Trăim așezarea/revoluția comerțului online

O dată la câteva zile dau peste câte un articol despre cum toate magazinele online sunt jalnice că nu au livrat o comandă și că ar trebui să moară. Uneori articolele astea sunt scrise de amici sau de cunoștințe care se pricep la online, nu de târleți de 19 ani care lucrează că șoferi de taxi sau de studenți care habar n-au că există internet și dincolo de pornhub și fileilst.

Și aici apare nedumerirea mea: bă, ești destul de deștept să înțelegi cât de cât ce se întâmplă, ai citit zecile de articole despre cum curierii sunt hingheriți pe salarii mici sau despre cum ecommerce-ul are o creștere masivă de la an la an, chiar nu faci legătura între cele trei?

 

Hai să mai explicăm o dată, scurt, ce se întâmplă:

  1. Magazinele online nu au cum să estimeze cât de mare o să fie creșterea de la lună la lună. Serios. O lună poate să fie moartă sau poate să fie cea mai bună lună din an. Nu mai există reguli, nu mai există “anul trecut și acum doi ani ianuarie a fost mort, așa o să fie și anul ăsta”.
  2. Ținând cont de punctul de mai sus,  stocurile sunt pur și simplu în aer, ceea ce aduce o bătaie de cap suplimentară la logistică. Am dat link la asta pe blog, s-au vândut în două zile toate bucățile care se vindeau în jumătate de an și mai știu exemple de genul ăsta.
  3. Toate firmele de curierat sunt de vânzare, mai puțin alea care au fost deja vândute. Asta înseamnă că managerii români vor să țină cheltuielile cât mai jos, preferând să încarce oamenii cu 50% în plus YoY decât să mai angajeze un om. Asta înseamnă că oamenii se satură și pleacă sau își fac treaba în dorul lelii sau vin unii care nu se pricep și fac treaba în dorul lelii.

Eu înțeleg cele de mai sus, nu pentru că sunt mai deștept decât restul, ci pentru că am mai multe informații din interior și stau de vorbă cu oameni care lucrează în zonele astea sensibile (manageri de magazin, directori de logistică, curieri, șefi de firme de curierat).

Sper să înțelegeți și voi.

Am făcut aseară la 18.19 o comandă, azi la ora 11 o aveam acasă. Se întâmplă și așa, se întâmplă și să stau 4 zile după o comandă. E o așezare a comerțului online. Acum se scriu regulile, acum se fac testele de stres, acum se formează ecommerce-ul românesc.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

44 comentarii

  1. Usor usor din hater ajungi maicuta

    00
  2. Dar cola? Cola unde este?

    00
  3. da, comenzile dupa emag se misca repede la livrare. asta daca nu e black friday.

    00
  4. N-are rost sa comanzi zacusca, sunt destule borcane pe trenuri care pleaca din provincie.

    00
  5. @zoso – exemplul cu livrarea asta nu e tocmai inspirat. Una e livrarea din magazinul Mega, si alta e livrarea de la emag. E relativ normal ca asta sa-ti vina la timp, pentru ca nu sunt atat de multe comenzi la Mega, asa cum sunt la emag, cu haosul aferent de acolo.

    00
    • ce comandam de la mega imi venea in două zile.

    • De fapt îți venea la data solicitată de tine, care putea fi azi+2 sau mai multe zile. Livrare planificată. Sau nu mai e așa?
      Ce vreau să zic e că la astea ai un oarecare control, și aveai și înainte de BF. La restul, de la BF încoace, treaba s-a stricat, mai ales la cele vandute de parteneri. Nebunia e atât de mare la emag încât mai nou te pun pe tine să suni la parteneri, ca să întrebi nu când livrează, ci dacă au pe stoc (deși pe site-ul emag scrie că este). Am sunat, nu era.

      00
    • salut
      cu ce te protejezi contra furtului de date din industria on-line shopping?
      eu unu prefer la telefon. poate e si mai putin siguranta.
      adica as prefera. nu fac cumparaturi online. dar daca chiar nu ma pot deplasa probabil voi utiliza servicii de gen.

      toata lumea din jurul meu cumpara zilnic aproape. n-am probleme, inca ( scepticul din mine) si sunt mutumiti cu antivirusi gratuiti.

      am mai intrebat daca factura primita e conform cu costurile samd. totul ok.

      tot toma ma cheama.

      well. am norton full security . e de-ajuns?
      repet. nu am experiente de cumparat online. banu jos si bye bye.

      deci : CE-I CEL MAI BINE DE FACUT ? ELIMINAT SI ANXIETATEA ASTA DE A FACE CUMPARATURI PE NET.

      MULTUMESC! SPOR LA CUMPARATORI!

      00
  6. Dar la ora 13:42 când se face comanda ar trebui sa știe dacă se poate aduce comanda până seara in showroom in intervalul 20:00-21:00? Și de fapt comanda ajunge a doua zi. Dar cum era cu marketingul ală… Mai bine zici că vine în aceeași zi și o aduci a doua zi.

    00
  7. NOU
    #19

    Asta cu livrarea online e amuzantă. Am comandat un ceva anume electrocasnic pe 16 decembrie. la un mare magazin online. Apare că mi-l livrează pe 18-19. Măi, să fie! (da. știu e perioada aglomerată, nu mă interesează, că nu eu am stabilit data de livrare). Tot sun la ei.
    – Măi, sunteți siguri?
    – Da, păi, să vedem…
    După 2 zile apare că livrează pe 23. Pe 20 sun iar:
    – Sigur îl livrați pe 23?
    – Curierul lucrează și pe 24, ajunge. Să vedem cum umplem mașina că de fapt îl trimitem noi cu camionul, dar îl preia curierul…
    – Pana mea, zi-mi că îl aduci pe 27-28, dar nu o da langa că poate…
    Pe 23 am renunțat la comandă. Pe 26 decembrie încă, apărea că va fi livrat pe 23.
    Pe 28 mă sună curierul că mi-a adus electronicul:
    – Băăăă, am renunțat la comandă! Nu v-au zis ăia??
    – Nu.
    Pe 30 decembrie, mă sună magazinul să ma întrebe dacă vreau să renunț la comandă..

    00
    • Mai citeste odata prima fraza din articol, thx

      00
    • NOU
      #21

      1. Mai citește o dată ce am scris în paranteză.
      2. Nu estima că îl livrezi in 2 zile când știi că perioada e încărcată. Estimează 7-10 zile și surprinde-mă livrând marfa în 5-6.
      3. Spune-i omului adevărul. Acceptă mult mai ușor dacă îi explici decât să îl minți și să nu te ții de cuvânt.

      00
    • presupun ca nu crezi ca e un nenica in spate cu zarul ce o da cu estimarile.
      pe langa asta, era evident ca perioada sarbatorilor e similara cu BF, deci evident apareau intarzieri mari. la care mai adaugi ca afara erau temperaturi cu minus mare si viscolea prin toata tara zile la rand.

      emag ar trebui sa se gandeasca sa livreaze ei produsele proprii. ar putea incepe cu acest serviciu in orasele in care au deja showroomuri.

      00
  8. La #1 si #2 imi permit sa te contrazic. Zilele astea lucrez la bugetul pentru 2017 si printre altele include atat estimarea de vanzari cat si forecast-ul pentru achizitie. Desi vorbim de o estimare, vanzarile realizate sunt +/- 5% tocmai din cauza estimarii stocului (nu poti sa vinzi ce nu ai)

    00
  9. Pe aici Fedex si Ups in noiembrie si decembrie mai au un om sau doi in duba, dar ei nu fac plata ramburs care e o bataie de cap. Apoi peste o anumita greutate nu se mai ocupa ei dar din cate vad la curierii din Romania curerul duce si un plic si la vecinul un frigider.
    Cred ca modelul fedex e cel mai bun, ei au hub-urile de sortare si depozitele si apoi sub-contractori pe fiecare ruta residentiala, comerciala, intre orase pentru camioane.
    Multe domenii au fluctuatii, cred ca tine sau la Cetin am citit de aerul conditionat, daca suni in mai poate te programeaza prin iulie-august, suna in ianuarie si a doua zi e instalat.

    00
  10. Eu am observat ca in ziua de azi nu merita sa platesti online comenzile (dupa ce ani de zile numai asa am platit). Curierii sunt nesimtiti daca au coletele deja platite: vin cand vor (adica foarte greu si dupa nu stiu cate zile), trebuie sa cobori tu dupa ele ca sa ti le iei, atitudine jalnica, etc. Calitatea serviciilor de curierat a scazut foarte mult in ultima perioada. De acum inainte numai cu ramburs o sa cumpar.

    00
    • Crezi că-i pasa curierului dacă ai făcut sau nu plata? Oricum banii tai de ramburs ajung la comerciant după o luna.
      Mai mult îl încurci, ca tre să ți-l scaneze, să-ți bage numele, să-ți facă factura și chitanța, sa le mai și semnezi.
      Eu evit plata ramburs cât de mult pot, indiferent de valoare. Știi ca ma suna curierul cu 2 minute înainte, ies din birou, iau coletul și am terminat. Fără semnătura, fără facturi, fără chitanțe. În 30 de secunde e gata tranzacția.

      00
    • Adevarul e ca oricine stie, curierii au 5% procent din toate rambursurile, se stieeeee

      00
    • Să cobori ? Mie mi-au propus să-l iau de la depozitul lor, la 25km de locul unde stau. Asta pe motiv că ei nu livrează în locația respectivă după ora 16:30. În condițiile de livrarea era trecut destul de clar, a se livra după ora 16:30.

      00
    • Curierii sunt interesati de coletele cu ramaburs ca mai fac si ei un ciubuc. Se știe ca la curier e ca la taxi: n-am rest, numai bani mari.

      Pe langa coletele mele mai iau si colete unui prieten cu ramburs. Cum se face ca niciun curier pana acum nu a fost nesimțit.

      Nu zic ca toti curierii sunt la fel, doar ca a scazut calitatea serviciilor.

      00
  11. Ai dreptate pana la un anumit punct. Ma refer aici ca exista forecasturi de vanzari si daca esti o companie de top Nu cei avea abateri fiarte mari care sa-ti dea operationalul peste cap. Apoi, in momentul in care asta totusi se intampla, cauti solutii si te adaptezi. Nu sa livrezi mai repede neaparat, cat sa respecti o promisiune. Nu ai datele care sa te ajute sa faci asta, nu promiti. Schimbi modelul. Si respecti clientul. Ai gresit, iti ceri scuze si asa mai departe. Aici e partea trista a ecomnerce-ului: lipsa de respect fata de client. Ca livrarea next day nu mai e business as usual cted ca multi s-au obisnuit, ca orice binsoare blocheaza tara, nu te condamna nimeni. Dar cand in ziua livrarii, dupa ce a trecut intervalul de livrare selectat (Mega) primesti un mesaj sec ca livrarea se va face intr-una din urmatoarele 3 zile, nu se stie care, nu se stie nici interval orar asta nu mai e ok.

    00
  12. Dacă trebuie să cumperi online din România plătești ?
    RAM-BURS!
    Cine plătește în avans își merită soarta.
    Mai mult nu am de zis pe temă, rezonez cu logica din articol.

    00
  13. fuck curieri… vin cand vrea pla lor, la ce ora vrea pla lor, nu sunt in stare sa dea o ora estimativa si nici sa respecte un interval. Inteleg, ca dupa 5 vor toti, am comandat pana in 12 ca aveam treaba… la 1 a venit… stai dupa ei mai ca dupa mireasa, prefer oricand sa ma duc sa-mi ridic produsul comandat…

    Si nu, e inacceptabil intr-un oras cu 600k de apartamente tu sa nu faci livrarea electrocasnicelor grele pana la usa… ceva mai sensibil… laptop, monitor… nu mai am curajul sa-l iau prin curier, si nici sa plec cu el fara proba de functionare, macar ca se aprinde…

    eMag e pe un val confortabil si-si dau singuri la temelie daca nu-si fac curierat propriu… Firmele de curieri o sa-i traga dupa ei.

    Despre problema mediului rural… stiu… satul trebuie sa moara… dar pana moare, nu ne unim noi, cei x curieri fantastici, intr-un conglomerat pt deservirea zonelor defavorizate? Macar de 2 ori pe saptamana…

    00
  14. Eu pana sa am masina imi comandam apa de pe net. O singura data a intarziat 2 minute si a fost livrarea gratuita.

    00
  15. Și clientului ar trebui să îi pese cum de cât de greu îi este magazinului să facă față?

    E simplu: fără estimări din basme. Clientul acceptă prețul, estimările de livrare se schimbă, prețul rămâne la fel. Cum ar fi să o dai în: v-am așteptat 2 zile în plus, s-a mai dus una de 100 din banii de comandă. Acceptați așa?

    00
  16. Problema este alta. Toata lumea cauta cel mai mic pret. Ca sa dai pret mic, trebuie sa tai de undeva: nu tii stocuri, nu tii destui oameni, livrezi cu cine iti ia mai putin.
    Tu, client vrei sa dai doi lei, primesti servicii de doi lei, vrei sa dai trei, primesti servicii de trei.

    00
  17. problema la noi e ca nu avem posta moderna. in Finlanda s-au desfiintat multe oficii postale si acum posta lucreaza cu supermarketurile unde vanzatorii se duc si la ghiseul cu posta cand e nevoie. multe chestii locale (+alea chinezesti sau eBay) imi vin direct prin posta cam in 1-2 zile ajunge de la Helsinki in orice colt al Finlandei cu tracking number, magazinele unde e posta sunt deschise aproape zilnic 8-22, nu prea-s probleme. in Romania si-a luat sor-mea ceva de la eBay din China, a stat vreo 10 zile in Bucuresti, pana sa ajunga la ea acasa a mai durat ceva timp, mai ales ca posta internationala era deschisa vreo 3 zile pe saptamana program scurt si trebuie sa vii si cu acte si facturi daca e sa ridici ceva.
    chestiile de la Amazon imi mai vin cu DHL sau UPS, dar alea imi ajung la serviciu si nu prea e problema cu ele.

    00
  18. La #1 ai punctat foarte bine pt magazine mici sau medii.
    Imi amintesc acum cativa ani cand o banca ne-a cerut sa facem un forecast pt o linie de credit, noi fiind mici spre medii atunci. Am stat, am analizat, cresterea preconizata pe ecommerce, pe nisa, cresterea pe primele 3 luni YoY, zeci de xls-uri, qlik-uri, analiza, etc
    In noiembrie emag a facut primul BF (2011) si am intrat si noi in hora. Totul s-a viralizat instant, am aparut cu prima pagina pe la vreo 2 televiziuni, cu nume site, logo, etc. Totul a bubuit si in noiembrie + decembrie am facut cat 85% din forecast-ul anual :-)
    Linia de credit nu am luat-o, ca nu am cazut la pace pe termeni, dar anul viitor, dupa bilant, ne cauta banca sa ne dea o linie de credit preaprobata cu dobanda miraculoasa :)))

    00
  19. Mai înțelege lumea cum sta treaba, dar dacă tu ca magazin dai niște termene de livrare, pai cam trebuie sa te ți de ele. Altfel zi ca livrezi în următoarele 5 zile, nu doua.
    Am pățit și eu, comanda de la ikea care trebuia sa vina în 7 zile. Nu a ajuns nici după 30, am anulat și am refacut-o cu pretenția sa o trimita cu alt curier. Am mai așteptat și doua săptămâni ca să între banul înapoi. Am înțeles, se mai întâmplă ca în anumite perioade curierul sa fie suprasolicitat. M-am enervat pe curier, i-am umplut frigiderul cu carne dar a trecut.
    Dar alta e treaba când magazinul nu trimite coletul, ca un produs e în nu știu ce Showroom și doar după o săptămână afli treaba asta și ți se spune ca mai durează încă destul. Asta după 3 telefoane înainte și promisiuni ca livrează ‘mâine’.

    00
  20. 1. Am comandat la final de noiembrie un AC cu toate cele (kit de instalare + manopera de montaj) la emag. Estimarea de livrare era in vreo 10 zile. Pe bune. Dupa vreo 2 sau 3 zile, surpriza: emag avea acelasi produs (pack complet) cu o reducere de vreo 200 de lei. Ma uit la statusul comenzii mele, vad ca e in procesare, o anulez si creez o noua comanda cu acelasi produs. Termen de livrare: vreo 5 zile.
    Murphy loveste nemilos: dupa alte vreo 2 zile, intru, status in procesare. Pret? MAI JOS cu alte 300 lei. Anulez, comanda noua, etc. Termen de livrare: 2 zile. Livrare efectiva: 2 zile.
    M-a deranjat tevatura asta, nu pot nega. Nu am stiut ce sa fac, sa rid sau sa imi sara dracii. De sunat la ei, un mare pas, ajungi in callcenter unde e un amarit cu scriptul in fata si nu rezolvi nimic.

    2. Comand pe amazon DE niste cizme. 2 furnizori, 2 comenzi, termen de livrare 17 ian – 3 feb. Receptie? 17, respectiv 23 ian. Cost handling & delivery = 4.99 eur/comanda.

    Prefer oricind sa imi dai un termen mai mare si sa il respecti decit sa ma minti.

    00
  21. depinde de perioadă as zice, si da trebuie sa fii si intelegator in anumite cazuri si sa nu dai ranga pe magazin cand e clar vina curierului cum a fost de BF. Nu cred ca sunt altii mai seriosi overall ca eMag in Romania si nu ma refer numai la livratul comenzilor ci si restul, garantie, retur etc. dar asta nu inseamna ca intotneauna merge brici. Am comandat un aragaz pe 28 Dec, le-a luat celor de la eMAG mai mult de 1 saptamana sa il dea curierului si curierul l-a livrat a doua zi.
    Am comandat de revolutia preturilor sau ce-a fost pe eMAG (volum mare chipurile) pe 17 Ianuarie, pe 18 le-am primit so..

    00
  22. De acord cu tine in afare de faptul ca „curierii sunt hingheriți pe salarii mici”. Adica nu spun ca nu e adevarat ca e evident ca asa e si mie imi pare rau de ei. Dar e vina lor nu a clinetului, arata-mi te rog in ce tara civilizata clientul plateste pentru faptul ca curierii nu se asocieaza in sindicate si nu-si cer drepturile in nici un fel.

    Eu nu mai dau bacsis de curieri de ceva vreme, ma mai ia unul din cand in cand „haideti ca mai aveam putin si plecam” dar ii explic frumos situatia, si faptul ca daca eu ii dau 2 lei in plus nu-l salveza de tratamentul rau al patronului si ii indemn sa-si ceara drepturile, clientul final nu are nici o vina si nu are cum sa-i ajute.

    00
  23. Nasol mi s-a parut cand o data nu am fost cautat de curier si cand am sunat la firma mi s-a spus ca de fapt am fost cautat si nu am raspuns la telefon.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube