani. Nu este foarte bine antifonată, se aude puternic zgomotul exterior și cel de rulare.
Mașina este mare, încăpătoare, dar bătrânească și mult în urmă, se simte nevoia unui update semnificativ, este oricum cea mai veche mașină electrică de pe piață. La un moment dat avea avantajul spațiului interior, compensând astfel bateria mică. Se simte și se comportă ca o mașină de acum 10 ani, deși are anumite chestii mai actuale – Adaptive Cruise Control, Blind Spot Detection. Am scurtat test drive-ul că nu avea rost.
Overall, nope, nu e mașină de cumpărat.
Am testat apoi Mini SE. Altceva. Adică răspunde exact așteptărilor pe care le ai de la o mașină electrică. Accelerația instant te bagă în scaune, este silențioasă. Este o mașină gândită să fie una premium, e vândută ca o legendă, ca „experiență”. De altfel consilierul o tot ținea cu „experiența” și „serviciile premium”.
Materialele sunt premium, partea mecanică este la superlativ – direcție tare, precisă, suspensia nu neapărat orientată spre confort, dar OK, absoarbe bine micile denivelări pe față, dar pe spate te cam zguduie. Vizibilitatea este bună deși stâlpii sunt groși, oglinzi măricele, vizibilitate bună în spate. Nu am sesizat unghiuri moarte. Ergonomia este una bună, găsești repede ce ai nevoie, lucrurile sunt acolo unde te aștepți să fie. Butoanele fizice retro au farmecul lor, sunt utilizabile și se potrivesc cu mașina. Un pic neobișnuită poziția butonului de start, dar am văzut și mai neinspirate.
Experiența la condus este excepțională, mașina are 180 de cai, care se simt mai bine decât cei 190 CP ai Kodiaqului, raportul CP/Kg e unul în favoarea Mini, cu doar 300 de kg mai ușor decât Kodiaq (dar e cu 500 de kg mai greu ca Fiatul – Fiat are 920 kg, Mini are 1440 și Kodiaq 1783). Accelerația chiar te bagă în scaun. Mi-a adus aminte un pic de karturile de la „Casa pionierului”, alea din țeavă sudată și motor de Mobra .
Autonomia nu este grozavă, vreo 200 de km, bateria fiind de 32 kw, deci dacă o calci nu mergi mai mult de 150 km, mașină strict de oraș, nu prea te încumeți să ieși cu ea. Asta nu e important pentru noi, căci avem și posibilitatea montării unei stații de încărcare acasă, consilierul zicea că se încarcă în 7-8 ore la 100% la priză normală și cam 30 de minute la una „rapidă”. Aici nu am fost atent la detalii, ce anume definea el „rapid”.
Spațiul interior este, desigur, … mini. În față doi adulți solizi stau un pic înghesuiți dar acceptabil. Sunt și ceva spații de depozitare, are o cotieră cu ceva spații, în care poți pune câte ceva, inclusiv încărcat telefonul wireless, dar pentru telefoane medii, nu merge un S20+, depășește cam cu jumătate de deget. Ai spațiu de pus telefonul sub unitatea media.
Față de 500, în față este un pic mai bine, mașina este ceva mai lată, spațiul în habitaclu un pic mai mare, în spate este loc rezonabil pentru doi adulți și nu mai ai senzația aia de claustrofobie de la Fiat datorită vitrajului mai generos. Eu am stat mai comod în spate decât am stat în 500 – 1,80 și 95 kg. Da, am avut loc și într-una și în cealaltă. Evident, nu sunt mașini gândite să transporte 4 adulți, dar dacă e nevoie se poate.
În schimb, la Fiat ai portbagajul mai mare, deși ai și roată de rezervă (ceea ce la Mini nu este). La Mini, sub podea mai ai ceva spațiu unde stă cablul/cablurile de încărcare, trusa medicală, stingătorul și ce ai mai vrea să ascunzi pe-acolo. Overall însă, spațiul total din portbagaj este probabil la fel ca la 500.
Poziția la condus este una joasă, la Fiat este un pic mai înaltă. Scaunele sunt mai joase față de podeaua mașinii, comode, au șezutul lat și în față și în spate. Față de Fiat unde cam stai cu genunchii flexați, spațiul de sub volan fiind unul mai redus, aici ai mai mult loc la picioare, practic este ca la o mașină subcompactă „normală”. Pedala de accelerație este „din podea”, nu „de sus”, mie îmi place mai mult așa, mi se pare că este mai odihnitor la condus.
După ce trece puțin euforia tehnologică, mai vezi și neajunsurile. Eu nu am putut avea vizibilitate integrală la ecranul central, din spatele volanului. Partea de sus a volanului acoperă cam un cm din ecran, trebuie un unghi incomod ca să-l vezi pe tot, el fiind prins pe coloana volanului, deci degeaba se ajustează acesta pe verticală, unghiul de vizibilitate la „ceasuri” este tot acela. Fereastra este prea sus, cotiera de pe ușă prea jos, nu prea ai o poziție bună pentru mâna stângă. În schimb, cotiera centrală e comodă așa că poți găsi o poziție confortabilă la condus.
Dacă în față e totul premium și plăcut la atinge, ai și ceva piele pe uși, în spate este plastic identic cu cel de la Fiat, ieftinuț, tare la atingere, probabil la fel de zgâriecios. Probabil oricum nu e făcută să stea cineva în spate. Au făcut economie acolo unde nu se vede Per total, rămâne însă senzația unui produs de calitate.
Infotainmentul se mișcă bine, dar nu are Android Auto, doar CarPlay (probabil sunt singurul utilizator de Android interesat de model :D). Consilierul a zis la un moment dat că hărțile se actualizează la doi ani, ceea ce mi se pare ciudat, că la Fiat e cam la 3 luni, la Sportage era cel puțin anual, la Kodiaq nu știu, că face singur în background ce vrea .
Per total, însă, la Fiat clasic mi se pare mai user friendly, deși e incomparabil mai lentă, dar e posibil să fie o chestie de obișnuință. Are și aplicație de telefon (asta merge pe Android), poți face chestiile uzuale – deschis/închis mașina, pusă să claxoneze/dea flashuri în parcare, statistici grămadă.
Și dacă tot am făcut comparația cu Fiatul clasic, trebuia să testez și Fiatul 500 electric. Nu întâmplător cel de la Mini vorbea de „experiență”. Miniul de test drive a venit curat, 500 murdar la interior, probabil ca majoritatea mașinilor de test drive de la noi sunt călărite de angajați. Carcasa nu este foarte diferită de cel clasic. La interior este însă altă poveste. Dacă cele clasice sunt mai glamoroase, electricele sunt mai sobre. În față au organizat mult mai bine spațiul și bate de departe Mini ca ergonomie. Spațiul interior în față este mai generos, scaunele sunt mai bine profilate. În spate la fel, ca la clasic. Poziția la condus este una ridicată, nu lipită de podea ca la Mini. Eu mă simt mai bine așa. Genunchii nu mai sunt atât de flexați ca în clasic.
Cotiera este OK, suficient de mare ca să te poți sprijini de ea. Sub cotieră este un spațiu de depozitare și un cup-holder pliabil. Are în sfârșit butoanele pentru geamuri pe uși . În schimb, vizibilitatea este mai slabă față de clasic. Stâlpii sunt un pic mai groși, iar oglinda retrovizoare vine foarte jos și practic obturează cam toată partea aia de parbriz.
Displayul unității media este foarte generos 10,25’’, cel al mașinii este poziționat clasic, îți oferă foarte multe informații și e mai bine gândit. Ai un spațiu bun de încărcare al telefonului. Torpedoul este mic.
Față de unitatea media de pe generația actuală mi s-a părut că se mișcă ceva mai rapid, este mai responsivă. Materialele nu sunt cine știe ce, în nici un caz materiale de mașină de peste 30.000€. Aici Mini câștigă de departe. Nu mi-a plăcut pielea de pe La Prima, în schimb stofa de pe Icon are o textură mai plăcută și pare mai OK decât stofa de la Clasic. În rest aceleași plastice ieftine ca la clasic. La Prima vine cu o planșă texturată, care în poză arăta bine, dar în realitate este destul de neplăcută privirii, este mai ok varianta cu plastic lucios în culoarea mașinii, care este pe Icon.
Se cunoaște diferența de putere, are 118 CP și e doar cu vreo 50 de kilograme mai ușoare decât Mini, deci dinamica este una „normală”, nu mai există senzația aia de „rachetă” și nu te bagă în scaune la accelerație. Nici nu este la fel de bine antifonată, zgomotul de rulare este auzibil. Overall, mașina este sprintenă, accelerează foarte bine, 9 secunde pentru 0-100 e OK. Pentru oraș se descurcă foarte bine și în extraurban poți face lejer depășiri.
Experiența la condus este una plăcută, te simți bine în mașină, chiar dacă nu este la fel de dinamică precum Mini.
Ca o concluzie, realist vorbind, dacă la „clasice” diferența de preț de peste 10.000€ nu se justifică absolut deloc, la echipări similare prețul de listă fiind cam 17000€ Fiatul, 28000€ Mini, la electrice diferența de preț este mai mică. Mini mi se pare cea mai bună variantă de hot hatch. Mașina are 180 de cai și face 0-100 în 7 secunde. Ceea ce am configurat eu ieșea cu subvenția de la stat 29.000€, TVA inclus. Fiatul, un picuț mai dotat decât Mini (în plus are Velux, camere 360, Blind Spot și doar la oferta de lansare include stație de încărcare), un pic sub 24.000, TVA inclus cu subvențiile de la stat. Fără oferta de lansare, cu opționalele care să-l aducă la nivelul de dotare al Mini, prețul ar fi cam la fel, în jur de 28.000€, TVA inclus (și ambele Rable), dar structura pachetelor face ca Fiatul să fie un pic mai dotat și are totuși 10 kw în plus la baterie, ceea ce înseamnă vreo 50-70 km în plus autonomie. Evident, nu sunt mașini pentru oricine, în sumele astea ai mașini mai… complete .
Dilema cu electrica am avut-o și eu la începutul anului când am cumpărat masina soției. După ceva căutări și teste am ales tot una pe benzina, un aygo automat de care este f mulțumită. Am fi vrut electrica sincer dar nu prea s-au aliniat astrele, poate peste 2 ani când trebuie sa schimb eu masina.
Asta e motivul pentru care nu mai e loc pe strazi. Masina sotiei, masina copilului, masina de la serviciu, masina de concediu.
Da, asa este, traficul suntem noi. Masina soției este pt oraș iar cu a mea merge la drumuri lungi, cam asta a fost logica.
M-ai spart. Cum adica batraneasca?
Pe acolo m-am dezumflat si eu. Adica se simte ca o masina de acum 10 ani, ca mai apoi sa aflam ca atributul principal „contemporan” la Mini e silentiozitatea si bagatul in scaun. Mkay.
Lasa ca il deranjeaza feelingul batranesc in Leaf dar ii place la Mini ca are butoane retro.aha
Apropo colegu,1.80 si 95 kg e situatie cat se poate de morbida
„Accelerația instant te bagă în scaune,” + „dacă o calci nu mergi mai mult de 150 km, mașină strict de oraș”
Pentru ca asta avem nevoie in orase, de mai multi viteji care se baga pe unde vor,fac manevre din scurt si n-au timp sa semnalizeze, ca „ce-ai boss, nu vezi ce repede m-am miscat, ce rost avea”
Alternativa e caruta. Sa nu cumva sa ni se faca rau de la acceleratie.
Oricum aia de la CFR merg pe principiul asta si vad ca o duc bine.
Mai avem pana acolo.
Ai Kodiaq? Intreb ca am un prieten cu Kodiaq LAURIN & KLEMENT, 2.0 benzina si dupa ce ca stat 9 luni dupa livrare, masina aia sta mai mult prin service. Acum are o problema cu GPS-ul care se pierde, il arunca aiurea pe harta si afecteaza n sisteme. El merge pe autostrada, dar masina cred ca e pe un drum paralel cu viteza maxima de 50km. A avut probleme si cu incalzirea stationara, memorarea pozitiilor in functie de cheia cu care deschizi masina, sistemul de infotainment se oprea in mers si nu isi revenea daca nu te opreai, incuiai masina si asteptai 5-10 minute etc… Masina noua, de aproape 50k euro.
Are apucături de Touareg. Am mai auzit ceva similar, un preot și Moliftele Sfântului Vasile cel Mare îi bagă mințile în cap. De preferat în parcarea unei mănăstiri.
pai si el, si-a luat de 50k skoda,,peheheh
Daca e pe benzina poate scăpa usor de probleme. Cu Rohnson.
Ciudat. Leaf are suta si el in 7,x secunde. Dar doar Mini te-a bagat in scaun. Ori era stricat Leaf-ul ori cineva are impresiile afectate prea mult de sigla de pe capota si de vrajelile consilierului.
Sa nu mai vorbim de materialele “premium” din Mini. Macar e haios omul…
Cred ca cineva s-a certat cu alticneva de la Renaul/Nissan ca prea incepe povestea cu „cat de naspa e Leaf”.+ n-are cum sa te impresioneze un Mini atat de tare ,masina efectiv are o nisa a ei si anume ” doamne/domnisoare”
Cateva poze erau bune. Se gasesc pe net stiu, dar articolul e fara condimente daca nu are poze.
In concluzie, săptămână viitoare îți livrează model 3.
Am vazut ca vanzarile au crescut la electrice, mai ales acolo unde statul da vaucere si impozite mici si etc. Daca nu ar da ar fi jale cu electricele. Dar am observat in paralel ca e plin de second-uri, unele dupa 2 ani sau cateva luni. De ce oare ?
Dupa cateva luni nu au cum, nu ai voie sa vinzi daca ai luat masina prin Rabla mai devreme de un an. Atunci raman masini aduse de afara. In ceea ce priveste masinile mai vechi, in ultima vreme au aparut foarte multe modele electrice noi si precum zici tu, foarte multe se cumpara. In majoritate de oameni care aveau deja electrice, au prins gustul si acum vor ceva mai mult.
Masinile electrice se afla in plina perioada de boom tehnologic. Adica se devalorizeaza moral in special repede multe dintre ele. Un Zoe de 41kwh luat acum 2 ani e deja depasit de mai orice.
e de supt bani de la state care arunca cu bani in electrice, de aia nici nu scade prea mult pretul lor ca este de unde sa vina ‘subventia’, aceeasi increngatura de sugaci peste tot, noroc ca a venit sugujambo de musk ca altfel si azi aveau guvernele vise umede cu dizeluri.
da, e plin de electrice sh pentru ca oamenii isi dau seama ca de fapt nu e cea mai grozava alegere, mai ales cand schimbi jobul si chiria mai des si iti dai seama ca nu prea ai unde incarca iar incarcarea rapida in mare inca e un vis umed.
Eu am o mare problema cu Leaf-ul. Din poziția mea de condus, oglinda retrovizoare este la nivelul orizontului, astfel încât acoperă complet o treime din parbriz
N-am mai întâlnit problema asta până acum
„Zoe și I3 nu m-au interesat”- ai exclus din start doua din cele mai reusite modele electrice.
Pe site la Fiat e reclama cu „De la 16500 euro, TVA inclus”. Ca altfel, in gama de 30.000 e Zoe, care mi se pare foarte OK
Leaf “ țiuie un pic a la rachetele din filmele SF, alea din anii ’60. ” nu stiu cat e sunet de motor electric si cat e un sistem de sunet artificial pentru pietoni. Might be both.
„are totuși 10 kw în plus la baterie”
Ce ai scris mai sus înseamnă „bateria a fost băgată totuși într-o priză de 10 kW un pic/milisecunde”. Capacitatea bateriei (energie înmagazinată) sub nici o formă în kW. Poate kWh.
„Displayul unității media este foarte generos” – nu mai scapam oare de expresiile standard ale celor de la revista Automobilul?
Vezi și la coreene .. eu am Hyundai Kona noul model de 64kWh bateria și 204CP (395 NM) .. la un preț de ~25k EUR cu TVA ..
E foarte eficienta (in 1500km am o medie de 11.5 kWh/100 km de mers liniștit) și poți parcurge până la 500 km in exterior. E fun daca vrei in sport, peste Leaf și peste I3.
Nu sunt materiale premium la interior, dar eu zic că e decenta, și foarte ok la preț.
Ăsta e prețul cu Rabla+?
Încărcarea pe AC merge mai sus de 7kw?
În altă ordine de idei, Tesla are Pop-up Store in București.
Și se va putea lua prin Rabla+!
am luat in primire VW ID.3 acum vreo 3 saptamani si sunt destul de incantata. frumos sa lasi pe toata lumea in urma la semafor, autonomie buna, fasneata la inghesuiala. Extrem de confortabila la interior, poate chiar un pic prea mare pentru o masina de oras / o a doua masina, ceea ce e un pic enervant la garajul nostru construit in 1952.
fac review pe larg daca vreti