E timpul să reglementăm service–urile auto

Zilele astea are loc același război care a mai avut loc în trecut între service-uri auto și asiguratori auto, cu victimă sigură posesorul de mașină avariată. Asiguratorii se plâng că RCA-urile nu sunt profitabile, dar nu renunță la ele deloc, acuzând service-urile că umflă facturile de reparații, service-urile se plâng că asiguratorii plătesc greu și prost și deseori nu repară mașinile cum trebuie din cauza asta.

Propun eu o soluție simplă, pe care oamenii din zonele civilizate ale României o cunosc deja: service-urile să facă bani doar din service. Nu din vânzarea de piese la suprapreț, nu din alte scheme. Simplu și eficient. Afișezi ora de manoperă și doar cu asta te ocupi. Trimiți la asigurator factura cu piesele pe care le-ai cumpărat și orele pe care le-ai lucrat și el aia decontează. Nu adaos la piese, nu taxa de șmecherie, nu scheme.

Și mai trebuie ceva. Ai 2 mecanici/electricieni/angajați cu carte de muncă care se ocupă de mașini? Nu ai voie să ai 6 mașini în același timp în lucru. Hai să zicem că pornești lucrul la una și aștepți să vină piesele și în timpul ăsta te ocupi de alta. Nu de 3-4 în același timp de om.

Și inspecții la service-uri, pentru a verifica igiena locului de muncă. Să se închidă service-ul o zi pe lună să facă totul bec. Să nu mai iei poliomielită dacă ai făcut greșeala să te sprijini de un perete.

Ar crăpa inima în român când calculează cât face un mecanic care lucrează legal?

 

mecanic-auto-masina-masini Business photo created by senivpetro – www.freepik.com

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

69 comentarii

  1. Logica si bun simt. Cred ca avem asteptari prea mari de la service-uri.
    As vrea sa traim intr-o lume in care nu trebuie sa fii doctor in masini ca sa ai o sansa sa nu fii tras in teapa de service-uri.

    00
    • Las’ ca nu mi-e rușine nici cu „doctorii” În mașini! Dacă as fi mecanic decent, care vrea să își facă treaba (stiu, nu exista, doar visam) s-ar zbarli pielea pe mine când vine un „profesor” la mine să îmi dea sfaturi!
      Eu unul am acceptat de mult ca mai bine îl las să-și facă treaba și îi dau cu rugăciuni să iasă bine. Mai realizez și ca dacă, as stii ce face volanta de exemplu, mecanicul ala ma prostește și dacă stau lângă el când repara masina! Satisfacție dubla chiar, o face cu acceptul meu și cu zambetul pe buze!!

      00
    • Logic ar fi ca numărul de ore facturate să bată cu numărul de ore lucrate.

      00
    • totusi la doctor daca te duci sa-ti faca operatie il platesti la ora? la minut? sau pe operatie? numa zic

      00
    • ps. nu ai cum sa faci toata operatia foarte transparenta, inainte de operatie intai ai nevoie de un diagnostic, diagnosticul e in functie de abilitatile mecanicului si ale instrumentelor folosite

      00
  2. „Propun eu o soluție simplă, pe care oamenii din zonele civilizate ale României o cunosc deja: service-urile să facă bani doar din service. Nu din vânzarea de piese la suprapreț, nu din alte scheme. Simplu și eficient. Afișezi ora de manoperă și doar cu asta te ocupi. Trimiți la asigurator factura cu piesele pe care le-ai cumpărat și orele pe care le-ai lucrat și el aia decontează. Nu adaos la piese, nu taxa de șmecherie, nu scheme”

    Ok.
    1. Și cine da banii pe piesa și așteaptă 3 luni după încasarea ei? Zoso?

    2. Legea fiscala spune clar ca nu poți vinde ceva fără adaos. Cine susține controlul? Zoso?

    3. Cine da garanția pt piesa? Zoso? Anpc-ul vine la service, service-ul este obligat sa schimbe piesa conform legii. Anpc nu controlează contractele între firme, nu are atribuții. Doar persoana juridica – persoana fizica.

    3. Legat de așteptarea pieselor. Așteptarea are cost, de chirie service, de blocare rampa, și tot asa. Tot la zoso apelam sa acopere costul?

    Nu e ok sa privești problema doar din unghiul asta.

    10
    • La punctul 2), nu ar trebui să fie cam ca la construcții? Adică eu plătesc manopera zugravului și materialele folosite la prețul magazinului, că doar nu cumpăr de la el vopseaua. Și atunci ai adaos, pe cel al magazinului, că mecanicul nu e comerciant de piese…

      00
    • Dar nici sa ceri pe piese de minim doua ori pretul lor nu e OK.

      00
    • @paul Și drumul zugravului sa îți cumpere materialul?

      Și motorina? Și încărcarea? Și descărcarea? Și cărarea pana la etajul 2? Pierderi tehnologice?

      Toate astea reprezinta adaos.

      00
    • @Ivv

      1. Asta se intampla oriunde se face comanda in avans
      2. Cine spune? Nu poti vinde sub pretul de achizitie (in pierdere – decat in anumite conditii pe care trebuie sa le declari) dar poti vine la pretul de achizitie. Dar in cazul de fata nu e necesar ca service-ul sa vanda piesa. Asta e fix problema. Service-ul intermediaza achizitia piesei.
      Service-ul vinde manopera.
      3. Garantia pe piesa e a producatorului. Service-ul presteaza inlocuirea la pret de manopera, conform unui contract. Eu daca imi cumpar televizor de la un reseller (eg, TV Samsung de la eMag, eMag poate sa imi dea garantia de la ei in plus, dar nu e obligatoriu – garantia initiala e de la Samsung si eu nu ma duc la eMag sa-mi repare TV-ul ci la unul din service-urile din certificatul de garantie care au parteneriat cu Samsung, nu cu eMag).
      4 (vezi ca ai gresit la numaratoare, asa de suparat esti) toti prestatorii de servicii are intermediaza achizitia de materiale au problema asta. Vine cu natura afacerii (cost of doing business). Constructorii ajung sa astepte materialele comandate cand construiesc o casa, oameni care stau in asteptare si care trebuie sa primeasca salar, etc. Ei isi eficientizeaza procesele de lucru in functie de conditii (timpul de asteptare se plateste la jumatate, etc).

      Faptul ca lucrurile se desfasoara intr-un mod pana intr-un punct nu inseamna ca nu se vor schimba niciodata. Cine se adapteaza, bravo. Cine nu, dispare.

      00
    • In perioada asta, cand orice amar are acces la zeci de site-uri de piese auto si poate compara preturile in maxim 3 minute, cum poti tu ca service sa imi ceri preturi mai mari cu peste 50% mai mari?

      Singura diferenta e termenul de livrare, service-urile pot aduce majoritatea pieselor in decurs de cateva ore pe cand amarul de rand poate aduce piesa in maxim 1-2 zile.

      De cativa ani, am mecanic care lucreaza in particular si toate masinile familiei le repar asa, ii aduc ce piese imi cere, cumparate de mine la preturi decente si comparate in prealabil si cel mai important este ca la final am siguranta ca piesele au fost inlocuite (cum am siguranta asta? in primul rand pot sta langa el, in al doilea rand primesc intotdeauna piesele vechi inapoi).

      Apelez la un service doar in cazurile foarte complexe, pentru ca mecanicul meu nu dispune de toata aparatura service sa isi usureze munca si prin urmare un schimb de kit ambreiaj nu l-ar putea face eficient.

      In final am gasit 2 service-uri cu care pot lucra cum vreau eu, fie aduc eu piese si platesc manopera lor pe care mi-o stabilesc dinainte fie cu piesele lor daca imi convine pretul, dar conditia e sa primesc poze din timpul procesului si piesa veche inapoi.

      Stiu, pot fi considerat un client jegos, dar pana la urma pe mine ma intereseaza sa imi fie facuta treaba pentru care platesc.

      Am avut multe intamplari in care cei din service m-au ars sau au incercat sa ma arda asa ca sa o suga lejer.

      00
    • @Ivy

      Adaos în manoperă, total de acord, clientul trebuie să fie conștient de asta. Mie personal mi se pare că te referi la serviciul prestat, adică ce face omul cu materialul: îl cară, îl prelucrează, are pierderi, etc.
      Aici sunt total de acord cu tine, dacă își pierde timpul să cumpere materialul, atunci nene scoate banul, dar doar pentru asta, nu că pun eu adaos dublu pe lavabilă. Mă refer strict la prețul materialului efectiv, care ar trebui să fie la prețul magazinului (adică poftim bonul + pierderi + factura pe servicii).

      Acuma dacă ar fi să fiu cârcotaș aș spune că majoritatea firmelor de construcții au și transport inclus și tu trebuie doar să dai comanda, iar ei inclusiv vin și descarcă. Însă, și aici intră costul transportului.

      Autorul se referea la vânzarea pieselor la suprapreț, adică eu ca service să fac și revânzare (la a n-a mână), cu un preț exorbitant (ceea ce se petrece mai des decât ar trebui).

      Ca să dau un exemplu de așa da: un prieten a avut oglinda stânga bulită. A mers la service și rezultatul a fost cam așa: „te costă piesă atât nouă, atât de la dezmembrări (prețuri cinstite, verificate și de el ulterior), atât să o vopsesc ca să arate ca cealaltă, atât ca să o montez și va dura atât, dar o vei aduce în data cutare, că până atunci am alte manopere”. A plătit ceva, dar service-ul a fost transparent cu totul.

      00
    • Sunt de acord cu transparenta, dar dacă ii zici clientului Dorel ca ii iei 90 lei pe o bieleta care e 65 lei pe autokarna, Dorel se urca în masina, da 30 lei pe motorina, pierde 2 ore din viata, și se întoarce fericit ca a economisit 20 lei, dar nu are garanție de la service pt piesa.

      Dorel o sa moara sărac, dar fericit și nu va înțelege niciodată de ce. Tot timpul va da vina pe alții pt orice i se întâmplă în viata.

      Nu fii Dorel!

      00
    • @Vlad, scuze de limbaj, dar ce plm faci cu piesele vechi? OK, înțeleg că vrei să le vezi că sunt schimbate, dar ce faci efectiv cu ele după ce pleci din service?

      00
    • să nu le monteze isteții altui fraier.

    • Cazul meu: merg sa schimba ambreiaj + volanta in service, pret 4000 plus 700 manopera. Aceleasi piese costau 2400 daca le comandam eu, verificasem deja. Cand am zis ca aduc eu piesele, manopera a devenit 1600 lei. Eram dispus sa platesc in plus fata de pretul de achizitie a pieselor, dar diferenta era prea mare, asa ca am gasit un mecanic platit mai ieftin fara factura si comandat eu piesele. Deja sunt 2 ani fara probleme, chiar daca m-am temut o perioada de lipsa garantiei.

      00
    • @Ciuby: in primul rand prin acest lucru ma asigur ca nu vor fi montate cuiva mai naiv si in al doilea rand le pot recicla la tara, fier la fier / plastic la plastic.

      00
    • @CaliN: asa mi-au facut si mie unii. Am solicitat deviz pentru schimbare kit ambreiaj si au bagat in deviz ca se mai schimba si alte chestii, bla, bla, conform procesului si astfel ca devizul ajungea la 3500 lei.

      Nu sunt mecanic dar m-a dus capul si am sunat mecanicul si i-am spus despre ce mi-au zis istetii aia de la service, iar acesta mi-a zis ca se poate schimba doar kit-ul fara alte chestii, cum lucrez de cativa ani cu el, am incredere in el pentru ca nu mi-a dat gherla niciodata.

      Nu au vrut sa imi schimbe doar kit-ul de ambreiaj, asa ca am cautat in alta parte, unde au acceptat conditiile mele si prin urmare am scapat de belea cu doar 1050 lei + 50 lei baietii care au lucrat la masina.

      Dupa 50.000 km nu da semne de uzura.

      00
  3. Cica se duce o blonda cu masina la service. Se uita mecanicul si vine cu concluzia:

    – Doamna, aveti nevoie de o transmisie noua.
    – Nu va suparati, dar ce e aia transmisie?
    – Ah scuze, am zis una? Aveti nevoie de 2 transmisii noi.

    10
  4. Cei de la Radacini Opel au refuzat sa imi repare masina daca nu cumpar piesele de la ei. :)

    00
  5. Exista pe undeva un fel de service in care s-au asociat niste mecanici buni si nu cu patronel roman? Aia care isi respecta munca si clientii. Sau sunt dar nu in Romania?

    00
    • prin brașov știu vreo 3.

    • Care 3? Ca am fost in ultimii 15 ani la toate servuceurile din Brasov si am dat numai de Dorei.
      Apropo, adaosul pe piesa este profitul patronului, iar mare parte din ora de lucru ii revine mecanicului.
      Daca excluzi adaosul la pretul pieselor, patronul ajunge sa faca in cel mai fericit caz 0 lei.
      Te-ai intrebat vreodata de ce nu vrea nici un service sa lucreze cu piesa clientului si de ce poti sa vi cu piesa ta doar dupa program cand mai fac baietii un ciubuc?

      10
    • @Robert3, nu exista asa ceva. Mecanicul are salariu fix si poate ceva procente infime. La ultimele 2 vizite in service am calculat ora la 150 si 200 lei manopera. Dupa calculul tau iese ca mecanicul are 5k euro brut. Cand in realitate e 4k lei net.
      Ce mi-a placut mie la ultimul service e ca pe langa manopera scumpicica aveau si adaos baban la piese. Vrei sa vii cu piesele? Sigur, +20% manopera si fara garantie. Misto nu?

      00
    • @Robert3, haide sa nu exageram, ca nu raman toti banii din manopera la mecanic. Problema aici este ca toate lucrarile facute pe RCA sunt mai scumpe decat atunci cand te duci tu cu masina la reparat si platesti din buzunarul propriu pentru ca nimeni nu are interesul sa caute service-ul cel mai ieftin.

      00
    • Bine, nu mai argumentez ca stitivoi mai bine decat toti mecanicii cu care am vorbit.
      Efectul „mi se pare” e puternic aici pe blog mai ales cand comparati ce vi se pare voua cu ce STIE ala din domeniu.
      Vreti garantie la piese aduse de voi, de parca serviceul stie ce piese sunt alea si in ce stare. Va doare cand nu iese cu tiganeala dar vreti o tara ca afara.

      00
  6. Tocmai am iesit de la un reglaj directie unde a trebuit sa schimbe capetele de bara pt ca erau intepenite, stiam de problema. Oferta de pret cu piese luate de la ei 90 de lei pe bucata, pret pe autokarma fix aceeasi piesa acelasi producător 65 lei. Service fiind cu contract cu distributor nu cred ca au dat mai mult de 50 de lei. Treca de la mine, n-a fost vorba de o suma mare dar ma gandesc la unu care merge cu probleme mai mari cam cat il incarca. Ce-mi pare si mai rau e ca e foarte aproape de unde stau, fac 10 min pe jos. Pacat.

    01
    • Sa nu faca si muistu ala de patron bani. Da-l in pula mea cu platile lui la taxele de salariu ale angajatilor, curentul la ditamai hala, incalzirea la ditamai haia, chiria (probabil) la ditamai hala.
      Ai vazut tu piesa cu 65 de lei …e el lacom ca vrea 90.
      Stii vorba aia cu „ai cap sa nu iti ploua in gat?”

      10
    • Pune si costul omului care da comanda, costul biroului-atelierului de unde da comanda, timpul pentru receptia pieselor, riscul de return-alt timp, costul depozitarii pieselor, costul contabilitatii si dupa aia rotunjeste sa fie usor de urmarit. Cam pe la 50 lei de client e ok?

      10
    • @omu_negru, majoritatea service-urilor accepta sa vii cu piesele tale. Cel putin cele la care am fost eu in ultimii 10 ani. Tu probabil ai preferat sa nu mai pierzi 1-2 zile pentru a astepta sa primesti produsul prin curier si ai vrut ca masina sa fie reparata mai repede.

      PS: daca pe Autokarma piesa era 65 de lei, probabil ca si service-ul o cumpara cam cu aceeasi suma. Cu siguranta nu au volumul magazinului online ca sa poata primi aceleasi discounturi de la importator.

      10
    • @alexnicolae ai uitat sa pui cafeaua omului hartia igienica si timpul in care se scobeste in nas pana imi pune mie comanda.

      00
    • @Robert3 n-am pretentia la pret de achizitie vreau doar piesa la pret corect fara sa imi umfle factura. Pe langa astea se mai adaugă o chestie din care plateste toate cele enumerate de tine, nu stiu daca ai auzit, ii zice manopera.

      00
    • De unde inversunarea asta pe astia care cauta piesele pe net si le gasesc si mai ieftin cu 50%?

      Cand am o problema, caut sa mi-o rezolv in functie de crieteriile mele de la acel moment.

      Daca ma grabesc, platesc mai mult.
      Daca nu ma grabesc, platesc mai putin.

      Si in cazul acelor capete de bara, e vorba de 25 lei in plus la 65 – aproape 40% mai mult si pentru ce? Asta e problema, ca pot sa scutesc 40% in doar cateva minute.

      Daca ar fi fost un 10-15% nu s-ar mai fi complicat oamenii si ar fi mers pe mana service-urilor.

      00
    • @ vlad pune aia 40% la un deviz de 2-3000 de lei sa vezi cum cauti pe net

      00
    • @omu_negru pai tocmai asta zic si eu.

      Daca pot sa imi repar masina cu 40% mai ieftin de ce sa nu o fac?

      00
  7. Ai 2 mecanici/electricieni/angajați cu carte de muncă care se ocupă de mașini? Nu ai voie să ai 6 mașini în același timp în lucru.

    Ca om care a lucrat în service (acum mulți ani, ce-i drept) îți zic că e foarte posibil și plauzibil ca o singură persoană să lucreze la 3-4-5 mașini „în același timp”. Legit, fără umflat facturi, fără alte mișmașuri. Mai ales dacă e un service generalist și – evident – nu ai stoc de piese de schimb pentru toate mașinile posibile.

    Nu e în interesul nimănui să stai pe bară până vin piesele (mai ales dacă durează mai mult de o zi).

    Ce faci, pui clientul să-și ia mașina acasă cu ambreiajul demontat și să o aducă peste 3 zile? 😂

    10
    • Ca om care a lucrat în service (acum mulți ani, ce-i drept) îți zic că e foarte posibil și plauzibil ca o singură persoană să lucreze la 3-4-5 mașini „în același timp”. Legit, fără umflat facturi, fără alte mișmașuri.
      Cred ca Vali nu se refera la „in acelasi timp” ca nu ai putea lucra la 5 masini deodata, ci la faptul ca daca mecanicul are norma de 8 ore, nu poti sa tragi linia la sfarsitul zilei si sa vezi ca ai facturat 5 x 8 ore pe acel om cum ca ar fi lucrat la toate masinile in acelasi timp.
      Adica daca ai lucrat 24 de minute efectiv sa scoti piesa, apoi ai asteptat 3 ore sa vina noua piesa, si apoi inca 28 de minute montat si verificat ca merge bine .. nu poti sa ma facturezi cu 2-3 ore si sa te astepti sa fiu fericit ca si client.

      00
    • Service de “top” pe gama vag: dupa ce am stat o ora dupa ei sa termine alta lucrare, desi aveam programare, mi-au schimbat niste bucse in 15min si mi-a facturat 1h30min de manopera!!! Service care se lauda ca nu pune adaos la piese.
      1h mai intelegeam, ca la doctor nu conteaza daca ai stat 10 sau 20 min, consultatia tot o platesti.
      Explicatia lor a fost ca in mod normal atata dureaza. Aham.

      00
    • Operațiunile sînt normate de producător. Un schimb de bucșe = o oră jumate (probabil, ca exemplu). Nici măcar nu poate să modifice recepționerul, el alege din meniu operațiunea și pe factură apare automat numărul de ore normate. Normele sînt tocmai ca să existe o facturare unitară. Mecanicii buni pot factura (adică munci) într-o zi de lucru mai mult de 8 ore de manoperă. Mecanicii slabi, sau care au neșansa de a nu reuși o anume operațiune (se blochează sau se rupe o piesă etc.), pot duce, invers, la facturarea a mai puține ore decît cele efectiv muncite.
      Mai mult, există softuri independente care folosesc exact la auditarea serviceurilor de către asiguratori, nici un asigurator nu plătește ca prostul în plus, ci tarife și prețuri prestabilite, unde asiguratorul are mai multă putere de negociere decît serviceul.
      Unde te poate arde recepționerul: te încarcă cu operațiuni care sînt deja incluse în operațiunea principală. De pildă îți facturează schimb de anvelope și demontat – montat roți. Pe cînd schimbul de anvelope de fapt include și demontatul jantelor. (Iarăși, cu titlu de exemplu). Pe factură ar trebui să apară doar o operațiune, dar apar 2.
      Mai sus am vorbit de service-urile autorizate pentru diverse mărci, care, ca să vorbim și de cheltuieli, în plus mai au și cheltuieli impuse de importator, care condiționează autorizarea de un anume număr de ore de școlarizare pe care mecanicii și inginerii trebuie să îl facă (școlarizare organizată de importator contra cost), de anume scule speciale care trebuie cumpărate și alte asemenea aspecte. Este o mare diferență în ce privește cheltuielile de funcționare între un service mare, autorizat, și un service independent, de cartier. De aia serviceurile mari au alte tarife și pierd aproape toți clienții la ieșirea din garanție. Cam așa se împart clienții: cei în garanție și flotele mari merg la autorizați, cei post garanție merg unde văd cu ochii.

      00
  8. Si costul de frecus cu dat comenzi pentru piese, facut intrarile contabile, dat telefoane la curieri/furnizori sa vezi unde s-a ratacit coletul si alte prostii cine le acopera?

    Stiu ca multe serviceuri umfla preturile cand aud ca se deconteaza pe asigurare, dar din pacate nu prea vad o solutie la problema asta pentru ca orice reglementare ar putea fi foarte usor ocolita (furnizor –> giani –200%–> mecanic –5%–> asigurator).

    Eventual serviceul sa trimita la asigurator o lista de piese si asiguratorul sa comande piesele de la unul din cei 2-3 jucatori mari (Autonet/Unix/Reprezentanta).

    00
  9. Eu astept ziua cand mergi la service si primesti factura, bon fiscal, garantie pe hartie, orice. Eu am dus masina la service si m-am trezit fara capacelul de plastic de la borna bateriei. Bine ca nu mi-a schimbat bateria. M-am uitat si la roata de rezerva, sa mai fie acolo. Era-acum nu stiu daca era aceiasi roata de rezerva sau alta. Nu i-am facut poza. Noroc ca am fost inspirat sa golesc portbagajul de tot ce aveam in el. Am lasat doar kitul ala de siguranta obligatoriu.

    00
    • Mie pe distributie mi-au dat factura si garantie la un service la care de obicei nu imi dadeau nu intrebam de bon/factura.
      Intre timp m-am mutat si am gasit alt service langa mine la care nu se pune problema sa nu primesti factura.
      Dupa ce mi-au schimbat ceva la roata nu au conectat senzorul ABS cum trebuie, m-am intors si au rezolvat in 5 minute fara sa comenteze.

      00
    • @Zarax: tu esti multumit ca ti-au conectat senzorul ABS din a doua incercare? Tot la ei mergi si data viitoare?

      10
    • Si eu am primit factura la toate service-urile la care am fost. Aici il excludem pe Gigel din coltul strazii care mai face din cand in cand schimburi de ulei in garajul personal.

      Acum, problema cu garantia este ca de multe ori trebuie sa te certi putin cu ei ca sa remedieze. Asta in special cand piesele au fost aduse de tine si nu au fost cumparate de la ei.

      00
  10. Vad ca literalmente niciunul nu stiti care e circuitul banilor intr-un service.

    Ar fi indicat sa stati de vorba cu 1,2,3 mecanici ca sa nu mai aberati.

    00
  11. Vă agitați degeaba, sincer.

    Toți dau vina pe terți și suporta clientul. In realitate este un monopol tacit.

    Piesele de pe dosarele de dauna se iau de pe bursă, teoretic cel mai mic preț se califică.

    Toți știu prețurile când se face constatarea/devizul dar toți să vaită că ies in pierdere. Singurul care pierde este clientul, restul câștigă

    La faza cu mai multe mașini raportate la numărul de mecanici nu e chiar așa, service-ul normează lucrarea de exemplu la 5 ore de manoperă pentru că îi permite AutoData.

    Poți avea un mecanic mai răsărit care o face in 3 ore, iar în restul de 2 mai preia o mașină.

    Cea mai pare problema este atunci când faci reparația și o plătești direct din buzunar (fara asigurare). Atunci e cel mai bine sa dai un ban in plus dar sa alegi un service mai răsărit. Nu mai spun de fiscalizare + garanție.

    10
  12. Eu propun sa se faca ITP-ul pe bune. Atunci lumea va avea grija de masina, va schimba la timp piesele, cine nu va avea bani sa intretina masina va renunta la ea, service-urile vor avea mai putin de lucru si clientii vor astepta mai putin. Asa rezolvam si problema poluarii, a locurilor de parcare si cozule lungi din service-uri.

    De aia avem service-uri de kakat pt ca avem ITP facut la misto si piesele de pe rable cad pe rand.

    00
    • Cum sa renunte lumea la masini, pai de asta s-a murit la Revolutie?
      E treaba primarii sa ii FACA loc de parcare si gratuit si fix la intrarea in scara. ITP-uri pe bune: „hai domnule sa fie bine pentru amandoi, ce daca nu tin un pic franele, eu nu merg tare”

      00
  13. „E timpul să reglementăm service–urile auto” – numai pe ele? :)

    00
  14. Opinia mea este că pe scara largă nu se poate că service-urile sa facă doar manoperă fara sa vanda piese deoarece sunt doua aspecte :

    1.Daca service-ul nu mai are voie sa vanda piese este foarte simplu sa le cumpere de la firma vecinului/fratelui/etc. cu un preț mai mare – deci este posibil sa nu existe nicio scădere de preț.

    2.Exista piese mai bune și piese mai rele, pentru client este foarte greu ca dacă apare o defecțiune după 1-2 luni de la reparație să își de-a seama de unde provine defecțiunea – piesa era rea sau montajul/reparația a fost greșit – și în general oamenii vor da vina pe service, pentru că alternativa este să plătească demontarea piesei, returul la magazin, așteptarea altei piese, plata unui nou montaj – deci este mult mai simplu sa dai vina pe service că a montat piesa greșit, caz în care service-ul trebuie să facă tot.

    Deci este greu de găsit soluție universal valabilă – însă acum mi se pare ok, oamenii care vor cumpăra piese de la service, care nu vor și le cumpără ei și caută service care accepta sa vina cu piesele.

    Iar pentru asiguratori s-ar putea face ceva mult mai simplu – obligativitatea decontării într-un termen, să spunem 7 zile de la anunțarea daunei, cu plata de penalități peste acest termen.

    00
    • când merg la cele 2-3 service-uri pe care le frecventez în brașov, treaba decurge cam așa: mi se prezintă opțiunile de piese, cu costul lor de la importator, plus manopera. așa am pățit la euromotor, la autokino, la 4x4rd. salut, putem să punem plăcuțele astea de frână, 100 lei, astea mai bune 150 lei, sau astea care sunt la fel cu cele pe care le ai acum la 200 lei. plus manoperă.

      am devize cu desfășurător. atât piesele, atât manopera. am verificat de câteva ori pe site-urile de piese să mă asigur că e același preț.

    • Pai ce treaba au asigurarile in cazul asta?

      00
  15. In articolul asta inlocuiesti service cu spital si masini cu oameni si ramane totul valabil, mai ales aia cu poliomelita.

    00
  16. Și acum un comentariu de la cineva care a lucrat 8 ani într-o reprezentanța!
    Suma este de acum 15 ani, un anumit asigurător, care acum nu mai exista, avea restanță la plata 1.8 miliarde lei vechi! Când au fost dați în judecata pt recuperarea sumei, au venit cu „oferta”, 1.2 miliarde pe loc și renunțarea la proces /diferența!
    Oferta a fost acceptata, viața a mers mai departe!
    De ce costă asa mult o reparație pe asigurare?
    Aveți răspunsul mai sus!

    10
  17. Voi cam amestecati lucrurile:

    – ia faceti voi un service, sa puteti un pret x pentru schimbare niste brate/pivoti: poti avea o masina ok, la care totul se desace , si poti nileri o masina cu suruburi ruginite, la care stai o ora sa desfaci; deci e oarecum normal sa pui un pret mediu
    -vad ca multi fac apologia micilor mecanici(majoritatea evazionisti fiscali) cu service de cartier: nu stiu cati detin o oarecare dotare tehnica, nu stiu cati detin scule si dispozitive adaptate pentru lucrarile care le fac, nu stiu cati respecta indicatiile producatorilor (strans anumite suruburi cu cheia dinamometrica, etc); nu stiu cati ati avut nevoie de garantie de la un service din asta de cartier, sa ajungi la litigii sa vezi acolo cum se disculpa, ca nu e de la ei, ei au lucrat corect, etc
    -este adevarat ca se profita cand se fac reparatii pe asigurari, la fel de adevarat este ca se fac fraude la casco, deci lucrurile sunt gri peste tot

    00
  18. ”Ar crăpa inima în român când calculează cât face un mecanic care lucrează legal?”

    Stai să vezi cât ar costa manopera pentru un mecanic care și repară, nu doar schimbă piese.

    00
  19. Acum cateva luni am reparat masina pe Casco (la dealer Tiriac Auto). Au montat o protectie prag lateral (un plastic negru ordinar) pentru o suma de 2000 lei (+manopera). Masina e noua, ASX model 2020, dar piesa aia se potriveste si la modelul 2011, deci nu-i cine stie ce material special. Dar 2000 lei doar piesa? Pretul l-am aflat asa din vorbe pentru ca n-au vrut sa-mi dea/arate actele sau ce aveau ei acolo. Au zis ca se regleaza totul cu asiguratorul (care e Allianz-Tiriac) si sa nu-mi fac nicio grija.

    Eu as obliga toate service-urile sa puna pe factura pretul pieselor dar separat si adaosul la fiecare piesa ( + CUI sau CIF furnizor piesa) si manopera. Nu ma intereseaza adaosul generic afisat in geam care zice intre 10-1000%. Vreau concret, la fiecare piesa dintr-o factura. Iar companiile de asigurari sa nu accepte adaos mai mare de 100% pe o astfel de factura. Daca service-ul foloseste o alta firma ca intermediar pentru a mari pretul piesei, atunci plangere din partea asiguratorului/clientului iar service-ul sa-si piarda dreptul de a functiona in viitor.

    00
  20. NOU
    #60

    Astea cu piesele tale e cu dus si intors. Uneori nu se potrivesc, ce faci atunci? Lasi masina in service desfacuta, te duci acasa, chemi curierul sa vina sa iti ridice piesa, astepti 2 zile pentru retur, te duci la servici etc…service-ul rezolva treaba asta intr-o zi ca are intelegere directa cu furnizorul.
    Am avut nevoie de un furtun de vacuum. A trebuit sa comand 3 la rand ca sa nimeresc unul care sa fie ok, care sa nu scape aer. Asta pentru o mizerie de furtun care o schimbi in 5 minute. Dar daca ai desfacuta cutia de viteze de pe masina? ce face service-ul pana returnezi tu volanta dublu masa prin curier? Poate sa ramana cu un post de lucru ocupat si 4 zile.
    In plus mecanicului ii trec prin mana zeci de kit-uri de ambreiaj, alternatoare, discuri de frana. Daca e unul cinstit stie ce e bun si ce nu, ce se potriveste la sigur conform codului sau unde trebuie sa masari sa vezi ca e fix aceeasi piesa.

    00
  21. „service-urile să facă bani doar din service. Nu din vânzarea de piese”

    Pai daca am service, n-as putea sa-mi fac alt SRL de vandut piese ? Si mi le vand mie la service .

    10
  22. stai un pic, in alte tari cu apa calda cum se procedeaza? de ce nu putem sa copiem si noi niste modele din afara cum facem la orice alte tampenii in orice domeniu?

    00
    • Nu cred ca ai dori sa platesti preturile din vest, unul din motivele pentru care abia asteapta hoardele de estici si nord africani sa ii scape de masinile vechi.
      Preturile la piese sunt identice, la energie suntem acolo, diferenta e facuta poate de nivelul taxelor si salarii, in rest, nu cred ca ai dori sa platesti ca in tarile vestice.

      10
  23. Ei cumpara de la un furnizor cu 10 lei, intra in stocul lor dupa care pun ce preț vor la respectiva si in felul acesta un plastic de 100 lei devine 2000 lei. Manvera asta se face mereu la rca, casco etc.

    00
  24. Vad ca avem din nou doua tabere. Clientul la service care ar vrea reparatii cat mai bune dar si ieftine si detinatorul de service care conduce o afacere si ar dori sa fie profitabila.
    Daca un service autorizat nu ar avea concurenta neloiala adusa de mici intreprinzatori nefiscalizati, service-uri care functioneaza fara autorizatie, etc probabil ar putea vinde piesele la pretul de achizitie desi achizitia pieselor implica costuri adiacente. Asta deoarece munca la negru duce la presiune pe ora de manopera, primul lucru care sare in ochi la un deviz si in acelasi timp pe gasirea de personal pentru service. Dotarea unui service autorizat cu echipamente obligatorii pentru lucru la instalatia electrica, iluminat, franare, etc implica multe zeci de mii de euro. Sunt curios cati mecanici de garaj au stand de frana si fac teste pe el, verifica iluminatul farurilor dupa schimbarea unui banal bec. Asa ca eu zic ca adaosul la piese este mai mult o compensare a costului orei de manopera, cost din care la ora actuala statul primeste o mare parte in cazul unui service fiscalizat si zero pentru mecanicul de la coltul blocului. Eu zic ca nu toate service-urile sunt principalul factor care creste reparatia pentru asigurari.

    00
    • La mine este asa: daca service-ul pune un adaos rezonabil la piese prefer sa le cumpar de acolo ca sa nu ma mai complic eu sa faca alte comenzi.

      Adica pt un kit de ambreiaj de 1500 de lei, nu am neaparat o problema daca platesc 1600-1700 de lei direct la service. Insa nu prea imi convine sa platesc 80 de lei pe litrul de ulei pe care eu il cumpar cu 45 de lei.

      00
  25. Service-urile au contracte cu distribuitori de piese precum Unix si Autonet, distribuitori care vand mai scump decat Autokarma sau e-piesa.
    Distribuitorul iti da un discount din pretul de lista, iar tu , ca service, vinzi piesele la pretul lor de lista( vorbim de un discount de 25-30%, discount cu care tu, ca si service ajungi sa cumperi piesele la pret de AutoKarma)
    De ce e mai scump ? Deoarece baietii astia livreaza din ora in ora si au pe stoc piese pentru efectuarea a 90% din operatiunile necesare la 90% din masini.
    Trebuie platita asta ? Stocare, transport, disponibilitate ? Eu zic ca da.

    Tu imi aduci masina pt un schimb de placute cu placutele in portbagaj, ma apuc de lucru si imi dau seama ca e nevoie si de furtune de frana si lichid nou.
    Ce facem ?
    Scot masina de pe rampa, astept dupa tine pana imi aduci tu niste chestii de 100 de lei, in loc sa lei iei de la mine cu 130 de lei si iti termin masina cand am vreme de ea, printe altele ?
    Iti las furtunu ala acolo asa cum ii, daca tine bine, daca nu, vedem ?
    Tin rampa ocupata pentru tine?

    Ce se intampla daca tu vii cu masina la service la ora la care esti programat, cu piesele tale, comandate gresit? Ai suspensie sport si iei arcuri normale, cumperi discuri si placute pt alta varianta de putere ( passat 2.0 tdi 140 cai are alte frane fata de 170 cai, dar tu le iei pe alea mai ieftine).

    In orice domeniu daca apelezi la un profesionist o sa coste mai mult decat daca faci tu de capul tau.

    Suni la doua trei service-uri cu reviewuri bune, ceri un deviz, daca intre oferte sunt diferente de 10%, ala e pretul si il alegi pe cel care te primeste mai repede.

    Daca ai fost la un mecanic care ti-a placut, du-te in continuare la el.
    Daca ai o masina “de pasionati”, cauta mecanici care se ocupa de acele modele.
    There are old car problems and there are old BMW problems, par example. O sa cunoasca modelele mai bine si poti gasi o rezolvare mai buna.

    Fiecare are experiente proaste in service si domeniul e plin de tepari, dar trebuie inteles si faptul ca un business nu se face pe gratis.

    Money can’t buy happiness but what they can buy is peace of mind.

    00
    • Am lucrat la autokarma si vedeam preturile de intrare/iesire.
      In primul rand autokarma/epiesa etc au livrare mai rara.
      In al doiles rand, modelul lor de business se bazeaza pe marja foarte mica (1-5% ) dar vanzari mari.
      In plus, la ce volum de comenzi au si valoare, la final de an, ei primesc niste bani daca ating anumite targeturi. Multe piese la ei se vand mai ieftin decat se cumpara.

      10
    • @Robert, nu ca as vrea sa te contrazic, dar asta cu „multe piese la ei se vand mai ieftin decat se cumpara” cu siguranta nu poate fi adevarata pentru ca ar insemna practcarea unor preturi de dumping, ceea ce este cam ilegal.

      In rest, cam asa este peste tot. Daca atingi anumite praguri primesti niste bonusuri lunare/anuale de la distribuitor.

      00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.

Pun clipuri pe Youtube