Știrile zilei – 9 decembrie 2021

  1. Apus . Blondă . Roșcată . Brunetă . Brunetă .
  2. Un pic de educație economică
  3. Un miliard de euro
  4. Polițiștii muncesc când vor
  5. Justiția pe care o apărăm
  6. Șobolanul de Hrebenciuc și-a recunoscut vinovăția
  7. O vrei la Steaua? Sau influenceriță?
  8. Animale din Buzău
  9. Arafat mai dă un tun
  10. Dacia Spring e o mașină OK
  11. De aia se vinde în draci
  12. Dai bani, ai cai putere
  13. Cronica de business
  14. Cronica de tehnologie

Mulțumesc că ai citit acest articol.
Dacă vrei să susții acest blog, cumpără un abonament de 5$

57 comentarii

  1. Cam asta e cu Dacia Spring, făcută chinezește. Cred că filozofia proiectantului este că mașina asta nu va fi implicată în accidente la viteze mari, fiind mașină doar de oraș, cel mult ciocniri ușoare. Eu am zis că aștept un an sa vad problemele tehnice, se pare că îmi iau gindul de la ea.

    00
    • Ciocniri usoare ca aia de pe Magheru, cu morti. 50+50=impact de 100 km/h.

      00
    • in acelasi articol scrie ca noul renault zoe a primit zero stele ncap

      00
    • –Ciocniri usoare ca aia de pe Magheru, cu morti. 50+50=impact de 100 km/h.

      Chestia asta pare adevarata dar nu e. 50 + 50 = impact 50.

      00
    • Din cate am invatat de la Mythbusters in cazul unei ciocniri frontale vectorii de viteza se dubleaza dar energia kinetica ramane la fel. Nu se dubleaza. E ca si cum te-ai izbi de un zid la 50km/h, nu la 100.

      00
    • @Anda
      La accidente nu-i ca-n aritmetica. 50+50=tot 50 in cazul asta.

      00
    • @Anda 50+50 nu rezultă într-un impact de 100km / h. Pentru mașini similare ar fi ca un impact la 50km / h cu un zid, din ce zic oamenii ăștia: https://automanana.com/thats-why-in-a-frontal-collision-the-speed-of-the-cars-does-not-add-up/

      00
    • Din ce stiu eu vitezele se compun pentru masini. Adică deformările plastice sunt asemenatoare unei coliziuni la 100km/h cu un zid, desi si aici e de discutat de masa celuilalt vehicul, energii cinetice etc. Efectul simțit de șofer e intr-adevar simțit doar ca decelerare brusca de la 50km/h. In concluzie, masina e afectată într-un fel, șoferul altfel.

      00
    • Ba baietz. Daca intra un alt sprin in voi, da, se simte ca la 50/h. Daca intra un touareg…

      00
    • energia cinetică e 1/2*mv^2. Dacă te lovești de un zid, energia cinetică a zidului e 0. Toată energia aia kinetică trebuie disipată undeva, în cazul unui accident frontal unde ambele obiecte se află în mișcare.

      Dacă un impact cu un zid sau un obiect în mișcare era același lucru, de ce s-a schimbat testul la EuroNCAP? Acum impactul frontal este cu obstacol aflat în mișcare.

      Dacă luăm cele două cazuri: a) impact frontal cu obstacol static și b) impact frontal cu obstacol în mișcare, pentru un vehicul A pus în ambele situații, doar forțele sunt aceleași. Energia se dublează.

      00
    • @ubercool explica cum se dubleaza energia aia. de unde vine? Daca doua masini au o energie cinetica totala egala cu X si se izbesc frontal cum se ajunge la energie cinetica 2X? De unde vine? Nu e logic ca o parte din energie se disipeaza in masina A si cealalta parte in masina B? Asta ar fi logica mea. Nu spun ca e si corect.

      00
    • Si se disipa intre cele doua obiecte, nu?

      00
    • 50+50 se aduna vectorial, nu scalar. Este o diferență între speed (mărime scalara) și velocity (mărime vectorială). Daca vehiculele se apropie unul de celălalt cu 50+50=100, fata de un presupus zid aflat la mijlocul distantei ele se apropie fiecare cu câte 50 km/h. ∆V va fi de 50 pt fiecare.

      00
    • Aparent Dacia Spring si Renault Zoe au niste probleme grave (daca va uitati cu atentie pe rezultatul testelor). Spring-ul are probleme grave la impact frontal. Astfel, soferul are probleme mari la piept si bazin (o fi mic spatiul acolo) dar si la impact lateral daca corpul se deplaseaza prea mult lateral: atat la cap daca loveste partea opusa (putin probabil totusi) dar si la trunchi doar pt simplul fapt ca se apleaca lateral (am comparat cu Hyundai i10 si ala nu are probleme deloc la trunchi, semn ca la Spring e ceva pe acolo care deranjeaza – posibil scaune tari, consola centrala ceva). Tot la impactul frontal, pasagerul spate are protectie slaba la corp iar la impactul spate isi rupe gatul. La Renault Zoe lucrurile sunt bune la impact frontal, insa la impact spate atat soferul cat si pasagerul spate isi rup gatul, iar la impact lateral soferul moare pt ca nu are airbag (se vede destul de clar in video cum ii iese capul prin geam). La fel, aceeasi problema cu scaunele sau consola (ceva) intre scaunele fata, la deplasarea puternica in lateral soferul are rani fatale la trunchi/coloana. Din toate aceste lucruri trag concluzia ca pot fi probleme cu centurile de siguranta (sau design-ul scaunelor), tetierele si ceva intre scaunele din fata (plus airbag cap sofer lipsa in standard la Renault Zoe).

      00
    • Bag seama că pe aici sunt proprietari de Dacia Spring, opăriți că le este desconsiderată alegerea, nu vad ce am spus greșit în postare de sunt mai multi cu downvote. Bai deștepților, cred că lumea se aștepta la o mașină în categoria Sandero la impact. Măcar atît, 3 stele pe acolo. Zoe are zero stele, că probabil are masa mai mare și tabla la fel de subțire. Uite așa se duce dracului ideea de electrificare, cînd vine constructorul cu o trotinetă pe patru roți, ce te omoară la 40-50km/h. Dacă un Sandero este vindut cu 8000-10000 euro, de încă 10000 nu poate fi pus sistemul electric motor+baterie, încît să iasă o mașină la fel de rezistentă? Hai cu downvote.

      00
    • energia creste in raport cu masa masinii si e in defavoarea masinii cu masa mai mica, deci 50+50 = depinde care o are mai mare =))

      00
    • La aceeasi viteza, vehiculul cu masa mai mare are o energie cinetica superioara. La un impact frontal, vehiculul cu masa mai mare va *impinge* celalalt vehicul. Severitatea unei coliziuni este data de diferenta dintre viteza la intrarea in impact si cea de la iesirea din impact (∆V). Daca ambele ar avea viteza initiala 50 iar la iesirea din impact cel cu masa mai mare il va deplasa pe celalalt cu 20 km/h, ∆V pentru cel cu masa superioara va fi 50-20=30km/h. Pentru cel cu masa mai mica ∆V va fi 50+20= 70 km/h pentru ca nu doar ca ajunge de la viteza initiala la zero intr-o fractiune de secunda ci i si se schimba direcția de deplasare catre inapoi.

      00
    • @Gogoașă, căutând acum niște explicații, am dat chiar de o analiza a episodului din myth busters, mai sus menționat:

      https://www.wired.com/2010/05/mythbusters-energy-explanation/

      00
    • fizica e greu.

      00
  2. La 8 am crezut ca iar ai avut probleme in trafic.

    00
  3. 15. Incredibil, nu pot să cred!

    00
  4. 3. De ce unui muncitor obișnuit îi oprește căcatul de stat 43% din bani (și procentul are tendință la creștere, în Spania se apropie de 50% sau un pic peste de curând a dat la televizor) iar pentru multinaționale trebuie să facă UE comisie ca să le crească taxa la uriașul procent de 15%?
    În altă ordine de idei este amuzant și scârbos în același timp să vezi televiziunile de căcat și politicienii asemenea care se dau cu curul de pământ și nu știu cum să explice că nu e bine și nu știu cum să le ia apărarea rechinilor în detrimentul amărâtului de rând cocoșat de taxe care se uită ca prostul la ei.

    00
    • Pentru ca impozitarea pe profit aplicata firmei mai trece printr-o runda de impozitari pana ajunge la patron care trebuie sa plateasca din nou impozit pe dividende si asigurarile sociale

      00
    • Iti propun sa faci urmatorul calcul: cat ar trebui sa scoata de pe urma muncii tale o firma ca sa te poata plati pe tine intr-o luna cu 1000E (net).

      00
    • Nu muncitorul plateste procentul de 43%, ci companiile. Stiu, e „tot din banii lui munciti”, dar hai sa facem un exercitiu imaginar: daca angajatul ar trebui sa plateasca taxele singur, credeti ca ar mai primi salariul brut pe care il primeste acum? Nu cred, si stii de ce? Pentru ca nu ar plati :))))

      00
    • Pentru că dacă nu ar fi diferența asta imensă nu s-ar mai chinui nimeni să facă investiții mari, am rămâne la stadiul de ateliere meșteșugărești. În plus, spunea cineva mai sus: firma plătește impozit pe profit după care ce rămâne se distribuie la acționari sub formă de dividende care sunt impozitatate din nou – statul ia de două ori bani.
      Problema cu firmele mari e alta: impozitele pe profit nu sunt plătite pentru că de obicei e o filială a unei alte filiale a unei filiale a firmei mamă cu sediul într-o insulă mică. La un moment dat pe lanțul ăsta există o scăpare în legislație și nu se mai plătesc impozite.

      00
    • #Crimsonware
      „iar pentru multinaționale … amărâtului de rând cocoșat de taxe”…

      taxa aia se duce in cresterea costul podusului sau serviciului pe care amaritul ala il cumpara. e atat de simplu. ca de acolo vin $ companiei. nu pica din cer.
      deci aplauzi o scumpire.

      00
    • Răspunsul pe scurt e că tu vrei să plătești cat mai puțin pe produse și servicii.

      00
    • Se spune că în capitalism economia este liberă și statul nu intervine decât în colectarea de taxe. Asta în teorie, în realitate este o taxare de socialism doar cu nume de capitalism și nici efectele sociale nu se văd că nu vezi nicăieri ce se face cu banii tăi din taxe.
      Adică e capitalism, fiecare pe cont propriu, dar când colo trebuie să plătești taxe. Măcar în alte țări se face ceva din taxele tale dar aici nimic.
      Și dacă este capitalism asta înseamnă că statul nu trebuie să intervină decât în colectarea de taxe și atât. Dacă ești agent economic și faci față taxelor atunci e bine, nu faci, atunci înseamnă că nu ai ce căuta pe piață. Economia și numărul agenților economici să se regleze de la sine. Faci față, supraviețuiești, nu faci față, lași locul altuia. Nu asta înseamnă capitalismul?
      Totuși statele înțeleg prin capitalism cu totul și cu totul altceva: intervine în economie pentru a-i salva pe agenții economici incompetenți doar de dragul de a avea pe hârtie mai mulți angajați și mai multe firme ca să aibă mai mulți votanți dar de fapt nu este o economie liberă fiindcă tu ca stat îi scutești de taxe pe marii agenți economici, le faci cât mai mici sau le ștergi din pix, dar pe fraierul votant îl arzi cu 43% iar dacă nu are cu ce-și plăti întreținerea, spre exemplu, lui nu i-o ștergi din pix, dacă are rate la bănci pe care nu le poate plăti, lui nu i le ștergi din pix.
      Să fie oare asta egalitate?
      Și taxele din brut nu sunt din banii patronului, nu sunt banii patronului, nu sunt nici ai angajatului, sunt ai statului. Patronul zice că îi plătește el fiindcă sunt la el dar dacă ar trebui să-i plătească angajatul, ar zice angajatul că îi plătește el că doar sunt la el sau nu ar zice?
      Dar dacă brusc statul nu ar mai lua ce-i 43% angajatului ci doar uriașă taxă de 15%, ca pentru corporații, restul i-ar reveni patronului sau angajatului?
      Vă vine să credeți că în țările cu apă caldă acei bani vor veni angajatului???
      În Romârlania normal că îi ia muistule de patron iar angajatului nu-i dă decât niște ore neplătite peste program.
      Ei bine, ai cui sunt banii din brut?

      00
    • Pentru că prostul ăla taxat n-are ambasador, care să-i aducă aminte statului să o lase mai moale. Și pentru că merge de când e lumea, cu mici întreruperi (aka când s-au mai revoltat proștii). Și uiți că multinaționale corecte plătesc deja impozite multe per cap furajat. Problema e că statul nu vrea să se reformeze, vrea doar să rămână totul la fel. Ca să nu mai vorbim că, în România, dacă ar face cineva reformele corecte, ar rămâne fără capital politic, iar ăia care ar veni după ar reface hoția organizată.

      00
    • Șmecheria prin care prostești norodul este inducerea faptului că i s-ar putea întâmpla chiar lui:
      1. Pensiile peste 4000 de lei vor fi impozitate. Săriți! Și proștii chiar sar fiindcă li s-ar putea întâmpla și lor deși pensia lor este de 400 și nu de 4000.
      2. Statul paralel vrea să-i țină pe cei care au furat milioane de euro în pușcărie pe dosare falsificate. În plus, și vouă vi se poate întâmpla. Săriți! Și proștii sar fiindcă și lor li s-ar putea întâmpla să li se facă dosare false și să fie ținuți în pușcărie fiindcă au furat doar câteva milioane de euro. Așa este. Oricui i s-ar putea întâmpla. Înseamnă că în România se trăiește mai bine decât în Dubai dacă orice prost poate fura din greșeală măcar un milion de euro.
      3. Firmele care au profit peste o sută de milioane de euro să plătească taxă de solidaritate. Săriți că și vouă vi s-ar putea întâmpla. Ăsta nu este capitalism, asta nu este economie liberă. Și proștii care dau 43% taxe sar în apărarea firmelor care îi sclavagesc de dimineață până seara și plătesc taxe de până în 15% fiindcă și lor li s-ar putea întâmpla. Unii dintre ei au niște coșmelii de firme și nu știu nici cum se scrie un milion de euro dar da, ar putea avea și ei avea profit de o sută de milioane de euro și nu este corect. Trebuie fair play deși firmele cărora le iau apărarea mituiesc politicienii și au diverse beneficii și scutiri de la stat în timp ce firmelor lor nu li se oferă aceleași beneficii dar da, ce e fair play e fair play, nu ne jucăm, păi ori suntem corecți, ori nu mai suntem.

      00
  5. 10, 11: marii cumpărători de dacia „primavara” sunt firmele de „împărțit mașini” nu persoanele fizice. Și în România (spring e pe locul 1 la vânzări) și în restul europei. Pentru car sharing citadin e ok. De aia nu te interesează cum se comporta la impact la 50 km/ora ca limita maxima în oraș se coboară la 30.
    Ca aspect și dimensiuni seamănă izbitor cu Suzuki ignis, o mașină care a fost pentru mine o surpriza plăcută în versiunea allgrip.
    Ca tot veni vorba de mașini și a fost un articol despre anvelopele „de iarna” acu câteva zile: exista o informație „pe surse” ca mai apare o noua taxa. Taxa de ecologizare anvelope. Vreo 20 de lei la cauciuc nou și 10 lei la cauciuc resapat. E doar un zvon dar cine știe?

    00
    • Pana trece Giani cu X5-u cu 80km/h pe rosu si intra in tine si te trimite direct la sf Petru. Sau varu lu’ Giani cu ML cu cauciucuri „slick”.

      00
    • Statistic, în oraș ai șanse mult mai mari să fii omorât de Giani pe trecerea de pietoni decât în orice fel de conservă. Așa că mai bine nu mai ieșiti de loc din casă.

      Băieții ăia care se învârt toată ziua pe scutere prin oraș ce să mai zică, săracii.

      00
    • @VLadM: Geani te poate omora in orice masina

      00
    • Poți sa mori și dacă stai pe loc și te lovește cu 80. Și nu trebuie sa fie x5, poate fi passat, golf sau ce vrei tu.
      Dar aia care au gândit dacia șpring au gândit-o mai mult pentru tarile și orașele din vest.
      Din punctul meu de vedere eu nu as cumpara asa ceva. Ca mașina „familiala” e total nepractica. Ca sa mergi de la București la mare nu te tine un „plin”. Ca a doua mașina doar pentru oraș e totuși prea scumpa. Rămâne bună pentru car sharing. Cred ca foarte ok pentru clientela gen corporatiști, studenți, oameni necăsătoriți sau fără copii. De văzut și fiabilitatea peste vreo 5-8 ani

      00
  6. Unu care e platit de multinationale ne spune cum taxele nu sunt bune pt multinationale. Logic, nu?

    00
  7. 12…viitorul suna bine. „Vreți varianta normala, pro sau premium pt masina?”

    00
  8. 7. dacă a intrat în comă de la 400ml de vodcă, n-are valoare de Steaua

    00
  9. Misto asta cu impozitul pe companii mari: nu s-a anuntat cat ar fi impozitul asta(x%) sau la ce s-ar aplica (cifra de afaceri, profit, active etc), dar in presa apar articole ca saracele firme ar plati 1 mld de euro.
    Jurnalism de calitate, ce sa mai…

    00
    • Asa-i ca ai citit ca Iorga?

      „…pentru companiile cu cifra de afaceri mai mare de 100 de milioane de euro”

      00
    • pentru companiile alea ce? Cu cat se impoziteaza sefu companiile cu CA peste 100 milioane? Zi ca sa afle si analfabetul de mine ca formula e simpla:
      Ce impozitam x cu cat impozitam = impozit datorat.
      Rezolva tu ecuatia asta cu afirmatia ta.

      00
  10. totusi springul asta are airbag-uri frontale si cortina si esp si or mai fi si altele pe care nu le stiu, lucruri care nu se gasesc pe probabil 1/4 din masinile din romania. un fiert la modul pozitiv pe dacia, deci posibil sa fiu subiectiv, mie la vremea lor modelele dacia mi-au placut si mi s-au parut ok. le-am condus pe absolut toate si mi se par f ok pt ce sunt gandite si pt pret si piata lor.
    acum la testele ncap astea noi, regulile sunt mult mai dure, stiam ca fiat punto parca are 0 stele de exemplu. spring e gandit pt oras, pt consum mic si nepoluant. as prefera oricand o masina d-asta noua cu 1 stea ncap decat un tdi facut din bucati si indreptat :)

    00
    • ESPul ala nu e pus de Dacia din grija lor pentru clienti. E pus ca ii obliga UE. La fel cum noile Dacii au asistent la franarea de urgenta, la fel, ii obliga UE.

      00
    • /s
      maxp, cum indraznesti sa vii cu lucruri pozitive despre spring?
      Doar ai citit mai sus, ca toti posesorii de spring vor fi omorati pe blvd magheru, loviti fiind de o caravana compusa din urmatoarele masini: Touareg, X5,ML, golf, passat. Ca au sisteme de siguranta moderne pt ca le cere statul si ca vand in draci pt ca le cumpara firmele (desi articolul nu specifica)
      Bine asta cu vanzarile catre firme e logica, tinand cont ca, de noi, toate Mercedes sunt cumparate de mosi pensionati , Golfurile de babuta de la piata, VW si Skoda de familisti linistiti, iar Audi si BMW-urile de afaceristi prosperi care au in parc minim 7 masini – cate una pt fiecare zi. Deci numai Spring-urile au ramas pt firme si saraki.

      00
    • @e3v0 nu inteleg de unde supararea pe faza cu sisteme de siguranta. Asta e ceva real si documentat.

      Uite, un articol de prin martie 2012 in care un sef de pe la Renault a zis ca Dacia nu are nevoie de ESP: https://www.automarket.ro/stiri/directorul-gamei-entry-renault-dacia-nu-are-nevoie-de-esp-43608.html

      „Cu toţii ne aşteptam ca Lodgy să aibă ESP în standard, deoarece normele europene obligau constructorii la acest lucru pentru toate modelele lansate după 1 noiembrie 2011. Dacia a „driblat” această obligativitate cu Lodgy, omologând modelul încă din octombrie. Vestea bună este că sistemul este disponibil contracost pentru toate nivelurile de echipare şi toate motorizările. Dacia se va conforma însă de acum, iar Lodgy va fi ultimul model al mărcii fără ESP în standard.

      Arnaud Deboeuf ne-a spus că sistemul ESP nu a fost cerut de suficienţi clienţi ca să fie introdus în gamă, iar nu toţi care l-au cerut ar fi fost dispuşi să şi plătească în plus pentru el. Partea interesantă a declaraţiei lui Deboeuf vine abia acum: ”Sistemul ESP şi importanţa sa sunt exagerate de constructorii din Germania, care au introdus sistemul pentru a contracara problemele de manevrabilitate ale modelelor din portofoliile proprii, cum a fost cazul lui A-Klasse”. Raţionamentul lui Deboeuf ar fi fost corect dacă nemţii n-ar fi introdus sistemul în standard pe unele modele înainte de problemele de manevrabilitate ale unor modele precum A-Klasse şi TT, după cum ne-a sublinat şi Deboeuf făcând o aluzie la problema lui A-Klasse la testul elanului.

      Directorul programului entry de la Renault a completat: ”Manevrabilitatea platformei Logan, utilizată în proporţie de 55% şi de Lodgy, este suficient de bună încât să nu necesite ESP”. Deboeuf a subliniat faptul că implementarea sistemului în standard implică numeroase costuri, iar nu toţi clienţii sunt pregătiţi să le suporte, lucru care contravine filozofiei de marcă a constructorului din Mioveni. ”

      Si o surpriza, tot in 2012 dar in septembrie apare noul model de logan, care ce sa vezi, avea ESP standard: https://www.zf.ro/auto/test-auto-zf-noul-logan-cea-mai-placuta-surpriza-din-noua-gama-dacia-10284943

      Suntem noi mofturosi, cand ne spune ditamai sefu ca ESPu nu e cerut, si ca Loganu nici nu are nevoie, ca e o masina foarta stabila.

      00
    • conteaza din grija cui e pus esp-ul? conteaza ca este. matizurile de pe strada n-au

      00
  11. Despre ambasadoarea Franței care a intervenit la guvern pentru anularea amenzilor Carrefour și auchan nimic?

    Șeful ANPC, chemat „la ordine” de ambasadorul Franței, după ce a decis închiderea unor supermarketuri

    00
  12. 10. – o masina pre-2010 nu cred ca ar lua mai mult de 1-2 puncte.
    Noile teste includ: Adult Occupant, Child Occupant, Vulnerable Road Users si Safety Assist.
    In alta ordine de idei, daca ai stergatoare care nu intra sub capota, e un risc pentru Road Users – pietoni – si nu o sa primeasca puncte. Daca nu are road asist gen: lane asist, franare de urgenta, alarma si franare automata la pericol de impact, etc etc iar nu ia puncte
    Cred ca daca comparam rezultatele unui impact frontal (urmarirea unui simplu video cu teste de impact) intre o Dacie si ceva masina din aceeasi clasa dar veche de 10-15 ani probabil o sa vedem rezultate mai bune la Dacia.

    00
  13. Hmm, 31 de ani și mama a 7 copii, ori e pocăită (dar nu se leagă treaba ci alcoolul) ori e suedeză (dar alea nu-s așa de emancipate și în bani să se ducă la bar). Voi ce credeți?

    PS: de ce pui link la știrile ProTV când practic au luat un articol din presa locală (au pus și link, wow) și nu pui direct la articolul original să sprijini presa locală și pe cei care scriu știrile

    00

Adaugă un comentariu

Câmpurile marcate cu * sunt obligatorii! Adresa de email nu va fi publicată.

1. Linkurile utile în context sunt binevenite.
2. Comentariile asumate fac bine la blăniță.
3. Șterg comentariile care îmi strică buna dispoziție.
4. Nu fiți proști, agramați sau agresivi la primele 50 comentarii aici.

Susținere

Susține acest blog cumpărând de la eMAG sau de la Finestore.