„Țara asta nu se va schimba niciodată”

Tot văd duda asta plimbată și răsplimbată și mă calcă un pic pe nervi. Nu intrăm acum în discuții stupide despre naționalism, patriotism și alte teme idioate, dar vreau să vă las aici un mic citat și-un link către o postare de-ale lui Sorin Cucerai și care poate o să explice un pic de ce, în ciuda progreselor extrem de mari făcute de România în ultimii 20 ani, românii se plâng că e tot mai rău.

Odată cu reducerea (substanțială a) ratei de sărăcie, sărăcia devine din ce în ce mai intolerabilă. Poate părea paradoxal, dar e perfect normal

Hai să ne uităm un pic la, să zicem, 2007 față de România de acum:

  • centrul vechi din București. Sau Calea Victoriei
  • Clujul, Oradea, Sibiul, Brașovul, hai Iașiul
  • salariile, prețurile
  • economia, PIB-ul etc.
  • telefonul pe care-l ai în buzunar, laptopul de pe care citești blogul ăsta
  • city break-urile din ultimii patru ani față de concediile la Costinești de atunci
  • mașina din parcare
  • cât de ușor/greu e să-ți deschizi o firmă
  • accesul ușor/greu la autorități, plata taxelor și impozitelor, coada la pașapoarte

Astea sunt câteva, așa, care-mi vin rapid în minte. Știu că pentru cineva care locuiește în România pare că situația e tot mai nasoală, dar realitatea e fix pe dos. Și o dovedesc cifrele, dați click pe link-ul de sus. Sigur, nu totul e perfect, nu merg pe stradă câini cu covrigi în coadă, dar nu e rău deloc.

Dacă vreți un exemplu despre cât de repede poate fi schimbată o țară, uitați-vă la cât de des vă mai calcă, azi, ANAF-ul și restul instituțiilor de control. Mai exact, câte abuzuri se mai fac? Câte șpăgi se mai cer? Acum zece ani, era de neconceput să-ți vină un control și să nu dai șpagă.

A fost nevoie de șase ani ca să civilizezi o întreagă armată de birocrați. Sigur, mai vin unii, mai cer sau mai bat apropouri ca să nu-ți iei o amendă, dar a durat doar șase ani de DNA ca să se schimbe obiceiurile, ca România să se transforme dintr-o țară cu apucături de Rusia într-una cu un comportament mai de Italia, așa. Doar șase ani. E mult? E puțin?

Poate ai spune că e mult, dar schimbarea a fost sistemică, deci e foarte puțin. Nu doar la o instituție de la Ciorogârla, ci în întreaga țară, în toată administrația. Sigur, se mai scapă niște șpăgi, mai sunt unii viteji, alții mai tupeiști, dar per total, suntem bine. Doar șase ani, de când a început Kovesi să dea cu mătura și până a omorât Dragnea DNA-ul. Efectele se văd în continuare, chiar dacă departamentul ăla e în moarte clinică.

Cum facem să schimbăm percepția asta că merge din rău în mai rău? Cu chestii minore. În general, estetice. Speli străzile, tragi linii, elimini mașinile parcate pe prima bandă și pe trotuare, plantezi copaci – fie ei și boscheți înfipți într-un băț, ca ăia de pe Calea Victoriei, că nu prea par copaci -, dai o vopsea albă pe blocuri, menții curățenia.

Asta s-a făcut la Oradea, tot cam așa s-a făcut și pe la Cluj. N-o să fie perfect, sigur, nici apă caldă, dar e atât de simplu să crești instant gradul de fericire al populației cu 50%. Din momentul ăla, dispar 80% din motivele de depresie. Contează și estetica. Și cresc și standardele. La fel ca în cazul corupției din instituțiile publice. Anul viitor, nu mai tolerezi gunoiul dacă anul ăsta ai trăit în curățenie. La fel cum ceea ce părea imposibil de schimbat în 2007, pregătirea șpăgilor pentru controale, azi e aproape de neimaginat.

Revin la citatul din Sorin. Suntem tot mai nemulțumiți din cauză că ne-au crescut standardele și nu mai tolerăm ceea ce până ieri, alaltăieri, consideram imposibil de schimbat. Dar ăsta nu e semn că lucrurile nu se schimbă în țară ori că țara se scufundă, că e tot mai rău, ci dimpotrivă, e semn că progresează și că vrem să fie tot mai bine, că nu mai acceptăm mizeria. Și ăsta e un lucru bun.

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

181 comentarii

  1. Ai o viziune optimista….eu o am pesimista, vazand mentalitatea si modul de in(actiune) al celor mai tineri decat mine…scoliti, plimbati pe afara de altfel….vor sa fie ‘ca afara’ dar au miserupismul, mamaligismul, lenea romanesti….sa faca altcineva, iar ei sa dea like,share,subscribe…declarativ sunt ‘oamenii frumosi’ cetateni europeni…dar cand e de dovedit , balcanismul din ADN iese la suprafata…
    iar in rural e jale…
    Nu e un accident ca AUR creste iar USR scade

    00
    • Fiecare generatie e ‘nemultumita’ de cea care vine si acea generatie intotdeauna o depaseste pe precedenta.

      00
    • raportul dintre evolutia asta materiala si cum ne-am schimbat noi ca societate si mentalitate e tot ala.

      – nu mai vrea anafu spagi, dar are grija sa te fwta pt. 1 leu datorie, sa-ti puna sechestru pe conturi
      – toate lucrurile materiale au devenit accesibile datorita cresterii veniturilor, dar nu inseamna nimic. tot prost esti. cu sau fara bani, cu sau fara iphone.
      – accidentele rutiere tot din aceleasi motive se intamplau, ca si acum. si nu are legatura ca n-avem autostrazi. ci doar ca sunt foarte multi prosti.
      – cat iti e de greu sa-ti deschizi o firma? comparat cu ce ? inca suntem nevoiti sa avem sediu social :D. glumesti nu ? s-a mai dus din birocratie, dar spiritul dosarului cu sina e in sufletul angajatului la stat.
      etc…

      de aia n-o sa se schimbe nimic, pentru ca vor fi 10 care se schimba si alti 100/1000 care ii doare-n pla. mai dureaza, probabil peste vreo 100 ani o sa fie decent pe aici, sau nu.

      00
    • Noname, te contrazic. Eu vin odată, de două ori pe an în România. De fiecare dată se simte cum se dezvoltă lucrurile spre bine:

      – 1 leu datorie sechestru. Exact acesta este una dintre dovezi. Nu este vina anafului că ai un euro datorie.
      Un expl. din Germania cu ANAFul lor: dacă nu depun declarația lunară de tva până pe 10 ale lunii următoare îmi impune ANAFul suma de plată. Dacă nu plătesc, indiferent cât de aberant ar fi ce impun ei, pac sechestru. Plătesc impunerea, apoi îi dai următorii 5 ani în judecată. Mai bine dai declarație de 0 tva și după câteva zile le trimiți corectura. Pe 10 dată declarația, pe 10 trebuie sa le intre banii din declarație în cont.
      Bine ai venit în civilizație!

      ¯ asta nu este ceva tipic românesc. Așai peste tot. Fără exemple, crede-mă!

      – Alex a zis ca suntem un fel de Italia. De câte ori supraviețuiesc o tură cu mașina prin Italia (de Sud), să zicem Messina, promit că am să construiesc o biserică. La fel este și în Grecia, Polonia, Spania, Portugalia. Mai civilizat este acolo unde amenzile te dor rău la buzunar, Elveția, Germania, etc. și unde nu scapi cu șpagă.

      Eu zic că România se dezvoltă în direcția potrivită.

      00
    • @AlexF
      Ia zi, anaf-ul german ii ia pe toti la rost ca nu si-au depus declaratia si nu au platit sau … doar pe aia mai fraieri? Ii lasa pe aia tepari sa prospere fara sa ia nicio masura, ca ai nostri? Ii lasa pe aia care nu platesc facturile furnizorilor sa prospere?
      Anaful german ii lasa pe aia care vand produse fara ff, fara declaratii, sa iti fwta piata si sa iti faca concurenta neloiala?
      De 9 ani de cand am firma nu am intarziat 1 zi plata taxelor si impozitelor.
      Eu vreau aceeasi lege sa se aplice pentru toti – stiu, imi doresc imposibilul in RO.

      00
    • Da Daniele, aici ai dreptate. Nu contează cine ești când te f.t

      00
    • @AlexF
      – problema cu anafu e alta. ti se spune ca ai un leu de plata, si ai sechestru pe conturi. ok. te duci, le arati la prosti ca defapt ti-ai platit datoriile, tot tu fiind cel care trebuie sa dovedesti ca esti de buna credinta, si intre timp stai cu conturile blocate. cool, what can i say? si se dovedeste ca au ei sa-ti dea tie niste bani, dar o sa tii dea ei la pastele cailor.

      stiu recent de un caz unde persoana a fost nevoia sa plateasca pe loc in jur de 4-5000 lei, daca nu ii blocau conturile a doua zi. dupa care sa se dovedeasca ca a fost o greseala din partea lor si defapt au ei sa ii dea lui vreo 10k. aia e problema. ticalosia :)

      aici nu e vorba ca nu ne dezvoltam in directia potrivita, ca mai spunea cineva printr-un articol pe aici..ne dezvoltam in directia potrivita din INERTIE, nu direct din actiunile noastre si faptul ca vor oamenii sa le fie mai bine si sa evoluam. din INERTIE peste 100 ani vom fi la nivelul unor tari civilizate, dar tarile astea vor fi tot cu 100 ani peste noi, ca de fiecare data. dacii sunt rezistenti la schimbare.

      00
    • De ce credeți toți că sunteți neîndreptățiți?

      Vrei exemple? Uite expl. personal:
      La vreo 3 ani după terminarea construcției am primit înștiințare că am de plătit 25.000 Euro impozit pentru cumpărarea apartamentului (Immobilienerwerbssteuer). Termen de plată 5 zile lucrătoare. O greșeală colosală ptr. eu împreună cu alte 140 de persoane am cumpărat un TEREN pe care am CONSTRUIT blocuri. Impozitul pe cumpărarea terenului a fost bineînțeles plătit la timp. ANAFul a impozitat însă apartamentul finisat, nu la valoarea datei finalizării construcției (2015), ci la valoarea lui din 2018. Impozitul pe achiziție crescuse de la data inițială până sau trezit ei de la 3,5 la vreo 6,5%. In fine, greșeli peste greșeli, abuz peste abuz. Mers la avocat, avocatul a zis că nu contează dacă-I corect sau nu, întâi plătim, după aceea vedem noi. Plătit, dați în judecată, câștigat 2020. Crezi că am terminat bine? ANAFul a zis ca iei îmi dau 18000 înapoi. Dacă nu-mi convine să merg în instanța următoare. Crezi ca și-au făcut datoria și mi-au plătit dobânzile la care am dreptul pentru banii reținuți fără motiv? Nu, să-i dau în judecată separat, nu merge restul de 7000 și dobânzile împreună. Trebuiesc dați de două ori în judecată. Nu-i mai dau…

      Deci peste tot sunt nedreptăți, peste tot se fac greșeli și peste tot se fac abuzuri. Asta-i viața cu riscurile și neplăcerile ei. Dar în ansamblu viața este mișto.

      XXX

      PS: Tocmai țipă junioru’ din baie că a ieșit pozitiv. Mă bucur, ptr. că cu începutul pubertății era cam negativist :)

      00
    • Doar ca să va liniștiți:

      La celelalte 4 testuri, bineînțeles de la mărci diferite, juniorul a ieșit negativ. Ca să fiu cinstit mă bucuram să stau 5 zile acasă că trebuie să spoiesc baia de oaspeți și aș fi și avut timp să construiesc un regal…

      00
    • regal = un fel de imperial mai mic?

      00
    • Cred că regal e „como se dice la voi la… raft”.

      00
    • A. ai dreptate cum como se dice la google. De fapt, în limba vorbită, deci se dice graiu’ de acilea, poate însemna și dulap cu rafturi. Da eu am de gând să fac un dulap cu rafturi, nu como se dice la tine: https://ro.m.wikipedia.org/wiki/Raft

      Scuze te rog. Îmi ierți greșeală de exprimare… Bitte!

      00
    • Că tu ai vrut să zici dulap cu rafturi și nu rafturi sau etajeră e altceva. Și eu pot să zic că am nevoie de niște „negrese” pentru proiectul meu :).

      00
  2. AMIN!

    00
  3. Imi amintesc cand ROBOR-ul a fost si chiar 60 – 70% de prin anii 2000. Sa iei atunci un credit ipotecar a fost ceva fantastic…

    00
  4. Ce legatura au veniturile cu conditiile de trai? Scolile sunt mai bune? Aerul mai curat? Lumea mai civilizata? In spitalele de stat te duci linistit? Autoritatile isi fac datoria? Cand faci o sesizare pentru o groapa se rezolva in cateva zile?

    00
    • Cipper, in afara de aia cu aerul curat, da la toate restul daca compari cu anii ’90.
      Pe de alta parte nemultumirea e in firea omului. Nici in suedia sau elvetia oamenii nu se considera fericiti.

      00
    • Sesizare pt o groapa?

      00
    • Cu cât cresc veniturile, cu atât scade calitatea vieții, în țara asta.

      Mai multe mașini, locuri de joacă pula. Când eram copil ne jucam tenis de picior pe strada din fața blocului. Ne deranjau 2-3 mașini pe zi. Azi trebuie să fii atent când traversezi pe strada aia. De toate mașinile parcate, care sufocă tot cartierul, nu mai zic.

      Parcuri și maidane erau peste tot. Pe maidanul din fața blocului meu, unde ne mai jucam fotbal sau diverse jocuri, acum e un bloc + parcare asfaltată.

      Când toată lumea e săracă, se stă la fel la coadă la doctor, la instituții etc. Când cresc veniturile, e licitație, practic, pentru șpăgi. Care dă mai mult, intră în față.

      În 2000 la Costinești era viață, tată. Acum Costinești e Rânca litoralului. Toată lumea a construit cum i-a tăiat capul, o stațiune aglomerată și mizerabilă. Nu mai zic că plaja s-a dus naibii. La vapor nu mai ai 1m de nisip, dar vile sunt grămadă.

      Telefonul pe care îl am în buzunar? Cu ce plm mă ajută? Să sun la poliție să raportez chestii, pe loc? Clar, imediat trimit ei un echipaj, să rezolve. Asta dacă nu sunt în sectorul 4 și îmi iau bătaie de la poliție.

      Parcuri construite în ultimii 30 de ani? Grădinițe, școli construite în ultimii 30 de ani? Spitale? Dar biserici?

      Eram o grămadă de copii, când eram mic și aveam loc toți la grădiniță. Natalitate s-a dus pe pl, dar locuri la grădiniță nu mai sunt, decât de la 1000 euro în sus. Cum ziceam, licitație.

      00
    • Problemele tale sunt probleme de clasa de mijloc. Ca sa ajungi sa ai problemele astea trebuie mai întâi sa ai mâncare, acoperiș, caldura, haine. Lucruri care au legătura cu veniturile. Faptul ca tu sau eu aveam deja lucrurile astea in 2007 nu înseamnă ca toată lumea le avea.

      00
    • Problemele pe care le am eu sunt probleme universale, ca la gradinita sau la spital mergem cu totii. Sunt copii in zona mea, care stau acasa, ca nu au avut parintii bani de spaga pentru gradinita. In 90 nu am auzit de asa ceva si eram toti saraci.

      Problema parcurilor si a locurilor de joaca la fel. Cu totii ne jucam. Mancare nici acum nu au toti.

      00
    • Băăă ăștia că nu sa dezvoltat nimic din anii ’90. Sunteți ca moșii ăia comuniști care zic că pe vremea lu’ Ceaușescu era mai bine. Exact aceeași placă: săraci dar cinstiți. Nu aveai bani de Pepsi, însă era mișto să bei o bere la 16 ani prin bălăriile din fața blocului…

      Explică ce mai era bine? Când vă mulțumiți un pic? Când plătești impozite la zi fără sa te plângi de nedreptăți și tu (cu siguranță) ai să plătești imediat impozitele când se vor face autostrăzi ca în SUA.

      Sunt oameni care văd mereu jumătatea goală a paharului. Și comparațiile cu Germania, Anglia, Elveția nu țin.

      00
    • Câte aberații înșirui, AlexF..
      Sper că ai maxim 25 ani, altfel, probabil, ești pe legale. Impozite am plătit mereu la zi și ca angajat, și ca patron. Da, am avut 2 firme în România, nu știu să fur, nu dorm liniștit noaptea, una din ele încă rezistă, dar pandemia a afectat grav veniturile.
      Eu am ajuns la 40 ani tot sperând la mai bine. Financiar degeaba stau excelent, că mai trebuie să ies și din casă. Și copilul va merge la școală anul ăsta și am deja dubii că va prinde clasa 1 la stat..

      00
  5. Cu siguranta lucrurile s-au imbunatatit in Romania in ultimii 10-15 ani dar trebuie sa realizam ca nu train intr-o bula. Celelalte tari au evoluat si ele, nu au stat pe loc, de aceea in Romania nu se simte schimbarea.

    00
  6. Daca ameliorarea voetii romanilor se traduce prin mai multi bani cheltuiti, mai multe vacante in strainatate, mai multe smartphone, haine, masini(second hand), mai multe rate la case, crestere a consumului (nu a exporturilor), da , ai putea spune ca e mai bine….dar hai sa ne uitamù cati romani au acces la servicii de sanatate, in ce mod (adica platit de casa de asigurari sau la plata), hai sa vedem calitatea invatamantului (cifre scolarizare, top universitati, abandon scolar, analfabetism), cati traiesc sub pragul saraciei, cati copii se culca flamanzi, cat de incompetente si indolente sunt autoritatile, hai sa ne uitam la cifrele traficului de carne vie, hai sa cuantificam cresterea consumului de droguri, …..si atunci te sui in primul avion.
    Practic Romania nu a facut mare lucru, a profitat de libera circulatie a marfurilor si oamenilor in UE, a fost dusa de val, in rest, zero barat, nu tu un proiect de tara, nu tu un proiect social, nu tu o viata si clasa politica decenta , nimic, din contra, degradare continua.

    00
    • „hai sa cuantificam cresterea consumului de droguri”

      Glumesti, nu?
      In anii 90-2000 era jale comparativ cu acum. Si la droguri si la „traficul de carne vie”.

      La restul nu ma pot pronunta.

      00
    • Nu e bine dar nu e nici pe cat de rau ar putea sa fie. Cam asta e situatia 😂

      00
    • invatamant. calitatea este jos, foarte jos, dar este gratuit si universal. numai cine nu vrea nu se duce la scoala.

      sanatate. la fel, gratuita* si universala.

      *exludem spagile, dar alea sunt la fel de universale. si daca esti milionar si daca esti pe ajutor social, ti se cere aceeasi spaga.

      sub pragul saraciei traiesc din ce in ce mai putini. de fapt chiar scrie in articolul din link. cifre oficiale, de la institutii altele decat cele romanesti.

      consumul de droguri este o alegere personala, nu are legatura cu tara si situatia economica a acesteia. ba chiar as zice ca e invers proportionala cu situatia economica. drogurile nu sunt ieftine.

      dar da, sunt de acord, romania a crescut dusa de val, nu prin printr-un efort al conducatorilor sau, doamne fereste, al poporului. ar trebui sa le pupam si gaura curului europenilor ca ne-au scos din cacat, si sa ne rugam sa ne suporte in continuare asa mici, urati si cu bube in cap cum suntem.

      era o vorba romaneasca… „decat codas la oras mai bine in satul tau fruntas”. cacat romanesc de dac verde. prefer oricand sa fiu cel mai sarac din uniunea europeana decat cel mai bogat dintre moldova, albania si macedonia.

      00
  7. Și la infrastructură se văd unele îmbunătățiri timide dar tot suntem departe de unde ar trebui să fim dpmdv – Nu e numai telefonul meu din buzunarul meu, că eu poate m-am descurcat mai bine. E vorba de starea generală. Spitale, educație, trafic, aplicarea legilor. Ideea e ca tuturor (nu numai mie) să le meargă bine ca societatea să fie plăcută – chestii din alea cu dat binețe necunoscuților, hobby-uri, etc.

    Dacă până și Prințesa urbană se cară din țară… (nu mă întrebați de unde știu).

    00
    • De unde știi?

      00
    • Ok, ok, recunosc, de pe fb ca un boomer…

      00
    • Printesa urbana se cara de pe facebook?

      00
    • Nu cred că suntem așa norocoși :)

      00
    • S-a carat in Olanda definitiv, s-a apucat sa invete limba la 41 ani.

      00
    • Creierul meu de barbat pervers a citit prima data ‘sa invete limbi la 41 de ani’ …😀

      00
    • Pai si ce ne facem fara Printesa Urbana?! Acum trebuie s-o promovam pe aia din mediul rural, totul e politic.

      00
    • Cine este prințesa urbană???

      00
    • The original influencer. De pe blogspot!

      00
    • Vorba unuia de pe facebook, istoria se repeta, inca un cap incoronat a decis sa abdice.

      00
    • „chestii din alea cu dat binețe necunoscuților”

      m-a socat o chestie saptamana trecuta. activitatea mea profesionala ma duce in anumite momente pe cele mai ciudate coclauri. si de obicei la ore cel putin nepotrivite. in jur de ora 6:30 dimineata eram pe un camp dincolo de satul balteni, langa peris. si de dincolo de calea ferata, din padure, rasare un nene pe bicicleta, cu o sapa, cred ca era, pe umar, fata de machitor satesc, dar zice politicos „buna dimineata”. spre rusinea mea mi-a luat vreo 2 3 secunde pana sa ma trezesc si sa ii raspund. o jumate de ora mai tarziu am trecut pe langa el cu masina un sat mai incolo, facea ceva la un sant din fata unei curti pricopsite.

      00
    • No vorbesc de „la țară” la noi, vorbesc de la bloc. În Militari residence când le dădeam ziua bună jumate se uitau ca proștii și nu ziceau nimic, un sfert ziceai că i-ai înjurat și un sfert răspundeau, mirați.

      00
  8. Bvo Alex, de aia dai/ai dat cu „bidineaua” pe santier in Anglia? De bine ce e in Romania?

    00
    • Eu nu mi-am propus niciodată să plec, s-a întîmplat doar pentru că a apărut un job pe bani mai mulți decît făceam în țară – fără să-l caut. Nu m-a lovit ca pe prințesaurbană ce-o fi lovit-o.

    • Pai daca lauzi Romania de ce n-ai ramas in tara cu soeranta c-o sa castigi mai mult decat in Anglia?

      00
    • @Emil: Presupun că tu plătești facturile cu speranță

    • Poate le plateste cu nivel dăla bunu de trai adus de inertie(pardon de catre dna) si care e laudat in postare.
      Acu’fara nicio gluma,inteleg ce vrei sa spui insa dupa cum subliniaza cineva mai sus,ne au tras altii spre progres iar inertia are mult deaface…si da UE o avea si partile ei proaste(si are)dar per total crecă suntem putin pe plus si probabil am fi mai mult daca n am fi condusi de lepre.Bine si leprele astea se trag tot dintre noi dar aici iar apare o discutie mai vastă…

      00
  9. Optimist. Dar la ce e in politica e clar ca ne vom duce in jos.

    00
    • Uita-te ce era in anii 2000 in politica. Da se poate mult mai bine….dar totusi s-au mai facut lucruri….

    • Politicienilor din 2000 le gasesti cartile prin biblioteci. Uita-te ce era in 2000, ce educatie aveau parlamentarii, ce pregatire aveau ministrii. Astia de acum sunt si incompetenti, si lepre. Aia macar erau intelectuali si lepre.

      00
  10. Printesa Urbana a fost de alta parere si s-a carat.

    00
    • Cine este prințesa urbană?

      00
    • O sa intre in depresie si se va intoarce la vatră

      00
    • @Crimsonware, o tipă, are de foarte multă vreme un blog de sfaturi părintești. dacă am înțeles bine, unul destul de urmărit.
      promovează educația copiilor fără bătăi și abuzuri (și în general campanii anti-violența împotriva femeilor, antibulying, multe din zona asta), promovează autori străini și români în sensul ăsta, a scris câteva cărți pt copii inspirate din viața cu cei doi copii proprii și personali.
      militează, inclusiv prin exemplul personal, pt terapie psihologică să-și rezolvi bubele de la căpuț.
      o citesc ocazional, uneori sunt de acord, alteori nu.

      aparent s-a decis să se care din țară, a postat un mesaj lacrimogen pe fb și a primit la hate de n-o spală toate râurile din europa.

      00
    • La cateva ore dupa ce a aterizat, a publicat un articol tafnos si cu tente de superioritate despre verdele, civilizatia si linistea de acolo, in comparatie cu mizeria de aici. Evident ca si-a luat hate binemeritat, ca, pana una-alta, romanii sunt cei care i-au cumparat zecile de carti publicate. Sa ii fie de bine, probabil o va pocni sindromul Raducioiu in cateva luni.

      00
    • a mai fost unu, care aplecat de vreo 2 ori cel putin. ce frumos, ce verde, ce minune. ce manele cand s-a intors…

      00
    • @Deea si totusi ea nu a facut decat sa raspunda la hate cu hate insa hateul originar care s a indreptat sprea nu poate fi explicat nici macar cu greu…și ce zic eu hate…lături ce sa mai.
      Nus vreun avocat fan sau cititor dar am uemarit subiectu si doar zic…

      00
  11. ”a durat doar șase ani de DNA ca să se schimbe obiceiurile” -gluma sau ironie?

    00
  12. Dragnea nu a inchis DNA-ul, Dragnea a eliberat tara!*

    00
  13. In principiu, sunt de acord ca ne e clar mai bine acum. Dar cifrele absolute nu prea spun toata povestea.

    De exemplu, la aia cu PIB-ul, $38 de miliarde in 1987 e echivalentul a $86,5 miliarde in banii de azi. Adica a crescut PIB-ul de 4 ori, nu de 8 (ceea ce oricum e foarte bine).

    https://www.in2013dollars.com/us/inflation/1987?endYear=2020&amount=38

    00
  14. Da, pe cifre stam bine.
    Totusi, mai sunt si alte aspecte…
    Hai sa vorbim putin de sanatate, educatie, infrastructura si coruptie.

    Sanatate: Daca nu ma insel, nominal s-a dublat bugetul sanatatii din 2007 pana in 2020 (parca). Totusi, cate spitale s-au construit de la 0 de stat? Cate spitale arata ca afara (renovate)? Nu pot sa ma pronunt cu privire la infectiile din spitale.
    Pentru ca tot vorbim de sanatate, de ce in continuare trebuie sa dai atentii la asistente (la stat) ca sa te bage in seama? De ce mai exista (am auzit de mai putini, dar tot exista) doctori care iau spaga in continuare, desi au salarii bune pentru Romania?

    Educatie: Cum se descurca profesorii in online? Cum a fost ajustata organigrama / materia pentru cerintele actuale? Cat de util este ceea ce se invata la scoala pentru dezvoltarea copilului (atat in viata cat si cunostinte generale?). Sa vorbim de incompetenta ministrilor care au macelarit educatia? Care au permis facultatilor particulare sa dea diplome pe banda rulanta? Pentru fiecare diploma care atesta absolvirea unui ciclu scolar autoritatea emitenta are un alt nume ( in 12 ani de cel putin 3 ori s-a schimbat denumirea ministerului). Despre ce vorbim aici?

    Transport: Da, s-au construit autostrazi. In medie (vezi wikipedia -> https://ro.wikipedia.org/wiki/Autostr%C4%83zi_%C3%AEn_Rom%C3%A2nia) 50 km / an (din 2007). Cu bani de la uniune, cu ce vrei tu. E mult? E putin? Te las pe tine sa ne spui.
    Metrou? Vezi proiectul de cateva statii (M5 parca) in cati ani s-a construit…
    Cale ferata? CFR? CFR Marfa? Mai are rost sa vorbim? Cati km s-au modernizat in 15 ani? Eu nu stiu, in afara de Bucuresti – CT si Bucuresti – Brasov (parca) sa se fi modernizat ceva. Ba chiar, citisem undeva ca se circula cu o viteza mai redusa, in medie, decat in comunism.

    Coruptie? Chiar are rost sa discutam aici? Vezi reportajele Recorder, care sunt fix o picatura intr-un ocean, din punctul meu de vedere…
    Da, poate parea paradoxal, dar desi o ducem mai bine multi (salarii mai mari, oportunitati de munca, de afaceri) exista in continuare o nemultumire si o parere ca suntem in continuare in cacat.

    Asadar, cine are idei despre cum putem remedia punctele de mai sus. Pentru ca, din punctul meu de vedere coruptia este atat de bine ancorata in sistem incat si daca vine USR cu majoritate tot nu vad sa se rezolve problema..
    Pentru a nu fi luat la p*la, da, am fost la fiecare tura de vot de cand am facut 18 ani. Singura la care nu am fost – referendumul pentru demiterea lui Base (parca al doilea) pentru a nu se strange majoritatea pentru a fi demis.

    00
    • Băi terminați odată cu USR-ul vostru că parcă ați zice de Mihai Viteazul când de fapt nu sunt și ăștia decât niște oportuniști mai spălați în schimb cu idei periculoase și sinistre!

      00
    • nu toate au treaba cu coruptia.

      sa luam invatamantul

      plecam de la ideea ca „profesorii nu vor sa munceasca pentru banii primiti” -> cacao, e normal asta; pe cuvant ca si eu as munci mai putin spre nimic pe acelasi salariu…nu vad nimic gresit in a munci cat mai putin pe cat mai mult

      dar chiar si in invatamant se schimba lucrurile.

      sa luam ca referinta anii 2000?! ..pai plm…noi eram tineri liceeni, proaspat studenti prin vremea aia…aveam macar un parinte care sa spuna cat de cacat e invatamantul? erau multi care ziceau „bai, invata ceva pratic..lasa-n ma-sa hartia aia…ca doar aia nu-ti da de mancare”?!?!

      deja faptul ca din ce mai multi spunem ca nu e ok…e un pas inainte…probabil ca in 10 ani vom face si ceva in directia asta..probabil ca va fi tarziu pentru copii…dar nepotii vor beneficia de asta

      ca se putea sau se poate mai devreme?!?! nu, nu se poate mai repede…ca suntem batuti in cap…a avut si Vali un articol acum ceva ani cu/despre invatamant…multi erau de acord ca e prea multa materie…dar tot multi au inceput cu „vai, dar matematica te ajuta…cum sa scoti din materie?!? vai, dara fara latina te duci pe pula ca natie…fara ..fara..fara”

      in 10 ani o sa ajungem si la o concluzie cu ce trebuie studiat :D

      00
    • @Crimsonware
      Din oferta doar USR e votabil, în rest toți își angajează neamurile și chelnerițele la stat.

      00
    • @Dix: Așa s-a mizat tot timpul, la fiecare votare, că o anume grupare politică este „răul cel mai mic” și că de aia trebuie votată și în final iată care este rezultatul.

      00
    • Ce variante avem?

      Stai acasă și votează cine are ceva de câștigat, de la membri de partid și afaceriști, până la cei care sunt manipulați.

      Votezi ce ai zis și în timp avem ceva mai bun decât ce era acum 8 ani, 12, 16 etc.

      Ești implicat în politica? Presupun că nu, nici eu și nici alte milioane de nemulțumiți, de unde opțiuni.

      00
    • „Băi terminați odată cu USR-ul vostru..”

      Nu mai cred de mult in Mos Craciuni. Si nici in Iisus revenit pe pamant, intrupat ca politician roman. Dar:
      – USR este singurul partid care s-a opus tunului imobiliar de la Romexpo (teren cu valoare de piata de 350 de milioane de euro donat gratuit „prin lege ” unor smecheri)
      – USR e singurul partid care se opune tunului imobiliar din Mogosoaia. Terenuri de sute de milioane de euro preluate cu forta de la proprietari, la valori de piata de 10 ori mai mici decat pretul pietii, ca sa faca cateva sute de blocuri alti smecheri
      – USR este singurul partid care s-a opus PNDL3 , adica unei spagi uriase de cam 10 miliarde de euro, bani de transferat din pix din buget catre administratiile locale (adica direct spre clientela de partid). Fara niciun control de cost, analiza de oportunitate sau urmarire de contract

      Astea sunt fapte clare, verificabile – vezi votul din parlament, votul din CL Mogosoaia sau pozitia ministrilor USR din guvernul Citu. Absolut toate celelalte partide (PSD, PNL, UDMR, AUR sau PMP) au pus botul.

      Daca tu vezi alta alternativa, iti urez succes. Daca vrei sa stai acasa in ziua votului, iti urez succes iarasi. Ca ce isi face omul cu mana lui lucru manual se cheama.

      00
    • @silicon v: lasa faptele verificabile ca nu intereseaza pe nimeni. Nu auzi ca usr au idei periculoase si sinistre?!

      00
  15. @Alex, cu 5-6 orașe curate-n România nu se face mare brânză. În 30 ani se puteau face mii kilometri autostradă, zeci de școli, grădinițe, spitale, dispensare. Dar nu, s-au făcut biserici. 15000 la număr.
    Asta-i România.

    00
  16. Cat timp am cititi articolul 10 romani si-au facut bagajul pentru o viata mai buna in vest. De foame.

    00
    • Nu inteleg romanii rostu articolului…
      Defspt nu e dosr problema.romanicii asta ci e una globala care se vede mai degaraba in america. Niciodata tinerii nu au fost mai saraci ca acuma.si plini de datorii si fara perspective. Sigur vorbim global ca punctul o duc bine. Nu?
      Credite/ case care faceau 30k acuma sunt 70? Aceleasi sosele/spitale/pesedisto-penelisti?/gunoaie pe strazi?(nu stiu cati dintre voi sunteti din buc…da man nu a fost niciodata ca acuma -ce voiai sa vina firea? Favele in camp? 7 lei motorina?
      Putem.continua panamaine si apoi sa vedem cat de „bine” o duc romanii de vor sa se care si realitatea trista, cati o sa o faca in anu de gratie 2022.
      Succesuri

      00
    • Gunoaiele de pe străzi, Radet etc nu sunt un rezultat al administrării Firei? Firea o lăsat miere in Pmb? Greva stb e cusută cu ață pesedistă.

      00
    • Dix, care e legatura dintre gunoaiele de pe strazi si administratia Firea?

      00
    • @cristuci are un articol pe tema asta

      00
    • Cine a semnat contractele? Cum au fost cheltuiți banii? De ce stb a ajuns în pragul insolvenței? Cine a cumpărat otokarele? Cine a înființat companii de sifonat?

      Câți km de țeavă Radet a schimbat Firea? 1 km in 4 ani!

      Ăla dinaintea ei a schimbat ZERO!

      00
  17. Da, e mai bine economic, dar e suficient? Te ajuta iphone-ul ala din buzunar cand te duci la spital cu apendicita si pleci cu nosocomiale? Sau cand iti calca politia copilul pe trecere?
    Fiecare are limita lui la cat se poate minti pe sine ca totul e bine. Unii si-o ating acum, altii si-au atins-o mai demult dar nu au avut curajul sau posibilitatea sa plece.
    Aia care chiar cred ca totul e bine sunt ori visatori, ori beneficiarii sistemului.

    00
    • Nimeni nu zice că e bine, ci zice că s-a îmbunătățit față de unde era. Eu nu înțeleg, unii nu știți citi un articol?

      Gândește-te la tragedia cu copilele lovite de polițist pe trecerea de pietoni. Acum 15 ani nici măcar nu era subiect de discuție, omul scăpa cu zero consecinție și toată lumea ar fi zis că asta-i viața. Se muta trecerea de pietoni, niște reporteri luau bătaie, și aia era.

      Azi e subiect la TV, se dezbate, societatea nu mai acceptă așa ceva. Chiar dacă da, poliția luptă din toate puterile ca instituție să nu se modernizeze, societatea de azi nu mai e aceeași de acum 15 ani și încet încet se va reforma pentru că nu va avea de ales la un moment dat. Da, clar că nu e unde ar trebui să fie, doar seria de articole de-aici despre poliție arată cât de coruptă și infectă e, dar azi măcar se știe și avem camere video peste tot, se filmează, se află se pune presiune pe ei.

      Da, știu că e și o chestiune de bulă, dar parcă bula celor care au pretenții de o societate mai bună crește, chiar dacă nu pare așa.

      00
    • Aveam si eu o bula acum 15 ani. Bula din aia reala, cu vreo 20-30 de oameni. Au plecat toti pana am ramas eu singur sa sting lumina anul trecut. Si am stins-o.

      00
    • Pacat ca viata e scurta

      00
  18. Recomand un drum București – Sibiu și retur în aceeași zi cu mașina apoi mai vorbim.
    Sau cu trenul, că tot nu vedem bunăstarea generală.

    00
    • E suficient un drum cu trenul de la Otopeni la Gara de Nord sau de la Pitești la București (cum am experimentat anul trecut). Săgeata albastra și plina de jeg, manele și scandal, mi-a adus aminte de Bruxelles-ul anilor ’90, de Paris-ul anilor 200x și poate de Ferentariul de Londra anilor 201x.
      @Alex: nu ma-ncalzeste cu nimic ca în 2022 oamenii au mai multe oportunități și access la mai multe lucruri dacă in continuare isi parchează mașină de €70k pe trotuar pe colt ca n-au 2 lei sa platesca o ora de parcare la 50m distanta.
      Sau când personalul medical îmi reproseaza ca n-am zis cine sunt ca s-ar fi mișcat mai cu talent.
      Sau când purtătorii de cascheta sar sa protejeze infractorii după ce „săracii” au făcut cunoștință cu talpa bocancului meu (da’ nu trebuie sa fiți violent domnu’).

      Din perspectiva asta nu s-a schimbat nimic esențial in toți acești ani de când am plecat.

      00
    • Recomand o calatorie cu trenul, la clasa I, in perioada sarbatorilor de iarna.

      Am crezut ca a deraiat trenul cand au intrat aia cu Ursu’ in vagon

      Cred ca erau vreo 6 handralai. Controlorul nu a zis nimic. Ce sa faci, n-ai ce sa faci, sarbatori.

      Dupa ei au venit doi copii cu Steaua. Plecati dracu de aici ca deranjati oamenii, a urlat autoritar controlorul si i-a scos din vagon.

      🇷🇴

      00
    • Băi, Paul, dar cine ești?

      00
    • @Valente cu masina cu sau fara coloana oficiala? Nu de alta daaar cineva sau mai multi cineva ar putea sa iti spuna ca e un drum frmos,usor,rapid etc.

      00
    • Ipate … :). Fermierul anului 20xx.

      00
  19. am o masina mai buna, telefon mai bun bla bla – DA – pentru ca am muncit de mi-a iesit pe nas

    in 2007 nu intram in spital fara spaga, acu 2 saptamani am avut niste vizite la spital – spaga peste tot. ai avut treaba in ultima vreme pe la ghisee? ce s-a schimbat acolo?

    copilu intra la scoala in toamna, trebuie sa muncesc mai mult sa il pot da la o scoala calumea.

    da, poate e mai bine, dar juma de familie e plecata

    e usor de comentat din anglia

    00
    • Zi-mi si mie, ca sunt curios, unde ti s-a cerut tie spaga peste tot la spital in 2022? Imi vine sa te acuz ca minti.

      00
    • @nm.bradu – iti pot confirma si eu ca inca mai sunt locuri unde obiceiul asta n-a disparut :)

      00
    • Ziceti mai oameni unde, cand si cine a cerut.

      00
    • @nm.bradu
      Sora mea e bolnavă de cancer. Operată de 2 ori, radioterapie de 2 ori, stoma, sondă urinară,alea-alea. Recidivă că a uitat să șpăguiască la medic ultima dată (o făcuse de fiecare dată) ca să-i facă un control mai devreme de 6 luni. Medicul din CT a zis că n-are ce să-i facă, deci cumpărat copîrșeu să fie acolo…
      Dus la Bukale, radiații stereo și nu mai știu cum, șpagă de fiecare dată ptr RMN.
      Să trăiți bine, la ce salarii aveți, că a crescut și șpaga pe măsură.
      Nu uitați: Cel mai bun medic din Constanța este trenul de București. Întotdeauna, că-n fața spitalului județean este salonul auto Geneva din anul următor.

      00
    • Eu de fiecare data când am fost la spital, am primit in maxim 2 zile un sms și un link unde mi se puneau niște întrebări. Dacă am fost mulțumit, dacă mi s-a cerut spaga, etc.

      Tu ai răspuns la întrebările alea?

      00
    • @nm.brad vezi ca nu toata lumea merge la privat
      Spitalul municipal moinesti
      Spitalul de hematologie iasi
      Nu am fost eu internat ci o bunica. Nu stiu daca a raspuns la sms..lol

      00
    • Bai fratilor, in primul rand imi pare rau pentru problemele pe care le au apropiatii vostri si le urez multa sanatate. Hai sa va spun cum se vad lucrurile si de la mine.

      Eu, de ani buni, nu am mai dat nicio spaga si nu fiindca as fi eu ala corectul si cinstitul care respecta toate legile, ca nu sunt. Pur si simplu am inceput sa fiu refuzat cand am vrut sa dau, apoi am observat ca sunt tratat la fel si fara.

      De vreo jumatate de an sunt in contact cu un doctor, am fost la el o data la Regina Maria ca sa vorbesc sa ma opereze la stat, inca astept, ca e cum e in spitale. De 6 luni a refuzat pana si sa ma lase sa-i platesc consultatiile, de imi este rusine de el. Am mai avut de cateva ori experiente similare cu doctori care m-au tratat 100% pe gratis, adica nu au vrut sa ia nici bani pe care ar fi trebuit sa-i platesc (stat si privat).

      Lasand la o parte aceste 3-4 experiente, chiar am petrecut mult timp prin spitale (de stat!), operatii, etc si am fost tratat mereu corect, nimeni nu-mi cere nicio spaga. Efectiv nu pot sa inteleg de unde vin toate povestile astea ca toata lumea prin spitale cere bani (o mai fi cate unul, naibii, nu zic), asa ca inevitabil suspectez ca lumea exagereaza sau minte doar ca sa le iasa teoria cum ca romania e de cacat. Sau se duc cu o atitudine de rahat. Nu pot sa gasesc alta explicatie, doar nu oi fi eu singurul cu stea in frunte care e tratat corect, mai ales ca am un sample size destul de vast.

      Ce nu am luat in calcul cand am dat primul comentariu este ca eu am avut experiente doar cu spitalele din Bucuresti. De asemenea, nu am avut probleme de viata si de moarte.

      00
    • @nm.bradu

      Statistic vorbind, opinia ta e, intr-adevar, semnificativa: sunt 532 spitale in Romania, vreo 40 in Bucuresti… Dar hei, daca n’am vazut EU, nu exista!
      Uite asa deduc ca exista metrou in Cluj si Dorohoi, ca doar exista in Bucuresti…

      00
    • @nn.bradu bunica cu 2 avc-uri in august. Prima internare la urgente. Stat pe hol de-an pixu ca nu era nimeni la coada, bagat bani in buzunar, in jumatate de ora era in salon. In salon daca nu dadeai bani la asistente iti faceau injectiile in cel mai brutal mod posibil. Doctorita de pe sectie nu a trecut pe la ea pana nu a fost cautata cu un plic.
      Iesit din spital. 3 sapt mai tarziu facut iar avc, mers la urgente la alt spital, cu ambulanta. Acolo doctorita de garda a zis ca nu e avc si sa plecam acasa cu ea. Fara analize facute sau ceva. Erau simptome clare de avc. Pana si asistenta de pe ambulanta s-a crucit. Stat pe holuri, dat telefoane, alti doctori din cunostinte instistau ca trebuie intervenit ca e avc 100%. Mers la doctorita, dat bani, in juma de ora era iar internata. Au stabilizat-o. Peste 3 zile am mutat-o la spitalul unde fusese inainte. Una peste alta 1 luna de spitalizari si vreo 1.5k euro.

      Au trecut si sarbatorile, bunica mea a inceput sa mearga mai bine, initial nu mai misca jumatate de corp.
      Fara banuti ii faceam acusi de jumatate de an. Are 85 ani. Doctorii o tratau la modul “cat mai vrei sa o duca”. Ei, uite ca o mai duce. Si dupa ne miram de ce avem speranta de viata mai mica decat in vest.

      00
    • @ nm.bradu exemplul nr1: probleme la inimioara, normal ca facut pachet din vn si trimis la Buc ca ei nu se ocupa cu asa ceva, nu se baga etc…facut analize aici, nevoie mare de operatie, oricand poate veni Sf.Petru, la Vn domn cardiolog beleste scaunul desi trebuia sa manance pensia, la Buc nu e loc decat peste 6 luni desi poti muri si acum, asa ca privat ( 10k plus) sau 1k la buzunar ( da, da aici la buc) si ghici ce? Minune…in 2 sapt era si externat, nu doar operat
      Ex 2; pietre la rinichi, adus in Buc, operat toate bune, doar ca domn dr se scobea in nas daca nu a avut plic si a uitat un element ff important…sa il anunte CA AVEA CANCER la prostata…nu e problema, a aflat el UN AN MAI TARZIU
      Ex 3: oncologul din vn, practic te trateaza cum o fufla barbatu, azi iti explica, maine urla ca se sinucide si ca nu mai poate ( la propriu)
      Ex 4: radioterapie- nu exista in vn, practic aia nu au auzit, facut pachet si trimis la buc, a da nu venit oricum, stat la rand UN AN.

      Mai adaug ca orice kkt mai mult decat analize de sange vine la Buc, nu a facut un RMN in VN sau alte analize “mai complicate”, sa stii ca toate astea costa, inclusiv drumurile.

      Ex 5: mama ,trebuie operatie la genunchi, randul la RMN a venit abia in 6-7 luni, intre timp era si operata, again la VN nu se ocupa (dracu stie cu ce se ocupa) ,pachet frumos la Buc, si da spaguta la fiecare asistenta.

      Asa ca da, ori dai spaguta si mai ai si conditii proaste ( chiar te invit sa te duci in spitalul din Focsani, sa vezi ce curat si frumos e, personal ff amabil), ori Buc si aici da inca se da spaga ( poate nu 100% dar mult oricum), ori privat.

      Si mai am exemple cu prieteni tot aici la Bucale ( inclusiv “atentie” de cateva mii ) dar am zis sa zic strict de astea traite de mine, oricum ai destule exemple deja ca sa ne dam seama ca tu esti exceptia si nu regula.

      Problema este ca Romania evolueaza incet, mult prea incet, iar oamenii vad ca se poate mai bine si nu au rabdare inca 50 de ani, mai ales ca vezi ce leeeeent se schimba orice… nu ma incalzeste cu nimic autostrada la 100 de ani daca eu nici nu mai vad drumul.

      00
    • @Rumbu, eu nu prea umblu prin spitale, dar am fost la urgențe la Elias acum vreo lună. Nu am primit nici un SMS.

      00
    • @ ouiouifi – ‘Nu am luat in calcul ca experientele mele au fost in Bucuresti’ se traduce prin ‘n-am vrut sa imi dau cu parerea despre alte orase’.

      00
    • @Robert Ce sa zic, frate, multa sanatate. Sunt convins ca exista astfel de experiente negative, eu ma irit doar cand aud ca ‘peste tot se cere’ sau ‘toti sunt niste’, pentru ca asta pot spune cu certitudine ca nu este adevarat.

      Mai departe putem vorbi pana la anul daca majoritatea sunt ok sau nu, eu cred cu tarie ca in Bucuresti majoritatea doctorilor sunt oameni faini care nu (mai) pun botul la bani. Dar normal ca daca tu ai avut o astfel de experienta o sa ai alta parere.

      00
    • @nm.bradu
      Fără a face polemica gratuita, tocmai despre asta e vorba: că în primul comentariu întrebi mirat, generalizat dar unde frate se da șpagă, că apoi sa reduci puternic aria de observație la București, și de fapt nu la tot Bucureștiul, ci la medicii cu care ai avut tu contact. Te uluiește la ceilalți generalizarea experienței lor,tu generalizând experiență ta, dar, na, fiind a ta, musai e adevărată.
      Bai fraților, ieșiți din bulele uzuale și vedeți că colcăie o lume întreagă pe care.nu o cunoașteți. Sau daca nu, macar in epeti frazele cu” din ce cunosc eu…” iMHo…

      00
    • @ouioiifi Ori nu vrei sa intelegi ori nu sunt eu in stare sa ma fac inteles. Am recunoscut ca am gresit adresandu ma altora fara sa mentionez ca eu ma refer la Bucuresti. Vorbesc de obicei cu bucuresteni si am uitat ca aici nu e cazul neaparat. Asadar, daca nu esti din Bucuresti, nu am argumente sa te contrazic.

      Iar problema mea este cu cei care spun ca tot sistemul medical e corupt, asta am si intrebat, „unde ai dat spaga peste tot?”. Bineinteles ca nu fac mincinos pe cineva care a avit una sau doua intamplari. Nu e vorba de nicio bula si nici de generalizare pe experienta personala, mai degraba e statistic imposibil ca daca 80% din doctori sunt spagari, cum se sustine (inclusiv in buc)
      , eu sa prind 100/100 doctori cinstiti.

      @BellA sper sa ai mai mult noroc pe mai departe. Eu am avut genunchiul ferfenite si m am operat fara probleme la floreasca fara sa dau bani nimanu (am dat la asistente la sfarsit) sunt ca nou de 10 ani. Rmn urile le am facut la privat. Presupun ca depinde si de noroc, ideea e ca se poate. Multa sanatate tuturor!

      00
    • @nm.bradu
      Ba da statistic e posibil, chiar probabil că tu sa nu te întâlnești decât cu cei 20 la suta de incoruptibili. Reia exemplu cu accesul la metrou in procentaj de populație și ai să înțelegi cat de ușor e sa fii in afara grosului distribuției populației din Romania.
      Cât despre București, într-adevar, nu sunt de acolo, nu mă pot pronunța, dar e vorba doar de un eșantion de aprox. 10 procente din populația României… S’o fi dând ora exacta acolo, dar statistic, la vot spre exemplu, sunt supuși dictaturii majorității țării…
      Încă o dată, tu în primul comentariu ai făcut referință la București, dar fara sa menționezi asta, ceea ce, implicit, chiar daca nu a fost dorința ta, a generalizat afirmația ta. Și asta pe blogul unui brașovean… Aici e eroarea de logica, că facem inducții pe baza strictă a unui cerc cu raza de maxim 3 indivizi în jurul centrului nostru.
      Ce mi se pare notabil și surprinzător cu atâtea rețele sociale, care în principiu ar trebui sa ne … socializeze… este că se produc mai degrabă bule, izolate unele de altele, și care se confortează între ele că lumea lor e cea adevărată… Că cei din peșteră lui Platon… Și eu, primul dintre ei, bineînțeles, căci fac și eu, fara sa vreau, generalizări pe baza experiențelor mele.
      O zi buna.

      00
    • @Ouiouifi Pai, nu stiu de cate ori sa mai spun. Am dat primul comentariu, apoi am revenit si am spus ca am gresit si ca ce vorbesc eu se aplica Bucurestiului, in rest nu ma bag. Sau cel putin asta am vrut sa transmit.

      E simplu, daca imi spui ca toti medicii din tara sunt spagari, te contrazic cu exemple concrete. Daca imi spui ca 80% din medicii DIN BUCURESTI sunt spagari, intervine imposibilitatea (improbabilitatea?) statistica de care ziceam.

      Ai dreptate cu ce spui la final, dar personal nu ma incadrez. De exemplu, de asta intru pe bloguri. Oamenii de aici nu sunt din bula mea, sunt de acord cu ce se scrie pe aici rar spre niciodata, de aia deseori comentariile mele sunt taxate cu minusuri (minge ridicata la fileu ca nu de asta, ci pt ca sunt prost), dar vreau sa vad si oameni care gandesc altfel.

      Cam asta ar fi, pana la urma multa vorbarie pentru nimic, fiindca n-avem timpul si disponibilitatea pentru o discutie complexa care sa poata schimba opinii sau convingeri.

      00
    • am avut un comentariu lung la un moment dat in care am povestit singura mea experienta majora cu sistemul medical din romania. nu o sa reintru in detalii. nu mi-a cerut explicit spaga dar nici nu s-a miscat, ba mai mult, mi-a provocat daune pierzand cd-ul. de rezolvat am rezolvat-o tot la privat, in contul facturii deja achitate pentru operatia efectuata. care cont este in continuare valabil si azi, dupa 5 ani. azi, acum, duminica la ora 14, daca sun ca ma doare, vin aia toti la munca. ca am platit 5k de euro in 2016. ala de la stat nu a putut sa se uite pe rmn in mijlocul saptamanii desi de-a lungul anilor am platit muuuult mai mult pentru sistemul de asigurari medicale de stat.

      00
  20. Suntem nemultumiti ca avem bani si lucrurile tot put. Te-ai uitat in ultimul timp la educatie?

    00
    • Si cati parinti au iesit in strada sau s-au dus peste directori/ primarie/minister daca e asa jale? Proteste adevarate, nu de FB…

      00
    • @F valabil pt tot felul de categorii. Voi ati vazut cum se protesteaza in alte tari (si nu ma refer la anti masca) ?
      La noi majoritatea protestelor sunt pro ceva,nush cum vine asta dar in fine…
      Bine,protestele adevarate sunt si contracarate cu chestii pe bune daca scapa de sub control(si nu numai) gen tunuri de apa,gaze si pulane insa exista vreo comparatie cu ce se intampla prin belgia,olanda,germaia,spania,portugalia,italia,grecia etc samd si românul mămăligă?

      00
  21. Tara ca tara, dar cu oamenii ce facem? S-au schimbat din 1980 si pana acum mentalitatile? Sau cumva faptul ca au dat mai multi de ceva cheag nu a facut decat sa le agraveze metehnele si sentimentul de indreptatiti si mai tare? Nomenclaturistii PCR si Secu ramasi dupa ’89 sunt la a treia generatie, aia care va fac hoteluri de cinci stele in Corbu acum.

    Unii mai pleaca si ca sa aiba de-a face cu oameni mai normali la cap, ca nu totul se rezuma la bani, spitale si buda in casa.

    00
  22. Ce e în Afganistan acum:foame, vindem copiii, videm rinichii în Iran(alt leagăn al civilizației), riscă să fie în Ucraina dacă invadează rușii(cei mai cultivați dintre pământeni). Refugiați. Holodomor 2.0 -5/10/15 ani. Și noi o să fim vecini cu ei.
    Da, avem o spoială de bunăstare, dar nu este ireversibilă.
    Schimbările nu sunt de structură.

    00
    • Sunt peste 30 de ani de când rușii nu mai ai treabă cu Afganistan.

      00
    • Într-o zonă de război așteptările sunt de creștere economică, dezvoltare de infrastructură și belșug?! Dacă știam…
      Nu mai aveau rușii unde să construiască autostrăzi și a zis Keraban Grindă: facem centura Mării Negre, ajungem mai ușor în Antalia vara.

      00
  23. Când trăiești în mijlocul unui oraș care aparent s-a dezvoltat e normal sa fii așa optimist. Eu in schimb sunt la polul opus, Intr un sat mic și de in 2 ani de când sunt major am văzut mult prea multe tâmpenii care mi-au confirmat că nația asta nu se mai face bine. Și asta la o privire realistă asupra lucrurilor.

    00
    • Ce anume ai văzut?

      00
    • A văzut destul.

      00
    • @Crimsonware
      Câteva exemple:
      – Firma străină a cumpărat persoanele de care e nevoie și cumva a ajuns să dețină 80% din terenurile sătești. Fiecare localnic deținător de titlu de proprietate se duce sa și lucreze locul și se trezește că nu mai e acolo că e mutat, de regulă undeva impracticabil
      – vesnicele probleme de la ghișee, unde tot tu trebuie sa faci copii xerox și tot tu trebuie sa umbli pe la zeci de instituții, multe din ele cu program de copil mic
      – satul e la 2 km de DN1, apa, canal, internet lipsesc
      – anul ăsta primăria a propus 90.000 de lei pentru achiziționarea unui radar și un aparat etilotest și 80.000 pentru a repara un acoperis la centru cultural
      – mita pe care ești așteptat să o oferi la examenul auto

      Și mai sunt o groaza

      00
    • sebastian, titlu de proprietate, d-ala de pe vremea regelui, sau cadastru cu coordonate?

      in primul caz, damn, e gresit, e rau, e nasol, dar se pot face magarii usor.
      in al doilea nu poate nimeni nimic. legal vorbind.

      ah, ca oamul nu au vrut sa isi faca cadastrul ca ala e locul lui de dac verde si acum plange in pumni ca a venit firma straina si e proprietara cu acte de secolul 21…

      00
  24. Citind comentariile realizez ca ‘plansul de mila’ e in ADN-ul de dac.

    Omul a zis ‘e mai bine decat acum X ani’, nu ‘e mai bine decat in Danemarca’; si are dreptate.

    00
    • În ADN e și „lasă, noi să fim sănătoși, că putea fi mai rău”.

      E ca și cum ai zice că noi suntem la nivel x, puteam fi la 5x dar lasă că e un succes că nu suntem la x-1. Când vezi că alții sunt la 7x și realistic vorbind la cum merg lucrurile tu o să ai poate 60 de ani când o să fie mai bine, parcă nu îți vine să faci experimente pe timpul tău (sau al copiilor tăi).

      00
    • @Big T: e mai bine ca acum mulți ani pe ici, pe colo, nu peste tot. Asta nu înseamnă nimic.
      Da, plozii de azi au xbox/playstation, nu clone chinezești de nintendo, dar…cam atât. Educația, sănătatea, infrastructura, birocrația cam tot la nivel de an 2000 sunt.

      00
    • A, omul zice altceva.
      in 1990 germania and the likes erau la x, romania la x/100.
      acum germania e la 2x, romania la x/10.

      aritmetica e simpla.

      00
  25. Ne e mai bine pentru ca am intrat adand „pe credit”; atat la nivel individual cat si ca tara; d-aia ! deci „mai binele” vine la pachet cu stresul „ratelor” !

    00
  26. eu consider ca traiesc mult mai bine fata de anii 2000. nivelul meu de trai este mult mai ridicat comparativ cu perioada aia cand totul era o smenuiala.
    eu sunt multumita!

    00
    • Probabil și toate tutele care își aduc copiii la grădiniță cu mașina, lăsând mașina pornită în fața porții, cât își duc ele plodul la ușă, sunt mulțumite. Le-a crescut nivelul de trai, cum să vină pe jos?

      00
  27. Și nu se va schimba pînă nu va fi pîrjolită de tot și readusă ”sămînța” din altă parte.

    00
  28. Wow, deci practic pentru o bula de oameni (1-2 mil sa zicem?) viata s-a inbunatatit, pentru un grup de oameni care o duceau decent si in 2007. Dar acum isi permit extra economii si o extra vacanta. Asta inseamna ca traiul mediu (pentru 10-15 mil) s-a inbunatatit? Cati lucreaza pe un minim de economie din care abia poti sa-ti platesti chiria si sa mananci cartofi cu paine? Plm, ca-n US, s-a cam saturat lumea de optimistul asta din anumite bule.

    00
    • Postarea porneste de la o analiza facuta pe cifre, nu pe vorbe. Pe care vad ca nimeni nu o citeste, dar toti comenteaza.

      Iaca, pun eu rezultatul analizei aici, ca vad ca deja nu se mai uita nimeni la analiza. Poate e mai usor asa:

      Persoane afectate de privațiuni materiale
      2009: 49,2%
      2020: 29,3%

      Persoane afectate de privațiuni materiale severe
      2007: 38%
      2020: 15,2%

      Persoane afectate de privațiuni materiale și sociale
      2014: 54,2%
      2020: 38,9%

      Persoane afectate de privațiuni materiale și sociale severe
      2015: 34,2%
      2020: 25,6%

      Persoane care nu au baie sau duș în locuință
      2009: 40,7%
      2020: 21,6%

      Persoane care nu au WC în locuință
      2009: 42,1%
      2020: 22,8%

      Persoane care nu-și permit costurile unui concediu de o săptămână în afara locuinței
      2011: 76,2%
      2020: 56,1%

      Persoane care nu își permit achiziționarea unui computer
      2011: 24,6%
      2020: 11,5%

      Persoane care nu își permit achiziționarea unei mașini de spălat
      2011: 13,8%
      2020: 6%

      Persoane care nu își permit achiziționarea unui automobil personal
      2011: 41,1%
      2020: 23,5%

      Persoane cu datorii la întreținere, chirie, utilități
      2011: 30,1%
      2020: 14,8%

      Persoane care nu își permit să consume carne, pui, pește (sau echivalentul vegetarian al produselor ăstora) cel puțin o dată la două zile
      2011: 22,6%
      2020: 14,7%

      Persoane care au nevoi neîndeplinite de examinare și de îngrijire medicală
      2008: 11,1%
      2020: 4,7%

      PIB pe locuitor
      2010: 6.200 euro
      2020: 11.360 euro

      PIB pe locuitor la paritatea puterii de cumpărare (media UE=100)
      2009: 52
      2020: 72

      Cam atat. Astea sunt cifrele.

      00
    • Silicon: sa nu faci analiza asta pe 2000. Le dai astora impresiile peste cap, isi iau blue screen

      00
    • @silicon_v
      – cata vreme cifrele alea nu sunt sursate cu adevarat (nu doar afirmat in text: Eurosat, ci link catre studiu) ele raman vorbe;
      – un studiu care compara la fiecare item anii care ii convin nu e un studiu serios: nu poti compara un item din 2015 cu 2020, apoi unul din 2008 cu 2020.. etc..
      – uite alte cifre : https://www.profit.ro/stiri/social/romania-a-ramas-pe-ultimele-locuri-din-ue-in-privinta-salariului-minim-desi-acesta-a-crescut-pe-cine-depaseste-20577243

      00
  29. „You want to live in a society where you hear the loudest complaints about freedom, coercion by government, prejudice, corruption, bureaucracy, & lack of opportunity.

    This will be the freest society w/minimal bureaucracy, corruption, prejudice, & the most opportunities.”
    – nntaleb

    00
    • Și ăia care să zicem că chiar nu le au, ăia ar trebui să fie maxim de fericiți și să le laude în fiecare zi, conform lui Taleb, nu?

      00
  30. clar nivelul României e mai sus acum comparat cu trecutul, oricare ar fi acesta, însă mărirea acestuia nu este deloc organică; este determinat în mare parte de valul aderărilor și inerentele infuzii de capital ale oportuniștilor care văd potențial chiar și acum

    nu există perspective în regulă, pilonii pe care se clădește și apoi se sprijină un nivel de trai (atenție, nu un nivel al țării) decent sunt cu fisuri vizibile și hâde (educație, sănătate, civism, etc.)

    Ce nu poți măsura, nu există! și unitățile noastre de măsură scârțâie bine chiar dacă sistemul de referință aka trecutul este unul favorabil comparației

    „Fiarbă vinu-n cupe? spumege pocalul?
    Fiii-ţi mândri oare ce nutresc?
    Rămâne stânca? Moare valul?”

    cam așa cred că și-ar fi început Eminovici creația poemului

    00
  31. https://www.g4media.ro/4-biserici-vor-gazdui-intalnirile-liderilor-aur-cu-diaspora-adunarile-generale-sunt-organizate-in-2-zile-in-6-state-europene.html
    Va fi si mai bine. Si patriotism cat cuprinde. Cu strigaturi. PSD-ul si cu PNL si cu AUR abia asteapta sa reformeze/digitalizeze functionarimea. Nu

    00
  32. Bine, dar nivelul unei tari nu se masoara cu numarul de straturi de flori, aiFoane, bemveuri si viloaie+cate nivele/vila si daca exista gagica cu balcoane mari in spate, la bazin. Mai important mi se pare:
    * ce nivel de discurs politic exista, si trebuie sa recunoastem dragi tovarasi ca e cam zero la noi. Primele 2 partide-s PSD si AUR. Deci santem la fel de imbecili la nivel politic ca in ’89.
    * infrastructura; ok, s-au mai facut autostrazi, dar prea putin, mult prea putin; sanatatea? zero, in continuare poti muri cu zile linistit in R
    * contopism, coruptie, spaga, plagiat, patalama – da, inca exista kklau
    * daca societatea in continuare e infectata de ‘coada pe sus’, cocalareala, kitsch, manele/manelism peste tot? cam da, din pacate
    * ortodoxism exagerat, statul in pat cu BOR? inca Da, este.

    In schimb avem gramada canale tv color, Internet la liber si ieftin + putem merge unde vor muschii nostri daca avem bani si santem vaccinati, uau, ce progres! :)

    00
  33. NOU
    #144

    Ma doare in plua de cifre atata timp cat am 17 grade in casa si covor din coji de seminte in fata scarii.
    Emancipare inseamna mentalitate nu dristor kebab

    00
  34. S-a furat dar s-a si facut. Romania ramane blocata ca una dintre cele mai corupte tari din ue (transparency international).

    00
  35. Nu știu tu, dar eu nu traduc schimbarea țării prin Centrul Vechi, smartphone, citybreak și altele asemenea. Eu traduc schimbarea prin spitale în care să nu te mai infectezi, arzi sau mori, printr-un sistem de învățământ care să nu mai scoată cretini pe bandă rulantă, printr-o medie care să promoveze cultura și să revină la cele două îndatoriri de bază, adică informarea și educarea, prin multe altele care să fie cu adevărat utile. Dacă schimbarea țării înseamnă ce spui tu atunci putem închide taraba, totul e terminat.

    00
  36. Mie mi-a plăcut textul. Sociologic vorbind, Alex are dreptate mai sus: cu cât discrepanța dintre clasele sociale e mai mare, cu atât sărăcia e mai ușor simțită. În anii ’90 eram cam toți săraci. Acum nu prea mai avem clasă de mijloc de multă vreme ci doar cele două extreme: cei cu foarte mulți bani și… ”restul”. Diferențele nu erau așa de mari în anii ’90, dar ajustarea la Capitalism a dus și la noi la apariția unei ”pături superioare a societății”.
    Pe de altă parte da – e adevărat că țara se schimbă în bine, dar o face prea încet iar în timpul ăla și celelalte țări evoluează. Comparativ cu 2007 e mai bine. Dar și-n Danemarca, comparativ cu 2007, e tot la fel de ”mai bine”. Cam acolo e problema, zic eu: se fac lucruri, dar prea încet. Există evoluție, dar e lentă.

    00
    • În ultimii 7 ani, inclusiv anul acesta s au cheltuit 32 de miliarde de euro pentru bugetul apărării. Banii aia nu s au dus în educație sau sănătate.
      Analfabetismul prospera și societatea alege AUR. Aia care au rămas fără drumuri și curent la comuniști sunt tot asa. Au trecut 32 de ani de la revoluție sau cum vreți sa o numiți..
      S au făcut câteva stații de metrou, 50 de km de autostrada pe an din 2007 și au terminat un spital după 30 de ani.
      Prea puține consolidate și în toate ai sanse mari sa mori.
      Politia nu exista.
      Suntem datori pe câteva generații.
      Regimul totalitar și abuziv a rezistat 50 de ani.. Ceaușescu doar 24 la putere..
      Au trecut 32 de ani…
      U

      00
    • Sociologic vorbind, dacă toți eram săraci, eram mai fericiți, decât dacă toți suntem bogați.

      00
    • Sunt curioasa sa aflu motivul pentru care nu ai ales sa emigrezi, Razvan. Tinand cont de profesia si cunostintele tale, ti-ar fi fost (probabil) mult mai bine intr-o tara din vest.

      00
    • @Deea: Am primit oferte destule, dar le-am refuzat. Costul nivelului de trai din Ro e scăzut comparativ cu cel de dincolo iar prin net câștig cam tot cât ”acolo”. Ultima oară am fost de curiozitate în Nurenberg. M-au cazat la hotel de 4 stele, plătit drum cu avionul, tot. Job-ul ar fi presupus să merg să antrenez oamenii din corporații în VMWare Server și să aplic/supervizez/verific testele de certificare. Ceva de genul. Oameni faini, oraș super-jegos. Seringi prin centrul istoric, pe cetatea din fața hotelului scria în arabă cu grafitti, un homeless dormea ziua în amiaza mare fix în fața unei cafenele cu turiști. Prostituate ca cele luate de pe centură se certau în română cu pimp-ul lor în fața gării. Cazarea în zona industrială, sediul în zona industrială. Cale de trei kilometri – o biserică închisă, o berărie și un mini-markt cu specific polonez; în rest doar fabrici gri. Poșirca aia de cafea de la aparat costa 2 euro. Le-am arătat ălora poze cu Oradea pe laptop.
      Mi-au făcut oferta și le-am spus că fac cam tot atât pe an dar de-acasă, din România. Statul german mi-ar fi luat 50% impozit oricum. Plus mâncare, locuit acolo, vorbit doar germană toată ziua. Nu – merci. Au încercat să mă convingă trimițându-mă la conferința VMWare din San Francisco – totul plătit de ei, urma să merg în februarie (parcă). Ce-a venit cam pe-atunci? Pandemia, lol. S-a anulat conferința, am stat acasă, rămas amic cu germanii.
      Am primit o ofertă și pe partea de psihologie – psiholog la ceva resort de lux din Indonezia, aș fi lucrat strict cu străini internați pentru adicții. Din poze arăta mișto, cazare acolo, mâncare acolo, drum plătit de ei, dar profit cam mic, așa că am zis pas.
      Dacă e ceva ce m-ar motiva să plec atunci chestia aia ar fi corupția de-aici și personaele de tip ”bombardieri” pe care-i văd pe stradă. Să știu că nu mai am de-a face cu lucruri de-astea. Eventual dacă vin rușii încoace. Încă sunt OK.

      00
  37. Daca avem bani mai multi, asta nu inseamna ca traim cu mult mai bine. Nu e numai despre dezvoltare economica. Cu ce ne ajuta ca tot mai multa lume isi permite masini noi, daca le parcheaza pe trotuar, si din generatie in generatie poporul asta e mai meltean? Speram ca odata cu cresterea veniturilor, sa creasca si nivelul educatiei, al culturii. Nu e cazul. Cu mici exceptii, consumul cultural e in scadere. Suntem mai bogati, dar si mai prosti si nesimtiti.

    00
  38. Suntem mai bine doar pt ca am intrat in UE si ne-au mai fortat sa ne civilizam un pic. Altfel eram la acelasi nivel cu Belarusul.

    00
  39. Deci concluzia ar fi ca Romania a progresat mult pentru ca, uite, avem smartphoane si masini… Si maica-mea zicea: uite ce buni au fost comunistii, au bagat curent electric in sat.
    Dar nu, nu e progresul global, care trage si Romania inainte, târâș-grăpiș, e progresul Romaniei care impinge umanitatea inainte.

    A nu se uita ca primul investitor extern al Romaniei sunt cei ce au plecat, de frica progresului prea rapid… Niste conservatori!

    00
  40. Bai, nu stiu cum am facut in secolul 19, dar atunci ne-a iesit modernizarea.

    Ne-am schimbat ca popor pe model francez si ne-a prins foarte bine: am reusit Unirea, iesirea din Imperiul Otoman, Independenta, Dobrogea.

    00
    • Corect.

      Comunismul ne-a pus capac, cred ca de acolo-ncoace ne-am dat singuri cu tesla-n coae intr-un mare fel.

      00
    • @marius de la tesla aia au costriut drumurile pe care mergi, poate grădiniță la care ai fost, sigur școală și facultatea la care ai învățat, spitalul la care au mers bunicii și părinții.Daca te uiți puțin o sa vezi România aia era calea Victoriei și moșier..
      Nu sunt tâmpit și știu toate abuzurile pe care le au făcut.. totuși eram la carul cu boi a lui Grigorescu..
      Ne place sa recunoaștem sau nu, modernizarea României a început atunci.. Cat de bine a fost făcută și cu o generație de sacrificiu este doar percepția cuiva care a suferit sau nu..
      Nuai vorbim de calea ferata, electrificare, școală obligatorie, flota maritima sau companie aviatica.. Sau facultăți în toate orașele mari..
      Ca ex stația de metrou de la unirii sub un curs de apa a durat 2 luni..
      Pasajul ala spre Ploiești 3 ani și 5 sau 6 oameni au murit sub pământ..

      00
    • În perioada aceea peste tot în lume s-a modernizat, of fi și unele excepții.

      Ar fi interesant de scris de toate proiectele, mai ales cele care au dat chix, ex Anina. Apoi o comparație cu ceva țări din Vest, investiții și profitul adus de aceste investiții.

      00
  41. Deci, avem mai multi bani. Mancam mai bine. Facem vacanțe mai scumpe si mai bune. Avem telefoane, masin si electronice mai multe
    Dar nu o ducem mai bine. Ce ma?

    Sinhura chestie, in București, este ca s-a aglomerat si a pocnit apa calda. Apa se rezolva, aglomerația nu

    00
  42. Pentru inceput domnu’ autor recitește postările din categoria ” Polițiștii spun că nu vor tolera așa ceva” …e un început. De la aplicarea legii sau lipsa ei încep toate.

    Asta e una…
    A doua sunt prețurile la orice dublate,triplate fără ca nime’ să se sesizeze.

    A treia e corupția imensă din absolut orice structură a statului…pe oricine întrebi te poate rezolva… că, cunoaște, că se descurcă…bă da’ în orice….

    A patra e facilitatea cu care ne băgăm picioarele în orice ce tine de natură… și aci vezi cazul plajei Corbu că e mai recent. De deltă nu mai vb…de păduri, orice.

    A cincea dar probabil cea mai importantă este decăderea nivelului de educație din rândul populației…nu știu unde ai trăit sau trăiești dar se vede cu ochiul liber deja iar exodul celor educați ridică parcă și mai mult numărul celor trecuți prin școli degeaba.

    Cum puii mei să spui că exagerează cei care spun că nu se va schimba nimic? O țară needucată, coruptă ajunge ca Libanul sau în cel mai rău caz ca Iranul.

    Adaugă aici rata crescândă a furturilor, tâlhăriilor precum și lipsa condamnărilor pt aceste infracțiuni și ai să vezi ce te interesează înainte să scrii un asemenea articol.

    00
  43. ”Sinhura chestie, in București, este ca s-a aglomerat si a pocnit apa calda.”

    Singura chestie sunt două. Și de fapt nu sunt doar alea, mai e și calitatea aerului și locurile de joacă/spațiile verzi, numărul de grădinițe/școli/dispensare/policlinici raportat la numărul de locuitori, curățenia din oraș, criminalitatea (ok, au scăzut agresiunile, dar când eram mic, găștile se băteau cu săbii, acum construiesc ghetouri).

    00
    • Da ma. Pe vremurile de demult apuse in București respirai bășini de unicorn. Locurile de joaca erau multiple sinriscai si tetanos. Nu ca acum locuri de joaca cu plastic
      Lol, comparam parte in parte? Uiti cainii de prin orașe? Trotuarele pline de chioșcuri? Sau ce?

      00
    • Nu am uitat, dar chioscurile alea de pe trotuare nu imi scadeau calitatea vietii. Masinile multe si noxele, da. Ok, nu mai sunt caini, asta e o inbunatatire, e drept.

      00
    • Intodeauna depinde din ce unghi privesti pt ca asa as putea si eu sa spun hai sa ne uitam la Paris cu multe arondismente ghetoizate,acelasi Paris in care mai deunazi un nene a murit pt ca i s a facut rau si nu l a bagat nimeni in seama aproape de cemtru…si e doar un exemplu
      Dupa cum am zis unghiuri si unghiuri…

      00
  44. România, din punct de vedere al mediului este o ghenă. Acum 20 de ani se consuma mai puțin, erau mai puține plastice pe câmp. Astăzi, fiecare loc de la marginea satului e plin de mizerii…
    Bugetarii , in general erau slab plătiți și își făceau treaba prost. Astăzi sunt nesimțit de bine plătiți și își fac treaba la fel de prost.
    Infrastructura rutieră de astăzi este la același standard cu cea din anii 80.
    Acum 20 de ani speranța că o să fie bine era mai mare, astăzi be dăm seama că ne am înșelat….

    00
    • Apropo de gunoaie… În anii 90′ pana spre început de 2000, satul în care mergeam în copilărie la bunici, nu vedeai UN GUNOI. Nici măcar chiștoace de țigări iar asfaltul era ca în palmă. Si ca să se înțeleagă cât de curat era și cât de buna era șoseaua, mergeam desculță de la bunica pana la mătuși-mea, nu stiu de ce, dar mi se părea tare mișto.
      Azi sunt cratere, iar gunoaiele sunt absolut peste tot, mormane chiar.
      Să nu mai spun ca oamenii așteaptă cu palma în cur sa vina primăria sa le tundă buruienile din fata porții, sa dea o vopsea pe gardul scolii samd. Da, ok, normal asa ar fi, ca ăia sa se ocupe de ce ține de spațiul public, dar dacă vezi că nu fac… Chiar preferi sa stai în mizerie și în schimb sa zbieri pe Facebook ?!? Iar cei care au pus totuși mâna și au făcut, au fost luați la mișto…
      Dar da, eeee o mare evoluție, clar.

      00
  45. Acum 15 ani facea trenul Bucuresti-Craiova 2h20. Acum face 3h40.
    #progress

    00
  46. Total de-acord cu articolul, dar nu pot să nu observ și partea cealaltă a paharului.

    Ce se mai întâmplă e că zonele româniei încep să ia avânt printr-o inerție pornită acum mulți ani.

    Zonele pe creștere au crescut enorm, iar cele care erau în scădere sunt mult mai nasoale decât acum 15 ani, deci lumea se plânge pe bună dreptate. Normal că unul care trăiește-n Cluj va fi convins că lucrurile se îmbunătățesc, iar unul care stă-n Botoșani va zice opusul.

    Unde sunt investiții, asta atrage și alte investiții, unde nu sunt, le gonește și pe cele care sunt, că nu are rost să ții restaurante și hoteluri să zicem deschise, dacă orașul scade economic. Iar acolo unde crește, se construiesc altele și altele.

    Dpdv al sistemului medical, cum arată cele din Cluj/Timișoara/București în care se investește continuu pe fonduri UE nu e totuna cu spitale unde nu s-a investit de 20 de ani, normal că se plânge lumea.

    Ce vreau să zic e că pare că România se polarizează și merge spre extreme, zonele sărace sunt din ce în ce mai sărace, iar cele bogate din ce în ce mai bogate. Unui clujean de ex îi va fi mai puțin probabil să aibă gânduri de emigrare față de cineva dintr-un orășel fără perspective.

    Ar putea reveni în temă sfaturile alea cu ‘dacă stai într-un oraș mort economic, (dacă nu poți lucra remote) mută-te chiar dacă e greu acum, o să fie mai ok mai târziu’.

    00
  47. De ce se traieste mai prost in Romania azi fata de acum multi ani si fata de alte tari?
    – in primul rand decalajul intre nivelul primelor 4-5 orase si restul tarii este la un all time high. Cand se intampla asta stii ca traiesti intr-o tara de mana a IIIa.
    – cand dispretul, indiferenta, incompetenta si coruptia blocheaza functionarea tuturor institutiilor statului stii ca traiesti intr-o tara de mana a IIIa.
    – cand statul esueaza constant in a asigura siguranta si sanatatea cetateanului stii ca traiesti intr-o tara de mana a IIIa.
    – cand statul esueaza in a asigura actul de justitie si drepratea pentru cetateni stii ca traiesti intr-o tara de mana a IIIa.
    – cand statul protejeaza infractorii in dauna cetateanului in stil mafiot pur sud american stii ca traiesti intr-o tara de mana a IIIa.
    – cand statul nu e in stare sa asigure serviciile publice minimale cu cetateanul.cu care are contract prin constitutie stii ca traiesti intr-o tara de mana a IIIa.
    – cand statul nu ia masuri pentru a combate poluarea aerului, apelor si solului stii ca traiesti intr-o tara de mana a IIIa.
    – cand polarizarea veniturilor, puterii si justitiei imparte tara si modul in care este condusa in 1% jmekeri si 99% pooletzi, stii ca traiesti intr-o tara de mana a IIIa.
    – cand nivelul de educatie, civilizatie si cultura a scazut sub nivelul marii, an all time low, stii traiesti intr-o tara de mana a IIIa.
    – o tara care nu produce nimic, nu are absolut nimic de oferit comunitatii din care face parte si umanitatii in general si nici nu face nimic in directia asta este o tara de mana a IIIa.

    Fara UE si occident care trag de noi si ne dau bani de 20 ani sa descoperim minunea apei si sapunului, sa ne carpim boijeducile sa nu ne cada in cap si sa ne facem tarnuri de nuiele cu care sa ne maturam ograzile, eram azi la nivelul burkina faso.

    00
    • Se trăiește mai prost pentru ca covid. Si atât.
      Altfel, de prin 2007 incoa România creste anual. Da, există acum riscul de cadere, dar „se trăiește mai rau decat acu cativa ani…” lol

      00
    • Adanca asta, covidul e de vina. Buahahahaaaaa!
      Nu statistica veniturilor de una singura spune daca se traieste mai bine sau nu.

      Pentru ca nu spune cum se impart real veniturile alea, poate ca din 5 lei/cap, eu am 8 si tu ai 2, laolalta cu marea majoritatei. Pentru ca nu spune ce poti cumpara efectiv cu veniturile alea, mai ales in termeni de calitate a vietii, nu 2 paini si 4 oua, ci sanatate, siguranta, justitie, civilizatie, educatie, grija fata de interesele cetateanului, protectia copiilor si a membrilor defavorizati ai societatii, minoritati de tot felul, etc.

      Ti-o spune un om care traieste pe viu concluzia trista ca in Romania aceste lucruri sunt inaccesibile indiferent cati bani ai avea.

      Poate ca cifrele alea de emigratie comparabile cu Siria sau oricum, cele mai mari din Europa pe timp de pace, spun o poveste mai reala decat statisticile de venituri.

      00
  48. Ce clickbait de titlu ai băgat.
    Venisem să citesc cum ne ducem dracului și am citit că ce bine este.

    Nu se face.

    00
  49. putina istorie contrafactuala, daca ar fis scris pe acest blog, sa zicem un englez, un articol in care ne facea varza pe noi romanii, nu aveti aia, nu faceti aia, sunteti corupti, nu va ingrijiti, nu stiti sa conduceti, nu respectati regulile, nu sunteti asa destepti cum credeti, ….., cred ca era mult sange pe peretii blogului

    00
  50. Alex, chestiunea este de nivel social, s-a constatat că multe persoane mai degrabă cred că lucrurile merg rău, decât spre bine. Chiar dacă le pui statistici în față, este natura umană. Majoritățile folosesc calea cea mai scurtă pentru a ajunge la concluzii despre o situație, precum prejudecățile, clișeele, titlurile gata mestecate. Nu își pun problema erorii de raționament pentru că nu văd legătura directă cu viața lor. Dau cu negativ, ca să mă epxprim plastic.

    Astfel despre progresul pe 200 de ani, la toți indicatorii majori de dezvoltare umană, carte densă, cu mult material, dar bine scrisă, cu multe grafice și surse, recomand: „Enligthenment now” de Stephen Pinker, Penguin Books, 2018. În studiu se arată că sărăcia scade continuu, foametea se reduce continuu, victime de din războaie sunt tot mai puține, etc. etc. etc. De fapt se produce progres, dar la scara istoriei, nu la scara unei vieți umane și mai ales la scară globală.

    Roslin arată cum a încercat să combată erorile de percepție. Aici aici https://www.gapminder.org/.

    Este proiectul Gapminder al lui Hans Roslin (un ONG care oferă consultanță și demitizează vizual corelații care nu sunt cauzalități, ori lipsa progresului, dar dl. Rosling nu mai este cu noi, doar echipa sa, fiul și nora). I-a fost publicată o carte în română, în original este „Factfulness”.

    Aș mai adăuga în aceeași categorie, studii care arată că unii dintre noi NE înșelăm când judecăm progresul, dezvoltare, evoluțiile, semnată de Bob Duffy, „Pericolele perceptiei. De ce ne inselam in aproape toate privintele”.

    00
  51. Pentru tine tara inseamna statul nu oamenii.

    „Dacă vreți un exemplu despre cât de repede poate fi schimbată o țară, uitați-vă la cât de des vă mai calcă, azi, ANAF-ul și restul instituțiilor de control” … nu ANAF-ul e standardul, sau institutiile statului. A, da, ca din punctul asta de vedere, Romania era in urma cu 50 de ani fata de restul Europei si acum suntem in urma doar 30, ok, e progres.

    Dar tara inseamna in primul rand oamenii, cetatenii care inteleg responsabilitatile din societate cat si drepturile.

    Ce exemple avem? Pai mentalitatea lui „sa se dea”. Sa se dea locuri de parcare, gratuitati, etc. Socialism extrem. Toate gratis.

    Sa nu votam, sau sa votam cu aia care dau, pentru ca aia e baza. Nu ma refer (doar) la faina si uleiul PSD-ului de pe vremuri ci mai ales la aia care voteaza pe cei care promit salarii / pensii mai mari.

    00
    • Tu stii ca in vestul spre care tot jinduim sunt cresteri de salarii si tot ce decurge din asta anual si rareori la doi ani?
      Daca nu stiai,ai aflat acum si totodata iti recomand sa cauti declaratia noului cancelar german de acum o zi sau doua,asta asa ca sa vezi cum priveste vestul treaba cu salariul minim si nivel de trai.
      NB:observa te rog ca n am dat exemplu de tara latina

      00
  52. >> Militari residence

    Auziti, daca vine un strain si ii spuneti sa vina in Cartierul Militari, cum ii spuneti? :)

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.

Pun clipuri pe Youtube

Alte linkuri (mostly NSFW)