De ce nu deschide nimeni un supermarket cu produse românești

A întrebat un cititor în comentarii și fac pauză la urmărit influencerițe și botoxate ca să scriu un articol care va avea cel mult 10 share-uri. Știu că e plictisitor, de aia nici nu scriu așa ceva prea des, că nu citește nimeni. Donați pe patreon, eventual rupeți-vă 22 minute și urmăriți clipul ăsta.

Hai să începem.

Costurile

Ăsta e primul lucru care îmi vine în cap.

Ca să ridici un supermarket costă între 2 și 7 milioane euro, fără teren. Două milioane euro construcția, restul vitrine, rafturi, ventilație, tot ce vedeți pe acolo. Doar un supermarket de 1.500mp.

Marfa din interior costă/valorează 1 milion de lei, dar aici te poți întinde cu termenele, că o plătești la 30-60-90 zile.

Dar asta e nimic. Da, construcția, mobilarea, astea sunt nimicuri. Valoarea adevărată este știința.

Știința

Să știi ce să aduci, cum și când să aduci, cum să aranjezi raftul, ce preț să pui, când s-a vândut, cât timp mai ai până să comanzi din nou produsul și așa mai departe.

Și dacă la chipsuri sau biscuiți e ușor, gândiți-vă cum e la pâine sau carne sau alte perisabile.

Camerele alea de supraveghere nu sunt (doar) ca să nu furi din supermarket, sunt și pentru oameni care urmăresc consumatorii și identifică obiceiuri și tendințe. V-am mai spus de cartea lui Paco Underhill.

Toate astea valorează mult mai mult și costă mult mai mult decât orice altceva.

Logistica

Toți am fost la minimarketul de la colț și într-o zi nu aveau pâine sau supă la plic. Exact. Dacă omul care vinde acolo (care e de multe ori și proprietarul) nu poate urmări stocurile la 1-200 produse, gândiți-vă ce înseamnă pentru Lidl sau Kaufland, care au în jur de 3.000 produse diferite.

Ținut legătura cu furnizorii, direcționat 10 bucăți la fiecare supermarket doar din orașul X, poate în unul se vinde mai bine, deci 15 bucăți, apoi orașul următor și tot așa. Kaufland are 3 centre logistice, Lidl are 6, ca au concluzionat că e mai ușor să primească toate produsele acolo și să le distribuie ei.

Știți cât costă un centru logistic? 40 milioane euro. Și, la fel, construcția e nimic, să faci mecanisme prin care să știi unde fiecare produs, câte bucăți ai, aia costă cel mai mult.

Și nimeni nu-ți vinde asta. Preferă să le dea foc sau să mănânce ei stickul cu informațiile astea decât să îți vândă 200 linii de cod de la softul de gestiune.

De ce credeți că Steve Jobs l-a pus șef la Apple pe contabil? De bun ce era? Nu, avea nevoie de un om care înțelege toate chestiile de mai sus.

Omul de rând subestimează foarte mult logistica. Românul mai ales. Nu ne trebuie nouă autostrăzi, ne-am descurcat 200 ani fără ele fără probleme. Da, nici o legătură între lipsa lor, politicienii corupți și incompetenți și locul fruntaș la sărăcie pe Europa. Nici una. Cât de des auziți “nu moare nimeni dacă TIRul cu marfă face două zile pe drum în loc de una”?

Problema cea mai mare

Dar hai să fim optimiști și să spunem că am rezolvat problemele astea. Am furat manageri de la toate supermarketurile actuale, gestionari de marfă, administratori de stocuri, specialiști achiziții, le-am dat salarii bune și le-am promis că nu dăm faliment în 3 ani.

Știți ce trage cel mai tare în jos relația comercianților cu producătorii de bunuri românești? Lipsa predictibilității. Iar aici putem să discutăm 2 zile despre cum și de ce:

  1. nu sunt bani pentru mașini-unelte
  2. nu sunt bani pentru plase antigrindină
  3. nu sunt bani pentru depozite adecvate (o să avem iar discuția asta curând, ca în fiecare an, nu avem unde depozita recolta)
  4. nu sunt bani pentru irigații
  5. nu sunt bani pentru muncitori sezonieri
  6. nu sunt bani pentru dube de transport
  7. nu sunt bani pentru că energia e scumpă
  8. nu sunt bani pentru retehnologizare
  9. nu sunt bani pentru X și Y
  10. nu sunt bani pentru că băncile nu vor să riște

Toate sunt legate între ele. Toate toate. Degeaba ai producție record anul ăsta dacă nu o poți culege pe toată, pentru că nu ai bani să plătești muncitori să culeagă, iar ce ai cules nu ai unde să o depozitezi și se strică pe câmp. Sau ai un singur tractor și ăla s-a stricat. Sau X, Y, Z.

Plus prostia umană. Oameni care nu știu să facă afaceri, ei doar s-au trezit că vor să cultive goji și măslini și nu știu ce să facă mai departe cu produsele.

Și după asta urmează controale de la 12 instituții diferite, șpăgi, birocrație, jeguri care vin să confiște chestii când sunt inundații, ca să le dea la sinistrați, controale pentru șpăgi când se apropie alegerile și alte minuni.


De ce nu a deschis nimeni până acum un supermarket românesc de succes? Pentru că oamenii se duc de două ori acolo să cumpere ceva, nu găsesc, și apoi nu mai dau pe acolo niciodată. Se ceartă acum Carrefour cu Pepsi. Dacă sunteți consumator de Pepsi și nu mai găsiți Pepsi la raft, mai cumpărați de la Carrefour?

ps: am folosit Lidl și Kaufland ca exemple pentru că de la ei am găsit cifre și supermarketurile sunt mai ușor de înțeles decât hypermarketurile.

supermarket-buying-groceries

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

141 comentarii

  1. predictibilitatea este cea mai ingrozitoare la absolut orice produs made in romania. ai produs bun, prinde val, se vinde bine, faci bani, vrei si mai multi bani si incepi sa umbli la produs, sa pui ingrediente mai ieftine, timpi mai scurti de fabricatie, pana futi produsul si nu ti-l mai cumpara nimeni, cum a fost aia cu cartofii ptr mcdonalds, de bagau fermierii cartofii mari la suprafata si dedesubt inclusiv alte soiuri, de a trebuit Lamb Weston sa infiinteze rapid fabrica de procesare in Austria, ca sa scape. si e valabil la absolut orice

    Comentariu apreciat.15554
    • Păi nu am fi români dacă nu am fi țepari… 😄

      Indecis. Tu ce zici?3920
    • Arhi, anul trecut si anul asta mai la inceput inca aveau in austria cartofi la mcdonalds made in romania. :)

      175
    • Da’ sutele de milioane de fonduri europene intrate în ‘alde (multele) multinaționalele menționate mai jos nu sunt parte a ecuatiei?

      610
  2. La Cocoș nu era afacere romaneasca?

    Comentariu apreciat.858
    • Mai exista NOI Hypermarket si DCNEU . Tot afaceri romanesti dar au foarte putine locatii.

      Comentariu apreciat.327
    • Supermarketul Diana din zona Olteniei. Si parca mai e un lant tot pe acolo, Annabella sau ceva de genu.

      Comentariu apreciat.736
    • Da, dar nu-ti garanteaza marfa si sortimentul la raft (sa zicem ca la volume mari da apa/suc/bere). Adica azi gasesti un sampon la pret bun si dupa aceea sa lipseasca cu lunile.

      225
    • Vali zice de magazin cu produse romanesti, voi ziceti de magazine cu proprietari romani.

      Comentariu apreciat.19713
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 21141
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 21123
    • Stanciu: ia dă captură din text care să te valideze și să îl contrazică pe alunelu

      Comentariu apreciat.449
    • JAM supermarket. in zona Topoloveni. am vazut vreo 6 sau 7 locatii, n-am intrat sa vad ce e inauntru. da’ numai din cauza acestui articol tura urmatoare cand il intalnesc opresc si intru.

      151
    • NOU
      #14

      voi credeati ca discutia e despre supermarket cu produse exclusiv romanesti? :facepalm:

      14
  3. Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]

    Comentariu nasol. 30137
    • Dacă le plângi de milă Peneștilor… și mie mi-e milă de tine.

      Comentariu apreciat.7914
    • Comentariu ascuns de spiriduși!
      [Click aici]

      Comentariu nasol. 1768
    • Penescu, adică ăla de la FC Argeș care a inventat kilul de zahăr de 900 grame cu muuulttt înainte de a auzi lumea de shrinkflation? :))

      Comentariu apreciat.1037
    • BogDan – Penescu a fost un vizionar ! 😄

      213
    • fratii penescu si pic al lor de la care a învățat patriciu sa faca afaceri cu mic.ro?

      125
  4. Avem Plai în Brasov

    202
    • NOU
      #22

      Local mai sunt mici lanturi de magazine. In general e unul care se extinde, apar 2-3 cu acelasi nume, apoi dau faliment si apare alt lant similar. Sunt 10-20 exemple la nivel national. In urmatorii 20 de ani va aparea si ceva la nivel national.

      Comentariu apreciat.302
  5. Ai punctat foarte bine, e super complex sa gestionezi o retea de supermarket-uri. Cele din afara au venit direct cu know-how-ul rafinat de-a lungul a zeci de ani + capital si l-au implementat aici. „Antreprenori” de succes ca Dinu Patriciu, care din momentul in care au incercat ceva de la 0, care nu a continut bunuri preluate de la stat pe nimic, au dat faliment instant. (mic.ro)

    Comentariu apreciat.776
    • Lidl a inceput in Germania prin 1973. Prima iesire afara a fost in 88 in Franta. Asa cum a aparut Dedeman si a crescut din 1993 o sa apara si la hipermarketuri un roman. Sau poate ca este deja pe piata dar inca nu a ajuns la stadiul de balena

      Comentariu apreciat.403
    • la mic.ro a fost o problemă de cash flow. când patriciu, marele miliardar, trebuia să investească niște bani să nu ii crape afacerea, ce a făcut? a marșat în continuare pe ideea „lasă că cer mai multă marfă pe datorie de la producători”. când ăia nu au mai vrut să îi finanțeze afacerea, nu mai găseai chestii in magazine și rețeaua a falimentat.

    • Noi avem piețele cu tarabe și mici magazine, unde găsești marfă neaoșă suficientă. Nu văd de ce ar trebui supermarket. Pe la greci(că tot era coșul lor de cumpărături mai ieftin) ,în Halkidiki ,am văzut doar magazine grecești(probabil cu vechime) și un singur Lidl.Masoutis, Oiconomou îmi aduc acum aminte, dar am înțeles că grecii nu au dat voie străinilor să intre în forță pe la ei. Noi nu avem tradiție în comerțul de tip supermarket,în care mai mult de 75% din marfă nu are nici o valoare sau beneficiu pentru gust, nutriție sau sănătate.

      Indecis. Tu ce zici?1725
  6. Nu se face niciun supermarket romanesc la nivel national pentru ca romanii nu halesc alti romani. Daca eu ca supermarket romanesc dau comanda la gigel srl de 100 de tone de cartofi, ce face GIGEL? Pai Gigel imi da pret mai mare decat da catre Carrefour, LIDL & Kaufland. Apoi mai este si GIGEL 2 SRL, care un face un produs mediocru si vrea bani de deluxe! E plina Romania de mediocri care cer pret deluxe doar pentru ca sunt MADE IN ROMANIA!
    Transportul in Romania este o gluma proasta momentan cu preturi medii de 4.5 lei/km (la prelata) si 5.5 lei / km (la dupa frigo), niste preturi care nu sunt sustenabile… dar care nu ar trebuie sa aiba asa un impact la raft dupa cum va mint lanturile mari – avem cel mai ieftin transport din UE, cel mai mic salariu la angajati din logistica. Cum e posibil sa ai cele mai mari costuri pe logistica din EUROPA, cineva va minte in fata!!

    Comentariu apreciat.1227
    • Nu ca să-i scuz, dar e și problemă de infrastructură națională. Una este să faci de la Nădlac la Constanța 13,5 ore și alta de la Hamburg la Passau 7 ore, asta cu autoturismul, ia încearcă să extrapolezi pentru camioane.

      Indecis. Tu ce zici?268
    • NOU
      #29

      na comparatie la cartofi, acelasi produs, pret normal fara nicio promotie: poze din martie la o zi distanta: kaufland 19.59 lei https://imgur.com/Yw1qoKu, la supermarket romanesc 9.19 lei https://imgur.com/c7dbVJ3

      10
  7. Bun articol. Ai descris inadaptabilitatea romanului de rand care vrea sa se ocupe de ceva in industria alimentara la capitalism.

    Cunosc „agricultori” care si-ar dori ca cineva sa vina sa le ia marfa(legume) cand e gata recolta si sa le dea multi bani pe ea.

    Supermarketul e rau ca nu vrea sa iti ia 100 de kg de rosii la pret mare si alea atunci cand reusesti tu sa le ai.

    Acum s-a reprofilat, merge in piata. Rosii „eco” anu trecut in august in piata de langa mine erau 15-20 de lei rosiile alea mari carnoase. Si nu, nu erau intermediari, iar rosiile erau aduse de la 30 de km departare.

    In schimb lidl s-a prins si au facut si ei rost de rosii carnoase de alea, doar ca la 7-9 lei kg. Si erau la fel ca alea de la agricultorii din piata.

    Si surpriza, si aia din piata dau cu pesticide si altele, stiu asta ca ii cunosc personal si am vazut, ca doar sunt vecini cu bunicamea la sat.

    Comentariu apreciat.1095
    • “ Cunosc „agricultori” care si-ar dori ca cineva sa vina sa le ia marfa(legume) cand e gata recolta si sa le dea multi bani pe ea”

      Uitați-vă de curiozitate la spanioli în special în sudul Spaniei unde se află solariile Europei pe lângă Almeria,El Ejido(am fost,este impresionantă suprafața cultivată,o mare de solarii).Acolo fiecare are un rol binedefinit și niciunul nu-și pune problema “dar eu ce fac cu marfa?”.Unul ridica solariile pe cadru metalic și trage folia,proprietarul plantează,inginerul îi spune ce substanțe chimice și în ce dozaj le trebuie la plante,altul aduce insectele pentru polenizare,alta echipă recoltează,apoi vine cel care deține depozite(almacene) și îi cumpără marfa ca el să o și vinda către supermarketuri în țară sau în afara.Deci fiecare își ia partea leului și știe ce are de făcut.

      Comentariu apreciat.930
    • păi de ce să îl îmbogățesc eu pe ăla care are depozitele?
      sau pe inginer? ce, eu nu știu dozele?

  8. Dacă tot au intrat polonezii în România cu Froo (Zabka), poate își fac curaj să aducă și Biedronka (deținută de portughezi, însă totul e gestionat din PL).

    Biedronka e un discounter care are aproape întreg portofoliul cu marfă poloneză, dar ar putea intra și aici cu produse românești.

    Indecis. Tu ce zici?277
    • daca intra aici, eu zic ca vin cu produse poloneze. Vezi Profi, au foarte multe produse poloneze, si e cumva logic, vor sa isi vanda marfa pe care o produc).

      Comentariu apreciat.293
    • stai că ray a descoperit ceva…

  9. mic.ro e cel mai bun exemplu :))
    Bine, stim cu totii ca astia care croncane ca sa luam din supermarketuri romanesti sunt aia care cumpara rosii turcesti de pe marginea drumului crezand ca sunt din curtea oamenilor :))
    Pietele sunt pline de samsari, prefer sa iau din hypermarket produse romanesti decat din piata daca nu cunosc omul (mai exista cazuri unde am recomandari din piata si e ok).

    Comentariu apreciat.614
    • eu tot nu pot să concep că oamenii cred că alea de pe marginea drumului sunt produse românești.

    • Au aparut pepeni verzi pe marginea drumului. Presupun ca sunt recoltati de la producatori romani, ca doar este sezonul lor ;-)

      Comentariu apreciat.472
    • Am avut prin CT o mică rețea de magazine (Adivin) cu produse preponderent românești. Dar la raionul legume-fructe-verdețuri erau cele mai infecte produse, de multe ori mucegăite, tăiate sau strivite, calitatea a 3-a, nu a 2-a. Și prețurile doar puțin sub cele de supermarket străin. Aveau locație bună, prin cartiere fără prea multă concurență și totuși au dat faliment, cu datorii mari, amenzi de la OPC cu ceva mafie, cumpărați ulterior de jmega.

      181
  10. Cocos e pe cai mari. 3 magazine deja. Merg saptamanal acolo. Preturi si cu 20% mai mici decat la concurenta. Si din ce in ce mai multi clienti au individuali si buticari. Nu fac reclama dar la un cos de 1000 lei deja salvezi peste 100 fata de „franceji”.

    Comentariu apreciat.496
    • Nu iese socoteala, daca preturile sunt cu 20% mai mici salvezi doar 10% ?

      In rest confirm, preturi bune, ca sa faceti o idee: deodorant Old Spice 13 lei, cola 1,25 l 5,5 lei.

      Indecis. Tu ce zici?2521
    • NOU
      #42

      Omul a spus că sunt ȘI reduceri de 20%. Nu că toate sunt reduse cu 20%…

      Comentariu apreciat.340
    • am fost la cocos de 2 ori, e groaznica experienta. gama slaba de produse asezate aiurea si cozi enorme la fiecare moment, ca lumea care cumpara cumpara en gros.

      163
    • old spice, produs la … lehliu?

      123
  11. Mici intreprinzatori (chioscul de la colt sau minimarketul din cartier) nu s-au dezvoltat sa ajunga lant de magzine din 2 motive mari stari:
    1. Ecosistemul economic/juridic – daca incerci sa te dezvolti natural si incet vei avea de a face cu institutiile romanesti (anaf, protectia consumatorilor, pompieri etc) si cand esti mic, sarac si la inceput si nu ai consultanti si juristi sa te scape de statul roman banii de dezvoltare se vor duce pe spagi si iti vor inhiba ideea si cheful de dezvoltare. – Mai multe puncte de lucru mai multe problema – ca fapt divers : niste cunostinte cu o mica afacere de comert, a venit control de la ANPC si le-a impus sa isi vopseasca pe interior peretii din panouri sandwich fara sa le explice unde este specificat aceasta norma. Nu au indraznit sa se certe cu ei pt ca stiu ca urmeaza repercusiuni. Pt chestia asta au pierdut garantia la panourile sandwich

    2. Traditia in domeniu a romanilor. Dupa 90 erau decat patroni jepcari si vanzatoare care au lucrat la „Alimentara” pe vremea cea rea. Ganditiva ca vanzatoarele acelea erau antrenate sa se lupte cu clientii nu sa ii serveasca cu atitudinea aia de sef de plantatie vs sclav care vrea si el sa apuce niste gheare de pui. Pai cand au aparut marile lanturi unde toata lumea e amabila, unde nu e marfa expirata, unde totul curat si luminos si au si oferte la tigai. Normal ca clientii s-au orientat imediat si patronii romani in loc de dezvoltare au ajuns in faliment

    Comentariu apreciat.443
  12. Pentru cladire nu trebuie sa dai 2 milioane banii jos, stiu caz concret in care un lant din asta colaboreaza din start cu un dezvoltator, ala are teren si cladirea se face dupa specificatiile si proiectul lantului, cu contract de inchiriere incheiat pe termen foarte lung.
    Stiinta si logistica – pai cine impiedica unul din lanturile existente (deci cu stiinta si logistica existente) sa faca un magazin numai cu produse romanesti, daca ei considera ca ar merge?
    Deci ramane doar „Problema cea mai mare”.
    Partial la subiect, am cumparat din Mega si am testat celebra inghetata romaneasca cu ingrediente naturale 100% de Teleorman, persecutata de nustiuce lanturi. Oribil de dulce, ustura pe gat dupa ce o inghiti de dulce ce e. Nu as mai cumpara.

    Indecis. Tu ce zici?2921
    • pai poate nu a fost depozitata la fix – 3.67 de grade, umiditate 34,97444% si lumiozitate 24,55% cum scrie in specificatii :))

      Indecis. Tu ce zici?3415
    • Eu am incercat-o pe cea de vanilie. Nu mi s-a părut foarte dulce, dar aroma de vanilie era bine ascunsă sub cea de lapte. In plus, textura era al naibii de nisipoasă.

      119
  13. @Vali – Ca angajat in domeniu de vreo 15 primaveri hai sa spun cateva chestii interne ce – eventual – ar putea ajuta un potetntial „investitor”

    1.Nu prea poti face supermarket / hypermarket la ora actuala daca nu ai milioanele spuse de tine, DAR, poti face magazinele de cartier, teoretic mult mai accesibile ca si costuri

    2.Marfa expusa la raft o platesti in intervalul 30-120 zile( ;-) ) depinde de furnizor si de cat comanzi, dar media este undeva la 60 de zile.

    3.Stiinta – in mare cam aici este problema, DAR daca ai ceva sume disponibile poti angaja personal mediu (ca si cost salarial) sa-ti tina partea de achizitii sub control. Singur nu ai cum sa faci asta…. Sunt produse sezoniere, produse in campanii media, produse cu rula mai mare sau mai mic. Daca nu eai ceva experienta, poti sa dai foc la bani ca oricum ii pierzi si iiiiii tufi si pe altii (fss / angajati neplatiti + stocuri nevandabile)

    4.Logistica – NU este necesar sa ai propriul centru logistic (mai ales la inceput de afacere). Sunt firme mari pe piata (I*l Logistic – face pt Ca*****r / Se****s / Au***n, G*o Logistics – face pt Pe**i / Da***e /St*r Fo*ds, D*V – Urs*s / Hei****n / Tu***g) care accepta sa faca logistica si pentru clienti mici venind cu toata experienta (personal / echipament / depozit / WMS / distributie / receptie marfa / stocare / pick-uire / etc) lacosturi mai mult decat rezonabile (per palet sau per colet livrat) . De exemplu, logisticianul lui P***i, livreaza minim 1 colet la buticarul din colt ;-). Acum ceva timp livrau si la unitate.

    5.TOATE marile lanturi de retail dau comenzile automat – in functie de vanzarile zilei – catre depozit, -> respectiv in caz de stoc insuficient catre aprovizionare – >fss

    In rest ai totala dreptate cu „Problema cea mai mare”!!! In afara de cativa producatori romani MARI – dar care sunt sub „licenta” gen Cargill / Argus / Agrana Moara Baneasa si inca cativa care pot sa-ti livreze si de la o zi la alta, restul sunt cam praf, amatori. Dap te tufe toate autoritatile, ai taxe mari ai costuri mari si nu ai subventii, BAH dar in PLM, sa aduci carne din Chile si aia sa fie cu pana la 50% mai ieftina LA VANZARE, decat carnea produsa in RO…..

    Acum ca eu vand carnea din Chile la pretul celeia din RO este spaga mea, de aia ridic viloiul in Pipera / Baneasa si stau cu 2 Lambo in parcare ca nu am pe unde sa circul cu ele :-D

    BTW. Pepsi s-a impacat cu Carrefour acum vreo luna de zile. Au cumparat 90% din stocul de produse non drs (alea fara taxa de ambalaj) la juma’ de pret.. A mai fost o incercare a lui Berg****r acum vreo 10 ani sa faca pe durul si sa nu livreze bere in CRF. Nu au livrat toata vara bere in CRF. Si-au luat-o in freza pierzind cota de piata in favoarea Ur**s si Tu**rg.

    Comentariu apreciat.937
    • adi, nu are rost sa faci magazine de cartier. că nu ai varietate. și omul zice „decât să mă duc acolo și să nu găsesc X, Y, Z, mai bine mă duc cu mașina la supermarket”.

    • @Vali>profi, lidl, penny, auchan îmi par a fi magazine de 2-3 cartiere, s-au localizat fix unde s-au dezvoltat zonele imobiliare/locuit.Altfel, de ce trăiesc cei de pe drum care vînd legume și fructe la 100 metri de lidl?

      122
    • baga un articol „guest” fara cenzura :))

      10
  14. Pâinea de supermarket e neperisabilă.

    Indecis. Tu ce zici?268
    • Daca prin neperisabila intelegi ca iti spargi capul cu ea a doua zi, atunci da, ai dreptate.

      182
    • @Basil
      Vezi că acu’ vreo cîțiva ani Vel Pitar a fost premiată drept cea mai chimizată pîine, cu 7 E-uri, mai multe chiar decît restul ingredientelor. O pîine ”curată” o vezi cît ține la raft sau acasă după ce o desfaci.

      95
  15. Scopul micului producător nu ar trebui sa fie supermarket ul, mai degrabă buticuri de cartier, băcănii, o varianta mai spălată la clasicele ABC uri.
    Producătorii mari cu volume industriale sunt deja prezenți prin marile lanțuri, au rețele de distribuție create se pot adapta.
    Dar dacă ai o fabrica mică de lapte cu câteva zeci de vaci scopul nu ar trebui sa fie kaufland Lidl. Mai degrabă o asociere cu alte 3-4 producători pt o băcănie mică – carne, lapte, pâine

    Comentariu apreciat.450
  16. Si mai e si ca noua nu ne pasa de produsele romanesti decat la nivel declarativ. A fost la Piata domenii un magazin de-al megaimaj specializat pe produse romanesti (de la marar pana la zacusca, lactate. marci mai mult sau mai putin cunoscute, dar romanesti) + preparate angst . Pana sa se inchida intr un final toamna trecuta, ma tot intrebam: cum isi scot oamenii aia banii?! Mai mereu era gol.

    Comentariu apreciat.421
  17. +++++Plus prostia umană. Oameni care nu știu să facă afaceri, ei doar s-au trezit că vor să cultive goji și măslini și nu știu ce să facă mai departe cu produsele.+++++

    Lipsa de experienta si educatie ca sa fac o reformulare si as mai adauga asteptari nerealiste.

    All in one: comparand fermieri din Ro cu cei din vest folosind aceleasi ordine de marime (cultura+suprafata) ai nostrii castiga detasat (stiu, e incredibil) oferind o calitate mai slaba sau muuult mai slaba a produselor.

    147
  18. Există atât de mulți producători români încât să umpli un supermarket doar cu produse românești ? Supermarket, nu magazin mic spre mediu .
    Lăsăm deoparte fructe și legume.
    Mâncare, cosmetice, detergenți și restul ce mai pe rafturi prin marile magazine.

    196
    • Eu zic ca exista, adica la aproape orice tip de produs sunt 2 marci romanesti.
      Acum ca e diferita calitatea fata de altele, acolo e de discutat.
      Dar nu e ca si cum produsele de marca Lidl de exemplu sunt mai calitative in RO fata de Germania, doar a fost ditamai scandalul acum cativa ani cu diferenta de calitate dintre produsele din Est si Vest.
      Eu zic ca s-ar putea face cu produse romanesti dar nu stiu in ce masura vor avea preturi competitive cu cele importate, dupa cum a explicat mai sus omul care lucreaza in domeniu.
      Si iti dau un exemplu: eu, nu conteaza in ce conditii, ajung destul de des in cehia si de acolo vin intotdeauna incarcat cu bere, cel putin 4-5 sortimente, daca nu mai mult! La preturi excelente. Acum e clar ca si in romania avem beri decente, dar fata de ce reusesc sa imi cumpar eu si la ce preturi le gasesc, scuza-ma dar alegerea e foarte simpla.
      Cree ca si faza aia cu metro vs. Topoloveni poate avea un sambure de adevar, si iata, avem un tablou cat de cat complet cu diferenta de preturi si cu gasitul produselor romanesti la raft.
      Nu mai spun ca statul roman e de o prostie incalificabila daca s a ajuns (cum se zice) sa te conduca retailerii la tine in tara.
      Uite si-un cartof virtual pentru postarea lunga.

      183
    • @Paco: mancare, dulciuri, apa, vin, bere: sigur, cu unele exceptii*.
      Spirtoase: daca te pasioneaza doar vinars, tuica, visinata si „bautura spirtoasa cu aroma de X”, probabil. Altfel nu cred.
      *Cafea, ulei de masline, banane, portocale, guma de mestecat, unele legume in extrasezon: nu.
      Detergenti: nu sunt la curent cu producatorii romani, am vazut (si folosesc) de la Farmacia de Detergent, am mai vazut Balsamia dar nu stiu nimic despre ei. Dero mai e romanesc?
      Cosmetice: Gerovital, Elmiplant au unele chestii ok, in rest nu sunt la curent cu producatori romani.

      171
    • ,,nu sunt la curent cu producatori romani.,,
      Nici eu, de aia intreb. Un 50 mp poti sa il faci diversificat ( este un magazin romanesc in oras de unde mai cumpar diverse si e bine aprovizionat doar cu produse românești ).
      Totusi de la un magazin mediu mic si pana la un supermarket, gen K spre exemplu e mult spatiu de umplut doar cu produse românești.

      110
    • avem whiskey românesc, 250 lei sticla. că e românesc.
      Ardmore 120 lei
      Laphroaig 10 Ani 195 lei.
      cât de patriot să fii?

    • @alunelu la Cosmetice mai e Herbagen

      50
    • whiskey românesc, 250 lei sticla

      Au scos sortimente și la 330 😀, dar am văzut și la promoție sub 200.

      81
    • Atunci ia un Chivas Regal de 15 ani care e de fapt ținut 6 luni în butoi de stejars ars și apoi scos pe piață…

      48
    • Deci to mai bine o pălincă de Zalâu.
      (e și mai ieftină, dar te omoară transportul dacă trebuie s-o iei de la sursă)

      /s

      92
    • whisky romanesc, 250 de lei, 15 ani, butoaie de stejar.

      conform reg com firma s-a înființat acum 6 luni.

      sa cumpăr, sa nu….

      221
    • @thebblack: sigur ca da, cumpără fără grija! Oamenii s-au pregătit 15 ani pana sa deschidă firma :)))

      180
  19. Sau nu.

    Stiinta aia miraculoasa se studiaza la scoala.
    Se face practica.
    Vezi cazul Autonom.
    Baietii au mers si au invatat de la firmele mari de inchirieri.
    Fiat a invatat de la Ford. GM a invatat de la Toyota. Porsche a invatat de la japonezi.

    Sunt munti de bani in Romania. Munti!
    Sunt 345 miliarde de lei in depozitele populatiei si doar 172 miliarde de lei acordate ca credite.

    E nevoie de plan de afaceri si de multa munca.

    Comentariu apreciat.475
    • ultimu cuvant din comentariul lu matale ne-a durut. Munca? Nope, nu ne place.
      Toti vor sa traga tunul, sa se imbogateasca in maxim 1 an, sa-si parcheze jeepul de la bmw sau mertz in fata cosmeliei si sa traga botoxatele de ei (si ei la ele).
      Cum prind oleaca de cheag, cum incep tepele. Munca e pentru utilaje.

      Comentariu apreciat.323
  20. NOU
    #72

    Comentariu ascuns de spiriduși!
    [Click aici]

    Comentariu nasol. 1563
  21. Mi se pare ca avea Mega cel putin unul „Gusturi Romanesti”

    67
  22. Facuse doamna Olguta la Craiova (n-ar mai face odata leucemie) un astfel de magazin (nu supermarket) si a dat faliment. Erau preturi de care nu reuseai sa te atingi. Toata lumea vorbeste de produse romanesti, dar intr-un fel sau altul, aceste produse peste tot ajung mult mai scumpe decat cele de import….

    214
  23. Asta cu pepsi e tare, nu stiam de ce nu mai vedeam eu pepsi in carefura de cartier! Si da, n.am mai calcat acolo de 2 luni!

    123
  24. Unicarm e un alt supermarket romanesc. Supermarket e mult spus

    120
  25. 1. 100% produse din tara respectiva poate merge in tarile foarte mari care si pot produce aproape tot dintr-un supermaket. (e imposibil sa faci banane in Romania si sa fie si comercial viabil)
    2. Există lanturi comercial mari cu capital romanesc: La Cocos (143 mil euro), Anabella (96 mil euro), Paco (40 mil euro). De obicei ele au preturi mai bune la o gramada de produse locale.
    3. De ce nu exista acoperire nationale la aceste branduri? Nu au avut bani si know-how. A venit Carrefour, Lidl etc. cu 40-50 de exp. si bani garla. Normal ca s-a extins super repede. Daca porneam si noi niste magazine din anii 30-40 si aveam continuitate iti garantez ca acum eveam si noi lanturi de magazine cu extindere cel putin in 2-3 tari.

    Comentariu apreciat.332
    • Magazine din alea au fost, dar le-au distrus comuniștii. La mine în sat (zic sat, că este sat) era un comerciant Patie. Ce a pățit săracul, el și copiii lui, cînd a venit ciuma roșie cu Ghiță Dej la putere, vai steaua lui.

      240
    • Pai Alimentara nu era națională? Eu asa țin minte. Dar pe spatiile alea au pus mana niște „băieți deștepți ” și le închiriază acum cu niște prețuri de-ti îngheață picioarele. Bine, în Galați 60% sunt de vanzare/de inchiriat. Le mai ia pwlea.

      101
  26. Daca ne referim rețea de supermarketuri cu acționariat românesc există destule: Darina, Anabela, Bertis, Amigo. Doar că nu sunt cunoscute la nivel național pentru că au rețele regionale.
    In Brașov avem, de exemplu, rețeaua Sergiana (magazine cu suprafața de aprox. 200mp).
    Daca vorbim de supermarketuri care vând preponderent produse românești, e mai greu să dezvolți una la nivel național. Trebuie sa incepi de jos, de la un magazin, poate doua. Și nu trebuie sa mergi pe suprafața mare. Și nici nu ar trebui sa investești în construire, ci doar in închiriere. Și ajungi cu investiția (amenajare, rafturi, echipamente etc.) la cateva zeci de mii de euro.

    171
    • NOU
      #86

      Sergiana au fost cu produse romanesti cu ani in urma, inainte sa isi faca „insule” in supermarketuri. Acuma cumpara sau cumparau carcasele de porci din Ungaria, nu stiu ce relatii mai au si cu cine.

      51
  27. Si in Buzau este celebrul Bian unde sunt preturi mici la majoritatea chestiilor (in special cosmetice)

    82
  28. Am colaborat cu un producator roman de alimente, intro zi m-a sunat o angajata sa imi zica ca nu imi mai da marfa ca nu stiu ce ruda a patronului si-a deschis un magazin mai la deal de mine.
    De atunci nu mai colaborez deloc cu producatori si distribuitori romani.
    Intre timp magazinul rudei a dat faliment.

    Comentariu apreciat.547
  29. eu stiu solutia si e simpla
    Trebuiesc facute MALL-uri de alimente unde producatorii is pot inchiria rafturi sau spatii comerciale daar de vanzare, facturare, personal, promovare etc se ocupa mall-ul.
    Un fel de EMAG Marketplace doar ca fizic si cu produse romanesti.

    157
    • ai descris foarte bine scopul unei piete moderne.

      Comentariu apreciat.340
    • …iar acel mall ar putea fi proprietate de stat, ca să aibă prețuri* mici de închiriere/depozitare/încărcare/descărcare, că tot umblă Ciolanu cu marota în gură că vrea să ajute producătorii locali.

      *prețuri pentru profit minimal, nu să cadă în abatere pentru sponsorizare ascunsă/dumping, dar nici să jupoaie clienții.

      35
    • wtf, tocmai ai descris piața, care există de când lumea.

      Tarabele se închiriază și vinzi când cum vrei, îți gestionezi stocurile cum vrei, dacă vrei închiriezi spațiu la frig în piață, dacă nu, îți aduci de acasă cât vinzi în ziua aia și aia e.

      Da, înțeleg ideea că ar trebui făcută să arate ca un mall/supermarket modern, dar realist nu ai cum pentru că românul de rând nu e așa de civilizat încât să curețe după el, să mențină un loc curat, iar dacă îl taxezi bani pentru curățenie va zice că e jecmănire.

      122
    • @Manu
      Unde ai văzut tu piață din asta?

      daar de vanzare, facturare, personal, promovare etc se ocupa mall-ul

      32
    • @alunelu, cand ai fost ultima data in Hala Obor? (Sa nu mai zic de promovarea cu “Micii din Obor” care e peste tot): parcare subterana, la etaj ai magazine alimentare si bancomate, la parter legume, fructe, flori si produse apicole. Vanzatorii de legume din piata nu au obligativitatea de a emite bon fiscal.

      54
    • @alunelu, cand ai fost ultima data in Hala Obor?

      @F. Sunt sibian, așa că niciodată 🤷‍♂️

      30
  30. e o problema ca practic produsele locale sunt mai gustoase ca sunt cultivate in cantitati mici si cu metode mai invechite (soiuri mai neproductive, dar gustoase, mecanizare mai proasta, ingrasaminte/pesticide depasite sau prea putine), daca le eficientizam pe stil vestic/turcesc, o sa fie la fel de fade ca alea de la supermarket

    in alta ordine de idei, in alte tari se poate sa aiba lanturi de supermarket locale, dau din nou exemplu Finlanda unde S si K sunt locale si au majoritatea pietei si doar Lidl e venit din afara si se plange ca nu le da locatii bune si ca nu le da licenta de magazin de bautura asa des, dar ei si-au facut in timp reteaua asta, la noi s-au destructurat alimentarele si aprozarele dupa 89 si au ramas pe la sefuleti, in multe cazuri nu prea s-au exitns si sefuletii aia le-au inchis si acum traiesc din chirii (cel putin la mine la Suceava era Comaliment si Premier si au disparut incet, partronii lor, Buruiana si Tibulca sau cine au mai fost erau ceva gestionari in timpul comunismului)

    140
  31. Ce vrei tu sa zici Vali, este ca afacerile romanesti sunt prea mici pentru o lume globalizata, unde civilizatia depinde in mare masura de procese complexe, invizibile consumatorului de rand.

    eu cred ca aceeasi problema o gasesti si in alte zone din Europa, doar ca acolo magazinele (fortate adesea), sunt obligate sa sustina economia locala.

    Esti mic producator si ai probleme de cantitate/predictibilitate a stocurilor?
    Se rezolva printr-un raion dedicat economiei locale, in magazinele din zona pe care poti sa o deservesti tu la livrare direct.

    Problema este ca spatiul nu e infinit.
    Daca te uiti cu atentie la raioanele de alimente, ai N sortimente, cele ma multe pe care personal nu le-am gustat.
    Ce e drept, majoritatea sunt deja branduri mari si destul de multe cu nume romanesc.

    Ce am vazut in schimb in Franta, era altceva.
    La resturantul din micul orasel unde am trait cativa ani, aveai asa:
    – paine fabricata de „Bulangeria locala”
    – carne de la Maestrul macelar XXX
    – apa minerala imbuneliata local
    – bere de la beraria locala

    Se mandreau cu industria locala.
    La noi se vinde Sanpelegrino, nu am fost servit cu un Biborteni de ceva ani.

    La cateva sute de metri era Lidl si alte magazine cunoscute, dar era si bulangeria si macelaria, iar seara parcarea era plina si erau o multime de oameni care cumparau de acolo.

    Problema e ca daca la noi se cumpara ceva, mai apar inca 3 la fel, lipite langa, iar asta pentru ca legea e proasta.
    Ai macelarie? Ok, trebuie sa ai macelar cu scoala sau sa fii tu macelar cu scoala de meserii. Sa prepari acolo carnea.
    Esti „bulanger”? Trebuie sa ai scoala de „bulanger”, sa prepari loco ce vinzi, nu sa aduci de la fabrica aia mare, produse inghetate „just add water”.

    Dar la noi diploma de brutar-patiser-cofetar se ia cu 1000 lei de la scoli de meserii la care nici nu treci pragul, deci legea poate sa fie si e usor fentata.
    Vedeti legea cu farmaciile si faptul ca sunt mii de farmacii, desi teoretic doar farmacistii puteau deschide farmacie.

    Comentariu apreciat.261
    • Eu zic o chestie și mai simplă, ar trebui cumva opriți intermediarii/bișnițarii. Ăia care iau marfa și o revând.

      Măcar ca experiment social. Măcar așa să văd că nu mai are țăranul scuză că îl belesc intermediarii, să-l văd pe pielea lui cum învață ce înseamnă un proces cap – coadă, de pe câmp la client în mână.

      Poate atunci va învăța și el că poate cooperativele nu sunt o idee proastă. Că un contract predictibil nu e o idee proastă. Că se pot organiza chestii.

      Nu iau apărarea intermediarilor, 90% sunt niște escroci care profită de niște disfuncționalități în economia românească, dar mulți din fermieri nu știu nici să își vândă marfa, să își asume o responsabilitate de la un capăt la altul pentru un lucru.

      102
    • ce responsabilitate să-și asume? nu s-a făcut recolta. s-a stricat combina. a plecat tractoristul.

    • Ar fi buna o bulangerie deschisa pe langa parcul Operei :))

      82
    • NOU
      #101

      O bulangerie deschisa la palatul parlamentului. Cu un nume sonor puternic romanesc: „Din porci locali!”

      51
  32. NOU
    #102

    Pentru ca romanii cu bani nu stiu de fapt sa faca o afacere din a produce, ci manevre, bisnitz, gainarii, ca de acolo au facut ei bani.
    Doar gandeste-te cum ar arata un supermarket facut de interlopul de la ferma dacilor.

    Cunosc si eu un astfel de „antreprenor”, pe hartie statea foarte bine la profitabilitate, practic profitul era mare pentru ca a taiat la investitie pentru ca „merge si asa” si nu trebuie sa indeplinesti exigentele legale, pentru ca avut practici ilegale, angajari la gri etc. . Toate astea de fapt s-au rastogolit, pentru ca a avut controale, spagi, amenzi, avocati si 1 leu „salvat” in prima faza, s-a intors impotriva lui ca si cost de 3 ori mai mare.

    Patronachelui roman daca ii spui ca are nevoie de solutii profesionale si sustenabile pentru afacerea lui(constructie, climatizare, IT, instalatii electrice, sanitare, amenajari etc.) zice ca e prea scump si se descurca el cu marfa din altex si leroy si stie el un baiat. Restul de bani de merg pe lambo, dubai, si imobiliare.

    245
    • Nu zic ca nu ai dreptate, dar eu vad cat costa sa fii legal/stas si cam da cu virgula pentru investitorul local, care incepe de jos.
      Vorbim rapid de sute de mii de eur/milioane.

      00
  33. Explicația asta să știi că se aplică pe mai toate industriile, nu doar pe comerț.

    Mă uit la mine în firmă, una destul de mare, românească, cu ascensiune puternică în ultimii zece ani. Bagă investitorul bani cu camioanele în fiecare an, altfel nu ar ține pasul. Un an a tăiat investițiile mari anticipând o plafonare a pieței, a greșit pentru că piața a crescut și a ratat oportunitatea de a câștiga acel market share pentru că a fost cel puțin un alt jucător mare care a făcut pariul invers.
    Degeaba vine un supermarket cu tot know how-ul lui, dacă nu are bani să investească masiv, nu va ajunge relevant.

    150
  34. NOU
    #105

    Tu vorbesti de scara larga, din ce inteleg in articol. Insa uite, am gasit ceva exemplu mai de scara mica/medie si care pare de succes. Am dat prin social media de brand-ul „Unirea gospodarilor”. Alimente din Ro, au si online, iar fizic au magazine in Bucuresti, Buzau + cateva orase din Moldova. I-am vizitat doar de 2 ori in orasul meu, deci posibil sa am impresii doar de suprafata. Magazinul e mic gen butic, dar mie personal mi se par ok, ce am mancat a fost bun. Poate ii poti lua ca studiu de caz? (daca te intereseaza logistica si ai timp)

    82
  35. Sergiana, Brasov: de 25 de ani in piata, ferma de animale, fabrica de mezeluri, retea de magazine, cateva restaurante. La fel, Bertis in Covasna.

    120
    • astea sunt mezelării. nu supermarketuri.

    • „Astea sunt mezelarii, nu supermarketuri”.
      E corect dpdv subiect al articolului, doar l-am extrapolat spre „business-uri romanesti sanatoase/reale”, ceva in ideea asta. Ar fi si Bilka. Gata, incetez cu extrapolarea, un wknd frumos tuturor😊

      90
  36. Obișnuit cu magazinele de afară pentru că trăiesc de mult timp aici, mi se părea așa de balcanic/oriental când intram într-un supermarket din București, cu produsele claie peste grămadă, miliarde de branduri pe rafturi , personal puțin și neprietenos etc. până acum câteva luni când am pășit în Dedeman Ghencea. Foarte plăcut impresionat. Mai aerisit, mulți angajați care păreau relaxați, încă avem problema cu brandurile ( de exemplu cauți un prelungitor, ai 30 de branduri care mai de care… Multe turcisme neconforme dar aia e, ai de unde alege, timp sa ai) . Cred că încet încet ne aliniem și noi

    312
    • Da, Dedeman au aliniat prețurile, dar nu și calitatea produselor. Același obiect, absolut același, l-am cumpărat din Brick la o zecime din preț (de pildă holzșuruburi lungi pentru fixat tîmplăria de ziduri).

      80
  37. O rețea foarte bine pusă la punct e Prospero în Timisoara
    Pâine, produse de cofetărie, cafea la tejghea și muzică bună tot timpul.

    Sunt producători cu lanțul propriu de distribuție și magazine.

    35
  38. NOU
    #112

    Articol precedent: 20% e un adaos decent la alimente
    Articol actual: ca sa faci un supermarket ai nevoie de investitii mari initiale, de stiinta, de logistica si asa mai departe.

    Ca sa fiu avocatul diavolului: poate ca, in conditiile astea, un adaos mai mare de 20% la alimente se justifica.

    42
  39. „nu mai găsiți Pepsi la raft, mai cumpărați de la Carrefour?”
    Eu zic sa-i intrebi pe Lidl ca ei nu au pepsi la raft si vand de rup, li se falfaie de pepsi. Bine, ei nu au enorm de multe branduri dar se descurca cu Pilos, Perlenbacher, Sondey, Freshona, plm.
    Pun pariu ca daca ar pleca absolut toate brandurile care nu sunt ala lor din Lidl in 6 luni si-ar reveni si iar ar fi omor la case. Oricum pe non-food cam asta e situatia la ei, totul e parkside si alte fonfleuri.

    PS. bai ce imagine de oameni dificili au consumatorii de sifon colorat :))
    PS2. avem exemplu Dedeman, doar ca e cu suruburi in loc de zacusca. Ce vrei tu facuse Penescu la Pitesti dar s-a supt.

    72
    • În zona ICIL (CT) avem un Kaufland și un Lidl gard în gard. Cred că intru o singură dată în Lidl și de vreo 14-15 ori în Kaufland din cauza zemurilor ăstora. Bine, iaurt (produse lactate și carne proaspătă) iau de la fermierii locali, din piață, nu Pilos cu emulgatori și lapte praf…

      35
    • Fun fact, isi deschisese un vecin acum vreo 10 ani carciuma. Si ies cu baietii sa bem si noi o bere la el. Nu avea la el meniurile, asa ca il intrebam ce bere are si ce ne recomanda.
      „Bai baieti, am o bere buna, nemteasca – 5 lei”
      Ne aduce Perlenbacher, care costa si un leu sticla la Lidl pe vremea aia :))

      121
  40. Fiindca nu se face profit.

    Singura intrebare reala e de ce nu se cumpara produsele romanesti. Ca daca asta s-ar cumpara atunci asta s-ar vinde.

    91
  41. Avem lanturi mici. Ala din Arad, Musca, avea ceva in zona aia. Prin Satu Mare e unu cu Unicarmul. Mai e ala cu 3brazi, parca avea ceva prin zona Moldovei.

    Am lucra mai demult la o hala de 50k metrii patrati. Un mare lant european isi dublase logistica intr-o tara din occident. am legat si testat o capita de cabluri in dulapuri din mai multe camere. Doar LAN, fibre optice si coaxiale nu mai stiu ce categorie, din alea cu aluminiu si plasa de sarma.

    Poate o banca sau fond de investitii ca antreprenoi la noi nu sunt capabili de asa ceva.

    90
  42. Dar ce inseamna mai exact produse „romanesti” ?
    Te referi la produse facute pe teritoriul tarii ? Sau te referi la produse facute de patroni romani ?
    Daca e prima categorie avem multe produse „romanesti”: paine, carne, branza, ulei, legume, multe sunt romanesti si vandute de supermarket-uri.
    Sau ne agatam de branduri romanesti ?
    Carnea daca o produce Comtim-ul care este cumpart de chinezi este „chinezeasca” ? Coca Cola vine esenta in port si e imbuteliata in doua fabrici, una la Timisoara, una nu mai stiu unde.
    Ulei, bere, vinuri… gramada aici.
    La dulciuri stam mai prost desi Heidi e produsa aici.

    31
  43. NOU
    #124

    La treaba cu transportul/logistica o să dau eu un exemplu personal, de client al unei mărci românești. Fiindcă mergeam de câteva ori pe an la Satu Mare la rude, mă învățasem cu Unicarm. Destul de bune produsele, lapte, mezeluri, brânzeturi, nu foarte scumpe, parcă nu se simțea „plasticul” în ele atât de mult ca în altele.
    Le-am găsit la un moment dat în de acum fostul hypermarket Cora in București. Am cumpărat de vreo câteva ori, de-a lungul a câteva luni și, aproape de fiecare dată, laptele s-a acrit înainte de termenul de valabilitate sau era deja acrit, mezelurile la fel. Partea bună e că se acreau, deci ceva natural aveau în ele :) Partea proastă e că dădeam banii degeaba. Evident că am reclamat de câteva ori, totul s-a rezolvat elegant, nu au fost probleme. Neoficial, explicația unui manager din magazin a fost că se stricau la transport, ori că făceau prea mult pe drum, ori că erau transportate în condiții necorespunzătoare.
    Concluzia a fost că am renunțat să mai cumpăr Unicarm, habar n-am dacă se mai găsesc în București fiindcă nu am mai căutat, dar, atenție, nu mai cumpăr nici când merg în Satu Mare fiindcă, în subconștient, asociez marca cu produse expirate.

    72
  44. NOU
    #125

    prin bucuresti cel putin e inflatie de ‘bacanii’. produse romanesti, carmangerie, lactate, conserve, vinuri, toate produse romanesti garantat. unele ofera si servicii speciale de genul gaini, pesti si alte chestii aduse pe comanda pentru tine.

    ce cumperi din crf/k/l/auch cu 300 le iei de acolo cu 8 9. inflatie, saracie, oameni necajiti.

    91
    • bine, noi producem si paine, cae e cel mai low energy produs de la noi
      nici daca iti dai silinta sa coci o paine proasta nu reusesti sa scazi nivelul mai jos

      60
  45. Voi cumpăra paste românești doar atunci când nu vor deveni un terci ordinar când le fierbi puțin mai mult.
    De ce naiba aș cumpăra doar produse românești?

    73
  46. 33 shares. not bad.

  47. A mai încercat unul pe nume Dinu Patriciu cu Mic.ro . A avut un faliment răsunător și a lăsat mulți cu datorii.

    20
  48. NOU
    #136

    Familia Simos din Suceava (greci nascuti si crescuti in Romania), aka Simosdotro cu 10 – 12 magazine mai mici si mai mari, cifra de afaceri de peste 20 mil EUR. Daca treceti prin zona de nord al tarii, veti gasi la ei multe produse locale, enorm de multe comparand cu cei ce ne-au colonizat tara, deci se poate, numai suedejul de roman se duce numai acolo unde e mai ieftin si prost pentru 1-2 lei.

    24
  49. Exista lanț de magazine cu produse ungurești numit Merkur in zona Transilvaniei. Dacă alea merg de ce n-ar merge și un lanț cu produse românești făcut profesionist..
    https://facebook.com/Merkuruzletek

    10
    • Ala merge pt ca e adresat maghiarilor, au etichete în maghiara, pana și muzica, anunțurile din magazin sunt e în maghiara. Nu e un exemplu bun.

      02
  50. Am lucrat pentru un retailer din top, ce e în spate, proceduri, programe, know-how, nu e ceva wow să nu poți reproduce, important e sa ai banii respectivi.

    00
  51. ” Doar un supermarket de 1.500mp.

    Marfa din interior costă/valorează 1 milion de lei,”

    Bro, cand am zis la un articol mai devreme ca nu te pricepi… nu stiu de unde iti iei cifrele dar esti pe langa rau de tot. Cred ca de 1M gasesti marfa si in supermarket de 150mp.

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG, de la Finestore, de la PORC sau de la Aceeași Mărie.