Dupa atâtea posturi cu masini – zici ca toti cititorii lui Vali sunt pe punctul de a-si cumpara una! – ma gândeam ca poate dau de un vopsitor bun. Rog mecanicii, tinichigiii (am o indoiala, dar pare ca ar trebui trei de „i”?) si specialistii in planetare, bucse si biele sa se abtina. Vreau doar vopsitori buni. Bine, nu de masini, dar daca au idei bune, de ce nu.
Am de facut un tablou din stejar. Culorile sunt cele din poza asta.
Nuante de verde, plecând de la verde fluo. Poza e un Sketchup, deci nu ma astept sa regasesc aceleasi culori. Mai mult, mie imi trebuie sa se vada venele stejarului, ca in poza de mai jos.
De preferinta, culorile sunt guase/tempera, dar sunt dispus sa trec si la acrilic. Stiu ca in acrilic exista sute de nuante, si chiar verde fluo, dar as vrea mai intâi sa epuizez variantele „complicate”, adica sa amestec eu culorile primare + ceva.
Ieri am facut niste teste cu galben,verde si alb. Pâna la urma, cel mai apropiat mi s-a parut sa dau straturi succesive de galben-verde-galben. Problema e ca straturile astea, oricât de bine le sterg eu, nu-mi mai lasa venele lemnului aparente.
So, daca aveti ceva sfaturi, sunt dispus sa le citesc/incerc.
Pigmenți de la magazinele de specialitate? Mă refer la cele gen „fondul plastic”, mă gândesc că au și așa ceva prin sertare.
Ziceam in post ca exista deja „ready mix” verde fluo, dar as vrea mai intâi sa vad daca se poate sa ajung la ceva similar cu culorile primare.
Yeee! A scris Fluture!!!
Misto, original si la obiect
Incepe sa miste oarecum!
Si a fost foarte rapid!
Stii cum a spus Stefan cel Mare cand un aghiotant ii spune „Maria ta, turci sunt in spatele nostru”?
Stefan spune „Atunci inainteee!”.
Il confunzi pe Stefan cel Mare cu Elena Udrea si pe turci cu statul paralel :)))
Daca nu ma insel, exista o tehnica de a „parli” lemnul cu flacara si apoi sa-l slefuiesti pentru a accentua venele lemnului. Te-ai gandit sa folosesti technica asta si abia pe urma sa aplici culoarea? Sau crezi ca ti-ar innegri lemnul prea mult?
Nu vreau sa-l innegresc. Mai ales ca stejarul chiar se innegreste când dai cu foc pe el.
PS. Tehnica se numeste „shou sugi ban” (oh, da, stiu, ati vazut „sugi”, ia vedeti cum faceti o glumita despre asta)
Ma gandesc ca daca slefuiesti cu atentie si suficient de mult, raman la urma doar venele innegrite…
Alte idei nu mai am
Venele ca venele, dar verdele fluo de care am nevoie? Ca eu am nevoie sa iasa ca in poza, e un tablou…
vezi ca ai scris gresit „s-o sugi bah” – gata glumita
ca sa iti iasa degrade-ul ala cat mai larg amesteca 90% albastru cu 10% galben si continui cu incremente de 5-10% pana la verde inchis: 85/15, 80/20 …. dupa care poti sa utilizezi doar ce-ti place din ele sau toate
si nu in ultimul rand … ia-ti de pe amazon acrilice si lasa-ne
Scoti poza la imprimantă si după aia o lipești unde iti trebuie
Procedeul “shou sugi ban” face parte din metoda traditionala japoneza Yakisugi.
no kiddin
Din moment ce nu ti-a iesit mixand si stergand culorile, singura solutie pe care o vad e sa cumperi ceva gata. Cred ca exista culori „transparente” si daca ale tale nu sunt deja asa nu cred ca ai cum sa le faci transparente.
Ai incercat sa aplici un strat de ulei dupa ce stergi stratul de tempera? Nu sunt sigur daca mai poti aplica apoi tempera peste ulei. Ma gandesc ca uleiul ar putea sa mai evidentieze putin venele lemnului?
Imi trebuie verde fluo ca albastrul din poza. Albastrul din poza e guasa simpla. Am pus putin direct din tub, am întins repede cu cârpa si apoi am sters imediat cu aceeasi cârpa.
Cam greu doar dar nu imposibil. ca sa obtii verdele fluo ai nevoie de vopsea albastra (ceva din mijlocul gamei de albastru) si vopsea galbena (ceva foarte intens) avand in vedere ca verdele fluo este spre capatul galben al spectrului de verde.
Incerc. Multumesc.
Din ce știu eu îți trebuie un baiț. Nu o vopsea clasică. Vopseaua nu lasă să se vadă fibra lemnului, ci o acoperă complet. Baițul e ăla care e puțin transparent, pătrunde în lemn și în unele cazuri accentuează chiar paternul lemnului. N-am văzut baițuri de culori de genul ăsta!
Haivas, vezi a doua poza pe care am pus-o, cea cu albastru. Genul ala de „vazut fibra” il vreau. Albastrul e facut cu guasa simpla.
guașele sau tempera acoperă complet nervurile așa că probabil va trebui întâi să tratezi lemnul cu ceva pentru evidențierea lor fără să-i schimbi prea mult nuanța naturală (un lac, sau un tratament,un grund, nu mă pricep probabil că există tehnici de învechire a lemnului) apoi paleta aia de culori e de-a dreptul toporistică, pe net sunt tot felul de generatoare de culori complementare, paletton de ex, problema e că nuanțele alea se pot replica cu greu în realitate, chiar dacă folosești o imprimantă profesională, dar, nah, ești artist, te descurci tu (iei hex și faci teste până îți ies) https://ritailies.ro/diy-cum-sa-ti-faci-acasa-background-din-lemn-pentru-poze-inedite/ (nu sunt eu rita)
Inteleg ce face Rita, dar eu am nevoie de altceva. Ea face „lemn vopsit si invechit”, pe cel mai ieftin brad. Eu vorbesc aici de stejar, caruia sa ii pun in evidenta venele, dar la modul mai subtil, sub culoarea verde fluo.
De ce ai munci ani de zile pentru a cladi un blog, iar apoi sa permiti cuiva sa scrie pe el cele mai random, inutile si stupide chestii?
E ca si cum imi construiesc o casa trudind din greu, apoi cand plec in concediu las pe unu sa locuiasca in casa pana ma intorc, stiind ca o sa se cace in mijlocul livingului, o sa mazgaleasca peretii, o sa deranjeze vecinii etc.
Ai dreptate. Mai bine lasa hoarde de comentatori stupizi sa ii polueze toate posturile…
future chiar ma plictisesti cu dezbaterile tale inutile si bombastice
Fugi la desene animate pe Antena 3.
Sau, alternativ, va fac o masa rotunda in „Trash”, tie si altora ca tine, ca sa dezbateti impreuna despre hermeneutica.
Offtopic:
Articolele lui Fluture au cele mai multe comentarii. Mie mi se pare benefic ce face el.
Poti incerca galben cu cyan pentru acel verde fluorescent. As incerca un galben lamaie , iti trebuie un galben luminos si saturat (nu folosi galben cadmium,) si un cyan mai spre verde turcoaz (nu folosi albastru cobalt, ultramarine, sau prusac).
Fiind guasa, prin definitie opaca, trebuie sa mixezi culoarea intai si sa dai doar un strat.
Am galben primar. Asa, la prima vedere, pare destul de luminos si „glossy”. Incerc cum ai zis, doar ca nu am cyan-ul ala. O sa incerc cu toate albastrele pe care le am (mai putin ce mi-ai zis). Multumesc.
Fibra o accentuezi cu acid sulfuric dacă flacăra e prea invazivă. Concentrație habar n-am să-ți zic, e cam 55-60 la suta la rasinoase, la stejar probabil e nevoie de concentrație mai mare. Clatire cu apă rece. Va eroda celuloza și lasă fibra în funcție de expunere.
Culori: verii Rembrandt, Picasso, Luchian și alde familia Pensulă au ajuns la performanța prin combinație.
Vrei ceva unic, te apuci de mixat și fuzionat. Mă rog, la tine e doar mixat pană la gasirea nuantei dorite. Te joci cu pigment deschis in concentrație din ce in ce mai mare. Nuanțare cu galben in verde și ridici stralucirea din alb. Recomand să lucrezi cu mensura gradata si sa salvezi rețeta.
Multumesc!
HCL 0.5 molar concentratie aplicat pe lemn… interesant. Ceva tips pentru scoaterea in evidenta a texturii placajului nu ai? L-am slefuit cu smirghel de 240 si 140 granulatie.
H2SO4 e acidul sulfuric. Tu zici de clorhidric… și în afară de inalbire nu cred ca face altceva în contextul ăsta. Poți folosi soda caustica sau hipocloritul cu acelasi succes.
Placajul n are textură din păcate. E furnir sandwich cu un aglomerant și rumeguș.
MY bad
Nici nu ma mai deranjez sa comentez.
La ce comentarii ai, bine faci ca nu te mai deranjezi.
1) Ar fi util ca zona pe care vrei sa o vopsesti sa o tratezi initial cu apa oxigenata (peroxid) pentru a mari contrastul fladerului (desenul fibrei).
2) Apoi, pe zona respectiva, aplici un bait alb, transparent. Dupa ce se usuca slefuiesti fin (120-180), fara sa apesi, pentru a diferentia fladerul, fara a sterge de tot albul. Eventual reiei baituirea cu alb, poate mai diluat, pana obtii o baza cu flader vizibil, usor albit si uniform, fara urme de duramen natur.
3) De aici incepi baituirea cu tonuri de verde, folosind culori transparente (gen aniline). Nu tempera, guase, acril, care au toate opacizanti. Cu exceptia zonei fluorescente, care se va vopsi separat, restul tonurilor de verde se pot suprapune unele peste altele, de la tonul mai deschis – la baza – pana la tonul mai inchis.
Pigmentii e bine sa-i cauti direct la culoarea dorita, numai daca nu-i gasesti sa incerci mix-uri albastru/galben. Problema cu mixurile e ca, dpdv cromatic, si albastrul si galbenul au si o componenta de rosu care poate face ca verdele rezultat sa arate usor mâlos.
E bine sa faci inainte probe pe o bucata separata de lemn (poate fi si o alta esenta, flader sa aiba) pana gasesti formula potrivita de baza albita si de pigment pentru zonele colorate.
S-ar putea ca sub zona fluorescenta sa ajute un strat slab de verde deschis. Trebuie testat.
Bafta.
Am facut niste teste cu ulei de tung, lasat 3-4 ore, apoi un strat de alb sters imediat, apoi straturi succesive de galben (sters imediat), verde (iar, sters imediat). Mi se pare interesanta culoarea obtinuta, doar ca aceste straturi multiple ajung sa acopere prea mult venele/fibrele.
Oricum, multumesc pentru sfaturi!
Ai idee unde pot gasi in Romania pigmenti anilinici? ca m-ar interesa pentru finisarea unor incinte acustice.
@fluture
My 2 cents. Tratarea initiala a bazei cu ulei nu cred ca ajuta, saturand fibra. Raman la parerea mea ca o albire (cu peroxid sau soda+peroxid) urmata eventual de o dilutie de alb (titan) creeaza o baza mai buna pentru culoare, fibra regasind-si contrastul la final, dupa impregnare cu ce vrei.
@vali
Poti gasi, pe incercate, la sticlute (nu tuburi!) cu pigment pentru lavabile acrilice (vinarom). Trebuie sa fie o solutie clara (nu opaca), fluida.
Mai poti incerca cerneluri de inkjet (se gasesc sticlute cu fundamentale, pt refill) dar trebuie sa ai grija la diluare sa folosesti o solutie de apa distilata si un alcool (tehnic sau izopropilic).
Sau poti folosi culori alimentare (nu sunt chiar aniline, dar isi fac treaba bine…), chiar vopsea de oua (lichida). La final e necesar un strat de lac de protectie UV (preferabil poliuretanic), altfel radiatia solara le va decolora, chiar daca sunt la interior.
Am facut asta pentru ca aveam o bucata de stejar data cu ulei. Era ca experiment. Dar uleiul il pun dupa. Voi mai incerca cu guasa alba in prim strat, stearsa repede si apoi cum ai zis. Nu am peroxid acasa.
cauta culori din paletar RAL. se folosesc la tampografie si serigrafie. gasesti ce vrei acolo.
Iar culoarea se aplica printr-o sita speciala.
daca vrei si iti da zoso mailul meu, intreaba-ma acolo.
Spargi un evidentiator verde fluorescent, recuperezi vata aia de acolo, dizolvi in apa si obtii un bait fluorescent
Da, am vazut si solutia asta pe youtube, dar mi s-a parut ca e prea diluat verdele ala fluo. Cum sa fac sa-l ingros un pic? Sa pun doar mai multa vata din aia in mai putina apa? E suficient?
De evidentiator am vrut sa iti zic si eu, dar mi-a luat-o altul inainte
Incearca sa dai direct, fara diluare cu capul de marker (proba), dar sa stii ca pe hartie dupa un timp se duce culoarea/nuanta fluorescenta.
Nu stiu daca merge cu un lac incolor pe deasupra sa protejeze, dar merita incercat.
Dupa ce s-a uscat culoarea, dau cu ulei de tung si apoi, daca mai e nevoie, un spray cu ceara. Doar ca, intr-adevar, nu stiu cum se comporta in timp, stiu si eu ca pe hârtie se duce destul de repede, un an cel mult.
Nu stiu daca ajuta randurile de mai jos, dar m-am lovit de o chestie reconditionand o usa din 1934, din stejar.
Pentru ca nu iesea vechea vopsea, am bagat marlaneste cu peria de sarma moale, electrica. (Huo, ca am incercat intr-un colt!)
Am observat ca peria de sarma „mananca” lemnul, dar raman nervurile.
Dupa faza asta, am incercat pe niste scandura „clasica”, noua: DA, actiunea cu peria de sarma mananca partile moi ale scandurilor, lasand in relief nervurile. Prin presiulea mainii poti „dicta” cat sa-ti manance din lemn.
Nu stiu daca ajuta autorul faza asta, dar am scris aici „ca sa ramana”. Se pot face chestii faine cu procedeul asta…
Periile folosite de mine sunt astea: https://www.raider.bg/uploads/2016/02/8be2a1084150a8cc1f772a13f90ae607.jpg
Stejarul meu e ok ca textura dupa ce l-am rindeluit. Nu am nevoie sa-i mai fac nimic, nu-l slefuiesc, e bun de vopsit. Rezultatul e cel din poza cu albastru si exact ce am eu nevoie.
PS. Daca vrei sa iei si mai bine cu sârma, dai putin cu pârlitorul pe el. Putin, daca nu vrei sa inchizi culoarea. Focul va arde fibrele moi si cele mai putin „legate” de restul si asa vei obtine nervuri si mai profilate. Poti sa repeti procedura frecând cu o perie dura de plastic intre pârliri. Manual, nu e nevoie de perie electrica.
Dacă articolul era semnat de Vali se încadra la bricolaj, dacă e scris de fluture e nașpa instant.
Cred ca zeul bricolajului va trollează finuț semnând articolul cu fluture
Nu are mina asa de fina boss pentru aceste lucruri.Nici rabdarea necesara.
ce probleme ai si tu
Eu am folosit baiț colorat pentru a lăsa nervurile la vedere. Știu ca nu nu se găsește culoarea pe care o cauți, dar poate ca merge potențată cumva. Eu aș face niște probe. Spor.
In functie de suprafata, lac de unghii, eventual mai diluat?
Tu ai nevoie de un lac colorat daca vrei sa se vada fibra. Baitul ar fi o idee dar nu face nimeni fluorescent si nu are luciu.
Explicaţie (to whom it may concern): da, e corect cu 3 de „i”. Primul provine de la sufixul „-giu” asociat unei ocupaţii (cum sînt „geamgiu”, „cafegiu”), sufix de origine turcă. Al doilea e de la forma de plural a sufixului respectiv: „-gii”. În fine, al treilea indică articolul hotărît, care în română este plasat la sfîrşitul numelui (substantivului) şi face corp comun cu acesta. Cu alte cuvinte, ultimii doi de „i” indică numărul, respectiv determinarea, deci sînt absolut necesari. Problema, deja clasică la nivel de şcoală primară (cu cîţi de „i” scriem „copii(i)” ?) e specifică românei, din cauza adaptării necorespunzătoare a alfabetului la fonetica limbii. Confuzia e dată de existenţa în română a două tipuri de „i”, diferenţiate de cantitate (simplific aici terminologia, bănuiesc că deja v-aţi plictisit). E însă simplu: primul „i” din cuvîntul-problemă este lung (pe el se pune accentul), iar al doilea este scurt (şi se aude evident mai slab). Corect ar fi fost deci să existe în alfabetul nostru un semn distinct pentru acest „i” scurt, şi chiar a existat un astfel de semn, pe la sfîrşitul secolului al XIX-lea. Cum însă semnul evoca legătura cu vechiul alfabet de pînă pe la 1860, acesta fiind cel chirilic (unde există pentru „i” scurt şi pentru diftongi simboluri de sine stătătoare) cineva, academician cred, oricum bun român şi pe cale de consecinţă slavofob, a decretat că e prea complicat să folosim astfel de semne. În schimb, tot ca bun român, dar certat evident cu logica, a susţinut existenţa a două semne pentru „î”.
Bineînţeles, reforma alfabetului din 1953 a fost privită cu aceiaşi ochelari de cal ai slavofobiei (şi în particular ai rusofobiei), şi aşa am ajuns în 1993 aproape de grafia interbelică. Justificarea (explicită sau nu) e de-a dreptul tembelă: spre ştiinţa celor care susţin să scriem „român” în loc de „romîn”, cea de-a doua formă a fost folosită constant de către mari lingvişti şi filologi de la începutul secolului trecut (mai ales de către ieşeni). Alexandru Philippide, mort în 1933, nu era în nici un caz vreun agent stalinist, şi totuşi nu a scris niciodată cu „â”.
Bottom line: de ce atunci scriu şi eu „român”? Stulta lex, sed lex (cer scuze anticipat latiniştilor).
Multumesc pentru explicatii. Foarte interesant.
Doua pitzi se intalnesc in mall:
– Vai tu, ce misto iti sta cu pantofii astia corraile! De unde ii ai?
– De la Milano draga, pai ce vrei, crezi ca gasesti asa ceva pe aici?
– Va tu, dar ce culoare misto, am unii identici, dar mai pe verde putin…
mixer pentru acrilice
https://www.goldenpaints.com/mixer
Scurta lectie despre vopsele: una dintre calitatile urmarite este „puterea de acoperire”, usor de intuit dupa un zugravit cu lavabila de proasta calitate. Pentru asta se foloseste un filler alb; in cantitatea si calitatea acelui pigment da puterea de acoperire. Pigmentul care se adauga ulterior coloreaza practic acel filler alb.
Pentru ce vrei tu ai nevoie de pigment pur, in stare diluata, nu guasa si alte idiotenii care contin filler. Solutia simpla: marker (carioca) in cate straturi ai nevoie, eventual combinate si protejate cu lac daca „permite” tema operei de arta. Experimenteaza.
Solutia complicata: pigment lichid, amestecuri, experimente… spor la scos petele din haine.
Daca nu e prea tarziu, vezi aici https://www.facebook.com/topwheelsauto/
vopsesc jante in tot felul de culori turbate. La cat de nebun il stiu pe patron, nu cred ca te refuza