Twin Peaks, explicat

Un om probabil la fel de nebun ca David Lynch a făcut un video de vreo patru ore jumătate în care explică pe îndelete cam care-i toată faza prin Twin Peaks. Mai țineți minte sezonul 3, ăla care a fost dat acu vreo doi ani la HBO? E, și eu, doar că deși mi-a plăcut pentru bizareria lui excesivă nu mă pot lăuda că am înțeles ce se întâmplă acolo. Ei bine, filmul ăsta de o patru ore jumătate o face.

Pentru că-i lung, uite o idee cu care începe: în anii ’80 publicul de TV a cunoscut o banalizare a violenței. Serialele alea în care detectivul rezolvă câte o crimă în fiecare episod transformă victimele ălea în nimic. În fiecare săptămână moare câte cineva, nici măcar nu-ți mai pasă de persoana moartă, tu vrei să știi cum a intrat și ieșit criminalul deși ușa e închisă pe dinăuntru, sau ceva de genul ăsta. Tipul numește asta „consumable violence”.

Ei, printre altele, Twin Peaks ar fi un exercițiu împotriva unor astfel de gesturi, de-aia nici nu voiau ăia să afle cine-i criminalul, că era mai uman și mai logic să afle cine-i victima.

P.S. Dacă nu crezi că TV-ul banalizează violența, caută pe internet secvențe cu reporterii care demonstrează în fața camerei cum au fost arse fetele alea din Caracal și, sincer, vezi dacă primul gând care-ți vine în cap este „nu așa se face focul draga mea”.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

38 comentarii

  1. Da, dar TV-ul nu o face intenționat. Un post TV e un business – care funcționează pe ore de emisie, audiență și reclamă. Faptul că prezentatoarele și reporterițele sunt niște capre care știu să citească, în frunte cu Esca ( știe să citească de pe promter , atât ) e doar un fapt ce ține de fișa postului – 1. arăți decent, 2 – știi citi, 3 – mergi la școala de ” cititoare de promptere ” ca să înveți să strâmbi la cameră, ca să transmiți prin mimica ta sentimente și că te interesează de ceea ce citești – în timp ce tu de fapt te gândești la ciocanul lui Mișu ).

    00
    • pai business-ul care nu face lucruri intentionat nu prea e afacere (ca urasc „business” asta, nu pentru ca e in engleza ci pentru ca e limba de lemn) de succes.

      00
    • „dar TV-ul nu o face intenționa”…ce naivi sunt unii…

      10
    • E ok. Imi fac firmă de scos rahatul de prin curțile oamenilor și-l vărs la tine in poartă … mă costă mai ieftin, nu te supăra este doar un business

      10
  2. Ai idee dacă mâine plouă în București?

    00
  3. Chiar explică sau trollezi? Scuze, dar deja am „pierdut” ore cu filmul, dacă după alte ore rămân la fel de năuc, n-am făcut nimic…

    00
    • Cred ca trolleaza … omu era probabil pe etnobotanice, asa cum era si jodorowski de exemplu sau cum e refn, si a avut bulan de a facut serialul ala, cam cum a avut vulpita bulan.

      00
    • Are o serie de explicații ce par plauzibile, nu fac mișto.

    • @xxx, păi dacă la TwinPeaks era pe etnobotanice, când a făcut Eraserhead pe ce naiba mai era? Oricum, omul nu pare cu toate țiglele pe casă, ochii ăia sticloşi nu fac a bine.

      00
    • La eraserhead ca si la probabil a 2-a jumatate din twink peaks probabil nu-i statea producatorul pe cap

      00
    • lynch pare ca nu e cu toate tiglele pe casa fiindca reuseste sa creeze in film atmosfera exacta care se resimte in starile modificate ale constiintei, chestie cu care individul obisnuit se intalneste rar in viata, unii dupa ce iau droguri, unii prin cosmaruri inexplicabile (pe care le interpreteaza ca fiind cosmaruri) altii dupa ce mediteaza (lynch fiind unul dintre promotorii meditatiei „fara ganduri” cunoscuta ca zen sau chan), abia dupa ce am vazut rabbits am inceput sa inteleg ce vrea sa obtina cu exploatarea absurdului si supranaturalului, pentru spectatorul obisnuit totul pare o aberatie

      10
  4. “Lumea e tentată să creadă, punând lucrurile cap la cap, că infamia din 22 februarie 1996 este moaşa spirituală a Ştirilor de la ora 5. Totuşi, părintele ProTV-ului susţine, în acelaşi interviu în care declară că a creat postul de televiziune din plictiseală, că Ştirile sunt un instrument al bătăliei pentru audienţă. Într-un interviu acordat Iuliei Bunea pentru Pagina de media pe 6 august 2014, Adrian Sârbu furnizează următoarea explicaţie: „Am descoperit că ne duceam direct în bot, direct la pierdere, pentru că se dezvolta un concurent foarte puternic, populist, neocomunist, împins de Antena 1, care dispăruse după ’95, şi în acel moment am început să pierdem audienţă. În televiziune, dacă pierzi audienţă, mai bine închizi. Şi atunci am fost pus în faţa unei situaţii de tip antreprenorial. Eu aveam
    nişte investitori faţă de care aveam obligaţii, investiţii de zeci de milioane, în ProTV. Iar audienţa noastră începuse să scadă. Piaţa de publicitate nu exista, se năştea, noi pierdeam bani şi puteam să ajungem în acel moment o televiziune de nişă sau să ne menţinem pe ceea ce se numeşte mainstream şi care era obliga- ţia ProTV-ului.[…] Atunci am luat o decizie, pe care azi pot să mi-o amendez axiologic, dar nu mi-o voi amenda niciodată din punct de vedere ontologic, al existenţei ProTV şi al contribuţiei noastre la ceea ce a urmat. Am luat o decizie de diversiune. Ştirile de la ora 5 sunt o mare diversiune. Dar şi mutarea ştirilor ProTV, care în anii ’95-’96aveau mai mult politic, şi această diversiune s-a numit: hai să le arătăm oameni- lor şi partea pe care ei doresc s-o vadă, dar se feresc s-o recunoască.“”

    00
    • si asa emisiunea de Sport a devenit sinonima cu ‘ce a mai fcut Becali azi’ …

      00
    • NOU
      #16

      De asta protv au ajuns cei mai mari manipulatori si mizerabili.

      00
    • Aia de la Stirile PtoTV sunt in stare sa iti explice cu lux de amanunte orice crima, viol si accident . Stai ca prostu’ si asculti ce debiteaza Tanase. Si Esca sta linistita si il asculta. Ba, ii mai pune si intrebari suplimentare.

      00
  5. doamne ajuta, mi-am sucit si io mintea mai ales dupa ultimul episod al ultimei serii (cel mai horror din tot serialul). dar nu am vrut sa stau patru ore sa ma gandesc la semnificatii, asa ca o sa ma uit si eu, sa-mi explice, dom’le. chiar daca probabil lynch ar/a refuzat sa confirme orice.

    00
  6. pt ceva intre stephen king si twin peaks, recomand ceva gasit aseara pe netflix, radio kirlian. numai ca tre sa stii spaniola , ca nu are subtitrare nici in engleza (!)
    si love death and robots, ca de la ala mi-a aparut recomandare si pt astalalt

    00
  7. Kafka, Procesul. Am avut aceeasi revelatie cand am citit explicatiile detaliate

    00
    • Birocrația asta

      00
    • Ce pisici de explicație să citesc la Procesul? Nici la Twin Peaks original nu am avut nevoie de explicații, trimiterile la Cartea Morților și alte treburi le-am savurat cu plăcere.

      00
  8. NOU
    #29

    Cred ca e vorba de „bagatelizare”, nu de „banalizare”.

    00
  9. NOU
    #31

    Filmele lui Lynch se inteleg mai bine dupa un joint, cu sonorul tare, pe ecran mare.
    Cel putin asa mi s-au parut: Mulholland Drive, Lost Highway, Inland Empire, Twin Peaks, Rabbits, Eraserhead si in parte, Blue Velvet.
    Altele precum Wild at Heart sau The Elephant man merg si fara iarba :))

    Nu stiu de ce l-am asemuit mereu pe Lynch lui Jung, de fapt Lynch incercand sa ilustreze vizual pasaje din subconstientul colectiv despre care Jung vorbeste mai pe larga iar in „Cartea Rosie” incearca si o reprezentare vizuala.

    Inca n-am vazut videoul, o sa-l vad, insa pentru mine asta inseamna Twin Peaks, o manifestare a unui subconstient colectiv (local, „oraselul de munte cu luminile si umbrele lui”). Lupta lui Cooper, venit din afara orasului nu are nicio sansa de izbanda pentru ca problema e la nivelul orasului care dicteaza fortele care ajung sa se manifeste in lumea exterioara.

    Cumva, noi toti, ajungem sa realizam realitatea inconjuratoare, am tot auzit chestia asta insa intrebarea pe care mi-o pun e daca o facem constient (stimul-raspuns) sau originea sta in subconstientul colectiv care dupa spusele unora, functioneza si el dupa niste reguli: simboluri, arhetipuri, tensiuni si pulsatii…

    00
  10. Io urmăresc ştirile la tv de dimineaţă şi alea pe seară pentru că am un tv în bucătărie pe unde-mi fac veacu ca orice proprietar de apartament. Intersant este că ştirile cu morţii de prin trafic au luat încet, încet, locul morţilor de coronavirus din spitale. Nu contează despre ce e ştirea, să fie cu morţi şi răniţi. Plus că mai scapă din când în când o precizare că accidentul s-a soldat din „nefericire” fără morţi pe burtierele care rulează ştiri pe scurt.

    00
  11. NOU
    #34

    BOB = Beware of Bombardiers

    00
  12. NOU
    #37

    Referitor la anunțul de pe autovit, mi-am comandat două. Una-i pentru piese de schimb. 🤣

    01

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube

Alte articole

Alte linkuri (mostly NSFW)