Acum că Tesla a anunțat că vine și în România, am zis să facem un review pentru un Model3.
Profil șofer: Fost proprietar de Skoda Octavia model 2008. Mutat în Belgia, vândut mașina, folosit mașinile în sistem de carsharing (Cambio se numește firma). Destul de mulțumit. Visat mașină care să fie puternică, dar dacă se poate nu chiar așa de scumpă ca un Lamborghini.
Preambul
Am văzut cumva cu coada ochiului știrile apărute pe internet anii trecuți, dar întotdeauna mi s-a părut scump pentru mine Roadster sau Model S de la Tesla. Când a apărut Model3 o speranță s-a înfiripat, iar când s-a menționat că le vor vinde și în Europa am pus depozit de 1.000 de EUR cu cardul de credit, online. Era iunie 2017. Între timp am uitat. În toamna lui 2018 am primit un email ca să mă pregătesc și au început să curgă știrile cu privire la livrările din Europa. Eram deja fără mașină de mai bine de 18 luni și deșiîimi era bine și nu aveam neapărat nevoie de mașină nouă, am intrat în febra căutărilor de informații. Am pieptănat youtube și forumurile de pasionați de Tesla. O grămadă de informații sunt disponibile, pentru că lumea este entuziastă. Având un mic business self-employed în Belgia, după o consultare cu contabila și cu soția, am hotărât să fac pasul și să iau mașina în leasing.
Livrare:
În prezent, mașinile sunt aduse în fața casei de cei de la Tesla și lăsate acolo. Cheia este transferată pe telefonul mobil prin internet. Personal am fost chemat la un service la granița cu Olanda. Am așteptat cam o oră, dar avea actele pregătite și numerele la fel. Preluarea în sine a durat cam 20 de minute, care includ un tutorial cu opțiunile explicate de un tehnician. Modelele aduse inițial în Europa au fost cele cel mai puternic accesorizate, ne-existând opțiunea să nu iei piele sau 10 boxe sau alte minuni din astea. Abia de curând există aceste opțiuni.
Părți bune:
- TVA – jumătate din TVA se poate recupera. Eu am de recuperat TVA de la statul belgian, iar o cerere de recuperare al TVA-ului ar atrage un control. Cumpărând mașina pot recupera TVA-ul respectiv fără să atrag neapărat un control.
- Cea mai sigură mașină din lume, conform testelor NCAP – se pare că au trebuit să ridice ștacheta, pentru că depășea orice bariere.
- Încăpătoare – încap bagajele pentru ski – totuși trebuie cumpărate suporturi pentru cutia de ski pentru că nu există spațiu în cotiera din spate pentru a lăsa skiurile să treacă fără să rabatez bancheta din spate.
- Dacă nu fac drive test o putem da înapoi în 7 zile.
- Nu necesită întreținere și revizii – deloc. Există recomandări cu privire la schimbarea plăcuțelor de frână, dar cum frânarea se face în general prin regenerare de curent, frâna este folosită foarte rar spre deloc.
- Poate parca singură – detectează locurile de parcare și sugerează parcări. Dacă ești de acord, tot ce trebuie să faci este să dai “accept” pe ecran și să iei mâinile de pe volan și picioarele de pe pedale.
- În locuri înguste o poți parca din telefon – lucru făcut în fiecare zi timp de un an cât am locuit la bloc și aveam pe lateralele garajului o grămadă de lucruri depozitate.
- Autopilot – da, funcționează, chiar ca în filme. Trebuie totuși să ții mâinile pe volan. Dacă nu faci asta, mașina te avertizează după 30 de secunde, iar după 45 de secunde încetinește și apoi oprește. După cele 30 de secunde inițiale, timp în care ecranul se înroșește și se aud tot felul de semnale acustice, autopilotul este dezactivat si nu mai poate fi re-activat până nu se oprește mașina complet.
- Bateriile au o tehnologie nouă și după 200k viața lor este redusa la 93% – la celelalte reducerea e mult mai mare – 95% la 90k.
- Se poate încărca acasă în garaj – rata de încărcare la o priză normală este de 18km/oră.
- Fast charging – când am cumpărat mașina am primit 6 luni gratis (fără limită de km) de încărcare la orice Supercharger din lume.
- Taxa de drum foarte mică, plus impozitul și celelalte taxe sunt foarte mici (în Belgia).
- Asigurarea+ celelalte cheltuieli sunt deductibile.
- Upgrade și update over the air – ca la iPhone, pun un sistem de operare nou și îmbunătățesc mașina (ideea de a avea update-uri săptămânale mi se pare foarte tare).
- Au o valoare garantată pentru când duci mașina înapoi – Tesla face buy back la propriile mașini – lucru verificat recent de mine, pentru că mi-au venit gânduri să o vând și să iau un Model Y.
- Îți faci programare la service prin aplicație, și suni direct din mașină – ai un buton.
- Încărcator de iPhone integrat în mașină și schimbabil pentru orice model de telefon.
- Nu ai nevoie de stickere și restricții la intrat in orașele mari din Europa – e din ce în ce mai strict.
- 4WD – aderență testată la ski, pe un câmp cu zăpadă topită.
- Power-electric – depășiri ușoare – instant torque.
- Tracțiune – pe zăpadă nu alunecă dacă nu scoți antiderapajul – există opțiune să fie dezactivat.
- Se folosește telefonul ca cheie – există și chei adiționale sub forma de card de credit pe care le ții în telefon. În realitate nici nu scot telefonul nu fac nici un gest, doar mă apropii de mașină și o deschid.
- Poți deschide portbagajul din față și din spate din telefon.
- Poți vedea din casă cât e de încărcată, poți limita sau mări încărcarea, poți pre-încălzi sau răci mașina, fie on demand, fie on-schedule.
- Range 496km.
- Pe harta din mașină ai superchargerele lor incluse și, când alegi o destinație, îți bagă direct pe unde să o iei și unde să încarci.
- Nu se aude nici un zgomot – de la motor – uneori un dezavantaj pentru că pietonii nu te aud.
- O folosesc pe post de camere de supraveghere – are 8 camere, iar mașina stă permanent parcată în fața casei.
- În același spirit, faptul că înregistrează absolut tot pe un stick (removable) ajuta la orice dispute cu poliția și cu asigurările în caz de accident.
- Foarte mult loc de bagaje. Când mergeam la ski, în Skoda “înotam” în lucruri și bagaje. În Model3 ne-a mai rămas loc. Vorbim de o familie doi adulți cu doi copii, în ambele scenarii cu “tulumba” pe mașină. Portbagajul față ajută mult.
- Dimineața când duc copiii la școală o găsesc mereu încălzită.
- La drum lung copiii de abia așteaptă să oprim la Superchargere, care se găsesc de obicei în preajma restaurantelor, pentru că știu că se vor putea juca pe jocurile care sunt pre-instalate sau vor putea sta pe Netflix sau Youtube.
- Văd permanent pe unde umblă sotia :)))) – asta ar trebui trecută și la dezavantaje.
- Noi ne-am pus panouri solare și, în principiu, ne încărcăm mașina de la soare.
- Acoperiș de sticlă.
- Porturi USB în față și în spate – în față se poate încărca și fără fir un telefon așezat pe consola din fața cotierei.
Părți mai puțin bune:
- Mănâncă mult mai mult cauciuc – din cauza forței cu care pleacă de pe loc și frânelor destul de dese (când sunt singur mă cam dau la ea).
- Necesită schimbare modului de viață. Cum nu se merge la benzinărie, ideal este să o ții tot timpul în priză. Locuind la casa, pentru mine este ușor. La drum lung trebuie oprit cam la 3 ore pentru încărcare, care la Superchargere ia cam 30-40 de min. Softul ei calculează cât trebuie încărcat (nu trebuie făcut full neapărat), astfel încât să optimizezi timpul de așteptat la încărcare. Ca idee, mașina se încarcă în cam 20 de min pana la 80%, iar apoi încă 20-30 de min restul pana la 100%.
- Tentația de a-i da talpă tot timpul.
- Tăblăraia nu e neapărat la cel mai înalt nivel. Este cunoscut că Model3 (al meu a fost construit în USA) nu sunt chiar perfecte și da, acest lucru este notabil dacă te uiți cu foarte mare atenție. Personal nu mă deranjează.
Lucrez în Securitate Informatica și sunt destul de conectat la ce se întâmplă în lume legat de acest aspect. Pot să spun că felul în care este conceput software-ul și upgrade-ul este foarte securizat. Nu imposibil de hackuit, dar în mod sigur printre cele mai greu de hackuit mașini.
Și pentru că suntem la nivelul ăla, you can use my referral link.
WOW. .autonomie de 260 mile / 400 km! Un rival clar pentru BMW Seria 3 electric care era cel mai cel in acceptiunea mea.
Cam toate masinile electrice de anul asta au autonomie WLTP intre 300 si 400 km.
BMW i3s – 310km
Hyundai IONIQ – 311km
Kia e-Niro – 453km
Opel Corsa-e – 330km
Peugeot e-208 – 340km
Renault Zoe – 395km
VW ID.3 – 330km
Ford Mustang 610 km
@etk Cifrele alea date de constructori sunt calculate in conditii ideale si nu prea bat cu realitatea. Am un prieten care si-a luat Ioniq, autonomia mai ales acuma pe timp de iarna nu trece de 240 km.
@omu_negru de acord, autonomia o sa fie complet diferita intre utilizatori dar e nevoie de un standard ca sa poti compara masinile intre ele. Din cate stiu WLTP este un indicator destul de apropiat de o valoare reala.
Si da, Tesla este in top pentru autonomie insa ce vroiam eu sa spun este ca si ceilalti producatori au facut progrese si nu mai este diferenta asa de mare. Acum teoretic poti sa folosesi o masina electrica pentru vacanta si in Romania fara sa te stresezi asa de tare ca ramai fara curent pe drum.
„felul în care este conceput software-ul și upgrade-ul este foarte securizat”
Si totusi, cum au furat aia la Suceava un Model S din Norvegia?
https://www.obiectivdesuceava.ro/local/masina-tesla-in-valoare-de-50-000-de-euro-furata-in-norvegia-gasita-intr-o-curte-din-marginea/
De fapt, intrebarea e mai generica: cum de inca se mai pot fura masini construite dupa 2015?
Sunt sanse mari sa fie o masina luata in rate in Norvegia (posibil de un roman intreprinzator) si dupa cateva rate platite la timp sa fi venit cu ea in Romania fara sa mai plateasca, sperand ca scapa cu o masina noua. Cand colo, surpriza, „bun căutat pentru confiscare, alertă introdusă de autoritățile din Norvegia”.
Am auzit mai demult de un caz asemanator, vechi de vreo 5 ani, dar cu masina „normala” (valoare de aprox 20k euro), adusa din Elvetia.
daca chiar vrei sa stii https://www.dailymail.co.uk/news/article-7380763/Robbers-use-keyless-hack-steal-90-000-Tesla-30-seconds.html
Also, nu ne zici nimic despre cat costa masina (rata la leasing) si cat costa curentul pentru ea? E mai ieftin (pe 100km) ca un diesel daca o incarci acasa? Dar in oras/la supercharger?
Experiența în România cu altă mașină electrică:
Curentul acasă 0.6lei/kwh. Curentul la Fast charger 2 lei/kwh. (Tesla la supercharger taxează aproape de curentul la casă deci Tesla mă aștept să taxeze mai puțin de 1leu/kwh)
100km parcurși vara consumă 14kwh (8.4 lei încărcați acasă, 28 de lei încărcați la fast charger). Iarnă crește și cu 50% consumul (în funcție de model)
Pe scurt, mai scump ca Diesel la drum foarte lung (exceptând dacă e Tesla) că oricum pleci cu plinul de acasă la 0.6lei.
Peste asta adaugi tot felul de combinații: ba o primărie unde încărcarea e gratis, ba un supermarket care cu o combinație de card de fidelitate încarci de 5 ori pe lună gratis, fie tot felul de abonamente cu plată în avans lunară la o anumită rețea, etc. E loc de un articol numai cu sistemele de plăți.
Salut Claudiu,
Am o alta electrica si o folosesc de peste 9000 km parcursi in 8 luni. In oras e geniala (fasneata, locuri de parcare rezervate), revizia la 2 ani (sau 30.000 km) e 280 ron la reprezentanta, iar pana acum am platit curent pentru ea doar ~210 ron (cateva incarcari facute acasa, restul gratuite).
Securitatea informației, dar îți cam place sa te doxezi…
Plm trebuie sa ma mut la casa sau sa gasesc parcare cu incarcare, m-ai cam convins 😅
Ps. Mi-am amintit de fapt partea mai proasta la tesle, lipsa butoanelor, nu stiu cat de bune, configurabile sunt alea de pe volan, iar touchscreenul ala stiu ca are si el ceva limitari in configurabilitate😂👍🏼
Pe mine tot ma enerveaza tableta aia in loc de bord, iar la Tesla parca e cea mai mare tableta care exista
numa bogati aici.
Se dau astea in strainatate cum se dau si aifoanele la abonament … trebuie doar sa vrei si sa nu ai datorii
„Bateriile au o tehnologie nouă”- nu e nici o technologie noua e vechea baterie 18650 ( folosite pe S si X)de 65 mm si 18mm diametru din care au facut 2170 (folosite pe 3 si Y) care e mai lunga 70mm si 21 mm. Ocupa spatiu mai putin.
„Nu se aude nici un zgomot – de la motor – uneori un dezavantaj pentru că pietonii nu te aud.” – ai difuzoare pentru pietoni, doar ca nu se aude in masina.
Autopilot- cam toate masinile premium au de cateva ani buni, doar ca nu e mai putin marketing.
Au o valoare garantată pentru când duci mașina înapoi – Tesla face buy back- doar ca ai mentionat ca masina e in lease, in acest caz la sfarsit de lease trebuie predata inapoi la Tesla, daca vrei sa o cumperi platesti cat au considerat ei valoarea residuala de obicei 45-55% din pretul initial, dar cu limita de km. Fac si bay back dar e mai avantajos sa o vinzi direct pe grupuri sau online.
Incearca sa o incarci pana la max 80% si sa nu o descarci mai mult de 20% daca vrei o viata mai lunga pentru baterii, e ok ocazional sa treci peste aceste limite.
Mănâncă mult mai mult cauciuc- daca ai conduce ca si skoda din 2008 nu ar fi nici o diferenta.
Cea mai sigură mașină din lume, conform testelor NCAP – e in top dar mai sunt si altii.
Sunt la a 4 masina hibrida/electrica in ultimii 10 ani, multe optiuni deja sunt si pe alte masini de la competitori doar ca nu au asa nume pompoase in materiale de marketing. In functie de locul unde locuiesti sunt reduceri, avantaje, facilitati si de la alti producatori de masini electrice.
Sa te folosesti sanatos de ea si la cat mai multi km fara surprize.
Pentru consum comparativ cu o masina normala in state pe coasta de est sau vest de la $1500 benzina/motorina pentru 20000 km/an, cu o masina electrica daca e incarcata de la retea costa $800/an, iar daca sunt folosite panouri solare pentru casa si masina 200-250$/an. In Romania la un cost de 50 bani pe kWh, ar costa 1800lei/an.
La model3 de anul ăsta au început să bage LiFePo3. Astea nu au nici o problemă încărcată la 100%. Baterii pe tehnologie nouă. Teoretic țin mai multe cicluri.
@wd, e tehnologie noua, e un salt foarte mare. Pe scurt, au reusit sa scada foarte mult rezistenta electrica interna a bateriei, si implicit pierderile de energie pe acea rezistenta.
https://hackaday.com/2020/10/05/teslas-new-tabless-batteries-unlock-new-levels-of-performance/
@ws, la electrice nu este necesar acel 80%-20% interval de folosire a bateriei pentru creșterea duratei de viață și implicit a numărului de cicluri. La Tesla acest lucru este facut de bms-ul bateriei. In realitate nu o încarci niciodată 100% si nici nu-i o descarci la zero. Este valabil doar la telefoane. 👍
@baliverne Tesla a inceput sa puna baterii LiFePo3 in 2020, masina de mai sus e din 2018. Tin mai multe cicluri dar acele cicluri dar are si alte avantaje si dezavantaje.
@Costi are baterii 21700 pe masina si tu vorbesti de 4680,mere cu portocale
@Coco Moll toate bateriile de pe piata pe masini electrice sau pentru case au BMS si nu te lasa sa accesezi bateria 100%, in trecut varia procentul intre 3-5% acuma aproape toti lasa rezerva aproape 20%.
Bravo, felicitari. Frumoasa masina.
Cum spun colegii sa ne spui si noua care e scorul la leasing. Si cat mai dai la final daca te decizi sa o pastrezi.
Cam murdare Tesla astea pentru gustul meu
Anul asta nu a plouat prin Belgia. Sunt mult mai putine spalatorii auto. Exteriorul nu prea e necesar sa il speli de regula pt ca in anii trecuti ploua aproape zilnic.
hai ca vine unu cu review si de RR acus
am avut ferrari.
Ai idee daca treaba cu TVA – ul se aplică și în Olanda?
Sper să imi iau si ei in Model3 curând, iar reviewul acesta e foarte folositor. Chiar dacă știam deja majoritatea acestor lucruri, ma bucur sa le aflu si de la un român care a folosit o astfel de mașină.
Electric? Nu multumesc.Cand vad o Tesla parca vad masinile electrice de pe peronul garii alea galbene cu coletaria… pe care nu le auzeai in spate iar ceferistu striga
Faceti loc,faceti loc!
Poate fi util nu departe de Belgia: In Olanda exista o asociatie a proprietarilor de Tesla nemultumiti :
Tesla vinde mașini electrice cu promisiunea că practic nu necesită întreținere și se comercializează ca o marcă orientată spre servicii, dar experiența multor șoferi arată că Tesla este în contradicție cu promisiunile”,
Pe pilot automat, mașina poate frâna brusc pe autostradă”ușile care nu se deschid sau care se deschid atunci când acest lucru nu este dorit, geamuri slab sigilate, calculatoare defectate, punte față defectuoasa, pierderea de putere și – un clasic al vehiculelor electrice – autonomie reală mai mică decât cea anunțată de producător în funcție de ciclu NEDC sau WLTP. În plus, aceștia subliniază că serviciul post-vânzare este, de asemenea, deplorabil.
Grupul se numește „Stichting Tesla Claim” și intenționează să facă uz de noua lege „Wet Afwikkeling Massaschade in Collectieve Actie (WAMCA – o lege care reglementează cererile de acțiune colectivă) pentru a da în judecată Tesla. Prin urmare, această asociație încearcă să recruteze proprietari nemulțumiți de Tesla.
Go go pistons 😀
Frumos 😀 exista si un sit cu tot ce-i doare
https://en.teslaclaim.nl/#klachten
„– un clasic al vehiculelor electrice – autonomie reală mai mică decât cea anunțată de producător în funcție de ciclu NEDC sau WLTP.”
Aici cred ca încurci cu mașinile cu motor termic. Am schimbat destule ca să înțeleg că acela e un consum în anumite condiții de test. Acum, același lucru se întâmplă cu mașinile electrice și deodată am găsit o mare problema.
Un grup al proprietarilor nemultumiti: wow… astfel de grupuri exista pentru toate companiile care vând produse/servicii. Unii mai vocali, alții mai puțin vocali. Oricum partea buna ca se aduna cei din Germania sa dea în judecata Tesla – oare de ce nu s-au adunat cand a fost dieselgate ul la VW? Probabil pentru ca era în curtea lor.
In plus asa de rele sunt aceste Tesla încât au început sa schimbe mentalitatea producătorilor auto clasici… și sa ii facă pe toți sa se bata cu cărămidă în piept în privința trecerii la electric.
Poate dorești sa citești și în paralel cu grupurile de nemulțumiți ce declara șeful VW despre „Misiunea T”.
In mod sigur Tesla nu are cum sa ajungă în timp util la calitatea unui producător auto consacrat, în mod sigur vor exista diferențe de opinie (ne întoarcem la discuțiile mac/win, chirie/proprietate, casa/apartament, etc), asta însemnând ca fiecare va alege funcție de nevoile, de bugetul propriu dar și de convingerile lui în ceea ce privește viitorul.
faina masina, de banii aia mai luam un apartament in sud.
Sau 20 de masini inmatriculate in Bulgaura. Sau 1000 de tone de cherestea, sau 20.000 de beri la pet. Nu inteleg utilitatea comparatiei
Si eu an cochetat cu idea de electric. In Germania sunt tot felul de ajutoare pt panouri sau baterii. Am inchiriat o saptamana la munte in Austria un Bmw I3 si am fost uluit de el. Dar e peste bugetul meu, asa ca am comandat un smart forfor eq. Dupa toate deducerile si premile am ajuns la un leasing pe 4 ani cu 150 E pe luna rata. Mi se pare acceptabil. Are autonomia de 100 km, dar eu am nevoie de el 40 50 km pe zi pentru naveta. Tesla mi se pare misto pt familie dar intai trebuie sa investesc in reteaua de curent si apoi poate renteaza
Ce frumusete, daca tot deschid reprezentata, poate poate. Nu e pentru orice vulpe
Am fost alaltăieri in Belgia. Într-un parcaj a fost zgâriată ușa din fața de unul cu o mașină neagră. Bine că am notat numărul 1-xrt-23x. L-am pârât la poliție și-l caută acum.
Nu, serios. Făină mașina.
Acum serios… La facultate era un polonez care făcea treaba asta în parcaje la Mall-uri în Wroclaw cu nemți în vârstă. Lua cate 3-4000 de mărci pe an.
Ce-i păcat este că tipul a ajuns top-manager și fute acum probabil viața angajaților.
frate, ce mi-ai facut, tocmai mi-am luat o troaca de mos niculaie, imi placea, era fix ce-aveam nevoie, acum vreau tesla!
Scriei-i lui Mos Craciun. Mai e timp
Pai da man dar nu simti tu cand schimbi viteza…
Si nici nu poate sa o ambaleze la semafor
Dar sa vezi ce misto or sa sune manelele in difuzoarele pentru pietoni…
Valoarea mea, valoarea mea!
Interesant, multumiri autorului (review onest, fara BS/inflorituri).
Mi-a adus aminte de primul review de Tesla care l-am citit, cautati pe net „theoatmeal tesla model s” …
N-am vazut ceva mai kitchos si nelalocul lui decat ecranul ala, parca e lipit cu superglue ulterior. Wtf.
Extrem de multe avantaje si lucruri geniale, dar tot nu pot trece peste faptul ca e urata cu spume..
Multumim Lucian George pentru review
Cit de mare este reteaua de superchargere prin zona in care stai? Incarcarea la superchargere afecteaza sau nu durata de viata a beteriei?
Partea mai putin frumoasa este ca deja 17 state americane am marit taxa anuala auto pentru compensarea pierderilor din taxele la benzina care nu se mai colecteaza.
Dacă ție-ți place și te face fericit s-o folosești sănătos, fără evenimente sau probleme.
Personal n-aș da banii pe așa ceva nici amenințat cu moartea, dar fiecare cu ce-i place.
De ce?!?
Pro: electrică
Contra: a naibii urâtă si fadă
Cum zicea cineva mai sus, nu-i pentru oricine…Tare as fi curios pentru cei care stau la bloc cum ar fi Cert e ca pana nu se creeaza o infrastructura solida pentru masinile electrice, vei pierde mult timp facandu-ti traseele in functie de chargerele si timpul alocat incarcarii. In aceste conditii in Romania, cat ar dura sa faci, sa zicem Iasi- Timisoara?
Cert e ca pana se creeaza o infrastructura solida pt orice fel de masini in romania, omenirea va fi colonizat planeta marte de doua secole deja. In aceste conditii, in romania ne putem uita la aceste masini ca la desene animate
Cum e sa mergi cu autopilot? Cat de mult folosesti?
Autopilot sau FSD?
FSD. Autorul ii spune autopilot in articol.
Stiu, dar e important sa facem diferenta intre ele. De asta intrebam.
Cât e autonomia reală?
Review foarte bun dar masina in schimb dezamagitor de urata si slaba calitativ.
Sunt cateva care ii dau clasa in ceea ce priveste design-ul si calitatea in general
Ai luat minus de la oameni care nu stiu ca ai dreptate. Tesla cere bani de premium pe calitate care lasa de dorit.
Mie electricele mi se par the shit ca viitor. Incarcarea la domiciliu e momentan problema, in orase, dar si asta probabil ca s-ar rezolva usor.
Autorul spune ca Tesla lui se incarca cu ~18km/h la o priza normala. Eu zic ca daca ar reusi sa puna o galagie de prize care sa-ti dea 5km/h acasa standard (si mai mult ca premium) ar fi minunat pentru ca marea majoritate a utilizatorilor de masina din metropole nu cred ca merg mai mult de 50km intr-o singura zi. O putere mai mica la priza inseamna mai multe prize in aceeasi infrastructura iar cei mai multi dintre noi avem adunate minim 8 ore de stat acasa.
Apoi, electricele lasa loc unui nou tip de posesor auto. Masini as a service.
1. Fiindca marea majoritate a oamenilor nu au nevoie de cine stie ce in viata de zi cu zi, ceva micut (tip sandero electric) este mai mult decat suficient. Baterie mica nu prea conteaza (sa zicem 150km reali pentru orice eventualitate), spatiu mic nu prea conteaza. Automat, cost mai mic cu abonamentul.
2. Fiindca, per total, electricele au o mentenanta mai ieftina (in timp petrecut in service si in bani), automat speranta de viata a masinii creste. Daca un leasing operational se termina in 3-5 ani fiindca devine prea scumpa mentenanta, o electrica are sanse sa urce spre 10. Automat, poate scadea costul lunar deoarece cel ce inchiriaza are o perioada mai mare de amortizare si costuri mai mici cu mentenanta. Rent-a-car-urile au masini relativ noi din cauza costurilor de mentenanta.
3. Fiindca toti vrem o data la ceva timp sa mergem intr-un concediu mai lung (ca distanta), se poate face un schimb. Chemi un nene sa-ti ridice sandero-ul si sa-ti lase in loc ceva mai mare si cu o autonomie mai mare. Termini concediul, te intorci la cutiuta ta. La 1000 de cutiute sa zicem 50 de masini de drum lung. Si nu, nu cred ca se gasesc tot cei 1000 de oameni sa vrea sa mearga in concediu lung in acelasi timp si oricum cine ar intra in business-ul asta ar face niste analize.
4. Aditional, sunt multi care au nevoie de masina din cand in cand. 2-3 zile pe luna pentru diverse activitati + acele cateva iesiri din oras anuale. Si pentru ei poate fi valabil acelasi serviciu. Inchiriezi cu ziua / perioada exact ce iti trebuie si nu-ti mai bati capul cu parcari si mentenanta.
A fi proprietar de masina e un cost ridicat pentru omul de rand, indiferent daca masina e noua sau SH.
– O masina noua nu are cine stie ce costuri de mentenanta, dar are un cost initial mare.
– O masina SH nu are un cost initial atat de mare, dar costul de mentenanta creste din ce in ce mai mult
– Toate tipurile de masini personale prezinta niste costuri recurente: RCA, Casco, Impozite, Consumabile. Costurile de genul sunt mult mai mici pentru cineva care detine un portofoliu 1000-5000-20000 de masini.
Nu spun ca e obligatoriu ca toata lumea sa intre in acest nou model, dar sunt sigur ca s-ar gasi suficienti doritori astfel incat genul asta de business sa ia avant si sa inlocuiasca, in timp, utilizatorul clasic de masina.
Singura problema majora la care ma pot gandi e infrastructura de incarcare. Sa zicem ca 1kWh ar fi acea priza standard de pe stalpi. Mergand pe ideea ca in Bucuresti sunt ~800000 locuinte si sa presupunem un 50% din ele au macar o masina => 400k masini => 400 MWh (intre 22:00 – 06:00). Daca am inteles bine, Bucuresti-ul consuma, vara, pana la 1000MWh. Inseamna un consum de minim 40% din cel mai mare consum din an al orasului aproape in fiecare zi.
Masini as a service -> Pai cam asta vrea si Dacia/Renault cu modelul Spring electric. Baterie mica, motor mic, autonomie sufiecienta pentru 2-3 zile de naveta.
Bateria face ca durata de viata a masinii sa fie mult mai scurta fata de una cu motor clasic. Iar pentru cei care sustin ideea ca bateria se poate schimba, cit credeti ca va costa o baterie nou pentru o masina de 10 ani?
Dar un motor nou pentru o mașină veche de 10 ani cât costa? O cutie noua, eventual automata?
Tabletoiul ala din mijlocul masinii,se rabateaza/gliseaza cumva in jos?Ca in poze vad ca iti mananca cel putin 30% din privelistea din fata…
„Nu necesită întreținere și revizii – deloc.”
Adică nu schimbi anvelope, nu schimbi filtre de aer, nu pui lichid de parbriz, nici măcar nu o speli. Din bullshiturile proprietarilor de electrice.