Dragoș Stanca, proaspăt reales președinte BRAT și intimat a minim doi scriitori pe acest blog, are o discuție cu un om care și-a dat măsura profesionalismului de zeci de ori, pe tema inițiativei (propuse a) lui Stanca de a profesionaliza mediul online, mă rog, cel puțin ăla care e membru BRAT.
Hai să vedem:
- toți e de vină, deci nimeni nu e de vină. clasic.
- de ce suntem oare mai jos decât cehii? nu-mi dau seama, cu siguranță nu pentru că presa face race to the bottom de minim 10 ani.
- se face și la noi conținut din ăla bun, dar mai bine dăm share la Ziare.com, Epoch Times, 4tuning și restul. că nah, trebuie să îi bage cineva și pe ei în Sati, să fie și ei membri, că nu fac nimic rău, doar fură din bugetele site-urile care chiar muncesc.
- ești nebun, trusted.ro? ați văzut vreodată un comunicat al lor că au retras eticheta vreunui magazin? nu. plătești, ăia se prefac că îți fac un audit și aia e. nu le pasă, e doar o schemă de făcut bani. eMAG și Altex nu au trusted pe site, nu sunt magazine de încredere? exact.
- un board de experți? bănuiesc deja câțiva dintre membri, jurnaliști faliți și alți fomiști, care decid că nimic.
- cam cum i-am spus eu că el a introdus 4tuning în SATI și el s-a făcut că nu despre asta e vorba.
- ba putem să asistăm. eu latru de minim 15 ani și mi se dă cu tifla, că sunt mic și nu știu despre ce vorbesc, atitudine care mă face să le doresc falimentul tuturor.
- brandurile sponsorizează clickbait-ul? clickbait făcut de cine, Dragoș? de cine?!!?!? îmi place aia cu “prin inacțiune sponsorizați treaba asta. e așa de ironică venind de la el…
- plec, dar parcă nu plec.
Mă bucur că Obae nu mai stă cu mâna la tâmplă și a reținut critica de data trecută, când era inutil și agresiv gratuit.
Bun. Ce ar trebui să facă BRAT, rapid, ca să dea un semn că e serios. Să o dea afară pe Arina Urechiușă sau măcar să nu o mai pună să se ocupe de online, că tipa nu știe pe ce lume e (când e vorba de online). După care să dea afară din SATI următoarele site-uri: 4tuning (furt și jegoșism în formă continuată), Capital.ro (toxicitate în formă continuată), DCnews.ro (fake news în formă continuată), idevice.ro (fake news și clickbait în formă continuată), ziare.com (rescris știri în formă continuată), playtech.ro (jegoșism în formă continuată).
Uimitor cum două din site-urile astea sunt băgate în SATI de Dragoș Stanca. Am avut discuția asta cu el, el vrea însănătoșirea onlineului, dar el să nu facă nimic, că el are acționari, nu poate renunța la colaborarea cu două site-uri jegoase, trebuie să o facă pentru a face bani. Alții să aibă cot de etică. Alții. Mereu alții.
Finalitatea e asta: el a aerisit gura, eu am făcut un articol pe blog, nimic nu se va schimba. Știu eu niște oameni care pot schimba lucrurile în online, dar am îmbătrânit și nu prea mai avem chef. Hai fuga la angajat drogați și lăudat Raluca Mateiu că a făcut afacere.
Altfel, orice ai spune, când te apuci de făcut reclame pe persoană fizică, nu arată bine. Nu ești la nivelul de spălat deciziile dure ale companiilor, dar nici prea departe.
Nu poti reglementa site-urile de stiri ca pe alea care vand chiloti si deodorant. O stire proasta/fake nu te omoara. Un magazin online fara certificare „Trusted” te poate lasa fara bani.
eu îți explic că porcăria aia nu contează. tu ratezi complet.
„Un magazin online fara certificare Trusted te poate lasa fara bani” – chiar ma gandeam cui sa ii mai dau bani in perioada asta sa imi spuna ca sunt „firma de incredere” :)))
„O stire proasta/fake nu te omoara.” – Poate nu atunci, direct, pe loc, cand o citesti. Dar manipularea sistematica prin fake-news duce cu timpul la efecte nocive, care pot costa nu doar bani, ci multe vieti omenesti. Cred ca s-a vazut asta in ultima vreme, de la Brexit si Trump pana la ivermectina.
O întrebare de novice: Cam are ar fi bugetul pe luna pentru o publicație decenta în online-ul nostru?
bugetul pentru ce? cheltuielile?
Pai cheltuieli de hosting+administrare plus oamenii care scriu și apoi promovarea.
Depinde la ce trafic te aștepți. Dacă vrei să mergi destul de safe, te poți duce pe 150-200 euro lunar la PressLabs dacă mergi pe WordPress (biziday, g4media etc.). Depinde, iarăși, de ce volum de știri vrei să publici și ce jurnaliști angajezi, de unde iau știrile, cît teren fac etc.. Pune un minimum 4.000 lei net (8.000 brut?) de om și înmulțește cu minimum patru. În partea de promovare nu știu ce să zic, dar probabil se duc și-acolo un 200 euro lunar în fb ads, plus alții dacă vrei să te duci și-n google. La asta, ar cam trebui să adaugi două-trei camere video decente (ori în zona de Canon peste foto, ori direct la Sony) și niște microfoane de studio, că încet-încet, cam toți or să ajungă să producă content audio/video (că e podcast sau ce face Recorder, nu contează), deci mai adaugă un editor video plătibil și ăla cu un 5000-6000 net dacă vrei un om bun și mai pune pe drepturi de autor și-un grafician în regim de colaborare. There you go, ai o redacție. N-am socotit costul site-ului (design, development șamd.) Deci undeva la 10-11k euro lunar fără a socoti costul echipamentelor. Asta dacă vrei să faci o treabă decentă, nu o mizerie de clickbait, deși chiar și-așa e destul de discutabil, că ai nevoie de un redactor-șef cu ceva experiență și viziune, deci leafa lui o să fie mai mare etc.
giformedia au dat 79€ pe tema de pe econompedia.
@Alex și @Vali
Mulțumesc pentru răspunsuri. Din ce înțeleg la o estimare bruta ar însemna 11k euro, hai sa punem 15k eur asa de dragul simplității, pe an sa tot vina 180k euro pe zona asta quality.
Acum fără sa fiu rău, cum dracu se mențin niște site-uri pe piata asta? Ca mie îmi da cu virgulă. Ca eu nu prea vad cum un site nou din asta se poate susține.
A doua problema, cate din aceste site-uri produc ceva bani și nu zgomot? Și îmi pun aceasta întrebare pentru ca 180k euro pe an, pentru unii sunt bani de semințe, raportat la beneficii, gen propriul lor oficios.
Dacă ai trafic mare, poți să scoți 4-5k doar din google, așa se susțin alea de fake-uri gen activenews și alea cu tuneluri pe sub Bucegi și extratereștri: doi oameni, bani din google. Dacă ești serios, mai împuști niște (zeci de) mii dintr-o agenție gen Thinkdigital a lu’ Stanca, de exemplu, că tot e Dragoș prezent în articol. Plus proiecte/secțiuni sponsorizate, eventual donații/subscriptions etc. Partea grea e să ajungi la punctul în care faci traficul ăla.
trusted asta e ca firmedeincrede, adica nime-n lume
Fără mișto, Obae zici că a tras un joint și numără muștele din cameră, iar celălat a băgat o linie ca degetul de groasă și urmează să decoleze. Stan și Bran.
M-a întrebat un fost client de Trusted mai demult, i-am dat link la articolul de pe blog cu certificat firmă de încredere și i-am zis că e același lucru, dar la un alt nivel, noi nu mai colaborăm, el nu mai are vânzări, dar e ok, are certificat pe site. 🙂
i-ai tăiat factură?
și pe mine mă doare când proiecte la care lucrez se duc pe pulă, dar n-am ce le face, le iau banii și de ei cumpăr terenuri și alcool.
Te-ai apucat să plantezi sticle de Courvoisier? Să știi că astea nu fac pui.
Vali, mereu cu factură, mereu. Cafelele sunt pentru prieteni.
„Finalitate=scop”. Să folosim corect limba română!
Online-ul romanesc e ca nationala de fotbal. Joaca dar nu castiga. Si toti iau bani de undeva. Pana se infunda.
@Nickro – pe langa certificare “Trusted”, nu uita sa cumperi si un certificat „Firma de incredere”. Fara astea doua nu existi pe piata
Stanca, sati, brat…m-am uitat sa vad sa nu fie articolul servit din cacheul din 2012. In rest ramane cum am stabilit: Prostu’ lu’vantu, din generatie de oameni fara coloana, sclavii perfecti.
oamenii nu uita si asta e bine
am citit pe un site, autocritica, un review destul de ok la dacia spring. mi s-a parut altfel, in sens bun.
BAAA, nu mai accelera clipurile, e enervant de infect !